Unilääkkeistä eroon

Tähdenlento1984

Sain 3 vuotta sitten unilääkkeiksi Stilnoct nimisen unilääkkeen, jonka apteeksissa vaihdoin Somnoriin. Annoskoko oli 10 mg ennen nukkumaanmenoa. Kolmen vuodenajan annoskoko on pysynyt samana, paitsi että syön niitä nykyään joka ilta.
Nyt lääkäri oli kuulema huolissaan minusta, ja haluaisi minun lopettavan ne. Antoi Melatooni lääkkeen ja sanoi, et vieroitus on ohi kolmessa viikossa. Niin ei käynyt. Tuli niin kovat vieroitusoireet, että jatkoin Somnor lääkkeen syömistä iltaisin. Luin netistä ohjeita lopettamiseen. Nyt oon ruvennut pienentämään annosta 1mg per 2-3 viikkoa, kunnes 0 mg tulee vastaan.
Oon vielä alkutekijöissä, joten pahempia vieroitusoireita ei ole vielä tullut. Nukkumisen kanssa on ollut ongelmia. Mut vielä pärjään.
Nyt vaan pelottaa, et miten kovat vieroitusoireet tulee jatkossa vastaan, kun jatkan annoksen pienentämistä. Mitä jos en pystykään lopettamaan?
Ilman lääkärin puheitakin, olin usein ajatellut vähentää lääkettä. Kokonaan lopettaminen pelottaa vielä tässä vaiheessa kovasti. Mutta nyt kun olen nähnyt minkälaista myrkkyä se on elimistölle, niin haluan entistä enemmän lopettaa. Enkä halua olla riippuvainen lääkkeistä.

Olisi kiva, jos joku samassa tilanteessa oleva kertoisi, miten pärjää ja mikä on auttanut pahimpina aikoina. Puhumattakaan niistä, jotka ovat jo käyneet tämän jakson elämässään läpi. Olisi mukava tietää, ettei ole ihan yksin tämän asian kanssa :)

Täytyykin tästä kohtapuolin, mennä kokeilemaan jos uni tulis.

28

10507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • o ltsu

      niin en mä oikeen tiedä että kumpi on pahempi se että et nuku vai että nukut edes jotenkin ja käytät unilääkkeitä. itselläni tää unettomuus on niin pitkäaikainen juttu että sen kanssa on oppinut jo elämään.aluksi kaikki lääkärit antoivat nukahtamispillereitä mutta ne olivat yhtä huuhaata. lopulta sain tenox lääkettä. sillä ei tunnu olevan pahempia sivuvaikutuksia ainakaan tähän asti. yleisesti tää unettomuus on aika hirveetä.jotenkin vielä menis jos ei töissä tarvis käydä mutta kun on aikaset herätykset niin se tuntuu vielä pahentavan ongelmaa. kun kesälomilla ei stressi paina niin silloin pikkuhiljaa alkaa saada unenpäästä kiinni ilman lääkkeitä.
      nykyään olen jo hyväksynyt sen että tarviin näitä lääkkeitä ja tulen varmasti tarviimaan koko loppuelämäni.
      ja hyväksyn myös sen että sille en vaan voi mitään. tää taitaa olla tunnollisten ihmisten vaiva.pitäisi osata ottaa vähän kevyemmin aisioita. suurin stressi tuleekin juuri siitä että alkaa illalla miettimään että taaskohan sitä valvotaa. ja niinhän siinä sitten käy. tsemppii, meitä on tosi paljon.

      • Tähdenlento1984

        Totta, kyllä munkin mielestä on parempi ottaa unilääke kuin olla kokonaan ilman unta. Kun on tarpeeksi kauan ilman unta, niin rupeaa siinä tulemaan kaikenlaisia negatiivisia asioita mukana. Varsinkin, kun itselläni menee pinna todella kireälle. Ja työnteko hankaloituu.
        Kokeilen nyt tätä annosten pienentämistä, mut jos tosiaan yöunet lähtee taas kokonaan pois, niin en tiedä mitä tehdä. Lääkärikään ei enää välttämättä kauan suostu kirjoittamaan reseptiä ulos. Lääkärin mielestä 3 vuottakin on jo liian pitkä aika.
        No, päivä kerrallaan vai pitäisikö sanoa yö kerrallaan.


    • gjghg

      Olen 42-vuotias mies, ja kärsinyt pahasta unettomuudesta vajaa 15 vuotta. Vuosikaudet sain jotenkuten nukutuksi Remeron-nimisellä lääkkeellä, kunnes noin kolme vuotta sitten en enää saanut. Kun töissä piti kuitenkin painaa, rupesin syömään tenox-nimistä unilääkettä jouluna 2010. Alkuun tuntui hyvältä, kun lääke auttoi nukkumaan eikä tarvinnut syödä sitä kirottua Remeronia. Kuukausien ja vuosien kuluessa vointi muuttui kuitenkin koko ajan huonommaksi ja tenoksia meni pahimmillaan jopa 5x20mg tablettia yössä. Lopulta pääsin uniklinikalle, jossa mittailtiin että nukuin yössä alle 5 minuuttia syvää unta ja annettiin ohjeita nukkumiseen.

      Tenoksin vähentäminen alkoi noin vuosi sitten ja kesti noin kuukauden (ohjeiden mukaan olisi pitänyt vähentaa hitaammin, mutta en malttanut odottaa). Sanomattakin on selvää, että olin tuolloin kokoajan sairaslomalla ja sängyssäoloaika oli pahimmillaan 2-3 tuntia vuorokaudessa useita viikkoja. Sängyssä ei nimittäin saanut olla jos oli hereillä.

      Tällä hetkellä voin PALJON paremmin kuin tenoksin käytön aikana, vaikka kärsinkin uniongelmista. Mistään hinnasta en enää "unilääkkeisiin" koske (Tenox, Imovane). Nyt vasta "järki ja muisti" alkavat palautua lähelle sitä tasa, joka oli ennen kuin tenoksia rupesin käyttämään.

      Kun unilääkettä käyttää pitkään, huonouninen nukkuu ennenpitkää vielä entistäkin huonolaatuisempaa unta. Joten ainut hyvä vaihtoehto on lopettaa unilääke ja kärsiä vieroitusoireet (Rebound-unettomuus)

      • hemmo 44

        Itellä stellasta vierottautuminen aiheuttaa liian aikaista heräämistä, joka aamu puoli neljän - neljän aikaan, nukkumaan menen siinä klo. 23 kieppeillä. Olin syöny nelisen vuotta annosta 5 mg, lähes joka yö. Nyt vajaan vuoden miltei ilman lääkettä (satunnaisesti 1-2-krt/vko neljännesosa 10 mg pilleri), ja yöunien pituus 3,5 - 4,5 h. Nukahtamisen kanssa ei juurikaan vaikeuksia, mutta se varhainen herääminen..., liekö kyse siitä rebound-unettomuudesta. Tällä unimäärällä boltsi ihan hukassa iltaisin töiden jälkeen ja tätä jatkunut siis jo miltei vuoden ja jatkuu edelleen. Eli tiukka juttu on stellasta eroon pääsy, ja kovaa luontoa kysyy, mutta taistelu jatkuu. Oon aatellu etten anna periksi, kaadun sitten saappaat jalassa.


      • Truxallista ei eroon
        hemmo 44 kirjoitti:

        Itellä stellasta vierottautuminen aiheuttaa liian aikaista heräämistä, joka aamu puoli neljän - neljän aikaan, nukkumaan menen siinä klo. 23 kieppeillä. Olin syöny nelisen vuotta annosta 5 mg, lähes joka yö. Nyt vajaan vuoden miltei ilman lääkettä (satunnaisesti 1-2-krt/vko neljännesosa 10 mg pilleri), ja yöunien pituus 3,5 - 4,5 h. Nukahtamisen kanssa ei juurikaan vaikeuksia, mutta se varhainen herääminen..., liekö kyse siitä rebound-unettomuudesta. Tällä unimäärällä boltsi ihan hukassa iltaisin töiden jälkeen ja tätä jatkunut siis jo miltei vuoden ja jatkuu edelleen. Eli tiukka juttu on stellasta eroon pääsy, ja kovaa luontoa kysyy, mutta taistelu jatkuu. Oon aatellu etten anna periksi, kaadun sitten saappaat jalassa.

        Enkä pääse eroon. Viimeksi olin ilman ja valvoin 5 vuorokautta, kunnes luovutin. Kaduttaa että ikinä aloitin käytön. Ajan myötä pitäisi vain lisätä annosta, ja nykyisinkin heräilen ainakin tunnin välein vaikka otan lääkkeen


      • Truxallista ei eroon
        Truxallista ei eroon kirjoitti:

        Enkä pääse eroon. Viimeksi olin ilman ja valvoin 5 vuorokautta, kunnes luovutin. Kaduttaa että ikinä aloitin käytön. Ajan myötä pitäisi vain lisätä annosta, ja nykyisinkin heräilen ainakin tunnin välein vaikka otan lääkkeen

        taas on vienyt uneni kokonaan. Kyllä käy kateeksi teitäkin jotka nukutte sentään sen neljä tuntiakin ilman lääkettä. se on ruhtinaallista. Minä en nuku sekuntiakaan


      • gjghg
        hemmo 44 kirjoitti:

        Itellä stellasta vierottautuminen aiheuttaa liian aikaista heräämistä, joka aamu puoli neljän - neljän aikaan, nukkumaan menen siinä klo. 23 kieppeillä. Olin syöny nelisen vuotta annosta 5 mg, lähes joka yö. Nyt vajaan vuoden miltei ilman lääkettä (satunnaisesti 1-2-krt/vko neljännesosa 10 mg pilleri), ja yöunien pituus 3,5 - 4,5 h. Nukahtamisen kanssa ei juurikaan vaikeuksia, mutta se varhainen herääminen..., liekö kyse siitä rebound-unettomuudesta. Tällä unimäärällä boltsi ihan hukassa iltaisin töiden jälkeen ja tätä jatkunut siis jo miltei vuoden ja jatkuu edelleen. Eli tiukka juttu on stellasta eroon pääsy, ja kovaa luontoa kysyy, mutta taistelu jatkuu. Oon aatellu etten anna periksi, kaadun sitten saappaat jalassa.

        Juuri tuon aikaisen heräämisen takia minäkin olen unilääkkeitä syönyt. Tenoksien vähentäminen vähensi unen määrää vielä lisää, mutta parin päivän päästä sain nukuttua taas hieman enemmän. Eli ei se rebound unettomuus kestä kauaa. Tällä hetkellä nukun noin 5 tuntia yössä, mikä on liian vähän minulle. Kun olin syönyt tenokseja pitkään, nukuin suunnilleen saman verran, mutta unen laatu oli paljon huonompaa. Elämänlaatu on myös parantunut selvästi ja muisti sekä järki pelaavat sen verran, mitä nyt viidellä tunnilla pelaavat. Paljon paremmin kuitenkin kuin jatkuvalla tenox-unella.

        Elämä oli tosi silloin tosi karseata, kun yössä piti syödä 5 tenox-tablettia, kun yritti pyrkiä riittävään uneen.
        1 pilleri illalla, 2 pilleriä klo 00-01 ja vielä 2 klo 03-04. Silti sitä syvää eli virkistävää unta ei tullut nukuttua juuri yhtään.

        Minua auttaa nukkumaan pidempään ja paremmin kun teen tunnin mittaisen paljon venyttelyä sisältävän ja KEVYEN liikuntasuorituksen kello 23-24. Esimerkiksi hyvin kevyt jooga tuohon aikaan parantaa jonkin verran unta. Raskas taas vaikuttaa juuri päin vastoin. Raskaampi liikunta pitää ajoittaa iltapäivään, eikä sillä ole niin paljon merkitystä uneen, että sen välittömästi huomaisi.


      • gjghg

        Enpä ruennut syömään tenoxia 2010 vaan aloitin jouluna 2007 ja lopetin loppusyksystä 2009. Näköjään tuon "järjen ja muistin" palautuminen on vielä vaiheessa, kun tuollaisia kirjoitusvirheitä tulee.

        Käyttö meni näin: Alkuun riitti 1 tenox noin klo 02, kun olin parin tunnin unen jälkeen herännyt. Siitä käyttö kasvoi kuukausien kuluessa sirten, että otin nikkumaan mennessä yhden ja tuossa kahden maissa 2 kpl ja pahimmillaan joskus vielä 2 kpl neljän maissa. TÄMÄ TENOKSILLA NUKKUMINEN OLI EHDOTTOMASTI TERVEYDEN JA JAKSAMISEN KANNALTA TUHOISAA! Nyt onneksi toista vuotta olen ollut ilman yhtään unilääkettä.


      • gjghg
        gjghg kirjoitti:

        Enpä ruennut syömään tenoxia 2010 vaan aloitin jouluna 2007 ja lopetin loppusyksystä 2009. Näköjään tuon "järjen ja muistin" palautuminen on vielä vaiheessa, kun tuollaisia kirjoitusvirheitä tulee.

        Käyttö meni näin: Alkuun riitti 1 tenox noin klo 02, kun olin parin tunnin unen jälkeen herännyt. Siitä käyttö kasvoi kuukausien kuluessa sirten, että otin nikkumaan mennessä yhden ja tuossa kahden maissa 2 kpl ja pahimmillaan joskus vielä 2 kpl neljän maissa. TÄMÄ TENOKSILLA NUKKUMINEN OLI EHDOTTOMASTI TERVEYDEN JA JAKSAMISEN KANNALTA TUHOISAA! Nyt onneksi toista vuotta olen ollut ilman yhtään unilääkettä.

        Siis nukkumaan mennessä...


    • Tähdenlento1984

      Kiitos vastauksista. Mukava lukea muidenkin kokemuksia samanlaisesta tilanteesta.
      Nyt on suunnilleen kuukausi mennyt tosta unilääkkeen vähentämisestä, ja oon puolessavälin lopettamista. Iltasin otan nykyään noin 5mg Somnoria. Koitan edetä hitaasti, mutta silti on tullut vieroitusoireita. Pahimmat on juuri se, että nykyään nukun vain 4-5h yössä ja päivisin on aika-ajoin ahdistusta ( paniikkikohtauksia). Hermotkin on melko koetuksella. Yöllä herään pieniinkin ääniin ja sitten on vaikeata saada unestakiinni uudestaan. En aio kuitenkaan lopettaa unilääkkeen vähentämistä.
      Oon miettinyt, et voiko ton puolikkaan unilääkkeen kanssa ottaa vaikka tota Melatoniini lääkettä(Circadin) myös? Tuleeko niistä jotain negatiivista yhteisvaikutusta? Pitäis käydä lääkärissä kysymässä jotain lisäksi, kun tolla puolikkaalla unilääkkeellä on todella vaikeata saada nykyään edes unestakiinni. Töissä oon vielä käynyt, mutta kyllä se on ottanut välillä lujille.

      • gjghg

        Oma kokemukseni Circadinista on, että se on melko tehoton lääke. Jos uskoo, että se auttaa uneen, se voi hiukan auttaa. Unettomuuden hoidossa kannattaa kääntyä suoraan asiantuntijan puoleen Esim. joku uniklinikka. Tavallisten lääkäreiden tietämys unettomuudesta on yleensä ala-arvoista. Itse sain parhaan avun Markku Partiselta. Uniklinikalla selviää, mikä sitä unta huonontaa.

        Sinuna kokeilisin unen määrän rajoittamista. Alkuun menet nukkumaan tasan kello 24:00 ja herätyskello herättää klo 5:00. Muut ajat valvot ja pysyt pois sängystä. Kun nukut joka yö tuon 5 tuntia putkeen kunnolla, voit siirtää herätyskellon herättämään klo 5:15 ja edelleen menet nukkumaan klo 24. Parin viikon päästä pääset kenties jo viiteen ja puoleen tuntiin. Unen määrän rajoittaminen on alkuun raskasta mutta AUTTAA! (jos unettomuus on primääriä)

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että varsinaisia unilääkkeitä ei tosiaankaan pidä käyttää pitkiä aikoja.


      • Ex-uneton

        Itse popsin noin kolmen vuoden ajan Dormicumia harva se ilta. Nyt olen ollut kiinalaisen akupunktion voimin kuivilla 1,5 vuotta ja aion olla jatkossakin. Välillä on huono yö ja unet jää 1-2 tuntiin mutta olen oppinut pärjäämään silläkin määrällä. Ja seuraavana yönä nukuttaa aah-niin makeasti!
        Nyt kun unilääkkeet ovat historiaa niin olen huomannut olevani paljon onnellisempi ja tasapainoisempi. Lääkkeet vaikuttivat psyykkeeseenikin vaikken silloin sitä tajunnut. Lopetin lääkkeiden käytön pikkuhiljaa käyttämällä rinnalla Circadinia, lopettaminen vei aikaa "täysraitistumiseen" kokolailla tasan kaksi vuotta. Välillä oli alamäkeä, välillä ylämäkeä. Vieroitusoireina oli öisin aina joskus sydämentykytystä, hikoilua ja levottomuutta, voi sanoa lähes ahdistuneisuuttakin mikä tuntui pelottavalta.
        Unilääkkeistä todellakin ON mahdollista päästä eroon. Helppoa se ei ole mutta mahdollista. Tsemppiä!


    • Sumppi pk-seudulta

      Hei! Itse olen kärsinyt vaikeista uniongelmista ainakin 15 vuoden ajan, ehkä kauemminkin. Tenox on ollut lääkkeeni pitkään. Melatoniini ei vaikuta parantavasti tippaakaan, ei myöskään mitkään luontaistuotteet. Vaihtoehtoishoidot esim. vyöhyketerapia, reiki voivat vaikuttaa mieltä tasoittavasti, eli paineiden purkamisen päästä, mutta tehoaa vain yhteen iltaan. Jouduin töistä usean kk:n sairaslomalle myös siksi, että voimani loppuivat, koska nukahtamislääkkeillä nukuttu uni on kemiallista unta, ei suinkaan luonnollista, enkä nukkunut kuin 1 - 2 tuntia kerrallaan.

      Useita vuosia sitten sain lääkäriltä Klotriptyl Mite unen saantia helpottamaan. Tätä voin suositella, sillä tämä on ensimmäinen lääke, joka tehosi siihen, että en heräillyt pitkin yötä, vaikka olinkin ottanut Tenoxin myös illalla.

      Nyt minulla on mieto mielialalääkitys Sertralin, jonka otan aamulla. Nämä kaksi, siis myös Klotriptyl Mite, yhdessä ovat olleet riittäviä, jos paineita ei ole, voin nukkua luonnolliset yöunet, tosin aamulla herääminen on vaikeaa, eli nukun lähes poikkeuksetta 10 tuntia.

      TV:ssä lääkäri totesi tällä viikolla, että unilääkkeiden käyttö ei jatkuvasti ole hyvästä. Sen tosin tiesin sanomattakin. Mutta nyt havaitsen, että mitä vähemmän otan Tenoxia, ajatuksen juoksuni ja keskittymiskyky on parempi. Tenoxia sanotaan niin nukahtamis- kuin unilääkkeeksikin. Unta se ei minulle taannut, mutta nukahtamisen kylläkin, joka on ollut suurin ongelmani.

      • kirsi-tooooooooooooo

        itse olen käyttänyt imovanea jonku vuoden vaihtelevasti, minulla tulee hirveä stressi niiden syömisestä. käyn yleensä joka viikonloppu bailaan ja sen jälkeen saan syödä ainakin 3-4 iltaa noita lääkkeitä. olin pari viikkoa selvinpäin niin nukuin ilman , tosin uni oli pinnallista, mutta ilman lääkkeitä. nyt tympii kun kävin viime perjantaina baaris ja taas olen napsinut pillereitä. olen ottanut melatonia "rinnalle", siitä tosin ei taida mitään apua olla. olen päättänyt lopettaa alkoholin kokonaan ja pillereiden syönnin, mutta vierotus on todellaa vaikeaa...


      • Sumppi pk-seudulta
        kirsi-tooooooooooooo kirjoitti:

        itse olen käyttänyt imovanea jonku vuoden vaihtelevasti, minulla tulee hirveä stressi niiden syömisestä. käyn yleensä joka viikonloppu bailaan ja sen jälkeen saan syödä ainakin 3-4 iltaa noita lääkkeitä. olin pari viikkoa selvinpäin niin nukuin ilman , tosin uni oli pinnallista, mutta ilman lääkkeitä. nyt tympii kun kävin viime perjantaina baaris ja taas olen napsinut pillereitä. olen ottanut melatonia "rinnalle", siitä tosin ei taida mitään apua olla. olen päättänyt lopettaa alkoholin kokonaan ja pillereiden syönnin, mutta vierotus on todellaa vaikeaa...

        "olen päättänyt lopettaa alkoholin kokonaan ja pillereiden syönnin, mutta vierotus on todellaa vaikeaa..."

        Ihan hyvä, sillä tuo rytmi, mitä olet elänyt, on hyvin kehoa ja mieltä rasittavaa. Vähennä alkoholin käyttöä ja juo vastapainoksi esim. valkoista teetä illalla, on kuulemma terveellisempää kuin jopa vihreä tee. Maitohan on myös hyvä unen saannissa, kenellä ei ole pahaa uniongelmaa.

        En usko, että unilääkkeestä vieroittuminen olisi vaikeaa, jos unettomuutesi on johtunut epäsäännöllisestä elämästä. Jos sen saat tasoitettua, niin luonnollinen unikin voi tulla ilman lääkkeitä. Itse olen nimittäin saanut Tenoxin vähintään 15 vuotta sitten. Mutta siitä irtautumiseen on tarvinnut paineiden purkauksen, mistä johtuen olen ollut uniongelmainen. Minulla on ollut, kuten aikaisemmin kirjoitin toiset lääkkeet, en ole tarvitse unilääkettä nimeksikään.


      • Anonyymi
        kirsi-tooooooooooooo kirjoitti:

        itse olen käyttänyt imovanea jonku vuoden vaihtelevasti, minulla tulee hirveä stressi niiden syömisestä. käyn yleensä joka viikonloppu bailaan ja sen jälkeen saan syödä ainakin 3-4 iltaa noita lääkkeitä. olin pari viikkoa selvinpäin niin nukuin ilman , tosin uni oli pinnallista, mutta ilman lääkkeitä. nyt tympii kun kävin viime perjantaina baaris ja taas olen napsinut pillereitä. olen ottanut melatonia "rinnalle", siitä tosin ei taida mitään apua olla. olen päättänyt lopettaa alkoholin kokonaan ja pillereiden syönnin, mutta vierotus on todellaa vaikeaa...

        Et tule paranemaan koskaan jos käytät alkoholia, etekkin jos vielä välillä lääkkeitä , siinä sun aivot onkin shokissa kun paraneminen; alkaa niin sitten mennään juomaan ja kierre vaan tulee jatkumaan.äyleensä moni joka kärsii univaikeuksista lopettaa alkoholin käytön kokonaan niin paranee pikku hiljaa unihäiriöistä .


    • E-87

      Mullakin on kokemuksia Somnorista...

      Olen käyttänyt sitä ainakin puolentoista vuoden ajan nyt ihan yhteen kyytiin, en edes tarkkaan muista milloin nämä aloitin. Saattaa olla jo 2v sitten, mutta anyway... Mulle on kehittynyt riippuvaisuus näihin enkä pääse mitenkään näistä eroon.

      Minäkin aloitin 10mg:lla, en ole mikään iso mies ja muitakin lääkkeitä siedän ihan pieninäkin määrinä tosi huonosti. No, sitten nostin itsekseni 15mg:n heti alkuun, ja sain hallusinaatioita. En ollut ikinä ollut edes humalassa, joten tuo hallusinaatiokokemus oli jotain todella jännittävää ja mahtavaa. Eka kerralla kuulin jotain naisten puhetta. Seuraavasta kerrasta lähtien aina on alkanut näkyä varjoja, tai riitelen tuolille jättämieni vaatteiden kanssa, käyn jonkun "kaverin" kanssa kiertämässä ympäri asuntoa, vaihdan vaatteita ja teen ties mitä. Muistan ehkä 5 sekunttia hallusinaatiohetkistä jälkeenpäin, ja sitten muisti on mennyt ja joka aamu saa miettiä, että mitähän mä olen viime yönä taas tehnyt. Välillä harhat on inhottaviakin, mutta silti haluan niitä saada.
      Mutta nyt mun keho on tottunut tuohon 15mg aikapäiviä sitten, ja tällä hetkellä menen jo 30mg:ssa. Yksi yö sekopäissäni otin niin monta 10mg tablettia etten oikein edes tiedä miten paljon niitä otin, ainakin 5 ja ½. En kuollut, ilmeisesti... Sitten olin 40mg monta yötä, kunnes lääkkeet loppui. Jouduin nostamaan tuota annosta että saisin niitä hallusinaatioita. Ei varmasti ole hyväksi keholle.

      Aina kun Somnorit loppuu, päätän etten enää pyydä lääkäriltä lisää. Joudun kärsimään vieroitusoireita ainakin 3vkoa aina ennen kuin voin pyytää uusimaan reseptin, ettei lääkäri arvaa mun liikakäyttävän. Tiedän että mun pitäis lopettaa nämä pikkuhiljaa, mutta en mä pysty enkä välitä. Mulle on ihan sama jos nämä tuhoaa mut. Oon ihan hullu ja tyhmä, tiedän. Oli virhe ikinä aloittaakaan näitä. Ei ollut kokemusta tällaisesta koukuttumisesta. Koitan piristyä sillä, että tämä on parempi vaihtoehto kuin alkoholismi, mutta onko?? Pitäisikö mun ryhtyä alkoholistiksi lääkkeiden väärinkäytön sijaan? Tai parastahan olisi päästä tällaisesta kokonaan, mutta elämä on niin tyhjää...

      Onkohan edes olemassa ihmistä joka olisi päässyt Somnor-koukusta. Ihan mahdoton lääke... Ja tänä yönä kun en ota (eilen otin taas ihan liikaa) en varmasti saa unta...

      Harmi, ettei mulla taaskaan ollut kerrottavana iloisesti päättyvää ja kannustavaa kertomusta kokemuksistani... :-(

      • ??????

        Tenox kirjoitetaan Tenox, ei tenoks ja Melatoniini, ei melatooni lääke.

        Onko unihäiriöt syy yhdyssanavirheisiin vai silkka tyhmyys?


      • Sumppi pk-seudulta
        ?????? kirjoitti:

        Tenox kirjoitetaan Tenox, ei tenoks ja Melatoniini, ei melatooni lääke.

        Onko unihäiriöt syy yhdyssanavirheisiin vai silkka tyhmyys?

        Eikö tärkeintä ole ymmärtää käsiteltävä kirjoitus, kuin etsiä kirjoitusvirheitä?
        Harrastushan se on tuokin, mutta en tulisi palstalle laisinkaan, jos ei ole muuta kommentoitavaa.


      • qerreqg
        ?????? kirjoitti:

        Tenox kirjoitetaan Tenox, ei tenoks ja Melatoniini, ei melatooni lääke.

        Onko unihäiriöt syy yhdyssanavirheisiin vai silkka tyhmyys?

        Kyllä unettomuus, ikävä kyllä, aiheuttaa tyhmistymistä. Kaikki henkiset ja fyysiset kyvyt huononevat. Lisäksi liikunta aiheuttaa hirveän helposti joutumisen "ylikuntoon" koska elimistö ei huonolla unella palaudu liikunnasta. Omaa kokemusta on asiasta aivan riittävästi.

        Unilääkkeillä on sama vaikutus. Itse Tenoxia käyttäneenä olen huomannut asian. Unilääke huonontaa lopulta sen lyhyenkin unen laadun ja aiheuttaa em. oireiden pahenemisen.

        Unettomuus myös aiheuttaa masennustilan muista sairauksista puhumattakaan. Masennus-sana kyllä ei ole paras mahdollinen kuvaamaan unettomuuden aiheuttamaa loppuun palamista: Kaikki energia ja elinvoima katoaa lopulta, niin ettei mihinkään enää kykene.

        Onneksi olen pikkuhiljaa puolentoista vuoden ajan toipunut pahimmista ajoista ja käyn töissä edelleen sekä saan aivan hyvää palkkaakin! Unettomuuden hoidossa käytän tällä hetkellä sopivaa liikuntaa, unen määrän- (eli sängyssäoloajan) rajoittamista, lihasrentoutustekniikkaa ja tietenkin muu unihygienia on kunnossa sekä Valdoxan-lääkettä. IKINÄ en enää käytä unilääkettä, vaikka kuinka sitä joskus töissä selvitäkseni tuntisin tarvitsevani. Mielummin jään sairaslomalle, mitä en aikaisemmin ymmärtänyt tehdä.


      • qerreqg
        qerreqg kirjoitti:

        Kyllä unettomuus, ikävä kyllä, aiheuttaa tyhmistymistä. Kaikki henkiset ja fyysiset kyvyt huononevat. Lisäksi liikunta aiheuttaa hirveän helposti joutumisen "ylikuntoon" koska elimistö ei huonolla unella palaudu liikunnasta. Omaa kokemusta on asiasta aivan riittävästi.

        Unilääkkeillä on sama vaikutus. Itse Tenoxia käyttäneenä olen huomannut asian. Unilääke huonontaa lopulta sen lyhyenkin unen laadun ja aiheuttaa em. oireiden pahenemisen.

        Unettomuus myös aiheuttaa masennustilan muista sairauksista puhumattakaan. Masennus-sana kyllä ei ole paras mahdollinen kuvaamaan unettomuuden aiheuttamaa loppuun palamista: Kaikki energia ja elinvoima katoaa lopulta, niin ettei mihinkään enää kykene.

        Onneksi olen pikkuhiljaa puolentoista vuoden ajan toipunut pahimmista ajoista ja käyn töissä edelleen sekä saan aivan hyvää palkkaakin! Unettomuuden hoidossa käytän tällä hetkellä sopivaa liikuntaa, unen määrän- (eli sängyssäoloajan) rajoittamista, lihasrentoutustekniikkaa ja tietenkin muu unihygienia on kunnossa sekä Valdoxan-lääkettä. IKINÄ en enää käytä unilääkettä, vaikka kuinka sitä joskus töissä selvitäkseni tuntisin tarvitsevani. Mielummin jään sairaslomalle, mitä en aikaisemmin ymmärtänyt tehdä.

        PS. Katsoin televisiosta jonkin aikaa sitten Prisma-ohjelman, jossa kerrottiin fataalista insomniasta, joka johtaa kuolemaan. Piti lopettaa katsominen kesken - tuli liikaa omat kokemukset takavuosilta mieleen.

        Fataali insomnia on totaali unettomuus suomennettuna.


      • Sumppi pk-seudulta
        qerreqg kirjoitti:

        Kyllä unettomuus, ikävä kyllä, aiheuttaa tyhmistymistä. Kaikki henkiset ja fyysiset kyvyt huononevat. Lisäksi liikunta aiheuttaa hirveän helposti joutumisen "ylikuntoon" koska elimistö ei huonolla unella palaudu liikunnasta. Omaa kokemusta on asiasta aivan riittävästi.

        Unilääkkeillä on sama vaikutus. Itse Tenoxia käyttäneenä olen huomannut asian. Unilääke huonontaa lopulta sen lyhyenkin unen laadun ja aiheuttaa em. oireiden pahenemisen.

        Unettomuus myös aiheuttaa masennustilan muista sairauksista puhumattakaan. Masennus-sana kyllä ei ole paras mahdollinen kuvaamaan unettomuuden aiheuttamaa loppuun palamista: Kaikki energia ja elinvoima katoaa lopulta, niin ettei mihinkään enää kykene.

        Onneksi olen pikkuhiljaa puolentoista vuoden ajan toipunut pahimmista ajoista ja käyn töissä edelleen sekä saan aivan hyvää palkkaakin! Unettomuuden hoidossa käytän tällä hetkellä sopivaa liikuntaa, unen määrän- (eli sängyssäoloajan) rajoittamista, lihasrentoutustekniikkaa ja tietenkin muu unihygienia on kunnossa sekä Valdoxan-lääkettä. IKINÄ en enää käytä unilääkettä, vaikka kuinka sitä joskus töissä selvitäkseni tuntisin tarvitsevani. Mielummin jään sairaslomalle, mitä en aikaisemmin ymmärtänyt tehdä.

        "Kyllä unettomuus, ikävä kyllä, aiheuttaa tyhmistymistä. Kaikki henkiset ja fyysiset kyvyt huononevat"

        On luonnollista, että loppuun väsynyt ihminen ei pysty ajattelemaan yhtä terävästi, kuin hyvin nukkunut ihminen, fyysinen kuntokin laskee. Mutta se ei ole pysyvä tila, josta ei voisi toipua.

        Olen Itse oireillut univaikeuksilla ainakin 15 vuotta. Siitä ajasta on ollut pahimmillaan tilanne, jolloin jouduin jäämään töistä sairaslomalle 3 kk:sti, koska en enää jaksanut olla töissä, jalat oli pettää alta, hyvä, etten pudonnut tuoliltani. Sitä ennen olin nukkunut yöni Tenoxin avulla ainakin puoli vuotta, jos ei paljon kauemminkin. Otin illalla lääkkeen ja jopa kaksi kertaa vielä yön aikana. Nukuin vain kemiallista unta. Olin niin heikossa kunnossa, että hyvä oli, kun tiesin nimeni, sain vaatteet päälleni ja syötyä jotain, mitä tarjottiin. Olin ulkona ja ylhäällä, mutta voimattomana.

        Omalla kohdallani sillä erää uniongelmat jäivät kuin seinään, eli tuli päivä, jolloin olo oli poikkeuksellisen vapautunut, siitä illasta lähtien nukuin yöni n. 1,5 vuoden ajan ilman minkäänlaisia ongelmia ja lääkkeitä. Ja itse asiaan, virkistyin ja viisastuin, olin terävimmilläni, kuin vuosikausiin. Johtaja sanoikin töissä, että r...a se paranee kuin viini vanhetessaan. En tiedä, milloin olisin ollut ennen niin energinen. Eli tämä siksi, ei uniongelmat jätä pysyvää tyhmyyttä, minua se myöskään ei sairastuttanut mihinkään muuhun sairauteen. Mutta heikkouteni huomioiden olisin saattanut siinä tilassa myös kuolla, jos olisin sairastunut johonkin vaikeampaan sairauteen.

        Itselläni uniongelmat koen herkän ja perfektionistisen ihmisen oireiluksi, asiat eivät ole järjestyksessä, mutta kaikkea ei voi itse myöskään järjestää. Oireilen edelleen, mutta en pahoin. Toisaalta nyt on lievä lisälääkitys, silti saatan tarvita vielä Tenoxin puolikkaan. En ole nyt enää töissä, joten ne paineet on poissa.


    • huonouninen

      ei siihen henki mene, ite lopetin somnorit ottamalla vikat sata pilleriä viimeisen 6 yön aikana... sitten ne loppui... melkeen tuntui että kuolema korjaa, mutta meni ohi noin 4 päivässä, sen jälkeen pari viikkoa vähän kummallinen unirytmi joka korjaantui totaaliväsymykseen...

      jos sulla on esim arkityö, niin ajota niiden loppuminen perjantaiihin, maanantaina voi olla saikku paikallaan, joku tekosyy esim hedari esim?

    • risallaonajettava

      Riippuu siitä minin ns. unilääkettä on määrätty. Elämä voi mennä hukkaan aivan maatajärkyttävien kipujen vuoksi. Olen synnynnäisesti uniongelmainen. Jo alle kouluikäisenä olin nukkuvinani kun äiti kävi katsomassa koska se oli hyvä asia että nukkui. Kouluiässä olin monta tuntia valveilla siitä kun koko muu perhe nukkui ja yöuni jäi komeen neljään tuntiin. Rankasta työelämästä puhkesi kolme perinnöllistä sairautta ja kaikki yhtäaikaa. Kivut vain pahenivat ja suolisto meni kokonaisuudessaan pilalle; tähystyslääkäri kielsi kaikki särkylääkkeet. Näin ei olisi käynyt jos olisin saanut aikaisemmin nukahtamislääkkeen. Kun olin syönyt sitä puoli vuotta koin todellisen ihmeen. Vuosikausia piinannut kova kipu loppui. Luulin olevani taivaassa. Työ ja perhelämä jakui. Kipu oli poissa vakka taudit yhä olivatkin jokapäiväisenä riesana. Sitten pahaksi onneksi muutin eri paikkakunalle missä alettiin vainoamaan nukahtamislääkettä. Tuli hirveä stressi elämämästä teistellessa. Vähitellen pahimmat sairaudet ja kivut tulivat takaisin ja tilanne vain pahenee tostuvien unettomuusjaksojen aikana. Siis ei valvomisen vaan täydellisen unettomuuden missä ei tule edes torkahdus- tai väsymisvaihetta. Tässä pelissä sydän loppuu niin kuin isälläni joka kärsi pahasta uniapneasta ja kuoli varhain. Äitini eli pidempään mutta hänkin kärsi unettomuudesta ja sai aina itselleen nukahtamislääkeen ilman hirvittävää souta. Joten ei pidä käydä jokaisen ihmisen kimpuun sen vuoksi että jokin lääke julistetaan pannaan. Kukaan ei itse valitse itselleen geenisairauksia eikä varsinkaan täydellistä unettomuutta. Unta ei mikään tuo takaisin jos sitä ei ole koskaan ollutkaan. Luonnossa luonto korjaa vialliset yksilöt pois. Niin olisi korjannut minutkin mutta koska on perhe ja perhevelvollisuudet.... Minä en ole unilääkkeistä enkä unesta riipuvainen koska saisi vain enemmän asioita tehdyksi mutta elimistö rupeaa piiputtamaan.

    • Anonyymi

      Mulla juuri lääkäri ei uusinut 10 vuotta käytössä ollutta stillnoctia. Mielenkiintoinen joulu tulossa kun äiti-ihmisenä siinä on paljon hommaa. Pää on järjettömän kipeä kolmen yön valvomiseen.

      • Anonyymi

        millä lääkäri perusteli ettei uusinut reseptiä?


    • Anonyymi

      Oon ottanut nyt Ketipinoria 25mg, vielä aika vähän. Pari viikoa. Erityisesti tehoa ei näy, yöllä herään välillä jo kello 4-5. Yks tabletti siis kerran. Onko kokemuksia, kuinka nukute ja paljonko otate?
      Kiitos etukäteen vastauksesta 😊!

    • Anonyymi

      Itsellä sama vaihe ja lääkäri antoi 1mg mirtazapinin sekä imovanen...nyt muutaman yön saanut vähän paremmin nukkua. Toivottavasti jatkossa ei tulis kauheita vieroitus oireita koska on voimakas tabletti. Ja yritän nyt myös lopettaa. Voimia sinulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe