progynova 2mm

veettää:/

Aloitin tuon hormonikorvaushoidon kolme kk sitten, ja kolmannen tabletin jälkeen jäivät ihan mielettömät kuumat aallot ja pahantuulenpuuskat historiaan...saman tien(multa on poistettu kohtu pahojen laskeumien vuoksi - siitä ei muuta vaihtoehtoa!) Ikää on nyt 49v, ja NYT oon kärvistellyt kuusi pvää sellaistenkin aaltojen kanssa, että tuntuu että tukehdun ja paistun elävältä. Hiki valuu loristen, ja mieliala poukkoilee ylösalas:/

Mieheni kanssa saatiin jo aiemmin selvitettyä nää asiat, että ei tuu sitten turhia riitoja, kun ja jos mulla tulee näitä puuskia, ja niitähän sitten riittää!!! odottelin viileämpää ilmaa että pystyn siivoamaan kodissamme, mutta ei mitään vaikutusta....täällähän raivoilen ja paiskin mattoja=) Ei kyllä oikeasti oo leikinasia, kun musta tuntuu että oon ihan kypsä hourulaan, kun kaikki v*tuttaa ja suututtaa jo valmiiksi=/ Joka on samaa kokenut, tietää....

Nyt kysynkin kanssasisaria kertomaan kokemuksiaan, onko mahdollista, että hormonimäärä ei riitä pitämään oireita pois? Mulla ne alkoi mielettömän kovina - sellaiset n.26 hikoiluaaltoa vuorokaudessa kiukut päälle! Mulla on kuun lopussa lääkäri, mutta sain omalle gynelle soittoajan, ja ehkä sieltä selvyyttä, pitääkö vaihtaa merkkiä, vaiko lisätä annosta. kertokaa, onko muilla teillä tulleet oireet takaisin hoidon aloittamisen jälkeen???
Kiitos vastauksista jo etukäteen jos viitsitte vaivautua=)

12

6300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei jaksa

      Minä söin tuota 2 mg jonkin aikaa (kohtu ja munasarjat poistettu) ja meni ihan kivasti kuumat aallot pois. Annostus vain oli minulle liian suuri ja tuli migreeeniä ja verenpaine nousi.

      Siirryttiin 1 mg progynovaan ja taas alkoi univaikeudet, kuumat aallot, alakulo yms.

      Vaihdettiin sitten Livialiin ja kuumat aallot puskevat läpi. Joskus on vähän parempia jaksoja. Heräsin viime yönä neljältä enkä nukkunut sen koommin. Aamulla vaan töihin. Välillä väsyn ihan totaalisesti näihin aaltoihin. Ne tulevat suunnilleen tunnin välein. Gynekologini ehdotti jopa jo korvaushoidon lopettamista (olen 49 v) mutta sanoin, ettei onnistu.

      Söin jonkin aikaa unihäiriöihin Mirtatsapiiniä ja aallot vähenivät ja uni parani mutta tuli turvotusta, aamuväsymystä ja makean himoa. Joten lääke nyt ainakin tauolla.

      Gyne oli sitä mieltä, että stressi lisää kuumia allatoja ja minulla on stressaava työ. En tiiä mitä tässä keksis. Helteillä oli yhtä h...ttiä.

      • leikelty

        Multa kanssa poistettu sekä kohtu että munasarjat sairauden takia 7 vuotta sitten ja olen käynyt samat vaihtoruljanssit läpi. Nyt on monta vuotta ollut laastari 0.75 mg, mutta näin kuumalla ja kostealla ilmalla hikoilen kyllä kuin sika. Muutenkaan eivät kuumat aallot ole kokonaan hävinneet. Mutta isompia annoksia ei voi käyttää, kuten sinäkin jo tiedät: ne sivuoireet :(

        En ole koskaan ollut tappohelteiden ystävä, joten arvelen, että hikoilisin ilman vaihtareitakin. En enää muista edes, millaista oli kun 'termostaatti' toimi normaalisti. Mutta kun sitä hikoilua tulee muulloinkin kuin helteellä, täytyy valita vaatteet sen mukaan, etteivät märät kainalot näy. En minäkään nuku kunnolla, kun asunto on kuuma kuin pätsi. Ja sitten väsyttää seuraavana päivänä. Siihen otankin sitten Gerimaxia, vain ginsengin avulla selviän päivästä.

        En olisi itsekään valmis lopettamaan hormoneita, johan leikkaava kirugikin sanoi, että meidän tapauksessamme estrogeeniä on hyvä syödä niin kauan kuin on työelämässä. Ja niitä vuosia on vielä edessä, huokaus sentään.


    • Hormoonihurmio

      Minulla ei kuvaamastasi tilanteesta ole kokemusta, mutta sen tiedän, että usein joudutaan kokeilemaan useita eri valmisteita ja vahvuuksia ennen kuin sopiva lääke löytyy. Useinhan - oli sitten kyse minkälaisesta lääkkeestä tahansa - lääkäri määrää aluksi pienimmän mahdollisen annoksen, jonka uskoo vaivaan tehoavan.

      Tuntuu oudolta, että lääkkeet aluksi ovat tehonneet ja nyt eivät enää autakaan, mutta ehkä oireesi ovat pahentuneet niin paljon.

      Kurjaa, että joudut odottamaan lääkärille pääsyä. Muutama viikko jatkuvaa hikoilemista sekoittaa rauhallisimmankin Ellin pään.

      • 8 ja 1

        Vaihdoin progynovan pois kun olin huomaavinani sellaisen ilmiön että kun pullon avasi niin auttoivat, mutta loppupuolella pulloa ei enää. Ajattelin että mahdollisesti väljehtyivät avattuna, en ole varma mutta siltä vaikutti.


      • hyvä lääke
        8 ja 1 kirjoitti:

        Vaihdoin progynovan pois kun olin huomaavinani sellaisen ilmiön että kun pullon avasi niin auttoivat, mutta loppupuolella pulloa ei enää. Ajattelin että mahdollisesti väljehtyivät avattuna, en ole varma mutta siltä vaikutti.

        sinä oikein avasit? Eiväthän tabletit missään pullossa ole. Minä olen käyttänyt progynova 1mg nyt viisi kuukautta ja olen erittäin tyytyväinen. Kuumat aallot ja hikoilu on loppunut...


      • 8 ja 1
        hyvä lääke kirjoitti:

        sinä oikein avasit? Eiväthän tabletit missään pullossa ole. Minä olen käyttänyt progynova 1mg nyt viisi kuukautta ja olen erittäin tyytyväinen. Kuumat aallot ja hikoilu on loppunut...

        Minulla oli kyllä pullossa, siinä oli 3 kk annos. Liekö hiljttain muutettu sitä?


      • 8 ja 1
        8 ja 1 kirjoitti:

        Minulla oli kyllä pullossa, siinä oli 3 kk annos. Liekö hiljttain muutettu sitä?

        Kyseessä oli siis kakkonen.


    • tellu6

      Olen syönyt vaihdevuosiin Progynova 1mg lääkettä. Olen syönyt kaksi viikkoa ja oireet eivät hävinneet minnekkään. Paha oli, ripuli, ja hikoilu aivan sairasta, joten lopetan vähäksi aikaan lääkkeen käyttämisen.

      • Lisää

        Annoskoko oli ilmeisesti liian pieni jos 1 mg ei riittänyt poistamaan vaihdevuosioireita. Käyttöaikakin on vielä lyhyt. Annosta pitäisi lisätä ja odotella muutama viikko alkaisiko helpottaa.


      • Kuuma kesä

        Niissä on laktoosia, samoin Teroluteissa. Kokeile, auttaako ripuliin jos otat lääkkeiden kanssa Lactrase-kapselin. Ja kokeile hikoiluun estrogeenilaastaria. Nyt on kyllä muutenkin hiostava ilma.


      • Hieman epäilen
        Kuuma kesä kirjoitti:

        Niissä on laktoosia, samoin Teroluteissa. Kokeile, auttaako ripuliin jos otat lääkkeiden kanssa Lactrase-kapselin. Ja kokeile hikoiluun estrogeenilaastaria. Nyt on kyllä muutenkin hiostava ilma.

        Pitää olla todella herkkä laktoosi-intolerantikko jos yhden pienen pillerin mitättömän pieni laktoosimäärä sidosaineessa aiheuttaa oireilua. Mutta jos tilanne on todellakin tuollainen, pitää siirtyä laastariin tai geeliin.


      • Kuuma kesä
        Hieman epäilen kirjoitti:

        Pitää olla todella herkkä laktoosi-intolerantikko jos yhden pienen pillerin mitättömän pieni laktoosimäärä sidosaineessa aiheuttaa oireilua. Mutta jos tilanne on todellakin tuollainen, pitää siirtyä laastariin tai geeliin.

        Katsos, kun näin se asia on, että joillain on 100 %:nen intoleranssi, niin aivan sinun epäilyistäsi huolimatta oireita voi tulla, kuin tulee myös hyla-tuotteista. Riippuu myös paljon imeytymisnopeudesta: jos syö tyhjään vatsaan ja laktoosi on helposti imeytyvässä muodossa, niin hyvinkin pieni määrä tuo oireita; hylajäätelöt ja lääkepillerit ovat juuri pahimpia imeytymisnopeudeltaan. Piruako sitä laktoosia pitää tunkea joka ikiseen paikkaan? Mutta pelkästään sen takia ei tarvitse siirtyä laastariin, kun voi ottaa Lactrasea. Ja laastarista ja geelistä voi saada taas ihoärsytystä, allergiaa tai muita sivuvaikutuksia.

        Mutta muuten kannattaa kokeilla kaikki hoidot läpi, että näkee mikä sopii ja mikä auttaa parhaiten mihinkin vaivaan, sillä niillä on eroja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe