en voinut uskoa todeksi,kuinka paljon minua oli höynäytetty jätehulossa.vihaksi pistää kuinka paljon menetin vuosien varrella.nyt vaihetin jätehuolto niemelälle ja säästän n 45e vuodessa jätehuollossa minulle ainakin iso raha suosittelen muillekkin firman vaihtoa, kävi tosi helposti yksi puhelu ja tuotiin uusi astia .tv. eläkeläinen mesilästä
jätelasku
46
5433
Vastaukset
- hommaa
Joo kyllä roskilla tienaa.
Minulla tyhjennetään 4 viikon välein kun on tuo komposti.
Poltettavaa kuivajätettä tulee 1-2 pussia.
Laskussa 1 kuukausi kiinteä maksu 1-2 as./talous 3,20 €
Tyhjennys 2,60 €
Eli noin 6 €uroa parista roskapussista.
Lisäksi vien parikertaa vuodessa hyötykäyttöasemalle kuuluvaa tavaraa.
Nuokin maksut nouset nyt kun ALV nousi.
Minulle riittäisi jäteastian tyhjennys väliksi 8 viikkoa ja sen mukaiset kiinteät käsittelymaksut, ei haise eikä homehdu.
Ilmeisesti tyhjennysvälit on mitoitettu suurimpien roskien tuottajien mukaan ja siitä saa kärsiä/maksaa sitten kaikki.- hommaa
Se ALV jäi pois, lisäsin koska kyllä sekin pitää maksaa.
Tyhjennys/käsittely 2,60 €
ALV 1,28 €
Eli yli 7 €uroa parista roskapussista.
Minulle riittäisi jäteastian tyhjennys väliksi 8 viikkoa ja sen mukaiset käsittely/kiinteät maksut, ei haise eikä homehdu.
Ilmeisesti kiinteä/käsittely/tyhjennysväli maksut on mitoitettu suurimpien roskien tuottajien mukaan ja siitä saa kärsiä/maksaa sitten kaikki. - raakaa bisnestä
hommaa kirjoitti:
Se ALV jäi pois, lisäsin koska kyllä sekin pitää maksaa.
Tyhjennys/käsittely 2,60 €
ALV 1,28 €
Eli yli 7 €uroa parista roskapussista.
Minulle riittäisi jäteastian tyhjennys väliksi 8 viikkoa ja sen mukaiset käsittely/kiinteät maksut, ei haise eikä homehdu.
Ilmeisesti kiinteä/käsittely/tyhjennysväli maksut on mitoitettu suurimpien roskien tuottajien mukaan ja siitä saa kärsiä/maksaa sitten kaikki.Ei pitäisi olla ongelmia säätää tyhjennysväli talouskohtaisesti, mutta ainakin Ekoroskilla tuo neljä viikkoa on maksimi.
Noin tiheän tyhjentämisen takana on bisnes-, eikä vihreä ajattelu. Tarkoituksella pyritään siihen, että ihmiset tuottaisivat mahdollisimman paljon jätettä kuljetusfirmoille ja Ekoroskille samoin kuin sillä, periaatteessa maitopurkkienkin polttaminen saunanpesässä on kielletty. Eivät ole sentään vielä ryhtyneet tarkistamaan ja järjestämään poliisikuulusteluja polttamisepäilystä, mutta päästäänhän siihen silläkin, että ihmisiä harmittaa täyden maksun maksaminen puolityhjistä roskiksista. - polle8
raakaa bisnestä kirjoitti:
Ei pitäisi olla ongelmia säätää tyhjennysväli talouskohtaisesti, mutta ainakin Ekoroskilla tuo neljä viikkoa on maksimi.
Noin tiheän tyhjentämisen takana on bisnes-, eikä vihreä ajattelu. Tarkoituksella pyritään siihen, että ihmiset tuottaisivat mahdollisimman paljon jätettä kuljetusfirmoille ja Ekoroskille samoin kuin sillä, periaatteessa maitopurkkienkin polttaminen saunanpesässä on kielletty. Eivät ole sentään vielä ryhtyneet tarkistamaan ja järjestämään poliisikuulusteluja polttamisepäilystä, mutta päästäänhän siihen silläkin, että ihmisiä harmittaa täyden maksun maksaminen puolityhjistä roskiksista.voi olla 8 viikkoakin..se pitää erikseen anoa.
- roskaa
polle8 kirjoitti:
voi olla 8 viikkoakin..se pitää erikseen anoa.
Pohjanmaan jätelautakunta rahastaa kokouksistaan, vaikka heidän kokouksensa ovat roskaa.
Tyhjennysväli on 2 viikkoa, jos on komposti, niin erikseen pitää anoa, että tyhjennysväliksi saa 4 viikkoa, jos olet esimerkiksi kesämökillä tai matkoilla muutaman viikon vuodessa, niin taas pitää erikseen anoa, jotta saa pidemmän tyhjennysvälin.
Minkälaisella anomuksella saa 8 viikon tai pidemmän tyhjennysvälin, siis yhdellä anomuksella.
Kertokaa meille muillekin.
Turhat kulutkin nostavat hintoja.
Minulla on komposti se on tarkastettu 3 kertaa koskaan ei ole ollut mitään huomautettavaa.
Tarkastamassa on ollut aina kaksi henkilöä, viimeksi autolla edestakaisin noin 70km, puolenpäivän kustannuksia varten matkoineen joudun taas keräämään jäteastiaan muutaman vuoden roskia.
Paljonko pohjanmaan jätelautakunnan alueella on komposteja, jos kaikkia komposteja on tarkastettu 3 kertaa niin kuin minunkin siitä tulee aika suuret kustannukset.
Eikö yksi kerta kompostin tarkastuksia riitä jos kerran kaikki on asiallisesti kunnossa ja vain komposteja jotka eivät ole kunnossa tarkastetaan uudelleen?
Ilmeisesti "tikusta" pitää tehdä roskaa, jotta rahaa voidaan kerätä.
- Stefan69
On se jo niin paljon halvempi että lieneekö kohta muilla asiakkaita kun ovat "ryöstänneet" kokkolalaisia vuosikausia. Ainut miinus Niemelän toiminnasta: Hienommat autot ja pareman näköset kuskit.
- on roskaa
"Ainut miinus Niemelän toiminnasta: Hienommat autot ja pareman näköset kuskit."
En kannata koska silloin ilmeisesti Niemelänkin hinnat nousevat.
Mutta te jotka asutte Niemelän tyhjennyksien lähellä, pyytäkää tarjouksia, koska ei aina edullista tulla tarjoamaan.
Toistaiseksi ei valittamista Niemelän jäteastian tyhjennyksistä, mutta nuo tyhjennysvälit joista muualla päätetään eivät ota huomioon meitä "siististi eläjiä" , kuulin että tuolla "jossakin" on tyhjennysväli on 3 kuukautta ja sekin riittää ihan hyvin kuivalle energia jätteelle.
Byrokraatit kyttäävät pilkkuja roska-asioissa, mutta todelliset saasteet/jätteet saavat jäädä rauhaan.
RAHALLA SAA JA HEVOSELLA PÄÄSEE NÄISSÄ ROSKA-ASIOISSAKIN. - tunnilta
Jos sinulla on mustia roskia, niin laita ne mustaan pussiin ja jos sinulla on palavaa energia roskaa laita ne vaikka kaupanmuovipussiin.
- RamiAlanko
sama kuin Lohtajan virtsa & kikkare.Siis jätehuolto Niemelä. Eikös se oo kova ravi/kiekkomies? Pitää soitella sille jos sama hlö.
- asiakas47
RamiAlanko kirjoitti:
sama kuin Lohtajan virtsa & kikkare.Siis jätehuolto Niemelä. Eikös se oo kova ravi/kiekkomies? Pitää soitella sille jos sama hlö.
Heikki on moninkertainen painonnoston Suomenmestari ja Petrillä taitaa olla osuus huippuori Jänkä-Jussista. Heikin kaima on Kälviällä rovastina, hädän hetkellä voi tilanteesta riippuen soittaa kummalle tahansa, hauskoja väärinkäsityksiä huhutaan tapahtuneen.
- ei asiakas
asiakas47 kirjoitti:
Heikki on moninkertainen painonnoston Suomenmestari ja Petrillä taitaa olla osuus huippuori Jänkä-Jussista. Heikin kaima on Kälviällä rovastina, hädän hetkellä voi tilanteesta riippuen soittaa kummalle tahansa, hauskoja väärinkäsityksiä huhutaan tapahtuneen.
Kyllä se Niemeläki huijaa. Ajo vuosikaudet paskaa suoraan metsään. Ympäristörikos?
- 11+13
ei asiakas kirjoitti:
Kyllä se Niemeläki huijaa. Ajo vuosikaudet paskaa suoraan metsään. Ympäristörikos?
Vaihdettiin Niemelälle ja säästetään 60e vuodessa =)
- aasiakas?
11+13 kirjoitti:
Vaihdettiin Niemelälle ja säästetään 60e vuodessa =)
sama täällä..säästöä tulee ku vaihdettiin Niemelälle! ja likakaivon tyhjennyski halvempi!
- oma tupa oma lupa
aasiakas? kirjoitti:
sama täällä..säästöä tulee ku vaihdettiin Niemelälle! ja likakaivon tyhjennyski halvempi!
Jos elämä on 40-60€ kiinni nii ihan hyvä että menitte Niemelälle ;)
- Pretty Petri
oma tupa oma lupa kirjoitti:
näin. Tyhmempikin laskee nopeasti mitä kokkolan ylihintaiset jäteyrittäjät nettoavat enemän mitä Niemelä vuodessa vaikkapa jo 200 asiakkaalla niin kyllähän(200*60€) n.12000€:lla saa jo ihan kivan loman vaikkapa Bahamalla tahi Rhodoksella! Hyvä että joku tuli järkeistämään kokkolan jätehuoltoa!
- nuohouksen
Pretty Petri kirjoitti:
näin. Tyhmempikin laskee nopeasti mitä kokkolan ylihintaiset jäteyrittäjät nettoavat enemän mitä Niemelä vuodessa vaikkapa jo 200 asiakkaalla niin kyllähän(200*60€) n.12000€:lla saa jo ihan kivan loman vaikkapa Bahamalla tahi Rhodoksella! Hyvä että joku tuli järkeistämään kokkolan jätehuoltoa!
hintaan saadaan joku järki kokkolassa ? 5 minuutin homma 35e.
- jekkulis
oma tupa oma lupa kirjoitti:
Ei elämän tarvitse olla kiinni siitä kuudesta kympistä,mutta en minä enempää halua maksaa roskista kuin muutkaan. Jos toinen saa halvemmalla,miksen minäkin? ja kyllä minä ainakin sen 60€ voin muuallekin sijoittaa kuin roskiini. Sinähän voit sen 60€ laittaa ens kerran roskapussiin,jos sillä ei niin väliä ole... :)
Ja sehän on selvää, että tänäpäivänä kaikki nostaa hintojaan. Kai kuljetusalalla varsinkin kun dieselin hinta nousee koko ajan. Ei kai kukaan tappiolla halua töitä tehdä. Eikä kukaan niin tyhmä voi olla, että luulee saavansa jonkin palvelun loppuelämänsä samalla tarjoushinnalla.
Kokkolassa toimii mielestäni aika monta jäteurakoitsijaa..hyvähän se on, että kilpailua löytyy. Meille kuluttajille varsinkin,hinnat pysyy alhaisina. En ymmärrä mitä valittamista tässä asiassa on. - Paksu Petri
Pretty Petri kirjoitti:
ja hakee moskat pois kuleksimasta kokkolan halvimpaan hintaan! Kilpailutin äskettäin kaikki.
- hjkpv
tunnilta kirjoitti:
Jos sinulla on mustia roskia, niin laita ne mustaan pussiin ja jos sinulla on palavaa energia roskaa laita ne vaikka kaupanmuovipussiin.
...
- tylliiiiiiiiii
Pretty Petri kirjoitti:
muut ehkä maksaaki kuskille sen mitä sille kuuluu,eli pekkaset ja muut lisät.
- munikas
aasiakas? kirjoitti:
niin oli halvempi,mut ei oo enään
- ex-asikas
eihän tolla hinnalla voi saada hienompia autoja ja paremman näkösiä kuskeja,jos niille ei maksa kunnon palkkaa.ei kuulemma saa liiton mukaista palkkaa.oon jutellu kuskin kaa.
- ---jokkis---
ex-asikas kirjoitti:
eihän tolla hinnalla voi saada hienompia autoja ja paremman näkösiä kuskeja,jos niille ei maksa kunnon palkkaa.ei kuulemma saa liiton mukaista palkkaa.oon jutellu kuskin kaa.
Nii rahallahan saa paremman näkösiä ihmisiä töihin!! :D hei ihan oikeesti..aivan älytöntä juttua!! ei voi ku nauraa! Mulla ei ainakaan ole mitään hajua minkä näkönen kuski hakee meidän roskat...eikä sillä mitään väliä ole. Ystävällinen palvelu ja toimintavarmuus ovat minulle tärkeitä. Pääasia että roskat häipyy astiasta ajallaan..ja niin on tapahtunutkin! Nämä kriteerit täyttyy ainakin Niemelällä. Ei voi samaa sanoa edellisestä firmasta..joka kuitenkin on suomen suurimpia alalla......työpaikankin roskat seisoo ku ei tämä ko. yritys hoida työtänsä! Samaa olen kuullut muualtakin. Ei taida hyvin mennä. Autoja ja kuskeja on liikaakin,muttei silti homma toimi...missäköhän on vika?
Ja just te tietynlaiset ihmiset puhutte aina "liiton mukaisesta" palkasta..ja pekkasista..ja kaikesta muusta...kaikki pitäis saada eikä töitä tarttis tehdä..tähänkö ollaan suomessa menty?? Provikkapalkka ei mielestäni ole yhtään huono..jokainen saa sen mitä oikeasti ansaitsee! Eiköhän se motivois tekemään töitä oikeasti! Ajatelkaa nyt..jos vaikka joku myyjä saa myytyä päivän aikana tuotettaan 100kpl ja toinen myyjä 30kpl,ja saman ajan ovat töissä..sitte saavat kuitenkin saman palkan...onko oikein??! Meillä Suomessa ollaan muka niin tasa-arvoisia kaikkia kohtaan..ja paskat sanon minä! Rikkaista tehdään rikkaampia ja köyhistä köyhempiä! ja vähemmistöjä paapotaan ku lapsia... - niiiiiilkkiiiiiiiiii
---jokkis--- kirjoitti:
Nii rahallahan saa paremman näkösiä ihmisiä töihin!! :D hei ihan oikeesti..aivan älytöntä juttua!! ei voi ku nauraa! Mulla ei ainakaan ole mitään hajua minkä näkönen kuski hakee meidän roskat...eikä sillä mitään väliä ole. Ystävällinen palvelu ja toimintavarmuus ovat minulle tärkeitä. Pääasia että roskat häipyy astiasta ajallaan..ja niin on tapahtunutkin! Nämä kriteerit täyttyy ainakin Niemelällä. Ei voi samaa sanoa edellisestä firmasta..joka kuitenkin on suomen suurimpia alalla......työpaikankin roskat seisoo ku ei tämä ko. yritys hoida työtänsä! Samaa olen kuullut muualtakin. Ei taida hyvin mennä. Autoja ja kuskeja on liikaakin,muttei silti homma toimi...missäköhän on vika?
Ja just te tietynlaiset ihmiset puhutte aina "liiton mukaisesta" palkasta..ja pekkasista..ja kaikesta muusta...kaikki pitäis saada eikä töitä tarttis tehdä..tähänkö ollaan suomessa menty?? Provikkapalkka ei mielestäni ole yhtään huono..jokainen saa sen mitä oikeasti ansaitsee! Eiköhän se motivois tekemään töitä oikeasti! Ajatelkaa nyt..jos vaikka joku myyjä saa myytyä päivän aikana tuotettaan 100kpl ja toinen myyjä 30kpl,ja saman ajan ovat töissä..sitte saavat kuitenkin saman palkan...onko oikein??! Meillä Suomessa ollaan muka niin tasa-arvoisia kaikkia kohtaan..ja paskat sanon minä! Rikkaista tehdään rikkaampia ja köyhistä köyhempiä! ja vähemmistöjä paapotaan ku lapsia...tämä jokkis taitaa olla niemelän sihteeri ja yrittää luistaa pekkasista ja muista ylityökorvauksista.voihan sitä ajaa halvemmalla jos ei maksa laki pykäliin perustavaa taksaa.
- __jokkis__
niiiiiilkkiiiiiiiiii kirjoitti:
tämä jokkis taitaa olla niemelän sihteeri ja yrittää luistaa pekkasista ja muista ylityökorvauksista.voihan sitä ajaa halvemmalla jos ei maksa laki pykäliin perustavaa taksaa.
jaa että sihteeri ollaan? no tuotapas en ole ennen kuullut! :) Olisin varmaan aika hauska näky sihteerinä! xD
- kilpailuvaltti
Eikö tullut mieleen aikasemmin kilpailuttaa eri jätehuoltoyrityksiä? Tai pankkeja, vakuutusyhtiöitä?
Minä oon tehny sitä jo monta vuotta. Olin välillä Niemelän asiakas, mutta vaihdoin Jylhälle kun sieltä sai halvemmalla. Niemelä nimittäin nosti tämän vuoden alussa tyhjennyksen hintaa 40 sentillä ja Jylhä vain kymmenellä sentillä. Nyt siis säästän sen 30 senttiä tyhjennykseltä.
Ihmiset hyvät kun tänä päivänä ei tarvitse olla niin uskollinen yhdelle palveluntarjoajalle :D
Kilpailuttaminen kannattaa ja jos huomaa, että on maksanut liikaa niin vaihtaa mutta ei missään nimessä kannnata alkaa haukkumaan edellistä palveluntarjoajaa höynäyttäjäksi jos ite on ollu niin tyhmä ettei ole ymmärtänyt kysyä saisiko palvelun halvemmalla. - Tosirealisti
On todella surkuhupaisaa teatteria "jätteiden kierrätys" kaupungeissa kuten täällä Kokkolassa. Eihän maaseudulla jäteauto kierrä omakotitaloissa lainkaan ja silti jätteet käsitellään asiallisesti luontoa tuhoamatta. Näin on tehty iät kaiket.
Asun vaimoni kanssa kahdestaan Kokkolan lähiössä, omakotitalossa (lapset ovat jo "lentäneet" etelään). Olemme käsitelleet ja lajitelleet jätteemme perusteellisesti jo 35 vuoden ajan. Hajutonta jätettä (pelkästään muutama PESTY muovirasia) kertyy talvikuukausina VAIN pari pientä pussukkaa/kk, jotka valtava kuorma-auto, valtavalla jyrinällä noutaa 4 viikon välein - Hah, haa.
Kompostoimme KAIKEN maatuvan. Ensin lämpökompostorissa, kesät talvet, myös ruoantähteet. Jälkikompostointi hoituu "kylmässä" kompostorissa - ja tuloksena syntyy vuosittain satoja litroja ihanaa multaa kaikille "tuhansille" kasveillemme.
Esitimme 8 viikon välein tapahtuvaa tyhjennystä, mutta eipä sitä hyväksytty. Oliko syynä se, että päätös tehtiin Pietarsaaressa. Siksi tuntuukin oudolta, että miksi ihmeessä Kokkolan jäteasiat kuuluvat naapurikaupungille. Ja ihme on tämän myllerryksen keskellä jopa sekin, ettei Kokkolan jäteasioitakin päätettäisi Helsingissä "vihreän veran" ääressä kuten Keski-Pohjanmaan maakunnan suuntautuminen.
Tästä alkaen saa mainittu kuorma-auto tyhjentää typötyhjän jäteastiamme... Ja siitäkin syystä, että mainitut pestyt muovirasiat ovat uusiokäytössä odottamassa (ja osin jo käytetty) marjojen, hillojen, sienten, mehujen, hirvenlihan ym pakastusta. Ja ne muutamat ylijäävät muovipussin suikaleet käytetään takkapuiden sytyttämiseen.
On se mukava maksaa jatkossakin tyhjästä tyhjennyksessä. Hävetkää kaikki jätehuollon suunnittelijat ja "käskyttäjät"!!! Kehtaatteko lähettää laskun tyhjästä, tekemättömästä työstä?- hyvä että
tulin lukeneeksi tämän ketjun! Olemme uudisrakentajia ja pianhan tämä homma tulee jo eteen. Silloin pitää tosiaan muistaa tuo Niemelä, jos se on kerta edullisin. Ja ehdottomasti laitamme pihan perälle kompostin, jotta kaiken maatuvan voi laittaa sinne. Pitäisi silloin neljän viikon tyhennysväli riittää.
- puhdas pulmunen
JÄTTEETÖN Tosirealisti13.9.2010 11:38
Joo melkein samat asiat on meillä.
Näyttää siltä, että kaikki mikä liikkuu jäteasioiden ympärillä hinnoitellaan uusavuttomien maailman saastuttajien mukaan.
Maailmaa voisi yrittää pelastaa porkkanoilla, eikä ylisuurilla jäterankaisumakuilla.
Jäteastioiden tyhjennys tarpeen mukaan, ei kuiva energiajäte pilaannu vaikka seisoo varastoituna muutaman kuukauden.
Kun katsoo minkälaisia "roskia" istuu jätelautakunnassa, niin ei enää ihmettele miksi hinnat jatkuvasti nousevat. - Jätteet firmoille
Kyllä ne jäteautot ovat kiertäneet muutaman vuoden ajan maaseudun omakotitaloissa aivan samalla tavalla kuin kaupungeissakin ja maaseudun asukkaiden on ollut täysin pakko kuulua samanlaiseen jätteenkeruujärjestelmään kuin kaupunkilaistenkin. Niin määrää laki, joka juurikin juuri on Helsingissä asetettu ja voimassa koko maassa.
Myös loma-asunnon omistajien on pakko kuulua järjestelmään, vaikka eivät yöpyisi ja tuottaisi roskia siellä. Jos loma-asunto on kuitenkin pelkkä kesämökki (näkevät rakennuspiirustuksista lämmitysmahdollisuudet), maksu ei onneksi ole sentään ympärivuotinen.
Se miksi Kokkolan jäteasiat päätetään Pietarsaaressa, johtuu siitä, että Kokkola ei ryhtynyt itse käsittelemään alueensa jätteitä, vaan ostaa nuo palvelut Ekoroskilta, joka on useamman kunnan ja kaupungin omistama jäteyhtiö. Kokkolalla olisi ollut oikeus käsitellä itsekin jätteensä, mutta se ei siis halunnut. Tosin suurin osa muistakin Suomen kunnista käsittelyttää jätteensä vastaavilla yhteisillä yhtiöillä. Muun muassa Lestijokilaakson kunnat kuuluvat eri yhtiöön, joka muistaakseni sijaitsee jossain Kalajokilaaksossa. Kyllähän siinä palaa paljon naftaa maanteillä, kun roskat ajetaan pitkien matkojen päähän, mutta kaipa herrat viisaudessaan tietävät, mitä tekevät.
Koska jäteyhtiöt saavat sitä enemmän rahaa, mitä enemmän ne keräävät jätettä, jäteyhtiöiden tavoitteena tietysti on, että niille tulee jätettä mahdollisimman paljon. Kuvaavaa on, että Ekoroskin viimeisessä vuosikertomuksessa melkein itketään, että yleisen taloustilanteen takia yhtiö sai yrityksiltä vähemmän jätettä kuin aiemmin. Samasta syystä Ekorosk ei yritäkään kannustaa kotitalouksiakaan kompostoimaan tai kierrättämään roskia, vaan päinvastoin pyrkii esimerkiksi rajoittamaan paperin, pahvin ja vastaavan polttamista saunanpesässä. Bisnes on bisnestä. - Tosirealisti
hyvä että kirjoitti:
tulin lukeneeksi tämän ketjun! Olemme uudisrakentajia ja pianhan tämä homma tulee jo eteen. Silloin pitää tosiaan muistaa tuo Niemelä, jos se on kerta edullisin. Ja ehdottomasti laitamme pihan perälle kompostin, jotta kaiken maatuvan voi laittaa sinne. Pitäisi silloin neljän viikon tyhennysväli riittää.
Loistavaa nimimerkki "olipas" uudisrakentaja. On mahtavaa kuulla, että suhtaudut mielipiteisiimme ja kompostointiin noin asiallisesti. Toivotan onnea perheellesi ja kaikkea hyvää.
- paliton
Jätteet firmoille kirjoitti:
Kyllä ne jäteautot ovat kiertäneet muutaman vuoden ajan maaseudun omakotitaloissa aivan samalla tavalla kuin kaupungeissakin ja maaseudun asukkaiden on ollut täysin pakko kuulua samanlaiseen jätteenkeruujärjestelmään kuin kaupunkilaistenkin. Niin määrää laki, joka juurikin juuri on Helsingissä asetettu ja voimassa koko maassa.
Myös loma-asunnon omistajien on pakko kuulua järjestelmään, vaikka eivät yöpyisi ja tuottaisi roskia siellä. Jos loma-asunto on kuitenkin pelkkä kesämökki (näkevät rakennuspiirustuksista lämmitysmahdollisuudet), maksu ei onneksi ole sentään ympärivuotinen.
Se miksi Kokkolan jäteasiat päätetään Pietarsaaressa, johtuu siitä, että Kokkola ei ryhtynyt itse käsittelemään alueensa jätteitä, vaan ostaa nuo palvelut Ekoroskilta, joka on useamman kunnan ja kaupungin omistama jäteyhtiö. Kokkolalla olisi ollut oikeus käsitellä itsekin jätteensä, mutta se ei siis halunnut. Tosin suurin osa muistakin Suomen kunnista käsittelyttää jätteensä vastaavilla yhteisillä yhtiöillä. Muun muassa Lestijokilaakson kunnat kuuluvat eri yhtiöön, joka muistaakseni sijaitsee jossain Kalajokilaaksossa. Kyllähän siinä palaa paljon naftaa maanteillä, kun roskat ajetaan pitkien matkojen päähän, mutta kaipa herrat viisaudessaan tietävät, mitä tekevät.
Koska jäteyhtiöt saavat sitä enemmän rahaa, mitä enemmän ne keräävät jätettä, jäteyhtiöiden tavoitteena tietysti on, että niille tulee jätettä mahdollisimman paljon. Kuvaavaa on, että Ekoroskin viimeisessä vuosikertomuksessa melkein itketään, että yleisen taloustilanteen takia yhtiö sai yrityksiltä vähemmän jätettä kuin aiemmin. Samasta syystä Ekorosk ei yritäkään kannustaa kotitalouksiakaan kompostoimaan tai kierrättämään roskia, vaan päinvastoin pyrkii esimerkiksi rajoittamaan paperin, pahvin ja vastaavan polttamista saunanpesässä. Bisnes on bisnestä.JOO kompostointi pitäisi olla pakollista.
Pahvi ja paperi on puuainesta ja puuaineksen polttamista suosii ainakin uudet energia "pykälät".
Kauppojen yhteydessä pitäisi olla roskien palautuspiste, johonka kaupoista ostettu "jäte" voidaan palauttaa samalla kun siellä asioidaan, takuu varmasti olisi kustannus tehokkaampaa kuin nykyiset roskarallit.
Miksi koulutuksen saaneet hyvin palkatut neropatit tuhoavat ideoillaan maailmaa?
esim. finanssi-/talouskriisit, hometalot, ym.
- Tosirealisti
Olennaista EI ole minkä firman auto jätteet hakee (sentti sinne tai tänne), vaan millä ehdoin, kuinka usein, miksi yleensä, miltä alueelta (kerrostat, taloyhtiöt, omakodit jne). On aivan eri asia hävittää jätteet omakotitalossa kuin kerrostalossa. Omakotitalon jätteet on helppo mm kompostoida ja hävittää luonnon mukaisesti, kun taas kerrostaloissa syntyy "jätevuoria" = kaikki sikin sokin.
Siksi tulisi kompostoivan omakotiasukkaan jätemaksut minimoida ja kerrostalo/kaupunkikeskustan asukkaiden jätelaskut kaksinkertaistaa, jotta jätteenkäsittelyhaitat ja -hyödyt olisivat oikeudenmukaisia ja ylläpitokustannukset "tasapainossa" aiheutettuun haittaan (hyötyyn) verraten.- pimppeli
Hienosti kerrottu jätöksistä. Yhdyn täysin "tosirealistin" aatoksiin.
Taidan heittää jätökseni kuin kissat naapureiden tontille ja katujen varsiin.
- kilpailuta
jätekuljetuksia. Taitaa olla aika yleistä kaupunkialueella, että kaupunki jaetaan sopiviin osiin ja kuljetukset kilpailutetaan. Kukin yritys saa tehdä tarjouksen eri kaupungin osista. Tällä tavalla kuntalaisten ei tarvitse käyttää omaa aikaa kilpailuttamiseen eikä kuljetusyrityksen tarvitse ajaa turhia matkoja pitkin ja poikin kaupunkia. Kun sama yrittäjä kerää koko alueen jätteet niin kumpikin säästää, sekä asiakas että yrittäjä.
- 8+12
Mä haluan ainakin valita ite. Ja mun valinta oli Niemelä.
- Oma valinta paras
Ehdotuksesi johtaa helposti siihen, että kun käytännössä kilpailutukset uusitaan määräajoin, yksi tai kaksi isoa firmaa tekee alihintaisen tarjouksen, jolla pullauttavat pienyrittäjät konkurssiin pois kilpailemasta. Sitten ei ole kunnallakaan enää, keitä kilpailuttaa.
Välttämättä kuntalaiset itsekään eivät ihastu siihen, että kaupunki määrää heidän puolestaan, kuka jätteet kuljettaa. Muistaakseni toholampilaiset tuohtuivat täysin, kun kunta teki noin kuin ehdotit, jolloin tuttu ja luotettava paikkakuntalainen jätekuljettaja joutui lyömään hanskat tiskiin. - kilpailutettuna
Oma valinta paras kirjoitti:
Ehdotuksesi johtaa helposti siihen, että kun käytännössä kilpailutukset uusitaan määräajoin, yksi tai kaksi isoa firmaa tekee alihintaisen tarjouksen, jolla pullauttavat pienyrittäjät konkurssiin pois kilpailemasta. Sitten ei ole kunnallakaan enää, keitä kilpailuttaa.
Välttämättä kuntalaiset itsekään eivät ihastu siihen, että kaupunki määrää heidän puolestaan, kuka jätteet kuljettaa. Muistaakseni toholampilaiset tuohtuivat täysin, kun kunta teki noin kuin ehdotit, jolloin tuttu ja luotettava paikkakuntalainen jätekuljettaja joutui lyömään hanskat tiskiin.homma toimii. Mutta kunnan on oltava niin iso, että on monta eri kilpailutettavaa aluetta. Toholammella taitaa olla sen verran vähän asukkaita, että sitä ei voinut palastella. Toisaalta jos Toholammella vanha toimija ei pärjännyt niin hän oli kallis ja kilpailija toimii tehokkaammin. Tässä on tunteen ja järjen välinen valinta. Tehdäänkö kaikki itse omalla porukalla ja maksetaan enemmän vai tehdäänkö asiat tehokkaammin ja maksetaan vähemmän. Ja loppujen lopuksi Kokkolan jätekuljetuksissa asiakas maksaa sen, että eri yhtiöiden autot risteilevät pitkin Kokkolaa, samalla kadulla käy eri firmojen autot eri aikoihin noutamassa omien asiakkaiden jätteet. Siinä kuluu enemmän aikaa (työpalkkaa ja polttoainetta) jätteiden keräämiseen verrattuna siihen, että yksi auto keräisi kaikki saman kadun ja kaupunginosan jätteet samalla käynnillä.
- tyytyväinen nykyisee
kilpailutettuna kirjoitti:
homma toimii. Mutta kunnan on oltava niin iso, että on monta eri kilpailutettavaa aluetta. Toholammella taitaa olla sen verran vähän asukkaita, että sitä ei voinut palastella. Toisaalta jos Toholammella vanha toimija ei pärjännyt niin hän oli kallis ja kilpailija toimii tehokkaammin. Tässä on tunteen ja järjen välinen valinta. Tehdäänkö kaikki itse omalla porukalla ja maksetaan enemmän vai tehdäänkö asiat tehokkaammin ja maksetaan vähemmän. Ja loppujen lopuksi Kokkolan jätekuljetuksissa asiakas maksaa sen, että eri yhtiöiden autot risteilevät pitkin Kokkolaa, samalla kadulla käy eri firmojen autot eri aikoihin noutamassa omien asiakkaiden jätteet. Siinä kuluu enemmän aikaa (työpalkkaa ja polttoainetta) jätteiden keräämiseen verrattuna siihen, että yksi auto keräisi kaikki saman kadun ja kaupunginosan jätteet samalla käynnillä.
luin juttusi,ja vertailin vestian ja omaa hintaa.niin en kyllä vaihtaisi nykyistä mentelmää.niillä kunnan kilpailuttama tehokas? menetelmä ja 240l astian tyhjennys maksaa 3,24 e alv! kaikille saman hinnan mikä minun mielestä ei ole oikein,jos asut maalla tai koivuhaassa niin kyllä hintakin kuuluu olla eri onhan tyhjennyskin paljon tehokaampaa isoissa asutuskeskuksissa.minä ainakin saan tyhjennyksen noin puolet halvemmalla nyt. kokkolassa on kyllä mistä valita ja kyllä kannataa kysellä rohkeasti!!
- eri hinnat
tyytyväinen nykyisee kirjoitti:
luin juttusi,ja vertailin vestian ja omaa hintaa.niin en kyllä vaihtaisi nykyistä mentelmää.niillä kunnan kilpailuttama tehokas? menetelmä ja 240l astian tyhjennys maksaa 3,24 e alv! kaikille saman hinnan mikä minun mielestä ei ole oikein,jos asut maalla tai koivuhaassa niin kyllä hintakin kuuluu olla eri onhan tyhjennyskin paljon tehokaampaa isoissa asutuskeskuksissa.minä ainakin saan tyhjennyksen noin puolet halvemmalla nyt. kokkolassa on kyllä mistä valita ja kyllä kannataa kysellä rohkeasti!!
Eikös siinä kilpailutuksessa ole sitten ideana, että esim. Koivuhaka ja joku maaseutu kilpailutetaan erikseen. Koivuhaan kulketukselle tulee oma hinta ja maaseudulle oma. Eihän siinä ole mitään järkeä jos joka paikkaan on sama hinta.
- tyytyväineen
eri hinnat kirjoitti:
Eikös siinä kilpailutuksessa ole sitten ideana, että esim. Koivuhaka ja joku maaseutu kilpailutetaan erikseen. Koivuhaan kulketukselle tulee oma hinta ja maaseudulle oma. Eihän siinä ole mitään järkeä jos joka paikkaan on sama hinta.
kyllä se hinta on ainakin vestian alueella sama asut sitten maalla tai kaupungissa ,ja näin ollen kaupunki alueen asukkaat maksaa maalla olevien pitkiä ajo välejä. kokkolassakin on oltava sama hinta jos kunnalistetaan asuit sitten ullavassa tai koivuhaassa. olisko se sinusta oikeuden mukaista,minusta ei ole.
- 13+10
tyytyväineen kirjoitti:
kyllä se hinta on ainakin vestian alueella sama asut sitten maalla tai kaupungissa ,ja näin ollen kaupunki alueen asukkaat maksaa maalla olevien pitkiä ajo välejä. kokkolassakin on oltava sama hinta jos kunnalistetaan asuit sitten ullavassa tai koivuhaassa. olisko se sinusta oikeuden mukaista,minusta ei ole.
Jos kaupunki kilpailuttaa jotain asukkaidensa puolesta, hinnan on oltava sama koko kaupungin alueella, vaikka kilpailu pilkottaisiinkin. Muutenhan idealta putoaa pohja kokonaan pois.
Jos yhtäläinen hinta ei ole mahdollinen, ainoa järkevä lähtökohta on, että jokainen talous tai useampi talous yhdessä hoitaa kilpailuttamisen. Ja oikeastaan ylipäätään. Sosialismi ja virkamiesvalta on huono yhdistelmä.
- Jonas111
No tämäpä just niitä hintoja nostaa; naapuruksilla eri yhtiö tyhjentää astiat. Kaikkien yhtiöiden autot pörräävät sitten ympäri kylää siksakkia sen sijaan että saisivat ottaa alueittain tyhjäksi koko kaupunginosan. Siinä sitä polttoainetta palaa ja työaikaa tuhraantuu kuskilta seudulta toiseen ajellessa. Tottahan kilpailu on terveellistä, muttei ainakaan ympäristöterveellistä tässä tapauksessa.
- Pikkujätös
Roska hommaa, tyhjennysvälit kuivalle palavalle jätteelle ovat liian lyhyet.
(2kk-> tyhjennysväli riittäisi ihan hyvin)
Useinhan on niin, että roskien kuskaaminen jäteastiasta saastuttaa enemmän ilmastoa kuin itse roskat.
Jäteen kuljetus otetaan sieltä mistä sen saa edullisimmin, kyllä jäterinkejä syntyy kun postilaatikkoon tipahtaa tarjouksia esim, tyhjennys 1,5€ 140l astian tyhjennys 5-> viereistä naapuria. - Anonyymi
Ripulistin roskat samat jutut yli kymmenen vuotta ja jatkuu vielä...
- Anonyymi
Se voitti kultaa
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017393
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?784903- 794799
- 1324218
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan82998- 522629
- 402531
- 462186
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102181Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211810