rivitalo vai luhtitalo

miiiinä

Olen etsinyt rivitaloasuntoa jo pitkään. Olen nyt alkanut harkitsemaan myös luhtitaloa kun sopivaa asuntoa ei ole vielä löytynyt. En ole aikaisemmin asunut luhtitalossa ja mietinkin että viihtyisinko luhtitalossa yhtä hyvin kuin rivitalossa? Luhtitalon alakerran asunto kiinnostaa pihan kera. Mietin, että pystyykö kesäisin pihalla olemaan "vapautuneesti" kun yläkerran asukkaan parveke kuitenkin on pihalle päin. Ja onko yläkerran asukkaalla suora näköyhteys pihalle? Luhtitalothan taitavat olla halvempia kuin rivitalot...

Laittakaa myös tulemaan muita luhtitalon hyviä ja huonoja puolia.

8

6113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rivipuhti

      Luhtitalon asukkaalla on suora näköyhteys pihalle jos sillä on ikkunat niin että niistä näkee. Luhtitalohan on kerrostalo jossa on vaan säästetty tekemällä osa porraskäytävien vaatimasta tiloista ulkoilmaan eikä lämmitettävänä eristettynä tilana.
      Ero luhtitalon ja rivarin välillä on ihan sama kuin jos asuisit missä tahansa kerrostalossa jossa asunnolla on oma piha, tai sitten siinä rivarissa.
      Rivarissa voi tietysti naapurit tai viereisen talon asukkaat nähdä siihen pihalle ihan samalla tavalla... riippuu talosta ja naapureista.
      Ainoa varma ratkaisu on omakotitalo isolla tontilla.

      • miiinä

        Entäs te joilla on on kokemusta molemmista asumismuodoista, kummassa olette paremmin viihtyneet ja miksi?
        Omistusasuntoa kun etsin, niin en haluaisi tehdä väärää pääätöstä.


      • dreg
        miiinä kirjoitti:

        Entäs te joilla on on kokemusta molemmista asumismuodoista, kummassa olette paremmin viihtyneet ja miksi?
        Omistusasuntoa kun etsin, niin en haluaisi tehdä väärää pääätöstä.

        Kokemusta ei ole kummastakaan, mutta sanoisin että älä osta luhtitaloa jos vähänkin epäilet viihtyvyyttä. Paras vaihtoehto olisi jos löytäisit luhtitalon, jossa voit asua vuokralla ennen ostopäätöstä, onhan niissäkin eroja niinkuin rivareissakin.


      • miiinä
        dreg kirjoitti:

        Kokemusta ei ole kummastakaan, mutta sanoisin että älä osta luhtitaloa jos vähänkin epäilet viihtyvyyttä. Paras vaihtoehto olisi jos löytäisit luhtitalon, jossa voit asua vuokralla ennen ostopäätöstä, onhan niissäkin eroja niinkuin rivareissakin.

        Joo näinpä teen. Kun kerran sopivan omistusasunnon löytymiseen näyttää menevän aikaa, niin parempi kai se on siksi ajaksi muuttaa sille alueelle vuokralle ja testata samalla luhtitalossa asuminen. Tuleepa samalla asuinaluekin tutuksi kun siitäkään ei ole kokemusta. Eipä tule sitten myöhemmin tehtyä virheostosta.


      • mikosssi
        miiinä kirjoitti:

        Joo näinpä teen. Kun kerran sopivan omistusasunnon löytymiseen näyttää menevän aikaa, niin parempi kai se on siksi ajaksi muuttaa sille alueelle vuokralle ja testata samalla luhtitalossa asuminen. Tuleepa samalla asuinaluekin tutuksi kun siitäkään ei ole kokemusta. Eipä tule sitten myöhemmin tehtyä virheostosta.

        Itse luhtitalossa 5 vuotta asuneena ei ole mitään huonoa sanottavaa. Talot ovat mukava piriste betonikolosseille. Monet rivarit on rakennettu niin tiheään, ettei siellä ole yhtään enempää yksityisyyttä.


      • nyt omakotiasuja
        mikosssi kirjoitti:

        Itse luhtitalossa 5 vuotta asuneena ei ole mitään huonoa sanottavaa. Talot ovat mukava piriste betonikolosseille. Monet rivarit on rakennettu niin tiheään, ettei siellä ole yhtään enempää yksityisyyttä.

        Minä myös olen aikanaan asunut luhtitalossa. Tosin siinä yläkerran parvekkeellisessa asunnossa. ;-) Eli kyllä sieltä oli ihan suora näkyvyys siihen osaan alakerran pihaa, joka ei jäänyt partsin katveeseen. Jos olisi tykännyt kyylätä toisten tekemisiä, niin oikein hyvin olisi onnistunut. Mutta kuten jo aiemmat on todenneet, ihan samalla tavalla voi nykymallisessa tiuhaanrakennetussa ympäristössä toisten touhuja tarkkailla viereisiltä pihoilta tai vastapäisiltä, puhumattakaan jos vastapäätä on kerrostalo. Itse siis pitää itsensä tuntea, kuinka paljon ottaa aivoon, jos on edes tietoisuus, että joku voi päästä kurkkimaan. Huonompi homma on tietysti silloin, jos yläkerran naapuri sitten sattuu olemaan kyttäävää lajiketta...

        Niin, minua ei yläkerran asukkaana tuo päässyt haittaamaan ja muutenkin tykkäsin siitä asunnosta paljon. Oli jotenkin kiva, että oma ulko-ovi aukeni luhtikäytävälle ulos eikä porraskäytävään. Talo oli tosi kauniilla paikalla, semmoinen vehreä vanha alue, jolle ei uusia kolosseja enää voinut rakentaa, ja meillä vielä mukava päätyasunto. Oikein kelpoisa välimuoto rivi- ja kerrostaloasumiselle, yläkerran asukkaalla siis tavallaan molempien plussat (tai haitat, jos niin haluaa ajatella). Eli aloittajalle, aivan niin kuin missä tahansa asumismuodossa, moni muukin asia ratkaisee kuin pelkkä yläkerran naapuri.


    • tw

      jossa ylä ja alakerta on omia. paritaloa ei koskaan. rivitalo tai luhti jossa on enempi kuin 2

    • Kyl_kyttäys_työstä_käy

      Itse kiikaroin naapureita riippumatta talotyypistä. Otan ison kaukoputken, sitten vaan tonttisi rajalle pilkkituolin kanssa päivystämään ja kuvaamaan. N 7 vrk/kohde on hyvä, sitten seuraavaan kohteeseen. Jos kaveri antaa kytätä rauhassa, kyllästyn nopeasti ja etsin semmosen helposti itteensä ottavan. Koiria ja isäntiä varten on terästettyjä eväitä tarjolla. Lopuksi pääseekin hyville asuntokaupoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe