Kuviani!

jeesse

Tässäpä muutamia minun ottamia luontokuvia tai jotain sen tapaisia teidän haukuttavaksi. :) Oon vuoden verran harrastanut valokuvausta ja tiedän että kuvat ei ole vielä mitään erikoisia ja löytyy parannettavaa. Olis välillä mukava kuulla toisten mielipiteitä kuvista. Antaakaa rehellistä ja asiallista palautetta kiitos! ;)

Kuvat otettu sony a-200 kitillä ja nyt pari viikkoa vanhalla nikon D90 35mm setillä!

Linnki galleriaan:
http://www.dphotographer.co.uk/show_profile.php?userid=12358&page=

Kiitos palautteesta!

20

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :::::::::::

      Sulla näyttäis olevan perusosaaminen hanskassa; kuvaat muullakin kuin automatiikalla, käy ilmi tuosta järvikuvasta joka on otettu pitkällä valotuksella. Tarkennukset on aika tavalla kunnossa; pääkohde on terävä. Noissa Sonyn kuvissa ei näy exif-tietoja. Mukavan monipuolinen kuvavalikoima; macroa, maisemaa ja yksityiskohtaa löytyy, eri vuorokauden aikojakin. Oravakuva hyvin sommiteltu ja olet laskeutunut kohteen tasalle, siis miettinyt aihettasi! Hyvä hyvä!!

      Kiinnitä maisemakuvissa vielä huomioita horisonttiin... tulikuvassa se taisi olla tarkoituksella vinoon? Joskus sitä voi toki käyttää tehokeinona, mutta vedä silloin reilusti vinoon, ettei jää epäselväksi onko horisontti mietitty vai ei. Siluetti toimii hyvin auringonlaskukuvissa, mutta se ei saisi olla turhan raskas. Joskus on hankala löytää maastoa, joka ei vie turhan suurta kuva-alaa siluettina. Isot, yhtenäiset mustat alueet tekevät kuvasta raskaan. Mieti sommittelua; maisemakuvissa on hyvä saada myös etualalle jotain, se tuo syvyyttä kuviin. Mieti mitä sisällytät kuvaan ja mitä rajaat pois. Kolmoskuvassa (se peltokuva) minua vähän häiritsee oikean puolen sähkölinja... mutta sähkölinjaa nyt menee ristiin rastiin joka puolella... taas on hankala löytää kohtaa jossa sitä ei olisi :)

      Mustavalkokuvista hard rain ja snow löytyy ilmaisua... tosin jälkimmäisessä on aika iso puhkipalo, varjoja olis vähän voinut kaivaa... tai miettiä kuvauskohtaa uudelleen. Mutta kokonaisuutena sulla on ihan mukava setti! Ottaen huomioon kaluston rajallisuuden, olet päässyt ihan mukavaan lopputulokseen!

      Katsele kuvia! Siis myös muiden kuvia... Muutama hyvä kirja luettavaksi: Markku Saiha: Kiehtova luontokuvaus, Pentti Koskelo; Luontokuvauksen ABC, Scott Kelby; Digikuvaus kirja I ja II.

      Jostain pitää aloittaa ja sulla näyttää ainakin asenne olevan kohdallaan: "tiedän että kuvat ei ole vielä mitään erikoisia ja löytyy parannettavaa". Se on hyvä lähtökohta; halu kehittyä! Kaikkea voi aina parantaa... Itselläkin vielä se "paras kuva" ottamatta... :)

    • mie täältä

      Moitittavaa löytyy tottakai aina enemmän kuin kehuttavaa, mutta kuten edellinen sanoikin niin asenne on oikea. Eli uskaltaa rakentavaa kritiikkiä antaa..
      Yleisesti ottaen kuviasi vaivaa liika pimeys. Valoisuutta kaipaisin enemmän, nimenomaan noihin päivällä otettuihin ja myös talvikuviin, jotka olivat todella tummia. Etenkin "Snow" ja "River" paranisivat huomattavasti pienellä säädöllä.
      Et ole liiemmin tainnut kuvankäsittelyä harrastaa? Ei mitään manipulointia, vaan ihan perussäädöt, joilla saat värit paremmiksi, valoisuuden ja kontrastin kuntoon jne. Lisäksi kuvien oikaisu on hyvä tehdä, monessa kuvassasi kamera oli vinossa horisonttiin, joka on aina suorassa, nähden..=) Tosin nuotiokuvassa vinous toimii tehokeinona.

      Olet aika hyvin perillä tosiaan perusasioista, ja oppiminenhan ei valokuvauksessa lopu ikinä.. Sommittelut ovat useimmiten toimivia ja erikoisempiakin ratkaisuja löytyy.
      Sisältöäkin on, tosin "Lande", "Sharkstone" ja "Tree" ovat aika köyhiä. "Wasp" ja "beee" eivät myöskään ole oikein eduksi, tarkennus pielessä eikä oikein muutenkaan saa katsomaan pidempään.
      Tuo "Fishing" lienee makuasia, itse en pidä yhtään siitä että tarkennus on siinä kivessä, kun sen pitäisi olla kalastajassa.

      "Lake" on sen sijaan todella hieno! Tunnelmallinen, rauhallinen, sommittelu toimii, syväterävyyskin on oikein sopiva. "Fire" kakkosena, hyvä kompromissi sekä tulen että taustan suhteen.
      "Snow" olisi kakkosena, jos olisi kirkkaampi, että nuo varjot avautuisivat enemmän. Puhkipalaneisuus ei minua tässä kuvassa haittaa lain.

      Että ei muuta kuin jatkahan kuvaamista, oikealla tiellä näyt olevan!! =)

    • esittely 10

      Tuonne www.luppo.net kaivataan kuvia eri maisemista jne, ja valitaan aina viikon kuva.............

      • jeesse

        Mukava kuulla tollasta palautetta mistä on jotain hyötyä oikeesti itelle! :) Kuvat "catcin - Fishing2" on otettu sony a-200 ihan automaatti asetuksilla eikä kuvia ole muokattu juurikaan. Ainoastaan tätä "snow" kuvaa on muokattu vähän isomalla kädellä. Sit kuvat "HardRain - Lake" on otettu Nikonon D90:llä manuaaliasetuksilla ja eri säätöjä käyttäen ja oikeestaan vielä vasta harjoitellen. Kuvankäsittelyä käytän jonkin verran, mutta en niin että kuva muuttuisi ottohetkellä olleesta "tunnelmasta" tai että manipuloisin kuvia. Harrastan kyllä kuvien muokkausta ja niitä kuvia löytyy tuolta jos kiinnostaa: http://www.advancedphotoshop.co.uk/show_profile.php?userid=11791&page=

        Mutta joo toi horisontti asia pitää huomioida ja olla tarkkana että kuvat on suorassa. Tosin "fire" kuva on tosiaan tarkoituksella vinossa. Ainoat kuvat mihin itse olen tyytyväinen ja ne on sellaisia kun haluan on toi "Lake" mistä tekin tykkäsitte ja sit "Fire". "spiderweb" kin ihan ok.

        Mutta jatkan harjoituksia uusilla vinkeillä ja toivotaan että kuvat paranee koko ajan. ;) Kiitos vielä palautteesta ja lisääkin otan vastaa mielelläni!


    • mitä te

      "saatte" (kiksejä???) laittamalla omia kuvia näytille nettiin????? Ei millään pahalla :)

      • mie täältä

        Se on toisinaan ihan hyvä konsti saada rakentavaa palautetta, joka auttaa kehittymään kuvaajana. Ja jos hyvistä kuvista saa hyvää palautetta niin ainahan se lämmittää..


      • jeesse
        mie täältä kirjoitti:

        Se on toisinaan ihan hyvä konsti saada rakentavaa palautetta, joka auttaa kehittymään kuvaajana. Ja jos hyvistä kuvista saa hyvää palautetta niin ainahan se lämmittää..

        Tossapa edellisessä tuli vastaus kysymykseen. Ite oon ainakin saanu tosi hyviä vinkkejä kameran ja putkien ostosso täältä. Lisäksi hyviä kuvaus vinkkejä on tullut. Kai niitä "kiksejäki" sit saa mutta ei se ainakaan omalta osalta oo innostusta laskenu. päin vastoin! ;) Ja välillä tulee moitteitakin ihan reilusti mutta ne pitää kestää jos aikoo kehittyä kuvaajana!


      • 5435435453354

        laita sinä ne omasi kassakaappiin ja revi siitä kiksejä.


      • sinun ottamat
        5435435453354 kirjoitti:

        laita sinä ne omasi kassakaappiin ja revi siitä kiksejä.

        kuvat????? Ei todellakaan ketään!!!!! Näitä maisema sun muita kuvia netti "pullollaa"!!!!


      • itse mennä
        5435435453354 kirjoitti:

        laita sinä ne omasi kassakaappiin ja revi siitä kiksejä.

        sinne kassakaappiin ja nielaista avaimen!!!!


      • 5435435453354
        itse mennä kirjoitti:

        sinne kassakaappiin ja nielaista avaimen!!!!

        en mahdu. se on jo täynnä sinun kuvia.


      • travolta654321
        sinun ottamat kirjoitti:

        kuvat????? Ei todellakaan ketään!!!!! Näitä maisema sun muita kuvia netti "pullollaa"!!!!

        oli kuva sitten hyvä tai huono jaettuna se tuottaa aina iloa.
        hyvä kuva: voi ajatella että onpas hieno kuva, osaisinpa itse ottaa yhtä hyvän
        huono kuva: voi ajatella että onpas huono kuva, minä en ole ainakaan yhtä huono kuvaaja kuin tuo
        ja totta tosiaan mikä pakko niitä toisten kuvia onkaan katsella


      • 17 milj.pixsel
        5435435453354 kirjoitti:

        en mahdu. se on jo täynnä sinun kuvia.

        kehnonlaisia on kuvat valotus pielessä,värisävyt epäluonnollisia,kuvien sommittelu miten sattuu kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta aloita vaikka pitsinnypläys.


    • 6+8

      Keskustelu näyttää menevän juupas-eipäs jauhamiseksi, joka ei enää millään tavoin liity valokuviin... Ei tästä kukaan mitään ihmeempiä "kiksejä" hae. Kehittyäkseen kuvaajana tulee kuitenkin vaihe, että haluaa ja tarvitsee palautetta kuvistaan. Mieluusti jotain muutakin kuin että "vaihda harrastusta". Ko. palautteen sisältö on aika köyhä. Kuvista löytyy usein jotain hyvääkin (kuten ap. kirjoittajan) ja nekin puolet on hyvä tuoda palautteessa esille, sillä silloin kuvaaja tietää mitä tulisi kehittää, mitkä osa-alueet hän jo hallitsee. Palautteen antajan näkemys on tietysti aina subjektiivinen, omiin mieltymyksiin pohjautuva, mutta kokeneen kuvaajan mielipiteitä kannattaa kuunnella, koska vuosikymmenien kokemus tuo jonkinlaista näkemystä asiaan, ja tiettyä "silmää".

      Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että hakeudu jollekkin "oikealle" valokuvausfoorumille ja jos luontokuvaus kiinnostaa, olisi suunta esim. luontokuva.org tai luontotupa.net. Siellä saa asiallista palautetta, kuvaajia on paljon, eri tasoisia (varsinkin luontokuva.org:ssa) aloittelijoista ammattilaisiin. Siinä on se hyvä puoli, että nuo foorumit vaativat rekisteröitymisen ja sen myötä katoavat kaikenlaiset "kassakaappikommentit" ja kehoitukset vaihta harrastusta. Sieltä saa oikeasti jotain!

      • sentään...

        harrastusta vaihda. Yritä löytää eri ilmeitä kokeile paranna valotusta tummiä nuo kuvat ovat.Siinä nuotiokuvassa oli ilmettä .Jälkikäteen voi kuvia muokat lisäämällä kirkkautta mutta värit helpostinmenevät kirkkauttanvähentämällä värit usein korostuvat.Paljon kuvia ja erilaisilla valotuksilla ja arvoilla niin siitä se alkaa löytyyn


    • jeesse

      jotku vissiin näkee oikeen vaivaa ku kiertelee täällä eri viestiketjuissa kirjottamassa noita "hauskoja" kommenteja. Voi voi kasvakaa aikuisiksi ja tulkaa sitte takas viisastelee, koska toi on tosi TYPERÄÄ. Ei sillä että noi vaikuttas jotenki minun valokuvausharrastukseen mutta koittakaa ymmärtää että jollekkin (nuoremmille varsinkin) voi tommoset viestit kolahtaa oikeesti ja innostus loppua siihen!

      Mutta tosi mukava nähdä, että sekaan mahtuu näitä fiksuja ja oikeesti ammattilaisia ja kokeneita kuvaajia jotka antaa asiallista ja hyvää palautetta!! Mulle ainakin ollu hyötyä. Pienillä säädöillä ja ajan käytöllä kuvat paranee heti huomattavasti. Ja tosiaan vois hakeutua jollekki oikeelle kuvaus foorumille...

      • nonac

      • myös täältä

        Eksyin nyt vasta palstalle, mutta samat kommentit täältä periaatteessa kuin jo aikaisemmilta kirjoittajilta eli huomion kiinnittämistä horisontin suoruuteen, ja vaihtoehtoisesti liian tummiin tai puhkipalaneisiin kohtiin. Parissa maisemakuvassa on hiukan ongelmallista - mutta ah, niin monille tyypillistä - horisontin sijoittaminen kuvan keskelle. Nämä huomioiden, ei mitään suuria ongelmia matkallasi maineeseen! ;D

        Itse pidän erityisesti "Lande"n jotenkin päällekaatuvasta tunnelmasta, kuvan keskelle sijoittuvasta pellon ja metsän rajasta huolimatta. "Water drops"eissa on puolensa, vaikka ne dropsit vähän turhankin niukalle huomiolle jäävät. "Lake" on kokoelmasi ehdoton helmi!

        Sen lisäksi, että kannattaa ehkä vaihtaa foorumia, niin kannattaa varmaan myös miettiä, mikä on sinun juttusi. Joissakin kuvissasi on ajatusta, sellaista oman näkemyksen etsintää. Osa on toki tavanomaisempia, vaikka silti kuvina ihan hyviä. Mutta digiaikaa kun eletään, niin filmikustannuksista ei tarvitse välittää ja samaan aiheeseen voi tuhlata ruutuja. Voit siis etsiä sitä omaa juttuasi, ja vahvistaa vaikka yhtä aluetta kerrallaan. Huomion hajottaminen moneen suuntaan voi joskus aiheuttaa sen, että omaa näkemystä ei parhaalla mahdollisella tavalla löydy oikein mihinkään.


      • jeesse
        myös täältä kirjoitti:

        Eksyin nyt vasta palstalle, mutta samat kommentit täältä periaatteessa kuin jo aikaisemmilta kirjoittajilta eli huomion kiinnittämistä horisontin suoruuteen, ja vaihtoehtoisesti liian tummiin tai puhkipalaneisiin kohtiin. Parissa maisemakuvassa on hiukan ongelmallista - mutta ah, niin monille tyypillistä - horisontin sijoittaminen kuvan keskelle. Nämä huomioiden, ei mitään suuria ongelmia matkallasi maineeseen! ;D

        Itse pidän erityisesti "Lande"n jotenkin päällekaatuvasta tunnelmasta, kuvan keskelle sijoittuvasta pellon ja metsän rajasta huolimatta. "Water drops"eissa on puolensa, vaikka ne dropsit vähän turhankin niukalle huomiolle jäävät. "Lake" on kokoelmasi ehdoton helmi!

        Sen lisäksi, että kannattaa ehkä vaihtaa foorumia, niin kannattaa varmaan myös miettiä, mikä on sinun juttusi. Joissakin kuvissasi on ajatusta, sellaista oman näkemyksen etsintää. Osa on toki tavanomaisempia, vaikka silti kuvina ihan hyviä. Mutta digiaikaa kun eletään, niin filmikustannuksista ei tarvitse välittää ja samaan aiheeseen voi tuhlata ruutuja. Voit siis etsiä sitä omaa juttuasi, ja vahvistaa vaikka yhtä aluetta kerrallaan. Huomion hajottaminen moneen suuntaan voi joskus aiheuttaa sen, että omaa näkemystä ei parhaalla mahdollisella tavalla löydy oikein mihinkään.

        Vaikka sanoit samoja asioita kun muutkin niin sanoit lisäksi hyvän pointin mitä oon itsekkin miettinyt viime päivinä kun toisten kuvia selaillu. Eli pitää löytää se oma tyyli kuville, eikä liikaa yrittää ottaa "tavallisia" hyviä kuvia tai matkia toisen tyyliä joka näyttää hyvältä mutta ei tunnu omalta. Seki varmaa alkaa hahmottua harjottelun kuluessa..

        Uutta putkee vaan pitäs saada ja äkkiä! 35mm ei oikeen meinaa pärjätä ja saattaapa olla että lähtee myyntiin lähiaikoina. :) Yleiskuvauksessa erinomainen muutta ei minun tarpeisiin. Nyt hakusessa onkin nikkorin 300m f4. Sit lisäks joku laajis ja kiintee macromicro niin jo alkais pärjää. Näin se alkaa minunki putki valikoima hahmottua.. :)


    • Upsis, linkistäsi lähdin, mutta reilu parituntinen vierähti selaillessa sivuston kuvia. Kiitos siis tästä linkistä.
      En kommentoi, enkä ainakaan hauku. Jatka vaan! Täydellistä kuvaa ei tietääkseni ole vielä otettu.
      Kuten sanoit, aina tuntuu löytyvän parannettavaa. Kuvaan itsekin jonkin verran, mutta ne on niitä tusinaotoksia. Tarviis aina (siis minun) vähän miettiä tuota kuvvookulumoo. Toisilla se näkyy löytyvän luonnostaan.
      Hyvät jatkot sinulle, ja muille kuvauksesta innostuneille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3040
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2194
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1604
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1067
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      894
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe