Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

suzuki rm 125 kytkin

etrtsa24

Suzuki RM 125 kone oli paikallisella pajalla auki, ja nyt kokoon laittaessa pelaa muuten ok, mutta kytkintä en saa millään kuntoon vaikka miten olen kokeillut. Ongelmana on se että kytkimen saa pitämään helvetin hyvin mutta silloin ei kytkinkahvan alaspainaessa enää irroita kunnolla läheskään vaan pyrkii eteenpäin. Kun kytkimen säätää niin että irroittaa kunnolla, niin luistaa niin että juuri vyöryy eteenpäin. Tiedän että kytkimen ei kuulu irrota 100% , mutta kyse ei ole siitä. Paremmin tietävät, mikä eteen?

23

3256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi mielipide

      Ensinnäkin kytkinkahvan väljyys pitäisi olla 10-15mm ennen kuin tunnet vastusta. Hienosäätöä voit tehdä kytkinkahvan juuressa olevasta mutterista. Vaijeria seuraamalla löydät seuraavan kohdan missä tehdään karkea säätö. väljyys on tärkeä, muuten esimerkiksi stongaa vääntäessä kytkin saattaa alkaa luistaa. Sama koskee kaasuvaijeria tosin eri väljyysmitalla. Kaasuvaijerissa vaarana on nopeuden kasvaminen esimerkiksi mutkassa. Erittäin vaarallista.

      Vaijeri on portaatonsäätö joten kyllä se oikea kohta siellä on. Laita 1 vaihde päälle. löysää hieman hienosäätöä jotta sinulla on varaa säätää myöhemmin. Paina kytkin pohjaan ja ala säätää karkea säädöstä vaijeria. Samalla heijaat pyörää eteenpäin. Kun huomaat, että pyörää voi taluttaa kytkin pohjassa, olet lähellä.

      Toinen tapa. jos kytkin on säädetty liian kireälle eikä ota kiinni edes vaihde päällä, taluta pyörää ja säädä vaijeria löysemmälle kunnes 1. vaihde ottaa kiinni ja talutus pysähtyy. Jälleen kerran olet vain lähellä. Tässä vaiheessa kokeilet saatko säädettyä sen 10-15mm sinne kahvaan hienosäädöstä.

      Muut säädöt ovat sitten kytkinkopassa. Siellä on kytkinjouset. Näiden avulla kytkinlevyjä painetaan tasaisesti. Niille on minijäykkyydet ja momentit millä laitetaan kiinni. Mutta näihin tuskin tarvitsee puuttua ellei nimenomaan ollut kysymyksessä kytkinremontti.

      Mutta ennen syyttelyitä kannattaa hakea vikaa vaijerin säädöstä.

      • aertsa

        kiitos vastauksesta. Ennen mainitut seikat on kokeiltu, ei saa pelaamaan. Kytkimeen käsittääkseni laitettiin jotain, kun entisella omistajalla oli jotain omia patentteja ollut siellä. Vaihteitstoöljyä ehdotti joku. taitaa olla tarkkoa nämä kytkimet öljystä? Joka tapauksessa lootassa ei ole auton peräöljyt vaan ihan motorexin vaihteistoöljyä. Viskositeettiä en nyt muista. En kuitenkaan tuohon usko..Tuon kytkimen kyljen saa ilmeisesti ihan auki tiputtamatta konetta. Mitä sieltä suosittelet katsottavaksi jos alan availemaan. En ole ammattilainen näiden kanssa, mutta toki ropattu on ennenkin..


      • trsa
        aertsa kirjoitti:

        kiitos vastauksesta. Ennen mainitut seikat on kokeiltu, ei saa pelaamaan. Kytkimeen käsittääkseni laitettiin jotain, kun entisella omistajalla oli jotain omia patentteja ollut siellä. Vaihteitstoöljyä ehdotti joku. taitaa olla tarkkoa nämä kytkimet öljystä? Joka tapauksessa lootassa ei ole auton peräöljyt vaan ihan motorexin vaihteistoöljyä. Viskositeettiä en nyt muista. En kuitenkaan tuohon usko..Tuon kytkimen kyljen saa ilmeisesti ihan auki tiputtamatta konetta. Mitä sieltä suosittelet katsottavaksi jos alan availemaan. En ole ammattilainen näiden kanssa, mutta toki ropattu on ennenkin..

        otin kopan auki. eipä tuossa muuta selvinnyt kuin että kytkimestä tuleva tappi joka vetää kytkintä auki , niin se tappi heiluu siinä ja on klapia syvyys ja vetosuunnassa. segeri on vähän kärsinyt, mutta istuu juuri urassaan. voiko tuo välys aiheuttaa sen? en viitsinyt alkaa enempää vielä purkamaan jousia..


      • yksi mielipide
        trsa kirjoitti:

        otin kopan auki. eipä tuossa muuta selvinnyt kuin että kytkimestä tuleva tappi joka vetää kytkintä auki , niin se tappi heiluu siinä ja on klapia syvyys ja vetosuunnassa. segeri on vähän kärsinyt, mutta istuu juuri urassaan. voiko tuo välys aiheuttaa sen? en viitsinyt alkaa enempää vielä purkamaan jousia..

        Okei, järkeillään hieman. Kytkin ottaa kiinni hyvin... siispä kytkimessä ei itsessään ole vikaa.

        Tämä mainitsemasi tappi työntää kytkinlautasta jolloin kytkin irroittaa. Pulmamme on siis tältä tapilta eteenpäin kytkinkahvalle. Tätä tappia työntää kytkimen irroitusakseli. Se sijaitsee magneetonkopassa. Tässä irroitusakselissa on kiinni kytkinvaijeri ja kytkinvaijerissa luonnollisesti omat säädöt.

        Tarkasta että kytkinlautanen (missä on nämä jouset) työntyy ulos sulavasti samalla kun painat kytkinkahvasta. (Muista ottaa vaijerista väljät pois, jotta saat sen klapin pois tapista) Kokeile säätää vaijeria ja katso miten asia vaikuttaa tahan kytkinlautaseen. Voi olla että huomaat tässä vaiheessa miksi ei saa säätöihin. Katso myös ettei kytkimen irroitusakseli liiku mitenkään oudosti tai väljästi.

        Esim. jos tapin ja irroitusakselin välissä on outoa kulumaa, voi tämä olla syynä miksi ei löydy kultaista keskikohtaa. Tämän parempaa en keksi...


      • ertsatsa
        yksi mielipide kirjoitti:

        Okei, järkeillään hieman. Kytkin ottaa kiinni hyvin... siispä kytkimessä ei itsessään ole vikaa.

        Tämä mainitsemasi tappi työntää kytkinlautasta jolloin kytkin irroittaa. Pulmamme on siis tältä tapilta eteenpäin kytkinkahvalle. Tätä tappia työntää kytkimen irroitusakseli. Se sijaitsee magneetonkopassa. Tässä irroitusakselissa on kiinni kytkinvaijeri ja kytkinvaijerissa luonnollisesti omat säädöt.

        Tarkasta että kytkinlautanen (missä on nämä jouset) työntyy ulos sulavasti samalla kun painat kytkinkahvasta. (Muista ottaa vaijerista väljät pois, jotta saat sen klapin pois tapista) Kokeile säätää vaijeria ja katso miten asia vaikuttaa tahan kytkinlautaseen. Voi olla että huomaat tässä vaiheessa miksi ei saa säätöihin. Katso myös ettei kytkimen irroitusakseli liiku mitenkään oudosti tai väljästi.

        Esim. jos tapin ja irroitusakselin välissä on outoa kulumaa, voi tämä olla syynä miksi ei löydy kultaista keskikohtaa. Tämän parempaa en keksi...

        Tuli taas katteltua tuota, laitoin segerin taakse hieman paksumman prikaan ja nyt se vetotappi istuu siinä ilman kummempaa klapia. En ymmärrä mitä tarkoitat, että vedä kytkinkahvasta ja katso kytkinlautasen liike. Sitä ei luonnollisesti näe kun poski on kiinni. Tonkien kanssa tietysti voi kiskoa ja hieman yritinkin mutta on aika vietävän jäykkä. Tulee enää mieleen onko se kytkin voitu kasata jotenkin väärin. Ottaisin heti auki heti kun tietäisin mitä käy kun otan nuo 5 pulttia pois tuosta lautasesta? Että näkisi kytkinlevyjen kunnon. Jousissa kuinka paljon voimaa? Millä ilveellä takaisin sen jälkeen? Mitä muuta pomppaa ulos? Neulalaakerit? Kytkinkruunusta muuten puuttuu pari lapaa, en tiedä kuinka joku vatussi saanut hajotettua ne. Paljon kysymyksiä pyörien kanssa aloittelevalta.


      • yksi mielipide
        ertsatsa kirjoitti:

        Tuli taas katteltua tuota, laitoin segerin taakse hieman paksumman prikaan ja nyt se vetotappi istuu siinä ilman kummempaa klapia. En ymmärrä mitä tarkoitat, että vedä kytkinkahvasta ja katso kytkinlautasen liike. Sitä ei luonnollisesti näe kun poski on kiinni. Tonkien kanssa tietysti voi kiskoa ja hieman yritinkin mutta on aika vietävän jäykkä. Tulee enää mieleen onko se kytkin voitu kasata jotenkin väärin. Ottaisin heti auki heti kun tietäisin mitä käy kun otan nuo 5 pulttia pois tuosta lautasesta? Että näkisi kytkinlevyjen kunnon. Jousissa kuinka paljon voimaa? Millä ilveellä takaisin sen jälkeen? Mitä muuta pomppaa ulos? Neulalaakerit? Kytkinkruunusta muuten puuttuu pari lapaa, en tiedä kuinka joku vatussi saanut hajotettua ne. Paljon kysymyksiä pyörien kanssa aloittelevalta.

        Minäpäs yritän hieman selittää...

        Avataan kytkinkoppa mielessämme. Edessä pitäisi nyt näkyä "painelautanen" (kytkinlautanen) missä on siis kiinni viisi pulttia. Näiden pulttien alla on jouset jotka painavat lautasta kytkinlevyjä vasten. Nämä jouset taas määrittelevät kuinka lujaa kytkin ottaa kiinni (esim. kun ajat) ja kuinka tasaisesti tämä lautanen painaa kytkinlevyjä.

        voit ottaa tämän painelautasen irti jos haluat katsoa kytkinlevyjä. En muista onko nuo jouset kovastikin pingotettu kun pultin ottaa irti. Voi olla että loppuvaiheessa ei edes ole jännitystä. Mitään muuta sieltä ei tule kasvoille. Kytkinlevyt voivat tippua syliin ja siitä laakerista en ole varma. Ole tarkkana.

        Takaisin laitossa momentti on 4.5 Nm, pultit tulee kiristää tasaisesti tähtikuviossa. Kytkinlevyissä on oma järjestys, Omat värit ja minimi mitat. Muista miten otit ne ulos tai kytkin alkaa luistaa ja pahimmassa tapauksessa rikkoo levyjä.

        Keskellä tätä painelautasta on pitkä tappi mikä jatkuu koneen toiselle puolelle. Ensin on lautanen, lautaseen jälkeen laakeri, laakeriin tulee vastakappale ja vastakappaleeseen tulee tämä tappi. Jotenkin näin... Tämän tapin tehtävänä on kuitenkin työntää lautasta ulos niin että kytkinlevyt vapautuu toisistaan. Näin kuuluisi tapahtua silloin kun painat kytkinkahvasta.

        Moottorin toisella puolella, Magneeton kopassa on kytkimen irroitus "nokka-akseli", tai miksi sitä haluaa kutsua. Tulee hieman hassun kuuloisia sanoja kun suoraan suomentaa. Tämä akseli/vipu on kiinni kytkinvaijerissa. Tämän vivun toisessa päässä on siis varmaankin eräänlainen nokka-akselin muotoinen pää joka painaa tappia ulospäin aina kun painat kytkinkahvaa. Tässä nokassa voisi olla jotain vikaa?

        Ja sanomattakin selvää, vaijerin kireys taas määrittää kuinka pitkän liikeradan tämä vipu tekee ja millä aluella. Nyt kun tiedät kuinka järjestelmä toimii, pystyt seuraamaan ja säätämään kytkimen. Voit esim tarkastaa kuinka pitkän liikeradan vipu joutuu tehdä ennen kuin painelautanen liikkuu ulospäin toisella puolella.

        Korjausoppaassa mainitaan muuten, että kytkin käyttäisi normaalia moottoriöljyä 10w-40
        750ml öljynvaihdossa ja 800ml kokonaistilavuutena. Kytkinlevyt ovat tarkkoja öljystään. Mutta käytä sitä mitä sinun kirjoissa sanotaan.


    • wertyui.,mnbvc

      Mitä sielä "paikallisella pajalla" tehtiin kytkimelle, pelasiko kytkin ennen sitä, vai paskan siitä tekivät?

      Saattaa olla että kytkimen välilevyt ovat palaneet, eivätkä ole enään suorat, silloin vaikka puristat kytkinkahvalla jouset kasaan, niin vääntyilleet levyt turvottavat pakan, eikä kytkin irrota, sitten jos kiristät vaijeria riittävästi, tapahtuu luistoa.
      Levyt palaa jos luistavalla kytkimellä kaasutellaan riittävästi ja kytkin remppaan ei riitä enään pelkkien massalevyjen vaihto, vaan rahaa paalaa enemmän, kun välilevyt joutuu uusimaan. Palaneet levyt ovat yleensä sinistuneet ja kierot.

      Toinen mahdollisuus on, että "pajalla" on kasattu kytkin väärin, se on tarkkaa puuhaa, levyt pitää olla oikeassa järjestuksessä, oikeat ruuvit oikeissa paikoissa jne.

      Moottoriin ei pidä laittaa autojen synteettisiä moottoriöljyjä, eikä perä ja vaihteistoöljyjä ollenkaan, ne ovat liian liukkaita kytkimelle. Moottoripyöräkäyttöön tehdyissä öljyissä on lisäaine kytkinlevyille.

      • ertsas55

        kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.

        Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :)


      • wertyui.......
        ertsas55 kirjoitti:

        kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.

        Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :)

        En tiedä edellisten vastauksista, heitin sinulle ekaa kertaa viestin, edellisten kommentoijien jutuissa ei kaikki pidä aivan paikkaansa.

        Sinun pitää saada vastuuseen se paja töistään, se tosin voi olla vaikeaa, jos olet jo avannut itse kytkimen.
        Nyt pitäisi löytää räjäytyskuva kytkimestä ja kasata se huolella, tai viedä koneen varmasti tuntevalle osaajalle kasattavaksi.


      • Useampi mielipide
        ertsas55 kirjoitti:

        kiitos taas hyvistä vastauksista. Pääsen tänään taas tallille katsomaan em. asioita. Väärin kasausta en pidä mahdottomuutena, oli tuo " paja " nimittäin niin päin helvettiä eikä mitkään reklamaatiot sinnepäin enää onnistu. Ketkä paimiossa päin liikkuu, tietävät varmasti paikan. Kytkin pelasi aivan hienosti ennen tuota, sanottiin vain että kytkimessä oli joku oma patentti jonka he " korjasivat ". En tiedä mitä vaihdettu vaikka kovin kyselin. Minkä näköinen tuon kytkinkruunun pitäisi olla? Nuo levyissä olevat ulokkeet jotka sitten ottavat kiinni kytkinkruunun lapoihin niin siellä on klapia ihan huolella. en tiedä jos kuuluukin olla. Toisekseen johonkin paikkaan kuluu urat joka on huono juttu. että mihin se mahtoi tulla.

        Puhut magneetonkopasta ylempänä? Tarkoitat varmaan kytkinkoppaa? En ymmärrä mitä kytkinpuolen osia menisi sinne asti? Tosin luultavasti voin olla väärässä :)

        heipä hei taas...

        Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.

        Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?

        Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.

        Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.

        Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki.


      • yksi mielipide
        Useampi mielipide kirjoitti:

        heipä hei taas...

        Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.

        Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?

        Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.

        Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.

        Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki.

        Kytkinkruunussa pitäisi olla 12 lapaa. Kytkinlevyjen väkäset pitäisi osua lapojen väliin. Kytkinlevyjen väkäsien leveys on 13,05 mm minimissään. Kruununlapojen välisille raoille ei ole annettu mittoja.


      • ertsa655
        Useampi mielipide kirjoitti:

        heipä hei taas...

        Tämä toinen kaveri on ihan oikeassa näiden välilevyjen suhteen. Saa olla maksimissaan 0.15mm vääntyneet.

        Sinä näet siellä pyörän, minä näen täällä räjäytyskuvia. En voi väittää vastaan mikäli löytyy eroavaisuuksia. Mutta jos seuraat sitä kytkinvaijeria mihin se menee. Vaijerin pitäisi päättyä Magneeton/Staattorin koppaan. Siellä se on kiinni vivussa. Tämä vipu liikuttaa tankoa joka menee painelautaselle missä on kytkinjouset. Selkis?

        Minun käsitykseni kytkimestä on että perusasetuksena painelevy painaa kytkinlevyjä kasaan näiden viiden jousen avulla. Kun painat kytkinkahvaa alas työntyy painelautanen ulospäin vapauttaen kytkinlevyt puristuksista. Suht loogista mielestäni.

        Työntö ulospäin tapahtuu tangolla jota painaa tämä vipu joka sijaitsee osittain Staattorin kopassa.

        Mutta korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Oppia ikä kaikki.

        En päässyt tänään tallille sittenkään. Huomenna alan katsomaan, koitan sen jälkeen kirjoittaa kaiken kattavasti tänne takaisin.


      • ertsaa543
        ertsa655 kirjoitti:

        En päässyt tänään tallille sittenkään. Huomenna alan katsomaan, koitan sen jälkeen kirjoittaa kaiken kattavasti tänne takaisin.

        Nyt on kytkin auki tällä hetkellä. Oli suoraan sanoen pieni ahaa- elämys, miten voima siirretään vaihteistolle puristusta säätelemällä kytkinkahvalla. Niin. Mitään omaan silmään (ei harjaantunut silmä) erikoista en löytänyt. Kampuralta tulevan tehon vastaanottava ulompi kehä on hieman klapia. Sisempi kehä ei lainkaan. nämä ovatkin eri juttuja jo. Massalevyt ja kitkalevyt vaikuttavat ok. Pari kitkalevyä hieman sinistynyt, eli ilmeisesti palanut. Geometrista heittoa en pysty huomaamaan. En ainakaan selvää heittoa. En käsitä miten noissa massalevyissä ja kitkalevyissä voi olla eroavaisuuksia kun kaikki näyttävät silmääni aivan samalta. (joku puhui tarkasta järjestyksestä) Jousien väsyminen on taas juttu mitä en osaa sanoa koska en uusista jousista tiedä miten kovaa pitää puristaa. (tosin luistaminen ei ollut ongelmana joten jousissa riittävästi potkua ilmeisesti) Pitää laskea muuten että noita levyjä on se 12kpl, ettei puutu. Puhdistan levyt ja luulen että heitän kasaan, jos tämä olisi vain joku henkimaailman juttu.

        Mutta te paremmin tietävät, kertokaa näkemyksenne. Apuanne tarvitaan.


      • ertsa35
        ertsaa543 kirjoitti:

        Nyt on kytkin auki tällä hetkellä. Oli suoraan sanoen pieni ahaa- elämys, miten voima siirretään vaihteistolle puristusta säätelemällä kytkinkahvalla. Niin. Mitään omaan silmään (ei harjaantunut silmä) erikoista en löytänyt. Kampuralta tulevan tehon vastaanottava ulompi kehä on hieman klapia. Sisempi kehä ei lainkaan. nämä ovatkin eri juttuja jo. Massalevyt ja kitkalevyt vaikuttavat ok. Pari kitkalevyä hieman sinistynyt, eli ilmeisesti palanut. Geometrista heittoa en pysty huomaamaan. En ainakaan selvää heittoa. En käsitä miten noissa massalevyissä ja kitkalevyissä voi olla eroavaisuuksia kun kaikki näyttävät silmääni aivan samalta. (joku puhui tarkasta järjestyksestä) Jousien väsyminen on taas juttu mitä en osaa sanoa koska en uusista jousista tiedä miten kovaa pitää puristaa. (tosin luistaminen ei ollut ongelmana joten jousissa riittävästi potkua ilmeisesti) Pitää laskea muuten että noita levyjä on se 12kpl, ettei puutu. Puhdistan levyt ja luulen että heitän kasaan, jos tämä olisi vain joku henkimaailman juttu.

        Mutta te paremmin tietävät, kertokaa näkemyksenne. Apuanne tarvitaan.

        Ainiin unohtui mainita tuosta kytkinkruunusta eli ulommasta kehästä että lapojen sisäpuolella ei ole uraa tullut, eikä myöskään lapojen sivussa mitään merkittävää urautumista. Tosin huomaa että joskus viilattu. Tuo lapojen välimatka tuntuu olevan turhan suuri, kun tuon massalevyn ulokkeen väliin vielä ehkä 2mm KUMMALLEKIN puolelle.


      • ertsa
        ertsa35 kirjoitti:

        Ainiin unohtui mainita tuosta kytkinkruunusta eli ulommasta kehästä että lapojen sisäpuolella ei ole uraa tullut, eikä myöskään lapojen sivussa mitään merkittävää urautumista. Tosin huomaa että joskus viilattu. Tuo lapojen välimatka tuntuu olevan turhan suuri, kun tuon massalevyn ulokkeen väliin vielä ehkä 2mm KUMMALLEKIN puolelle.

        Hain piruuttani 10W40 shellin mineraalimoottoriöljyä purkin ja heitin sisälle. Pelaa kuin kello. jumaliste kaiken tän jälkeen kyse on vaan "väärästä" öljystä. On se kumma kun ei vanha tykkää motorexin sinne tarkoitetusta öljystä. Onko tuo ihan normaalia että porukka käyttää nimenomaan auton moottoriöljyä crossin vaihdelaatikossa? Tämä vain sen perusteella että ihmiset suosittelevat 10W40 mutta vaihteistoljyistä ei ssellaista vaihtoehtoa edes löydy vaan pitää mennä moottoriöljy puolelle. Itse ajattelin että vaihteistoon vaihteistoöljyä, thats it..


      • yksi mielipide
        ertsa kirjoitti:

        Hain piruuttani 10W40 shellin mineraalimoottoriöljyä purkin ja heitin sisälle. Pelaa kuin kello. jumaliste kaiken tän jälkeen kyse on vaan "väärästä" öljystä. On se kumma kun ei vanha tykkää motorexin sinne tarkoitetusta öljystä. Onko tuo ihan normaalia että porukka käyttää nimenomaan auton moottoriöljyä crossin vaihdelaatikossa? Tämä vain sen perusteella että ihmiset suosittelevat 10W40 mutta vaihteistoljyistä ei ssellaista vaihtoehtoa edes löydy vaan pitää mennä moottoriöljy puolelle. Itse ajattelin että vaihteistoon vaihteistoöljyä, thats it..

        No hyvä että ongelma ratkesi. Nuo kytkinlevyt tosiaan ovat tarkkoja öljystä. Pääsit niin sanotusti halvalla ja pientä oppiakin tuli meille kaikille.


    • juhani.huuskonen

      olis sellane ongelmaku kaikki muu toimii 125 78 suzuki rm:ämmässä mut ei lähe käyntii paineet ja sytytys on kunnos pensaaki tulee mut minkälai tulppa pitää olla ku epäröi et mulla on vääränlai tulppa?

      • tutsi hutunkeittäjä

      • juhani.huuskonen

      • tieto on varmaa..
        juhani.huuskonen kirjoitti:

        minkälainen on oikean lainen tulppa suzuki rm:Ämmää 125 78

        sellanen missä on pohjassa sellanen näppylä ja sitte se ruuvataa siihe kantee kiinni. sitte siinä päässä on sellanen nänni mikä napsahtaa kun laitat hatun siihen päälle. älä laita kalahattua,muuten lennät selälles kun antaa nii kovasti kipinää.. sellanen on oikeenlainen tulppa, viinipullonkorkki ei ole oikea tulppa vaikka monet ovat väittäneet että laittaa siihen tinapaperia ympärille ja pyörittää kiinni.


      • varmaa tietoo nyt.

    • rm 555

      Moro! eli minulla on suzuki rm 125 -92 muuten pelaa hienosti mutta ajon jälkeen tulee ylivuoto letkusta siis koneen letkuista valkoista nestettä aina kuin jäätelöä :) epäilen itse vesipumpun stefoja,, en ole kovin kokenut että voisiko joku vähäsen jelppiä ;)

      KIITOS !!

    • vara moottori

      Osaakohan kukaan kertoa sopiiko rm125 -97 moottori kiinnitykseltään rm 125 -04 runkoo?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe