Sain juuri tietää! Ihanaa! Pentu on varattu ja nyt odotellaan kesää ja luovutusikää. Voiko ihminen tästä enää onnellisemmaksi tulla? Lapsille en uskalla vielä edes kertoa, nehän ei pysyisi housuissaan, kun ei äitikään meinaa pysyä ;-)
Kertokaa kaikki westien omistajat kokemuksianne tästä valloittavasta rodusta!!?!!
Meille tulee westie!
27
11830
Vastaukset
- westieomistaja
Minulla itselläni on kaksi westietä. En suosittelisi kenellekkään, ainakaan omien kokemuksieni pohjalta. Omat söpöläiseni ovat olleet jatkuvasti sairaina. Toinen (creemi)on allerginen vehnälle, toinen (misten) kauratuotteille ja jollekin ihan ihme jutulle, joku ihme pähkinäpuu se oli. Mistenin kanssa tuli ongelmia, koska oli kokoajan hilsettä ym..ym.. Vein eläinlääkäriin ja totesi, että on allerginen jollekkin. Tällöin tuo kaura-allergia oli jo tiedossa. Lääkäri ei saanut selville, että mille allergia oli. Lähetettiin näytteet Saksaan ja kun paperit tulivat kahden kuukauden päästä takaisin, ilmeni että koirani oli allerginen jollekin ihme pähkinäpuulle, jota kasvaa vain Amerikassa. Ja koiranruuissa tätä ainetta ei todellakaan ole.
Mutta erittäin mukava rotu kyllä on, sitä ei ole kieltäminen, mutta tunnetusti hyvin sairas rotu.
Itse olen ajatellut, että ottaisin pian cairnin, koska on melkolailla samantyyppinen kuin westie, mutta erivärinen ja karva ja trimmaus on erilaiset. Mutta onnea valinnallesi, toivottavasti saatte terveen pennun.- Aurum
Empä luottaisi kauhean pitkälle allergiatesteihin - joskus niillä saadaan selville jotain, mutta aika usein niiden tulokset ovat mitä sattuu ja niihin käytetty raha on siltäosin mennyt kankkulan kaivoon. Kokemuksesta tiedän, että ylivoimaisesti suurin osa westien iho-ongelmista liittyy vääränlaiseen ruokintaan. Itse en suosittele keinotekoisia kuivamuonia koirille ollenkaan ja varsinkin halvemmat "maitokaupan" kuivamuonat aiheuttavat lähestulkoon aina westiellä kutinaa ja iho-oireilua!! Samoin kannattaa välttää koirankeksejä, rouheluita ja etenkin erilaisia koirille tarkoitettuja lihasäilykkeitä. Vehnälle ovat kyllä erittäin monet koirat yliherkkiä, muutkin kuin westiet, eikä vehnä ylipäätään edes ole koiralle luonnonmukaista ravintoa.
Iho-ongelmia westiellä aika usein on ja pääsääntöisesti edellä mainituista itseaiheutetuista syistä, mutta en kyllä muutoin väittäisi westiä hyvin sairaaksi roduksi. Voisitko tarkentaa, mitä tarkoitit toteamuksella "tunnetusti hyvin sairas rotu"?
- Maippi
2 vuotta on meillä ollut ihana westiemme. Iho-ongelmia on myös. Allergiatestit on tehty ja mm. riisille(tai riisin pinnassa olevalle kiillotusaineelle) ja vehnälle hän on allerginen. Westie-kerhon sivulla on puuro-ohje, jota me olemme soveltaneet (tattari, hirssi, kaurahiutaleet) ja keitettyä porsaan kieltä. Kaikista lisäaineita sisältävistä ja maustetuista ruoista alkaa rapsutus. Kuivamuonista ei ole sopivaa löytynyt. Joskus joutuu antamaan jotain pillereitä kuuriluonteisesti. Liikaa ei saa pestä, ainakaan kuivattavilla shampoilla.
Luonne on ihana, tulee toimeen kaikkien kanssa. Kiltti ja viisas ja hauska "töpöttäjä". - Pinja
...ole westietä, mutta westien omistajilta olen sellaisen käsityksen saanut että kyseessä on itsetietoinen, riistaviettinen koira - ja valitettavasti ruoka-allergioista olen kyllä myös kuullut. Eräs westiekasvattaja ruokkii koiransa barf-ruoalla, jolla vilja-allergioita ei tule; linkissä palsta, jolta voit kysyä :)
- ruokintaan on muutenkin hyvä kiinnittää huomiota, kuulemma kuonon karvat värjääntyvät "väärästä" ruokinnasta helposti, ja koiranhan pitäisi olla vitivalkoinen. ;)
Onnea vain pennusta! =)
http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=Koiranruokinta &number=5&DaysPrune=20&LastLogin=- Witchy
Kiitos vinkistä! Noin niinkuin periaatteessa minulla ei ole mitään barffausta vastaan, mutta jotenkin hirvittää antaa koiralle raakaa lihaa ja elimiä ja varsinkin kanaa. Kun aina ihmiruuista kyseenollen on niin tarkkaa, että broilerinliha on täysin kypsää ennekuin sitä voi syödä, niin ajatus verisistä sisäelimenpätkistä ja nahkaisista raaoista broilerinpaloista koiralle annettuna jotenkin etoo ;-)
Voi olla, että olen vaan tälläinen hysteerikko, ja pöpökammoinen. Onneksi meillä on perheessä ruoka-aineallergioita, niin tiedän jo entuudestaan, miten tarkkaa ruokavalioiden kanssa pitää olla myös koirienkin kohdalla. Oma tyttäreni mm. saa anafylaktisen reaktion pelkästään syödessään hedelmäsalaattia, jossa on joskus ollut kiwihedelmää...
Mitä muut westienomistajat täällä ovat silmäterilleen syöttäneet? - HELMI
Witchy kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Noin niinkuin periaatteessa minulla ei ole mitään barffausta vastaan, mutta jotenkin hirvittää antaa koiralle raakaa lihaa ja elimiä ja varsinkin kanaa. Kun aina ihmiruuista kyseenollen on niin tarkkaa, että broilerinliha on täysin kypsää ennekuin sitä voi syödä, niin ajatus verisistä sisäelimenpätkistä ja nahkaisista raaoista broilerinpaloista koiralle annettuna jotenkin etoo ;-)
Voi olla, että olen vaan tälläinen hysteerikko, ja pöpökammoinen. Onneksi meillä on perheessä ruoka-aineallergioita, niin tiedän jo entuudestaan, miten tarkkaa ruokavalioiden kanssa pitää olla myös koirienkin kohdalla. Oma tyttäreni mm. saa anafylaktisen reaktion pelkästään syödessään hedelmäsalaattia, jossa on joskus ollut kiwihedelmää...
Mitä muut westienomistajat täällä ovat silmäterilleen syöttäneet?Meidän Helmi syö ihan tavallisia papuja, ja josjus "juhlatilausiiksissa esim. joulu" on annettu cesar. Allergioita ei ole tullut, muuta hils saatta olla vaarallistä, kun sitä vehnää on niin paljon... Tsemmpiä! Oletko jo kertonut muksuille? Meidän muksut ei uskonu todesXD
- Doli
HELMI kirjoitti:
Meidän Helmi syö ihan tavallisia papuja, ja josjus "juhlatilausiiksissa esim. joulu" on annettu cesar. Allergioita ei ole tullut, muuta hils saatta olla vaarallistä, kun sitä vehnää on niin paljon... Tsemmpiä! Oletko jo kertonut muksuille? Meidän muksut ei uskonu todesXD
Hills ei ole sen vaarallisempaa kun mikään muukaan ruoka. Kaikissa Hillsin eri laaduissa ei ole vehnää välttämättä ollenkaan. Meidän vanhempi westie allerginen vehnälle ja joillekin muille, joita ei ole saatu selville. Syö nyt kortisonia kutinan ehkäisemäksi ja IVD:n peuraperunalääkeruokaa, jota saa vain eläinlääkäreiltä!!!
Kyllä tämä aika allerginen rotu on!!! - Aurum
Doli kirjoitti:
Hills ei ole sen vaarallisempaa kun mikään muukaan ruoka. Kaikissa Hillsin eri laaduissa ei ole vehnää välttämättä ollenkaan. Meidän vanhempi westie allerginen vehnälle ja joillekin muille, joita ei ole saatu selville. Syö nyt kortisonia kutinan ehkäisemäksi ja IVD:n peuraperunalääkeruokaa, jota saa vain eläinlääkäreiltä!!!
Kyllä tämä aika allerginen rotu on!!!Hillsistä olen monilta tahoilta kuullut negatiivisia kokemuksia. Syötän omille westieilleni itse tehtyä ruokaa, josta tiedän suurinpiirtein, mitä se sisältää. Vältän ruuassa vehnää, nautaa, erilaisia lisä-,väri - ja säilöntäaineita. Olen paljon westieitten kanssa tekemisissä ja suurimmalle osalle ihottumatapauksia on auttanut vinkki ruokavalion muuttamisesta (erittäin usein ihottumaiselle westielle on syötetty halvempia kuivamuonia ja lihasäilykkeitä!) Ruoan vaihtamisen lisäksi vielä tukihoidoksi homeopatiaa puolustuskyvyn lisäämiseksi.
Noihin allergisille koirille tarkoitettuihin kuivamuoniin kommentoisin sen verran, että niihinkin kannattaa aina suhtautua pienellä varauksella - vaikka firmat mainostavat niitä allergisille sopivana, ne eivät aina sitä ole. - Aurum
Witchy kirjoitti:
Mitä muut westienomistajat täällä ovat silmäterilleen syöttäneet?Se tuossa koirien ruokinnassa usein pielessä onkin, että niille syötetään liian steriiliä, "pöpötöntä, keinotekoista ruokaa, jolloin koira koira ei saa suolistoonsa oikeanlaista bakteerikantaa ja ihottumat sun muut oireilut senkuin lisääntyvät. Sanotaan, että koirien pitäisi antaa esim. haudata luunsa ja kaivaa ne myöhemmin sitten esille mutusteltavaksi, vaikka se ihmisistä iljettävältä tuntuisikin. Tietysti siinä on matojen saannin vaara, mutta ainakin omasta mielestä tuossa ajattelussa on järkeä.
- Witchy
Aurum kirjoitti:
Se tuossa koirien ruokinnassa usein pielessä onkin, että niille syötetään liian steriiliä, "pöpötöntä, keinotekoista ruokaa, jolloin koira koira ei saa suolistoonsa oikeanlaista bakteerikantaa ja ihottumat sun muut oireilut senkuin lisääntyvät. Sanotaan, että koirien pitäisi antaa esim. haudata luunsa ja kaivaa ne myöhemmin sitten esille mutusteltavaksi, vaikka se ihmisistä iljettävältä tuntuisikin. Tietysti siinä on matojen saannin vaara, mutta ainakin omasta mielestä tuossa ajattelussa on järkeä.
Tuosta barffauksesta olen sitä tuumaillut, että entäs jos koira saa salmonellan raaoista broilerinlihoista? Tai trikiinitartunnan raa'asta possunlihasta? Tai lapamadon raa'asta kalasta? Toki pöpöjä pitää saada, mutta eikös olisi parempi, että ne pöpöt olisi niitä hyviä pöpöjä, esimerkiksi erilaisia maitohappobakteereita, eikä pahoja, kuten esimerkiksi tuo salmonella?
- Miimuda
Witchy kirjoitti:
Tuosta barffauksesta olen sitä tuumaillut, että entäs jos koira saa salmonellan raaoista broilerinlihoista? Tai trikiinitartunnan raa'asta possunlihasta? Tai lapamadon raa'asta kalasta? Toki pöpöjä pitää saada, mutta eikös olisi parempi, että ne pöpöt olisi niitä hyviä pöpöjä, esimerkiksi erilaisia maitohappobakteereita, eikä pahoja, kuten esimerkiksi tuo salmonella?
Tsemppiä sulle!Meidän Misty tykkää makupaloina semmoisista kekseistä!On tykännyt kaikki 2 vuotta jotka meillä ollut:) Tsemppiä, sillä westien omistaja sitä tarttee
- whwt
Witchy kirjoitti:
Mitä muut westienomistajat täällä ovat silmäterilleen syöttäneet?Meillä barffataan vajaan 2 vuoden ikäisen westiepojan kans. Ikinä en enää kuivamuonaa suostu syöttämään varsinkaan näinkin herkälle rodulle. Niin hyvät vaikutukset luonnomukaisella ruokinnalla on ollut (ei massuvaivoja, ei punaisia karvoja, lisää massaa ja ruoka maistuu supernirsollekkin, hampaat pysyvät puhtaana yms).
Mielestäni westie ei ole hankala kouluttaa eikä ne mitään luupäitäkään minusta ole. Oveluus ja makupalat kehiin niin kaikki menee hyvin ja koira opppii vaikka mitä :)
- Iitu
Meillä on 3,5kk vanha westie tyttönen. Meillä ei vielä oo ollut mitään ongelmia ihon suhteen. Myös minä olen kuullut, et barffauksesta on ollut monelle koirulle apua. Kannattaa myös kysellä tarkkaan pennun vanhempien allergioista, vaikkei se mikään ehdoton tae olekaan.
Meillä on ainakin mennyt tosi hyvin ja koira todella vallottava niinkun totesit. Iitu rakastaa lapsia ja haluis aina jäädä leikkimään niitten kanssa =)
Kysy vapaasti jos haluut jotain erityistä kysyä.- Witchy
Kiitoksia!
Mitä sinä olet käyttänyt koirallesi namina, eli siis palkkiona kasvatuksessa? - Iitu
Witchy kirjoitti:
Kiitoksia!
Mitä sinä olet käyttänyt koirallesi namina, eli siis palkkiona kasvatuksessa?Meillä pentu on ihan hullaantunut omiin ruokanappuloihinsa. Niitä meillä käytetään, aina saatavilla ja taloudellista ;)
Pentu syö Bento Kronen Mini growth- ruokaa.
Erikoisherkku on juusto, mutta tarttee olla sen kanssa pihi, kun se on aika lihottavaa.
Mä olen miettinyt tossa barffauksessa ihan samaa noista "pahoista" pöpöistä. Ja
http://www28.brinkster.com/raitus/barf.htm#salmonella
- sivulta mä oon löytäny kaikkein eniten tietoa. Kannattaa muutenkin Googlettaa hakusanalla "BARF", niin löytyy sivuja myös suomeksi.
Kysy ihmeessä lisää, on kiva olla avuksi.
- Mikki
Kaikki on varmasti puhuttu westien allergioista joten sanottakoon että meidän 2 vuotias westie on allerginen naudalle sekä maitotuotteille (juusto ym.)Allegia pysyy nyt hyvin kurissa.
Muuten mitä tähän valloittavaan rotuun tulee niin muista vaikka se pentu on suloinen pieni karvapallo pienenä niin siltä on otettava luulot pois heti pentuna, on aika luupää koiraksi!- demy
Tuo edellinen on täysin totta! Meidän Osku oli pentuna niin harmittoman näköinen, että annettiin sille usein periksi. Poika ymmärsi tilaisuutensa ja alkoi pomottaa meitä tietämättämme! Pieniä juttuja, esim. aloittamalla leikit ja tulemalla rapsutettaksi se sai makua johtajuudesta. Onneksi tajusimme ajoissa, mihin tilanne oli menossa, ja pistimme koiran ruotuun. Koulutustakaan ei saa unohtaa, nyt vuoden vanha westiemme ei ota kuuleviin korviinsakaan kun sanon 'istu' tai 'irti' :( Koirakouluun olemme nyt menossa, josko se siellä muistaisi mitä käskyt tarkoitavat :D
Agility kiinnostaisi itseäni paljon, mutta kaikki ryhmät olivat menneet jo huhtikuussa, emmekä löytäneet muita kuin TamSK:n ja TaKU:n ryhmiä :( Tietääkö joku paikkaa Tampereen seudulla, jossa olisi mahdollisuus harrastaa?
Muuten aivan ihana rotu, kova pää, terävä mieli ja uskomaton ulkonäkö! :) Jaksaa loputtomiin juosta ja leikkiä, kävelisi vaikka 10 km yhdellä lenkillä. Minä en xD - demy
Muuten, mistä hankitte koiranne? Tyttö vai poika? Omamme haimme Perniöstä viime heinäkuussa :)
- Witchy
demy kirjoitti:
Muuten, mistä hankitte koiranne? Tyttö vai poika? Omamme haimme Perniöstä viime heinäkuussa :)
Pääkaupunkiseudulta. Kennelin nimeä en sano, kun täällä ei kai saa mainostaa. Poika sen on ja vielä kuukauden kun jaksais odottaa...
- westiestä
Witchy kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulta. Kennelin nimeä en sano, kun täällä ei kai saa mainostaa. Poika sen on ja vielä kuukauden kun jaksais odottaa...
Sehän on maailman kaunein koira! Meillä on ollut niitä kolme, kaikki ihottumaisia. Erilaisia syitä etsittiin ja pidettiin allergiana, mikään ruoka ei tuntunut sopivan. Ainoa luotettava keino todeta ruoka-allergia on tehdä altistus-välttämistestejä, verikokeilla ei tee mitään.
Meillä syyksi paljastui lopulta stressi. Koirat tuli mulle kun vielä opiskelin, sitten tuli kuvioon mies ja lapsia. Koirille jäi vähemmän aikaa ja ne alkoivat rapsuttaa, iho meni rikki ja tulehtui ja siitä se kierre lähti.
Trimmaan paljon westejä ja usein näkee tätä samaa, äkisti terve koira muuttuu kutisevaksi kun perheessä tapahtuu jokin suuri muutos ja koira saa vähemmän huomiota.
Onnea koirahankintaan! Muistakaa, ettei koskaan westie voi saada liikaa huomiota ja paijausta! - jhdjkhd
westiestä kirjoitti:
Sehän on maailman kaunein koira! Meillä on ollut niitä kolme, kaikki ihottumaisia. Erilaisia syitä etsittiin ja pidettiin allergiana, mikään ruoka ei tuntunut sopivan. Ainoa luotettava keino todeta ruoka-allergia on tehdä altistus-välttämistestejä, verikokeilla ei tee mitään.
Meillä syyksi paljastui lopulta stressi. Koirat tuli mulle kun vielä opiskelin, sitten tuli kuvioon mies ja lapsia. Koirille jäi vähemmän aikaa ja ne alkoivat rapsuttaa, iho meni rikki ja tulehtui ja siitä se kierre lähti.
Trimmaan paljon westejä ja usein näkee tätä samaa, äkisti terve koira muuttuu kutisevaksi kun perheessä tapahtuu jokin suuri muutos ja koira saa vähemmän huomiota.
Onnea koirahankintaan! Muistakaa, ettei koskaan westie voi saada liikaa huomiota ja paijausta!Minulla on itselläni kolmevuotias westie-narttu, jolla ei ole ikinä ollut mitään allergioita/ ihottumia. Kaikki westiet eivät ole siis välttämättä allergikkoja!
- 3westiä
jhdjkhd kirjoitti:
Minulla on itselläni kolmevuotias westie-narttu, jolla ei ole ikinä ollut mitään allergioita/ ihottumia. Kaikki westiet eivät ole siis välttämättä allergikkoja!
Niin siinä kävi(vaikka ei pitänyt)meille tulee westie pentu. Olen pian onnellinen kolmen westie omistaja. Aivan ihania kaverieta.
Meillä kaksi vanhempaa ovat terveitä. Katsotaan miten käy pennun kanssa.
- Stögisböge
Moro. Johtuuko Westienin kuonokarvojen värjääntyminen väärästä ruokavaliosta. Koiramme ei ole allerginen millekkään, mutta eipäilemme että koiran ruokavalio on hiukan väärä. Olemme lopettaneet piimän lisäsäämisen ruokaan ja jättäneet teollisen ruuan pois. Onko jollain tietoa/vinkkejä asiaan. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
- Rauno234
6-vuotias Westiemme on ollut koko elamansa hyvin terve eika allergioita tms. ole tullut vastaan. Poislukien korvatulehdus, joka johtui huolimattomasta kylpemisesta ja shamppoota oli jaanyt korvan sisaan.
Ruoaksi han syo kahdesti paivassa koiran papanoita musti&mirrista plus raejuustoa kahdesti paivassa, seka herkut (kinkun\juustonsiivuja, siivu tai pari\paiva)
Koiramme on myos nirso, eli Caesar purkkiruoat tai muut teolliset safkat ei kieleen koske. - wilma2009
Itse olin alunperin paljon vastaan barf-ruokaa.
Nyt kun koira on vuodenpäivät sitä syönyt, en ikimaailmassa
palaisi vanhaan ruokintaan.
Raa'an kanan antamista pelkäsin aluksi itsekin,
mutta täytynee muistaa että ihmisillä ja eläimillä nää ruokajutut menee
eritavalla.
Toki sillä on varmasti merkitstä, minkämaalaista lihaa syötät. :)
Raaka kana on nykyisin koiramme suurin suosikki, sitä voisi syödä vaikka
kuinka paljon. Makupaloina neiti on saanut barf-kaupasta kuivattuja broilerin maksa-paloja.
Myös normaalista kaupasta ostettuja hau hau:n kanakierteitä, possunappeja
ja oscarin kuivattuja kanaherkkuja.
Eivät saa vatsaa sekaisin.
Ruokkiminen on helppoa, vaikka siitä aluksi ajattelin päin vastoin.
Ja ruokahetket on aina yhtä ihania, kun on itse huomannut kuinka paljonuasta kuin teol/nappuloista.
Itse en ikimaailmassa vaihtaisi koirarotua, rotu on aivan ihana!
Helppo kouluttaa ja saada tekemään erikoisempiakin temppuja.
Sosiaalinen, lapsi- ja vanhusystävällinen, aktiivinen lenkkikaveri,
erittäin hyväluontoinen. Ja toki ulkonäöltään sydäntenmurskaaja!
Koirallesi kannattaa ottaa sairaskuluvakuutus siltä varalta,
että täytyy käydä eläinlääkärissä. Itselläni vakuutus tapiolassa ja vakuutus ma 100€/vuosi. Kattaa 85% hoitokuluista per sairaus!
Onnea koiran tulosta, olet tehnyt mainion valinnan rodussa! - ...
Meillä on 6v westienarttu ja ei ole millekkään allerginen. Vehnän antamista on kuitenkin varuiksi vältetty alusta asti ja elämänsä syöny marketin vehnättömiä kuivanappuloita.Koira on tuotu ulkomailta ja ihana mutta aikas luupää :D
- westie mama
Meillä on 1,5 vuoden ikäinen westietyttö. Allergioita tuli kaupan ruuista, ilmeisesti ihottuman aiheuttaja oli kana.
Ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun siirryimme ruokkimaan tavallisella kotiruualla. Kanaruokia meillä ei syödä muutenkaan, joten se ei ollut ongelma. Lisävitamiineja annan ja turkki kiiltää ja koira on reipas.
Westiemme on pieni ja pippurinen, tykkää aivan mahdottomasti ihmisistä. On erittäin luottavainen ja rakastaa lapsia. Rakastaa halimista ja paijausta, leikkimistä ja telmimistä. Tykkää nukkua pitkään aamuisin ja on hyvin tottunut siihen, että on 2 - 3 työpäivää viikossa yksikseen kotona.
Tykkää kovasti myös toisista koirista, varsinkin pienistä. Muutamia isompiakin koiria on tullut tutuksi, vaikka koiramme yleensä pelkääkin isoja koiria. Häntä koipien välissä westiemme eli katsele isompiansa vaan haukkuu ja näyttää muuttuvan kooltaan kaksinkertaiseksi aina oudon isomman koiraan vastaantullessa.
Koiramme on kova juttelemaan. Erinäisillä "murnau"-äännähdyksillä ja katseilla se kertoo asiansa melko ymmärrettäväksi. Samoin "ei", "vuh", "ei", "vuh" tinkaus on tuttua esimerkiksi silloin, kun westietyttömme onkin sitä mieltä, että lenkki jatkuu eri suuntaan kuin emäntä on menossa. Silloin vaan pitää olla antamatta periksi. Siihen voi mennä viisikin minuuttia. Westie ei luovuta kovin helpolla.
Kävelylenkit ovat meillä hitaita, koiramme nauttii pyörätien reunusten nuuskuttelusta ja vaikka tietyömiesten katselusta. Hidas vauhti sopii minullekin, en ole erityisemmin urheilullinen.
Koiramme on aivan ihana. Sen lisäksi, että on maailman söpöin, on luonnekin aivan uskomattoman valloittava!
Mukavia hetkiä tulevan uuden perheenjäsenen parissa. Toivottavasti maltatte odottaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984