tahtoisin ymmärtää koiraani...

matalallallala

En oikein pysty käsittämään miksi muuten niin kiltti koirani ei voi sietää pystykorvaisia hieman karvaisempia koiria (erityisesti isompia), saksanpaimenkoirat tuntuvat olevan kaiken pahan alku ja ne eivät saa mahdollisuutta edes yrittää tutustua, husky pääsi jo tutustumaan mutta sai vaan irvistyksen/murinan osakseen ja muutenkin alkaa jo kaukaa ärhentelemään karvaisemmille pystykorvaisille. Kuitenkin lyhytkarvaisista saattaa tykätä pystyistä korvista huolimatta. Lurppakorvat ja puolilurpat on sit toinen asia, niiden kanssa on kiva jopa leikkiä ja jos vaikka ei satu kemiat kohtaamaan niin ei edes pahasti ärhennellä vaan kävellään pois muina miehinä. Rottweilerit ja kaikki ns. kovemmat tytöt saa pojan ihan sekaisin, aina rakkautta ensisilmäyksellä. Itse herra on leikattu, säkä n.30cm ja puolilurpat korvat ja karvaa riittää. Voisiko nämä pystys korvat ja karvat yhdessä olla niin pelottavat ja siksi ärhentelee jo kaukaa. Toisinaan saattaa räkyttää muillekkin mutta silloin tuntuu olevan vaan niin kova into päästä luo ja heti päästyään on paras kaveri...eli hieman ristiriidassa käyttäytyminen, kuitenkin olemus on erilainen silloin kun haluaa tutustumaan kuin että jos haluaa vaan uhota.
Kotona koira on todella rauhallinen, paitsi jos ovi käy niin toki vahtii. Pimeällä murisee miehille ja epämääräisille öykkäreille, mutta muuten on kaikille ihmisille todella ystävällinen, eli varmaan pelottaa tai jotakin. En ole mikään Cesar Millan joten tahtoisinkin kuulla mielipiteitänne.

7

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

Jos koirasi ei ole spanieli niin aika vaikea keksiä selitystä , kun ei koiraa tarkemmin tunne.
      Mutta yksi syy voi olla pystykorvaisen ym..runsaskarvaisen koiran erilainen ominaistuoksu.
      (mm.karvanrakenne, pohjavilla)...En usko tuohon näkö havaintoon ja sen perusteella koiran arvioon vastaantulevasta, koska hajuaisti on huomattavasti näköä parempi ja tarkempi sekä koiralle luotettavampi tunnistusaisti.

• frefqRDQ

pelästyttänyt koiraasi joskus? mieti tarkkaan, se on voinut sattua ihan pienenä pentuna ja ollut ehkä sinun mielestäsi pikkujuttu, mutta koirasi näkökulmasta se onkin ollut iso asia.

koiran ikä? terve?

miten ite käyttäydyt, kun näitä tulee vastaan? alatko kiristää hihnaa, hikoilla, hössöttää katso nami, katso nami jne?

• luomuhurtta

Itselläni on ollut kaksi koiraa jotka eivät voi sietää pystykorvia, Toinen oli itse puhdas pystykorva ja vihasi ennenkaikkea omaa rotuaan ja saksanpaimenkoiria. Nykyinen koirani räyhää vain pystykorville, syynä naapurin pystykorvan ihastus samaan pyreineitten mastiffi-nartuun kuin tälläkin, ja siitä sitten kaikki pystykorvat vihamiehiksi. Olen kuullut koirakerhossa parista muustakin koirasta jotka inhoavat pystykorvia ja sakemannit ja belggarit olivat seuraavana listalla. Erään kaverin koira vihaa mustia koiria jne. Joten rasismi kukkii koiramaailmassa ja pystykorvat ovat yksi erityiskohde muiden rotujen kesken

• riks-poks
        luomuhurtta kirjoitti:

Itselläni on ollut kaksi koiraa jotka eivät voi sietää pystykorvia, Toinen oli itse puhdas pystykorva ja vihasi ennenkaikkea omaa rotuaan ja saksanpaimenkoiria. Nykyinen koirani räyhää vain pystykorville, syynä naapurin pystykorvan ihastus samaan pyreineitten mastiffi-nartuun kuin tälläkin, ja siitä sitten kaikki pystykorvat vihamiehiksi. Olen kuullut koirakerhossa parista muustakin koirasta jotka inhoavat pystykorvia ja sakemannit ja belggarit olivat seuraavana listalla. Erään kaverin koira vihaa mustia koiria jne. Joten rasismi kukkii koiramaailmassa ja pystykorvat ovat yksi erityiskohde muiden rotujen kesken

"Toinen oli itse puhdas pystykorva ja vihasi ennenkaikkea omaa rotuaan ja saksanpaimenkoiria"

Heh, sama täällä. Hurtta on itte pystykorva mutta vihaa peilikuviaan kuin ruttoa(ei tosin naaraita). Seuraavana listalla sakemannit ja sitä seuraavina kultsit. Edelleenkin poislukien nartut.

Vanhemmiten tosin helpottanut, eikä enää "tappaisi" kaikkia...

• matalalla...

Koirani on löytökoira n. 5v. historiaa en tiedä muuta kuin että Espanjan kaduilta löydetty. Terve on ja todella iloinen ja rauhallinen (paitsi kyseisessä tilanteessa), hyvin tasapainoisen oloinen ollut alusta saakka.
        Oma käyttäytymiseni hieman riippuu siitä missä ollaan menossa, jos autoja kulkee vieressä silloin pakko lyödä jarrut päälle...olen tiedostanut sen itsekkin että jos kiristän hihnaa koira ärhentelee helpommin eli pyrin aina tilanteen mukaan pitämään hihnan löysällä. Hyvin on toiminut sekin että estän koiraani näkemästä ohimenevää, sillon se ei ärhentele mutta tottakai yrittää päästä katsomaan...siinä sitten ollaan kunnes rauhottuu (aina ei kuitenkaan mahdollista tämä toimenpide). Sekin on toiminut jotenkuten että pakotan koiran kulkemaan sivullani hieman takana, tottakai se toimii kun ei pääse siitä mihinkään. Myös sen olen huomannut että lyhyessä hihnassa käyttäytyy paremmin kuin flexissä jos koira käyttäytynyt huonosti käytän lyhyttä hihnaa ja sen jälkeen tuntuu käyttäytyvän hieman paremmin...joku johtajuus juttuko??? En hikoile, en hössötä en tarjoa namia...korkeintaan sähähdän.

• bvtgfrvrtefgvre
        matalalla... kirjoitti:

Koirani on löytökoira n. 5v. historiaa en tiedä muuta kuin että Espanjan kaduilta löydetty. Terve on ja todella iloinen ja rauhallinen (paitsi kyseisessä tilanteessa), hyvin tasapainoisen oloinen ollut alusta saakka.
        Oma käyttäytymiseni hieman riippuu siitä missä ollaan menossa, jos autoja kulkee vieressä silloin pakko lyödä jarrut päälle...olen tiedostanut sen itsekkin että jos kiristän hihnaa koira ärhentelee helpommin eli pyrin aina tilanteen mukaan pitämään hihnan löysällä. Hyvin on toiminut sekin että estän koiraani näkemästä ohimenevää, sillon se ei ärhentele mutta tottakai yrittää päästä katsomaan...siinä sitten ollaan kunnes rauhottuu (aina ei kuitenkaan mahdollista tämä toimenpide). Sekin on toiminut jotenkuten että pakotan koiran kulkemaan sivullani hieman takana, tottakai se toimii kun ei pääse siitä mihinkään. Myös sen olen huomannut että lyhyessä hihnassa käyttäytyy paremmin kuin flexissä jos koira käyttäytynyt huonosti käytän lyhyttä hihnaa ja sen jälkeen tuntuu käyttäytyvän hieman paremmin...joku johtajuus juttuko??? En hikoile, en hössötä en tarjoa namia...korkeintaan sähähdän.

Sinuna hyväksyisin tuon, että se siedä kaikkia ja kun asian tiedostaa, niin sitten toimitaan sen mukaan. Ennakointia ja koiran tarkkailua vastaantulevia kohtaan. Turhan usein kaikseta väänetään johtajuusongelmia, unohtaisin sen. Kannattaa lukea nykytutkimuksia, missä moinen johtajuus-lätinä lähes kumotaa, tuollaiseen on vain helppo vedota, mutta aikamoista hölynpölyä se on.

Miten kauan koira ollut sinulla? Suhteen luomiseen ja siihen, että noissa kohtaamiseissa luottaa ja uskoa sinuun menee aikansa. Jatka vain johdonmukaisella ja selkeällä tavalla, niin ajan kanssa rauhoittuu. Perustokotreeniä ja muuta kivaa koiran kanssa, että suhde vahvistuu. Kohtaamisissa väistä ajoissa, jos mahdollista ja näin osoitat koiralle, että suojelet sitä, sen ei tarvi kävellä koiralle luonnottomalla tavalla kapella kadulla suoraan toista kohti, joka epäilyttää sitä. Luonnossahan tällaiset yksilöt väistäisivät toisiaan. Ja kokeile eri nameja, moni käyttää sitä yhtä ja samaa. Mieti äänenkäyttösi, ite olen tokoharkoissa huomannut, että äänenkäytöllä eri käskyissä on valtava merkitys. Aina paras ääni ei olekkaan se kaikkein käskevin karjaisu, kannattaa kokeilla, voit yllättyä. "Negatiivinen" äänenkäyttö viestii koirallekkin, että nyt on paha tilanne, kokeile ihan päinvastaista vaikka se hullulta tuntuisikin.

• "Voiko nämä..." Voi,ja hyvin voikin.
      Monesti tuon tyyppiset vaikuttaa ja liikkuu hyvin ryhdikkäästi,näyttää mallista johtuen tulevan hyvinkin rinta rottingilla,pystyt korvat ja jos vielä "eteen suuntautuen",häntä ehkä malliltaan kannetaan jo ylhäällä,ja siihen soppaan karvat,joilla koko paketti saattaa korostua, ja pitkät karvat saattaa myös "hukata" pehmeempiä eleitä.Pelkästään tuo voi riittää,ja varsinkin kun tuntuu suht epävarma pikkukaveri olevan.Se sitten vielä,jos vastaantuleva viestittää lisäksi hieman kukkopoikaa,vielä enemmän vaikuttaa...
      Toki voi olla,että on joskus saanut jonkun,voi olla pienikin huononlainen kokemus tietynlaisesta,niin varsinkin epävarma koissu voi ottaa helposti herneet nenään ja muistaa asiat kauan/loppuelämän.

En ole Millan minäkään,pelkkä kukkahattuinen tiukkis koiratäti vaan,ja neuvoksi se kulunut fraasi eli opetetaan kunnolla haluttu tapa toimia,palkitaan ja vahvistetaan ja myöskin vaaditaan ja tarvittaessa kiellot peliin.
      Ja rauhallisesti,mutta määrätietoisesti koko homma hoitoon.Kyllä se siitä :)
      Itse tosin en ole mikään remmissä muitten kanssa tutustuttamisen ja tervehtimisen puolesta puhuja,päinvastoin,mutta kukin tyylillään...

Ihan samoin on koiria,jotka ei tunnu ymmärtävän ruttunaamoja,ja varsinkin vielä itsevarmasti liikkuvia sellaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      174
      1192
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      634
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      304
      558
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      551
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      529
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      510
    Aihe