Kauan gradussa yleensä menee?

Jeebox

Olen päässyt gradun tekemisessä jonkinlaiseen alkuun. Mietityttää tuo laajuus 30 opintopistettä, se on mielestäni aika paljon. Kauan keskimäärin menee gradussa? Aikaa olen varannut noin 8kk, samalla käyn pari vapaasti valittavaa kurssia, että en ihan homehdu kotioloihin.

Keskiarvoni on pääaineissa noin 4.5. Ajattelin, että realistista voisi olla tavoitella arvosanaa C, M tai E. Korreloikohan gradun arvosana kurssien arvosanojen kanssa?

Yleisesti ottaen opiskelutahtini on todella nopea, viimeiset pari vuotta noin 120-140 opintopistettä per vuosi (opiskelen kahta tutkintoa).

11

7340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan humanisti

      Minä, deadlinen uhkaavasti lähestyessä parhaiten työskentelevä laiskimus, tein graduni 4 kuukaudessa. Arvosanasta ei ollut valmistumiskiireissä väliä, mutta silti sain ceen.

      • kohta valmis

        Jos käytät esim. kandin/seminaarityön materiaalia hyväksesi (teoriaa/aineistoa/analyysia/johdantoa/päätelmiä) niin ei vältt. mene kovinkaan kauan. Lisäksi on erotettava se todellinen "kun oikeasti teen vähintään 6 tuntia päivässä gradua" siitä kun vähän vain katsellaan aineistoa ja ihmetellään tai muuta vastaavaa. Itse käytin seminaarityön teoriasta 8 sivua ihan copypastella, joka on siis aivan "laillista" tietenkin muokkaillen ja uutta lisäillen ja oikeastaan koko gradun kirjoitin ehkä kahdessa viikossa, mutta silloín tosiaan istuin koneella vähintään 6 tuntia päivässä kirjoittamassa. Sivuja on 67 ja arvosana on joko C tai M. Että jos siihen ihan oikeasti paneutuu kunnolla, niin ei mene kauaa. Toki mun menetelmät analyysissa olivat melkein ihan samat kuin kandissa ja semmassa, joten se tuli jo automaattisesti päästä ja sellainen reilu 20 sivua analyysia kirjoitin viikossa eli about 4-6 sivua päivässä. Mutta toki toi oli sellainen tappotahti, kun deadline uhkasi koko ajan ja siirtelin vain jatkuvasti aloittamista, joten huima stressi ja unienmenetys tuon 2 viikon aikana oli, joten en sitä suosittele, mutta on siis mahdollista saada muutamassa viikossa koko gradu kasaan ja nyt puhun siis vain kirjoittamisesta.
        Gradun ja kurssiarvosanojen välillä ei mielestäni ole hirveästi yhteyttä, koska gradu on vain yksi vähän laajennettu "kurssityö" jostain näkökulmasta, oman pääaineen kurssien keskiarvo on 4-5, joten gradustanikin pitäisi siis tulla E, mutta ei se niin mene käytännössä.


    • thesis

      Kurssiarvosanoilla ei tosiaankaan ole minkään valtakunnan vaikutusta gradun arvostelussa. Kahdelle hikipinko-opiskelukaverille, joilla kurssiarvosanat aina erinomaisia (josta tietty kateellinen), pääsivät juuri ja juuri A:n ja Non Sinen papruilla ulos. Yksi samoilla kursseilla ollut ei ole saanut vieläkään gradua valmiiksi, kun rima on itsellä niin korkealla. Neljä vuotta sitä vääntänyt. Moni itseään fiksuna pitävä hikari huomaa, että sortuu omaan näppäryyteensä kun yrittää keksiä hehkulampun uudestaan tai vaatii itseltään niin paljon, että sekoaa päästään. Ei ole mitään väliä millään arvosanoilla työelämässä. Tutkintotodistus on tärkein.


      Itse sain gradusta C:n joka oikeuttaa jatkotutkintoon. Sekin jo hyvällä mallilla.

      • Jeebox

        Hyviä vastauksia.

        Helposti tulee ajateltua, että kun rima on ollut korkealla kursseilla, niin gradussakin pitäisi sitten tehdä jollain tavalla vähän parempi. Mun pitää saada päälle semmonen lihanuija-asenne, että mätkin vaan työn kasaan jollain tapaa, niin kyllä sen täytyy läpi mennä. C olis jo hyvä numero, koska en halua sulkea pois mahdollisuutta tutkijanuralle.


      • dkslfdk
        Jeebox kirjoitti:

        Hyviä vastauksia.

        Helposti tulee ajateltua, että kun rima on ollut korkealla kursseilla, niin gradussakin pitäisi sitten tehdä jollain tavalla vähän parempi. Mun pitää saada päälle semmonen lihanuija-asenne, että mätkin vaan työn kasaan jollain tapaa, niin kyllä sen täytyy läpi mennä. C olis jo hyvä numero, koska en halua sulkea pois mahdollisuutta tutkijanuralle.

        Juuri näin. Itse suoritin muut opinnot arvosanalla hyvät tiedot mutta gradusta sain vain B:n. Silti nyt jatko-opiskelijana, eli ei sekään tie ole pystyssä vaikkei gradussa ihan onnistuisikaan.

        Minä väsäsin gradua puolisen vuotta, siitä pari kuukautta täysipäiväisesti ja loput ajasta muutamia tunteja päivässä. Ohjaaja oli lopulta se joka sanoi että eiköhän tämä ole tässä, laitetaan piste. Näki kai monenkymmenen vuoden tarkastuskokemuksellaan että ei siitä sen kummoisempi enää tule. :)


    • kauaa

      Itselläni graduprosessi meni niin, että jatkoin samasta aihepiiristä kuin olin edellisvuonna tehnyt proseminaari työn eli nykyisen kandin. Jos gradun tekemiseen menevää aikaa rupean laskemaan 8h työpäivinä, ei päiviä lopulta montaa kerry. Omasta mielestäni suurin vaiva työhön oli nähty, kun tutkimusongelmat oli selvillä ja kyselylomake tehty. Tähän kannattaa oikeasti nähdä vaivaa ja tehdä työ huolella. Aloin suunnitella graduani joskus elo- syyskuun vaihteessa. Kyseessä siis kvantitatiivinen työ.

      Kirjallisuuskatsausta en ottanut suoraan prosemmasta, vaan muokkasin sitä aika rajusti ja hankin lisää tietoa tutkimusongelmiani silmällä pitäen. Työn tekemiseen tuli minusta johtumaton tauko, kun kyselylomakkeiden täyttäminen viivästyi tutkimuskohteena olevien koulujen syyslomien vuoksi ja siksi, että tutkimusluvan saanti kaupungilta kesti melko kauan. Kyselylomakkeiden odotellessa täyttäjiään tein kirjallisuuskatsauksen valmiiksi. Muistaakseni marraskuussa sain kyselylomakkeet takaisin ja syötin tiedot koneelle. Tässä vaiheessa en tehnyt gradua aktiivisesti, koska edessä oli vaativa viimeinen kirjatentti, johon keskityin. Joulukuussa, kun joululomat alkoivat en suinkaan jäänyt lomalle vaan aloin analysoida aineistoani ja kirjoittaa tutkimustuloksia ylös. Tammikuussa keskeytin jälleen päätoimisen graduilun, kun edessä oli opetusharjoittelu. Tässä vaiheessa graduni oli kuitenkin pääpiirteittäin valmis. Viimeistelin työn harjoittelun jälkeen maaliskuussa. Ja lopulta huhtikuussa teokseni oli kansissa ja arvosanaksi tuli eximia.

      Graduprosessini kesti siis syyskuusta maalis-huhtikuuhun, mutta tentit, harjoittelut ja muut viivästeet toivat taukoja graduiluun. Koin gradun teon helpoksi, en suinkaan ahdistavaksi kokemukseksi. Itselläni kvantitatiiviset menetelmät ovat hyvin hallussa, enkä tarvinnut ohjaajalta apua työhön, joten työ eteni vauhdilla. Itseasiassa ohjaajani osallitui graduuni siinä määrin, että esittelin hänelle tekemäni kyselylomakkeen ja tämän jälkeen "valmiin" gradun. Graduseminaarin vetäjä olisi laittanut graduni sisällyksen aivan toiseen järjestykseen, mutta pidin itsepäisesti pääni ja tein niin kuin sydän sanoi. Semman vetäjä huomautteli myös työssäni olevista "puuteista". Jos hän olisi työni huolella lukenut, olisi hän huomannut, että ne asiat gradustani löytyvätkin.

      Jos minulla olisi ollut kiire saada gradu valmiiksi, olisi sen puristanut kasaan huomattavasti nopeamminkin. Minulla ei kuitenkaan ollut mitään kiirettä, sillä viimeisenä opintoina suoritin vielä yhden harjoittelun pääsiäisen jälkeen ja tutkintopaperini oli valmiina toukokuussa. Kun minulla oli ajan puitteissa mahdollista keskeyttää graduilu tenttien tai harjoittelujen takia, käytin tuon mahdollisuuden hyväksi. Itseasiassa pienet tauot eivät tehneet ollenkaan pahaa.

      Opintomenestykseni on ollut kohtalainen, en ole mikään hikari, enkä myöskään riman alittaja. Gradun kohdalla kuitenkin päätin hieman panostaa ja täytyy sanoa, että olisin ollut pettynyt, jos olisin saanut huonomman arvosanan. Toisaalta gradun arvosanalla ei ole yhtikäs mitään väliä töitä haettaessa, ei ainakaan omalla kohdallani arvosanaani ole markkeerattu mitenkään.

    • gaij

      Huonon gradun tekee kuukaudessa, parempaan menee kaksi. Tälle oletuksena se, ettei esim. työskentele päätoimisesti vaan keskittyy asiaan. Oikein hyvään voisi sitten käyttää kolme kk.
      Keskitetty aiheen valinta ja liiallisen nipotuksen poisto auttavat kummasti.

      • Riippuu alasta

        Mainitut ajat pätevät alalla, jossa ei tarvitse tehdä esimerkiksi kyselyjä tai kokeellista tutkimusta. Jos niitä tarvitaan, aika voi venyä merkittävästi. Joka tapauksessa vaaditaan kokopäiväistä, ahkeraa työskentelyä ja selväpiirteistä aihetta.


      • jföairj
        Riippuu alasta kirjoitti:

        Mainitut ajat pätevät alalla, jossa ei tarvitse tehdä esimerkiksi kyselyjä tai kokeellista tutkimusta. Jos niitä tarvitaan, aika voi venyä merkittävästi. Joka tapauksessa vaaditaan kokopäiväistä, ahkeraa työskentelyä ja selväpiirteistä aihetta.

        Niin, alani on kirjallisuus, ja totta kai se on nopeampi kuin ihmistieteet, varsinkin kun olen jo vanhempi ihminen ja miettinyt näitä asioita ikäni.
        Yksi apukeino edistymiseen on asioiden jakaminen pieniksi etapeiksi, voi ajatella, vaikka mitä teen huomenna ja lukea kirja kerrallaan. Turha murehtiminen vie vain aikaa ja energiaa.


    • Niskasta kiinni?

      Itse kirjoitan kanssa nyt gradua, tosin samalla olen viimeistellyt opintojani, ja veikkaan että muutaman muun kurssin kanssa tulee menemään n. 7 kk ja sivuja tulee olemaan n. 90. Teoria on kasassa (aiheestani on paljon kirjallisuutta), nyt vielä ns. analyysiosa eli tutkimusmateriaalin analysointi ensin ja sitten sen paperille saaminen. Välillä työ edistyy yllättävän nopeasti, nyt taas olen "tyvenessä", eli kirjoittelen täällä kun gradun teko maistuu puulle. ;)

    • 4kk ja gradu kasassa

      Itselläni meni teorian etsimiseen ja sen kirjoitteluun n. 1kk aikaa, haastattelujen sopimiseen, tekemiseen ja niiden purkamiseen 2kk ja sitten vielä 1kk noiden tutkimustulosten kirjoitteluun ja työn viimeistelyyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe