jotenkin, jostakin syystä alkoi kiinnostaa tuo kyynisyys ihmisessä. Ennen luulin sen olevan kaiken kokeneen ja turhautuneen ihmisen ominaisuus, mutta niin ei taidakaan olla. Oma poikani osoittaa ainakin "inhorealismin" piirteitä,( Miniäni toteamus) siitä huolimatta, että on sekä lupsakka, että mukava luonteinen:D Miten koette te palstalaiset kyynisyyden?
PS. Huomaan itsessänikin siihen viittaavaa kehitystä tapahtuneen....
Kyynisyys mitä se oikeastaan on
23
6589
Vastaukset
- capt. cöpenick
Edesmennyt akateemikko, kirjailija Paavo Haavikkoa on sanottu myös kyynikoksi. Hänen satiirisia kuunnelmiaan oli herkullista radiosta kuunnella.
Niinkuin sekin herkullinen saivartelu 'Öidnistä' ja Norjan kuningas Harald Kaksiparrasta. Öidn toi kuninkaalle jääkarhun lahjaksi. Ei sitä jaaritusta lärviä virneeseen vetämäti voinut kuunnella.
Ei kai se wäkikyynisyys mikään toivottava ominaisuus ole - Zeus nähköön, muuta on sanottu, joka hevosilla ajaa, se hevosista puhuu.- Ts**
että kyyninen ihminen saattaa olla aika tarkkanäköinen... ja on jo riisunut itsestään turhia hörhelöitä, siis hänen mielestään turhia. Kyynikko, joka ei arkipäivässä riko toisten joko illuusioita/perinteitä, joista monet ovatkin turhia tapatottumuksia, on sentään helpompi kestää. Jatkuva kritiikkikään ei ole oikein, koska näkemyseroja on olemassa.
Ajatuksen vapaus onkin hienoin asia kyynikollakin. - yx vaan
Ts** kirjoitti:
että kyyninen ihminen saattaa olla aika tarkkanäköinen... ja on jo riisunut itsestään turhia hörhelöitä, siis hänen mielestään turhia. Kyynikko, joka ei arkipäivässä riko toisten joko illuusioita/perinteitä, joista monet ovatkin turhia tapatottumuksia, on sentään helpompi kestää. Jatkuva kritiikkikään ei ole oikein, koska näkemyseroja on olemassa.
Ajatuksen vapaus onkin hienoin asia kyynikollakin.Anteeksi vain TS, vaikka pidänkin kirjoituksistasi.
- demeter
Ts** kirjoitti:
Ajatuksen vapaus onkin hienoin asia kyynikollakin.kyyninen ihminen on tarkkanäköinen. Jos hänellä on huumorintajua ja ripaus toivoa, hän on verraton tyyppi, häneltä voi oppia paljon.
- Rannan alma
demeter kirjoitti:
kyyninen ihminen on tarkkanäköinen. Jos hänellä on huumorintajua ja ripaus toivoa, hän on verraton tyyppi, häneltä voi oppia paljon.
on luonteeltaa lisäksi ilkeä, hän voi olla aika epämiellyttävä seuralainen. Tunnen joitakin sellaisia enkä haluaisi olla heitä lähellä.
- Ts**
Rannan alma kirjoitti:
on luonteeltaa lisäksi ilkeä, hän voi olla aika epämiellyttävä seuralainen. Tunnen joitakin sellaisia enkä haluaisi olla heitä lähellä.
kyynisyyteen kuvaa vain pettyneen ihmisen. Vaikka se on inhimillistä pettyäkin,no, ilkeyskin, niin se ei saisi koskaan jäädä pysyväksi olotilaksi, silloin on niinkuin sanoit aika sietämätöntä kuunnella sellaista ihmistä. En koskaan koe itseäni niin tärkeäksi, etteikö maailmassa, ja ihmisissä olisi niin paljon hyvää itsessään, riippumatta minusta ja olemassaolostani.
Jos kykenen edes hiukan omalta osaltani onnellistuttamaan kanssaeläjiäni, kasvattamaankin jälkipolviani, silloin olen paikkani ansainnut ihmisenä. - Maalaismies*
Haavikko sanoi elämästä, että se on sarja vastoinkäymisiä ja niiden kestämistä. Erno Paasilinna, satiirikko ja kyynikko hänkin tuumasi, että tällainen elämä ja kaikki roikumme siinä kynsin hampain. Joku, en muista kuka sanoi, että kun kyynikko tuntee kukkien tuoksua, hän etsii katseellaan ruumisarkkua.
Jo Sokrates katsoi kyynisesti Aleksanterin triumphia, kun tämä toi sotaretkeltä ryöstämäänsä saalista: onpa paljon sellaista, mitä minä en tarvitse. Hänen oppilaansa Antisthenes perusti kyynisen koulukunnan. Se perustui ehdottomaan rehellisyyteen ja askeettisuuteen.
Kyynikoista tunnetuin oli tynnyrissä asustava Diogenes. Kuuluisin hänestä kertova juttu on tapaaminen Aleksanteri Suuren kanssa Ateenan torilla. Aleksanteri seurueineen pysähtyi aurinkoa paistattelevan Diogeneen eteen. -Olen keisari Aleksanteri. -Minä olen Diogenes, koira. -Mitä haluat että annan sinulle, kysyi Aleksanteri. -Siirry pois auringon edestä! -Jos en olisi Aleksanteri, haluaisinpa olla Diogenes, oli Aleksanteri tuumannut. - Tähtisilmä**
Maalaismies* kirjoitti:
Haavikko sanoi elämästä, että se on sarja vastoinkäymisiä ja niiden kestämistä. Erno Paasilinna, satiirikko ja kyynikko hänkin tuumasi, että tällainen elämä ja kaikki roikumme siinä kynsin hampain. Joku, en muista kuka sanoi, että kun kyynikko tuntee kukkien tuoksua, hän etsii katseellaan ruumisarkkua.
Jo Sokrates katsoi kyynisesti Aleksanterin triumphia, kun tämä toi sotaretkeltä ryöstämäänsä saalista: onpa paljon sellaista, mitä minä en tarvitse. Hänen oppilaansa Antisthenes perusti kyynisen koulukunnan. Se perustui ehdottomaan rehellisyyteen ja askeettisuuteen.
Kyynikoista tunnetuin oli tynnyrissä asustava Diogenes. Kuuluisin hänestä kertova juttu on tapaaminen Aleksanteri Suuren kanssa Ateenan torilla. Aleksanteri seurueineen pysähtyi aurinkoa paistattelevan Diogeneen eteen. -Olen keisari Aleksanteri. -Minä olen Diogenes, koira. -Mitä haluat että annan sinulle, kysyi Aleksanteri. -Siirry pois auringon edestä! -Jos en olisi Aleksanteri, haluaisinpa olla Diogenes, oli Aleksanteri tuumannut.Ihan silmät meni ilosta sirrilleen huomasin. Tuo Diogenes taisi olla tuskallisen rehellinen itselleen, huh...
Jäin ihan miettimään olemusta "koira". Koiras ja naaras käsitteet on selviä eläinkunnassa. Olisko tuo askeetti Diogenes riisunut kaiken "pintasivistyksen itsestään? vai lienekö esittänyt niin paljon kritiikkiä aikalaisilleen, että sanottiin hänen haukkuvan kuin koira? Siinäpä sitten eristäytyi maailmasta, jos tarina pitää paikkansa:D
Sitä kun emme saa tietää, anekdoottejakin kun kerrotaan kuuluisuuksista. Hirmu ankaruutta en osaa millään soveltaa, niin itseeni kuin muihinkaan ihmisiin. Taidan olla liian pieni ihan suosiolla, sellainen peloittaa... - samanen*
Tähtisilmä** kirjoitti:
Ihan silmät meni ilosta sirrilleen huomasin. Tuo Diogenes taisi olla tuskallisen rehellinen itselleen, huh...
Jäin ihan miettimään olemusta "koira". Koiras ja naaras käsitteet on selviä eläinkunnassa. Olisko tuo askeetti Diogenes riisunut kaiken "pintasivistyksen itsestään? vai lienekö esittänyt niin paljon kritiikkiä aikalaisilleen, että sanottiin hänen haukkuvan kuin koira? Siinäpä sitten eristäytyi maailmasta, jos tarina pitää paikkansa:D
Sitä kun emme saa tietää, anekdoottejakin kun kerrotaan kuuluisuuksista. Hirmu ankaruutta en osaa millään soveltaa, niin itseeni kuin muihinkaan ihmisiin. Taidan olla liian pieni ihan suosiolla, sellainen peloittaa...Tuo, siirry pois auringon edestä, antaa tosiaan kuvan Diogenesistä.Mikään maallinen suuruus ei tehnyt häneen siis mitään vaikutusta sinänsä. Aika hyvä!
- Satu*
samanen* kirjoitti:
Tuo, siirry pois auringon edestä, antaa tosiaan kuvan Diogenesistä.Mikään maallinen suuruus ei tehnyt häneen siis mitään vaikutusta sinänsä. Aika hyvä!
kerran kulkiessani "hulluilla päivillä" eräässä kauppaliikkeessä ystävättäreni kanssa. Kaiken sen ruuhkaisan ryntäilyn seassa oli pakko sanoa juuri tuo lause: "Onpa paljon sellaista, mitä en tarvitse enkä halua!" - Liika tavara muuttuu aikaa myöten miinusmerkkiseksi, ja siitä on ilo päästä eroon.
- Näin on!
Satu* kirjoitti:
kerran kulkiessani "hulluilla päivillä" eräässä kauppaliikkeessä ystävättäreni kanssa. Kaiken sen ruuhkaisan ryntäilyn seassa oli pakko sanoa juuri tuo lause: "Onpa paljon sellaista, mitä en tarvitse enkä halua!" - Liika tavara muuttuu aikaa myöten miinusmerkkiseksi, ja siitä on ilo päästä eroon.
Meille sodan jälkeisen pulan kokeneille kaiken säilyttäminen ja uudelleen käyttäminen on ominaista. Mutta, kuten sanoit, se voikin kääntyä vastakohdakseen, tulla haitaksi elämiselle.
Kyynisyys tarkoittaa suurta itsekkyyttä, sopeutumattomuutta, ironisuutta (paitsi itseironia). Ehkä johonkin tarkkaan itsenäiseen työhön sopivia ovat nuo poloiset.
- erilaisuutta peliin
Minusta kyynilliset ihmiset ovat älykkäitä ja usein itse luovia - ei heidän tarvitse olla itsekkäitä, sopeutumattomia tai yksinäisiä suorittajia. Poloisista ei ainakaan ole kyse - usein he tuovat vain erilaisen ja eriävän, eikä aina negatiivisen, näkökulman asiaan kuin asiaan.
- Ramoona*
erilaisuutta peliin kirjoitti:
Minusta kyynilliset ihmiset ovat älykkäitä ja usein itse luovia - ei heidän tarvitse olla itsekkäitä, sopeutumattomia tai yksinäisiä suorittajia. Poloisista ei ainakaan ole kyse - usein he tuovat vain erilaisen ja eriävän, eikä aina negatiivisen, näkökulman asiaan kuin asiaan.
Nykysuomen sanakirja määrittelee kyynisen hyvin negatiivin määrein.
1. Sokrateen oppilaan Antistheneen perustama filosofinen koulukunta, jonka jäsenet pitivät kunnianaan elää mitä yksinkertaisimmin ja olla vähääkään välittämättä sovinnaisen säädyllisyyden vaatimuksista.
2. Karkean suorasukainen , häpeämätön, julkea, säälimätön, mistään lämpenemätön, kylmä.
Kylmä sarkasmi ja kyynisyys liitetään toisiinsa.
----
En usko tavanneeni yhtään täysveristä kyynikkoa - Luojan kiitos . Johto- tai palvelutehtäviin kyynikko ei sovi, koska uskon sellaisen tyypin olevan myös hyvin epäsosiaalinen, muiden yläpuolelle asettuva , ylimielinen ja tunneköyhä. Ehkä hän on pelottavan tarkkanäköinen ihmisiäkin analysoidessaan. Jotkut saattavat ylpeillä kyynisyydellään, mutta millainen perheenisä kyynikko olisi. Minusta se on enemmän miehinen ominaisuus, äitinä olo ei onnistuisi. Nykysuomen sanakirjassakin on esimerkki : hän on naiseksi harvinaisen kyyninen. - sama*
Ramoona* kirjoitti:
Nykysuomen sanakirja määrittelee kyynisen hyvin negatiivin määrein.
1. Sokrateen oppilaan Antistheneen perustama filosofinen koulukunta, jonka jäsenet pitivät kunnianaan elää mitä yksinkertaisimmin ja olla vähääkään välittämättä sovinnaisen säädyllisyyden vaatimuksista.
2. Karkean suorasukainen , häpeämätön, julkea, säälimätön, mistään lämpenemätön, kylmä.
Kylmä sarkasmi ja kyynisyys liitetään toisiinsa.
----
En usko tavanneeni yhtään täysveristä kyynikkoa - Luojan kiitos . Johto- tai palvelutehtäviin kyynikko ei sovi, koska uskon sellaisen tyypin olevan myös hyvin epäsosiaalinen, muiden yläpuolelle asettuva , ylimielinen ja tunneköyhä. Ehkä hän on pelottavan tarkkanäköinen ihmisiäkin analysoidessaan. Jotkut saattavat ylpeillä kyynisyydellään, mutta millainen perheenisä kyynikko olisi. Minusta se on enemmän miehinen ominaisuus, äitinä olo ei onnistuisi. Nykysuomen sanakirjassakin on esimerkki : hän on naiseksi harvinaisen kyyninen.Kirjoitukseni perustuu tähän Nykärin määrittelyyn. Varmasti kyynisyys on jossakin tilanteissa hyväkin suhtautumistapa. Ilmeisesti psykologia määrittelee kyynikon toisin.
- Ts**
erilaisuutta peliin kirjoitti:
tosiaan Ruuneperi viestii. Kannanottohan sekin on. Saattaa olla kyse omakohtaisistakin kokemuksista ihmisillä, ja varmaan tuo kyynisyyden käsite on erilainen noista "ilon pilaajista" joiksi heidät koetaan. Ajattelua se vaatii ainakin.
Vaikea on aihe, siksi kai sitä mietinkin...nyt jo tarpeekseni siitä saaneena mukavampiin puuhiin :D - 18+10
jos joku HÄNESTÄ käyttäisi sanoja INHOTTAVA ja KELVOTON!
Sanat sopivat hyvin SILPOJAAN tai PEDOFIILIIN:
Liian kovat sanat tuohon kyynisyyteen. - jjoutava
Ts** kirjoitti:
tosiaan Ruuneperi viestii. Kannanottohan sekin on. Saattaa olla kyse omakohtaisistakin kokemuksista ihmisillä, ja varmaan tuo kyynisyyden käsite on erilainen noista "ilon pilaajista" joiksi heidät koetaan. Ajattelua se vaatii ainakin.
Vaikea on aihe, siksi kai sitä mietinkin...nyt jo tarpeekseni siitä saaneena mukavampiin puuhiin :DMitä enemmän olen tämän aloituksen viesteihin tutustunut sitä kyynisemmäksi ole itseni tuntenut.
Minulla on vanha matkaradio ja sen volyymin säätö oli hankala, eli ei koskaan sopiva ja kun nyt tiesin erään ammatti radio asentajan, kysyessäni häneltä voisiko sen korjata hän sanoi "suihkuta CRC -tä sinne nappulan juureen, ja - kas, säätö toimii jälleen loistavasti.
Olen nyt kyyninen radioasetajien ammatti taitoa kohtaan vaikka hän antoi neuvon minulle, olisihan hän voinut tehdä sen itsekin ja veloittaa muutanman euron siitä. - ajattelen..
sama* kirjoitti:
Kirjoitukseni perustuu tähän Nykärin määrittelyyn. Varmasti kyynisyys on jossakin tilanteissa hyväkin suhtautumistapa. Ilmeisesti psykologia määrittelee kyynikon toisin.
onkohan täysin kyynistä syntynytkään, vai olisiko Hitler...tai joku Saddami.
- 9+17
jjoutava kirjoitti:
Mitä enemmän olen tämän aloituksen viesteihin tutustunut sitä kyynisemmäksi ole itseni tuntenut.
Minulla on vanha matkaradio ja sen volyymin säätö oli hankala, eli ei koskaan sopiva ja kun nyt tiesin erään ammatti radio asentajan, kysyessäni häneltä voisiko sen korjata hän sanoi "suihkuta CRC -tä sinne nappulan juureen, ja - kas, säätö toimii jälleen loistavasti.
Olen nyt kyyninen radioasetajien ammatti taitoa kohtaan vaikka hän antoi neuvon minulle, olisihan hän voinut tehdä sen itsekin ja veloittaa muutanman euron siitä.Kokeilen omaani.
- katleija
Ts** kirjoitti:
Vaikea on aihe, siksi kai sitä mietinkin...nyt jo tarpeekseni siitä saaneena mukavampiin puuhiin :DIhan sen enempää filosofiaan ja kyynisyyden määritelmiin perehtymättä oma käsitykseni siitä on. Olen jopa tunnistavani kyynisen ihmisenkin ja itsestänikin kyynisyyttä löydän. Se ei ole kokonaisvaltaista kaiken peittävää asennetta, vaan joihinkin asiakokonaisuksiin kohdistuvaa.
Suhtaudun jo kyynisesti intomieliseen maailman parantamiseen puheiden tasolla ja siihen että jokin ismi olisi niin hyvä että sillä kaikki ongelmat ratkaistaan. Tahtoo pyrkiä jo tuo asenne politiikkaakin kohtaan, on kuin usko olisi mennyt jää vain sivustakatsojaksi.
Pahinta mitä voin ajatella on se, että terveyden- ja sairaanhoidon alalla työskentelevä ihminen muuttuisi kyyniseksi. Siellä jos missä empatiaa ja tunnetta tarvitaan, kyynisyys ei sovi niihin ammatteihin. Loppuunpalaneelle hoitajalle voi niin käydä, apua olisi ajoissa saatava.
Sielläkään ei ole poissuljettu se että tulee kyyniseksi johdon aiheuttamalle häirinnälle, mutta tekee kuitenkin työtään sydämellä. Tällainen hoitotyön häirintä on sitä, että jatkuvasti byrokratian puolelta keksitään jos jonkinlaista projektia ja kotkotusta, joka vie valtavasti aikaa itse perustyöstä, siitä tärkeimmästä joka tehdään potilaan vierellä ja jota olet tullut sinne tekemään.
Kyllä minä käsitän kyynisyydessä negatiivisuutta, mutta niinkuin kaikessa siinäkin on varmasti monta puolta ja vivahdetta. - Tähtisilmä**
18+10 kirjoitti:
jos joku HÄNESTÄ käyttäisi sanoja INHOTTAVA ja KELVOTON!
Sanat sopivat hyvin SILPOJAAN tai PEDOFIILIIN:
Liian kovat sanat tuohon kyynisyyteen.vain järkytystä elämässäni.
Juuri sain kuulla mökkinaapurini kuolleen viime yönä kotonaan. Toistakymmentä vuotta olemme tunteneet ja keskustelleetkin paljon näinä vuosina. Ainoa lohdutus on, että se tapahtui nopeast, sydän antoi periksi. Helteet, vyöruusu ja stressi remontista kaupunkikodissa, olivat jo liikaa tuolle yksinäiselle leskirouvalle naapuritontilla.
Anteeksi, että tässä kerroin, kun tuntuu niin pieniltä nämä aiheeni nyt....en voi nyt kuin surra...
- Ironic Jester
Itse olen negatiivinen asioihin jotka ovat minulle itsestäänselvyyksiä/asioihin joihin ei ole loogista tai maallista selitystä. Tai ihmisiä kohtaan jotka eivät mielestäni osaa ajatella yksinkertaisella/nöyrällä tavalla tai joka ei osaa verrata asioita muiden ihmisten näkökulmaan ja suhteuttaa omaa tietämystään,tuntemustaan,varallisuuttaan tai ei huomioi kuinka syvälle toisen persoonan ihmismieli oikein ulottuu. Jos kaikki olisivat yhtä syvällisellä aaltopituudella kanssani en ikinä hermostuisi,rakentaisi ivallisuuttani toisen ironiaan tai edes antaisi ajatusteni tuottaa negatiivisuutta ympärillä oleviini.
Positiivinen olen aina kun on mahdollista kun asiat ovat kaikista näkökulmista, mielipiteistä,maallisuuden tasa-arvon suhteuttamisesta ja muusta samasta syvällisestä ajatuksesta omasta mielestäni itseni ja muittenkannalta reilut ja yhtä paljon huomioidut. Tämä voi kuulostaa monimutkaiselta mutta kyllä on päivittäin idealistisia ajatuksia päässä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799