1.6 TDI vai 2.0 TDI

1+10

Kyselisin teiltä asiantuntijoilta kumpi kannattais ostaa. Kirjoitin tuolla osiolla kannattaisko ostaa Passat 110 omista suht. hyvistä kokemuksistani.
Nyt olen tutkaillut, että Saksasta löytyisi runsaasti esim. -07 vuoden melko vähän ajettujakin kahden litran TDI farkkuja automaattivaihteistolla. Näyttävät myös suomalaiset merkkiliikkeet niitä sielä tuovan, esim. Automaa.
Onko jollakin kokemusta 1.6 litran dieselistä verrattuna 2 litran vastaavaan. 1.6 moottori taisi tulla vasta tänä vuonna.
Putoavatko Saksan hinnat enemmänkin uuden mallin tullessa ensi vuonna?

10

3094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TDI DPF

      Kummalle laitat enemmän painoarvoa suorituskyvylle vai polttoainetaloudelle? 1.6 TDI (77 kW/250 Nm) on melko puhditon kone Passatin kokoiseen autoon, mutta 2.0 TDI (103 kW/320 Nm) jaksaa jo liikuttaa autoa varsin vaivattomasti.

      • Luxline

        Pötypuhetta, että muka puhditon. Itsellä on samoilla hv/väännöillä oleva 1,9 Tdi joka pelaa Passatissa erinomaisen hyvin. Ei sillä jalkoihin tarvii jäädä vaikka ois auto täyskuormassa. Tietenkin tehokkaampi on aina tehokkaampi, mutta mihin sitä ylimääräistä tehoa oikeastaan tarvitsee? Ehkä siinä tilanteessa jos vetää paljon esim. raskasta kärriä tai asuntovaunua. Muuten kyllä pärjää vähemmälläkin voimalla, kulutuskin kohdillaan eli helposti alle 5 litralla pääsee satasen.


      • Myös Luxline
        Luxline kirjoitti:

        Pötypuhetta, että muka puhditon. Itsellä on samoilla hv/väännöillä oleva 1,9 Tdi joka pelaa Passatissa erinomaisen hyvin. Ei sillä jalkoihin tarvii jäädä vaikka ois auto täyskuormassa. Tietenkin tehokkaampi on aina tehokkaampi, mutta mihin sitä ylimääräistä tehoa oikeastaan tarvitsee? Ehkä siinä tilanteessa jos vetää paljon esim. raskasta kärriä tai asuntovaunua. Muuten kyllä pärjää vähemmälläkin voimalla, kulutuskin kohdillaan eli helposti alle 5 litralla pääsee satasen.

        Kyllä siinä tietysti melko iso ero on 1,9 TDI:n ja 140 heppasen kaksilitraisen liikkumisessa. Toki sillä 1,9 TDI:llä ennättää, mutta ei siinä yhtään liikaa ruutia ole noin isoon autoon... Sitähän ei tiedä vaikka kaksi litrainen kulkisi vähemmällä kun malttaa pitää kevyttä kaasujalkaa.


      • Hyvin menee
        Myös Luxline kirjoitti:

        Kyllä siinä tietysti melko iso ero on 1,9 TDI:n ja 140 heppasen kaksilitraisen liikkumisessa. Toki sillä 1,9 TDI:llä ennättää, mutta ei siinä yhtään liikaa ruutia ole noin isoon autoon... Sitähän ei tiedä vaikka kaksi litrainen kulkisi vähemmällä kun malttaa pitää kevyttä kaasujalkaa.

        1,9 (tai 1,6 nykyään) Tdi 105 hv/250 Nm ja 2,0 Tdi 140 hv/320 Nm, hintaeroa 3.740 e (perusmallien hintaero). Omistan noista tuon kesymmän version jolla ajokokemusta n. 70 tkm, sekä olen ajanut myös tuota tehokkaampaa versiota jonkin verran.

        Ero normiliikenteessä ollessa huomaamaton, ohituksissa eron huomaa, samoin raskasta lastia vetäessä. Kulutus jokseenkin samalla viivalla. Eli jos ajaa pääosin yksin ja osakuormalla (kuten minä) niin peruskone on aivan riittävä mutta jos oikeasti on tarvis lisäreserviä tehoihin niin sittehän kalliimpi valinta on selvä.

        Käytännön kokemus 1,9 Tdi Pasuunasta viimetalviselta Lapin reissulta: ajoa n. 2 tkm auto täynnä tavaraa ja matkalaisia koukussa raskas kuomukärri. Todellinen ajonopeus 85 km/h eli rajoitusten mukaan ajelin (kärrin kanssa ei mitään järkeä ajaa kovempaa missään oloissa) ja keskikulutus 7,2 litraa sadalla. Ei paha.


      • 20 + 18
        Hyvin menee kirjoitti:

        1,9 (tai 1,6 nykyään) Tdi 105 hv/250 Nm ja 2,0 Tdi 140 hv/320 Nm, hintaeroa 3.740 e (perusmallien hintaero). Omistan noista tuon kesymmän version jolla ajokokemusta n. 70 tkm, sekä olen ajanut myös tuota tehokkaampaa versiota jonkin verran.

        Ero normiliikenteessä ollessa huomaamaton, ohituksissa eron huomaa, samoin raskasta lastia vetäessä. Kulutus jokseenkin samalla viivalla. Eli jos ajaa pääosin yksin ja osakuormalla (kuten minä) niin peruskone on aivan riittävä mutta jos oikeasti on tarvis lisäreserviä tehoihin niin sittehän kalliimpi valinta on selvä.

        Käytännön kokemus 1,9 Tdi Pasuunasta viimetalviselta Lapin reissulta: ajoa n. 2 tkm auto täynnä tavaraa ja matkalaisia koukussa raskas kuomukärri. Todellinen ajonopeus 85 km/h eli rajoitusten mukaan ajelin (kärrin kanssa ei mitään järkeä ajaa kovempaa missään oloissa) ja keskikulutus 7,2 litraa sadalla. Ei paha.

        Uutena hintaero on tosiaan aika kova. Muutaman vuoden ikäisissä hintaero kuitenkin kapenee huomattavasti, jolloin kaksilitrainen onkin jo paljon houkuttelevampi vaihtoehto.


    • 6+6

      Korimallin vaihtuminen vaikuttaa käytettyjen hintaan vasta, kun uutta on tarjolla riittävästi käytettynä. Ei heti, vaan parin kolmen vuoden päästä.

      Passattia Saksasta ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota varusteisiin, myynnissä on paljon työsuhdeautoja karvalakkimallina, jossa radionkin paikka loistaa tyhjyyttään. Kannattaa ottaa hyvin varusteltu Xenon-valoilla, niin saa kaikki "Suomi-varusteet".

      • 1+10

        2.0 litraisen kulutus mahtaa olla? Tuskin paljon suurempi, mitä 1.9 81 kw moottorilla varustetun. En ole koskaan jaksanut tankata aivan tarkkaan piripintaan ja mitata kulutusta. Epäilen ajotietokoneen olevan ehkä hieman optimistinen. Se tarjoaa lapinmatkan keskikulutukseksi 4,2 pienimmillään ja talvellakin suksiboksin kanssa 5.3. Kyllä 60 litran tankkillisella ajaa puhtaasti Turusta Pyhälle aika tarkkaan 1000 km.
        Mitä sitten tulee varusteisiin, niin näissäkään Turun Automaa/Ford Passateissa ei ole penkinlämmittimiä. Automyyjä kertoi, että ovat juuri noita työsuhdeautoja, eli ostavat niitä leasingfirmasta.
        Joissain mobile.de palstan autoissa on mainittu erikseen talvipaketti tai sitten on lueteltu erikseen istuinlämmittimet. Miten mahtaa imuilman esilämmityksen laita olla? Eikös se edelleen ole tärkeä juttu.
        Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista ja mieluusti saa kertoa lisääkin tällaiselle tekniikkatumpelolle.


      • kiisseli00
        1+10 kirjoitti:

        2.0 litraisen kulutus mahtaa olla? Tuskin paljon suurempi, mitä 1.9 81 kw moottorilla varustetun. En ole koskaan jaksanut tankata aivan tarkkaan piripintaan ja mitata kulutusta. Epäilen ajotietokoneen olevan ehkä hieman optimistinen. Se tarjoaa lapinmatkan keskikulutukseksi 4,2 pienimmillään ja talvellakin suksiboksin kanssa 5.3. Kyllä 60 litran tankkillisella ajaa puhtaasti Turusta Pyhälle aika tarkkaan 1000 km.
        Mitä sitten tulee varusteisiin, niin näissäkään Turun Automaa/Ford Passateissa ei ole penkinlämmittimiä. Automyyjä kertoi, että ovat juuri noita työsuhdeautoja, eli ostavat niitä leasingfirmasta.
        Joissain mobile.de palstan autoissa on mainittu erikseen talvipaketti tai sitten on lueteltu erikseen istuinlämmittimet. Miten mahtaa imuilman esilämmityksen laita olla? Eikös se edelleen ole tärkeä juttu.
        Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista ja mieluusti saa kertoa lisääkin tällaiselle tekniikkatumpelolle.

        Yhdistetty kulutus on 2.0 TDI:ssä pari desiä 1.9:ää suurempi.

        Se Automaan tyyppi ei kertonut, että heidän tuomansa Passatit eivät ole ihan tavallisia työsuhdeautoja vaan kuuleman mukaan poliisilla virkakäytössä olleita siviilimallisia autoja, jolloin niissä on ollut kiinni poliisin omat radiot ja vempeleet. Kyllä normaaleissa liisareissa radiot sentään on.

        Itsellä on vm. 2006 Saksasta tuotu Passat ja siinä on penkinlämmittimet. On tosin Highline, joten ehkä perus-Trendlinessä niitä ei sitten ole. Ajovalon pesimet ja webasto (=tulevat talvipaketissa) sen sijaan puuttuvat. Ylimääräinen sisäilman lämmittävä sähkövastus näissä on kaikissa, joten ei talvellakaan kylmä tule.


      • 15+8
        kiisseli00 kirjoitti:

        Yhdistetty kulutus on 2.0 TDI:ssä pari desiä 1.9:ää suurempi.

        Se Automaan tyyppi ei kertonut, että heidän tuomansa Passatit eivät ole ihan tavallisia työsuhdeautoja vaan kuuleman mukaan poliisilla virkakäytössä olleita siviilimallisia autoja, jolloin niissä on ollut kiinni poliisin omat radiot ja vempeleet. Kyllä normaaleissa liisareissa radiot sentään on.

        Itsellä on vm. 2006 Saksasta tuotu Passat ja siinä on penkinlämmittimet. On tosin Highline, joten ehkä perus-Trendlinessä niitä ei sitten ole. Ajovalon pesimet ja webasto (=tulevat talvipaketissa) sen sijaan puuttuvat. Ylimääräinen sisäilman lämmittävä sähkövastus näissä on kaikissa, joten ei talvellakaan kylmä tule.

        Imuilman esilämmityksessä ei ole eroa, eikä mielestäni näissä ole mitään huohottimen lämmitystä tms.

        Saksalaisessa on vakiona muoviratti ja varapyörän tilalla painepullo. Ajovalonpesimet saa vain Xenon-valojen yhteydessä, talvipaketissa on vain penkin- ja pesusuutinten lämmitys.


    • Järki äijä

      Syyt järkeen nojautuen:
      1.pienmpi ostohinta
      2.Pienemmät vakuutusmaksut
      3.Pienempi haittavero
      4.Pienempi kulutus
      5.Pienempi ylinopeus sakko pahalla hetkellä mitattaessa ohituksen jälkeistä nopeutta silloinhan se juuri mitataan.
      6.Parempi jälleenmyyntiarvo.
      7.Yllyttää vähemmän tiukkoihin paikkoihin ohitustarpeesta jotka usein turhia kun kokonaisuutta ajattelee.
      yms järki seikkoja jotka ei pala tulessakaan.

      Jos teho on kivaa ja siitä tykkää niin 170hv malli ja uudelleen ohjelmoinnilla tehot ja vääntö maksimiin se vaan ei ole järkevää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe