Alvar Aalto

luomuksia

Keskustelin juuri ulkomaisten arkkitehtien kanssa Alvar Aallosta. Kaikki olivat yksimielisiä miten rumaa rakennuskantaa hän on suunnitellut. Hänen huonekalunsa ja maljakot vielä menettelee, mutta rakennukset ovat aivan kauheaa arkkitehtuuria. Juuri tuollaista rakennusta syntyy ilman rakennepiirrustuksiakin aloitteleviltakin muurareilta.

6

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkomaisten

arkkitehtien kanssa sanaa "drawwings" vai "sketcches"?

• 9

Estetiikasta en tiedä, mutta Savoi maljakkoon ei saa mitään kätevästi.
      Finlandiatalon akustiikka oli perseellään jo suunnittelussa (suunnittelemattomuudessa)
      Finlandiatalon lisäksi Alvari piirteli muitakin räystäättömiä rakennuksia.

Jostain syystä Alvari on nostettu (vai nostiko itse itsensä) jumalaiseen asemaan ja hänen tekeleitään ei saisi moittia.

Alvari on ilmiönä kiva, mutta jättää varjoonsa ne arkkitehdit jotka ymmärtävät/ymmärsivät jotain rakentamisesta.

• rakennesuunnittelu

keskustelin juuri kotimaisten ammattimiesten kanssa.yksimielisyys oli todella liikuttavaa.sä oot niin oikeessa.talossa pitää olla räystäät,vähintään 1m.niin ja vakio kattokaltevuus:yks kolmeen....niin ja sitten pitäs olla sellanen sääntö,että arkkiatreiksi saisi kutsua vain talon rakentaneita henkilöitä.

• arkki yo

Minä olen sitä mieltä että moni arkkitehti ja muu sellainen tekee ihan susi piirrustuksia alloilla tai ilman. Alvarin talotkin on kaikki jotenkin vinoja niinku se eskimon nahkakalsarit maljakkokin joka kuulemma on savoyn oikea nimi. Oikeita kunnon näköisiä taloja suunnittelevat enää oikeastaan ne arkkiatrit ja vastaavat arkkimetrikoulutuksen saaneet suunnittelijat jotka on vanhan polven patrioseja.

• polven
        arkki yo kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä että moni arkkitehti ja muu sellainen tekee ihan susi piirrustuksia alloilla tai ilman. Alvarin talotkin on kaikki jotenkin vinoja niinku se eskimon nahkakalsarit maljakkokin joka kuulemma on savoyn oikea nimi. Oikeita kunnon näköisiä taloja suunnittelevat enää oikeastaan ne arkkiatrit ja vastaavat arkkimetrikoulutuksen saaneet suunnittelijat jotka on vanhan polven patrioseja.

patrioseja? Tuostahan saa joku käsityksen, että A. Aalto on joku nuoren polven huligani :-) Kuulopuheisiin ei kannata turvautua, jos arvostelee jotakuta. Etsi tietoa ja pohdi ja tee johtopäätös. En ole huomannut A.A:n talojen muistuttavan Pisan tornia.
        Jonkun suunnittelijan pitää aina olla kokeileva eikä tehdä taloja, jotka muistuttavat vanhoja samanlaisia. Ja silloin tulee ratkaisuja, jotka eivät välttämättä toimi. En ole kuullut suurista homevaurioista esim., joista monet 70-luvun "hyvien" tavisarkkitehtien talot kärsivät joka kunnassa.
        Joku viittasi Finlandia-talon akustiikkaan. Siihen arkkitehti käyttää akustiikkasuunnittelijaa.
        Yleensä eri taiteilijoista jää jälkipolville mieleen, jokainen joka on poikennut valtavirrasta virheineen kaikkinen. Nämä ovat olleet yleensä myös persoonallisuuksia arkielämässään, hyvässä ja pahassa. Ei taviksesista koskaan kirjoiteta.
        A.A. sai aikaan paljon hyvää, mutta valitettavasti jätti monia aikalaisiaan pimentoon. Nimetkää ja kehukaa heitä samalla kun haukutte yhtä.
        Eli ketkä ovat mielestänne huomion arvoisia arkkitehtejä?

• 19
        polven kirjoitti:

patrioseja? Tuostahan saa joku käsityksen, että A. Aalto on joku nuoren polven huligani :-) Kuulopuheisiin ei kannata turvautua, jos arvostelee jotakuta. Etsi tietoa ja pohdi ja tee johtopäätös. En ole huomannut A.A:n talojen muistuttavan Pisan tornia.
        Jonkun suunnittelijan pitää aina olla kokeileva eikä tehdä taloja, jotka muistuttavat vanhoja samanlaisia. Ja silloin tulee ratkaisuja, jotka eivät välttämättä toimi. En ole kuullut suurista homevaurioista esim., joista monet 70-luvun "hyvien" tavisarkkitehtien talot kärsivät joka kunnassa.
        Joku viittasi Finlandia-talon akustiikkaan. Siihen arkkitehti käyttää akustiikkasuunnittelijaa.
        Yleensä eri taiteilijoista jää jälkipolville mieleen, jokainen joka on poikennut valtavirrasta virheineen kaikkinen. Nämä ovat olleet yleensä myös persoonallisuuksia arkielämässään, hyvässä ja pahassa. Ei taviksesista koskaan kirjoiteta.
        A.A. sai aikaan paljon hyvää, mutta valitettavasti jätti monia aikalaisiaan pimentoon. Nimetkää ja kehukaa heitä samalla kun haukutte yhtä.
        Eli ketkä ovat mielestänne huomion arvoisia arkkitehtejä?

Saariset.
        Sireenit.
        Sonck

tossa muutama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3266
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2131
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      45
      2003
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1941
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1461
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1231
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1193
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      385
      1075
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      993
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      42
      827
    Aihe