Saunan seinien ja lauteiden sävytys

riskinottajako??

Mietin uuden saunamökkini saunan sisäseinien ja lauteiden sävytystä joko mustalla tai valkoisella sävytetyllä saunasuojalla. Saunan seinät ovat mäntyhirrestä ja katto on kuusipaneelia. Laudepuuta en ole ehtinyt vielä valitsemaan. Haluaisin jotain erilaista tähän perinteiseen kellertävään hirsi- ja paneelipintaan. Saunan pinta-ala on 6m2 ja samassa tilassa myös hoidetaan peseytyminen. Kiuas on puukiuas ja varustettu piippusäiliöllä siis "kantovesi".

Mietityttää vain, että jos käsittelen esim. mustalla saunasuojalla niin väritystä taitaa olla mahdoton vaihtaa jälkeenpäin ilman kunnon hiontaa jos silläkään enää onnistuu.(?) Toisaalta valkoinenkin saattaisi olla kiva sävy sillä ikkunakarmit ja ovet ovat jo valmiiksi maalattu tehtaalla valkoisiksi.

Miten arka esim. Tikkurilan valkoisella Supi Saunasuojalla käsitelty laude on lialle? Nokeaako puukiuas valkoiseksi käsitellyt pinnat helposti? Vai lähteekö pyyhkimällä helposti pois? Löytyykö jostain kuvia tai paikkaa jossa voisi tutustua em. väreillä sävytettyihin saunoihin.

Asiantuntevia mielipiteitä kaivataan!

7

3462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9h9h9h

En tiedä mutta aihe kiinnostaa siinä mielessä että tekisi mieli tummentaa saunan hirret sisäpuolelta.

Muodostaako nämä saunasuojat kalvon pintaan eli menetetäänkö hirren hengittävyys?
      Onko sävytetty hirsi pinnaltaan polttavampi kuin käsittelemätön?

Puukiuas ei sinällään noeta mutta kädet nokeentuu lähes aina tuhkan poiston yhteydessä ja vaaleat pinnat tulee sitä kautta helposti sotkettua. Ei irtoa kovin helposti.
      Tummaa sävyä tuskin saa poistettua?

Valkoinen sauna hieman ajatuksena vieras koska omasta mielestä saunan tulee olla hämyisä. Ainakin seinäpinnoiltaan.
      Itse ajattelin jättää katon käsittelemättä ettei tule liian pimeä sauna.

• haudasta

Itse olen ajatellut kokeilla seiniin (hirsi) puutärpätillä ohennettua tervaa. Laipioon ja lauteisiin vedän ihan mukavuussyistä jotain tämän päivän saunasuojaa. Mitä mieltä olette moisesta?

• iubn piu piu
        haudasta kirjoitti:

Itse olen ajatellut kokeilla seiniin (hirsi) puutärpätillä ohennettua tervaa. Laipioon ja lauteisiin vedän ihan mukavuussyistä jotain tämän päivän saunasuojaa. Mitä mieltä olette moisesta?

Se olla alkuunsa melko kuumaa seinää. Toisekseen terva on palavaa. Ja haju voi olla pökerryttävä:D

• adarggtyjyu

Meillä on seinät käsitelty vaalealla saunasuojalla ja mielestäni kiva lopputulos. Yhdellä käsittelyllä puun oma sävy kuultaa vielä läpi, kahdella kerroksella saisi varmaan vaaleamman. Lauteisiin sitä ei ole tarkoitettu, se on akrylaattia ja kuumenee varmasti tosi ilkeästi istujan alla.

• tervahauta

Joo saunasuojaa ja laudesuojaa myydään ihan erikseen.

• PuuHaa
    • pöpssis

alkuperäisen sauna on varmaan jo saunomiskunossa, mutta itsellä vasta remppa tulossa. itse en ihan heti kyllä laittaisi noita värejä saunaan. en oikein luota noihin myrkytttömyyksiin, etenkin kun kyse on muovipohjaisista tuotteista. Saunan käyttölämpötila on kuitenkin se 60-80 astetta, ja muovit kestää yleensä huonosti lämpöä. ties mitä yhdisteitä niistä sitten myöhemmin keksitään höyrystyvän.. vrt. vanhat lastulevyt yms..
      Lisäksi muovipinnoite (saunasuojat) vaikuttaa saunapaneleiden höyrynsitovuuteen aika paljon, ja tämän luulen tuntuvan myös löylyn laadussa. Tervakin on toki luonnontuote, mutta että imppaisi sitä kuivuneenakin aina kuumassa saunassa..? ei kiitos.

Itse olen ajatellut kokeilla rasvatonta maitoa ja nokimustaa. mutta tarttisi tehdä testi sen pysyvyydestä. tai sitten savustaisi sen saunan pariin kertaan, ja pesisi pois, tulisi ns. luonnon patina ja tuoksu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe