Alvar Aalto

luomuksia

Keskustelin juuri ulkomaisten arkkitehtien kanssa Alvar Aallosta. Kaikki olivat yksimielisiä miten rumaa rakennuskantaa hän on suunnitellut. Hänen huonekalunsa ja maljakot vielä menettelee, mutta rakennukset ovat aivan kauheaa arkkitehtuuria. Juuri tuollaista rakennusta syntyy ilman rakennepiirrustuksiakin aloitteleviltakin muurareilta.

6

618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkomaisten

      arkkitehtien kanssa sanaa "drawwings" vai "sketcches"?

    • 9

      Estetiikasta en tiedä, mutta Savoi maljakkoon ei saa mitään kätevästi.
      Finlandiatalon akustiikka oli perseellään jo suunnittelussa (suunnittelemattomuudessa)
      Finlandiatalon lisäksi Alvari piirteli muitakin räystäättömiä rakennuksia.

      Jostain syystä Alvari on nostettu (vai nostiko itse itsensä) jumalaiseen asemaan ja hänen tekeleitään ei saisi moittia.

      Alvari on ilmiönä kiva, mutta jättää varjoonsa ne arkkitehdit jotka ymmärtävät/ymmärsivät jotain rakentamisesta.

      • rakennesuunnittelu

        keskustelin juuri kotimaisten ammattimiesten kanssa.yksimielisyys oli todella liikuttavaa.sä oot niin oikeessa.talossa pitää olla räystäät,vähintään 1m.niin ja vakio kattokaltevuus:yks kolmeen....niin ja sitten pitäs olla sellanen sääntö,että arkkiatreiksi saisi kutsua vain talon rakentaneita henkilöitä.


      • arkki yo

        Minä olen sitä mieltä että moni arkkitehti ja muu sellainen tekee ihan susi piirrustuksia alloilla tai ilman. Alvarin talotkin on kaikki jotenkin vinoja niinku se eskimon nahkakalsarit maljakkokin joka kuulemma on savoyn oikea nimi. Oikeita kunnon näköisiä taloja suunnittelevat enää oikeastaan ne arkkiatrit ja vastaavat arkkimetrikoulutuksen saaneet suunnittelijat jotka on vanhan polven patrioseja.


      • polven
        arkki yo kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä että moni arkkitehti ja muu sellainen tekee ihan susi piirrustuksia alloilla tai ilman. Alvarin talotkin on kaikki jotenkin vinoja niinku se eskimon nahkakalsarit maljakkokin joka kuulemma on savoyn oikea nimi. Oikeita kunnon näköisiä taloja suunnittelevat enää oikeastaan ne arkkiatrit ja vastaavat arkkimetrikoulutuksen saaneet suunnittelijat jotka on vanhan polven patrioseja.

        patrioseja? Tuostahan saa joku käsityksen, että A. Aalto on joku nuoren polven huligani :-) Kuulopuheisiin ei kannata turvautua, jos arvostelee jotakuta. Etsi tietoa ja pohdi ja tee johtopäätös. En ole huomannut A.A:n talojen muistuttavan Pisan tornia.
        Jonkun suunnittelijan pitää aina olla kokeileva eikä tehdä taloja, jotka muistuttavat vanhoja samanlaisia. Ja silloin tulee ratkaisuja, jotka eivät välttämättä toimi. En ole kuullut suurista homevaurioista esim., joista monet 70-luvun "hyvien" tavisarkkitehtien talot kärsivät joka kunnassa.
        Joku viittasi Finlandia-talon akustiikkaan. Siihen arkkitehti käyttää akustiikkasuunnittelijaa.
        Yleensä eri taiteilijoista jää jälkipolville mieleen, jokainen joka on poikennut valtavirrasta virheineen kaikkinen. Nämä ovat olleet yleensä myös persoonallisuuksia arkielämässään, hyvässä ja pahassa. Ei taviksesista koskaan kirjoiteta.
        A.A. sai aikaan paljon hyvää, mutta valitettavasti jätti monia aikalaisiaan pimentoon. Nimetkää ja kehukaa heitä samalla kun haukutte yhtä.
        Eli ketkä ovat mielestänne huomion arvoisia arkkitehtejä?


      • 19
        polven kirjoitti:

        patrioseja? Tuostahan saa joku käsityksen, että A. Aalto on joku nuoren polven huligani :-) Kuulopuheisiin ei kannata turvautua, jos arvostelee jotakuta. Etsi tietoa ja pohdi ja tee johtopäätös. En ole huomannut A.A:n talojen muistuttavan Pisan tornia.
        Jonkun suunnittelijan pitää aina olla kokeileva eikä tehdä taloja, jotka muistuttavat vanhoja samanlaisia. Ja silloin tulee ratkaisuja, jotka eivät välttämättä toimi. En ole kuullut suurista homevaurioista esim., joista monet 70-luvun "hyvien" tavisarkkitehtien talot kärsivät joka kunnassa.
        Joku viittasi Finlandia-talon akustiikkaan. Siihen arkkitehti käyttää akustiikkasuunnittelijaa.
        Yleensä eri taiteilijoista jää jälkipolville mieleen, jokainen joka on poikennut valtavirrasta virheineen kaikkinen. Nämä ovat olleet yleensä myös persoonallisuuksia arkielämässään, hyvässä ja pahassa. Ei taviksesista koskaan kirjoiteta.
        A.A. sai aikaan paljon hyvää, mutta valitettavasti jätti monia aikalaisiaan pimentoon. Nimetkää ja kehukaa heitä samalla kun haukutte yhtä.
        Eli ketkä ovat mielestänne huomion arvoisia arkkitehtejä?

        Saariset.
        Sireenit.
        Sonck

        tossa muutama.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3159
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1545
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe