1v9kk poika ja ei puhetta

huolestunut äiti

poikani 1v9kk ikäinen ja ei puhetta...jossain kohtaa taisi luultavamminkin vahingossa tulla tuo äite, appa=pappa..ja mummi kuulemma kuullut rekka..tiedä sitten.. Asia on tosi paljon vaivannut itseäni. ymmärtää täysin puhetta kyllä ja osaa näyttää esimerkiksi lamppua katosta. esim jos ollaan lähdössä ulos ja sanon että mennään ulos ja laitetaan kengät jalkaan niin kipittää eteiseen ja ottaa kegät käteen ja sanoo jotain sillä omalla kielellään.. vissiin tavallaan että nämä laitetaan :) tuntuu pahalta käydä puistoissa kun siellä jotkut paljon nuoremmat jo sanovat kiikkaa kun keinuu ja oho,ups... meidän poika vain uh uh kun koiran näkee. muuten kyllä reogoi asioihin mutta omalla kielellään. poika on kotihoidossa mutta kovasti etsin töitä sillä poika selvästi kaipaa muiden lastenseuraa. syntyessä pojallani leikattiin kielijänne..voisiko tuosta olla kyse että hitaasti puhe kehittyy.. luen kirjota ja juttelen paljon. pää aivan sekaisin kun ei tiedä mitä tästä ajatella ja paha mieli.

16

4543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut äiti

      unohdin vallan kertoa että muuten pojan kehitys on ollut nopeaa.. syö hienosti itse,osaa pukea paidan, juoksee, kiipeilee ja kehitys tuolla liikkumisen puolella ollut nopeaa.kääntyminen, ryömiminen ja konttaus ja kävely tapahtunut ajoissa.. oisko sitten puhe vain jäänyt jalkoihin..?

      • En huolestuisi

        Minulla esikoinen oppi todella hitaasti puhumaan. Terveyskeskuksessa sanottiin, että lapsi on "astunut sielensä päälle" Tyttö oli tosiaan todella vilkas, kiipesi ja juoksi enemmän, kuin muut ikätoverit. Ei tuosta tarvi olla huolissaan vielä. 2-vuotis neuvolassa sanottiin, että jos lapsi ei puhu 3-vuotiaana, niin sitten pitää huolestua.
        Ja tuosta noin vaan, tyttö puhui jo täysillä 2,5-vuotiaana.

        Neuvolasta sanottiin, että lapsi on kehittänyt oman kielen, jota yleensä lapsen lisäksi vain äiti ymmärtää. Tämän vuoksi ei lasta kiinnostanut opetella muiden ymmärtämää kieltä. Terveydenhoitaja kehotti minua silloin esittämään, etten ymmärrä lasta, niin hänen on pakko alkaa puhumaan jos haluaa, että viesti menee perille.


    • 09876

      Ihan normaali puheenkehitys. Ei tuosta tarvi olla vielä yhtään huolissaan.

    • ,,,,

      pediatrilla. Lapset ovat toki yksilöitä, meillä kaikki kolme ovat tuossa vaiheessa pulputtaneet jo kovasti.

      • muuuuuuu

        Sen perusteellako olisit ap:n lapselle hankkimassa diangnoosia, että omasi ovat puhuneet aikaisemmin? Mulla on viisi lasta, joista neljä puhui 1,5-vuotiaana täyttä päätä, mutta kuopus "puhui" juuri ap:n lapsen tavoin ennen kahden vuoden ikää. Ennen kuin lapsi oli 2,5-vuotias, oli puhe jo lähes täydellistä. Sanavarasto oli laaja ja lauserakenteet todella hienoja. Voisinpa vannoa, että hän puhui sujuvammin kuin monet aikaisemmin puhumisen aloittaneet.


      • =))
        muuuuuuu kirjoitti:

        Sen perusteellako olisit ap:n lapselle hankkimassa diangnoosia, että omasi ovat puhuneet aikaisemmin? Mulla on viisi lasta, joista neljä puhui 1,5-vuotiaana täyttä päätä, mutta kuopus "puhui" juuri ap:n lapsen tavoin ennen kahden vuoden ikää. Ennen kuin lapsi oli 2,5-vuotias, oli puhe jo lähes täydellistä. Sanavarasto oli laaja ja lauserakenteet todella hienoja. Voisinpa vannoa, että hän puhui sujuvammin kuin monet aikaisemmin puhumisen aloittaneet.

        Ei puhu meidänkään poika, ei sitten yhtään mitään ja ikää reilut puolitoista vuotta. Mutta koska ymmärtää niin hyvin puhetta ja kehittyy muutenkin kauheasti koko ajan ni oon koittanu olla stressaamatta =)


      • Yksilö vaan

        Mikä se on? Pediatri?

        Lapsella on niin paljon opittavaa ensi vuosinaan, että jokin jää vähennälle väkisinkin.
        Odota nyt vaan puolisen vuotta, kyllä puhetta alkaa tulla.

        Voithan mainita neuvolassa. Saat varmasti rauhoittavan vastauksen.
        Meillä tyttö oppi paljon aikaisemmin puheen kuin poika. Ei lopettanut sen koommin kuin unessa.


    • murmeliinipiini

      Ei meidänkään poika tuossa iässä sanonut vielä sanan sanaa. Kaksi ja puolivuotiaana vasta aloitti puhumisen. Nyt neljävuotiaana puhuu taukoomatta :)

      • 4 lapsen äiti

        tartte viel osata puhua, herttilei! Ykskään mun tenavista ei oo sanonut sanaakaan alle 2 vuotiaana eikä ykskään ole lausuita puhunut alle 3 vuotiaana ja silti kaikki on oppinut puhumaan ja isommat ovat jo koulussa ja hyvin ovat pärjänneet! Monesti se on kuulkaas niin että ne keskivertoa älykkäämmät lapset puhuu pikkusen myöhemmin!


      • justjoohei
        4 lapsen äiti kirjoitti:

        tartte viel osata puhua, herttilei! Ykskään mun tenavista ei oo sanonut sanaakaan alle 2 vuotiaana eikä ykskään ole lausuita puhunut alle 3 vuotiaana ja silti kaikki on oppinut puhumaan ja isommat ovat jo koulussa ja hyvin ovat pärjänneet! Monesti se on kuulkaas niin että ne keskivertoa älykkäämmät lapset puhuu pikkusen myöhemmin!

        4 lapsen äiti, tuo nyt on ihan pötypuhetta, että keskivertoa älykkäämmät puhuu myöhemmin. Tai laita tänne linkki tutkimuksesta, missä kiistatta näin osoitetaan. Oma otoksesi on liian pieni. Sinun lapsesi ovat kyllä puhuneet keskivertoa myöhemmin, jos alle 3-vuotiaana ei ole lauseita ollut.

        Ap, 2-vuotiaaksi asti voi yleensä hyvin odottaa ensimmäistä sanaa. Sen jälkeen ruvetaan miettimään, onko missään vikaa, jos sanoja ei ala tulla. Todennäköisempää on, että kaikki on kunnossa, koska lapsen puheenymmärrys ja muu kehitys tuntuu olevan ihan kohdallaan. Monesti sanoja alkaa sitten tulla vauhdilla ja puheenkehitys on nopeaa, niin kuin täällä on jo todettu.


      • äititäti
        justjoohei kirjoitti:

        4 lapsen äiti, tuo nyt on ihan pötypuhetta, että keskivertoa älykkäämmät puhuu myöhemmin. Tai laita tänne linkki tutkimuksesta, missä kiistatta näin osoitetaan. Oma otoksesi on liian pieni. Sinun lapsesi ovat kyllä puhuneet keskivertoa myöhemmin, jos alle 3-vuotiaana ei ole lauseita ollut.

        Ap, 2-vuotiaaksi asti voi yleensä hyvin odottaa ensimmäistä sanaa. Sen jälkeen ruvetaan miettimään, onko missään vikaa, jos sanoja ei ala tulla. Todennäköisempää on, että kaikki on kunnossa, koska lapsen puheenymmärrys ja muu kehitys tuntuu olevan ihan kohdallaan. Monesti sanoja alkaa sitten tulla vauhdilla ja puheenkehitys on nopeaa, niin kuin täällä on jo todettu.

        ei sanonut vielä kolmivuotiaanakaan kuin pari sanaa. Isoveli oli jo alle vuoden vanhan puhunut suht. sujuvasti, joten asia alkoi huolestuttaa. Vaatimalla piti vaatia, että saatiin lähete keskussairaalan foniatriselle polille. Siellä sitten käytiin muutaman kerran tutkimuksissa, mutta eipä niistä mitään poikkeavaa löytynyt. Diagnoosina viivästynyt puheenkehitys ja annettiin lähete puheterapiaan, jossa poika kävikin koluikään asti. Puhe vaan alkoi tulla vähitellen. Ei mitenkään ykskaks ja simsalabim, mutta pikkuhiljaa. Nyt on 17-vuotias lukiolainen eikä mitään puhevikoja ole.
        Poikani ollessa pieni oli paljonkin juttuja lehdissä viivästyneestä puheenkehityksestä. Näissä artikkeleissa todella väitettiin, että lahjakkaat lapset oppivat hitaammin puhumaan. Ajatus liikkuu heillä nopeammin, mitä he pystyvät siinä vaiheessa puhetta tuottamaan. Esimerkiksi Albert Einsteinin kerrotaan oppineen myöhään puhumaan. Muistaakseni myös Beethoven oli hidas puheenkehityksessään.
        No, poikani ei ole mikään "einstein", ihan tavallinen nuori. Kyllä ne lapset yleensä jossain vaiheessa oppivat puhumaan.


    • kitikati

      Meillä tyttö kotioloissa sanoi ensimmäisen sanansa 2,5 vuotiaana. Päiväkodissa hoitajat kuuli ensimmäisen "puheen" kolmivuotiaana. Nyt tyttö on viiden ja puhetta tulee kun ruuneperiltä, vaikka ei siitä oikein selvää tahdo saada... Häneltä puuttuu muutamia äänteitä esim. kilpi on kiipi, nälkä on nääkä, d-kirjain tulee sanassa dino, eikä muussa, mutta hulluinta tässä on, että s ja r alkaa löytyä?!

      Puheterapiassa ollaan käyty "tarkistuskäynneillä" n. 4 vuotiaana ja nyt viiden vanhana. Nämä käynnit ovat olleet ehkä "yleisön" painostusta. Itse olen koko ajan huomannut edistystä, mitä eivät ehkä lapsen hoitajat, sukulaiset...

      Tällä hetkellä olemme tilanteessa, jossa puheterapeutti kysyi minulta tarvitseeko lapsi apua? Puhe terapeuttimme on siis täydellinen, maalaisjärjellä varustettu. Omasta pyynnöstäni hän kirjoittaa nyt lomakkeet lääkärille raha-anomuksia varten. Nämä pyysin syystä, että lapsen esikoulu alkaa ensi vuonna ja koulu alkaa kahden vuoden päästä, tyttö on nyt alkanut innokkaasti opettelemaan sanomisiaan, itsellä ei ole aikaa ja taitoa opettaa. Koulun alkaminen hirvittää siitä syystä, että nykyään tuntuu, että kaikki lapset osaa suurinpiirtein lukea kouluun mennessä. Minkälainen kohtalo on lapsilla, jotka sössöttää kuin vauvat?

      Huh, huh. Jos itse olisin kovahermoisempi tyttö ei tarvitsisi ulkopuolisten apua. Koko ajan ollaan menty eteenpäin ja puheen harjoittelu mielestäni viisivuotiaalla lapsella menee jo melkein lukuharjoitelusta... Yllättävän paljon tietää tämän ikäinenkin!

      Harhauduin nyt aiheesta, mutta odottaisin sihen asti kun lapsi on viiden, siis jos itse huomaat edistystä puheessa. Viiden vanhana lapsella on jo paljon kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea halua alkaa itse opettelemaan sanojen ääntämistä.

      Yritä pitää mielesi kunnossa, itse sorruin muiden mielipiteisiin (toki tässä meidän tilanteessa ei auttanut täysin "pökö, kirjanoppinut" lastentarhan ope).

      Tsemppiä!!!!

    • 4v ihan

      töitäö! Sulla on oikeus hakea pk-paikkaa vaikka et ole töissä. Viet 9.00 ja haet 14.00 niin saa seuraa ja vertaistukea. Eikä maksa paljoa.
      Eläkä huoli, jotkut alkaa puhumaan vasta kun on asiaa!

    • 3 pojan äippä

      täällä nyt kaikki tuntuu sanovan että "vaan meidänpä muksu sitä ja tätä"
      mulle sanottiin näin (kun oma poika ei puhunut 1,5 vuotiaana juurikaan sen enempää kuin rekka, pappa, pallo... ja nekin sanat tulivat vaikeasti), että asia voidaan laittaa eteenpäin ja jotain tutkimuksia lääkäri voi tehdä että tarvitseeko aikaa varata jatkotutkimuksiin, itse huolestuin koska muukin kehitys oli tullut jäljessä, ja ihan vaan oman mielenrauhani takiakin halusin tutkituttaa lapseni.
      pikkuhiljaa lapsen kasvaessa huomasin että minulla on erityinen lapsi, diagnoosia ei selkeää ole, vaan diagnoosina on kehitysvamma, (niin karulta kuin se kuulostaakin, mutta todellakin täytyy kelan ihmisiä varten se olla kaunistelematta papereissa), poikani on oppinut myöhemmin puhumaan, käyttämään kynää (kynäotetta varten kynäkolmio käytössä), kävelemään yms...
      poikani on nyt toista vuotta eskarissa, eka eskarin kävi päiväkodin yhteydessä, toisen vuoden pienryhmässä, jossa muitakin erityislapsia.
      sanon erityinen, koska mielestäni se on hienotunteisempi.
      eihän siitä välttämättä tarvitse huolestua, mutta itse laitoin poikani tutkimukset eteen päin jo 1,5 vuotiaana, ja kun pääsimme foniatriselle osastolle oyksiin, he sanoivat ettei todellakaan olla liian aikaisessa, siellä on pienempiäkin!
      kyllä sen lapsen oma äiti huomaa jos jokin epäilyttää niin rohkeasti vaikka neuvolan tätin kautta pyydät, että voisiko lääkäri katsoa onko jatkotutkimukset lapsesi kohdalla tarpeen. Tuskin näistä tutkimuksista voi haittaakaan olla.
      Mitä aijemmin oikeat avut päästään aloittamaan (meillä puheterapia ja vuosi sitten aloitettu toiminta terapia), sitä paremman hyödyn lapsi niistä saa, ja mahdollisesti voi normaalisti aloittaa sitten esikoulun yms.
      terapioiden yms hakemisessa kuitenkin menee aikaa, että ne saa "rullaamaan".
      Toivottavasti tästä oli apua enemmän kuin näistä "meidän mielestä ei, meidän mielestä joo, jne..." jutuista!
      kaikkea hyvää sinulle jatkossa!

    • 4 lapsen äippä

      Meillä vähän sama tilanne kun 3 pojan äipällä. Mun vanhin poika ei osannut 1,5 vuotiaana sanoa muuta kuin äiti. neuvolasta laittoivat puheterapiaan missä käytiin 9 vuotiaaks myös toiminta terapiassa ja helsingin lastenklinikan tutkimuksissa ramppattu ihan kiitettä'västi. Pojalla diaknoosiana lievä kehitysvamma myös. Ollut erityis ryhmissä tarhassa, eskarissa ja koulussa. Muuten pojan kehitys ollut normaalia mutta puhe ollut viiveistä. Koulu kun alkoi niin huomattiin että poika ei muista numeroita kirjaimia ym ja tarvitsi erittäin paljon kertausta. Vasta tällä lukukaudella oppinut lukemaan. Lääkärit ovat todenneet että pojallani on huono lyhyt muisti siksi pienenä ollut puhe niin viiveistä ja oppiminen vie aikaa.. 2 muuta lastani puhuivat jo vuodenikäisenä ja nyt oon ollut ihan paniikissa kun 1,4 kk ikäinen lapseni ei myöskään oikein sanoja tule:(

    • hidas poika

      Meidän 2 vuotias poika sanoi ensimmäisen sanan (äiti) 8-9kk ikäisenä, mutta sen jälkeen ei puhe kehittynyt sitten pitkään aikaan mihinkään. 1,5 v alkoi opetella uusia sanoja ja toistaa innokkaasti minun perässä, mutta sitten tuli uhma josku 1,7kk ja yhtäkkiä kauhea taantuma puheen kanssa. Ei halunnut enää opetella mitään sanoja, eikä enää sanonut edes jo oppimiaan sanoja. Nyt tulee sanoja jo aika paljon ja vaikeitakin, muttei juurikaan lauseita tai tai käytä sanoja itse spontaanisti. Ei myöskään sano mitään pyydettäessä vastaus on eieieei!:D Käyttää paljon omia sanoja ja puhuu "pikkuvauva" kieltä. Lisäksi käyttää jotain yleissanaa esim vettä lähes kaikista juomista myös maidosta vaikka osaakin sanoa mamma ja joskus sitä itse käyttääkin. En ole ajatellut että pojassa olisi mitään vikaa mutta kun kuuntelee muita 2vuotiata ja lukee näitä juttuja alkaa miettimään mikä on normaalia ja mikä ei? On kauhean rauhallinen ja harkitseva luonteeltaan, eikä ole oikein minkään asioiden suhteen ollut kiire mihinkään. Esim.kävelemään uskalsi alkaa vasta kun oli aivan varma, ettei nurin mene, eikä muuten koskaan mennytkään. Osasi sitten heti niin hyvin kävellä kun sitä alkoi tekemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe