Lahjan sopiva hinta?

Häävieras

Ystäväni on menossa naimisiin ja eteen tuli jälleen kerran lahjan sopiva hinta. Tällä kertaa pitäisi lahja antaa vielä rahana: minkäkokoinen summa on sopiva?
(Kyseessä on ystäväni häät joihin olen menossa edustamaan yksin)
Otan kiitollisena vastaan mielipiteitä.

30

12761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyppi

      Mieti minkäkokoisen summan hääpari joutuu laittamaan kestitsemiseen (ruokahäät?), niin samalla hinnalla olisi minusta hyvä osallistua. Ruokahäiden kustannukset noin 30e/hlö.

      • häävieras

        Oh dear, ei ole tietoakaan minkälaiset häät on tulossa. Toivottavasti on ainakin ruokaa.. näin pitkänmatkalaisena ajattelen.
        Olin ajatellut laittaa 40-50 euroa lahjaksi, ehkä se 40 e sitten riittää. (?)


      • sopiva
        häävieras kirjoitti:

        Oh dear, ei ole tietoakaan minkälaiset häät on tulossa. Toivottavasti on ainakin ruokaa.. näin pitkänmatkalaisena ajattelen.
        Olin ajatellut laittaa 40-50 euroa lahjaksi, ehkä se 40 e sitten riittää. (?)

        Minäkin olen lähestynyt asiaa samasta suunnasta.

        Että se mikä on häissä tavallisesti vierasta kohti kulujen hinta, ei taida vain oikein 30 eskoa pitkälle riittää. Itsellä on tänävuonna siunaantunut 2 kutsua.

        Toinen saa reilun 60 lahjan ja toinen reilun 50.


    • Morsian

      40 euroa.

    • minä

      Kyllä mielestäni 30 euroakin riittää, kun yksin menet.

      • Pasi

        Rahalahjat ovat tylsiä vaikkakin saajalle tervetulleita. Rahalahjasta ei jää kuitenkaan mitään muistoa antajasta. Meillä oli isossa tavaratalossa lahjalista ja sillä vältyttiin siltä että olisimme saaneet useita samoja lahjoja. Minä antaisin n. € 50,- mutta jos olet edustamassa myös muita henkilöitä tilaisuudessa summa voi olla suurempikin. Jos olet taas opiskelija tai ei kovin paksu lompakko pienempikin summa riittää.


      • ooo
        Pasi kirjoitti:

        Rahalahjat ovat tylsiä vaikkakin saajalle tervetulleita. Rahalahjasta ei jää kuitenkaan mitään muistoa antajasta. Meillä oli isossa tavaratalossa lahjalista ja sillä vältyttiin siltä että olisimme saaneet useita samoja lahjoja. Minä antaisin n. € 50,- mutta jos olet edustamassa myös muita henkilöitä tilaisuudessa summa voi olla suurempikin. Jos olet taas opiskelija tai ei kovin paksu lompakko pienempikin summa riittää.

        50€ ihan jees


    • morsian

      minä menen kesällä naimisiin ja olemme jo hyvissä ajoin päättäneet sulhasen kanssa, ettemme ota lahjoja vastaan. Me kun olemme jo ehtineet tätä elämää nähdä ja huusholli pursuaa entistäkin tavaraa. Olemme laittaneet hääkutsuun tästä maininnan. Olemme ajatelleet pyytä vieraita niin halutessaan osallistumaan häämatkarahaston kartuttamiseen. Eipähän heidän tarvitse juosta kaupoissa kalliiden häälahjalistojen perässä.Minulla on itselläni "huonoja" kokemuksia moisista.Kaikki kalliimmat ovat aina jääneet listoilta jäljelle, ja kun rahakin on joskus tiukassa itse kullakin.

    • bride

      me saimme pariskunnilta n. 100 euron lahjoja ja lahjoituksia, yksin tulevilta 50 euroa.

    • 1971

      minusta viiskyt euroa on tosi paljon. jos ajattelee pariskuntaakin niin sata euroa yhteensä..ihan järjen köyhää touhua.markka-aikaan summa oli n.50-100mk per tyyppi, nyt meinataan jo kuusinkertaistaa hinta..huh huh sanon minä. vaikka hinnat ovat nousseet tavaroissa yms, ei ainakaan meikäläisen palkka samassa suhteessa.jos tuntuu, että naimisiinmeno on liian kallista suosittelen kyllä maistraattia ja nakkikioskilla ruokailua

      • tosi on

        Nykyään isketään surutta rahaa lahjoihin. Kun vanhan rahan aikana mietittiin tarkoin minkä verran on varaa niihin laittaa. Kalliiksi tulee nämä sukujuhlat nykymenolla, jos on kolmet neljät häät ja lisäksi muita juhlia. Voi voi tätä rahan menoa...


      • Opiskelija
        tosi on kirjoitti:

        Nykyään isketään surutta rahaa lahjoihin. Kun vanhan rahan aikana mietittiin tarkoin minkä verran on varaa niihin laittaa. Kalliiksi tulee nämä sukujuhlat nykymenolla, jos on kolmet neljät häät ja lisäksi muita juhlia. Voi voi tätä rahan menoa...

        todellakin hurjaa rahanmenoa kun hääkutsu kolahtaa postiluukusta. Tänä kesänä on kolmet häät ja viidet syntymäpäivät. En ymmärrä mistä revin rahat kaikkiin häälahjoihin. Oletin että 20€ olisi rahana riittänyt, mutta jos sen todellakin pitää olla 30-50€, niin kyllä jää minulta hääjuhliin menemättä. Taidan sitten sairastua tai jotain. On se vaan ikävä että köyhä ihminen ei voi ystävänsä hääjuhliin mennä. Juhlapukukin pitäisi ostaa, ettei joutuisi normaalivaatteissa menemään. Mutta milläköhän rahalla senkin sitten ostaa kun kuussa ei jää käteen yhtään ylimäärästä rahaa. Ja miten kellään perheellisillä on muuten varaa mennä hääjuhliin, jos perheeseen kuuluu 5 ihmistä. Sehän on jo 250€, jos antaa 50€ /hlö. Huhhuh! Aika hullua minusta!


      • kukin elää
        Opiskelija kirjoitti:

        todellakin hurjaa rahanmenoa kun hääkutsu kolahtaa postiluukusta. Tänä kesänä on kolmet häät ja viidet syntymäpäivät. En ymmärrä mistä revin rahat kaikkiin häälahjoihin. Oletin että 20€ olisi rahana riittänyt, mutta jos sen todellakin pitää olla 30-50€, niin kyllä jää minulta hääjuhliin menemättä. Taidan sitten sairastua tai jotain. On se vaan ikävä että köyhä ihminen ei voi ystävänsä hääjuhliin mennä. Juhlapukukin pitäisi ostaa, ettei joutuisi normaalivaatteissa menemään. Mutta milläköhän rahalla senkin sitten ostaa kun kuussa ei jää käteen yhtään ylimäärästä rahaa. Ja miten kellään perheellisillä on muuten varaa mennä hääjuhliin, jos perheeseen kuuluu 5 ihmistä. Sehän on jo 250€, jos antaa 50€ /hlö. Huhhuh! Aika hullua minusta!

        Mun mielestä jokainen voi itse miettiä, mikä on sopiva summa laittaa rahaa ja mihin oma budjetti antaa myöten. Tosin en ymmärrä sitäkään, että joku väittää olevansa köyhä ja antaa esim. 10€, mutta samoissa häissä istuu koko illan baaritiskillä juoden drinkkejä. Se on ristiriitaista!

        Mutta tottakai voit laittaa 20€ ja mennä mukaan juhliin!


      • ddd
        Opiskelija kirjoitti:

        todellakin hurjaa rahanmenoa kun hääkutsu kolahtaa postiluukusta. Tänä kesänä on kolmet häät ja viidet syntymäpäivät. En ymmärrä mistä revin rahat kaikkiin häälahjoihin. Oletin että 20€ olisi rahana riittänyt, mutta jos sen todellakin pitää olla 30-50€, niin kyllä jää minulta hääjuhliin menemättä. Taidan sitten sairastua tai jotain. On se vaan ikävä että köyhä ihminen ei voi ystävänsä hääjuhliin mennä. Juhlapukukin pitäisi ostaa, ettei joutuisi normaalivaatteissa menemään. Mutta milläköhän rahalla senkin sitten ostaa kun kuussa ei jää käteen yhtään ylimäärästä rahaa. Ja miten kellään perheellisillä on muuten varaa mennä hääjuhliin, jos perheeseen kuuluu 5 ihmistä. Sehän on jo 250€, jos antaa 50€ /hlö. Huhhuh! Aika hullua minusta!

        on ostaa halvalla jotain niin uniikkeja tyylikkäitä lahjoja ettei niistä tiedä kuin tiedä kukaan mitä se on maksanut, näin minä tein opiskelijana. Onnnistuu jos on yhtään tyylitajua ja aikaa vähän kierrellä muissakin lahjatavara kaupuissa kuin pentikissä.


      • Aura
        Opiskelija kirjoitti:

        todellakin hurjaa rahanmenoa kun hääkutsu kolahtaa postiluukusta. Tänä kesänä on kolmet häät ja viidet syntymäpäivät. En ymmärrä mistä revin rahat kaikkiin häälahjoihin. Oletin että 20€ olisi rahana riittänyt, mutta jos sen todellakin pitää olla 30-50€, niin kyllä jää minulta hääjuhliin menemättä. Taidan sitten sairastua tai jotain. On se vaan ikävä että köyhä ihminen ei voi ystävänsä hääjuhliin mennä. Juhlapukukin pitäisi ostaa, ettei joutuisi normaalivaatteissa menemään. Mutta milläköhän rahalla senkin sitten ostaa kun kuussa ei jää käteen yhtään ylimäärästä rahaa. Ja miten kellään perheellisillä on muuten varaa mennä hääjuhliin, jos perheeseen kuuluu 5 ihmistä. Sehän on jo 250€, jos antaa 50€ /hlö. Huhhuh! Aika hullua minusta!

        Polttarit ne sitten maksaa vielä erikseen ja hurjasti! Ei mitään rajaa. Ja sitten kun neljät polttarit ja neljät häät. Meni palkka sitten siihen, vaikka vanhassa leningissä menisikin.


    • kaaso

      heips!
      meidän suvussa on tapana jotta ns. nuoret parit (ei lapsia ja tosiaan nuoret eli iältään alle kolmenkymmenen) laittaa lahjaan 20 euroa ja muut perheet 30 euroa. Tietysti lähisukulaisen häihin laitetaan sitten hiukkasen enemmänkin. Tänä kesänä olen avoni kanssa menossa kaksiin häihin ja molempiin osallistumme 25 eurolla, opiskelijan kukkarolla kun ei varaa riitä enempäänkään.

      Eikä mielestäni tarvitse tuoda 50euron lahjaa vaikka ruokahäät olisivatkin, harva hääpari odottaa vieraidensa laittavan tuollaisia summia, ja jos rahastaa haluaa ei kannata järjestää koko häitä, ei niillä rikastumaan pääse ;)

    • Saara

      Olen kuullut että etiketit ohjaavat siten, että häälahjan hinta vastaa kattauksen hintaa. Eli noin 20 - 50 euroa per henkilö.

      • Joojoo

        Itse ruoka ei maksa paljoa häissä. Ehkä noin 10 euroa henkilö. Juoma tarjoilu nostaa jo hintaa, mutta nyt kun saa virosta halpaa viinaa ei sekään enää tuo hintaa ruokailuun. On aivan pöhköä opiskelijan ruveta laittamaan 50 euroa! Itse aion laittaa ystäväni häihin 10-15 euroa. Porukalla keksitään lahja ja jos ei keksitä mitään, niin sitten lahjakortti. Nykypäivänä on niin turhaa ostaa mitään lahjaa, kun suurin osa pareista ovat olleet yhdessä jo vuosia ja ovat koonneet kaiken mitä ihminen voi elääkseen tarvita.


      • elokuun morsian
        Joojoo kirjoitti:

        Itse ruoka ei maksa paljoa häissä. Ehkä noin 10 euroa henkilö. Juoma tarjoilu nostaa jo hintaa, mutta nyt kun saa virosta halpaa viinaa ei sekään enää tuo hintaa ruokailuun. On aivan pöhköä opiskelijan ruveta laittamaan 50 euroa! Itse aion laittaa ystäväni häihin 10-15 euroa. Porukalla keksitään lahja ja jos ei keksitä mitään, niin sitten lahjakortti. Nykypäivänä on niin turhaa ostaa mitään lahjaa, kun suurin osa pareista ovat olleet yhdessä jo vuosia ja ovat koonneet kaiken mitä ihminen voi elääkseen tarvita.

        Ruoka kyllä maksaa aika paljon. Meillä on aika edullinen menu ja senkin kanssa rahaa menee 27e/henkilö, eikä meillä ole minkäänlaista juomatarjoilua. Kympillä per hlö ei saa kuin alkukeiton tai bigmac-aterian. Jos juhliin tulee 130 vierasta, niin pelkästään ruoan hinta nousee 3500 euroon.


      • miksi
        elokuun morsian kirjoitti:

        Ruoka kyllä maksaa aika paljon. Meillä on aika edullinen menu ja senkin kanssa rahaa menee 27e/henkilö, eikä meillä ole minkäänlaista juomatarjoilua. Kympillä per hlö ei saa kuin alkukeiton tai bigmac-aterian. Jos juhliin tulee 130 vierasta, niin pelkästään ruoan hinta nousee 3500 euroon.

        Pakkoko on pitää niin isot ja kalliit häät? Ärsyttää tuo prinsessaunelman maksattaminen vierailla. Opetelkaa elämään varojenne mukaan, niin ei käy samoin kuin Porvoossa...


      • rapu
        elokuun morsian kirjoitti:

        Ruoka kyllä maksaa aika paljon. Meillä on aika edullinen menu ja senkin kanssa rahaa menee 27e/henkilö, eikä meillä ole minkäänlaista juomatarjoilua. Kympillä per hlö ei saa kuin alkukeiton tai bigmac-aterian. Jos juhliin tulee 130 vierasta, niin pelkästään ruoan hinta nousee 3500 euroon.

        Näin on. Olen samaa mieltä edel. kirjoittajan kanssa. 10 eurolla ei saa kyllä yhtään mitään. Itse pidän aika pienellä paikkakunnalla ja sielläkin ruoka maksaa 25-30 euroa hengeltä ja siihen ei kuulu viekä alkumaljaakaan. Kyse ei ole kalliista maustamme todellakaan. Jonkun nuorisoseuran talon olisimme voineet saada edullisemmin ja sinne halvin mahdollinen pitopalvelu varmaan n. 15 euroa hengeltä, mutta sinne ei voi jäädä yöksi, joten se putosi laskuista heti pois, sillä yli puolet vierastamme tulee kaukaa ja pitäähän se ottaa huomioon, että he pystyisivät jäämään mieluimmin hääpaikalle yöksi. Tämä seikka rajaa hääpitopaikkoja melkoisesti. Eli monet seikat vaikuttavat siihen, millaiseksi budjetti määräytyy. Joskus pitää valita hieman kalliimpi vaihtoehto näistä syistä...


      • rapu
        rapu kirjoitti:

        Näin on. Olen samaa mieltä edel. kirjoittajan kanssa. 10 eurolla ei saa kyllä yhtään mitään. Itse pidän aika pienellä paikkakunnalla ja sielläkin ruoka maksaa 25-30 euroa hengeltä ja siihen ei kuulu viekä alkumaljaakaan. Kyse ei ole kalliista maustamme todellakaan. Jonkun nuorisoseuran talon olisimme voineet saada edullisemmin ja sinne halvin mahdollinen pitopalvelu varmaan n. 15 euroa hengeltä, mutta sinne ei voi jäädä yöksi, joten se putosi laskuista heti pois, sillä yli puolet vierastamme tulee kaukaa ja pitäähän se ottaa huomioon, että he pystyisivät jäämään mieluimmin hääpaikalle yöksi. Tämä seikka rajaa hääpitopaikkoja melkoisesti. Eli monet seikat vaikuttavat siihen, millaiseksi budjetti määräytyy. Joskus pitää valita hieman kalliimpi vaihtoehto näistä syistä...

        siis olen samaa mieltä elokuun morsiamen kanssa, en aivan edellisen


      • morsian minäkin

        Tsiisus! Meidän lahjalistassa on lahjat alkaen 8 euroa ja kallein 40 euroa. Niissäkin jo tuskailin, että toivottavasti nyt löytyy jokaiselle jotain.
        Ja meillä ei tosiaan ole vain ruokahäät, me tarjotaan myös baari koko 30 vieraalle koko yön ajan. Hääthän on MEIDÄN juhla, ja meidän vapaaehtoisesta tahdosta järjestetty. Toki moni haluaa tuoda lahjan, mutten kyllä menisi niitä sen mukaan hinnoittlemaan, millaiset häät on.
        Me lainataan koko häihin menevä summa pankista, ja maksetaan pari vuotta takaisin. Ajattelittekohan te, että rahalahjalla voisi sitten maksaa sitä lainaa nopeammin pois???


      • Wieras
        elokuun morsian kirjoitti:

        Ruoka kyllä maksaa aika paljon. Meillä on aika edullinen menu ja senkin kanssa rahaa menee 27e/henkilö, eikä meillä ole minkäänlaista juomatarjoilua. Kympillä per hlö ei saa kuin alkukeiton tai bigmac-aterian. Jos juhliin tulee 130 vierasta, niin pelkästään ruoan hinta nousee 3500 euroon.

        se kuulu vieraan kustannettavaksi? Kummallinen käsitys asiasta. Te tarjootte ja mä tuon mitä tuon. JOS tuon.

        Olen pitänyt kolmen euron ruusua sopivana niissä tapauksissa, jotka selvästi on kerjuuhäät! Muuten saatan ostaa konvehtiaskin lisäksi.


      • ne viulut pitää
        rapu kirjoitti:

        Näin on. Olen samaa mieltä edel. kirjoittajan kanssa. 10 eurolla ei saa kyllä yhtään mitään. Itse pidän aika pienellä paikkakunnalla ja sielläkin ruoka maksaa 25-30 euroa hengeltä ja siihen ei kuulu viekä alkumaljaakaan. Kyse ei ole kalliista maustamme todellakaan. Jonkun nuorisoseuran talon olisimme voineet saada edullisemmin ja sinne halvin mahdollinen pitopalvelu varmaan n. 15 euroa hengeltä, mutta sinne ei voi jäädä yöksi, joten se putosi laskuista heti pois, sillä yli puolet vierastamme tulee kaukaa ja pitäähän se ottaa huomioon, että he pystyisivät jäämään mieluimmin hääpaikalle yöksi. Tämä seikka rajaa hääpitopaikkoja melkoisesti. Eli monet seikat vaikuttavat siihen, millaiseksi budjetti määräytyy. Joskus pitää valita hieman kalliimpi vaihtoehto näistä syistä...

        maksaa? Huh! Jos ei ole itsellä varaa, älä järjestä isoja juhlia!


    • häävieras

      on hyvä hinta.

    • 10-30 egeä

      Kyse on vain yhdestä lahjasta lopultakin!

    • Mielikuvitus

      Jollei tuolla summalla lahjaa irtoa, on vika mielikuvituksen puutteessa.

      • halvalla menee

        En kyllä itse kedannu laittaa serkkuni lahjaan alle 50 euroa se on kuitenkin kohtalaisen vähän vaikkei raha kasvakaan puussa mutta häpeähän se olis laittaa alle. Itse olen menossa naimisiin ensi toukokuussa ja meidän ruoka kustannukset on 35 euroa per nuppi ja juomat päälle ja kyseessä on ihan perinteiset ruoka tarjoilut.Vanhan perinteen mukaan lahjan arvon pitää kattaa ruoka ja hieman vaivan palkkaa lisäksi. kyllä se niin on että vaikka olis kuinka köyhä niin ei sitä muille tarvii näyttää...


      • linja autolla töihin
        halvalla menee kirjoitti:

        En kyllä itse kedannu laittaa serkkuni lahjaan alle 50 euroa se on kuitenkin kohtalaisen vähän vaikkei raha kasvakaan puussa mutta häpeähän se olis laittaa alle. Itse olen menossa naimisiin ensi toukokuussa ja meidän ruoka kustannukset on 35 euroa per nuppi ja juomat päälle ja kyseessä on ihan perinteiset ruoka tarjoilut.Vanhan perinteen mukaan lahjan arvon pitää kattaa ruoka ja hieman vaivan palkkaa lisäksi. kyllä se niin on että vaikka olis kuinka köyhä niin ei sitä muille tarvii näyttää...

        näyttää tällä palstalla kaikille että en edes yhteen kirjoitusta ole kansa koulussa oppinut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe