"Ruotsinmittainen"

ihme ja kumma

Miksi puhutaan ruotsinmittaisesta kun on joku 12m kärry eli noin 24m yhdistelmä, oon kyllä ymmärtänyt että ruotsissa (jo jossain päin norjaakin?) saa ajaa ihan 25,25m yhdistelmillä?

12

3305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svensson,.,.
      • määrätyillä

        reiteillä saa ajaa 25,25 m:llä kalustolla


    • ulle dumle

      on sitte niin että vars persvaunun kans max 24 ja dolly-puoliperään saa 25,25.

    • suomi 22m

      Ruotsissa yhdistelmäpituus enneen EUrostoliittoa oli 24m

      • hintti

        Joo, nykyään on säännöt samat kuin finlandiassa?


    • lainsäädännössä

      Meillä kansallinen pituusraja 22 m ja Ruotsissa 24 m. Näihin pituuksiin asti ei tarvitse esim. tehdä noita paljon puhuttuja kavennuksia. Moduulirakenteisena sallittu molemmissa maissa 25,25 metriä. Suomi ja Ruotsi tulkitsevat tätä kuitenkin eri tavalla. Ruotsissa ei sallita ns. räätälöityjä moduuleita, jotka meillä Suomessa ovat hyvin yleisiä. Eli kiinteä moduulimittainen täysperä ei ole sallittu Ruotsissa, vaan se pitää olla toteutettu dollyn kanssa. Suomen puolella tuollainen 24 metrinen tpv-yhdistelmä on vain vähän pisintä sallittua lyhyempi räätälöity moduuli. Ruotsin puolella se on pisin sallittu ei moduulirakenteinen yhdistelmä. Monet Ruotsiin liikennöivät käyttävät 24 metrisiä täysperäyhdistelmiä mm. dolly-moduulia paremman kantavuuden vuoksi. Siitä nimitys ruotsinmittainen.

      • nyt on selvää!

        Kiitos tyhjentävästä vastauksesta!


    • Wanha pieru

      Joo, kansallinen lainsäädäntö... Tosipuheessa en oikein aina ymmärrä näitä meidän holhous- ja kaikenkieltoministeriöiden työryhmien, komiteoiden tai miksi niitä sitten kutsutaankaan, logiikkaa. Hirmu viisaita ja tietäviä ne tuntuvat kuitenkin olevan. Esimerkiksi yli 22 metrisen yhdistelmän suurin leveys saa olla 2.55m ja enintään 22 metrisen 2.60m. Tämä 2.55m tuli Konginkankaan onnettomuuden johdosta, jos kohta jo liikenteessä olleita ei sentään tarvinut kaventaa viittä senttiä. Sen vielä ymmärtää, että se kuuluisa "täysperävaunullinen rekka-auto" kiellettiin, niitä kun ei edes ollut kuin muutama kappale Suomessa, mutta sitä on vaikeampi ymmärtää, miten tuuman kavennus per puoli parantaa moduulimittaisen yhdistelmän turvallisuutta. 5cm kapeampi yhdistelmä ei olisi estänyt tuota surullisen kuuluisaa onnettomuutta.
      Kävin n. kolme vuotta sitten kertaamassa ja tenttimässä säiliö ADR:n. Läpi meni, vaikken juuri muista siitä oikein mitään, paitsi että samalla kurssilla oli pari hyväperseistä nuorta muijaa, lääh lääh! Eli asioiden tärkeysjärjestys on lapasessa... Ei, en koskenut edes hepillä koska siihen en saanut lupaa.
      Asiaan. Muistan kuitenkin sellaisen säännön, että moduulimittaisella jonka täysperä oli kasattu puoliperästä dollyn kanssa, on ADR-kuljetus kielletty, mutta kotoinen VAK-kuljetus sallittu. Syy ADR kieltoon on se, että kuljetusyksikössä saa olla enintään yksi perävaunu tai puoliperävaunu, toisin sanoen dolly lasketaan myös perävaunuksi, vaikka se muodostaa puolikkaan kanssa täysperävaunun - tämä lienee eurohomppeleiden aikaansaannosta, eikä kotoisten ruudinkeksijöiden. On yhteinenkin sävel sentään löydetty näissäkin euroviisuissa, esim. Hollantilaisten suosimalla (määritellyillä reiteillä) vetoauto puoliperävaunu keskiakseliperävaunu on kielletty sekä ADR että VAK (Vittumaisten Akkojen Kyyditys).
      Ruotsalaisten ja suomalaisten mitoissa sekin ero, että Ruotsissa korkeus saa olla 4.50m ja täällä enimmäiskorkeus on 4.20, ruotsalaisten säännöt sallivat erityisluvilla myös pitkät puoliperät, lavamitan yhteispituus kuitenkin sama 21.42m.

      • ....

        tällä 2,55 leveydellä ei ole mitään tekemistä konginkankaan onnettomuuden kanssa vaan 2,55 on EU leveys lukuunottamatta FNA ja FRC eli kylmäkuljetus vermeitä jotka saa olla myös EU ssa 2,6 leveitä.


      • Wanha pieru
        .... kirjoitti:

        tällä 2,55 leveydellä ei ole mitään tekemistä konginkankaan onnettomuuden kanssa vaan 2,55 on EU leveys lukuunottamatta FNA ja FRC eli kylmäkuljetus vermeitä jotka saa olla myös EU ssa 2,6 leveitä.

        En tarkkoittanut lämpötilahallittuja kuormatiloja vaan esim. kapelli -rakenteita. Jokin taho määräyksen antoi ties mistä syystä ja 2.60m leveät kansallisessa liikenteessä joutuivat pannaan 2007 kolmen vuoden siirtymäajalla, joka päättyi vuoden -09 lopulla.


      • wanhalle pierulle

        Nyt tuli kyllä wanhan pierun mukana iso annos paskaa. Ensinnäkin 2,55 metriä leveysrajoitus ei kylmäeristetyille moduulimittaisille yhdistelmille tuli voimaan 1997 eli samaan aikaan kun moduulimittaiset Suomeen hyväksyttiin. Hommaan annettiin kymmenen vuoden siirtymäaika, että olemassa oleva kalusto saataisiin ajettua loppuun. No mitä teki meidän fiksut kuljetusyrittäjät. Hankkivat lisää 2,60 metriä leveää kalustoa, vaikka 10 vuoden siirtymäaika oli tiedossa. 2007 sitä ylileveää kalustoa oli niin järjetön määrä, että liikenneministeriö oli suorastaan pakotettu antamaan muutama vuosi jatkoaikaa sisäpuolisin kavennuksin. KONGINKANKAAN KANSSA KAVENTAMISELLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ!!!

        Dollymoduulilla saa ajaa Suomen ja Ruotsin alueella ADR-tavaraa! Olikohan M198 se Suomen ja Ruotsin välinen M-sopimus, jossa dolly ppv katsotaan yhdeksi perävaunuksi. Eli vaikka ADR-säädökset kieltävät ADR-kuljetukset kahden perävaunun yhdistelmissä, on Suomessa ja Ruotsissa tehty dollymoduulin osalta tähän poikkeus. Tämäkin siis meni pierulta väärin.

        Ruotsissa on monissa asioissa Suomea vapaampi tuo säädäntö. Ovat esim. sallineet ppv-yhdistelmille myös 24 metrin kokonaispituuden, kun meillä ppv-yhdistelmä saa olla 16,5 metriä. Jos meidän logiikkaa aina täytyy haukkua, niin selittäkää joku, mikä vitun järki siinä on, että Ruotsissa tpv-yhdistelmä saa olla 25,25 metrinen, jos se on toteutettu puolikkaasta dollylla, mutta vain 24 metrinen, jos dollyn paikalle laitetaankin etuakselit kiinteällä kuulakehällä.


      • mää vaan
        wanhalle pierulle kirjoitti:

        Nyt tuli kyllä wanhan pierun mukana iso annos paskaa. Ensinnäkin 2,55 metriä leveysrajoitus ei kylmäeristetyille moduulimittaisille yhdistelmille tuli voimaan 1997 eli samaan aikaan kun moduulimittaiset Suomeen hyväksyttiin. Hommaan annettiin kymmenen vuoden siirtymäaika, että olemassa oleva kalusto saataisiin ajettua loppuun. No mitä teki meidän fiksut kuljetusyrittäjät. Hankkivat lisää 2,60 metriä leveää kalustoa, vaikka 10 vuoden siirtymäaika oli tiedossa. 2007 sitä ylileveää kalustoa oli niin järjetön määrä, että liikenneministeriö oli suorastaan pakotettu antamaan muutama vuosi jatkoaikaa sisäpuolisin kavennuksin. KONGINKANKAAN KANSSA KAVENTAMISELLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ!!!

        Dollymoduulilla saa ajaa Suomen ja Ruotsin alueella ADR-tavaraa! Olikohan M198 se Suomen ja Ruotsin välinen M-sopimus, jossa dolly ppv katsotaan yhdeksi perävaunuksi. Eli vaikka ADR-säädökset kieltävät ADR-kuljetukset kahden perävaunun yhdistelmissä, on Suomessa ja Ruotsissa tehty dollymoduulin osalta tähän poikkeus. Tämäkin siis meni pierulta väärin.

        Ruotsissa on monissa asioissa Suomea vapaampi tuo säädäntö. Ovat esim. sallineet ppv-yhdistelmille myös 24 metrin kokonaispituuden, kun meillä ppv-yhdistelmä saa olla 16,5 metriä. Jos meidän logiikkaa aina täytyy haukkua, niin selittäkää joku, mikä vitun järki siinä on, että Ruotsissa tpv-yhdistelmä saa olla 25,25 metrinen, jos se on toteutettu puolikkaasta dollylla, mutta vain 24 metrinen, jos dollyn paikalle laitetaankin etuakselit kiinteällä kuulakehällä.

        ja miksi Ruotsissa pitää dollyn pöydän olla kuulakehällä ja meillä ei? Ja millä oikeudella ruotsalaispoliisi pysäyttää suomalaisen kehättömän dollyn tienposkeen odottamaan hinuria?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe