Mokasinko?

Meow Me

Hei, muutin ASO-asuntoon kesäkuussa ja nyt olen asennuttanut asuntoon astianpesukoneen (Prisman alihankkija teki työn, kuitti tallessa) liittänyt oman pyykinpesukoneeni (veli teki työn, alan asiantuntija). Jälkikäteen (!) sitten luin ohjeista, että kaikkeen tähän olisi pitänyt olla lupa!!!
Kysymys kuuluu, käykö täällä joku tarkastamassa näitä asiota asumiseni aikana vai selviänkö tästä, että puran tilanteen lähtökohdan tasolle ennen poismuuttoa? Tiedän, että kaikki kytkennät ovat kunnossa. Ihmetyttää vain tuollaiset "lupahakemukset" normaalille elämälle.

Kokemuksia?

Meow

10

3757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asosta pois

se moka siinä kun muutit idiottien asumismuotoon eli ASOON. Se on vaan tyhmää makssaa liikaa!!!!!!!!!!!!!!

• asosta asoon muuttan

mistä sinä tyhymä maksoit liikaa???
        alkuperäiseen kysymykseen vastaisin jot palautat entiselle tasolle net liitännät muuttaessasi pois ja jos aiot jättää koneet jälkeesi niin pyydä niistä hyvitystä asunnon muutostöinä, nehän parantavat asunnon tasoa. ASOkodeilla oli joku systeemi minkä mukaan laskettiin kodinkoneille hintaa vuosien mukaan oisko ollu niin jot 2 ekaa vuotta jotka olivat käytössä -15% ja sitä seuraavat -10%, eli ikääntyneet koneet 0-arvoisia. säilytä kuitit ilmoita ostaneesi ja parantaneesi asunnon tasoa niillä...me otimme koneemme lähtiessämme...
        uudessa TA asossa oli valmiina paikat pesutornille ja tiskikoneelle, ja liitännät teimme itse ei niihin korkeampaa matematiikkaa tarvinnut..
        jos olet tehnyt putkitöitä ominpäin niin voi tulla omistajalla jottain sanomista varsinkin ku asunto osakeyhtiölaki muuttui just heinäkuun alusta... putkitöihin ei saa kajota ilman kirjallista ilmoitusta ja valvojaa yms.

• liitäntä vain
        asosta asoon muuttan kirjoitti:

mistä sinä tyhymä maksoit liikaa???
        alkuperäiseen kysymykseen vastaisin jot palautat entiselle tasolle net liitännät muuttaessasi pois ja jos aiot jättää koneet jälkeesi niin pyydä niistä hyvitystä asunnon muutostöinä, nehän parantavat asunnon tasoa. ASOkodeilla oli joku systeemi minkä mukaan laskettiin kodinkoneille hintaa vuosien mukaan oisko ollu niin jot 2 ekaa vuotta jotka olivat käytössä -15% ja sitä seuraavat -10%, eli ikääntyneet koneet 0-arvoisia. säilytä kuitit ilmoita ostaneesi ja parantaneesi asunnon tasoa niillä...me otimme koneemme lähtiessämme...
        uudessa TA asossa oli valmiina paikat pesutornille ja tiskikoneelle, ja liitännät teimme itse ei niihin korkeampaa matematiikkaa tarvinnut..
        jos olet tehnyt putkitöitä ominpäin niin voi tulla omistajalla jottain sanomista varsinkin ku asunto osakeyhtiölaki muuttui just heinäkuun alusta... putkitöihin ei saa kajota ilman kirjallista ilmoitusta ja valvojaa yms.

Jos liittää pesukoeen ja tiskarin niille varattuihin valmiisiin liitäntöihin, niin ei ne ole mitään "putkitöitä".

Uskoisin että tuo lauseke ehdoissa on juuri siltä varalta jos sattuu olemaan niin ettei valmiita paikkoja ole olemassa.

Voihan aloittaja tyhmänä nyt soittaa ja kysyä lupaa, luultavasti asia on sillä selvä.

• omistajan lupa

Asunnon omistajan lupa pitää olla, tottakai. Mutta tuskin tuosta mitään sen kummempaa seuraa kunhan nyt heti otat yhteyttä sinne asuntotoimistoon.

• ...

Eli jouduttiinko koneita varten asentamaan uusia liitoksia jo valmiisiin vesijohto- ja viemäriputkiin lavuaarien alle tms.? Semmoisiin tarvitsee luvat. Yleensähän astian- ja pyykinpesukone liitännät ovat valmiina, joten uuden masiinan ostaessasi letkut kytketään niihin. Esim. kodinkoneliikkeen mies asentaa koneet paikalleen kun sellaiset ostat.

Pyykinpesukoneethan eivät ole siinä mielessä kiinteitä kalusteita että jokainen asukas roudaa omansa mukanaan. Keittiöön asennettavat astianpesukoneet taas ovat kiinteä osa keittiön varustelua ja ne pysyvät ASO:ssa ja kuuluvat yhtiölle. Jos siis muuttaessasi jo ASOssa ollut astianpesukone tilttaa niin kysy ensin isännöitsijältä mitä tehdä ennenkuin juokset kauppaan. Tai jos sinulla on mukanasi astianpesukone jonka haluaisit vaihtaa ASOssa jo olevan tilalle niin soita isännöitsijälle, todennäköisesti ei anna lupaa vaihtaa konetta jos yhtiön oma kone toimii. Jos keittiössä ei ole konetta ollutkaan mutta tarvittavat liitokset löytyy niin kannattaa silti kysyä isännöitsijältä että onko koneen asentaminen OK.

On tietysti mahdollista että edellinen asukas on hommannnut jonkun masiinan omilal rahoillaan ja ei jaksa enää sitä roudata pois niin hän voi kysyä sinulta kelpaako kone sinulle ja pyytää sitä haluamansa hinnan. Jos hinta ei kelpaa tai et halua vehjettä edes ilmatteeks niin silloin edellinen asukas on velvollinen kantamaan asuntoon kuulumattoman henkilökohtaisen tavaransa veks.

Meidän asunnossa on tämmöisenä asukkaan itse hommaamana kiertopalkintona parvekkeen "keinonurmi" matto. Edellinen asukas kysi että jso haluan pitää maton niin hän myy sen meille 20 eurolla. Jos en halua niin hän vie mennessään. Päädyin maksamaan koska olisin kumminkin itse hankkinut parvekkeelle jotain jalkojen alle ja uuden maton tai vastaabvan hommaamisesta olisi ollut oma vaivansa eikä ainakaan päässyt halvemmalla. Esitän saman kysymyksen seuraavalle asukkaalle. Jos ei kelpaa niin vien pois.

• *alkuperäinen*

Asunnossa oli kaikki liittimet valmiina. Sen kuin vain laittoi koneet kiinni. Jonkin suulakkeen velipoika joutui vaihtamaan pyykinpesukoneen liitäntään, mutta vanha on tallessa ja jos ja kun tästä muutan, niin kaikki palaa ennalleen.

Hänelle joka epäili ASO-asumisen järkevyyttä: itse olen ainakin täysin tyytyväinen. Vuonna 2004 rakennettu tiilitalo, erittäin hyvässä kunnossa, asunto sisältä kuin uusi. Rakennusmateriaalit hyvät. Naapureista ei kuulu mitään ääniä sisälle. Vuokra 250 euroa halvempi kuin 3 neliötä pienemmässä keskustakämpässä. Lasken tuon säästyvän vuokran koroksi sijoittamalleni pääomalle. Minusta tuotto on hyvä. En joutunut ottamaan lainaa asuntoa varten. Toisin kuin jos olisin nyt ostanut oman: vastaavaan vähintään 100.000 lainaa. Vaikka korot ovat (nyt) miten alhaiset tahansa, ei 5-kymppisellä ja edellisen työpaikan loputtua määräaikaisessa työsopimuksessa olevalla ole enää mahdollisuutta sellaisia velkoja vastuulleen ottaa. Kesät vietän omalla mökillä. Se on se minun "maallinen omaisuuteni".

Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja elämäntilanteita on niin kovin monenlaisia. Ei kannata olla kovin jyrkkä arvosteluissaan taustoja tietämättä.

*alkuperäinen*

• että..
        *alkuperäinen* kirjoitti:

Asunnossa oli kaikki liittimet valmiina. Sen kuin vain laittoi koneet kiinni. Jonkin suulakkeen velipoika joutui vaihtamaan pyykinpesukoneen liitäntään, mutta vanha on tallessa ja jos ja kun tästä muutan, niin kaikki palaa ennalleen.

Hänelle joka epäili ASO-asumisen järkevyyttä: itse olen ainakin täysin tyytyväinen. Vuonna 2004 rakennettu tiilitalo, erittäin hyvässä kunnossa, asunto sisältä kuin uusi. Rakennusmateriaalit hyvät. Naapureista ei kuulu mitään ääniä sisälle. Vuokra 250 euroa halvempi kuin 3 neliötä pienemmässä keskustakämpässä. Lasken tuon säästyvän vuokran koroksi sijoittamalleni pääomalle. Minusta tuotto on hyvä. En joutunut ottamaan lainaa asuntoa varten. Toisin kuin jos olisin nyt ostanut oman: vastaavaan vähintään 100.000 lainaa. Vaikka korot ovat (nyt) miten alhaiset tahansa, ei 5-kymppisellä ja edellisen työpaikan loputtua määräaikaisessa työsopimuksessa olevalla ole enää mahdollisuutta sellaisia velkoja vastuulleen ottaa. Kesät vietän omalla mökillä. Se on se minun "maallinen omaisuuteni".

Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja elämäntilanteita on niin kovin monenlaisia. Ei kannata olla kovin jyrkkä arvosteluissaan taustoja tietämättä.

*alkuperäinen*

ovatko naapurit elävien kirjoilla. Useammassa asossa asuneena en ole ainuttakaan hiljaista asuntoa vielä nähnyt.

• juu.
        että.. kirjoitti:

ovatko naapurit elävien kirjoilla. Useammassa asossa asuneena en ole ainuttakaan hiljaista asuntoa vielä nähnyt.

just noin. tyyppi on kuuro tai naapurit on kuolleet.

• ei hätää...........

kotivakuutus niin se korvaa vahingot jos sattuu. Lupa on vain muodollinen ja voi kysyä tekniseltä isännöitsijältä että laitat pesukoneen. Jos tarve vaatii se haluu sen kirjallisena, siis sen hakemuksen.

• aso-asukas

Meillä mies asensi astianpesukoneemme omin päin, mutta kyllä se isännöitsijä kommentoi asiasta, että pitää olla alan ammattilainen sen asentamassa, koska jos vesivaurioita tulee niin tietävät ketä syyttää. Sanoin vaan, että ok, mutta päätettiin ettei makseta turhasta koska osattiin laittaa kyseinen kapistus siihen ilman lisävelvoitteita. Mutta pointti oli, että meidän talonyhtiössä asiasta kyllä oltiin vähän liiankin tarkkoja. Eri asia on, noudattaako sitä jos homman osaa itsekin tehdä ilman ylimääräisiä kuluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7790
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3983
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3195
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2913
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe