Kalliit tuntihinnat

Rakentaja

Olen tässä selvitellyt rakennusprojektia varten timpurifirmojen veloituksia ja tullut siihen tulokseen, että jopa hyvätuloisen kannattaa ennemmin ottaa töistä vapaata ja tehdä itse kuin palkata timpuria 30-40 euron tuntiveloituksella.

Jos nettopalkka on vaikkapa 2000 euroa kuussa, saa sillä palkattua 30 euron timpurin 67 tunniksi. Ottamalla kuukauden vapaata saa itselle tunteja noin 160. Jos on kätevä käsistään saa tuossa ajassa varmasti enemmän aikaan kuin timpuri 67 tunnissa. Samalla saa vähän stressilomaa töistä ja muuta ajateltavaa. Pienemmillä tuloilla ero on vielä suurempi, esim. 1500 euron nettotuloilla timpurin saa vain 30-35 tunniksi.

Veroprosenttikin pienenee aavistuksen, jos palkasta jää kuukauden palkka pois, jolloin nettotulojen menetys jää hieman pienemmäksi kuin normaali kuukauden nettotulo. Täytyypä kysellä työnantajan mielipidettä.

Onkohan tällaisissa tuntiveloituksissa enää mitään järkeä ?

129

51433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekka

      Samaan tulokseen olen minäkin päätynyt. Kovat on palkat rakennusalalla. Itselläni on (eri alan)korkeakoulututkinto, enkä pääse lähellekkään timpureitten tuntipalkkoja. Onneksi timpuroinnit onnistuvat omastakin takaa. Siis ei muuta kuin timpuroimaan. Tyhmä se on se joka maksaa...

      • tietoa

        timpurin palkka voi olla korkea:

        1. idiootti, joka haluaa vain rahaa ja hidastelee töissä
        2. aikaansaava nopea kunnon timpuri
        3. jos timpurin palkka on 30€/h , niin läheskään kaikki eivät mene omaan pussiin, vaan timpurillla on aika paljon kuluja, tietenkin perhe yms...


        että lopettakaa tuo vitun rutina korkeista palkoista, tehkää itse te jotka eivät tiedä timpurin kuluista yhtään mitään, jos valitatte hinnoista


      • oloo
        tietoa kirjoitti:

        timpurin palkka voi olla korkea:

        1. idiootti, joka haluaa vain rahaa ja hidastelee töissä
        2. aikaansaava nopea kunnon timpuri
        3. jos timpurin palkka on 30€/h , niin läheskään kaikki eivät mene omaan pussiin, vaan timpurillla on aika paljon kuluja, tietenkin perhe yms...


        että lopettakaa tuo vitun rutina korkeista palkoista, tehkää itse te jotka eivät tiedä timpurin kuluista yhtään mitään, jos valitatte hinnoista

        palkka oli jo 2002 50 €/tunti. Luulin että sekoittavat markat ja eurot, mutta ei. Tehdyn työn työtunteihin palkka oliki 125 €/ tunti. Olin koko ajan kotona ja todella työtunnit tuli täysin selväksi..

        Työ oli huonosti tehty ja vastoin sopimusta, tarvitsin vielä kulutusasiamiehen suosittelemaa rakennusmestari, että sai korjauksen, mutta rakennusmestari maksoi 250 €.

        Eikä firma koskaan toimittanut lasku erittelyä. Onneksi tilasivat tavaran suoraan osoitteesen ja sain tavaran tuojalta kopion kuormakirjasta joka hyväksytiin verotoimistossa.


      • oloo
        oloo kirjoitti:

        palkka oli jo 2002 50 €/tunti. Luulin että sekoittavat markat ja eurot, mutta ei. Tehdyn työn työtunteihin palkka oliki 125 €/ tunti. Olin koko ajan kotona ja todella työtunnit tuli täysin selväksi..

        Työ oli huonosti tehty ja vastoin sopimusta, tarvitsin vielä kulutusasiamiehen suosittelemaa rakennusmestari, että sai korjauksen, mutta rakennusmestari maksoi 250 €.

        Eikä firma koskaan toimittanut lasku erittelyä. Onneksi tilasivat tavaran suoraan osoitteesen ja sain tavaran tuojalta kopion kuormakirjasta joka hyväksytiin verotoimistossa.

        edellisen työn kestoon
        OLI kyse 54 neliön keluvan muovimaton asennuksesta. työmies oli työssä kerrallaan 1,5-2 tuntia ja tuo oli jo keittiön eteisen ja makkarin osalta toiseen kertaa tehty. Rakennustarkastajan käskystä.


      • Miehentyö

        Itse palkasin kirvesmiehen ja olin työttömän sain laillisesti olla kortistossa ja nostin liitton korvausta ja tein ilmoituksen työvoimaviraomaisille että olen käytetävissä jos töitä on ei ollut. Olen itse rakennusalan työläinen(putkimies) ja helposti huomasi että olen ainakin puolet hitaampi kun kirvesmies. Samalla voit kytätä kaveria ei luistele ja vielä saat itse yhteiskunnan avustuta. heh heh ja tää on tosi. Sitten kun vielä itket kaikki mahdolliset alennukset tienaat lisää.Omat tekemäni työtunnit 7kk noin 2300-2600h joka (12-13h päivä,jokapäivä -1)ja kirvesmies teki noin 1200h samassa ajassa. kyllä tuli säästöä niin perkuleesti ja jää viellä kaverikin töitä. talo oli pitkäntavarantalo eli paikalla rakennettu kokorak(268 m2). Ehdottomasti suositeltava tapa.Mutta jos näi aijot sinu pitää pystyä olemaan työnjohjat siinä missä apumies. itse olen rakentamisen sekatyöläinen joka osaa sitä sun tätä kun on tullut tehtyä. Jokaisen tosimiehen täytyy itse tehdä omatalo


      • jljklklk
        oloo kirjoitti:

        palkka oli jo 2002 50 €/tunti. Luulin että sekoittavat markat ja eurot, mutta ei. Tehdyn työn työtunteihin palkka oliki 125 €/ tunti. Olin koko ajan kotona ja todella työtunnit tuli täysin selväksi..

        Työ oli huonosti tehty ja vastoin sopimusta, tarvitsin vielä kulutusasiamiehen suosittelemaa rakennusmestari, että sai korjauksen, mutta rakennusmestari maksoi 250 €.

        Eikä firma koskaan toimittanut lasku erittelyä. Onneksi tilasivat tavaran suoraan osoitteesen ja sain tavaran tuojalta kopion kuormakirjasta joka hyväksytiin verotoimistossa.

        Joo......työmiehen palkka ei ole tuota 50euroa tunnilta. Se on työmiehen hinta jos hän otetaan firmasta töihin. Hänen todellinen palkka ei varmasti ole edes 20:tä euroa vaikka urakalla tekeekin. firma ottaa ne rahat ja maksaa työntekijän sosiaalimaksut(vakuutukset) ja se mitä välistä jää niin firmalle.


      • vsrs
        oloo kirjoitti:

        edellisen työn kestoon
        OLI kyse 54 neliön keluvan muovimaton asennuksesta. työmies oli työssä kerrallaan 1,5-2 tuntia ja tuo oli jo keittiön eteisen ja makkarin osalta toiseen kertaa tehty. Rakennustarkastajan käskystä.

        Olisit palkannut AMMATTILAISEN, koko 54 neliötä olisi ollut tehtävissä kerralla, päivässä, olettaen että olosuhteet oli kunnossa:
        -Olit tyhjentänyt työalueen
        -Esisiivonnut
        -Lattiat olivat suorat ja puhtaat, ei paikattavaa tai hiottavaa
        --Pysyt pois edestä
        -Työkohde oli tehtävissä.


      • Anonyymi
        oloo kirjoitti:

        palkka oli jo 2002 50 €/tunti. Luulin että sekoittavat markat ja eurot, mutta ei. Tehdyn työn työtunteihin palkka oliki 125 €/ tunti. Olin koko ajan kotona ja todella työtunnit tuli täysin selväksi..

        Työ oli huonosti tehty ja vastoin sopimusta, tarvitsin vielä kulutusasiamiehen suosittelemaa rakennusmestari, että sai korjauksen, mutta rakennusmestari maksoi 250 €.

        Eikä firma koskaan toimittanut lasku erittelyä. Onneksi tilasivat tavaran suoraan osoitteesen ja sain tavaran tuojalta kopion kuormakirjasta joka hyväksytiin verotoimistossa.

        "Eikä firma koskaan toimittanut lasku erittelyä. Onneksi tilasivat tavaran suoraan osoitteesen ja sain tavaran tuojalta kopion kuormakirjasta joka hyväksytiin verotoimistossa"

        Valitettavasti URAKKATÖISSÄ laskuerittelyä ei tarvitse antaa


    • timpuri

      mulle töihin? Vastaa rehellisesti. Pitääkö sulle maksaa kesälomaa, jos olet vain kesällä töissä.

      Käykö sama palkka sinulle urakkatyössä, minä näytän työvaiheen ja sinä otat aikaa kellolla. Entä maksatko itse vakuutuksen, arvonlisäveron ym. Entä ostatko itse työkalut ja koneet j.n.e..

      Minulla on töitä paljon ja tarvitsen lisämiehiä.

      • Sulo Wilen

        Ei näille rutisijoille jaksa enää edes vastata. Asukoot vuokralla!


      • muutaman kohteen teettänyt
        Sulo Wilen kirjoitti:

        Ei näille rutisijoille jaksa enää edes vastata. Asukoot vuokralla!

        Ei tarvitse asua vuokralla mutta jos puhutaan siitä mitä ja mistä timpuri laskuttaa niin tunti veloitus alkaa kotiovelta jos ei jo aikaisemmin ja loppuu iltasella kotiin siinä päivän ja illan aikana on keretty käymään ainakin parilla työmaalla, istuttu paikallisilla huoltamoilla yms. ja koko ajan laskutus kulkee sitten jos pyytää laskelmaa tunneista niin saa laskelman jossa näkyy että päivässä ( vuorokaudessa) on töitä tehty työmaalla jopa 16 h mutta ihme kumma jos työmaalla piipahdat päivällä niin eipä näy timpuria vaikka kohteeseen ei tarvitsisi edes tavaroita hakea kun ne toimitetaan muiden toimesta.
        Eli missä muualla kuin yksityisten timpurien, putkimiesten ym. työ on näin " joustavaa".
        Nyt opittu että kaikki työt teetettävä kiinteällä urakkahinnalla tosin silloin aikataulut venyy.


      • timpuri
        muutaman kohteen teettänyt kirjoitti:

        Ei tarvitse asua vuokralla mutta jos puhutaan siitä mitä ja mistä timpuri laskuttaa niin tunti veloitus alkaa kotiovelta jos ei jo aikaisemmin ja loppuu iltasella kotiin siinä päivän ja illan aikana on keretty käymään ainakin parilla työmaalla, istuttu paikallisilla huoltamoilla yms. ja koko ajan laskutus kulkee sitten jos pyytää laskelmaa tunneista niin saa laskelman jossa näkyy että päivässä ( vuorokaudessa) on töitä tehty työmaalla jopa 16 h mutta ihme kumma jos työmaalla piipahdat päivällä niin eipä näy timpuria vaikka kohteeseen ei tarvitsisi edes tavaroita hakea kun ne toimitetaan muiden toimesta.
        Eli missä muualla kuin yksityisten timpurien, putkimiesten ym. työ on näin " joustavaa".
        Nyt opittu että kaikki työt teetettävä kiinteällä urakkahinnalla tosin silloin aikataulut venyy.

        jolla ei leikkaa lanttu. Jos sulle sanoi että tuo kahden tuuman uppokantaa niin toit 3" mustaa. Ei siinä auttanut, kun lähteä ite hakeen. Eihän sitä täällä tunnusteta, että mies on niin tollo.

        Sanoin kaverille monesti, sun oottaneen akankin siksi, et se osaa avata jääkaapinoven oikealta puolelta, kun sä nyit sitä saranan sivusta.

        Hommaa akanpuolelta, joku sukulainen tavaran noutajaksi niin säästyy timpurin kalliit työtunnit.

        Ja kun lukee ammattia niin timpurintyö vaatii kädentaitoa, mutta sun ammatin saa opettelemalla kirjan ulkolukuna tyyliin, (hauki on kala, hauki on...............).


      • muutaman kohteen teettänyt
        timpuri kirjoitti:

        jolla ei leikkaa lanttu. Jos sulle sanoi että tuo kahden tuuman uppokantaa niin toit 3" mustaa. Ei siinä auttanut, kun lähteä ite hakeen. Eihän sitä täällä tunnusteta, että mies on niin tollo.

        Sanoin kaverille monesti, sun oottaneen akankin siksi, et se osaa avata jääkaapinoven oikealta puolelta, kun sä nyit sitä saranan sivusta.

        Hommaa akanpuolelta, joku sukulainen tavaran noutajaksi niin säästyy timpurin kalliit työtunnit.

        Ja kun lukee ammattia niin timpurintyö vaatii kädentaitoa, mutta sun ammatin saa opettelemalla kirjan ulkolukuna tyyliin, (hauki on kala, hauki on...............).

        Väärin. Olen se emäntä joka maksaa TYÖSTÄ ja hommaa juuri ne tavarat sinne työmaalle joita timpuri pyytää ( ja jos pyytää vääriä ei hankkijan vika). Ja mitä isäntään tulee niin ei todellakaan ole " peukalo keskellä kämmentä" onnistuu metalli- ja puuhommat,( metalli ammatti)
        mutta kaikkea ei ehdi tekemään itse.Ja arvaappa kummassa on esim. mittojen kanssa oltava tarkempi ( timpurin väittämä että metalli).
        Mutta kuulutkohan niihin timpureihin joilta onnistuu parhaiten laskutus ja sekin pimeästi ilman paperiversioita.
        Sillä kokemukseni on että aika yleisesti rakennusmiehet ainakin yksityishenkilölle tehdessään vaativat kovat tuntihinnat ja vaikka täällä muuta väitetään jos haluaa maksaa rehellisesti tulee päälle vakuutukset, eläkevakuutukset, sosiaaliturvamaksut, lomakorvaukset sen lisäksi että tehokas työaika on huomattavasti pienempi kuin ilmoitettu tuntimäärä. Lisäksi vero% on niin alhainen ja tulorajat verokortissa sitä luokkaa että tuloja ei muka kerry vuodessa kuin nippanappa peruspäivärahan verran mutta kuitenkin töihin pyydettäessä on niin kiirettä sillä ja tällä työmaalla ettei ehdi kuin parin kuukauden päästä ja mahdollisesti varaus tehtävä jo vuotta aikaisemmin jos haluaa määrättyyn aikaan tekemään työn. Eli tuntuu mahdottomalta yhtälöltä ei tuloja mutta töitä niin paljon kuin vain ehtii tekemään ja veloitus kova. Jokainen voi päätellä mistä johtuu.


      • timpuri
        muutaman kohteen teettänyt kirjoitti:

        Väärin. Olen se emäntä joka maksaa TYÖSTÄ ja hommaa juuri ne tavarat sinne työmaalle joita timpuri pyytää ( ja jos pyytää vääriä ei hankkijan vika). Ja mitä isäntään tulee niin ei todellakaan ole " peukalo keskellä kämmentä" onnistuu metalli- ja puuhommat,( metalli ammatti)
        mutta kaikkea ei ehdi tekemään itse.Ja arvaappa kummassa on esim. mittojen kanssa oltava tarkempi ( timpurin väittämä että metalli).
        Mutta kuulutkohan niihin timpureihin joilta onnistuu parhaiten laskutus ja sekin pimeästi ilman paperiversioita.
        Sillä kokemukseni on että aika yleisesti rakennusmiehet ainakin yksityishenkilölle tehdessään vaativat kovat tuntihinnat ja vaikka täällä muuta väitetään jos haluaa maksaa rehellisesti tulee päälle vakuutukset, eläkevakuutukset, sosiaaliturvamaksut, lomakorvaukset sen lisäksi että tehokas työaika on huomattavasti pienempi kuin ilmoitettu tuntimäärä. Lisäksi vero% on niin alhainen ja tulorajat verokortissa sitä luokkaa että tuloja ei muka kerry vuodessa kuin nippanappa peruspäivärahan verran mutta kuitenkin töihin pyydettäessä on niin kiirettä sillä ja tällä työmaalla ettei ehdi kuin parin kuukauden päästä ja mahdollisesti varaus tehtävä jo vuotta aikaisemmin jos haluaa määrättyyn aikaan tekemään työn. Eli tuntuu mahdottomalta yhtälöltä ei tuloja mutta töitä niin paljon kuin vain ehtii tekemään ja veloitus kova. Jokainen voi päätellä mistä johtuu.

        Suomessa käytäntö, että työsopimus tehdään ensin, ennen töitten aloitusta, sinne saa kirjata ehdot. Jos poropeukalo kantaa miehille rautaa nyrkkipajassa, voit tarkistaa asian häneltä.

        Noi väitteet timpurin ylimääräisistä tunneista on epäasiallista suunsoittoa, jos on tämä minun tekstinikin, anteeksi siitä. Jos timpurille tekee selväksi töitten alussa, tuntien laskutuksen ja tuntikirjanpidon ei tule ko. ongelmia.

        Kyllä suvusta löytyy kirjoitustaitoinen räkänenä, jonka ei tarvii muuta, kun katsoa kelloa ja merkata kynällä koska timpurit lähtee ja tulee.

        Kysy siltä sun metallimieheltä tekeekö siellä metalliverstaassa porukka toitä jos ei kukaan ole kiinnostunut mitä he tekevät päivässä.

        Olen työskennellyt myös joskus ko. alalla ja säännöllisin väliajoin pidettiin kurinpalautus, kun kahvitunnit venyi yli puolentunnin mittaisiksi.


      • vsrs
        muutaman kohteen teettänyt kirjoitti:

        Ei tarvitse asua vuokralla mutta jos puhutaan siitä mitä ja mistä timpuri laskuttaa niin tunti veloitus alkaa kotiovelta jos ei jo aikaisemmin ja loppuu iltasella kotiin siinä päivän ja illan aikana on keretty käymään ainakin parilla työmaalla, istuttu paikallisilla huoltamoilla yms. ja koko ajan laskutus kulkee sitten jos pyytää laskelmaa tunneista niin saa laskelman jossa näkyy että päivässä ( vuorokaudessa) on töitä tehty työmaalla jopa 16 h mutta ihme kumma jos työmaalla piipahdat päivällä niin eipä näy timpuria vaikka kohteeseen ei tarvitsisi edes tavaroita hakea kun ne toimitetaan muiden toimesta.
        Eli missä muualla kuin yksityisten timpurien, putkimiesten ym. työ on näin " joustavaa".
        Nyt opittu että kaikki työt teetettävä kiinteällä urakkahinnalla tosin silloin aikataulut venyy.

        Kai ymmärrätte, että VAIKKA OLETKIN ITSE TÄSSÄ TILAAJANA / MAKSAJANA, LAIT JA SÄÄDÖKSET KOSKEVAT SINUAKIN SILTI?

        -Kaikissa työpaikoissa on ruoka ja kahvitunnit.
        -Laskuhinta ei ole mitenkään sama asia kuin tuntipalkka, eihän kukaan väitä auton huollossakaan kaikkien rahojen menevän asentajalle itselleen, oletteko idiootteja?
        -Verot ja maksut koskee teitäkin.
        -Tilaappa siivooja kotiisi. EI TULE NEKÄÄN ALLE 30E / TUNTI.
        SYYKIN ON SELVÄ, PALKKA PLUS VEROT PLUS KULUT PLUS VOITTOPROSENTTI = YRITYKSEN TUNTIHINTA!

        Ja vaikka olisitte kuinka taitavia käsistänne, ammattitimpuri on aina moninkerroin nopeampi kuin hyvätkään harrastelijat.

        Ihan niin kuin jääkiekossakin, ammattilaiset ja puulaakisarjat on erikseen.


    • a-mies

      ei se timpuri itselle koko sitä 30 euroa saa.aina halvempaa tehdä itse jos OSAA!

      • putkimies

        Rakentaminen ei ole perseaukisten hommaan


      • ex-putkimies
        putkimies kirjoitti:

        Rakentaminen ei ole perseaukisten hommaan

        Tuossa on asia pähkinäkuoressa. Toinen putkimies.Köyhät aina ruikuttavat kun on kallista jos ei rahkeet riittä pysykää poissa. Itse olen rakentanut kaksi taloa ei ne ole oleet kallita.(Se on kiinni siitä lompakosta ja anopin perämetsätä.vitsi)Kyllä talon voi rakentaa vielä kohtuu hinnalla mutta jos mistään ei voida tinki varmasti lompakko on tyhjä jä se uusiauto jää haaveksi.


    • Sempottii

      Tämä on tuttua tarinaa ja kiukuttelua. Useimpien omakotirakentajien mielestä timpuri saisi tienata mielellään 5, korkeintaan 10 euroa tunti, eikä (tämä on se tärkein) missään tapauksessa timpuri tai kukaan rakentaja ei saisi tienata ainakaan enempää kuin rakennuttaja itse. Olen tämän saman narinan kuullut työmailla "miljoonia" kertoja, eikä se minua mitenkään yllätä.



      Ottakaa lomaa ja tehkää itse jos siltä tuntuu, tulee samalla tuntumaa rakennustyön ihanuuteen ja näette, ettei siitä todellakaan kannata maksaa yhtään mitään. Ja tuleehan siitä vähän säästöäkin kun timpurille ei tarvitse maksaa esim. 80/h palkkakustannuksia, n.2400 e, ja kun siitä vähennetään oma, pois jäävä kuukauden nettopalkka, vaikka se 2000 e niin kas, säästetty on näennäiset 400 euroa. Samalla on näytetty timpurille pitkää nenää ja ties vaikka innostuisitte siirtymään raksalle tienaamaan "hirveesti", ihan vakinaisesti.

      Sitten vielä asia joka ei tähän kuulu. Lähes jokainen suomen uroshenkilö uskoo vakaasti olevansa korkeantason timpuri ja armoitettu rakentaja työssä kuin työssä. Pieni osa onkin mutta suurin osa ei ole ja se selviää monelle viimeistään siinä vaiheessa, kun monttu on auki, vasara kädessä, piirrustukset toisessa ja pitäisi alkaa lyömään anturalaudoitusta kasaan. Onnea kuitenkin yritteliäille matkaan.

      • muurari

        Sitten kun he ovat aikansa soosanneet lankkua ja tiiltä ristiinrastiin, puhelin käy kuumana; voisitteko tulla vähän rappailemaan seinii,,hyi hirvitys miten kallista...rappaan itse!
        No onneksi on suuri osa fiksuja asiakkaita, jotka antavat armon meillekin rakennusalan työntekijöille,ja teettävät paljon( sellaiset työthän kannattaa tehä ite, missä tuntuu tehokkaasti pärjäävän,eikä voi tulla suurta vahinkoa) kuten työmaan siivoaminen,tavaran järjestäminen,valaistus,lämmitys, tuuletus..paljon hommia ja tärkeitä töitä, mutta joihin ei kannata palkata ammatti-ihmistä, jos ehtii/osaa sen homman.
        Aina mukaan valitettavasti mahtuu Remontti-Reinon katselijoita=AMMATTIMIES!
        Oon sitä mieltä, että nämä valittajat ovat vain haukanneet liian ison/komean talon purtavaksi ja raha ei riitä=on siis säästettävä sieltä, mistä on enää mahdollista säästää=työntekijän selkä!
        Pienempi talo=vähemmän velkaa= iloisempi mieli!


      • kirvesmies

        !!!!!!!!


      • Kepa

        Taitaa halvalla lainarahalla olla melkoinen noste noihin rakasamiesten palkkoihin. Sekin vaikuttaa hintaan, että vastakkain on pinetalotyömaan hinnnoista neuvoteltaessa amatööri ja ammattilainen.

        Jokainen vertaa maksettuja hintoja tietysti omiin palkkoihinsa ja suurin osa ymmärtää senkin että oma bruttopalkka ei ole vertailukelpoinen tuntivelotushintaan. Mutta jos hyvinkoulutettu ihminen joutuu maksamaan ammattikolusta hiljattain valmistuneelle pojan klossille kaksi tai jopa kolme kertaa oman palkkansa, niin ei se oikein tunnu kohtuulliselta. Miksei hyvästä miehestä maksaisikin, mutta kun kova hinta ei todellakaan vielä takaa laadukasta työtä.


      • Rakentaja

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.


      • Sempottii
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        On aivan turha kiistellä siitä, mikä säästösi euroina on teoriassa, koska käytännössä tulet huomaamaan, että se ei pidä paikkaansa.

        Voit väittää "suhteellisen helpoista töistä" mitä tahansa, taas teoriassa, mutta käytännössä tehden huomaat tämänkin väitteen vähintään kevyesti heitetyksi, eikä kyse ole pelkästään siitä, osaako tehdä vai ei.

        Jos saat firman kautta timpurin 30 eurolla ei sillä firmalla ole kaikki kunnossa kirjanpidossa tai sitten timpuri tekee lähimain talkootyötä eli voit huokaista helpotuksesta, timpuri ei tienaa "liikaa".

        On omassa harkinnassasi kannattaako ammattikoulun käynyttä palkata vai jäädä itse lomalle, ei siinä ole mitään pielessä. Toisaalta kannattaisi ehkä etsiä hieman kokeneempaa, jolle pystyy ja uskaltaa antaa vastuuta työmaasta. Ongelmaksi muodostuu, että sellaisille joutuu maksamaan palkkaa, jopa enemmän kuin itse ansaitsee.


      • höpöhöpö
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        tulee siihen tulokseen, että olen kunnan palkkakärki.

        Timpurin vuosiansio puoli miljoonaa mummoa.

        Yläasteeltako te kirjoittelette, kyllä pitäis open panna vähän järjestystä sinne luokkaan.

        Älkää pojat lähtekö näihin hommiin, se on pieni osa noista rahoista mitä täällä saa.

        Joskus on mullekkin tarjottu 20 ekua tunnilta kun tulen tekemään pienen homman illalla, töitten jälkeen, koska rakennus seisoo muuten.

        No seuraavalla viikolla on Essolla kerrottu, kuinka rakentajat ottaa kuin sudet palkkaa, eivät häpeä mitään.


      • Kepa
        höpöhöpö kirjoitti:

        tulee siihen tulokseen, että olen kunnan palkkakärki.

        Timpurin vuosiansio puoli miljoonaa mummoa.

        Yläasteeltako te kirjoittelette, kyllä pitäis open panna vähän järjestystä sinne luokkaan.

        Älkää pojat lähtekö näihin hommiin, se on pieni osa noista rahoista mitä täällä saa.

        Joskus on mullekkin tarjottu 20 ekua tunnilta kun tulen tekemään pienen homman illalla, töitten jälkeen, koska rakennus seisoo muuten.

        No seuraavalla viikolla on Essolla kerrottu, kuinka rakentajat ottaa kuin sudet palkkaa, eivät häpeä mitään.

        Kyllä noi rakennusmiesten palkat on jotenkin nyrjähtäneet. Kavereilla on kai niin hyvin hommia, että voi valikoida töitään ja tehdä vain hyviä. Hyvän urakan jälkeen voikin jäädä päivärahoille ja tehdä omien halujen mukaan pimeitä hommia.

        Kaveri yritty saada miestä kylpyhuoneremonttiin ja sanoi että hinnoissa oli "kartelli", 25€/h ja pimeänä käteen.

        Jos itse jäisin työttömästi, niin hankkiutuisin rakennushommiin heti.


      • se yrittäjä
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        Lasketaanpa näin yksinkertaistetulla mallilla:
        Timpuri haluaa tuntipalkaksi 15 euroa. Siitä tietty menee hänen henk.koht verot ja vapaaehtoiset kulut (ay-maksut, rakennusliitto 1,9%). Mutta kun yritys maksaa työntekijälle sen 15 euroa, joutuu hän kertomaan sen 1,75:lla jotta saadaa sosiaalikulut katettua. 15*1,75=26,25. Tämä on siis työntekjän hinta työnantajalle ilman työkaluja. työntekjän tuntipalkka 15 euroa ei sisällä työkalukorvausta 1,68 euroa päivässä (maksetaan käsityökaluista, moottorisaha vielä erikseen) Tekee siis 0,21 euroa tunnissa. Työkalukorvaus tuohon 1,68 euroon saakka on verotonta tuloa. Eli 26,25 0,21=26,46. Ja jos yrityksen kautta otat työntekijän niin katetta täytyy olla, eihän se muuten kannata yritystä, sen hallintoa ja toimistoa ("tuottamatonta työtä") pyörittää ja jos toiminimen kautta otat "ämpärifirman" niin tämä toiminimen omistaja tekee luultavasti paljon muuta työtä yrityksensä eteen ja haluaa siitä myös palkan.

        En jaksa nyt oikolukea tekstiäni ja kirotusvirheitä saattaa olla mutta pointtina oli se että ammattitaito maksaa eikä niissä hinnoissa niin paljon ilmaa ole kun joku voisi luulla.


      • iso timpuri
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        terve..... sinä joka sanot tuota ja yksin yrität. älä sitten marise vaan tee itse. heh mutta jos tuntuu pahalta niin tulen talkoisiin....... ja sitä paitsi ne mitä luettelit niin ne on niitä mitä pitää itse kokeilla ja viikon jälkeen todeta ,että perkele et lois päässy helpommalla


      • vsrs
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        Mene kokeilemaan sen timpurin viereen, urakalla teette molemmat yhden rintamamiestalon laudoituksen.

        Homma alkaa sillä, että sinä et edes tiedä mitä tehdä, mistä aloittaa. Sillä aikaa timpurilla on ensimmäinen seinä tehty.

        Pahimpia jarruja työmailla on työhön osallistuvat "isännät", jotka kuvittelee itsensä kovinkin taitaviksi, vaikka kaikki tehdyt kusee, mutta kun sitä ammattitaitoa ei ole, edes ymmärretä että tehdään sutta ja hometta tulevaisuuteen.

        Sitten selitellään, kuinka hienosti menee, kun itse osaa.

        Näistä olisi tuhansi esimerkkejä, tälläkin hetkellä ystäväni "remontoi" itse taloaan, isänsä kanssa. Kaksi vuotta sitten isänsä oli myyntimies, möi rihkamaa ja sen semmoista, sai lopputilin. Pääsi ystävälleen apumieheksi työmaalle.

        Nyt esiintyy ammattimiehenä ja timpurina, remontoi siis ystäväni taloa, valoivat alakertaan betonilaatan. Tarjouduin työhön, mutta "kun ukko on nykyään näitä tehnyt, ammatikseen kato".
        -En viitsinyt kommentoida, että kun mulla on koulutuskin ja oikeasti kahdenkymmenen vuoden työkokemus..

        No, muutenkin olivat sitä mieltä, että kurahomma on helppo, ei tartte ammatilaisia, lopputulema on tämä (lisään vielä, että he eivät ole näitä virheitä itse edes huomanneet vielä):

        No, luulisi, ettei lattiavalu voisi mennä pieleen?
        Väärin. Kyllä voi: Kaadot väärin, muun lattia suoruus, korkovaihtelut, lattilämmityskaapelit väärissä paikoissa, kapilaarisen veden nousua ein ole osattu estää, rakenne on katki kun ei ole ymmärretty rakennetta (väärin jatkettu raudoitus) joka aiheuttaa lattian halkeamisen / vesieristyksen rikkoutumisen, lattiavalu pilhottun pieniin osavaluihin (olisi voinut kerralla valmiiksi), osalla aluetta on kaivettu perustusten alapuolelle!!!!? (talo voi jopa sortua, ainakin vakavan painuman, katkeaman, halkeaman vaara, PERUSTUKSIIN EI SAA KOSKAA KOSKEA ILMAN SUUNNITTELIJAA!

        No, naureskellen olen odottanut, koska hoksaavat virheet, jos huomaavat ollenkaan, ennen kuin on sisustus päällä.. KALLIIKSI TULEE, KUN KAIKKI, ALKAEN PERUSBETONILAATASTA, PITÄISI PURKAA, EI RIITÄ TUPLAHINTA, KOSKA MATERIAALIT TULEE KAHTEEN KERTAAN JA TYÖ MYÖS, LISÄKSI TULEE PURKUTYÖ.

        MUTTA TEHKÄÄ VAAN ITSE JA SÄÄSTÄKÄÄ...

        PS Asunnon myyjällä on vastuu...


      • vsrs
        Rakentaja kirjoitti:

        Kuukauden työstä timpurille pitää maksaa 168 tuntia eli 5040 euroa (30 euroa tunti).

        Laskin juuri oikeilla tuloillani, että jos olen kuukauden palkattomalla vapaalla, menetän 4200 euron bruttopalkasta 2500 nettopalkan, mutta veroprosentin pienenemisen takia menetän todellisuudessa vain 2100 euroa.

        Eli säästö timpurin veloitukseen on 5040-2100=2940 euroa oletuksella, että saamme aikaan tunnissa saman verran. Todellisuudessa näinhän ei ole, jos vastassa on pätevä ja aikaansaava timpuri. Säästö on kuitenkin niin iso, että timpurin työtehon on oltava selvästi yli kaksinkertainen.

        Väitän, että kun on kyse suhteellisen helpoista töistä, esim. perustusharkkojen muuraus, ulkoseinien panelointi, räystäiden teko, väliseinien ja sisäkaton teko, ero osaavan amatöörin ja keskinkertaisen timpurin työtehon välillä on olematon. Tosi ammattimiehet ovat asia erikseen, mutta heitä on harvassa ja tavallisen omakotirakentajan on todella vaikeaa löytää sellaisia.

        Voisiko joku timpuri vastata, paljonko 30 euron tuntiveloituksesta jää timpurin palkaksi bruttona ja paljonko nettona ?

        Jotain on pielessä, jos DI:n kannattaa ennemmin ottaa palkatonta vapaata töistä kuin palkata ammattikoulun käynyt timpuri.

        Kuitenkin se DI ajaa valtion asfalttia työpaikalleen, kunnan liikennevaloissa jarruttaen, poliisin turvatessa matkaa ja sairaalan ollessa hänelle valmiudessa jos jotakin sattuu.

        KUITENKIN SE DI:KIN AJAA VALTION ASFALTTIA AAMULLA TYÖPAIKALLEEN, KUNNAN LIIKENNEVALOISSA JARRUTTAEN, POLIISIN TURVATESSA MATKAA JA SAIRAALAN HENKILÖKUNTINEEN OLLESSA VALMIUDESSA JOS HÄNELLE SATTUISI JOTAKIN.

        MUTTA NIIN KUIN SANOIT, HERRA SUURIHERRA DI, JOTAKIN ON PIELESSÄ, MINUSTA SE ON SINUN YLIMIELISYYTESI JA TYPERYYTESI, ET YMMÄRRÄ, MISTÄ SE VALTIO RAKENTUU JA MISTÄ ASFALTTI TULEE?


    • Vanhempi suunnittelija

      Kolme naapuriani tekivät niin, että kaksi oli vuorotteluvapaalla vuoden ja yksi työttömyyskorvauksella. Rakensivat taloansa. Tosin mukana hääräsivät sukulaiset isolla joukolla ja monilla koneilla. Näiden kolmen ahertajan neljäs naapuri on yrittäjä. Kiivaimman rakennusvuoden aikana tuli liikevaihtoennätys. Kesälomia pitämättä kymmeneltä vuodelta. Maksettuja palkkoja rakennustyöstä 4000 euroa. Appi 78 vee ollut apuna paljon. Iän ei saa antaa hämätä. Vaimo siivonnut. Hullu yrittäjä itse tehnyt kaiken muun paitsi kirvesmiestyöstä 90%. 215 m2 hinta 550 euroa/m2. Rytmihäiriöitä, depressiota. Vaimo ymmärtää. Yksi naapuri eronnut ja talo myyty. Toiset viettävät aikaansa muualla kun sukulaiset käyvät tekemässä taloa loppuun. Kolmannella valmiusaste 50% (Lammin kiveä, ulkopinta pinnottamatta). Kaikkien projekti kestänyt nyt noin 4,5 vuotta paitsi eronneet tekivät 2,5 vuodessa.

      Että sellaista on tehdä omia tunteja paljon. Tehokkuus on väsähtäneissä ilta- ja viikonlopputöissä 25% verrattuna motivoituneeseen taitavaan ammattimieheen. Kerro siis neljällä ammattimiehen tunnit, niin olet lähempänä totuutta. Voi olla että päätoimisesti vuorotteluvapaalla rakentaessa kokemattoman tehollinen tunti on jopa 30% ammattimiehen tunnista. Ei enempää eikä heti vaan projektin loppuvaiheessa. Ei vain synny vaikka kuinka haluaisi.

      • junnu

        sanottu , noin se vaan pakkaa olemaan ...


      • raaka-lauta

        Valitettavasti useimmat näistä tsi-rakentajista kuluttaa lisäksi tuplaten aikaa samaan tehtävään,kuin ammattilainen.Säästöä ei myöskään synny tunaroinnista ja piloille menneestä työstä,materiaalihukka voi olla aika julma pahimmillaan.Stressin alla sitten purkavat paskoja fiiliksiään ympäristöön.Lisäksi näillä tsi-rakentajilla on melko vajavaiset tiedot useasti kokonaisuudesta ja itse rakentamisesta,sen puutteellisen taidon ja kokemuksen lisäksi.


        Kateus se vie kalat vedestäkin.Ei nuo ammattimiesten palkat mitään päätähuimaavia ole.Ja se on vaativaa ja ajoittain hyvinkin raskasta työtä (nimimerkillä kokemusta).Eli pysykööt suutari lestissään.


        Ketjussa olleita väitteitä "poissaoloista" työmaalta ja olemattomista työtunneista laskutuksesta en viitsi edes kommentoida enempää.Tekijöitä on moneen lähtöön,mutta pääasiassa asiallista.Ehkä täti ei oikein ymmärrä ammattilaisen työvelvotteita muualla tai laskutusperusteita.


    • kiinnosta

      >Samalla saa vähän stressilomaa töistä ja muuta ajateltavaa.<

      Tuo lause on ainoa minkä vuoksi tähän osallistuin.
      Sinulla on stressi nyt ja kun olet viikon leikkinyt timpuria säästääksesi muutaman euron sinulla on jotain ihan muuta.

    • RAKSALLA

      Kyllä siinä nyt viisastellaan raksajätkien kalliista tuntihinnoista! Otappa autoliikkeen mekatsu työmaalles hommiin timpuroitteen taloas ja sillä samalla liksalla,jolla mekatsusta Sua veloitetaan kun haet sen Polski Fiiattis verstaalta! Tuntiliksa on jo ainaskin 50 juroo / h, jonka kiltisti maksat! Eikä se mekatsu tiedä rakentamisesta mitään! Kyllä hyvä timpuri on liksansa ansainnut! Ajatteleppa jotain pikku raksaliikkeen dirikkaa, jolla on öpaut 10 ukkoo hommissa, jotta mitä se timpuri maksaa tälle yritteliäälle dirikalle, kun hän maksaa kaikki s..tanan sossut, vakuutukset, pekkaset, pakkaset, lomat ja rokulit! Jos se timpuri tarttee ja saa esim. 20 juroo / h, niin sille dirikalle timpuri maksaa jo n. 35 juroo! Eikä siinä ole vielä latiakaan katetta, jolla sitä dirikan yritystä pyritään kehittämään! Puhumattakaan, että joku noista timpureista sairastuisi... Niin on Suomessa työvoimakustannukset rakennettu! Ja em. huolimatta sillä dirikalla on hommia ihan sairaasti, maksumiehiä ja tarvetta löytyy!Siinähän säästelet pienestä pussistas kolikoitas rakentamalla itte, mutta pidä huoli, ettei perhees hajoa, kuntosi romahda ja kaverit kaikkoa - elämää on sen raksaprojektis jälkeenkin!! Ja jos perseaukinen oot, unohda koko juttu!

    • toinen impuri

      noin halpoja timpureita saa jotka velottaa vaan 30 euroo tunti itse 42 tunti ja hommia on vaikka kuinka paljon eikä se mikään hyvä palkka todellakaan ole jos verot maksaa on se ihme kun suomalaisten pitäis saada kaikki ilmaiseksi.

    • hkhk

      juu kannattaa vähän kysellä, minulla oli ammatti timpuri(omakotitalon rakentaminen Espoo) ja palkka oli korkeintaan puolet tosta.
      On tyhmää maksaa yli 30e tunnissa kun saa ammattilaisen edullisemminkin eikä ota ahneita paskoja jotka vain vetelehtivät ja kerääväy tunteja.

      • Rakennusyrittäjä

        Timpureista.

        Kerroppa minulle ja mielellään muillekin HKHK.. tai voi sen joku muukin kertoo, et miten saatte virallisesti palkattua OK-työmaalle ammattimiehen 15€/h... siis ettei siitä tule muita kuluja.. vakuutukset. sos. tyel..! Vai oiskoon nuo sitte niitä pimeitä hommia..!!
        Ja mitä yrittäjiin tulee niin,.. eihän yrittäjän tänäpäivänä kannata lähtee tai antaa miestä töihin alle 40 € /h... Tai sitte ei sielläkään ole kaikki maksut kunnossa..!


      • 11

        Ei millään pahalla, mutta ammattimiehet ei tule noilla sun hinnoilla, katso rakennusalan TES ja yritysten verovelvoitteet sekä kulurakenne, ei voi tulla noin halvalla, tai sitten jää jostakin verot hoitamatta.
        (POISLUKIEN, JOS ON TOIMINIMI-MIES, SILLOIN MAHDOLLISTA).


    • rakentaja

      Hullu on se joka maksaa ei se joka pyytää. Eilen juuri juttelin sähkömiehen kanssa asiasta ja kertoi että minimiveloitus heillä on 27€/h veroineen ja kuluineen jos töitä on tasaiseen tahtiin. Tällä veloituksella hän pysty pyörittämään kolmen hengen firmaansa ja maksamaan siitä vielä uusien toimi- ja varastotilojen lainan.

      Timpuri veloitus oli 31€/h mutta hinta sisälsi jo hieman rakennustavaraa ja timpurin hankkimat erikoistyökalut eli hänelläkin todellinen pyynti on alle 30€/h

      Jos em. kaverit ovat tehneet hommia omalla nimellä jo kymmenen vuotta niin miksi joku toinenkin tarvitsee samaan 30-40€/h ja silti valittaa että raha ei riitä.

      Joku ehti jo vertaamaan autokorjaamoihin jotka veloittavat 50€/h mutta timpuri ei tarvitse 200m2 lämmintä hallia ja vinoa pinon kalliita erikoistyökaluja.

      • -///////-/

        puhu paskaa.Kukaan sähkäri ei tee tohon hintaan tai se ei saa edes itelleen 10€ gtunti.Ja maksa siintä vielä sit muut kulut


    • katsoen

      Sitten yksi näkökanta tähän keskusteluun jota ei ole näköjään huomioitu ollenkaan.

      Se mitä omakotirakentaja taloonsa rahaa laittaa, myös maksetut työpalkat, hän ikäänkuin tallettaa korkoa kasvamaan ja ulosmittaa ne viimeistään myyntivaiheessa.

      Kunnolla tehtyyn taloon sijoitettu raha tuottaa erinomaisen koron, usein jo hyvin lyhyellä aikavälillä.

      Harva myy taloaan halvemmalla kuin sen rakentaminen tuli maksamaan vaan markkinat määräävät hinnan, eikä se koskaan normaalitilanteessa myytäessä, ole rakentamisen kustannuksia halvempi. Halvemmalla työvoimalla aikaansaatu talo ei ole yhtään sen huokeampi myytäessä.

      Ei ole suinkaan raksamiehen/naisen velvollisuus edesauttaa ketään myyntivoiton tai omaisuuden arvon kasvattamisessa, tinkimällä omasta osuudestaan, ollessaan mukana omaisuuden kasvattamisessa toiselle.

      Laske onko sinulla varaa rakentamiseen ja maksaa myös muiden kulujen lisäksi tarvitsemiesi rakentajien palkat ja jos tuntuu, että palkoista joudut rahanpuutteen vuoksi tai muista, esimerkiksi mielipidesyistä tinkimään, ei sinun kannata aloittaa koko projektia.

      • Rakentaja

        En ole rakentamassa taloa myyntiin vaan ihan omaan käyttöön.

        Kyse ei ole siitä onko varaa palkanmaksuun vai ei, vaan siitä, että miksi pitäisi maksaa toiselle sellaisesta työstä, minkä itsekin osaa tehdä, kaksi kertaa enemmän kuin saa itse omasta työstään käteen. Varsinkin, kun itsellä on hyvä koulutus ja hyvät tulot ja olen palkkaamassa vain ammattikoulun käynyttä työntekijää.

        Timpurien palkat ovat aivan liian kovat koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden, mikäli 30-40 euron tuntihinnat pitävät paikkansa. Rakennusteollisuudessa keskimääräinen tuntipalkka on SAK:n tilastojen (2003) mukaan noin 12-13 euroa. Kirvesmiehen urakkapalkka (2002) keskimäärin 16 euroa tunti. Siihen kun laskee sivukulut päälle ei millään päästä 30 euroon, 40:stä puhumattakaan.

        Maksaisin mielelläni sivukuluineen 25 euroa tunnilta, jos löytäisin pätevän kaverin siihen hintaan. Siitä yli menevät tuntihinnat ovat kohtuuttomia, tai ainakin minun kipupiste menee siinä. Ennemmin teen itse, kun kerran osaan.

        Olisikohan kotitalousvähennyksellä jotain tekemistä timpurien tuntihintojen nousun kanssa. Remontointihan on kasvanut kotitalousvähennyksen myötä ja sitä myötä timpurien kysyntä. Onko tässä käynyt niin, että omakotirakentajat tosiasiassa maksavat kotitalousvähennystä saavien remonttikuluja kohonneiden tuntihintojen muodossa.


      • muur.
        Rakentaja kirjoitti:

        En ole rakentamassa taloa myyntiin vaan ihan omaan käyttöön.

        Kyse ei ole siitä onko varaa palkanmaksuun vai ei, vaan siitä, että miksi pitäisi maksaa toiselle sellaisesta työstä, minkä itsekin osaa tehdä, kaksi kertaa enemmän kuin saa itse omasta työstään käteen. Varsinkin, kun itsellä on hyvä koulutus ja hyvät tulot ja olen palkkaamassa vain ammattikoulun käynyttä työntekijää.

        Timpurien palkat ovat aivan liian kovat koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden, mikäli 30-40 euron tuntihinnat pitävät paikkansa. Rakennusteollisuudessa keskimääräinen tuntipalkka on SAK:n tilastojen (2003) mukaan noin 12-13 euroa. Kirvesmiehen urakkapalkka (2002) keskimäärin 16 euroa tunti. Siihen kun laskee sivukulut päälle ei millään päästä 30 euroon, 40:stä puhumattakaan.

        Maksaisin mielelläni sivukuluineen 25 euroa tunnilta, jos löytäisin pätevän kaverin siihen hintaan. Siitä yli menevät tuntihinnat ovat kohtuuttomia, tai ainakin minun kipupiste menee siinä. Ennemmin teen itse, kun kerran osaan.

        Olisikohan kotitalousvähennyksellä jotain tekemistä timpurien tuntihintojen nousun kanssa. Remontointihan on kasvanut kotitalousvähennyksen myötä ja sitä myötä timpurien kysyntä. Onko tässä käynyt niin, että omakotirakentajat tosiasiassa maksavat kotitalousvähennystä saavien remonttikuluja kohonneiden tuntihintojen muodossa.

        apua minä olen valmis puollustamaan oikeuksiasi. Suomessa ei kenenkään tarvii maksaa hulluja hintoja, jos osaa tehdä itse.

        Mutta kyllä jokainen saa päättää millä hinnalla menee tommosiin epäterveellisiin töihin.

        Vanhustentalolla ei näe vanhaa rakennusmiestä, mutta koulutetut kyllä toimivat vireästi eläkeläijärjestöissä, mistä johtuu?


      • Rane
        Rakentaja kirjoitti:

        En ole rakentamassa taloa myyntiin vaan ihan omaan käyttöön.

        Kyse ei ole siitä onko varaa palkanmaksuun vai ei, vaan siitä, että miksi pitäisi maksaa toiselle sellaisesta työstä, minkä itsekin osaa tehdä, kaksi kertaa enemmän kuin saa itse omasta työstään käteen. Varsinkin, kun itsellä on hyvä koulutus ja hyvät tulot ja olen palkkaamassa vain ammattikoulun käynyttä työntekijää.

        Timpurien palkat ovat aivan liian kovat koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden, mikäli 30-40 euron tuntihinnat pitävät paikkansa. Rakennusteollisuudessa keskimääräinen tuntipalkka on SAK:n tilastojen (2003) mukaan noin 12-13 euroa. Kirvesmiehen urakkapalkka (2002) keskimäärin 16 euroa tunti. Siihen kun laskee sivukulut päälle ei millään päästä 30 euroon, 40:stä puhumattakaan.

        Maksaisin mielelläni sivukuluineen 25 euroa tunnilta, jos löytäisin pätevän kaverin siihen hintaan. Siitä yli menevät tuntihinnat ovat kohtuuttomia, tai ainakin minun kipupiste menee siinä. Ennemmin teen itse, kun kerran osaan.

        Olisikohan kotitalousvähennyksellä jotain tekemistä timpurien tuntihintojen nousun kanssa. Remontointihan on kasvanut kotitalousvähennyksen myötä ja sitä myötä timpurien kysyntä. Onko tässä käynyt niin, että omakotirakentajat tosiasiassa maksavat kotitalousvähennystä saavien remonttikuluja kohonneiden tuntihintojen muodossa.

        listalla, vai ovatko alipalkattuja.


      • Kepa
        muur. kirjoitti:

        apua minä olen valmis puollustamaan oikeuksiasi. Suomessa ei kenenkään tarvii maksaa hulluja hintoja, jos osaa tehdä itse.

        Mutta kyllä jokainen saa päättää millä hinnalla menee tommosiin epäterveellisiin töihin.

        Vanhustentalolla ei näe vanhaa rakennusmiestä, mutta koulutetut kyllä toimivat vireästi eläkeläijärjestöissä, mistä johtuu?

        Rakennusmiehet ovat kierineet rahoissa, syöneet hyvin ja juoneet reippaasti ja viettäneet muutenkin makeaa elämää.

        Askeettisesti elänyt akateeminen on joutunut kituutteleen pienellä palkalla ja samalla vahingossa elänyt terveellisesti.


      • hassu
        Kepa kirjoitti:

        Rakennusmiehet ovat kierineet rahoissa, syöneet hyvin ja juoneet reippaasti ja viettäneet muutenkin makeaa elämää.

        Askeettisesti elänyt akateeminen on joutunut kituutteleen pienellä palkalla ja samalla vahingossa elänyt terveellisesti.

        3 on käynyt yliopiston ja yksi on tavallinen inssi. Tiedän jutut ja olen onnellinen, että heidän ei tarvii lähteä raksalle töihin.

        Jos nike "kepa" tietää rakennusalalla rahasammon olethan sinä toope, kun työskentelet vielä parturina.


      • Kepa
        hassu kirjoitti:

        3 on käynyt yliopiston ja yksi on tavallinen inssi. Tiedän jutut ja olen onnellinen, että heidän ei tarvii lähteä raksalle töihin.

        Jos nike "kepa" tietää rakennusalalla rahasammon olethan sinä toope, kun työskentelet vielä parturina.

        Oletko koskaan kuullut huumorista?


      • Rakennusyrittäjä
        Rakentaja kirjoitti:

        En ole rakentamassa taloa myyntiin vaan ihan omaan käyttöön.

        Kyse ei ole siitä onko varaa palkanmaksuun vai ei, vaan siitä, että miksi pitäisi maksaa toiselle sellaisesta työstä, minkä itsekin osaa tehdä, kaksi kertaa enemmän kuin saa itse omasta työstään käteen. Varsinkin, kun itsellä on hyvä koulutus ja hyvät tulot ja olen palkkaamassa vain ammattikoulun käynyttä työntekijää.

        Timpurien palkat ovat aivan liian kovat koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden, mikäli 30-40 euron tuntihinnat pitävät paikkansa. Rakennusteollisuudessa keskimääräinen tuntipalkka on SAK:n tilastojen (2003) mukaan noin 12-13 euroa. Kirvesmiehen urakkapalkka (2002) keskimäärin 16 euroa tunti. Siihen kun laskee sivukulut päälle ei millään päästä 30 euroon, 40:stä puhumattakaan.

        Maksaisin mielelläni sivukuluineen 25 euroa tunnilta, jos löytäisin pätevän kaverin siihen hintaan. Siitä yli menevät tuntihinnat ovat kohtuuttomia, tai ainakin minun kipupiste menee siinä. Ennemmin teen itse, kun kerran osaan.

        Olisikohan kotitalousvähennyksellä jotain tekemistä timpurien tuntihintojen nousun kanssa. Remontointihan on kasvanut kotitalousvähennyksen myötä ja sitä myötä timpurien kysyntä. Onko tässä käynyt niin, että omakotirakentajat tosiasiassa maksavat kotitalousvähennystä saavien remonttikuluja kohonneiden tuntihintojen muodossa.

        Morjens rakentaja!

        Ilmeisesti et ole kovin paljon ollut rakennustöissä.. ainakaan kovin monipuolisissa. Jos voit sanoa, että kirvesmiehentyö ei ole vaativaa.. Teet muutaman talon alusta loppuun, kelistä riippumatta.. rungon tai elementtien asennukset, kattotuoliasennukset, tuennat....ymym ja sen viimeisen listan... ja vielä ilkeät sanoa että olet sen tehnyt..!! Yrityksen tuntiveloitus EI ole kirvesmiehen palkka.. ! Jos palkka on 16€.. siihen kulut päälle se on n. 30€ veroton laskutushinta.. ja kuluttaja joutuu maksamaan siihen vielä arvonlisäveron päälle 23 %.. 36,90€/h... se on katteeton tuntiveloitus.. on myös varauduttava pienesti mahdollisiin lyhyisiin sairaslomiin.. joista yrittäjä maksaa työntekijälle palkan.. tuntiveloitus sisältää monesti myös autokulut ja kilometrikulut..huomhuom!!
        Entä monestiko kuluttaja itkee kun joutuu tilaaman putkimiehen.. ja hän veloittaa 45-50€ / h ja lisäksi varmasti kaikki kilometri- ja huoltoautokulut... se vain maksetaan nurisematta..(En ole katkera LVI-alan ammattilaisille vaan sille, että mielestäni Rakennusalan tuntiveloitukset laahaavat pahasti jäljessä..)
        Ja luulempa että sinunkin työnantajasi "laskuttaa" sinun työpanoksestasi, asiakkaalta aikapaljon enemmän tunnilta, kuin yksikään rakennusalanyritys..!


    • pekka

      Saitte vakuuttuneeksi, käännän takkia. 40 EUR/h on pieni liksa timpurista.

      Nim. insinööri 15EUR/h.

      • a-mies

        jos sinä saat 15 e niin kysyisin paljonko firma jossa olet töissä laskuttaa tunnista. 50-60??


      • Kepa
        a-mies kirjoitti:

        jos sinä saat 15 e niin kysyisin paljonko firma jossa olet töissä laskuttaa tunnista. 50-60??

        Ihan samalla tavalla niitä kustannuksia tulee insinöörille, kuin kirvesmiehelle. Tuon verran tienaavan inssin laskutushinta voisi olla 30-40€ verottomana.


    • Raksu

      menee jotensakin näin:
      Timpurin palkka 13 €/h josta saa käteen n. 9,10€.
      Sivukulujen, loma-ajan palkkojen yms. jälkeen lisätään 70%, timpurin kustannus on n. 22,10€/h.
      Lisätään firman kate 10% => 24,31 €/h.
      Lisätään arvonlisävero 22% => 29,70€/h joka on lopullinen kustannus rakennuttajalle.
      ...Paljon on kuormasta syöjiä matkalla.

      • täti

        Mielenkiintoinen keskustelu. Olen kyllä sitä mieltä, että työntekijä on palkkansa ansainnut, mutta kyllä minuakin vähän raksamiesten palkkaus on ihmetyttänyt.

        Viime vuonna rakennusliike rakensi talomme. Maksoimme sovitun urakkahinnan, joka oli aika korkea, mutta siitä hinnasta en olisi valittamassa.

        Asia, mikä minua ihmetytti, on rakennusmiesten/apumiesten palkkataso, josta en koskaan saanut tarkkaa selvyyttä. Naisen logiikalla totesin, että hyvin tienaavat, koska voivat tehdä tosi lyhyttä työpäivää (pojat kertoivat olevansa tuntihommissa/tuntipalkalla ko. firmassa). Aamulla töihin tultiin n.klo 9.00 ja pois lähdettiin n. klo 15.00 (välillä tietenkin ruokatunti poissa työmaalta ja pari kahvitaukoa; syömättä ei pysy kauaa hengissä).
        Jos tulikin aurinkoinen ilma, lähdettiin parin tunnin työnteon jälkeen ongelle tai terassille istumaan (itse kertoivat lähtönsä syyn). Joskus ihmettelin kaveria, jota ei ollut näkynyt pariin päivään; no hän oli saanut yllättävän halvan matkan ja reissaaminen houkutteli.

        Eli tunteja kertyi käsittääkseni tosi vähän/ heppu (talo kyllä valmistui, jos nyt ei ihan ajallaan, mutta kuitenkin). Tuntien vähyydestä voi päätellä, että tuntipalkan on oltava kohtalaisen suuri. Minun on tehtävä töitä 7,5 - 8 tuntia päivässä, jotta kykenen perheeni elättämään. Raksamieheltä saman elintason saavuttamiseen havaintojeni mukaan menee vain n. puolet siitä ajasta. Vai hyyräävätkö kaikki raksamiehet kavereittensa/sukulaistensa nurkissa ilman asumiskustannuksia ja saavat mammaltansa ilmaisen ruuan ja kohtuusuuren viikkorahan.

        Eivät ne miehet pimeästi siinä firmassa olleet töissä ja saaneet samanaikaisesti työttömyyskorvausta elämiskulujensa kattamiseen, eiväthän?


      • Kepa

        Oletetaan että kustannusrakenteesi on esitetty oikein ja se on minusta sitä mitä kuuluukin olla. Ihmetyksen aihe tuleekin siitä että kun bruttopalkat on luokkaa 13€, niin osa vaatii 25€ pimeänä tehdystä hommasta ja jotku hullut vielä maksaa sen. Kertoo tyhjentävästi alan moraalista.

        Eihän se ole hullu joka pyytää, mutta pitäähän hommissa nyt joku tolkku olla.


      • Laskelmasi melkein oikein mutta sivukuluiksesi kutsumat sosiaalikulut ovat nykyään yli 90%. Suomessa joutuu tekemään noin 5 tuntia töitä pystyäkseen ostamaan yhden tunnin työsuorituksen samapalkkaiselta henkilöltä.

        Olen ollut rakennusalalla yli 30 vuotta (kantaen diplomi-insinöörin titteliä), enkä muista koska ammattimiehen olisi viimeksi saanut palkattua 13 eurolla mutta kaikki tuntemani parhaat ammattimiehet ovat aina olleet palkkansa arvoisia. Itse rakennan omin käsin (neljän asunnon täysremontti toistasataa neliötä uudisrakentamista) lähinnä pitääkseni ammattitaitoani yllä sekä ajatukset poissa omista työasioistani (ei ole sellaista stressiä, joka tulisi ensimmäisenä mieleen kun vetäiset vasaralla kynsillesi, sanoi entinen kolleegani).

        Paras keino löytää todellinen ammattimies on aina ollut saada suositus kyseiselle henkilölle sellaiselta ammattilaiselta, joka on työllistänyt tämän ammattimiehen vastaavissa töissä. Varmin tapa hankkia ikävyyksiä on palkata oma tai jonkun tutun sukulaispoika "joka on alalla" tai bulvaani eli tee-se-itse urakoitsija, jonka kaikki teot ovat hänen omien puheidensa varassa eli mitään et voi tarkistaa.


      • Rakennusyrittäjä
        Kepa kirjoitti:

        Oletetaan että kustannusrakenteesi on esitetty oikein ja se on minusta sitä mitä kuuluukin olla. Ihmetyksen aihe tuleekin siitä että kun bruttopalkat on luokkaa 13€, niin osa vaatii 25€ pimeänä tehdystä hommasta ja jotku hullut vielä maksaa sen. Kertoo tyhjentävästi alan moraalista.

        Eihän se ole hullu joka pyytää, mutta pitäähän hommissa nyt joku tolkku olla.

        Niin Kepa

        se tuo 25 pyytävä on tod näköisesti yrittäjä.. sillä kun pyörii Firman kulut joka tapauksessa.. vaikka se tekee pimeänä.. voishan se laittaa siihen katteen ja veron päälle.. 40€/h..


      • vsrs
        täti kirjoitti:

        Mielenkiintoinen keskustelu. Olen kyllä sitä mieltä, että työntekijä on palkkansa ansainnut, mutta kyllä minuakin vähän raksamiesten palkkaus on ihmetyttänyt.

        Viime vuonna rakennusliike rakensi talomme. Maksoimme sovitun urakkahinnan, joka oli aika korkea, mutta siitä hinnasta en olisi valittamassa.

        Asia, mikä minua ihmetytti, on rakennusmiesten/apumiesten palkkataso, josta en koskaan saanut tarkkaa selvyyttä. Naisen logiikalla totesin, että hyvin tienaavat, koska voivat tehdä tosi lyhyttä työpäivää (pojat kertoivat olevansa tuntihommissa/tuntipalkalla ko. firmassa). Aamulla töihin tultiin n.klo 9.00 ja pois lähdettiin n. klo 15.00 (välillä tietenkin ruokatunti poissa työmaalta ja pari kahvitaukoa; syömättä ei pysy kauaa hengissä).
        Jos tulikin aurinkoinen ilma, lähdettiin parin tunnin työnteon jälkeen ongelle tai terassille istumaan (itse kertoivat lähtönsä syyn). Joskus ihmettelin kaveria, jota ei ollut näkynyt pariin päivään; no hän oli saanut yllättävän halvan matkan ja reissaaminen houkutteli.

        Eli tunteja kertyi käsittääkseni tosi vähän/ heppu (talo kyllä valmistui, jos nyt ei ihan ajallaan, mutta kuitenkin). Tuntien vähyydestä voi päätellä, että tuntipalkan on oltava kohtalaisen suuri. Minun on tehtävä töitä 7,5 - 8 tuntia päivässä, jotta kykenen perheeni elättämään. Raksamieheltä saman elintason saavuttamiseen havaintojeni mukaan menee vain n. puolet siitä ajasta. Vai hyyräävätkö kaikki raksamiehet kavereittensa/sukulaistensa nurkissa ilman asumiskustannuksia ja saavat mammaltansa ilmaisen ruuan ja kohtuusuuren viikkorahan.

        Eivät ne miehet pimeästi siinä firmassa olleet töissä ja saaneet samanaikaisesti työttömyyskorvausta elämiskulujensa kattamiseen, eiväthän?

        Pätevä ammattimies tekee työn 2-3 kertaa nopeammin kuin perusrakentaja.

        Amatööriin verrattuna nopeus voi olla 10, jopa 20 kertainen, riippuen työstä.

        (Jotta ei tarvitse itkeä, annan esimerkin: Julkisivumuuraus, muurarilta 1000 kiveä päivässä, amatööriltä tuskin sataakaan..)


      • VSRS
        Kepa kirjoitti:

        Oletetaan että kustannusrakenteesi on esitetty oikein ja se on minusta sitä mitä kuuluukin olla. Ihmetyksen aihe tuleekin siitä että kun bruttopalkat on luokkaa 13€, niin osa vaatii 25€ pimeänä tehdystä hommasta ja jotku hullut vielä maksaa sen. Kertoo tyhjentävästi alan moraalista.

        Eihän se ole hullu joka pyytää, mutta pitäähän hommissa nyt joku tolkku olla.

        SIINÄ JÄÄ ELÄKKEET SAAMATTA TIMPURILTA, KUN AHNE PORVARI MAKSATTAA PALKAT PIMEÄNÄ, SITTEN VIELÄ KEHTAA TÄÄLLÄ HUUTAA JA VALITTAA KOVISTA HINNOISTA????

        SAATANAN KUSIPÄÄT!

        "MEILLE PAREMMALLE VÄELLE PITÄÄ TEHDÄ ILMAISEKSI, KATO KUN ME OLLAAN PAREMPIA KUIN MIKÄÄN TIMPURI, ONKO SELLAINEN EDES IHMINEN?

        LIKAISIAKIN OVAT, PASKASILLA HAALAREILLA KULJETAAN TYÖMAALLA... ???


    • Nikander

      paljonko kenelläkin tapahtuu tunnissa, eipä toimi aivan noin pelkistetty laskukaava.

    • jupe

      Tuota, alan hommia riittävästi tehneenä voin kysyä, että kuka muka lähtisi ainakaan iltahommia tekemään yhtään vähemmällä? Ei ne niin hauskoja hommia ole, että niitä vielä vapaa-ajallaan kökkänä tekisi. Se on vähän niin kuin ylityö%:t...

      • Kepa

        Pienen kaivinkoneen saa töihin 30€ "käteishinnalla", siinä on sentään mukana mies, kone ja polttoaineet. Samalla ajatuksella pimeän 30€ timpurin pitäsi tuoda tarvikkeetkin mukanaan.


      • muurari
        Kepa kirjoitti:

        Pienen kaivinkoneen saa töihin 30€ "käteishinnalla", siinä on sentään mukana mies, kone ja polttoaineet. Samalla ajatuksella pimeän 30€ timpurin pitäsi tuoda tarvikkeetkin mukanaan.

        Kuule Kepa on pissua päässä..


      • jupe
        Kepa kirjoitti:

        Pienen kaivinkoneen saa töihin 30€ "käteishinnalla", siinä on sentään mukana mies, kone ja polttoaineet. Samalla ajatuksella pimeän 30€ timpurin pitäsi tuoda tarvikkeetkin mukanaan.

        Eiköhän se yleensä tarvittavat työkalut tuokin.

        Eipä siinä mitään, jos joku tykkää tehdä kympillä tunti, niin tehköön. Itse en hommia enää harrasta, enkä vähemmästä lähtisi. Ja ymmärrän oikein hyvin, etteivät monet muutkaan ole kiinnostuneita.
        Tehkää projektinne itse iltatöinä normaalin päiväduuninne ohessa, niin ei maksa mitään. Paitsi ehkä terveyden ja parisuhteen.


      • tehdäänkin
        jupe kirjoitti:

        Eiköhän se yleensä tarvittavat työkalut tuokin.

        Eipä siinä mitään, jos joku tykkää tehdä kympillä tunti, niin tehköön. Itse en hommia enää harrasta, enkä vähemmästä lähtisi. Ja ymmärrän oikein hyvin, etteivät monet muutkaan ole kiinnostuneita.
        Tehkää projektinne itse iltatöinä normaalin päiväduuninne ohessa, niin ei maksa mitään. Paitsi ehkä terveyden ja parisuhteen.

        Niinpä tehdään. Ei maksa mitään ja parisuhdekin toimii kun ei äärimmilleen kiristä tahtia. Vaimokin ymmärtää, ettei tekemättä valmistu.


    • Ekonom, Upsala

      eli jos ammattimies saa käteen 15 e tunti, mikä ei mun mielestä ole kohtuutonta, niin sivukuluineen tuntipyynti on sitä 30 e luokkaa...

      • pasi

        Käteen 15 e tunti on timpurille täysin kohtuutonta. Nyt puhutaan jo DI/lääkäritason nettopalkoista. Koulutuksessa ja työn vaativuudessa on kuitenkin aikamoinen ero. Bruttona 15 e voi olla kohtuullista.


      • jouto

        mukaan pyyntö sivukuluineen on lähemmäs 50€ firman kautta laskutettuna.
        ymmarränkö raksun laskelman oikein?


      • beastie
        jouto kirjoitti:

        mukaan pyyntö sivukuluineen on lähemmäs 50€ firman kautta laskutettuna.
        ymmarränkö raksun laskelman oikein?

        Sopikaa p-kele urakat timpureiden kanssa niin saatte ainakin sitä mitä tilaatte ja hinta syntyy määrästä eikä ajasta.
        Ja tuohon pimeänä tekemiseen, en sitä "kannata" mutta jos maksat kirvesmiehelle pimeänä säästät kaikki lakisääteiset kulut ynm. ja voit maksaa vaikka hieman kirvesmiehen normaali bruttopalkkaa enemmän ja jäät silti voitolle.
        Olen lukenut monesti näitä palstoja ja itse n.5 vuotta kirvesmiehen töitä tehnyt ja sen jälkeen inssiksi opiskelleena tiedän ja huomaan että ihmiset jotka kirjoittaa ja valittaa kirvesmiehen tuntipalkoista ei ymmärrä mitä tällainen työ todellisuudessa on. Se ei ole pelkästään kesällä omakotitalojen tekoa vaan myös paljon muutakin. kokeilkaapa itse seisoa holvin päällä kun on -20 pakkasta ja kova tuuli. Ei silloin mikään euromäärä tunnu tarpeeksi kovalle.
        Ja sitäpaitsi ainakin täällä pohjoisessa urakkahinnat ovat 12.76-n.17 e brutto


      • Kepa
        beastie kirjoitti:

        Sopikaa p-kele urakat timpureiden kanssa niin saatte ainakin sitä mitä tilaatte ja hinta syntyy määrästä eikä ajasta.
        Ja tuohon pimeänä tekemiseen, en sitä "kannata" mutta jos maksat kirvesmiehelle pimeänä säästät kaikki lakisääteiset kulut ynm. ja voit maksaa vaikka hieman kirvesmiehen normaali bruttopalkkaa enemmän ja jäät silti voitolle.
        Olen lukenut monesti näitä palstoja ja itse n.5 vuotta kirvesmiehen töitä tehnyt ja sen jälkeen inssiksi opiskelleena tiedän ja huomaan että ihmiset jotka kirjoittaa ja valittaa kirvesmiehen tuntipalkoista ei ymmärrä mitä tällainen työ todellisuudessa on. Se ei ole pelkästään kesällä omakotitalojen tekoa vaan myös paljon muutakin. kokeilkaapa itse seisoa holvin päällä kun on -20 pakkasta ja kova tuuli. Ei silloin mikään euromäärä tunnu tarpeeksi kovalle.
        Ja sitäpaitsi ainakin täällä pohjoisessa urakkahinnat ovat 12.76-n.17 e brutto

        Mainitsemasi hinta olisikin ihan oikea. Taitaa olla niin että kirvesmiehet eivät haluasi tehdä töitä mutta eivät kehtaa suoraan sanoa. Olise se kuitenkin rehellisempää sanoa että en tule töihin, kuin se että työ maksaa pimeänä 25€ tunnilta.


      • Kepa
        jouto kirjoitti:

        mukaan pyyntö sivukuluineen on lähemmäs 50€ firman kautta laskutettuna.
        ymmarränkö raksun laskelman oikein?

        Jos tekijän palkka oli 13€, niin laskutus oli himpun alle 30€.


      • Ekonom, Upsala
        pasi kirjoitti:

        Käteen 15 e tunti on timpurille täysin kohtuutonta. Nyt puhutaan jo DI/lääkäritason nettopalkoista. Koulutuksessa ja työn vaativuudessa on kuitenkin aikamoinen ero. Bruttona 15 e voi olla kohtuullista.

        palkoista puhutaan... eihän tollanen arvauskeskuslääkäri tienaa kuin 6-11 ke / kk työpaikalla nukkumisesta että sitten jaksaa painaa yksityisvastaanotolla tuplasti saman määrän. Itse muuten saan opistoinssinä n. 20 e / h käteen.


      • opistoinssi
        Ekonom, Upsala kirjoitti:

        palkoista puhutaan... eihän tollanen arvauskeskuslääkäri tienaa kuin 6-11 ke / kk työpaikalla nukkumisesta että sitten jaksaa painaa yksityisvastaanotolla tuplasti saman määrän. Itse muuten saan opistoinssinä n. 20 e / h käteen.

        Opistoinssi saa 10 vuoden kokemuksella bruttona tuon 20e/h, ei käteen. Täytyy olla aika isossa firmassa korkealla pallilla, että saa 20e/h käteen. Toimihenkilöt ja keskijohto eivät pääse tuollaisiin nettotuloihin.

        Arvauskeskuslääkärikään tuskis saa 6-11 ke/kk. Yksityinen ehkä.

        Et muuten sinäkään taida olla opistoinssi vaan arvausinssi ja tuskin liksasikaan on 20e/h edes bruttona, taitaa olla ihan peruspäiväraha vaan.


      • Ekonom, Upsala
        opistoinssi kirjoitti:

        Opistoinssi saa 10 vuoden kokemuksella bruttona tuon 20e/h, ei käteen. Täytyy olla aika isossa firmassa korkealla pallilla, että saa 20e/h käteen. Toimihenkilöt ja keskijohto eivät pääse tuollaisiin nettotuloihin.

        Arvauskeskuslääkärikään tuskis saa 6-11 ke/kk. Yksityinen ehkä.

        Et muuten sinäkään taida olla opistoinssi vaan arvausinssi ja tuskin liksasikaan on 20e/h edes bruttona, taitaa olla ihan peruspäiväraha vaan.

        niitä kokemusvuosia... Joo, ei kokemusvuosien / palkkataulukkojen tutkijat varmaan tienaakkaan paljon yli 10 e / h... Palkoista voidaan myös sopia, jos on jotain osaamista...

        Lääkärien palkoista sen verran että pääsihän toi 11 ke / kk jopa lehtiinkin muutama kuukausi sitten...


      • Insinööri
        opistoinssi kirjoitti:

        Opistoinssi saa 10 vuoden kokemuksella bruttona tuon 20e/h, ei käteen. Täytyy olla aika isossa firmassa korkealla pallilla, että saa 20e/h käteen. Toimihenkilöt ja keskijohto eivät pääse tuollaisiin nettotuloihin.

        Arvauskeskuslääkärikään tuskis saa 6-11 ke/kk. Yksityinen ehkä.

        Et muuten sinäkään taida olla opistoinssi vaan arvausinssi ja tuskin liksasikaan on 20e/h edes bruttona, taitaa olla ihan peruspäiväraha vaan.

        Nuoremmat insinöörit teinaavat keskimäärin 2200-2700€/kk bruttona ilman lisiä. Palkat vaihtelevat alakohtaisesti ja maantieteellisesti. Teidot voi tarkistaa insinööriliiton sivuilta jos kerran inssejä olette niin se varmaan tiesittekin.


      • Kepa
        opistoinssi kirjoitti:

        Opistoinssi saa 10 vuoden kokemuksella bruttona tuon 20e/h, ei käteen. Täytyy olla aika isossa firmassa korkealla pallilla, että saa 20e/h käteen. Toimihenkilöt ja keskijohto eivät pääse tuollaisiin nettotuloihin.

        Arvauskeskuslääkärikään tuskis saa 6-11 ke/kk. Yksityinen ehkä.

        Et muuten sinäkään taida olla opistoinssi vaan arvausinssi ja tuskin liksasikaan on 20e/h edes bruttona, taitaa olla ihan peruspäiväraha vaan.

        Veropörssin mukaan ihan tavalliset terveyskeskuksen yleislääkärit tienaa 50-80t€/vuodessa. Päivystysnakit nostaa pirusti vuosiansiota, vaikka se kuukausipalkka onkin vain insnööritasoa.


    • anteeksi

      Olen hyvin pahoillani, että olen vaatinut palkkaa tehtyäni teille talon. En tiennyt sen aiheuttavan pahaa mieltä näinkin laajasti, omaa kotiaan rakentavien ja varsinkin koulunpenkillä pitkään istuneiden keskuudessa. Olenkin päättänyt, että tästä eteenpäin anelen vain sen minkä välttämättä tarvitsen kulkeakseni työmaallanne ja ostaakseni ruumiini työaikana käyttämän energian verran halpaa muonaa. Laskelmani osoittavat, että 57 sentin tuntipalkalla pystyn tekemään teille talon, tämä on minimi, vähemmällä en millään pärjää, vaikka teidän vuoksenne kovasti haluaisinkin.

      Herätyksen saanut

      Nöyrtynyt timpuri

      • Kepa

        Paljonko tavanomaisen 150 neliön omakotitaloon menee kaiken kaikkiaan työtunteja, eri ammattilaisilla?


      • muurin tekijä
        Kepa kirjoitti:

        Paljonko tavanomaisen 150 neliön omakotitaloon menee kaiken kaikkiaan työtunteja, eri ammattilaisilla?

        heikoilla eväillä kovin joutuisasti, mutta jos sais 80 senttiä/h niin vois pitkästä tehdä 250 tunnissa hyvän kaverin kanssa. Meinaan rungon pystytys, kattorakenteet ellei jiirejä, sisäkatto ja sisärunko levytys.


      • Kepa
        muurin tekijä kirjoitti:

        heikoilla eväillä kovin joutuisasti, mutta jos sais 80 senttiä/h niin vois pitkästä tehdä 250 tunnissa hyvän kaverin kanssa. Meinaan rungon pystytys, kattorakenteet ellei jiirejä, sisäkatto ja sisärunko levytys.

        Olen kuullut että koko talo olisi noin 3000-4000h. Tämä tarkoittaisi 30€ tuntihinnalla 90-120t€ työkuluina. Eli työ kulut olisi suunnilleen puolet kokonaiskustannuksista


      • muurint.
        Kepa kirjoitti:

        Olen kuullut että koko talo olisi noin 3000-4000h. Tämä tarkoittaisi 30€ tuntihinnalla 90-120t€ työkuluina. Eli työ kulut olisi suunnilleen puolet kokonaiskustannuksista

        on vitsi. Tässä ovat saaneet purkaa patoutumia rakennusalaan, omassa elämässään pettyneet. Eihän rakennusmiehet ole täällä puollustamassa ammattikuntaansa, he tekevät kovaa työtään rakennuksilla.

        Täällä kirjoittelee aikansakuluksi näyttöpäätteen takana istuvat, joiden palkan maksaa heidän työnantajansa. Onko mielestäsi oikein?

        Olen työskennellyt monella alalla ennen eläkkeelle siirtymistä ja tiedän varmasti, että rakennusalalla on työtahti kova ja luuserit eivät menesty. Jopa mestarina harvoin ehdin lukea iltasanomat.

        Palkatessani vielä viimme vuonna timpuria ei hänen palkkansa noussut 11 euroa korkeammaksi.

        Omakotitalon työtuntimäärää on mahdoton sanoa tarkkaan, joka sanoo hän valehtelee.

        Pohjaratkaisut, perustamistapa, katon muoto, sisäseinät ja niiden mitoitustarve tuleeko rakennuksesta 1.5 kerroksinen vai matala. Jo tellinkien teossa saattaa mennä lukemattomia työtunteja.

        Hartiapankkirakentaja pinnaa turvallisuudesta ammatikseen tekevä ei voi niin tehdä, sillä harva isäntä palkkaa invaliidin rakennukselleen ja onnettomuus tapahtuu vääjäämättä vuosien kuluessa, jos pinnaa.

        Palkatessa timpuria on oma vika jos hän pinnaa työtunneista, eihän kannata jättää kallispalkkaista miestä kantamaan lautoja, siivoamaan ja noutamaan tavaraa. Palkkaa tumpelon a)5 euroa/h ojentamaan heille tarvikkeita ja joka samalla ottaa tunnit ylös koska alkaa ja koska lähtee.


      • Kepa
        muurint. kirjoitti:

        on vitsi. Tässä ovat saaneet purkaa patoutumia rakennusalaan, omassa elämässään pettyneet. Eihän rakennusmiehet ole täällä puollustamassa ammattikuntaansa, he tekevät kovaa työtään rakennuksilla.

        Täällä kirjoittelee aikansakuluksi näyttöpäätteen takana istuvat, joiden palkan maksaa heidän työnantajansa. Onko mielestäsi oikein?

        Olen työskennellyt monella alalla ennen eläkkeelle siirtymistä ja tiedän varmasti, että rakennusalalla on työtahti kova ja luuserit eivät menesty. Jopa mestarina harvoin ehdin lukea iltasanomat.

        Palkatessani vielä viimme vuonna timpuria ei hänen palkkansa noussut 11 euroa korkeammaksi.

        Omakotitalon työtuntimäärää on mahdoton sanoa tarkkaan, joka sanoo hän valehtelee.

        Pohjaratkaisut, perustamistapa, katon muoto, sisäseinät ja niiden mitoitustarve tuleeko rakennuksesta 1.5 kerroksinen vai matala. Jo tellinkien teossa saattaa mennä lukemattomia työtunteja.

        Hartiapankkirakentaja pinnaa turvallisuudesta ammatikseen tekevä ei voi niin tehdä, sillä harva isäntä palkkaa invaliidin rakennukselleen ja onnettomuus tapahtuu vääjäämättä vuosien kuluessa, jos pinnaa.

        Palkatessa timpuria on oma vika jos hän pinnaa työtunneista, eihän kannata jättää kallispalkkaista miestä kantamaan lautoja, siivoamaan ja noutamaan tavaraa. Palkkaa tumpelon a)5 euroa/h ojentamaan heille tarvikkeita ja joka samalla ottaa tunnit ylös koska alkaa ja koska lähtee.

        Rakennusalan moraali on vain melko mitätöntä, hintapyynti ei anna edes suuntaa kaverin taidoista. Sopivan paikan tullen 5€ lautapoika pyytää ihan härksisti 25€ piemeästä tunnista. Minä en kehtaisi pyytää tuollaista hintaa hommasta jota en hallitse hyvin.


      • Kepa kirjoitti:

        Paljonko tavanomaisen 150 neliön omakotitaloon menee kaiken kaikkiaan työtunteja, eri ammattilaisilla?

        Ennenvanhaan eli 90-luvulla laskettiin ammattityötä 15 tuntia lattianeliölle kun perustukset oli tehty mutta talotekniikan kehittymisen myötä tuo lienee nykyään pitkälti yli 20 tuntia ja erikoisammattimiesten (LVIS automatiikka) osuus on noussut rajusti.


    • sex

      varamiespalvelusta 22e/ h rakennussiivoojia ja n.25e/h ammattilaisia,

      • nxklvjkxjl

        ovat töissä, eivätkä henkilövuokrausfirmoissa, jotka eivät maksa kunnolla.


    • Veikko Viro

      Samaan tulokseen on tultu. Virosta saa alle 10€/h ja jälki on parempaa kuin kotimaisilla tekijöillä. Eiköhän noi kotimaiset tuntihinnat tosta tipu kuluvan vuoden aikana. Vielä kun päälle huomioidaan, että rakennuslupia on haettu alkuvuodesta aika paljon vähemmän kuin viimevuoden vastaavana aikana, niin sanoisin, että ensi vuonna rakentajilla on mukavat oltavat. Virosta saa halpaa työvoimaa ja kotimaassakin on hinnat tippuneet, koska työt on rakennuksilla vähentyneet oleellisesti tähän vuoteen verrattuna. Lisäksi talotoimittajilla alkaa olla ylikapasiteettia, eli niidenkin hinnat tippunee.

      • Tumpelo

        Mutta on se hyvä, että yhteiskunta elättää minut ja perheeni seuraavat 500 päivää :)


    • ppp

      ...että tosi ammattirakentaja voi pyytää hyvän hinnan työstään, koska on sen arvoinen. Hän myös pärjää, eivätkä siihen vaikuta sen enempää virolaiset kuin suhdanteetkaan. Hänen paras markkinointikikkansa on tyytyväiset asiakkaat, ja niin kauan kuin niitä on, ei työ lopu vaikka siitä inhimillisen palkan pyytäisikin.

      Ettäkö muka jurpot ole jo oppineet, että halvin ei ole aina edullisin ja kallein ei olekaan loppujen lopuksi kallein.

      Virolaisia ei sovi väheksyä, siellä todella taitavia miehiä, jotka voittavat taidoissa monet kotimaiset mennen tullen, toivottavasti vaan seuraavat näitä palstoja, eivätkä myy itseään polkuhinnalla. Se ei ole pitkässä juoksussa kenenkään etu.

      • Snikkerman

        Sä olit haaveillut talosta kauan. Omasta pikku pesästäsi. Sä elit omaa talounelmaa. Sä katsoit talotehtaiden paketit, mutta sä päätit säästää ja näppäränä kaverina, vähän taitavampana kuin keskivertokaveri; SÄ PÄÄTIT RAKENTAA IHAN ITSE.
        Remonttireiskasta katsoit kuinka runko pystytetään - eihän se vaikealta näyttänyt, kyllä sulta yksi runko nousee vapaa-ajalla. Sun hieno tutkinto kattaisi myös nuo helpot timperin hommelit.
        Kun sä olit pari viikkoa taiteillut sen rungon kanssa sä laitoit työkkäriin ilmoituksen, että tarvitaan timpuria, kirvesmiestä, ketä vaan joka tulisi ja V....U PELASTAISI SUN PIKKU TALOUNELMASI, JOTA SÄ SÄÄSTIT HENGILTÄ!!!!
        Hakijoille sä sepitit tarinan, juuri tuon virolaisen timpurin, joka oli tehnyt tuota talonrunkoa. Sä et kehdannut sanoa, että se oli sun kättes runoutta. Vaimosi tuki tarinaasi, vaikka nolona.
        Ja se timpuri pyysi liksaa, verokirjalla tai toiminimellä, ja sä et halunnut maksaa. Joten sä haastattelit toista, ja kolmatta - neljäs tuli pimeästi ja puoli-ilmaiseksi. Sä olit tyytyväinen.
        Sun pikku talosi tulisi sittenkin valmiiksi. Sä suunnittelit salaojat itse, sulla oli pimeät äijät duunissa koko ajan. Sä olit itse tehtaassa ay-miehenä, sä olit luottamusmies - varmaan olet vieläkin, mutta minä ilmiannoin sut rakennusliitolle ja ilmiannan joka v....n liitolle millainen SIKA SINÄ OLET!
        Pilkkasit sähkömiestä, putkimiestä, timpuria, kukaan ei osannut mitään, vain sinulla oli salattu rakennusalan tieto. Lähettelit viisi sähköpostia päivittäin, soitit kolme kertaa. Annoit ohjeita, vaadit tivasit, solvasit millaisia pummeja rakennusalalla on - tyhmiä ja tomppeleita.
        Rakensin sulle rungon, nostelin kattotuolit yksin tein sulle kolmen jätkän duunin YKSIN, mutta valitit, että on liian kallista.
        Säästi lisää - piirsit sisäseinänpaikat ihan itse lattiaan - ja minä tosiaan asensin ne ohjeittesi mukaan koska minua VITUTTI! Ja sitten syytit minua, että seinät on pari senttiä tuolta ja täältä vinossa. HAHAHAHA! Sitten lähetit minulle viestejä, tekstiviestejä, että muitakin tulijoita on jos ei kiinnosta.
        Suuri nautinto oli lähettää sinulle viesti, että laita rahat tilille tänään tai tulen kaivamaan ne sun nenästäsi. Kun rahat oli tilillä lähetin sinulle viestin, että ilmiannan sinut, ay-mies, luottamusmies, rakennusliitolle ja SEN TEIN SUURELLA MIELIHALULLA JA HYMYILLEN. Toivottavasti ovat käyneet jo, mutta ilmiannan sinut jokaiselle mahdolliselle liitolle, sillä sinä olet jokaisen timpurin tai työntekijän pahin painajainen.

        Timpuri.


    • Omega
      • virulainen

        viru poika ei taida maksa veroja suome ollenkkaan :) Osta virolaiselt, ei jää sitten suomalaisille mittään.. voida sitten suomalaisi veroprosentteja nosta kunnolla, ei jää sitten suomalaisille tilaajallekaan palkasta mittään..


    • rakennus urakoitsija

      mietippä kun laskutan itse tuon 32 e tunti, mitä minulle siitä jää? 15-17 e. tilitoimisto laskuttaa jopa sataa euroa jossain tapauksessa=) tilinpäätös/tarkastus. ei se kallista ole, ja on sit kuitenkin laatua ja urakoitsijan takuu 10 v yleensä.

    • peltiseppä

      Ha eihän noi edes ole kalliita laske itse jos maksat kaikki verot ja sosiaalikulut vakuutusmaksut autot työkalut ja verstaiden vuokrat niin paljonko jää käteen .
      idiootti

    • V.I.P.-Timpuri

      Kätevyys käsistä ei oikein riitä, on myös tiedettävä milloin mitäkin tehdään, ja miten se tehdään. Työn "marssijärjestys" on ammatti timpurin merkittävää osaamista.

    • ...verokiila, joka on Suomessa yksi maailman leveimmistä - ja sitä kautta toisen suomalaisen työllistäminen on suhteessa omaan palkkaan yksi maailman kalleimmista harrastuksista. Aika suuret pitää olla tulot, että kannattaa vierasta työvoimaa pestata.

      http://www.talouselama.fi/kolumni/article159068.ece

      • uunoo

        saadaan kuule ne listajiirit ja räystäät mittaansa ekalla kerralla, ei tartte susia tehä pinoa.
        siinä vissi ero ja miltä se sitte valmiina näyttää se mökki ja mitä siitä myydessä saa. sitä monessa uudessa talossa saa partaansa nauraa kun reipas isäntä esittelee päin v....a olevia asennuksiaan..... mutta sehän tulee halvaks
        väh.15-20e pimeenä iltahommista ja tmi harkinnassa väh. 35e tunti


    • solmussa

      Juu, kannattaa olla pois töistä ja tehdä itse, jos kerran osaa. Tietää ainakin mitä saa. Minun remppari otti 40 euroa tunti ja tulos täyttä sutta ja sekundaa. Ei osannut laskea tavaran menekkiä ja osti sitä pilvin pimein.
      Ei muistanut mitä töitä pyydettiin ja jätti puolet tekemättä. Kaikista virheistä ja kommelluksista voisi kirjoittaa kirjan.

    • Kallistimpuri

      on timpurilla 13 €- ylöspäin . Yritys veloittaa 30 € alv22% eli 36 €, tuo pitää sisällään Tyel-maksut, tapaturmavakuutusmaksut, työvaatteet, sairausajanpalkat, lomapalkan, tyäajanlyhennysansion yms maksut.
      Normaali omakotitalon rakentaminen kestää n. 1500 h-2000 h. Mikäli tehdään paikalla, riippuen elementtitoimituksen laajudesta tuntimäärä pienenee. Mutta, kun tilaat elementit siirtyy tietenkin
      tehty työ tehtaalle ja samoin kate! Eli yleensä hartiapankkirakentaja tilaa elementit tehtaalta ja maksaa niistä huomattavan summan rahaa.
      Rungon osuus; sisältäen ulkoseinät, kattoristikot, ikkunat, ulko-ovet, vesikaton on vain eneintään 1/4 osan
      kokonaiskustannuksista. Ja yleensä tuon toimittaa elementtitoimittaja/rautakauppa hintaan ?.
      Rungon tekeminen ammattimieheltä on yksinkertaista. Jos esim kyseessä olisi 140 m2 talo.Ulkomitat 9 X 15,7 m
      ja runkona; pystyt 48x148 ja ja vaaka 48x48 , neliölle kustannus n 6,4 €/m2. Lisätään eristeet 150 mm ja 50
      kustannus 9,10 €/m2, lisätääm tuulensuojavilla 45 mm, kustannus 12,5 €/m2, lisätään sisäpuolen kosteussulku 2 €/m2(sis. niitit teipit nitojan), lisätään sisäpuolen kipsilevy EK ruuvit kustannus 4 €/m2
      lisätään ikkunaylityspalkit ja ovien ylityspalkit normaalisti n. 330 €/talo ( kertopuu 2kpl 50x300 pituus 12 jm)). Nämä yhteensä 34 €/m2 palkit330 €.
      Lisätään ristikot k 900 18 kpl a 145 €/kpl=2610 € sisältää kiinnikkeet ja naulat. Lisätään aluskate; tarve n 200 m2 3.4 €/m2, lisätään peltikate 11 €/m2, lisätään harjapellit ja reunapellit ja ruuvit, rännit ja syöksyt n
      1200 €. Lisätään ikkunat ja ulko-ovet, ikkunat . n 6000 € ja ovet 1200 €(ei tartte tinkiä).

      Kaikki nämä yhteensä Ulkoseinää 130 m2x34 €/m2=4 420 € palkit330=4 750 €
      Vesikatto 200 m2 X(3,4€ 11€) 1200 2610= 6 690 €
      Ikkunat ja ovet yht=7 200 €
      Lisätään pientarvikkeet ja sälät 500 €
      Yhteensä runkopaketti rautakaupasta=19 140 €.
      Lisätään työ hmm..timpuri ja apumies käyttää vaikkapa aikaa tuohon hommaan 2 kk
      eli yhteensä 4 työkuukautta. Palkka keksimäärin 15 €/hX680 tuntia = 10200 €
      jos firma tekee 680X36 €/h=24 480 € sisälteän alv 22 %

      Eli talopaketti yhteensä 43 620 € sisältää alv:n 22%. Lisätään vielä räystäänaluslaudat ja kiuas, lauteet, ja
      löylykauha, väliseinäpuutavarat, ja kodinkoneet, jamitä vielä...

      • joukahainen11

        jos ny komppaan sun tekstiäs ja vastaan sen mukaisesti,kannattaa olla ammamies ni ton kaiken voi tehä yksin ja vieläpä ilmasiks:)malmit taskuun ja kanarialle:)


    • pateri59

      ei se kallis oo!tutki yksityisyrittäjän maksut ja kulut,ei siitä paljoo jäää!

    • timbermannen

      raksamiehen huippupalkka on 14.69e/h tyhmä ottaa sen urakka hommiin ja toiseks ja kolmanneks 30e sisältää alv. verot, sossu ja mitä näitä on samat tekstit löytyy sunkin tilinauhasta. vielä mahdolliset työkalut kun niitä ei sulla ole.

      ihminen se on rakemieskin ja töitä tekee eläkseen. elääkkeellekkin pääse jo 55v kun paikat on jo niin sökönä ettei vessanpöntöltä pääse ylös

      pieniä nuo hinnat on kun ruvetaan kyselee putkirunkkujen taksoja.

    • j

      asia on niin että et ollutkaan palkkaamassa timpuria verokirjalla vaan yritystä jonka palkkalistoilla timpuri on
      ja koska kyseessä on yritys niin on sillä myös kuluja esim. firman omistaja(t) haluavat myös omansa eli etsi timpuri joka tekee työtä verokirjalla ja palkkaa hänet ! ei sunkaan palkkaama yritys myy sun työtä sillä rahalla jonka se maksaa sulle.

      • kuuseeteetaankoo

        Kyllä duunarityön teettäminen Suomessa on kallista: laiskoja toistaitoisia valittajia mankumassa järjetöntä hintaa surkeasta laadusta, tupakalla lorvimisesta ja tekosyiden keksimisestä. Halvempi on näin alle 8000e kuukausipalkalla kuitenkin jäädä töistä pois ja tehdä homma itse: tietää tällöin saavansa kelvollista laatua, ei tarvi kuunnella valheita - ja homma valmistuu järjellisessä ajassa. Näiden "oikeiden ammattimiesten" ajankäyttö kun on sitä, että hommaan menee tupla-aika verrattuna siihen että sen tekee itse, vaikkakin ilman alan koulutusta. Nämä "ammattimiehet" menevät mistä aita on matalin, ellei jatkuvasti ole patistamassa kuinka asiakkaana työn haluaa tehdyksi, ja matalimmalta kohdaltakin aitaa ylittäessä jälki on kauniistikin sanottuna juostenkustua.
        Anteeksi jos jotakuta aiheetta loukkasin, mutta kehottaisin silti näitä "alan ammattilaisia" menemään peilin eteen ja miettimään kehtaavatko enää katsoa kuvaansa.


      • muurari11
        kuuseeteetaankoo kirjoitti:

        Kyllä duunarityön teettäminen Suomessa on kallista: laiskoja toistaitoisia valittajia mankumassa järjetöntä hintaa surkeasta laadusta, tupakalla lorvimisesta ja tekosyiden keksimisestä. Halvempi on näin alle 8000e kuukausipalkalla kuitenkin jäädä töistä pois ja tehdä homma itse: tietää tällöin saavansa kelvollista laatua, ei tarvi kuunnella valheita - ja homma valmistuu järjellisessä ajassa. Näiden "oikeiden ammattimiesten" ajankäyttö kun on sitä, että hommaan menee tupla-aika verrattuna siihen että sen tekee itse, vaikkakin ilman alan koulutusta. Nämä "ammattimiehet" menevät mistä aita on matalin, ellei jatkuvasti ole patistamassa kuinka asiakkaana työn haluaa tehdyksi, ja matalimmalta kohdaltakin aitaa ylittäessä jälki on kauniistikin sanottuna juostenkustua.
        Anteeksi jos jotakuta aiheetta loukkasin, mutta kehottaisin silti näitä "alan ammattilaisia" menemään peilin eteen ja miettimään kehtaavatko enää katsoa kuvaansa.

        sä nero ku osaat itte tehä.
        Tunnetko itsesei suureksi työnantajaksi jos olet antanut komukkaduunarille päiväksi leipää?
        Mökkiläistyömaat on tänä päivänä sitä, että verokirjamies laskee/hankkii/huolehtii ja vielä tekeekin hommat ja isänt seisoo peukku suussa ja muna pystyssä.
        Näin se menee- sitten on jotain omasta mielestään neroja tyyppejä- jotka ei tiedä tuon taivaallista timprauksesta tai mökkiläistalon muuraus/laattatöistä- pikkunousukkaita rivi-inssejä jotka omissa (työnantajlleen tosi kalliissa) töissään kattelee bimposivuja ja särpää kaffetta,ja käy pualpäiväs norkoilemasa
        ja haukottelemassa työmaallaan ja vinoilemassa paskapää timpurille joka ei osaa mitää--

        Voi voi- tarvis antaa hiukka tuulettajan remmiä.


    • sahataan

      Jos palkkasi on nettona 2000€ tai yli niin työnantajasi maksaa sinunkin elämästäsi kaikkine kuluineen pitkälti yli 3000€ joten siitä se alkaa muodostumaan se kova tuntiveloitus sinunkin kohdalla!
      Siihen kun ostelee työkalut ja auton liikkumista varten niin onhan se sikamaista yrittää saada kulujaan peitettyä.

      • fdewfdewf

        Olen joskus yrittänyt selittää kuluja ihmisille, mutta se on ihan turhaa hommaa. Pertti Perse joka itse tienaa 13e/h kateellisena luulee, että ne yrittäjät ovat kaikki rikkaita kusettajia.

        -verot
        -yel(tutkikaapa nilkit paljon tähänkin uppoaa rahaa jos maksaa sitä oikeiden tulojen mukaan)
        -kaikki vakuutukset(ne on muuten vitun kalliit. Tiedoksi kaikille kotipoliiseille)
        -työkalut, vatteet, autokulut yms.'
        -varaston ja mahdollisen toimiston vuokra lisäkuluineen.
        -kirjanpito
        -oma palkka

        loput 2000 pikku kulua esim. mainostaminen, kotisivut/domain sähköposti, pankkipalvelut ymsymsymsyms.

        Jeejee hyvää kevättä.


      • Essiajah
        fdewfdewf kirjoitti:

        Olen joskus yrittänyt selittää kuluja ihmisille, mutta se on ihan turhaa hommaa. Pertti Perse joka itse tienaa 13e/h kateellisena luulee, että ne yrittäjät ovat kaikki rikkaita kusettajia.

        -verot
        -yel(tutkikaapa nilkit paljon tähänkin uppoaa rahaa jos maksaa sitä oikeiden tulojen mukaan)
        -kaikki vakuutukset(ne on muuten vitun kalliit. Tiedoksi kaikille kotipoliiseille)
        -työkalut, vatteet, autokulut yms.'
        -varaston ja mahdollisen toimiston vuokra lisäkuluineen.
        -kirjanpito
        -oma palkka

        loput 2000 pikku kulua esim. mainostaminen, kotisivut/domain sähköposti, pankkipalvelut ymsymsymsyms.

        Jeejee hyvää kevättä.

        "-työkalut, vatteet, autokulut yms." Hei pelle! Sä saat kaikki vähennyksiin ja poistoihin. Joka vuosi vaihdat pakun uuteen, ja ajat sillä myös siviiliajosi. Päiväkirjaan runoilet sitten satuja..kaiken lisäksi asiakas maksaa laskussaan vielä ne autosi kilometrit! Kun kokeneen timpurin tuntliksa on apout 16 egeä tunti, niin miksi mä maksaisin sulle 50 euroa tunti/ sis. alv. Palkatkaa hyvät ihmiset suoraan väki teille töihin, kotitalous voi toimia työnantajana. Kaikkien kulujen kanssa timmermanni maksaa teille noin 25 euroa tunti. Kortisto on täynnä työttömiä raksamiehiä, sieltä vaan kyselee. Moni lähtee myös himmeeseen töihin, ja taas säästetään..talkoovakuutus kuntoon.


      • fghjfhgfdf
        Essiajah kirjoitti:

        "-työkalut, vatteet, autokulut yms." Hei pelle! Sä saat kaikki vähennyksiin ja poistoihin. Joka vuosi vaihdat pakun uuteen, ja ajat sillä myös siviiliajosi. Päiväkirjaan runoilet sitten satuja..kaiken lisäksi asiakas maksaa laskussaan vielä ne autosi kilometrit! Kun kokeneen timpurin tuntliksa on apout 16 egeä tunti, niin miksi mä maksaisin sulle 50 euroa tunti/ sis. alv. Palkatkaa hyvät ihmiset suoraan väki teille töihin, kotitalous voi toimia työnantajana. Kaikkien kulujen kanssa timmermanni maksaa teille noin 25 euroa tunti. Kortisto on täynnä työttömiä raksamiehiä, sieltä vaan kyselee. Moni lähtee myös himmeeseen töihin, ja taas säästetään..talkoovakuutus kuntoon.

        Kyllä ei muuta kuin 3 pimeetä miestä vaan töihin. Sillä ne hommat hoituu ja Suomi pelastuu lamalta ja nuoriso voi hyvin. Vakuutukset ovat tietysti pojilla myös kunnossa. Onneksi kukaan ei ota tuollaisen vajakin juttuja edes tosissaan. Sylki lentää tralalaa

        Saat kaikki vähennyksiin ja poistoihin..Ei valittetavasti pidä paikkaansa, mutta niin sen pitäisi olla.


      • kjjbgvv
        Essiajah kirjoitti:

        "-työkalut, vatteet, autokulut yms." Hei pelle! Sä saat kaikki vähennyksiin ja poistoihin. Joka vuosi vaihdat pakun uuteen, ja ajat sillä myös siviiliajosi. Päiväkirjaan runoilet sitten satuja..kaiken lisäksi asiakas maksaa laskussaan vielä ne autosi kilometrit! Kun kokeneen timpurin tuntliksa on apout 16 egeä tunti, niin miksi mä maksaisin sulle 50 euroa tunti/ sis. alv. Palkatkaa hyvät ihmiset suoraan väki teille töihin, kotitalous voi toimia työnantajana. Kaikkien kulujen kanssa timmermanni maksaa teille noin 25 euroa tunti. Kortisto on täynnä työttömiä raksamiehiä, sieltä vaan kyselee. Moni lähtee myös himmeeseen töihin, ja taas säästetään..talkoovakuutus kuntoon.

        Hei pelle!! ei siinä paljon vähennykset auta jos yritys ei tuota mitään.
        Palkkaile sinä vaan himmeitä tekijöitä ja tule sitten taas tänne valittamaan kun hommat kusi eikä kukaan vastaa mistään!! Ne himmeät tekijät sitten myös maksaa sinunkin eläkkeesi joten leppoisia eläkepäiviä sinulle!!


      • trfrgfds
        Essiajah kirjoitti:

        "-työkalut, vatteet, autokulut yms." Hei pelle! Sä saat kaikki vähennyksiin ja poistoihin. Joka vuosi vaihdat pakun uuteen, ja ajat sillä myös siviiliajosi. Päiväkirjaan runoilet sitten satuja..kaiken lisäksi asiakas maksaa laskussaan vielä ne autosi kilometrit! Kun kokeneen timpurin tuntliksa on apout 16 egeä tunti, niin miksi mä maksaisin sulle 50 euroa tunti/ sis. alv. Palkatkaa hyvät ihmiset suoraan väki teille töihin, kotitalous voi toimia työnantajana. Kaikkien kulujen kanssa timmermanni maksaa teille noin 25 euroa tunti. Kortisto on täynnä työttömiä raksamiehiä, sieltä vaan kyselee. Moni lähtee myös himmeeseen töihin, ja taas säästetään..talkoovakuutus kuntoon.

        "Ja taas säästetetään" No ei ainakaan remppahommissa. Oletko koskaan Pelle kuullut kotitalousvähennyksestä. Pimeissähommissa on muutenkin aina riskinsä varsinkin jos ei tunneta hyvin puolin ja toisin, mutta jokainen tekee tietysti miten tahtoo.

        AAH ihanan katkeria kommentteja taas ilmassa. Vaikka olisi vain 1-2 miehen konkurssikypsä firma puolen vuoden tressistä johtuva univelka niin sekin varmaan vituttaa teitä kateellisia.


    • vittuuntunut

      Sais isot firmat ja muutkin katsoa vaan peiliin, ku valitetaan ettei hinnat riitä. voisivat miettiä vaikka miksi ei rahaa tule, ku työmiehet tunaroi viikko tolkulla yksinkertaista hommaa minkä ammattilaisen pitäisi tehdä ripeästi ja yli puolet nopeammin. ku tekis ripeästi niin pääsis aikasemmin uudelle työmaalle ja rahaa tulisi kuussa enemmän. Ja silti pitäis tehdä laadukasta jälkeä. tähän ei taida enää moni suomalainen timpuri pystyä.
      Määräykset vaan kovenee ja pitäisi kehityksen mukana pysyä jotta voitaisiin kehua suomalaista ammattiosaamista. Osaamista ehkä löytyy, mutta ahneella on paskanen loppu. ja moraali on heitetty roskiin jo ajat sitten. on niin monta esimerkkiä kun iso firma on rakentanut talon, rivarin tai jonkin muun ja 2 vuoden päästä on jo ongelmia. ei välitetä paskaakaan tehdään vaan äkkiä ja halvalla, eihän suomalainen koskaan valita. ja sitten ihmetellään kun hommat vähenee. Ja kaiken huipuksi kunnat ja kaupungit käyttää näitä firmoja koska ovat joutuneet laskemaan hintojaan kun ei töitä muuten ole. mikä taas johtuu siitä laadusta. huomaako joku kärrynpyörän tässä. Ilmeisesti yritysten johtajat tuolla ja aikamonella muullakin alalla ovat niin saatanan ahneita, itsekkäitä, ja tyhmiä etteivät tajua mitä tuostakin seuraa. Mutta ei hän millään ole väliä niin kauan kun rahaa tulee omaan pussiin muitten kustannuksella. Mitäs sitten kun ei enää tule..?? Noh. kuitenkin vastatakseni keskutelun aloittelijaan niin 35e/h on ihan kohtuullinen hinta. siitä jää vielä kaikille osapuolille jotain. ja eikä se ainakaan minua haittaa jos se hinta olisi vaikka 45e jos sillä saa todella laadukasta jälkeä ja nopeasti. harmi vaan kun näin ei ole vielä koskaan ollut. ei päde tällä alalla ettei halpaa ja hyvää ole vielä keksitty, kun ei ole kallista ja hyvääkään..

    • Suomi Viroon

      Sen verran erikoinen aloitus, että kuitenkin sallii oman palkan olevan luokkaa 31-35 € tunti ja ilmeisesti vaatisi että timpurit tekisivät paljon halvemalla, jos tunti hinnassa oli alv mukana.
      Esim laskelma palkka 2000 € käteen verot 30 % brutto 2600 € sosmaksut plus vakuutukset X1,7=4420 lisätään Alv 22%= 5392,40 siis kokonais hinta sinun kuukausipalkasta ja tämä kun jaetaan 21,5 päivällä tekee päivässä
      250,80 €/ 8h =31,35€/h siis onko omassasi palkassa mitään järkeä????
      Ihmettelen ihmisten käsityksiä.
      Alv on laskettu 2004 tason mukaan.
      Ilmeisesti itse et ole valmis tinkimään omasta palkastasi mutta muiden pitäisi tyytyä vähempään.

    • PK-yrittäjä...

      Meinaan, että mitä siinä jää tuosta 30 e tekijälle (esim. tmi) kännyyn.

      Alvin jälkeen noin: 24 e

      Joka tunnista menee osa yrityksen kiinteisiin ja muuttuviin kuluihin. Olkoot nyt vaikka 4 e, jää: 20 e

      Siitä vielä pois sivukulut ja verot, jää noin: 10 e netto.

      Aika mielenkiintoista kun laskee paljonko sinun palkasta menee suoraan ja ko. urakoitsian kautta suoraan valtion pussiin, jos nyt edes tuolla hinnalla kukaan lähtee rehelliseltä pohjalta hommia tekemään.

      Jos nettosi on 2000 e, työnantaja maksaa karkeasti ottaen tuplat eli puolet menee suoraan valtiolle (jos ei lähdetä pilkkuja fiilaan). Tuolla 2000 e saat ostettua työtä noin 60 h, josta nettona tekijälle jää käteen hiukan reilu 10 e/h yht: 700 e. Näin kivasti noin 4000 e suli noin 700 e eli vajaassa parissa viikossa siitä kun sait palkan, valtio tienasi reilut 3000 e.

    • /6/6*

      vapaata ja tee se talo,mitä tänne tuut itkee??????????????????????

    • melkein käy kateeksi

      Rappautin kesällä kellarini ja 100 neliön hinnaksi tuli 6500€.

      Rappari kävi työmaalla 6 kertaa.
      Ensimmäisellä kerralla kävi katsomassa kohteen ja toi telineitä yms. tavaraa. Työmaalla 1h.
      Toisella kerralla kävi suojaamassa paikat. Työmaalla 5h
      Kolmannella kerralla veti ensimmäisen kurakerroksen ja verkot. Työmaalla 7h.
      Neljännellä kerralla toinen kurakerros. Työmaalla 6h
      Viidennellä kerralla pinnoitus, työmaalla 7h
      Kuudennalla kerralla laskun tuonti, suojausten poisto ja pientä viimeistelyä. Työmaalla 2h
      Jos laskee että työmaalla vietetyn ajan lisäksi on menny vaikka 5h tarjouksen tekemiseen, tarvikkeiden hankintaan yms. ja lasketaan työaikaan vielä tunti matkoihin joka käynnistä, 6h.
      Käytetty aika siis yhteensä 39h, eli palkansaajan työviikon verran.

      Jos alkaa purkamaan tuota laskua, niin 1300€ on arvonlisäveroa, jolle laskuttaja ei vaan voi mitään.
      Käytetyt tarvikeet maksaa alle 1000€.

      Tekijän laskuttama hinta työstä on siis 4200€/39h=107€/h.

      Vaikka tuosta menisi ensin kolmannes vakuutuksiin, eläke- ja sotumaksuhin ja lopusta vielä 60% veroihin, niin silti nettopalkaksi jää 30€/h eli 4000-5000€ nettona kuussa. No tietysti tuosta jonkilainen osa on oikeasti menee vielä koneisiin yms. Mutta kuitenkin.

      Saa olla melko korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä jotta saa saman valkokaulustöistä.

      • Aika reilua

        Lääkäri ja hoitaja, joiden varsinainen työaika reilun tunnin (2 x 1h 15min, yht: 2,5 h), laskutus reilu 800 e ennen kelakorvausta. Alviahan näistä ei mene.


      • muovihammas
        Aika reilua kirjoitti:

        Lääkäri ja hoitaja, joiden varsinainen työaika reilun tunnin (2 x 1h 15min, yht: 2,5 h), laskutus reilu 800 e ennen kelakorvausta. Alviahan näistä ei mene.

        Laitettiinko sulle kultahampaat?

        Itse käväin tuossa hammaslääkärillä ja se maksoi 128€ (kahden hampaan paikkaus).


      • Aika reilua
        muovihammas kirjoitti:

        Laitettiinko sulle kultahampaat?

        Itse käväin tuossa hammaslääkärillä ja se maksoi 128€ (kahden hampaan paikkaus).

        Taitaa mennä aika lailla samoille nurkille.

        Urakallahan nuo tosin tekevät ja sinänsä ei ole häpee jos on nopee, kuhan ei laatu kärsi.


      • Rauhaa mutta

        Ja totuus on tuo kuittikauppa ja muu perse mistä ei jää ikinä kiinni kun on myynyt urakat seitsemään kertaan alihankinnan kautta virolaisille. Ei tarvii ihan kaikista työnanjamaksuista ja muista itkeä. Kyllä ukkelille pitää palkka maksaa ja yrittäjälle jäädä yrittäjän riskiä kompensoiva summa viivan alle. Mut tosiasia on että voi hoidattaa itseään Mehiläisessä melkein halvemmalla kun autokorjaamossa ja rakenussliikkessä joka tulee sohimaan ne tasoitteet seinään vielä vähän huolimattomammin kun minä. Mä luulen että ne röntgenkoneet maksaa vähän enemmän ku se väljä Hilti. Ja mikä lienee hahmojen koulutustaso suhteessa laskutukseen. Ja kyllä mietin niitä nohevia varten jo sen KELA korvauksen.


    • entinen timperi

      Yksikään kova palkainen Timpuri EI osaa laitaa vesikouruja vaikka ovat huippu timpureita ja palkka 30-40€. Enne joka timpuri osasi tämän homman ja myös Ikkuna,piipun peltien laitto onnistui ja palkka vain nykyrahassa 8€. Mutta siten kun peltiammattilainen menee laittamaan niin sitten löytyy ohjeita ja ammatti taitoa.

    • yrittäjä23

      Voi hyvä sylvi.. täällä puhutaan timpurin palkasta 30-40€!! Kysehän on kuitenkin yrityksen laskutushinnasta. Ja tuolla laskutushinnalla ei todellakaan herroiksi eletä, kun huomioi yrittäjien 10-15h työpäivät, riskit ja muut stressit. Hullun hommaa, mutta jonkunhan sitä on tehtävä jotta ihmisillä olisi töitä.

      Ja siitähän yrittäjä ei saisi sitten mitään ansaita (edes 10% katetta). Kokeilkaapa joskus laskea yrityksen menot kaikkine markkinointeineen ym. ja todellisuudessa työntekijän laskutusaste on jotain 70-80% luokkaa. Ei ole kehumista.

      Sitten ihmetellään miksi on harmaata taloutta.

      • rthhq54

        Juuri näin. Normaalissa palkkatyössä käyvä pulliainen ei tajua sitä, että 40e laskutushinta ei todellakaan tarkoita 40e/h palkkaa.

        Ensinnäkin tuossa hinnassa on alvit ja sos.kulut joiden jälkeen työntekijän saama "bruttopalkka" on jossain 20e/h päällä.

        Siitä kun sitten lähdetään maksamaan auton, työkalujen, markkinoinnin, kirjanpidon jne.jne. kulut niin normaalimittaisilla työpäivillä ei kummoisia tuloja jää.

        Ei sillä, että tuommosia laskutushintoja itsekkään maksaisin vaan teen itse mitä on rakentamisia. Jos taitoa ei olisi niin noilla hinnoillahan se olisi sitten mentävä, enkä niitä yhtään ihmettele.


    • mieti ensin

      tuolla 40€:lla ei hirveitä palkkoja tekijälle vielä makseta. vakuutukset, eläkemaksut, verot, työkalutkin pitäisi saada kuoletettua yms yms. Mieti sitä kautta asiaa.

    • tj hpj

      Oman alani tuntiveloitushinnoista menee keskimäärin:

      32% palkkoihin
      22% palkkojen sivukuluihin
      28% kiinteisiin liikekuluihin
      18% arvonlisäveroon

      esim. 50€ tuntiveloitushinnasta menee:

      27€ palkkakuluihin
      14€ Kiinteisiin liikekuluihin
      9€ arvonlisäveroon

      ja näillä lukemilla kun mennään niin voittoa on tehty tasan 0%

    • Mök-ki
    • Ammatinharjoittaja

      Hiton ruikuttajat! ottaisitte selvää asioista ne jotka kuvittelee, että timpuri/rakennusmies saa jotain 30€/h tai 5000€/kk. jos oot rakennusliikkeellä töissä taiteetitse toiminimellä tilanne on sama 30 € sulaa pakollisten maksujen ja verojen jälkeen aina 12€/h asti joka tekee karkeesti 2400€ /kk josta menee ansiovero vielä ja kuussa jää kateen aikalailla sellanen 1700€. paskasta ja kylmää ja ties mitä ja kaiken kukkuraksi saa vielä vittuilut kiitokseksi kaikilta turhaan kateellisilta joka kodin remontti-reiskoilta.EI HELVETTI!

    • OPETELKAA LASKEMAAN

      Se joka valittaa "korkeista hinnoista" (kun puhutaan yrittäjän n. 40-50 € h laskutus tunnista) suosittelen marssimista yritys kursseille tai itsenäistä opiskelua laskutus tunnin muodostumisesta.

      Kun alkaa laskemaan mukaan;
      - palkka kulut
      - mahdolliset sairastumiset
      - "hiljaiset ajat" (silloinkin on saatava ruisleipää)
      - lomat
      - työkalut
      - kulkemiset/kulkuneuvot
      - nk. yllättävät kulut
      -Markkinointi ( ei oo töitä jos ei markkinoi)
      - Jne, jne...

      Ja jos vielä yrityksen kassaan pitäisi jäädä muutakin kuin pohja, niin 30€/h pitää käyttää jo tosissaan mielikuvitusta ja uskoa joulupukkiin että homma toimii...

      Ja se joka insinöörinä tai muuna on 15€/h, kandee kysellä omankin työn laskutus tunti hintaa, joskus sen suuruus voi yllättää ;)

    • hikaseman

      Kaikille se ei tietenkään sovellu, mutta. Rakensin talon,hemmetin hyvän timpurin kanssa. Maksoin kunnon palkan. Sain tietysti hieman halvemmalla, kun pitkä homma. Olin koko ajan mukana, pitkät illat ja viikonloput, niinkuin kaikki rakentaneet tietää. Työpaikassani sain käydä, silloin kun sopi minulle parhaiten (remppahommat). Hankin kaikki materiaalit ja kuljetin itse. Suunnittelimme perustukset ja muutakin työn edetessä. Rossilattia, korkeus 2 metriä,--pilarit uuneille. Kun talo saatiin valmiiksi, työnantaja kysyi tekisinkö hänenkin 250 neliötä pulpettikattoisen. Sain toisen timpurin mukaan ja palkkasimme kolme äijää ja talo valmistui. Näin minusta tuli timpuri, jolle joku on kateellinen. Kateelliselle suosittelen samaa " koulua."

      • 6+9

        Ilman kateuden häivää toteaisin, että fiksusti teit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe