Olen lukenut paljon sirkuseläimiä koskevia juttuja. Ainakin norsujen ja kissapetojen käyttö on meillä kielletty, mutta hevoset, koirat, merileijonat ja kotikissat ovat sallittuja. Minua mietityttää, ovatko papukaijat ja kuristajakäärmeet sallittuja sirkuseläimiä maassamme? Siis tiedättehän nämä käärmetanssijat, jossa joku nuori nainen tulee hyvin juttuun suurten kuristajakäärmeiden kanssa. Tai sitten papukaijashowt, missä papukaijat esim. ajaa pienellä polkupyörällä, hilaa pientä lippua salkoon, jne. Muutama vuosi sitten olin eräässä portugalilaisessa eläintarhassa ja siellä oli sellainen papukaijashow, jossa ne nosti lippua salkoon, ajoi minifillarilla, ja luisteli pienillä rullaluistimilla. Esityksessä oli myös tarina, jossa papukaijat pisti meluavaa ja roskaavaa äijää kuriin.
Mutta lyhyesti, ovatko papukaijat ja kuristajakäärmeet luvallisisa Suomen sirkuksissa.
Sirkuseläimet
Hmmmmm....
1
1153
Vastaukset
- Sirkuslainenko
Vastaanpa tähän ikivanhaan ketjuun.
Papukaijat laskettaneen lemmikeiksi, ja lemmikeillehän voi temppuja opettaa (ja näitä myös esittää). Myös muut linnut (esim. kyyhkyt, undulaatit) ovat tietääkseni sallittuja.
Eläinsuojelulaki sanoo, että sirkuksissa tai muissa vastaavissa esityksissä saa käyttää vain koiria ja kotikissoja, merileijonia, poneja, kesyhevosia ja –aaseja, joille on opetettu erilaisia taitoja. Käärmeille ei ole opetettu mitään, eli nekin lienevät sallittuja.
Eli lyhyesti: kyllä ja kyllä. Jälkimmäinen epävarma kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418