Ajattelin vaihtaa 2l Lagunaan turbo, automaattivaihteet vm.06 mutta hieman kävi mietityttämään rellun laatu, jota parjataan joka käänteessä. Onkohan vielä vm.06 paljon pikkuvikoja. Kertokaa kokemuksia ja mielellään asiallisia.
Laguna vm.06
3
787
Vastaukset
- Suht. tyytyväinen
Tässä jotain kokemuksia omasta Lagunasta 1.6 Break vm-05 (Uudempi facelift malli). Ajettu 96tkm.
Itsellä auto ollut vähän vajaa 2 vuotta ja kilometrejä tullut reilu 20tkm.
Tehtyjä korjauksia/ huoltoja:
-Uudet jarrupalat eteen ja taakse. Osittain turha remontti. Jarrusylinterit olivat hieman jumissa. Paloissa
oli vielä pintaa ja korjaaja sanoikin että niillä olisi ajanut vielä melkein toiset puolet. No tulipa vaihdettua.
-Jakohihnan ja vesipumpun vaihto normaalin huolto-ohjelman mukaan 90 tkm:ssä (Hinta vähän vajaa 500e).
-Yksi puola meni pimeäksi, joten vaihdettiin kaikki neljä uuteen. (Rellun tyyppivika, mutta samaa vikaa
joissakin muissakin kalliimmissa merkeissä)
-2kpl raidetangon päitä uusittu. (Ei kallis remontti, kun ei tee merkkihuollossa)
-Uudet kesärenkaat, mutta sitä ei voida lukea auton viaksi
-Normaalit öljyjen ja suodattimien vaihdot.
Muuten auto toiminut ihan normaalisti, ei ongelmia. Avainkortin kanssa ei ole ollut ongelmia. Sähköinen käsijarru on kätevä.
Rellun parhaat puolet tulee esiin sitten ajo-ominaisuuksissa. Auto on hiljainen, ei kuulu pahemmin moottori,- eikä rengasäänet. Jousitus on pehmeä ja mukava. Yleensäkkin ottaen auto on todella mukava
ajettava. Toisena autona meillä on saman verran ajettu Nissan Primera P12, ja kyllä Laguna pesee sen ajo-ominaisuuksissa mennen tullen oikeastaan joka osa-alueella.
Se on vähän niin, että mikä sitten merkitsee kullekkin eniten. Meillä esim Primera voi olla vähävikaisempi, mutta Rellu sitten taas huomattavasti mukavampi tien päällä.
Jos päädyt Relluun, niin tutki auto huolellisesti ja katso että huollot on tehty. Pyri selvittämään onko noita tyyppivikoja (Puolat, sähköiset ikkunan nostimet) jo ehkä korjattu. Pyörän ripustuksien osia taas tuntuu kuluvan nykyään vähän joka merkissä. - epäilevä lagunisti
ite llä siis 05-mallin (faceliftattu eli = 06) otsikon mukainen rellu, ostin reilu 2v sitten 45tkm ajettuna ja nyt on mittarissa 85tkm. Auton oma takuuaika oli päättynyt mutta myyjäliike antoi 2 vuoden/30tkm takuun jolloin uskalsin auton ostaa. Ostaessa mittarissa paloi jakoavaimen kuva joka tietty korjattiin takuuseen, syynä ESP:n hydrauliikkayksikkö, ilm. vuotanut, vaihto maksoi vajaat 2000e, takuuseen. Seuraavana alkoi temppuilla kuskin lukko ja samalla kirskua sähköikkuna, lukko ja ikkunannostin vaihtoon. Merkkiliike myy koko ikkunannostinmekanismin joka maksaa n. 600e. Lukon hintaa en edes tiedä. Ikkunannostimeen saa kuulemma ebaysta/tms paikoista netistä vaijerisarjan joka maksaa parikymppiä. Tämän jälkeen CD-soitin lopetti toiminnan joka korvattiin uudella yhtä huonolla, hintaa n. 450. Ainiin lisäksi toinen korttiavain hajosi, se toisin oli ilm. vääntynyt joskus kun oli keskeltä hieman halki, hintaa reilut 200. Onneksi oli takuu :)
Sitten omakustannehuoltoihin:
normaalit suodatinhuollot kohtuuhintaiset, tehty autoasi-liikkeissä (paitsi viimeinen)
jakoremmi vesipumppu jarrunesteet n 550e (autoasi)
merkkiliikkeen vuosihuolto etupään niveltarkistus -> 3 raidetangon päätä 880e !!! RT-päät maksaa tarvikkeina n 20e kpl, merkkiliikkeessä 100e kpl. Lisäksi huollossa ei huomattu umpiväljää alapalloniveltä joka menee vaihtoon. Tarvikepallo maksaa 15-30e, orkkis 71e. Jarruremonttiin ei ollut vielä tarvetta.
Auton positiivisia yllätyksiä on sähköisen käsijarrun toimivuus sekä sitkeä kone (turbo tietty vielä parempi) ja se että auto on todella hiljainen sekä kohtuumukava ajella (jos ei kaipaa sporttista kurvailua, siinä tuo lehmä tuntuu huonolta). Ja kun nuo nivelremontit älyää tehdä ei-merkkihuollossa niin ei tuo mikään kallis auto ole pitää, siihen nähden että on iso, hiljainen ja käytettynä halpa.
Negatiivista lähinnä nuo ikkunannostin-tyyppiset viat sekä merkkiosien hinnat. Tuo ESP-vaiva on ilmeisen harvinainen mutta tietty kallis jos osuu kohdalle. Tästä lähtien jätän kyllä merkkihuollot omaan arvoonsa ja käytän jo hyväksi havaittua "tarvikehuoltoa".
Puolaongelmia ei ole tullut kohdalle ja odotan mielenkiinnolla ilmastointilaitteen hajoamista (ei kuulemma mikään harvinaisuus sekään, en tosin tiedä liittyykö tähän malliin)- epäilevä lagunisti
tarkennusta vielä edelliseen, takajarrupalat olikin finaalissa (varmaan jumissa olleet) ja tämä(kin) oli jäänyt (merkki)huollossa huomaamatta, onneksi tajusin ite tarkistaa ennenkuin menin uudestaan katsastuskonttorille. Tässä kohtaa arvostukseni merkkihuoltoihin oli aika matalalla. Merkkhuolto onneksi kantoi vastuunsa asiassa ja korjasi virheet erittäin edullisesti ja nopeasti.
Nyt menee taas vahvasti off-topiciksi joten over and out.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 433487
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.352968Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1442836SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.702307Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s411782Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.861555Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671084- 511036
- 771017
Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois3847