Huomenna jysähtää käyntiin sorsastus!

Purpelo.

Huomenna koittaa se kaikkien metsästäjien kauan odotettu päivä, nimittäin vesilintujahdin aloitus.
Sorsajahti paukahtaa käyntiin kahdentoista maissa.
Itsekin olen jo hakenut patruunoja kaupasta ja pakannut eräkamppeet valmiiksi huomista koitosta varten.
Mukaan lähtee tietenkin noutajamme Nipsu!

Uusille metsästäjille tiedoksi: Ettehän ammu lintua alas, jos ette pysty tunnistamaan sitä.
Joka vuosi on niitäkin, jotka pudottaa alas myös rauhoitettuja lintuja. Älkääkä ampuko silloinkaan, jos etäisyys on liian pitkä. Aloittajien virhe tahtoo olla se, että ne vain haavoittavat lintuparkoja..

http://www.riista.fi/?mag_nr=8&id=134

3

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vismuttiallergia

      kuluttua starttaan koiran kans kohti jahtivesiä, 60 km matkaa, yövymme teltassa ja la. aamuna heti auringon noustessa rannassa passissa. Varusteet odottaa jo autossa valmiina, koira nukkuu vielä, hieman laiska noutamaan vesilintua uimalla mutta kova porskuttamaan kaislikossa.

      • vismuttiallergia

        jysähtämällä lähtenyt käyntiin, ensimmäiset paukut kuuluivat puolitoista tuntia aloituksen jälkeen, sorsia oli jokunen mutta sellaisessa paikassa jottei ampuma hollille päässyt, suolammen rannat pitkälti hetteikköiset eikä lähellekään avo vettä päässyt jossa linnut uivat, hyvin osasivat olla sellaisessa paikassa, rauhallisin aloitus vuosikausiin.
        Eipä hotsita enää yrittääkään sorsastusta ennenkuin alkaa teeren mets silloin voisi muutaman lammen kiertää samalla kun teeriä tsiikailee niitä näkyikin 15-20 teeren parvia, olivat vaan suurimmaksi osaksi harmaita joita en ole ampunut moneen vuoteen vaan pelkästään mustia olen verottanut niitäkin harvakseltaan. Valtion mailla on kovien haulien käyttökielto, pehmeitä räkähauleja käytettävä, lyijyllähän ei saa ampua sorsaa vaikka se olisi puun latvassa.


    • Ruuben Lasikielo

      Meillä on maalla peltojen keskellä puiden ja marjapensaiden ympäröimä reilun hehtaarin lammikko ja siinä on ollut koko kesän kaksi tummaa sorsalintua, jotka olen arvioinut telkiksi.
      Eivät ole yhtään arkoja, vaikka ollaan kerätty marjoja, niin vesilinnut vaan
      uiskentelevat rauhassa siinä lammikossa.
      Saas nähdä ovatko ne sorsalinnut siellä enää ensi viikolla, kun varmaan menemme maalle käymään.
      Naapurin isäntä voi ne siitä ampua, kun se kuitenkin on nähnyt ne linnut siinä lammikossa.
      Minun puolesta saisivat olla siinä rauhassa.
      Viime kesänäkin siinä oli sorsalintuja pari kappaletta, mutta ei enää näkynyt sorsanmetsästys päivän jälkeen niitä lintuja.

      Taitaa olla tämä sorsanmetsästys metsästäjille vuoden suurin kohokohta.
      Itse en metsästä, mutta harrastan taidetta ja lasitöiden tekemistä, aina uuden lasityön/taulun valmistuessa ja sitä tehdessä on sellainen vielä hienompi ahaa elämys, kuin vastaavasti kaikilla sorsastajilla 20.8 klo 12.00.
      Juuri tuota päiväähän metsästäjät ovat odottaneet heti, kun metsästys aika loppuu, että pääsee uudelleen metsästämään.
      Se olisi monelle metsästäjälle kova paikka, jos ei pääsisi sorsastus kauden avajaisiin.
      Jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet ja jokaisesta harrastuksesta löytyy samanlainen ahaa tunne, kuin metsästäjät tuntevat sorsanmetsästyskauden avajaisissa, mutta muissa harrastuksissa sen tunteen voi kokea ajankohdasta riippumatta, mutta ei metsästyksessä, koska sitä sääntelevät
      metsästys ajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe