5v ja lässytys

paha_äiskäpuoli

5v tyttö lässyttää vieläkin mielestäni aika pahasti. Ei osaa sanoa kunnolla s:ää ja esim miksi on mitsi, kaksi on katsi, kaikki ks-äänteet lausuu ts. Tyttö on lapsipuoleni, minulla ei ole aikaisempaa kokemusta tälläisestä joten en osaa yhtään arvioida itse onko lievän huolestumisen paikka vai ei..

Olen vähän niuho ja koitan aina korjata likan puheita ja vahdin että hän myös lausuu sanan oikein perässäni. Osasyy lässytykseen voisi olla sekin että hän haluaa olla vielä 5v sillä hän on pitkä ikäisekseen ja näyttää vanhemmalta jeivätkä monet aina osaa suhtautua häneen kuin pienokaiseen..?

4

1431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on 5 lasta

ensimmäinen neuvo on, että älä korjaa mitään. Se ei auta. Kyllä lapsi kuulee normaalista puheesta, mikä muoto on oikein ilman, että sitä korostetaan ja toistetaan. Lapselle tulee vain huonouden tunnetta.

Sinänsä äännevirheet tuossa iässä eivät ole harvinaisia. Pitäisi tietää puheen kokonaisuus, onko sanavarasto ikätasoinen, taivuttaako sanat oikein esim. sudet, ei susit jne.

Kysäise päiväkodista mitä mieltä ovat. Jos ei tyttö ole päiväkodissa, niin naapurilapsiperheiltä, jotka tuntevat tytön. Tämän pelkän kuvauksen perusteella eli että jotkut äänteet ovat hukassa, niin en olisi vielä huolissani. Mutta vuoden sisään ne pitäisivät korjaantua. Koulussa ei voi enää puhua noin tai syrjäytyy lapsiryhmästä.

Eli jos vuoden sisään ei tapahdu muutosta, niin puheterapiaan. Ehkä jo nyt voisi harkita sitä, ettei tule kiire ennen koulunalkua.

• 1+1

Kiitos vastauksesta. Olenkin vähän miettinyt kannattaako niitä sanoja korjata, mutta tuntuu että jos en tee sitä, hän ei varmasti opi sanomaan oikein. Esikoulu alkaa nyt syksyllä, toivottavasti saa siellä esimerkkiä. Sillä kyllä tytöllä on toisinaan esim. sanajärjestys ihan hukassa, kuulostaa välillä ihan Yodan puheelta. Luulen että hän osaisi puhua paremminkin jos haluaisi, mutta ei joko laiskana viitsi kiinnittää huomiota siihen sanooko hän lauseen järkevällä tavalla, tai sitten hän haluaa olla vielä pieni lapsi joka on vasta vieroitettu päiväuniltakin..

• dodge1980
        1+1 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Olenkin vähän miettinyt kannattaako niitä sanoja korjata, mutta tuntuu että jos en tee sitä, hän ei varmasti opi sanomaan oikein. Esikoulu alkaa nyt syksyllä, toivottavasti saa siellä esimerkkiä. Sillä kyllä tytöllä on toisinaan esim. sanajärjestys ihan hukassa, kuulostaa välillä ihan Yodan puheelta. Luulen että hän osaisi puhua paremminkin jos haluaisi, mutta ei joko laiskana viitsi kiinnittää huomiota siihen sanooko hän lauseen järkevällä tavalla, tai sitten hän haluaa olla vielä pieni lapsi joka on vasta vieroitettu päiväuniltakin..

Vahan myohassa tama viesti mutta.. kORJAA IHMEESSA LAPSEN PUHETTA.
        Itsellani on 5.v poika ja asumme ulkomailla ka han puhuu hyvin molemoia siis enkkua ja suomea mutta suomessa on valilla ongelmia ihan kuin 8.v tytollanikin joten korjaa jos mahdollista siita on apua. Meilla ainakin ollut.

• tuleva pute

Lässyttely voi myös johtua siitä, jos alaetumaitohampaat ovat lähteneet... Ilman näitä hampaita ei s-äänne onnistu. Mutta muuten, jos ei millään ässä luonnistu, niin ruvetkaa harjoittelemaan kielen liikkeitä. S-vikaisilla lapsilla on usein laiska kieli. Tehkää kuppia tai rullaa kielestä, näyttäkää kieltä ja liikutelkaa sitä puolilta toisille, tee tästä leikki lapselle. Mutta jos hampaat ovat lähteneet, odota sen verran että hampaat ovat kasvaneet takaisin ennenkuin vaikka puheterapiaan viet tytön.

Mitsi ja katsi on lapsen omia helponnuksia "aikuisten kielestä". Hän koko ajan oppii eikä ole syytä huolestua. Voit kyllä korjata lapsen sanoja, mutta korjaa niin ettei lapsi sitä huomaa, jottei tulisi epäonnistumisen tunnetta. Jos lapsi vaikka sanoo "Katsi koiraa" niin sanot "Kyllä, siinä on kaksi koiraa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      63
      3351
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      4
      1144
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      960
    4. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      22
      944
    5. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      810
    6. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      734
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      33
      717
    8. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      45
      709
    9. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      29
      653
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      647
    Aihe