Piilarit vs. laser

..........

Olen käyttänyt n. 20 vuotta piilareita päivittäin?
Mietin nyt laserleikkausta, aika paljon se kyllä maksaa.

Onko kellään kokemusta vuosien piilareiden käytöstä ja laserleikkauksesta sen jälkeen?
Onkohan piilareiden pitkäaikainen käyttö terveellistä, siis kymmenien vuosien käyttö?

14

863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

Itsekin olen käyttänyt piilareita parikymmentä vuotta.

Käsittääkseni piilareiden käyttämiseen vuosikymmenestä toiseen ei ole estettä. Jos silmät ovat kestäneet piilareita kymmenen vuotta, kestävät ne todennäköisesti kolmekymmentäkin vuotta. Kaikki on tietysti yksilöllistä - toisten silmät kestävät piilareita paremmin ja toisten huonommin.

• Lenssonisti

ollu tässä itelläkin. Piilareita oon käyttäny melkeen 20 vuotta. vuodesta -91 lähtien..
      muutamia silmätulehduksia on ollu, mutta ne parantunu lääkärin määräämillä silmätipoilla.
      Uusimmat piilarit on entistä mukavampia käyttää, ja piilolinssinesteet myös parantuneet.
      sama koskee tietysti laserleikkauksia,,,... kehitys menee eteenpäin..
      oon käyny myös kahdessa esitutkimuksessa, laserleikkausta varten. toinen oli lmainen ja toinen maksullinen.
      leikkaukseen asti en ole vielä päässy. aina ollu jotain "tekosyytä". Miinusta on kuitenki molemmissa silmissä sen verran (n. - 9) että parempi kai harkita tarkkaan kuin katua.

• -10 mulla

Itse olen harkinnut monesti leikkausta mutta aina päättänyt että en mene riskien takia. Tässä muutama syy olla menemättä leikkaukseen:

-silmälaseja on käytetty jo antiikin Kreikan ajoista lähtien
      -piilareitakin on käytetty jo noin 40 vuotta
      --> pitkäaikaiskäytöstä on runsaasti tietoa saatavilla
      -nykyisin piilarit ovat mukavia silmissä ja aika halpojakin
      -jopa minunkin voimakkuuksille on saatavilla ihan siedettävän näköisiä laseja; pieni kehys ja korkea taitekerroin (1.74)
      -mun vahvuuksilla sarveiskalvoa joudutaan laseroimaan niin paljon että se jää kyllä liian ohueksi
      -lasik -leikkauksia on tehty vasta about vuodesta -95.--> pitkäaikaisvaikutuksia silmään ei tiedetä
      -leikkauksista suurin osa kyllä onnistuu mutta yleensä onnistumisien yhteydessä puhutaan saavutetusta näön tarkkuudesta, ei näön laadusta; halot, pimeänäköongelmat yms.
      -http://www.lasikdisaster.com/

• leikkauksessa käynyt

Piilolinssit ovat silmälle hidas itsemurha! Piilolinssit kuluttavat sarveiskalvoa ja verisuonet alkavat katkeilemaan, silmät alkavat kuivumaan ja sitte käytelläänkin kosteustippoja koko loppu ikä. Jokaiselle joka käyttää piilareita raja tulee jossain vaiheessa vastaan, että silmät on semmosessa kunnossa, ettei niitä enää voi käyttää. Näönkorjausleikkauksissa on riskinsä, mutta suurin osa noista ongelmista on tullut niistä vanhemmista menetelmistä, joissa se läppä tehtiin mikrohöylällä ja tokihan niitä tehdään vieläkin. Uudemmassa menetelmässä läppä tehdään laaserilla, jolla saadaan tehtyä tarvittaessa paljon ohuempi läppä, kuin mikrohöylällä. Näin sitä sarveiskalvo ei kulu liikaa, toki jos sarveiskalvo on ohut ei leikkauksiin minunkaan mielestäni kannata mennä.

• ap. nainen -83
        leikkauksessa käynyt kirjoitti:

Piilolinssit ovat silmälle hidas itsemurha! Piilolinssit kuluttavat sarveiskalvoa ja verisuonet alkavat katkeilemaan, silmät alkavat kuivumaan ja sitte käytelläänkin kosteustippoja koko loppu ikä. Jokaiselle joka käyttää piilareita raja tulee jossain vaiheessa vastaan, että silmät on semmosessa kunnossa, ettei niitä enää voi käyttää. Näönkorjausleikkauksissa on riskinsä, mutta suurin osa noista ongelmista on tullut niistä vanhemmista menetelmistä, joissa se läppä tehtiin mikrohöylällä ja tokihan niitä tehdään vieläkin. Uudemmassa menetelmässä läppä tehdään laaserilla, jolla saadaan tehtyä tarvittaessa paljon ohuempi läppä, kuin mikrohöylällä. Näin sitä sarveiskalvo ei kulu liikaa, toki jos sarveiskalvo on ohut ei leikkauksiin minunkaan mielestäni kannata mennä.

Mietin juuri sitä kun silmissä on verisuonia ja silmät on alkanut kuivua. Silmälaseja tulee käytettyä harvoin ja silmissä näkyy joskus selkeästi piilarin jättämä rengas.

• leikattu

Minä käytin piilolaseja yli 30v töissä, vapaa-aikana sankalaseja, voimakkuudet yli -10. Viimeiset vuodet pystyin käyttämään vain päivälinssejä, muut alkoivat ärsyttää silmiä. Niitä linssejä joita voi pitää yötäpäivää en pystynyt pitämään päivääkään, saati yöllä. Ikänäköäkin oli ja tarvitsin moniteholasit ja piilolaseilla monovision.
      Keväällä uskaltauduin leikkaukseen. Minulle tehtiin femtolasik. Tiesin valmiiksi että näin vahvoja miinuksia ei ehkä näin vanhoista silmistä saa kokonaan pois. Nyt näen lähelle erittäin hyvin ja kauaskin ajokorttitarkkudella. Tulos ei ole täydellinen mutta tyytyväinen olen. En tarvitse painavia, hiostavia ja reunoistaan vääristäviä vahvoja moniteholaseja. En tarvitse piilolinssejä. Voin harrastaa eri liikuntalajeja, mm uintia ilman laseja. Voin käyttää aurinkolaseja (muutoinkin kuin piilolasien kanssa) Silmäni eivät olleet vahingoittuneet pitkäaikaisesta piilolinssien käytöstä. Sarveiskalvoa on vieläkin jäljellä sen verran että korjausleikkaus voidaan tehdä jos haluan tavoitella täydellistä kaukonäköä toiseen silmään, toinen saa olla lukusilmä. Tai sitten voin hankkia lievät miinuslasit tarkkaan kauaskatsomiseen. Silmäni olivat kuivat jo ennen leikkausta, nyt tiputtelen tippoja 4-5 kertaa päivässä. Kokemukseni on vielä muutaman kuukauden mittainen, tulevaisuudesta en tiedä.

• piilaripää

Kannattaa silti pitää mielessä että leikkaus ei välttämättä paranna näköä niin paljoa että voisi olla ilman laseja.
        Leikkaus tuhoaa myös sarveiskalvoa, eli leikkaus uudestaan on aika mahdotonta. Luisäksi mitä olen kuullut ystäviltä. Niin valonarkuus silmille kasvaa paljon. Tämäkin tietysti yksilöllistä.

Onhan se kallista , mutta onhan 10vuoden ajan käytetyt piilolasien yhteissumma aika suuri :D

• fhfhgh

22v käytin piilolinssejä, kertakäyttöisiä viimeiset 10v. mutta niin vain kävi että vasen silmä ei kestä enää yhtään käyttää.Niinpä harkitsin pitkään riskeineen laseria ja päädyin siihen,leikkaus oli nyt tiistaina. Ikäää on 40v ja vain oikea silmä leikattiin lähtö -1,75 ja vasempaan jätettiin -1.5. Olin varautunut pahempaan mutta aivan uskomatonta, ei kipua,ei vuotoa ja samana iltana näin kauas ja lähinäkö myös hyvä. Monovision ratkaisu ei tuota yhtään ongelmia vaikka etukäteen olin siihen varautunut. Omalla kokemuksella suosittelen ..

• ...........

Miksi vasempaa jätetiin tuo -1.5?
        Itselläni näkö kummassakin silmässä noin. -5 ja ilman silmälaseja/piilareita esim. uimassa ja saunassa ei näe juuri mitään, lähinnä sumua, esineet ovat värikkäitä ja pallomaisia, ja rengaita valojen ympärillä.

• Anssi jii

Eräs suomen kokeneimmista taittovirhekirurgiaa tekevistä silmälääkäreistä kertoo aina että silmien terveydelle parhaat vaihtoehdot näön korjaamiseen ovat tässä järjestyksessä 1. Silmälasit 2. Piilolinssit 3. Silmäleikkaus.

• Antilasik

Järjestys on oikea, mutta painotus pitäisi näkyä selvemmin
        1. Silmälasit 2. Piilolinssit 300. Silmäleikkaus

• fhfhgh

Siis toista silmää ei leikattu ollenkaan lukunäköä varten. Eli ns.toinen katsoo kauas ja toinen lähelle. Jos tottuminen olisi vaikeaa toinn silmä olisi leikattu myöhemmin, mutta ei ongelmaa. Onnistui ns.puolikkaalla riskillä ja puolilla kuluilla kun toinen vain operoitiin. Mutta ei tietenkään tämä ratkaisu sovi kaikille.

• Kohtalasik
        Antilasik kirjoitti:

Järjestys on oikea, mutta painotus pitäisi näkyä selvemmin
        1. Silmälasit 2. Piilolinssit 300. Silmäleikkaus

Joojoo ja vaihtoehtojen helppokäyttöisyys 1. Silmäleikkaus, 300. Silmälasit, 500. Piilarit.

• Antilasik
        Kohtalasik kirjoitti:

Joojoo ja vaihtoehtojen helppokäyttöisyys 1. Silmäleikkaus, 300. Silmälasit, 500. Piilarit.

Silmäleikkaus peruuttamaton moka
        Silmälasit voi hankkia uudet
        Piilarit, ei enää vanhempana niin väliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      36
      3815
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      51
      1764
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1379
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1221
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      187
      1140
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1051
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      965
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      856
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      49
      801
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      780
    Aihe