Väliseinät valussa, mitä ulkoseinille

vesahoo

Tere.

Remppaan vanhaa 70-luvun ok-taloani, jossa on väliseinät tehty heti kerrosten välisen lattian päälle, ja vasta sitten vedetty styrox ja valettu pintalaatta. Väliseiniä oon purkanut, ja niistä poistanut puut, ja valetaan umpeen ennen uutta seinää.

Mutta miten ulkoseinien kanssa? Poistan lastulevyt seinien sisäpuolelta ja levytän kipsilevyllä. pitäiskö toi muovin&villan ja betonilaatan välinen rako vetää umpeen jollain aineella, vai yritänkö tunkea kipsin alareunan sinne samaan rakoon? Tämähän vaatis seinän tekemisen kahdesta eri levystä, että taipuu...

Hankalaa.. Vai levytänkö ulkoseinän vain saneerauskipsillä....? Tilaa ei oikein olis korottaa seinäpintaa...

4

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokke vaan

      hei helpoiten pääset kun täytät raon uretaanivaahdolla ja leikkaat ylimääräisenaineen pois kun seon kuivunut (seuraavanapäivänä)

    • khgdkELGHFEB

      Mä teen samaa hommaa. Ulkoseinän alajuoksut olen kanssa nostanut lattian tasolle. Mulla on valesokkeli talossa, varmaan sullakin on sellanen. Eli betoni nousee ulkona seinälle jonkun 30 cm. Tukiseinä vaan jollekkin matkalle ja sitten alajuoksu pois. Tartunnat oon porannut sinne vanhaan pohjaan ja laittanut bitumihuovan alle ettei kosteus nousisi. Siihen sitten betonia lattian tasoon saakka, olen vielä höyrynsulku muovilla erottanut tämän korotuksen lattiasta ja sen alla olevasta styroksista. Sitten tolpat oikeasta kohtaa poikki ja uusi alapuu ja sen alle bitumihuopa. Kylmäsilta pitäis jotenkin poistaa itse sain valesokkelia vasten mahtumaan 25 styroksin. Joskus pitää koko valesokkeli ulkoapäin poistaa ja laittaa lisäeristettä ja uusi sokkeli sitä vasten. Jos sulla on maanpinta ylhäällä eli jossain jopa lattian yläpuolella ja salaojat vielä vanhat niin kosteusongelmia tiedossa. Eli tuo valesokkeli päästää kosteuden läpi ja alapuut alkaa mätänemään. Kokemusta on :) Nyt kun sulla on seinät auki niin suosittelen tuota korjausta. Itse en kantavia seiniä nostanut kun ne on keskellä taloa ja ihan kuivan näköisiä ja eivät haiskahda millekkään oudolle. Onhan mullakin nuo puut siellä olleet jo 30v eiköhän ne toisen mokoman siellä pärjää. Vielä kun on tarkoitus uusia salaojat ja sadevesijärjestelmä pikapuoliin. Kova hommahan tuossa on, mutta saapahan nukkuttua yöt kunnolla :D Tuosta valesokkelista löytyy tarinaa netistä vaikka kuinka paljon jopa korjausohjeita esim tuolta http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/terveelliset_tilat/kunnossapito_ja_korjaaminen/maanvastaiset_rakenteet/sokkelit/ ja tuolta http://www.sisailmakeskus.fi/kuvat/file/Homevaurioiden_korjausopas.pdf

      • vesahoo

        Joo, täytyy jotain tollasta keksiä. Valesokkelia ei ole, vaan tuossa on kellari alapuolella, ja alajuoksukin jää puoli metriä maanpinnan yläpuolelle, sokkelin vierusta on salaojitettu muutama vuosi sitten, kun tuli vettä alakertaan (alakerta kokonaan pelkkää autotallia). Ihan betonia siis tuohon asti.

        Oliskohan se väli ok vetää kuralla umpeen, puut on ihan terveitä, mutta toi uretaani on senverran vettäimevää kamaa, ettei oikeen sitä uskaltais..


      • tjsjkSKLlgskSK
        vesahoo kirjoitti:

        Joo, täytyy jotain tollasta keksiä. Valesokkelia ei ole, vaan tuossa on kellari alapuolella, ja alajuoksukin jää puoli metriä maanpinnan yläpuolelle, sokkelin vierusta on salaojitettu muutama vuosi sitten, kun tuli vettä alakertaan (alakerta kokonaan pelkkää autotallia). Ihan betonia siis tuohon asti.

        Oliskohan se väli ok vetää kuralla umpeen, puut on ihan terveitä, mutta toi uretaani on senverran vettäimevää kamaa, ettei oikeen sitä uskaltais..

        No hyvä että salaojat on kunnossa, se on jo puoli voittoa. Voisithan yrittää työntää sinne alaosaan sllasen sopivan korkean kipsilevyn suikaleen, se jäisi hyvin runkotolppia vasten. Vaikka niin korkean että jää se sauma jalkalistan alle. Ja jos jää siihen vielä rako niin sitten jotain tiivistysmassaa niin ei tuu ilmavuotoja sinne rasittamaan rakennetta. Noin mä sen yrittäisin tehdä. Ulkoseinän alareunaan olis hyvä saada puuta levyn alle, nythän sun levyt tulee kiinni vaan 60cm välein. Mä ruuvasin kantavienseinien alaosaan lattian korkeudelle puunpätkät tolppien väliin, lankusta päästin sirkkelillä sellasta 3cm soiroa kestää paremmin ruuvia kun lauta. Niissä tietysti ei ollut villaa ja hyörynsulkua vaivoina. Jos betoniin päädyt niin sitä on olemassa sellasta juotosbetonia joka menee helposti pieneenkin koloon, mutta myös valuu joka paikkaan mihin ei pitäis, eli pitävä muotti pitäis olla. Muurauslaasti vois olla hyvää, tekis sellasta sopivan jäykkää massaa ja sullois varovasti pienellä kauhalla sen sinne rakoon. Tai sitten uretaanilevystä sopiva ohut soiro sinne ja yläreunaan se uretaanivaahto. Kylläpä tuli vaihtoehtoja taas :D Itse laittaisin ton viimmesen version. Itse vedin ainakin uretaanin kantavienseinien alapuiden molemmin puoli kun siellä oli se ura jossa oli ollut lastulevy joskus. Toivotaan ettei ollut virheliike :/ Ei muutakun työniloa vaan sinne :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe