Ammattikorkeakoulun vaihto vuoden jälkeen?

.......

Hei!

Kyselisin ensimmäiseksi nyt täältä (ennen kuin otan yhteyttä kouluun), että onko joku täällä vaihtanut (ammattikorkeakoulu)opiskelun aikana koulusta toiseen? Tai tiedätteko jonkun, joka on vaihtanut? Miten tämä prosessi käytännössä tapahtuu?

Eli, minut on valittu ammattikorkeakouluun X lukemaan liiketaloutta, opiskeluni alkaa viikon päästä.
Äskettäin sain kuitenkin kuulla, että avomieheni joutuu luultavasti lähtemään pääkaupunkiseudulle 1 vuoden päästä työn perässä (muuten voi kohdata työttömyys, jos ei sitä ota vastaan), joten olisiko minulla mahdollista vaihtaa jonnekin pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluun Y, kunhan olen nyt tämän ensimmäisen vuoden ensin opiskellut täällä, minne minut valittiin?

Kiitos, jos joku jakaa kokemuksiaan/tietoja. Seuraavaksi olen luonnollisesti yhteydessä itse kouluun, mutta ajattelin ensin kysyä täällä.

Kiitos!

7

7350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija.

Hei!
      Itse vaihdoin koulua noin kahden vuoden opintojen jälkeen. Asia oli kuitenkin mielessäni jo paljon ennen. Kertaakaan en ole katunut, sillä omat syyni siirtohakuun liittyivät lähinnä koulun arvoihin ja siihen, että en viihtynyt aikaisemmassa paikassa. Sinulla tulee olla suoritettuna tietty määrä opintoja ja joskus kysytään myös perusteluja. Joissakin kouluissa on siirtohaulle omat ajat ja hakijoita ollessa useampi, hakijat asetetaan jonoon esimerkiksi suoritettujen opintojen ja arvosanojen perusteella. Perinteisesti on olemassa seuraava sääntö:

Siirto-opiskelijana voidaan opiskeluoikeus myöntää henkilölle, joka on ammattikorkeakoulussa kirjoilla oleva opiskelija ja jolla on voimassa oleva opiskeluoikeus jossakin ammattikorkeakoulussa ja hän on ollut läsnä olevana opiskelijana vähintään yhden lukuvuoden. Opintojen tulee olla päätoimisia. Siirto-opiskelija voi siirtyä suorittamaan vain samaa tutkintoa/tutkintonimikettä vastaavassa koulutusohjelmassa. Lisäksi opiskelijan tulee siirtää opiskeluoikeutensa uuteen ammattikorkeakouluun ja erota lähtöammattikorkeakoulusta.

Mieti mikä koulu sinua kiinnostaisi ja katsele lisätietoja verkkosivuilta. Keskity alkaviin opintoihin ja suorita niitä parhaasi mukaan. Heti alkuun ei koulussa kannata ehkä mainita lähtevänsä. Ota itsenäisesti selvää siirtohausta ja toimi ohjeiden mukaan.

• adadadadadaadadadad

Itse vaihdoin, samaa alaa, puolen vuoden jälkeen ja minun piti pyrkiä uudelleen!
        Sain toki hyväksilukuja osan, mutta kun osa oli "piilotettu" toisen oppiaineen sisään, niitä ei voinut sieltä erotella. Mutta kaikki on sujunut hyvin ja paprei on kohta kourassa.
        Opiskele siis niinkauan kuin vaan voit ja sitten keväämmällä alat kyselemään sieltä uudesta koulusta kuinka toimia. Hopsit ja muut...MUTTA, älä irtisano ennekuin olet virallisesti uudessa sisällä...ettei käy köpsösti ettet ole missään kirjpilla!

• ....
        adadadadadaadadadad kirjoitti:

Itse vaihdoin, samaa alaa, puolen vuoden jälkeen ja minun piti pyrkiä uudelleen!
        Sain toki hyväksilukuja osan, mutta kun osa oli "piilotettu" toisen oppiaineen sisään, niitä ei voinut sieltä erotella. Mutta kaikki on sujunut hyvin ja paprei on kohta kourassa.
        Opiskele siis niinkauan kuin vaan voit ja sitten keväämmällä alat kyselemään sieltä uudesta koulusta kuinka toimia. Hopsit ja muut...MUTTA, älä irtisano ennekuin olet virallisesti uudessa sisällä...ettei käy köpsösti ettet ole missään kirjpilla!

KIITOS TEILLE! Nyt tiedän siis, miten toimia asian suhteen.

Kiitos vielä!

• oiva oppilas
        adadadadadaadadadad kirjoitti:

Onko teillä tieota, jos opiskelut alkavat vaikka tammikuussa, niin voiko jo sen saman vuoden syksyllä hakea siirtoa, vai täytyykö odottaa ns. puolitoista vuotta, eli seuraavaan syksyyn, eli kesken lukuvuoden ei voi hakea siirtoa, esim. tammikuussa, jos koulu mihin hakee siirtoa on alkanut syksyllä.

• duoda noin..
        oiva oppilas kirjoitti:

Onko teillä tieota, jos opiskelut alkavat vaikka tammikuussa, niin voiko jo sen saman vuoden syksyllä hakea siirtoa, vai täytyykö odottaa ns. puolitoista vuotta, eli seuraavaan syksyyn, eli kesken lukuvuoden ei voi hakea siirtoa, esim. tammikuussa, jos koulu mihin hakee siirtoa on alkanut syksyllä.

syksyllä alkaviin koulutuksiin siirtohaku on keväällä (huhti-toukokuussa). Eli jos haluat vaihtaa toiseen kouluun puolen vuoden opiskelujen jälkeen niin joutuisit hakemaan uudestaan.

• tamerhenna

Iltaa,
      ehkä olen väärässä paikassa, mutta tarvinTeidän neuvoa ja mielipiteenne asiaani...
      Elikkä olen ollut muutama vuotta asunut ulkomailla, ja vuosi sitten tulin takaisin kotiin, viimeisten päivien aikana ulkomailla ollessani tutustuin komean ja mailman ystävällisiin mieheen ja lopuksi tietenkin olemme päättäneet mennä naimisiin tässä kotimaassani.
      Hän on hakenut viisumin vierailemaa mua, mutta valitettavasti oli kielteinen !!!
      Hän asuu semmosessa maassa, jossa on tullut levottomuuksia, hän on hyvin oppinut ja töissä käyvä, mutta hän pelkää, tämmöset turvattomat olosuhteet estävät häntä jatkamaan koulun ( kaupantieteen ja talous yliopisto) käyntiä !!!
      Olen etsimässä hänelle ns. yliopiston taikka ammattikorkeakoulun opintoja, ja mä en tiedä miten se onnistuisi, olen erittäin huolestunut ja pyydän teiltä kaikilta apua ja neuvoja !!!

• Ärr murr >:3

Ei tänne tartte tulla, suksikaa skutsiin! Suomalaisten varoista taas pois!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe