Suzuki RM 125 kone oli paikallisella pajalla auki, ja nyt kokoon laittaessa pelaa muuten ok, mutta kytkintä en saa millään kuntoon vaikka miten olen kokeillut. Ongelmana on se että kytkimen saa pitämään helvetin hyvin mutta silloin ei kytkinkahvan alaspainaessa enää irroita kunnolla läheskään vaan pyrkii eteenpäin. Kun kytkimen säätää niin että irroittaa kunnolla, niin luistaa niin että juuri vyöryy eteenpäin. Tiedän että kytkimen ei kuulu irrota 100% , mutta kyse ei ole siitä. Paremmin tietävät, mikä eteen?
suzuki rm 125 kytkin
23
3455
Vastaukset
- yksi mielipide
Ensinnäkin kytkinkahvan väljyys pitäisi olla 10-15mm ennen kuin tunnet vastusta. Hienosäätöä voit tehdä kytkinkahvan juuressa olevasta mutterista. Vaijeria seuraamalla löydät seuraavan kohdan missä tehdään karkea säätö. väljyys on tärkeä, muuten esimerkiksi stongaa vääntäessä kytkin saattaa alkaa luistaa. Sama koskee kaasuvaijeria tosin eri väljyysmitalla. Kaasuvaijerissa vaarana on nopeuden kasvaminen esimerkiksi mutkassa. Erittäin vaarallista.
Vaijeri on portaatonsäätö joten kyllä se oikea kohta siellä on. Laita 1 vaihde päälle. löysää hieman hienosäätöä jotta sinulla on varaa säätää myöhemmin. Paina kytkin pohjaan ja ala säätää karkea säädöstä vaijeria. Samalla heijaat pyörää eteenpäin. Kun huomaat, että pyörää voi taluttaa kytkin pohjassa, olet lähellä.
Toinen tapa. jos kytkin on säädetty liian kireälle eikä ota kiinni edes vaihde päällä, taluta pyörää ja säädä vaijeria löysemmälle kunnes 1. vaihde ottaa kiinni ja talutus pysähtyy. Jälleen kerran olet vain lähellä. Tässä vaiheessa kokeilet saatko säädettyä sen 10-15mm sinne kahvaan hienosäädöstä.
Muut säädöt ovat sitten kytkinkopassa. Siellä on kytkinjouset. Näiden avulla kytkinlevyjä painetaan tasaisesti. Niille on minijäykkyydet ja momentit millä laitetaan kiinni. Mutta näihin tuskin tarvitsee puuttua ellei nimenomaan ollut kysymyksessä kytkinremontti.
Mutta ennen syyttelyitä kannattaa hakea vikaa vaijerin säädöstä.- aertsa
kiitos vastauksesta. Ennen mainitut seikat on kokeiltu, ei saa pelaamaan. Kytkimeen käsittääkseni laitettiin jotain, kun entisella omistajalla oli jotain omia patentteja ollut siellä. Vaihteitstoöljyä ehdotti joku. taitaa olla tarkkoa nämä kytkimet öljystä? Joka tapauksessa lootassa ei ole auton peräöljyt vaan ihan motorexin vaihteistoöljyä. Viskositeettiä en nyt muista. En kuitenkaan tuohon usko..Tuon kytkimen kyljen saa ilmeisesti ihan auki tiputtamatta konetta. Mitä sieltä suosittelet katsottavaksi jos alan availemaan. En ole ammattilainen näiden kanssa, mutta toki ropattu on ennenkin..
- trsa
aertsa kirjoitti:
kiitos vastauksesta. Ennen mainitut seikat on kokeiltu, ei saa pelaamaan. Kytkimeen käsittääkseni laitettiin jotain, kun entisella omistajalla oli jotain omia patentteja ollut siellä. Vaihteitstoöljyä ehdotti joku. taitaa olla tarkkoa nämä kytkimet öljystä? Joka tapauksessa lootassa ei ole auton peräöljyt vaan ihan motorexin vaihteistoöljyä. Viskositeettiä en nyt muista. En kuitenkaan tuohon usko..Tuon kytkimen kyljen saa ilmeisesti ihan auki tiputtamatta konetta. Mitä sieltä suosittelet katsottavaksi jos alan availemaan. En ole ammattilainen näiden kanssa, mutta toki ropattu on ennenkin..
otin kopan auki. eipä tuossa muuta selvinnyt kuin että kytkimestä tuleva tappi joka vetää kytkintä auki , niin se tappi heiluu siinä ja on klapia syvyys ja vetosuunnassa. segeri on vähän kärsinyt, mutta istuu juuri urassaan. voiko tuo välys aiheuttaa sen? en viitsinyt alkaa enempää vielä purkamaan jousia..
- yksi mielipide
trsa kirjoitti:
otin kopan auki. eipä tuossa muuta selvinnyt kuin että kytkimestä tuleva tappi joka vetää kytkintä auki , niin se tappi heiluu siinä ja on klapia syvyys ja vetosuunnassa. segeri on vähän kärsinyt, mutta istuu juuri urassaan. voiko tuo välys aiheuttaa sen? en viitsinyt alkaa enempää vielä purkamaan jousia..
Okei, järkeillään hieman. Kytkin ottaa kiinni hyvin... siispä kytkimessä ei itsessään ole vikaa.
Tämä mainitsemasi tappi työntää kytkinlautasta jolloin kytkin irroittaa. Pulmamme on siis tältä tapilta eteenpäin kytkinkahvalle. Tätä tappia työntää kytkimen irroitusakseli. Se sijaitsee magneetonkopassa. Tässä irroitusakselissa on kiinni kytkinvaijeri ja kytkinvaijerissa luonnollisesti omat säädöt.
Tarkasta että kytkinlautanen (missä on nämä jouset) työntyy ulos sulavasti samalla kun painat kytkinkahvasta. (Muista ottaa vaijerista väljät pois, jotta saat sen klapin pois tapista) Kokeile säätää vaijeria ja katso miten asia vaikuttaa tahan kytkinlautaseen. Voi olla että huomaat tässä vaiheessa miksi ei saa säätöihin. Katso myös ettei kytkimen irroitusakseli liiku mitenkään oudosti tai väljästi.
Esim. jos tapin ja irroitusakselin välissä on outoa kulumaa, voi tämä olla syynä miksi ei löydy kultaista keskikohtaa. Tämän parempaa en keksi... - ertsatsa
yksi mielipide kirjoitti:
Okei, järkeillään hieman. Kytkin ottaa kiinni hyvin... siispä kytkimessä ei itsessään ole vikaa.
Tämä mainitsemasi tappi työntää kytkinlautasta jolloin kytkin irroittaa. Pulmamme on siis tältä tapilta eteenpäin kytkinkahvalle. Tätä tappia työntää kytkimen irroitusakseli. Se sijaitsee magneetonkopassa. Tässä irroitusakselissa on kiinni kytkinvaijeri ja kytkinvaijerissa luonnollisesti omat säädöt.
Tarkasta että kytkinlautanen (missä on nämä jouset) työntyy ulos sulavasti samalla kun painat kytkinkahvasta. (Muista ottaa vaijerista väljät pois, jotta saat sen klapin pois tapista) Kokeile säätää vaijeria ja katso miten asia vaikuttaa tahan kytkinlautaseen. Voi olla että huomaat tässä vaiheessa miksi ei saa säätöihin. Katso myös ettei kytkimen irroitusakseli liiku mitenkään oudosti tai väljästi.
Esim. jos tapin ja irroitusakselin välissä on outoa kulumaa, voi tämä olla syynä miksi ei löydy kultaista keskikohtaa. Tämän parempaa en keksi...Tuli taas katteltua tuota, laitoin segerin taakse hieman paksumman prikaan ja nyt se vetotappi istuu siinä ilman kummempaa klapia. En ymmärrä mitä tarkoitat, että vedä kytkinkahvasta ja katso kytkinlautasen liike. Sitä ei luonnollisesti näe kun poski on kiinni. Tonkien kanssa tietysti voi kiskoa ja hieman yritinkin mutta on aika vietävän jäykkä. Tulee enää mieleen onko se kytkin voitu kasata jotenkin väärin. Ottaisin heti auki heti kun tietäisin mitä käy kun otan nuo 5 pulttia pois tuosta lautasesta? Että näkisi kytkinlevyjen kunnon. Jousissa kuinka paljon voimaa? Millä ilveellä takaisin sen jälkeen? Mitä muuta pomppaa ulos? Neulalaakerit? Kytkinkruunusta muuten puuttuu pari lapaa, en tiedä kuinka joku vatussi saanut hajotettua ne. Paljon kysymyksiä pyörien kanssa aloittelevalta.
- yksi mielipide
ertsatsa kirjoitti:
Tuli taas katteltua tuota, laitoin segerin taakse hieman paksumman prikaan ja nyt se vetotappi istuu siinä ilman kummempaa klapia. En ymmärrä mitä tarkoitat, että vedä kytkinkahvasta ja katso kytkinlautasen liike. Sitä ei luonnollisesti näe kun poski on kiinni. Tonkien kanssa tietysti voi kiskoa ja hieman yritinkin mutta on aika vietävän jäykkä. Tulee enää mieleen onko se kytkin voitu kasata jotenkin väärin. Ottaisin heti auki heti kun tietäisin mitä käy kun otan nuo 5 pulttia pois tuosta lautasesta? Että näkisi kytkinlevyjen kunnon. Jousissa kuinka paljon voimaa? Millä ilveellä takaisin sen jälkeen? Mitä muuta pomppaa ulos? Neulalaakerit? Kytkinkruunusta muuten puuttuu pari lapaa, en tiedä kuinka joku vatussi saanut hajotettua ne. Paljon kysymyksiä pyörien kanssa aloittelevalta.
Minäpäs yritän hieman selittää...
Avataan kytkinkoppa mielessämme. Edessä pitäisi nyt näkyä "painelautanen" (kytkinlautanen) missä on siis kiinni viisi pulttia. Näiden pulttien alla on jouset jotka painavat lautasta kytkinlevyjä vasten. Nämä jouset taas määrittelevät kuinka lujaa kytkin ottaa kiinni (esim. kun ajat) ja kuinka tasaisesti tämä lautanen painaa kytkinlevyjä.
voit ottaa tämän painelautasen irti jos haluat katsoa kytkinlevyjä. En muista onko nuo jouset kovastikin pingotettu kun pultin ottaa irti. Voi olla että loppuvaiheessa ei edes ole jännitystä. Mitään muuta sieltä ei tule kasvoille. Kytkinlevyt voivat tippua syliin ja siitä laakerista en ole varma. Ole tarkkana.
Takaisin laitossa momentti on 4.5 Nm, pultit tulee kiristää tasaisesti tähtikuviossa. Kytkinlevyissä on oma järjestys, Omat värit ja minimi mitat. Muista miten otit ne ulos tai kytkin alkaa luistaa ja pahimmassa tapauksessa rikkoo levyjä.
Keskellä tätä painelautasta on pitkä tappi mikä jatkuu koneen toiselle puolelle. Ensin on lautanen, lautaseen jälkeen laakeri, laakeriin tulee vastakappale ja vastakappaleeseen tulee tämä tappi. Jotenkin näin... Tämän tapin tehtävänä on kuitenkin työntää lautasta ulos niin että kytkinlevyt vapautuu toisistaan. Näin kuuluisi tapahtua silloin kun painat kytkinkahvasta.
Moottorin toisella puolella, Magneeton kopassa on kytkimen irroitus "nokka-akseli", tai miksi sitä haluaa kutsua. Tulee hieman hassun kuuloisia sanoja kun suoraan suomentaa. Tämä akseli/vipu on kiinni kytkinvaijerissa. Tämän vivun toisessa päässä on siis varmaankin eräänlainen nokka-akselin muotoinen pää joka painaa tappia ulospäin aina kun painat kytkinkahvaa. Tässä nokassa voisi olla jotain vikaa?
Ja sanomattakin selvää, vaijerin kireys taas määrittää kuinka pitkän liikeradan tämä vipu tekee ja millä aluella. Nyt kun tiedät kuinka järjestelmä toimii, pystyt seuraamaan ja säätämään kytkimen. Voit esim tarkastaa kuinka pitkän liikeradan vipu joutuu tehdä ennen kuin painelautanen liikkuu ulospäin toisella puolella.
Korjausoppaassa mainitaan muuten, että kytkin käyttäisi normaalia moottoriöljyä 10w-40
750ml öljynvaihdossa ja 800ml kokonaistilavuutena. Kytkinlevyt ovat tarkkoja öljystään. Mutta käytä sitä mitä sinun kirjoissa sanotaan.
- wertyui.,mnbvc
Mitä sielä "paikallisella pajalla" tehtiin kytkimelle, pelasiko kytkin ennen sitä, vai paskan siitä tekivät?
Saattaa olla että kytkimen välilevyt ovat palaneet, eivätkä ole enään suorat, silloin vaikka puristat kytkinkahvalla jouset kasaan, niin vääntyilleet levyt turvottavat pakan, eikä kytkin irrota, sitten jos kiristät vaijeria riittävästi, tapahtuu luistoa.
Levyt palaa jos luistavalla kytkimellä kaasutellaan riittävästi ja kytkin remppaan ei riitä enään pelkkien massalevyjen vaihto, vaan rahaa paalaa enemmän, kun välilevyt joutuu uusimaan. Palaneet levyt ovat yleensä sinistuneet ja kierot.
Toinen mahdollisuus on, että "pajalla" on kasattu kytkin väärin, se on tarkkaa puuhaa, levyt pitää olla oikeassa järjestuksessä, oikeat ruuvit oikeissa paikoissa jne.
Moottoriin ei pidä laittaa autojen synteettisiä moottoriöljyjä, eikä perä ja vaihteistoöljyjä ollenkaan, ne ovat liian liukkaita kytkimelle. Moottoripyöräkäyttöön tehdyissä öljyissä on lisäaine kytkinlevyille.- ertsas55
kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.
Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :) - wertyui.......
ertsas55 kirjoitti:
kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.
Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :)En tiedä edellisten vastauksista, heitin sinulle ekaa kertaa viestin, edellisten kommentoijien jutuissa ei kaikki pidä aivan paikkaansa.
Sinun pitää saada vastuuseen se paja töistään, se tosin voi olla vaikeaa, jos olet jo avannut itse kytkimen.
Nyt pitäisi löytää räjäytyskuva kytkimestä ja kasata se huolella, tai viedä koneen varmasti tuntevalle osaajalle kasattavaksi. - Useampi mielipide
ertsas55 kirjoitti:
kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.
Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :)heipä hei taas...
Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.
Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?
Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.
Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.
Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki. - yksi mielipide
Useampi mielipide kirjoitti:
heipä hei taas...
Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.
Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?
Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.
Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.
Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki.Kytkinkruunussa pitäisi olla 12 lapaa. Kytkinlevyjen väkäset pitäisi osua lapojen väliin. Kytkinlevyjen väkäsien leveys on 13,05 mm minimissään. Kruununlapojen välisille raoille ei ole annettu mittoja.
- ertsa655
Useampi mielipide kirjoitti:
heipä hei taas...
Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.
Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?
Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.
Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.
Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki.En päässyt tänään tallille sittenkään. Huomenna alan katsomaan, koitan sen jälkeen kirjoittaa kaiken kattavasti tänne takaisin.
- ertsaa543
ertsa655 kirjoitti:
En päässyt tänään tallille sittenkään. Huomenna alan katsomaan, koitan sen jälkeen kirjoittaa kaiken kattavasti tänne takaisin.
Nyt on kytkin auki tällä hetkellä. Oli suoraan sanoen pieni ahaa- elämys, miten voima siirretään vaihteistolle puristusta säätelemällä kytkinkahvalla. Niin. Mitään omaan silmään (ei harjaantunut silmä) erikoista en löytänyt. Kampuralta tulevan tehon vastaanottava ulompi kehä on hieman klapia. Sisempi kehä ei lainkaan. nämä ovatkin eri juttuja jo. Massalevyt ja kitkalevyt vaikuttavat ok. Pari kitkalevyä hieman sinistynyt, eli ilmeisesti palanut. Geometrista heittoa en pysty huomaamaan. En ainakaan selvää heittoa. En käsitä miten noissa massalevyissä ja kitkalevyissä voi olla eroavaisuuksia kun kaikki näyttävät silmääni aivan samalta. (joku puhui tarkasta järjestyksestä) Jousien väsyminen on taas juttu mitä en osaa sanoa koska en uusista jousista tiedä miten kovaa pitää puristaa. (tosin luistaminen ei ollut ongelmana joten jousissa riittävästi potkua ilmeisesti) Pitää laskea muuten että noita levyjä on se 12kpl, ettei puutu. Puhdistan levyt ja luulen että heitän kasaan, jos tämä olisi vain joku henkimaailman juttu.
Mutta te paremmin tietävät, kertokaa näkemyksenne. Apuanne tarvitaan. - ertsa35
ertsaa543 kirjoitti:
Nyt on kytkin auki tällä hetkellä. Oli suoraan sanoen pieni ahaa- elämys, miten voima siirretään vaihteistolle puristusta säätelemällä kytkinkahvalla. Niin. Mitään omaan silmään (ei harjaantunut silmä) erikoista en löytänyt. Kampuralta tulevan tehon vastaanottava ulompi kehä on hieman klapia. Sisempi kehä ei lainkaan. nämä ovatkin eri juttuja jo. Massalevyt ja kitkalevyt vaikuttavat ok. Pari kitkalevyä hieman sinistynyt, eli ilmeisesti palanut. Geometrista heittoa en pysty huomaamaan. En ainakaan selvää heittoa. En käsitä miten noissa massalevyissä ja kitkalevyissä voi olla eroavaisuuksia kun kaikki näyttävät silmääni aivan samalta. (joku puhui tarkasta järjestyksestä) Jousien väsyminen on taas juttu mitä en osaa sanoa koska en uusista jousista tiedä miten kovaa pitää puristaa. (tosin luistaminen ei ollut ongelmana joten jousissa riittävästi potkua ilmeisesti) Pitää laskea muuten että noita levyjä on se 12kpl, ettei puutu. Puhdistan levyt ja luulen että heitän kasaan, jos tämä olisi vain joku henkimaailman juttu.
Mutta te paremmin tietävät, kertokaa näkemyksenne. Apuanne tarvitaan.Ainiin unohtui mainita tuosta kytkinkruunusta eli ulommasta kehästä että lapojen sisäpuolella ei ole uraa tullut, eikä myöskään lapojen sivussa mitään merkittävää urautumista. Tosin huomaa että joskus viilattu. Tuo lapojen välimatka tuntuu olevan turhan suuri, kun tuon massalevyn ulokkeen väliin vielä ehkä 2mm KUMMALLEKIN puolelle.
- ertsa
ertsa35 kirjoitti:
Ainiin unohtui mainita tuosta kytkinkruunusta eli ulommasta kehästä että lapojen sisäpuolella ei ole uraa tullut, eikä myöskään lapojen sivussa mitään merkittävää urautumista. Tosin huomaa että joskus viilattu. Tuo lapojen välimatka tuntuu olevan turhan suuri, kun tuon massalevyn ulokkeen väliin vielä ehkä 2mm KUMMALLEKIN puolelle.
Hain piruuttani 10W40 shellin mineraalimoottoriöljyä purkin ja heitin sisälle. Pelaa kuin kello. jumaliste kaiken tän jälkeen kyse on vaan "väärästä" öljystä. On se kumma kun ei vanha tykkää motorexin sinne tarkoitetusta öljystä. Onko tuo ihan normaalia että porukka käyttää nimenomaan auton moottoriöljyä crossin vaihdelaatikossa? Tämä vain sen perusteella että ihmiset suosittelevat 10W40 mutta vaihteistoljyistä ei ssellaista vaihtoehtoa edes löydy vaan pitää mennä moottoriöljy puolelle. Itse ajattelin että vaihteistoon vaihteistoöljyä, thats it..
- yksi mielipide
ertsa kirjoitti:
Hain piruuttani 10W40 shellin mineraalimoottoriöljyä purkin ja heitin sisälle. Pelaa kuin kello. jumaliste kaiken tän jälkeen kyse on vaan "väärästä" öljystä. On se kumma kun ei vanha tykkää motorexin sinne tarkoitetusta öljystä. Onko tuo ihan normaalia että porukka käyttää nimenomaan auton moottoriöljyä crossin vaihdelaatikossa? Tämä vain sen perusteella että ihmiset suosittelevat 10W40 mutta vaihteistoljyistä ei ssellaista vaihtoehtoa edes löydy vaan pitää mennä moottoriöljy puolelle. Itse ajattelin että vaihteistoon vaihteistoöljyä, thats it..
No hyvä että ongelma ratkesi. Nuo kytkinlevyt tosiaan ovat tarkkoja öljystä. Pääsit niin sanotusti halvalla ja pientä oppiakin tuli meille kaikille.
- juhani.huuskonen
olis sellane ongelmaku kaikki muu toimii 125 78 suzuki rm:ämmässä mut ei lähe käyntii paineet ja sytytys on kunnos pensaaki tulee mut minkälai tulppa pitää olla ku epäröi et mulla on vääränlai tulppa?
- tutsi hutunkeittäjä
öö käy kattoo tällänen paikka. räjäytyskuvineen päivineen löytyy kaikki osat..
http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select2.asp?category=Motorcycles&make=Suzuki&year=1978&fveh=1981 - juhani.huuskonen
tutsi hutunkeittäjä kirjoitti:
öö käy kattoo tällänen paikka. räjäytyskuvineen päivineen löytyy kaikki osat..
http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select2.asp?category=Motorcycles&make=Suzuki&year=1978&fveh=1981minkälainen on oikean lainen tulppa suzuki rm:Ämmää 125 78
- tieto on varmaa..
juhani.huuskonen kirjoitti:
minkälainen on oikean lainen tulppa suzuki rm:Ämmää 125 78
sellanen missä on pohjassa sellanen näppylä ja sitte se ruuvataa siihe kantee kiinni. sitte siinä päässä on sellanen nänni mikä napsahtaa kun laitat hatun siihen päälle. älä laita kalahattua,muuten lennät selälles kun antaa nii kovasti kipinää.. sellanen on oikeenlainen tulppa, viinipullonkorkki ei ole oikea tulppa vaikka monet ovat väittäneet että laittaa siihen tinapaperia ympärille ja pyörittää kiinni.
- varmaa tietoo nyt.
juhani.huuskonen kirjoitti:
minkälainen on oikean lainen tulppa suzuki rm:Ämmää 125 78
vittu mikä talidomi,siinä on sulle tulppa..
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/RM_125_C/77-78/picture/Spark_Plug_NGK/
ps.kertooko google sulle mitää? jos ei perehdy ihmeessä niin aina viisastut eikä tartte nolata itteensä joka paikassa...
- rm 555
Moro! eli minulla on suzuki rm 125 -92 muuten pelaa hienosti mutta ajon jälkeen tulee ylivuoto letkusta siis koneen letkuista valkoista nestettä aina kuin jäätelöä :) epäilen itse vesipumpun stefoja,, en ole kovin kokenut että voisiko joku vähäsen jelppiä ;)
KIITOS !! - vara moottori
Osaakohan kukaan kertoa sopiiko rm125 -97 moottori kiinnitykseltään rm 125 -04 runkoo?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057