Testaa tietosi Väinö Linnan klassikkoromaanista "Täällä Pohjantähden alla". Oletko Kivivuoren Janne vai Laurilan Anttoo?!
1. Missä Koskelan Jussi vietti lapsuutensa ja nuoruutensa?
a. Pietarissa
b. pappilassa
c. lastenkodissa
2. Kuka oli Leppäsen Aunen lapsen isä?
a. Vilho Koskela
b. Akseli Koskela
c. sitä ei tiedetä
3. Montako lasta Koskelan Akselilla oli?
a. neljä
b. viisi
c. kuusi
4. Mistä Pentinkulman työväenyhdistyksen punalippu tehtiin?
a. silkistä
b. pöytäliinasta
c. hienoimmasta pellavasta
5. Adolf Halme oli
a. räätäli
b. suutari
c. homo
6. Ketkä romaanin henkilöistä elävät koko kuvatun jakson ajan?
a. Koskelan Alma ja Kivivuoren Janne
b. Leppäsen Preeti ja Aune
c. Laurilan Anttoo ja Susi-Kustaa
7. Montako naista Koskelan Akselilla oli elämänsä aikana?
a. kaksi
b. kolme
c. yli sata
Oikea vastausrivi:
b-c-b-b-a-a-a
0-2 oikein: olet tasoltasi Laurilan Anttoo
3-4 oikein: olet tasoltasi Leppäsen Valenti
5-6 oikein: olet tasoltasi Kivivuoren Janne
7 oikein: olet tasoltasi Adolf Halme
Ratkihauska klassikkokisa!
3
254
Vastaukset
- Kuntrat
Valenti oli sentään runoilija, ja maailmaa nähnyt aina Valtoja myöten. Vielä viimeisillä voimillaankin kuolemankentillä jaksoi ihastella pikkulintujen talviruokinnasta kertovan artikkelin tyyliseikkoja. Hän oli Suuri Ihminen, todellinen "mensch"!
on kyllä runoilijaluonne, mutta näyte hänen runoilijankyvyistään todistaa, että taso ei kummoiseksi yllä. Hänen sivistyksensä on Halmeelta ulkoaopittua eikä hän pysty edes suorittamaan "jonkinlaista" räätälinkisällinäytettä; kuvaus kisällinäytteen kohtalosta on mainio. Hän palaa Amerikasta yhtä tyhjänä kuin on sinne lähtenytkin, selittäen että ei ole "ehtinyt saada rahojaan ulos". Valenti on Preetin ja Hennan lapsi ja aivan yhtä avuton kuin hekin. Sympaattinenkin toki, humaanissa mielessä todellinen "Mensch".
- Eh juu
"Sokeritauti" on käsittääkseni tieteelliseltä nimeltään Diabetes mellitus, ja tämä mellitus tulee taas latinan hunajaa merkitsevästä sanasta. Olisko tässä nimi enne?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893298
- 623057
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802333
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j371945- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311509