vuorokausi rytmi

eikaitseniinpahaoo

Ymmärtävätkö koirat vuorokauden aikoja yö,päivä,aamu??
esim.olin koiran kanssa aamulla n.5aikaan lenkillä,koska en saanut nukutuksi.Sitä paitsi päivällä on todella kuuma,ja minun pitää aikaisin aamulla töihin.Onko väärin?mitä mieltä olette?
Minulle tultiin asiasta valittamaan :/Ei ole kyseessä joka "aamu-öinen"juttu,vaan tämä aamu.

11

1718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikaitseniinpahaoo

Suretti tosissaan kun tultiin valittamaan,koska minä en koskaan asettaisi koiraani epämiellyttävään tilanteeseen.

• koiran mukaan

töihinlähtö on 6.30 ja kun nousuee ylös viideltä ja heti ulos, niin ehtii tehä hyvän lenkin koirien kanssa. Juuri tän kuumuuden takia ja että jaksavat muutenkin olla pitkän päivän yksin.

Jos koira jaksaa, niin ei tuossa ole mitään väärää.

• perheen isä

Jo pennusta asti klo:05.00.
      "Ymmärtävätkö koirat vuorokauden aikoja yö,päivä,aamu??"...en tiedä ymmärtääkö, mutta noudattaa.
      Eläin on normaalisti liikkeellä aamuyöllä tai auringon nousun korvilla.

• rytmitaju

ymmärtää.
      Meillä koirat alkavat levottomiksi ja haukahtelevat 'vaativasti' n. klo. neljä, kun ruoka aika lähestyy ennen puolta viittä.
      Illalla koirat menevät klo. 9 itse omaan nukkumapaikkaan nukkumaan ja heräävät, kun me nousemme.

Tämä on meidän rytmiä ja teillä omat, ei kenelläkään ole oikeutta tulla säätelemään niitä aikatauluja

• koirallinenkin

Ei se koira siitä kärsi, eikä se koira tarvitse mitään täydellistä rutiinia. Kunhan se saa toimintaa ja lepoa, niin se on onnellinen. Kukahan tuollaisesta tulee valittamaan :) Meillä on muuten aina välillä myöskin yöharkat koirieni kanssa. Että oppivat työskentelemään myöskin yöolosuhteissa, esim jäljestäminen tuntuu olevan yöllä niille erittäin mieluisaa. Aamuyön tunteina on kohdattu hirviä ja muuta luontoa. Jokaikinen koirani on lenkkeillyt myöskin yöllä, eikä ne ole siitä kärsineet.

Kysyitkö aloittaja valittajalta perusteluja. Itse olen usein havainnut, että nämä ihmettelijät ovat itse niitä lemmikin omistajia, jotka käärivät koiriaan pumpuliin, ja koiran elämä ei ole useinkaan enää mitään koiranelämää. Olen tavannut ihmisen, jonka mielestä kymmenen kilometrin lenkit ovat suorastaan eläinrääkkäystä (silloinen koirani oli pk. collie). Myöskin koiran kuraisuus oli hänen mielestään pahasta, vaikka tosiasiassa tuolloinkin koira oli nauttinut oikeasta koiranelämästä, johon kuuluu m yös se, että se saa myöskin likaantua, vedellähän asia korjaantuu. Saman ihmisen koira kärsi ylipainosta ja nivelongelmista, olin vähällä huomauttaa ilkeästi koiran vammauttamisesta, mutta en sitten viitsinyt.

Lenkkeile vaan anivarhain, ei koirasi siitä kärsi, veikkaisin, että päinvastoin, nauttii suunnattomasti mm. erilaisen hajumaailman vuoksi. Eikä sinun tarvitse asiasta mieltäsi pahoittaa. Noita valittajia voit kohdata enemmänkin, ja toki voit miettiä, onko toiminnassasi jotain koiralle kielteistä seurausta. Mutta älä välitä liikaa.

• eikaitsenyniinpahaoo

minulle asia perusteltiin sillä että koirani on nuori,ja tarvii olla siihen aikaan nukkumassa :D Lisäksi kun siihen aikaan liikkuu kaikenlaista väkeä,niin en voi kuulemma tietää mitä he tekevät,tai mitä koirani tekee heille :D...

• perheen isä
        eikaitsenyniinpahaoo kirjoitti:

minulle asia perusteltiin sillä että koirani on nuori,ja tarvii olla siihen aikaan nukkumassa :D Lisäksi kun siihen aikaan liikkuu kaikenlaista väkeä,niin en voi kuulemma tietää mitä he tekevät,tai mitä koirani tekee heille :D...

Ohjaa tuollainen "neuvoja" ensikerralla lähimpään terveyskeskukseen, niin teet muille ison palveluksen.

• huiheijaa
        eikaitsenyniinpahaoo kirjoitti:

älä kuule välitä yhtään. koirasi on taatusti onnellinen, kun sen elämä ei ole rutiinia päivästä päivään, yöllä on paljon mielenkiintoista tutkittavaa ja viileä! koirasi nukkuu taatusti päivällä paremmin, kuin jos hikihatussa pitäisi helteessä väkisin laahustaa pakkolenkkiä. koiran iällä ei ole tuossa mitään tekemistä.

• :) :)
        huiheijaa kirjoitti:

älä kuule välitä yhtään. koirasi on taatusti onnellinen, kun sen elämä ei ole rutiinia päivästä päivään, yöllä on paljon mielenkiintoista tutkittavaa ja viileä! koirasi nukkuu taatusti päivällä paremmin, kuin jos hikihatussa pitäisi helteessä väkisin laahustaa pakkolenkkiä. koiran iällä ei ole tuossa mitään tekemistä.

Melkein arvasinkin, että perustelut asialle ovat kovin heppoiset. Oman kokemukseni mukaan koirat nauttivat erityisesti juuri varhaisista lenkeistä. Varsinkin luonnossa. Koira kun on koira, se elää erilaisessa maailmassa kuin ihmiset. Teet mielestäni nimenomaan palveluksen koirallesi, kun annat sen nauttia myöskin aikaisista lenkeistä. Aamuöinen metsä, se on hienointa, mitä ainakin meidän koiramme kokevat. Jos sattuu susi kohdalle tai jotain (ei ole sattunut muuten, enkä pelkääkään), niin ainakin lähtö tulee onnellisena. Koiraa ei ole luotu päiväelämään asfalttiteillä. Yksikään ihminen ei ole ikinä ollut koirillemme uhaksi, toiset koirat kylläkin, kahdesti on ollut jo pikkukoiralla oikeasti hengenlähtö lähellä toisten koirien vuoksi. Ja nämä siinä alkuillasta. Yöllä ei ikinä kukaan ole meitä uhannut millään lailla. Usvaisista syysaamuista etenkin olemme nauttineet kovasti koko lauma :)

• ne vaan ymmärtää

Vanhempi koirani ei voisi vähät välittää jos nousen yöllä viidenaikaan käymään vessassa, mutta jos nousen seitsemän aikaan se tulee iloisena luokseni koska tietää että pääsee ulos. Pentu sensijaan ei osaa vielä erottaa koska levätään ja koska ollaan valveilla. Pentu nousee aina katsomaan jos nousen sängystä. Se myös leikkii itseksee keskellä yötä. Alkuperäiseen kysymykseesi vastaisin silti että koirasi lähti varmaan vaan mielissään ulos ja omatkin koirat kyllä lähtevät iloisena keskellä yötä lenkille. Ei ylimääräinen ulkoilu ole koskaan mihinkään aikaan pahasta.

• tuli sinulle

Asiasta valittamaan? Koirat oppivat omistajansa vuorokausirytmin ja alkavat sitä ennakoimaan. Nuori koira tai pentu ei edes välttämättä oppinut omistajansa vuorokaurytmi vaan leikkii ja on valveilla öisin. Vanhempikin koiranikin saattaa olla valvella öisin mutta odottaa kiltisti vierelläni hiirenhiljaa että heräisin ja tuijottaa yön pimeyteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe