nyt on skike-hiihdolla saatu pienoinen hiihtokuume päälle, ja talveksi pitää nyt ajoissa puuhata rotoharjat. Pääsin viime talvella sellaisia kokeilemaan ja pidin luistoa parempana kuin käsipelillä tehtynä - lisäksi aikaa meni noin kolmasosa...
Onko kokemusta eri merkeistä ? On sen verran iso hintahaitari netissä eri merkkien välillä että olisi hienoa jos tähän ketjuun saisi kerättyä roto-harjoista kokemuksia puolin ja toisin.
Mikä merkki on hinta-laadultaan kohdallaan ?
mitkä harjat alkuun vai piisaako yksi nylon ?
vinkkejä muuten rotolla tehtävään harjaukseen !
Rotoharjalla 2011
12
5734
Vastaukset
- rototo...
"pidin luistoa parempana kuin käsipelillä tehtynä"?..perustele havaintosi koska siinä ei pitäisi olla mitään eroa kummin sen tekee.
- kuntohiihtelijä.
Terve!
Käsipelillä vain jää harjaus valitettavan usein puutteelliseksi. Jää liikaa vahaa pohjaan. Rotolla onnistuu kokemattomaltakin voitelijalta. Kovia voiteita on todella vaikea harjata käsipelin pelkästään nylonilla, joka pelkästään löytyy harjana useamman kuntoilijan "voidepakista". Rotolla aukeaa kohtuu hyvin kuviotkin, jos ei ole tottunut metalliharjoilla niitä availemaan.
Mutta oikein tehtynä lopputulos siis sama. Suosittelevat todellakin rotoja, jos on enemmänkin suksia voideltavana, mutta itse olen sitä mieltä, että nopeuttaa ja helpottaa voitelua siinä märin, että on kyllä hyvä hankinta ihan perus lenkkeilijällekin.
(Joku näköjään varannut käyttämäni nimimerkin, no ei hätä, pistetään piste perään)
- -
Roto on nopeampi, mutta muista, ettei saa käyttää liikaa voimaa. Pohja saattaa palaa pilalle. Itselle kävi näin, kun innostuin liikaa.
- luistelloo
onko merkillä väliä ja riittääkö yksi nylon harja ?
- luistaaaa
RotoBrush kirjoitti:
kumma juttu että porukassa ei ketään joka voisi sanoa onko merkillä väliä vai onko kaikki roto-harjat hzviä. On sen verta hintahaitaria että halvinta saa alle 50EUr ja kalleimmat satasen korvilla.Samoin kahvat esim swixillä toDella kallis vrt monet muut merkit....
- RotoBrush
luistaaaa kirjoitti:
kumma juttu että porukassa ei ketään joka voisi sanoa onko merkillä väliä vai onko kaikki roto-harjat hzviä. On sen verta hintahaitaria että halvinta saa alle 50EUr ja kalleimmat satasen korvilla.Samoin kahvat esim swixillä toDella kallis vrt monet muut merkit....
merkillä. Sponsorin merkki on tietenkin paras. Hiihtoliitolla oli/on sopimus RedCreekin kanssa ja siksi käyttivät ko. harjoja. Kannattaa tutustua RedCreekin dokumentteihin ja verrata tuotteita kilpailijoihin hinta-laatusuhteessa. Samalla kun selvittää harjojen käyttötarkoituksia, selviää varmaan, ettei yksi nylon harja riitä - tai riittää kuntoilijalle, jos on messinki/pronssi/kupari-harja käsiharjana. Swixin Racing-ohjessa (FIN) on hyvät kuvaukset harjoista ja niiden käytöstä. Katso myös Swix School ja Holmenkolin vastaavat. Ehkä huomaat eroja. Tee myös vertailut Tokoon sekä kotimaisiin: Start, Vauhti ja Rex.
- Ala-harja-tarja
RotoBrush kirjoitti:
merkillä. Sponsorin merkki on tietenkin paras. Hiihtoliitolla oli/on sopimus RedCreekin kanssa ja siksi käyttivät ko. harjoja. Kannattaa tutustua RedCreekin dokumentteihin ja verrata tuotteita kilpailijoihin hinta-laatusuhteessa. Samalla kun selvittää harjojen käyttötarkoituksia, selviää varmaan, ettei yksi nylon harja riitä - tai riittää kuntoilijalle, jos on messinki/pronssi/kupari-harja käsiharjana. Swixin Racing-ohjessa (FIN) on hyvät kuvaukset harjoista ja niiden käytöstä. Katso myös Swix School ja Holmenkolin vastaavat. Ehkä huomaat eroja. Tee myös vertailut Tokoon sekä kotimaisiin: Start, Vauhti ja Rex.
No miten on varren pituus? Onko pitemmällä varrella (200mm) harjaaminen selvästi helpompaa verrattuna kuin lyhemmällä varrella (120mm) . Ja onko varret yhteensopivia eri tuotemerkkien harjoille?
- RotoBrush
Ala-harja-tarja kirjoitti:
No miten on varren pituus? Onko pitemmällä varrella (200mm) harjaaminen selvästi helpompaa verrattuna kuin lyhemmällä varrella (120mm) . Ja onko varret yhteensopivia eri tuotemerkkien harjoille?
Normaali rotoharjan leveys on 100 mm ja siihen kahva ja suoja 100 mm. Sitten on 140 mm tuplaharjoja ja vastaavasti 140 mm akseli. Sitten vielä 200 mm akseli, johon mahtuu kaksi 100 mm harjaa. Normaalisti akseli on kuusikulmio. Eräällä valmistajalla on 300 mm akseli ja harjat lumilautoja varten. Yhteensopivuudesta en tiedä, itse olen pysynyt yhdessä merkissä.
Jos on paljon voideltavaa, niin tuplaharjat nopeuttavat, kun aikaa ei mene harjan vaihtoon. Jotkut haluavat viimeistellä käsiharjalla, joten vaihtoehtoja on paljon. - RotoBrush
RotoBrush kirjoitti:
Normaali rotoharjan leveys on 100 mm ja siihen kahva ja suoja 100 mm. Sitten on 140 mm tuplaharjoja ja vastaavasti 140 mm akseli. Sitten vielä 200 mm akseli, johon mahtuu kaksi 100 mm harjaa. Normaalisti akseli on kuusikulmio. Eräällä valmistajalla on 300 mm akseli ja harjat lumilautoja varten. Yhteensopivuudesta en tiedä, itse olen pysynyt yhdessä merkissä.
Jos on paljon voideltavaa, niin tuplaharjat nopeuttavat, kun aikaa ei mene harjan vaihtoon. Jotkut haluavat viimeistellä käsiharjalla, joten vaihtoehtoja on paljon.Eräällä valmistajalla normaali leveys olikin 90 mm eli 9 cm. Näin ollen standardia ei ole vaan yhteensopivuus on aina varmistettava kokeilemalla.
- bosrstad
RotoBrush kirjoitti:
Eräällä valmistajalla normaali leveys olikin 90 mm eli 9 cm. Näin ollen standardia ei ole vaan yhteensopivuus on aina varmistettava kokeilemalla.
Startin harjan, siis pelkän harjan koska kaupassa ei ollutkaan niitä laakeroituja kädensijoja.Toisessa kaupassa taas oli molempia kädensijoja, siis Start ja Red Creek. Sen verran on tuo Startin harja leveä, ettei Red Creekin kahvasta jää paljoa akselia näkyviin. Ehkä siihen juuri ja juuri saisi Startin harjan kanssa koneen kiinni. Ostin sitten sen Startin kädensijan. Eroa tuohon Red Creekiin leveyden lisäksi on se että Startista puuttuu se muovinen roiskesuojus.
- RotoBrush
bosrstad kirjoitti:
Startin harjan, siis pelkän harjan koska kaupassa ei ollutkaan niitä laakeroituja kädensijoja.Toisessa kaupassa taas oli molempia kädensijoja, siis Start ja Red Creek. Sen verran on tuo Startin harja leveä, ettei Red Creekin kahvasta jää paljoa akselia näkyviin. Ehkä siihen juuri ja juuri saisi Startin harjan kanssa koneen kiinni. Ostin sitten sen Startin kädensijan. Eroa tuohon Red Creekiin leveyden lisäksi on se että Startista puuttuu se muovinen roiskesuojus.
Ilman roiskesuojusta rotoharja lennättää harjauspölyn ympäriinsä. Harjauspölyn hengittäminen ei ole terveellistä, joten hengityssuojainta suositellaan käytettäväksi. Samoin suojalasit ovat välttämättömät ilman roiskesuojaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255