Keuruulla Kepu Pettää Aina! -puolueen ja Sekoomuksen toimesta. Meni sitten määrärahat suuremman radan kunnostamiseen. PLO:n ainoa saavutus Eduskunnassa on varuskunnan säilyminen toistaiseksi Keuruulla, joten ei mikään ihme, että Kepu Pettää Aina! -puolueelle ja PLO:lle riittää äänestäjiä tuppukylässä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081912213728_uu.shtml
Raideliikenne loppuu
32
1435
Vastaukset
- No mut' helvete.
kukkapuskineen ! Tienpää on tullut....laten junailut loppuu....aika on loppunut ! Soitamma kirkon kelloja......
- Tuli ja meni!
Sähköistetty, kaksiraiteinen, Pendoliinolle ja tavaraliikenteelle sopiva junarata välille Haapamäki - Pori.
- No mut'helvete
poliittista tienpäätä ja junien kulkemisia. Kirjoitin huonosti...ei pidä ymmärtää väärin,,,,ei mitään pahaa.
- Anonyymi
Uusilla kiskoilla Keuruun Haapamäeltä Poriin:
https://www.suurkeuruu.fi/a/2907eef7-6f46-47c4-80ca-1a0fbd31ed14?c=1537784399031- Anonyymi
Kuka tarvitsee ratayhteyttä Haapamäeltä Parkanoon?
Äänekosken tuotteet viedään Kotkaan. Tornio, Kemi, Raahe jne tuotteet Poriin ja Turkuun.
Matkustajaliikenne tuolla välillä hoituu vaikka taksilla. Olisi edes bussillinen ihmisiä.
Late ja Antero ovat jämähtäneet kauan sitten kadotettuun Suomeen.
Kunpa saisimme pitää edes sen mitä vielä on jäljellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tarvitsee ratayhteyttä Haapamäeltä Parkanoon?
Äänekosken tuotteet viedään Kotkaan. Tornio, Kemi, Raahe jne tuotteet Poriin ja Turkuun.
Matkustajaliikenne tuolla välillä hoituu vaikka taksilla. Olisi edes bussillinen ihmisiä.
Late ja Antero ovat jämähtäneet kauan sitten kadotettuun Suomeen.
Kunpa saisimme pitää edes sen mitä vielä on jäljellä.Kumpikaan heistä ei muista, että Rauhanjuna ja Resiinaralli menivät jo vuosikymmeniä sitten.
- Anonyymi
Olemassa olevat ratareitit edullisimmat: https://www.suurkeuruu.fi/a/e4140f9d-dcf4-4607-b89b-51088c664b5e?c=1537784399031
- Anonyymi
Keuruulla ei ole minkäänlaista tarvetta raideliikenteelle.
- Anonyymi
Keuruu on nimenomaan tavaraliikenteen läpikulkupaikka. Junakohtaus ei järjellisillä junapainoilla onnistu sillä profiili Huttulaan saakka on pelkkää nousua. Pääsääntöisesti rata toimii kuten se aikoinaan suunniteltiin. Tosin junakohtaus Huttulassa on profiilin eikä aikataulusuunnittelun sanelema. Täystonnijunien ajaminen Porin satamaan ja paluu tyhjänä. Löysä aikataulu sallii junakohtaukset.
Haapamäki Seinäjoki profiilin haasteena väli Haapamäki - Myllymäki. Ennen Myllymäkeä ei täystonnikohtaus onnistu suuntaan Seinäjoki. Pihlajavesi on väärässä paikassa eikä se ole vetovoiman kannalta optimaalinen aikatauluun. Seinäjoelta Myllymäkeen on myös noususta johtuen aikataulullisesti haastava. Siksi tehtiin Parkanon oikorata.
Sähköistäminen investointina on sikäli kallis että investoinnin vaatimalla läpäisykyvyllä kohtauspaikat pitää saada enintään 30 km välein ja sieltä on päästävä myös liikkeelle täystonnijunalla. Kaksoisraiteen rakentaminen on eräs vaihtoehto mutta se olisi rakennettava Seinäjoelle saakka jotta täysi hyöty saataisiin. Kaksoisraideratkaisu vaatii sekin puolenvaihtopaikan viimeistään 40 km välein muuten investointi menee hukkaan.
Kansantaloudellisesti realistisia vaihtoehtoja on kaksi, takaisinmaksuaika 60 vuotta. Tehdään kerralla kuntoon tai rullataan. Jos päätetään laittaa kuntoon jää siis punnittavaksi sähköistetyn kaksoisraiteen rakentaminen välille Seinäjoki - Jyväskylä. Tekohengitysraha menee hukkaan. Radalle on saatava puolenvaihtomahdollisuus enintään 30 km välein. Käytännössä tilanne on se että vanhan raiteen alusrakenne on uusittava ja linjausta muutettava samassa yhteydessä kun uusi rinnakkaisraide rakennetaan. Jos tätä alkaa miettimään voisi kustannusarvioksi laittaa 1,7 M€ / km. Tällä rahalla ehkä saa sähköistetyn kaksoisraiteen välille Seinäjoki - Jyväskylä. Tämäkään vaihtoehto ei täysin poista korkeusprofiiliin liittyvää haastetta. Kevyemmät tekohengitysvaihtoehdot voidaan samoin tein unohtaa. Ne eivät maksa itseään nykymaailmassa ja nykyisillä logistisilla ketjuilla takaisin.
Jos taloudellisia perusteita olisi ollut olisi Haapamäen tähteä lähdetty jo tuolloin Parkanon oikoradan aikaan kehittämään. Ei lähdetty. Veronmaksajana hirvittää 200 miljoonan investointi Seinäjoki - Jyväskylä rataosalle. Jotenkin kallistuisin jo sähköistetyn Orivesi - Jyväskylä rataosan rakentamiseen kaksiraiteiseksi, puolenvaihtopaikkojen järkiperäistämiseen sekä kaksoisraiteesta johtuen ja sen yhteydessä tehtäviin geometriamuutoksiin. Mahdollisesti Pieksämäkeen saakka. Samalla tekisin Jyväskylä - Äänekoski välille kaksoisraiteen, ratapihalaajennuksen sekä toki geometriamuutokset. Tämä Jyväskykä - Äänekoski tule nimittäin sitten muodostamaan sen pullonkaulan olipa Seinäjoki - Jyväskylä missä kunnossa tahansa.
Suunnittelullisesti pitäisi enintään noin 30 km etäisyydellä raiteen keskilinjasta sijaita radan kuljetuskapasiteettia vaativaa teollisuutta. Sitä ei taida olla Seinäjoki - Jyväskylä välillä siinä määrin etteikö kuljetuksia voida kumipyörillä hoitaa. - Anonyymi
Mitä Keuruu tekee rautatiellä? minä vaan kysyn?
- Anonyymi
Junissa kulkee myöskin ihmisiä. Paikasta toiseen. Ei parkkeeraus ongelmia. Keskustasta keskustaan. Työmatkalaisia. Ostoksille suurenpiin kaupungeihin meneviä. Ehkä suuremalle paikkakunnalle yöpymään , kultturitapahtumiin, käynti ravintolassakin juomien kanssa saattaa tuoda hieman vaihtelua elämään.
- Anonyymi
Jospa vaikka haluaisi matkustaa muualla Suomeen tai jopa ulkomaille.
- Anonyymi
jääkö siitä montakin euroa keuruulle kun se tavarajuna porhaltaa tämän kautta?
ihmisiähän siellä junissa ei ainakaan kulje.- Anonyymi
Tavarajunissa? Voi valtava mikä Einstein!
- Anonyymi
Joskus 70-luvulla suunniteltiin ainakin paperilla teollisuusraidetta Yliahon silloin tulevalle teollisuusalueelle. Yliahoon ei tavarajunia kulje ja alue on palvelualue. Jyväskylän Seppälässä teollisuusraiteita purettu pois. Ei kiskobussiliikennettä matkakeskuksesta kauppakeskuksiin.
Tavaraliikennepuolella kannattaa vain ja ainoastaan kokonaiskuljetukset. Nekin osana muuta katkeamatonta logistista ketjua. Henkilöliikenne Suomessa on puhtaasti imagoasia. Henkilöliikenne raiteilla kannattaa ainoastaan metropolialueilla. Joita Suomessa ei ole. Helsingin metro oli akoinaan voimakkaasti subventoitu ja sen kannattavuutta pyrittiin parantamaan länsimetrolla. Tosiasiassa investoinnin takaisinmaksu järjellisessä ajassa edellyttäisi koko Suomen väestön muuuttamista olemassa olevien metrolinjojen varrelle. Tokihan uutta investointitarvetta ( = ruuhkia ) sielläkin luodaan aikataulusuunnittelulla.
Ilman voimakasta (piilo)subventiota ei edes HSL lyö leiville. VR lähiliikenteenkin nimestä ja roolista voidaan keskustella koska se ajaa Tampereelle saakka. Raideliikenne saadaan kannattamaan kaikissa maissa kun riittävästi osaoptimoidaan.
Kannattavuutta paperilla edelleen lisää voimakas osaoptimointi: Rataverkko
A) omistetaan,
B) sitä isännöidään (mukaan lukien tilataan kunnossapito ja rakentaminen),
C) liikenteenohjauksen ja kapasiteetin jaon hoitaa Finrail Oy,
D) liikennöinnin hoitavat liikennöitsijät (VR Group Oy, Fennia Rail Oy...)
Jos pelkkää liikennöintiluurankoa tarkastellaan niin se kannattaa. Koko muu ympärille rakennettu hilavitkutin on eri asia. Sektoreilla B-D yritykset toki kilpailevat sopimuksista. Kilpailun luonteesta voidaan keskustella. Myös kaikkien edellä mainittujen sektoreiden A-D toimijoiden motiiveja voidaan kyseenalaistaa. Ajetaanko kansantaloudellista etua vai oman sektorin etua? Yrityksen voisi äkkiä ajatella aina tilaisuuden tullen myös pyrkivän enemmän tai vähemmän aktiivisesti luomaan ja kannaltaan optimoimaan markkinoita.
Keuruun rata. Kansantaloudellisesti olisi järkevää laittaa suosista rullalle koko Haapamäen tähti. Huoltovarmuusnäkökohtia tarkastellen tilanne on mahdollisesti toinen. Pitää kysyä mitä huolletaan, missä oloissa ja miten. Toki rataosa on myös poliittinen asia. - Anonyymi
mahtaa se raiteilla tavaran kuljetus olla kallista kun kyllästämön ratapölkytkin on vuosia kuljetettu tukkirekalla vaikka sinne menee raide ihan pihaan asti :D
- Anonyymi
Hän on hoitanut hommansa hienosti. Keuruulle pääsee edelleen junalla Etelä-Suomesta yhdellä vaihdolla kolme kertaa päivässä, sama toisinpäin. Ongelmana varsinkin viime aikoina on ollut VR:n vaikeudet . Käyttäkää yhteyttä. Tampereellekin ja sieltä takaisin pääsee kätevästi. Ja Helsinkiin, miksi käyttää omaa autoa? Keskustasta keskustaan eikä tarvitse miettiä mihinkä autonsa laittaa.
- Anonyymi
Kansanedustaja Riitta Mäkinen kehittämisryhmän varapuheenjohtajaksi,
Mikko Savola jatkaa puh.johtajana.
Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmä kokousti perjantaina 19.3.2021. Kokouksessa valittiin ryhmän uudeksi varapuheenjohtajaksi jyväskyläläinen kansanedustaja Riitta Mäkinen.
− Vaikka valtakunnallisten pääväylien hankkeet edistyvät, poikittaisliikenneyhteyksien tarkastelua ja kehittämistä ei voida unohtaa. Niiden parantaminen on keskeinen osa kansanlaisten ja elinkeinoelämän liikkumista. On ilo olla mukana rakentamassa parempia yhteyksiä. Keski-Suomea ja koko yhteysvälin aluetta palvelee toimivat yhteydet jokaiseen ilmansuuntaan, toteaa Mäkinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansanedustaja Riitta Mäkinen kehittämisryhmän varapuheenjohtajaksi,
Mikko Savola jatkaa puh.johtajana.
Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmä kokousti perjantaina 19.3.2021. Kokouksessa valittiin ryhmän uudeksi varapuheenjohtajaksi jyväskyläläinen kansanedustaja Riitta Mäkinen.
− Vaikka valtakunnallisten pääväylien hankkeet edistyvät, poikittaisliikenneyhteyksien tarkastelua ja kehittämistä ei voida unohtaa. Niiden parantaminen on keskeinen osa kansanlaisten ja elinkeinoelämän liikkumista. On ilo olla mukana rakentamassa parempia yhteyksiä. Keski-Suomea ja koko yhteysvälin aluetta palvelee toimivat yhteydet jokaiseen ilmansuuntaan, toteaa Mäkinen.Kumipyörillä liikutaan.
Vt 18 ja Vt 23 tärkeimmät Keuruun tiet.
Tiet Multia ja Väätäiskylä eivät ole valtatietasoisia.
Sopivat Jyskä-ralleihin.
Turismi elättää puoli Suomea.
- Anonyymi
Jos junat loppuisivat, onhan meillä Oinonen ja resiina!
- Anonyymi
Kumipyörät ovat nykyaikaa.
Valtatie 18 on pelkkä rallitie.
Turismi vaatii kunnon tiet.- Anonyymi
Nesteralli siirtyy Väätäiskylään.
Mutkat jo valmiina.
- Anonyymi
Teoritisoidaan ajatuksella, että olisi maailmamme ulkopuolinen sivilisaatio, joka tarvitsisi ruumimme johonkin vain tyhjän ruumiin josta sielu olisi siirtynyt jo johonkin muualle.
Olkoon tarve vaikka niinkin hyytävä kuin se, että maallinen tomumajamme olisi heidän ruokaansa. Kenties he tarvitsevat muutakin biomassaa ruoaksi kuten vaikka kalaa ja siksi meriämme ylikakalastettaisiin tyhjiin.
Tosin muita luonnovaroja tarvitsisi verottaa vähemmän, jos he saisivat jokaisen omalla biologisella ajallaan kuolleen ihmisen ruumiin käyttöönsä mutta jostain syystä maailman ihmiset haluavat antaa ruumiita valikoidusti.
Omien läheisten ruumiit halutaan ennemmin hautaan kuin antaa tarvitsijoille ja heidän puolestaan maailman luonnonvarat saa vaikka kaluta tyhjiin siitä huolimatta, että ruumiita olisi pakko luovuttaa koska oikeastaan ihmiset ovat jotakuinkin pakotettuja siihen tilanteeseen syystä tai toisesta muuten koko planeetta rosvottaisiin. No nämä valikoijat alkavat keksiä mitä älyttömämpiä sääntöjä millä perusteella ruumiiskuormaa valittuja sinne laitetaan.
Syy voi olla vaikka musiikkimaku, ruokailumieltymykset erilaiset käsitykset seksuaalisuudesta ja seksuaalisuudesta puhuttaessa en tarkoita mitään vahingoittavia ja kanssaihmisille vaarallisia perversioita vaan normaalia seksuaalisuutta johon keksitään mitä ihmeellisempiä sääntöjä. Seksuaalisuus lienisi yksi eniten käytettyjä keinoja asiassa. Säännöt muuttuvat ajanmittaan viiemaikoina on noussut tarkastelun piiriin AIKUISTEN väliset ikäerot seksisuhteissa. Tämäkö olisi uusi keino kerätä ihmisiä ruokakuormaa varksinkin, kun jokaista sääntöä rikkoessa seurauksena olisi kuolemantuomio. Näinhän maailmassa on toimittu jo vuosituhansia ja erilaiset julmurit tietysti myös pyrkivät pilaamaan kanssaihmisensä mielen jotta hän kelpaisi ruumiskuormaan ja voitaisiin tappaa ennenaikojaan. Tästä seuraa kärsimystä, eripuraa ja rikkountuneita ihmiskohtaloita.
Vaan entäpä, jos kaikka tyhjät ruumiit annetaisiin suoraa jaottelematta ruokakuormaan ihmisen vain yksinkertaisesti kuollessa. Mitä asialla olisi väliä, kun sielu olisi jo poistunut ruumiista omaan soppeensa. Tällaisessa tilanteessa ketään ei tarvitsisi tappaa ja vainota hengiltä mitä mielikuvituksellisempien syiden perusteella koska ruumisvaranto olisi tuolloin laajempi tarvitsevalle taholle ja he saisivat ruumiita paremmin siinä aikatalussa, jossa he niitä tarvitsevat ja maassa vallitsisi rauha tai ainkain elo olisi rauhallisempaa kaikilla.- Anonyymi
Onko edellinen jonkun kuntavaaliehdokkaan pakina?
- Anonyymi
Kyllä tulee vaan mieleen nämä jonot, näissä mielenterveys palveluissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tulee vaan mieleen nämä jonot, näissä mielenterveys palveluissa
Äänekosken biotehtaalla pystyy vain resiina kääntymään.
Tontti on niin pieni.
Siksi puu kuljetetaan kumipyörillä tehtaalle terminaaleista.
- Anonyymi
Rautatiesuunnittelu on Suomessa lyhytnäköistä.
https://www.ksml.fi/paakirjoitus-mielipide/4099549- Anonyymi
Puu Sisä-Suomesta.
Sellutehtaat ja sahat rannikolle.
Nyt viskataan kuormia edes takaisin.
- Anonyymi
Missä piilotetussa ajan hengessä eletään tätä aikaa Haapamäki.
https://www.suurkeuruu.fi/puheenvuoro/art-2000007954613.html- Anonyymi
Tämän kyseisen herran kannattaisi lopettaa haikailut Haapamäestä. Sen aika oli ja meni. Osa taajaman ihmisistä elää menneisyydessä muistellen aikaa, joka ei tule takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän kyseisen herran kannattaisi lopettaa haikailut Haapamäestä. Sen aika oli ja meni. Osa taajaman ihmisistä elää menneisyydessä muistellen aikaa, joka ei tule takaisin.
Uskoisivat seniilit jo hyvällä, että Porin rata on kuollut ja kuopattu, Resiinarallia ei enää järjestetä eikä Sorsakoski tule laulamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271291Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että277928- 72915