Ei tapoja tai taitoja

Jussi 60-luvulta Sis

Ennen miehet -paino sanssa miehet - ajoi puukuormat mettästä Jyry-Sisulla ja 285 hevosvoimalla. Silloin miehet osasivat käyttää vaihdelaatikkoa ja ohjata ohi kannon.
Nyt pojut oottaa 23 litraisia 1000 heppaisia, jotta pääsisivät edes tyhjänä mettään.

8

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 530heppaa

      Sillon olikin maks.yhdistelmä paino 45tonnia vai miten se oli. Vähemmän kumminkin kun nykyään. Ja autot kevyempiä itsessään... Tosi on että harvassa tahtoo olla ne kuskit jotka osaa ajaa Fullerilla ja vielä harvemmassa ne jotka sen laatikon enää haluaa, valitettavasti. Tuleehan se kuorma sieltä sillä 285 hepallakin, vaikka sitten vähän hitaamminkin perille. Onhan se kuitenkin niinkin että 30 vuotta sitten 100heppaa henkilö autossa oli paljon ja nykyään se on vähän ja kauppareissun pääsee varmasti 50 hepalla yhtälailla.

      • tdx,u

        Kuormat olivat aina kukkurallisia. Hyvä, että ketjuilla pysyvät kasassa ½ metria karikoiden päällä. Kyllä silloin tuotiin mettästä 70 tonnia tielle ja sahalle.


    • puukuski64

      puukenkäpellet saa yhdistelmää tyhjänäkään metsään, saati pois.

    • puukuski64

      rangaistus oli ajaa Sisulla. Kyllä Scania ja Volo olivat varmempia puuautoinakin.

      • että.

        puukenkäpelle.
        kaveri ajoi pöllejä nimenomaan puukengät jalassa,ja takaan,että ei huonoinpia kuskeja ollut.
        hirvitti,kun se pomppi sen nosturin kääntöputkien päällä niillä puukengillä.

        nivalassa pyöräytti täysperävaunun pihassa,missä ei mahdu henkilöautolla ympäri kääntymään.


      • raeli33
        että. kirjoitti:

        puukenkäpelle.
        kaveri ajoi pöllejä nimenomaan puukengät jalassa,ja takaan,että ei huonoinpia kuskeja ollut.
        hirvitti,kun se pomppi sen nosturin kääntöputkien päällä niillä puukengillä.

        nivalassa pyöräytti täysperävaunun pihassa,missä ei mahdu henkilöautolla ympäri kääntymään.

        pihassa. Pihassako puuautoilla työtä tehdään?


    • pöllimies

      miten tulee metästä! ajoin nuorena sisu sm300:sella,heppoja oli 406 ja nyt pillari-sisulla,heppoja 630.. sama metsätie,sama mäki ja saman kokonen kuorma. sm tuli mäen ykkösellä ja pillari nelosella...vaikka sm:ssä oli hitaampi perä!!!
      joten kyllä se voima helpottaa töitä... nyt joku miettii että mitä väliä millä vaihteella nousee??? no se on aika iso ero,että kun noustaa ykkösellä mäkeä,talvella...niin pitää olla paripyöräketjut päällä. mutta kun tullaan kolmosella tai nelosella,niin pääsee ilman ketjuja...

      • puukuski64

        olivat notkeampia kuin nykyiset ylensyöneet pullamössökuskit. Ketjujen allepano kesti korkeintaan pari minuuttia. Isommilla kuormilla silloin ajettiin kuin nykyään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe