Olen ollut anopin ja äidin omaishoitaja. Molemmat ovat jo menneet manan majoille. Isä on vielä
hoidettavana Täytin kes'llä 65v ja menin kelalta kyselemään eläkettä. Eihän sieltä paljon tule.mutta
onhan se rikka rokassa. Eläke alkaa juosta vasta kun on täyttänyt 67. Eläke täytyy hakea, se ei tule
automaattisesti.
Omaishoitajan eläke
6
2814
Vastaukset
- Otanpa selvää
Kuinka vasta 67-vuotiaana? Minä pääsin eläkkeelle 63 vuotta täytettyäni, olin ns. putkessa sitä ennen kun ansityöt loppuivat. Ainakin minulle sanottiin että omaishoidontuki kartuttaa eläkettä, pienihän se on, mutta pienen eläkkeen lisänä tarpeen. Ei ole tullut tarkistettua kuinka sen eläkkeen kanssa on, olen yhä omaishoitaja ja saan tukea, käsittääkseni eläkettä ei kerry enää jos on oläkkeellä, jonkun viisaamman pitäisi tähän vastata.
- EPÄTIETINEN
Hei! Olen ollut omaishoitajana yli kymmenen vuotta. Itse olen ollut työkyvyttömyys eläkkeelä sinä aikana kun hoidin sairasta miestani. Nyt hän on nukkunut pois niin onko minulla oikeutta omaishoitaja eläkkeeseen hänen kuoltua ja jos niin miten sitä haetaan ja mistä? olen 73 vuotias nyt ja saan kuntatyönantajan eläkettä
- pajunkissat-mmee
Jos olet maksanut omaishoitajapalkkiosta eläkemaksuja, niin ole oikeutettu omaishoitajaeläkkeeseen... niistä palkkalaskelmista näet sen eläkemaksun ja eiköhän sitä haeta sieltä kunta-alan eläkekassasta. Hakematta sitä ei saa... ja eläkkeet voi tarkistaa netistäkin, jos on verkkopankki tunnukset...
Se vain, että jos omaishoitajana ollessa on koko ajan ollut eläkeläinen, niin eihän niitä omaishoitaja eläkemaksuja ole...eikä omaishoitajuudesta kerry eläkettä.
Mutta aina kannattaa tarkastaa... soittamalla vaikka eläkekassaan.- soilikki1
Kyllä menee työeläkemaksu,multa meni vajaan viidensadan omaihoitajan tuesta yli satakolmekymppiä työeläkemaksua vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä.Kai sen pitäs eläkettä kerryttää.
- kuntoilu
Kyllä Omaishoitajuus kerryttää eläkettä, mutta se pitää hakea ennen kun täyttää 68 vuotta
- outo juttu.
Ainakin minulla alkoi eläke juosta 63-vuotiaana.
Nyt on jotain häikkää, käy pikimmiten Kelassa puhumassa asiasta.
Jos siellä ovat tietämättömiä tai välinpitämättömiä, kuten näyttää olevan, käänny vaikka kunnallisen oikeusavustajan puoleen.
Jos olet menettänyt rahallisesti, voit anoa korjausta jälkikäteen, mielestäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982