Koska potalle?

äiti77

tervehdys kaikille,
olisin tiedustellut, että minkä ikäisinä olette opettaneet lastanne potalle ? hyviä ja huonoja kokemuksia?
itsellä kohta vuoden vanha poika,
ja tuntuu että kaikkien muiden tuttujen samanikäiset käy jo potalla :(
poikani vaan ei tykkää istua potalle, kun on niin kova menemään

14

8742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      potalla kun oppi istumaan 6kk jonkun aikaa,millon huvikseen ja millon sattu siihen oikeeseen aikaan eli teki tarpeensa,mutta nyttemmin 1,6kk,ei suostu suin surminkaan siihen.Joskus saattaa housut jalassa siinä piipahtaa,muttei muuten.Täytyy nyt kesällä yrittää kuivaks.En oo ruvennu ees ihmeemmin houkuttelemaan,kyllähän tässä on aikaa.

    • äiti ihminen

      Meillä ei ole alle 1 vuotiaat suostuneet ollenkaan potalle. Huutoa on tullut. Esikoinen suostui potalle 1v4kk ikäisenä, ja muutaman "pottalakon" jälkeen oppi päiväkuivaksi 2v2kk ikäisenä ja yökuivaksi vähän alle 4 vuotiaana. Kakkonen on joskus käynyt potalla, mutta ei koskaan tykännyt siitä. 2v4kk ikäisenä oppi kiipeämään itse pytylle, ja siitä se kuivaksi oppiminen alkoi. Jos olisin ollut aktiivisempi, olisi vaippa jäänyt samantien ehkä kokonaankin pois, mutta tytön luonteen tuntien katsoin parhaaksi, että hän saa totutella vaipattomuuteen vähitellen. 3kk myöhemmin hän oli sekä päivä- että yökuiva.

      Kuopus on nyt 1v6kk ja istuu joskus potalla ja pelleilee siinä, mutta mitään ole kotona saanut sinne aikaiseksi. hoidossa on kuulema joskus pissa lorahtanut pottaan.

    • Maria

      Meillä 6kk aloitettiin pottalla käynti ja vuosi ja 6kk jo täysin vaipattomaksi. Äitini mukaan olin itse tehnyt samoin... Ei omena kauas pudonnut... :)

      • haisee

        Voi kun oli kiva juttu kun lapset oppivat käymään potalla jo 1 vuotiaana, mutta eivät osaa lukea vielä kymmenvuotiaanakaan, niikuin minäkin opin vasta 15 vuotiaana. Lisäksi opin konkkaamaan jo 12 vuotiaana. Hyvä minä!


    • äiti79 + tyttö01

      Sen kanssa ei kannata hoppuila turhaan eikä tehdä siitä hirveätä painetta. Meillä tyttö oppi viime kesänä päiväkuivaksi eli ikää oli n. 1v 7kk, tosin vahinkoja saattaa sattua varsinkin leikkiessä. Ei sitä aina kerkiä. Tunnin päivä unet tohdin nykyään antaa nukkua ilman vaippoja eli tyttö on nyt 2v 4kk, mutta en paljoa pitempää sillä silloin meillä on tulva vaara.
      Kuitenkin kun on puhuttu kavereiden kanssa asiasta niin lapsen oma kiinnostuminen asiaan on tärkiä sillä ei siitä muuten tule kuin pahamieli ja hirveä itku.
      Tosin tyttäreni kummien poika on nyt 1v 8kk eikäole vielä alkanut harjoittelemaan sen koommin potta touhuja mitä nyt joskus aamusin.
      Lapset on vaan niin erilaisia ja onhan se helpompaa sitten kuin lapsi hieman ymmärtää...

    • äiti ja hoitaja

      Meillä potalla istuminen aloitettiin heti, kun istuminen onnistui. Vauva ei tietenkään aluksi ymmärtänyt asiasta mitään, mutta ruuan jälkeen usein pottaan tuli tuloksiakin (säästettiin luontoakin). Saattaa nimittäin olla melko omituisen tuntuista istua paljaalla pyllyllä tyhjän reiän päällä, jos pääsee yli vuoden vanhaksi. Välillä istuminen ei lapsille maita, mutta silloin olen lukenut hänelle kirjaa tai laulanut kaikki tuntemani laululeikit. Noin 10 kk: ikäisenä olen siirtynyt ns. huonoihin vaippoihin, että lapsella on mahdollisuun tuntea, milloin vaippa on märkä. (ennen lapset oppivat kuivaksi n. 1-vuotiaina). Tuloksekasta tämä varhainen pottaharjoittelu on ollut. Esikoiseni oli kuiva 1v 6kk ja kakkonen 1v 1kk. Yövaippaa pidin varmuuden vuoksi n puoli vuotta sen jälkeenkin. Harjoittelukappaleina hoitolapsenikin olivat oppineet kuivaksi 1v 6kk-2v ikäisinä. Mielestäni pojat ja tytöt oppivat suunnilleen samoihin aikoihin, vaikka jotkut sanovat että pojat ovat hitaampia.
      Pakottamisesta sen verran, että lapset vastustavat milloin mitäkin. Eihän lapsi halua istua välttämättä auton turvaistuimessa tai kaupan kärryssäkään, mutta siitä ei puhuta pakottamisesta.
      Minusta on täysin käsittämätöntä, että vanhemmat ovat nykyisin niin laiskoja, että eivät opeta lapsiansa ajoissa. 2v6kk on mielestäni jättiläinen vaippakansalaiseksi. Ei pyörälläajoakaan opi, jos kukaan ei tarjoa pyörää ja auta alkuun! Lukeminenkin on mahdotonta, jos ei tunne kirjaimia.

    • fakta homma

      typsykkä istahti potalle 9 kk;n vanhana, ja vahingossa väänsi sinne kakat. Kehuttiin niin paljon,että se "hokasi potan tarkotuksen". Siitä lähtien istutin potalle aina ruoan jälkeen, ja yleensä hää kakki. Pissaaminen alkoi vähän myöhemmin. Ilman vaippoja noin 1v 3kk. Enkä kerro tätä kehuskellakseni, vaan tiedoksi!! Mutta jos lapsi ei edes halua istua potalle,en pakottaisi.

      • xara

        Meillä on myös tyttö oppinut 1v3kk:tta vanhana kuivaksi. Ehdotonta on ollut että hän saa rauhassa asioida vessassa ilma hoputtamista. Lukee esim.mainoksia samalla. Aloiteltiin n.8kk:den iässä niin että annoin juoksennella ilman vaippaa kylpyhuoneessa ja kun pissi lorahti, niin ääntelin "suhisten" ja kehuin. Muutama viikko meni näin ja sitten toin kylpyhuoneeseen potan ja sanoin että "tähän pitäisi se pissi tulla, käypä istumaan". Aluksi istuskelinkin ja nousi kuitenkin (en väkisin ole pitänyt koskaan potalla) ja suihkasi lattialle. Neuvoin sitten että "tuonne piti pissin tulla (potalle) eikä lattialle". Eipä mennyt kuin muutama kerta kun tyttö hokasi mistä on kyse. JOs potattamisen aloittaa, niin pitäisi siinä päätöksessään sitten pysyä. Turhaa työtä siinä tekee, jos ensin yrittää potalle ja sitten kuitenkin laittaa joiksikin päiviksi vaipan niin että siihen on tarkoitus pissiä. Myös reissussa tai esim kerhossa käydessä on potatettava sitten kun luulee lapsellaan olevan hätä. En ymmärrä sellaisia vanhempia, jotka potattaa vain kotona ja pakottaavat lapsen kusemaan vaippaan sitten kun ollaan muualla kuin kotona. Pottaahan voi vaikka raahata kerhoon tai kylään mukaan, jos paikan päällä ei ole saatavilla.


    • mamma

      huomata kuin ,omasta mielestään,täydellisiä mammat täällä ovat.Meidän tyttö 1,6v ja just ostettiin potta,enkä ressiä revi.Ihan naurattaa teidän totisuus,mut hei omapa on elämänne.

      • sarde

        Eihän siitä nyt stressiä kannata ottaa mutta kyllä mielestäni lapselle tulee suoda mahdollisuus pottaharjoitteluun noin yhden vuoden iästä lähtien. Kyllä vanhemmat nykyään tuntuvat aloittavan asian ihan liian myöhään, on jo otollinen ajankohta mennyt ja sitten on vaikeaa... Meillä tyttö alkoi istua potalla yhden vanhana ja kaikki kävi melkein kuin itsestään. 1v3kk päiväkuiva ja 1v8kk yökuiva. Nyt on poika juuri täyttänyt vuoden. Ei halunnut parilla ensimmäisellä kerralla potalle istua mutta kun aina vien hänet sinne unien jälkeen on nyt saatu jo useat pissit pottaan. Ei vieläkään suuremmalti siinä istuisi, mutta ihailee kyllä onnistunutta lopputulosta :)


      • mamma
        sarde kirjoitti:

        Eihän siitä nyt stressiä kannata ottaa mutta kyllä mielestäni lapselle tulee suoda mahdollisuus pottaharjoitteluun noin yhden vuoden iästä lähtien. Kyllä vanhemmat nykyään tuntuvat aloittavan asian ihan liian myöhään, on jo otollinen ajankohta mennyt ja sitten on vaikeaa... Meillä tyttö alkoi istua potalla yhden vanhana ja kaikki kävi melkein kuin itsestään. 1v3kk päiväkuiva ja 1v8kk yökuiva. Nyt on poika juuri täyttänyt vuoden. Ei halunnut parilla ensimmäisellä kerralla potalle istua mutta kun aina vien hänet sinne unien jälkeen on nyt saatu jo useat pissit pottaan. Ei vieläkään suuremmalti siinä istuisi, mutta ihailee kyllä onnistunutta lopputulosta :)

        juttu,jatkahan samaan malliin.;)


      • 3:n äiti
        sarde kirjoitti:

        Eihän siitä nyt stressiä kannata ottaa mutta kyllä mielestäni lapselle tulee suoda mahdollisuus pottaharjoitteluun noin yhden vuoden iästä lähtien. Kyllä vanhemmat nykyään tuntuvat aloittavan asian ihan liian myöhään, on jo otollinen ajankohta mennyt ja sitten on vaikeaa... Meillä tyttö alkoi istua potalla yhden vanhana ja kaikki kävi melkein kuin itsestään. 1v3kk päiväkuiva ja 1v8kk yökuiva. Nyt on poika juuri täyttänyt vuoden. Ei halunnut parilla ensimmäisellä kerralla potalle istua mutta kun aina vien hänet sinne unien jälkeen on nyt saatu jo useat pissit pottaan. Ei vieläkään suuremmalti siinä istuisi, mutta ihailee kyllä onnistunutta lopputulosta :)

        Minun mielestäni lapsi on päiväkuiva silloin, kun hän osaa itse päättää, milloim on aika mennä vessaan, eikä vaippoja tarvita. Poikkeuksena tilanteet, joissa pitää käydä vessassa, vaikkei olekaan hätä, kuten esim. ulos tai kauppaan lähtö tai iltapisulla käynti ennen nukkumaan menoa. Yökuiva hän on silloin, kun yöllä ei tarvita vaippaa eikä vanhempien tarvitse herätellä häntä yöllä vessaan.


      • äiti ja hoitaja
        3:n äiti kirjoitti:

        Minun mielestäni lapsi on päiväkuiva silloin, kun hän osaa itse päättää, milloim on aika mennä vessaan, eikä vaippoja tarvita. Poikkeuksena tilanteet, joissa pitää käydä vessassa, vaikkei olekaan hätä, kuten esim. ulos tai kauppaan lähtö tai iltapisulla käynti ennen nukkumaan menoa. Yökuiva hän on silloin, kun yöllä ei tarvita vaippaa eikä vanhempien tarvitse herätellä häntä yöllä vessaan.

        tuon määritelmän mukaan harva koululainenkaan on päiväkuiva. Monet lapset kun ovat niin keskittyneitä leikkeihinsä,että eivät muista mennä vessaan muistuttamatta. Harva koululainen silti vaippoja käyttää, jos kehitys on muuten normaali.


      • mamam

        on se niin ihmeellistä että pottajutuistakin voidaan kehittää riita. Aloin etsiä tietoa netistä pottaharjoittelusta, ja paljon tulee vastaan sivuja, joissa juttu kehittyy kuitenkin väittelyksi. Ehkä en ole lukenut keskustelupalstoja tarpeeksi elämäni aikana, jotta osaisin olettaa näin olevankin..

        Mutta ei kai kukaan voi väittää, etteikö olisi itselle helppoa, että lapsi osaisi käydä vessassa mahdollisimman aikaisin. Mitäs siinä on ongelmaa, mietin minä.. Minulle joku sanoi poitsun ollessa puolivuotias, että koittakaa ihmeessä jo pottaa, kun istuu. Kiireiden vuoksi en alkanut edes koittamaan mielenkiintoisen idean toimivuutta. Lapsi on nyt 1v, eikä olla pottaa koitettu. Eihän se pakko olekaan. Milloin sitten on, kuka sen sanoo? Itsestä tuntuu siltä, että olisihan se kiva kun tuo olisi jo jossain vaiheessa kuivaksiopettelussaan. Kyllä ainakin mä olen vuodessa jo kyllästynyt tuohon vaippashowhun, siksi että:
        -vaipat maksaa
        -vaipallinen joutuu pakostikin pitämään joitakin aikoja tuotoksiaan siinä pyllyssään=(
        -vaipaton tapaus on helpompi? Tai onkohan siitä pytyllä käymisen avustamisesta suurempi vaiva? Näkee sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe