5v ja lässytys

paha_äiskäpuoli

5v tyttö lässyttää vieläkin mielestäni aika pahasti. Ei osaa sanoa kunnolla s:ää ja esim miksi on mitsi, kaksi on katsi, kaikki ks-äänteet lausuu ts. Tyttö on lapsipuoleni, minulla ei ole aikaisempaa kokemusta tälläisestä joten en osaa yhtään arvioida itse onko lievän huolestumisen paikka vai ei..

Olen vähän niuho ja koitan aina korjata likan puheita ja vahdin että hän myös lausuu sanan oikein perässäni. Osasyy lässytykseen voisi olla sekin että hän haluaa olla vielä 5v sillä hän on pitkä ikäisekseen ja näyttää vanhemmalta jeivätkä monet aina osaa suhtautua häneen kuin pienokaiseen..?

4

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on 5 lasta

      ensimmäinen neuvo on, että älä korjaa mitään. Se ei auta. Kyllä lapsi kuulee normaalista puheesta, mikä muoto on oikein ilman, että sitä korostetaan ja toistetaan. Lapselle tulee vain huonouden tunnetta.

      Sinänsä äännevirheet tuossa iässä eivät ole harvinaisia. Pitäisi tietää puheen kokonaisuus, onko sanavarasto ikätasoinen, taivuttaako sanat oikein esim. sudet, ei susit jne.

      Kysäise päiväkodista mitä mieltä ovat. Jos ei tyttö ole päiväkodissa, niin naapurilapsiperheiltä, jotka tuntevat tytön. Tämän pelkän kuvauksen perusteella eli että jotkut äänteet ovat hukassa, niin en olisi vielä huolissani. Mutta vuoden sisään ne pitäisivät korjaantua. Koulussa ei voi enää puhua noin tai syrjäytyy lapsiryhmästä.

      Eli jos vuoden sisään ei tapahdu muutosta, niin puheterapiaan. Ehkä jo nyt voisi harkita sitä, ettei tule kiire ennen koulunalkua.

      • 1+1

        Kiitos vastauksesta. Olenkin vähän miettinyt kannattaako niitä sanoja korjata, mutta tuntuu että jos en tee sitä, hän ei varmasti opi sanomaan oikein. Esikoulu alkaa nyt syksyllä, toivottavasti saa siellä esimerkkiä. Sillä kyllä tytöllä on toisinaan esim. sanajärjestys ihan hukassa, kuulostaa välillä ihan Yodan puheelta. Luulen että hän osaisi puhua paremminkin jos haluaisi, mutta ei joko laiskana viitsi kiinnittää huomiota siihen sanooko hän lauseen järkevällä tavalla, tai sitten hän haluaa olla vielä pieni lapsi joka on vasta vieroitettu päiväuniltakin..


      • dodge1980
        1+1 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olenkin vähän miettinyt kannattaako niitä sanoja korjata, mutta tuntuu että jos en tee sitä, hän ei varmasti opi sanomaan oikein. Esikoulu alkaa nyt syksyllä, toivottavasti saa siellä esimerkkiä. Sillä kyllä tytöllä on toisinaan esim. sanajärjestys ihan hukassa, kuulostaa välillä ihan Yodan puheelta. Luulen että hän osaisi puhua paremminkin jos haluaisi, mutta ei joko laiskana viitsi kiinnittää huomiota siihen sanooko hän lauseen järkevällä tavalla, tai sitten hän haluaa olla vielä pieni lapsi joka on vasta vieroitettu päiväuniltakin..

        Vahan myohassa tama viesti mutta.. kORJAA IHMEESSA LAPSEN PUHETTA.
        Itsellani on 5.v poika ja asumme ulkomailla ka han puhuu hyvin molemoia siis enkkua ja suomea mutta suomessa on valilla ongelmia ihan kuin 8.v tytollanikin joten korjaa jos mahdollista siita on apua. Meilla ainakin ollut.


    • tuleva pute

      Lässyttely voi myös johtua siitä, jos alaetumaitohampaat ovat lähteneet... Ilman näitä hampaita ei s-äänne onnistu. Mutta muuten, jos ei millään ässä luonnistu, niin ruvetkaa harjoittelemaan kielen liikkeitä. S-vikaisilla lapsilla on usein laiska kieli. Tehkää kuppia tai rullaa kielestä, näyttäkää kieltä ja liikutelkaa sitä puolilta toisille, tee tästä leikki lapselle. Mutta jos hampaat ovat lähteneet, odota sen verran että hampaat ovat kasvaneet takaisin ennenkuin vaikka puheterapiaan viet tytön.

      Mitsi ja katsi on lapsen omia helponnuksia "aikuisten kielestä". Hän koko ajan oppii eikä ole syytä huolestua. Voit kyllä korjata lapsen sanoja, mutta korjaa niin ettei lapsi sitä huomaa, jottei tulisi epäonnistumisen tunnetta. Jos lapsi vaikka sanoo "Katsi koiraa" niin sanot "Kyllä, siinä on kaksi koiraa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe