Pallit pois?

Helpmee

Koiralla on tapana merkkailla sisätiloihin välillä. Enkä pentuja tällä koiralla voi teetättää, joten olisiko leikkauttaminen hyvä ratkaisu? Loppuuko merkkailu leikkauttamisen jälkeen? Tämä on rasittavaa, enkä näe estettä miksi tämä olisi huono ratkaisu.

16

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäh

riippuu siis tapauksesta.

Jos koira merkkailee stressantumistaan, on turhautunut, niin tuskinpa auttaa. Jos se taas käy kierroksilla hormoniensa vuoksi eikä esim liiallisen liikunnan tai muun tekemisen vuoksi, niin voipi leikkaus auttaakin.

Pitäisi siis tietää miksi merkkailee sisälle. Onko tehnyt sitä kauan, mikä homman laukaisi?

• perheen isä

jos joltain neuvoa haluat. Kysymykseesi on mahdoton vastata niukoilla tiedoilla.

"Koiralla on tapana merkkailla sisätiloihin välillä."...välillä/säännöllisesti/mihin/onko tehnyt pennusta asti samaan paikkaan/mikä rotu..jne.. Voi olla ihan "protesti" jos liian vähän ulkoilee.

• SYY?

alapäävaivoja, nuorilla koirilla tavataan myös, vaikkakin harvemmin, varmista terveys.

Voi lorauttaa myös peloissaan, jos säikkyy jotakin ääntä, varjoa, hajua, tms.

• Nykyään,kun tuntuu,että koirien kanssakin pitäis mennä sieltä,mistä nopeimmin ja helpommin pääsee,niin pallien poistokin tuntuu olevan joku hitti tuote,tosin ilman takuuta....

Eli loppuu tuurilla,tai sitten ei lopu.Riippuu niin monesta,ja samasta syystäkin voi olla,että jollain auttaa,toisilla ei.Ja koskee ihan kaikkia syitä.

Jos hormoonitoimintaan liittyy,niin jos koira on riittävän kauan sisälle siitä johtuen ruikkinut (tosin pääsyy ei tuokaan ole),niin hommasta tulee helposti opittua,eli pallien poistosta ei ole mitään hyötyä yksinään.

Minusta noit ruikkimiset johtuu narunpäästä.Joko ei olla sisäsiisteys kasvatus kunnolla hoidettu loppuun saakka (siitä on liuettu),koiralla muodostunut sijaistoiminta riittämättömän aktiviteettien vuoksi,tai "johtajuus" pielessä.
      Pahimmassa tapauksessa noi kaikki.

• Koiratar-84

Molossin kanssa samaa mieltä asiasta. Itse olen leikkauttanut oman uroksen aggressioiden vuoksi kouluttajan neuvosta. Ei ollut hyvä ratkaisu. Koirasta tuli arempi ihmeellisille asioille. Ensin kokeillaan kaikki muut vaihtoehdot ennen leikkausta. Itsekin päätin, että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kastroitu uros minulla! En suosittele.

• perheen isä

Harvoin poistuu "kulkusten" poistolla jo opittu tapa.
        "Koiralla on tapana merkkailla sisätiloihin välillä."..mielestäni tämä kertoo muusta kuin perusmerkkailusta, jos tapahtuu vain "välillä".
        Kyllä kokeiltava ja huomioitava on monia asioita, ennen kuin lähdetään tekemään näin äärimmäinen ja lopullinen asia.

Koiratar-84: Sinun tapauksessasi oli mahdollista, että koirasi menetti "kulkusensa" juuri arkuuden takia (mahdollisempi syy taustalla) jos koirasi käytös tuli "aremmaksi".
        Usein arkuus/epävarmuus on aggressiivisuuden takana. (usein)

• perheen isä kirjoitti:

"Koiralla on tapana merkkailla sisätiloihin välillä."..mielestäni tämä kertoo muusta kuin perusmerkkailusta, jos tapahtuu vain "välillä".
        Kyllä kokeiltava ja huomioitava on monia asioita, ennen kuin lähdetään tekemään näin äärimmäinen ja lopullinen asia.

Koiratar-84: Sinun tapauksessasi oli mahdollista, että koirasi menetti "kulkusensa" juuri arkuuden takia (mahdollisempi syy taustalla) jos koirasi käytös tuli "aremmaksi".

Tuosta Koirattaren tarinasta ajattelin minäkin vähän samalla lailla.
        Eli jos käynytkin tavallaan käänteisesti (eli "oikeaa",jos niin voi sanoa syytä ei tiedettykkään agressiolle syystä tai toisesta),niin kun testesteronin tuotantoon puututtu kastroinnilla,niin menty äärilaitaan.Eli jos niitä on ollutkin ennestään "heikosti",josta sitten arkuus naishormoonien lisääntyessä.
        Eli vähän tavallaan samoin väärinpäin,kun mennään sterilisoimaan oikeasti aggressiivinen narttu,jolloin uroshormoonit lisääntyy ja vielä testestoriinikin saattaa alkaa jylläämään...

Ja juu,fifi-ihmisenä,ja niiden nidenomaan koirana pitämisen puolustajana, välillä ärsyttää tuo ihmisten suunnaton himo pallien hävitykseen melkein joka asiassa ensimmäisenä,jos ei terveydellisiä syitä ole. Sorry,ei voi mittää...

• Seepranraita
        molossi kirjoitti:

Tuosta Koirattaren tarinasta ajattelin minäkin vähän samalla lailla.
        Eli jos käynytkin tavallaan käänteisesti (eli "oikeaa",jos niin voi sanoa syytä ei tiedettykkään agressiolle syystä tai toisesta),niin kun testesteronin tuotantoon puututtu kastroinnilla,niin menty äärilaitaan.Eli jos niitä on ollutkin ennestään "heikosti",josta sitten arkuus naishormoonien lisääntyessä.
        Eli vähän tavallaan samoin väärinpäin,kun mennään sterilisoimaan oikeasti aggressiivinen narttu,jolloin uroshormoonit lisääntyy ja vielä testestoriinikin saattaa alkaa jylläämään...

Ja juu,fifi-ihmisenä,ja niiden nidenomaan koirana pitämisen puolustajana, välillä ärsyttää tuo ihmisten suunnaton himo pallien hävitykseen melkein joka asiassa ensimmäisenä,jos ei terveydellisiä syitä ole. Sorry,ei voi mittää...

Minä kun luulin että suositellaan että koira leikkautettaisiin.. no aina oppii uutta. Eli minun ei kannata leikkauttaa tulevaa koiraani? Uros sekin.. en ole aikaisemmin kirjoittanut tähän ketjuun, mainitsin vaan ettei tule väärinkäsityksiä :) Eikö narttujakaan kannata leikata? Siinähän on kuitenkin kohtutulehduksen riski, vai mikäs se nyt oli. Märkäkohtu.. ei muista.

• perheen isä
        Seepranraita kirjoitti:

Minä kun luulin että suositellaan että koira leikkautettaisiin.. no aina oppii uutta. Eli minun ei kannata leikkauttaa tulevaa koiraani? Uros sekin.. en ole aikaisemmin kirjoittanut tähän ketjuun, mainitsin vaan ettei tule väärinkäsityksiä :) Eikö narttujakaan kannata leikata? Siinähän on kuitenkin kohtutulehduksen riski, vai mikäs se nyt oli. Märkäkohtu.. ei muista.

Miksi pitäisi yleensä tehdä mitään mikä ei ole välttämätöntä.
        Miksi pitäisi tehdä mitään vain varmuudenvuoksi ja mututuntumalla.
        Miksi mietit ja päätät jo tulevan koiran kohtaloa luulon perusteella.
        Miksi mennään musta tuntuu ja luulen tuntumalla.
        Miksi luulon vahvikkeena ei ole tieto.
        Miksi et kysy mielummin miksi mitä ja miksi näin.
        Miksi.....

• EI LEIKKAUKSEEN
        Seepranraita kirjoitti:

aina ratkaisu.

Miettikää nyt ihmiset. Koiralta poistetaan pallit. Ja kaikki muuttuu yhtäkkiä sellaiseksi kuin omistaja haluaisi!?

Ei todellakaan. Leikkaus voi epäonnistua. SYY leikkaukseen on kaiken avain. Leikkaus aiheuttaa koiralle valtavan hormonimyrskyn ja vaikuttaa sen luonteeseen, sitä mihin suuntaan se vaikuttaa ei voi varmasti kukaan tietää. Se on elävä olento, jolla on oma historiansa, omat hormonit, oma luonne.

• Pallit on osa urosta
        EI LEIKKAUKSEEN kirjoitti:

aina ratkaisu.

Miettikää nyt ihmiset. Koiralta poistetaan pallit. Ja kaikki muuttuu yhtäkkiä sellaiseksi kuin omistaja haluaisi!?

Ei todellakaan. Leikkaus voi epäonnistua. SYY leikkaukseen on kaiken avain. Leikkaus aiheuttaa koiralle valtavan hormonimyrskyn ja vaikuttaa sen luonteeseen, sitä mihin suuntaan se vaikuttaa ei voi varmasti kukaan tietää. Se on elävä olento, jolla on oma historiansa, omat hormonit, oma luonne.

Eiköhän tuo pallien poistattaminen ole lähtöisin amerikkalaisilta kukkahattutädeiltä, jotka sillä keinolla pyrkivät varmistamaan sen ettei heidän pikku kultansa pääse siittämään vahinkopentuja (sillä eihän pikku kultaa raski hihnassa pitää) ja ettei heidän pikku kultansa seksuaalisuus muutenkaan kehittyisi (sillä eihän pikku kullan nyt sovi saada spontaaneja erektioita ja muita nolostuttavia reaktioita). Seksuaalisuuden pelko siinä on pontimena.

• 23412
        Pallit on osa urosta kirjoitti:

Eiköhän tuo pallien poistattaminen ole lähtöisin amerikkalaisilta kukkahattutädeiltä, jotka sillä keinolla pyrkivät varmistamaan sen ettei heidän pikku kultansa pääse siittämään vahinkopentuja (sillä eihän pikku kultaa raski hihnassa pitää) ja ettei heidän pikku kultansa seksuaalisuus muutenkaan kehittyisi (sillä eihän pikku kullan nyt sovi saada spontaaneja erektioita ja muita nolostuttavia reaktioita). Seksuaalisuuden pelko siinä on pontimena.

Miksi urokset leikataan aina koiratarhoissa kun uutta kotia odottavat?

• Koiratar-84
        perheen isä kirjoitti:

Perheen isä ja Molossi.. Turha sitä minun on enää jälkiviisas olla.. Kunpa olisin tämän tiennyt, niin toisin olisin toiminut.. Nyt eletään näin jatkossa!

• perheen isä
        Koiratar-84 kirjoitti:

Perheen isä ja Molossi.. Turha sitä minun on enää jälkiviisas olla.. Kunpa olisin tämän tiennyt, niin toisin olisin toiminut.. Nyt eletään näin jatkossa!

". Turha sitä minun on enää jälkiviisas olla.. Kunpa olisin tämän tiennyt, niin toisin olisin toiminut.."
        Varmasti olisit. Kokemus opettaa positiivinen tai negatiivinen. Pääasia, että oppii. =}

"Itse olen leikkauttanut oman uroksen aggressioiden vuoksi kouluttajan neuvosta."
        Ei voi moittia sinua tästä ja et ole varmasti ainoa. Mutta nyt ole viisaampi monessa asiassa...=)

• perheen isä
        23412 kirjoitti:

Miksi urokset leikataan aina koiratarhoissa kun uutta kotia odottavat?

"Miksi urokset leikataan aina koiratarhoissa kun uutta kotia odottavat?"

Oman historiansa vuoksi (talteen otettu) ja mahdollisten turhien pennuttamisien vuoksi (niistä turha hyötyminen) ja oman paremman tulevaisuuden vuoksi.(menneisyys)

Samoin tehdään löytökissoille.

• Koiratar-84
        perheen isä kirjoitti:

". Turha sitä minun on enää jälkiviisas olla.. Kunpa olisin tämän tiennyt, niin toisin olisin toiminut.."
        Varmasti olisit. Kokemus opettaa positiivinen tai negatiivinen. Pääasia, että oppii. =}

"Itse olen leikkauttanut oman uroksen aggressioiden vuoksi kouluttajan neuvosta."
        Ei voi moittia sinua tästä ja et ole varmasti ainoa. Mutta nyt ole viisaampi monessa asiassa...=)

Liian usein näkee/kuulee näitä neuvoja. Itsekin tietysti vasta toista koiraa omistavana hlönä uskoin tähän juttuun heti, että se auttaa. Telkkarissakin on eräs naispuolinen ongelmakoirien kouluttaja, joka melko usein neuvoo kastroimaan koiransa. Tästä sitten otetaan mallia. Itseäni kyllä todella ottaa päähän! Pitääköhän tässä alkaa piikittä testosteronia koiralle, että saisi siitä hieman reippaamman? =D No jos ei nyt kuitenkaan! Sääli vain käy koiraa, kun pelkää välillä lattialla olevaa pipoakin, joka ei siinä ollut hetkeä aiemmin.. Noh.. Tärkeä osa elämääni kuitenkin vioistaan huolimatta! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      872
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      811
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      667
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      9
      646
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      57
      629
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      594
    Aihe