meille on tulossa luovutusikäinen pentu.
meillä on ennestään kaksi koiraa jotka ovat sisarukset reilu 2v.
miten pitäisi tutustuttaa pentu aikuisiin ja toisinpäin?
tunteeko pentu oloaan yksinäiseksi kahden aikuisen koiran kanssa?
olemme poissa niin, että toinen käy väh. kahden tunnin välein aluksi pissattamassa
pentua ym. klo 8-16 ja loppupäivä kotona.
pentu kotiin
20
237
Vastaukset
- myyjän kanssa
puheväleissä?
- lellulaa
lähinnä toivoisin kommentteja erilaisista ratkaisuista, mitkä joko ovat tai eivät ole toimineet käytännössä.
kennelissä on ihan eri toimintatavat kuin kotona. lellulaa kirjoitti:
lähinnä toivoisin kommentteja erilaisista ratkaisuista, mitkä joko ovat tai eivät ole toimineet käytännössä.
kennelissä on ihan eri toimintatavat kuin kotona.koirat tykkäävät kovasti koirakavereista, ja kaksivuotiaat ovat vielä hyvin pentumaisia itsekin. Eivät ne sen kummempaa totuttelua tarvitse, annatte vain vanhempien koirien haistella pennun hajua (vaikkapa teidän käsistä, jos käytte pentua katsomassa ennen noutoa). Sitten kun pentu tulee kotiin, niin annatte noista kahdesta vanhemman (lue: dominoivamman) haistella ensin pennun peräpäätä kunnolla, jotta se varmasti tietää, että kyseessä on pentu. Sitten vaan pentu irti lattialle tai pihalle, ei mihinkään hirveän ahtaaseen paikkaan, ja aikuinen koira siihen tutustumaan. Viiden minuutin päästä toiselle aikuiselle sama juttu.
Jos ne innostuvat liikaa leikkimään, vanhemmat koirat siis, niin tietysti pitää seurata, että ei pääse vahinkoa käymään, siis silleen, että pieni pelästyisi kovin liian rajua leikkiä. Mikäli toinen entisistä koiristasi on narttu, se todennäköisesti omii pennun 'itselleen' ja alkaa suojella sitä. Voit myös itse osoittaa pennun arvon istumalla itse lattialle ja ottamalla pennun 'suojiisi', jos leikki yltyy liian rajuksi. Siinä samalla sitten kiellät vanhempia vääristä otteista ja kehut oikeista. Voit tietysti laittaa pennulle jonkun oman nurkan, missä sillä on oma peti ja rauha, eivätkä isot saa sinne mennä. Vaan todennäköisesti se ei halua olla siellä yksin, vaan tahtoo toisten koirien seuraan. Minusta sitä ei pidä eikä tarvitse kieltää, laumaeläinhän koira on ihan viimeisen päälle. Ne kyllä hoitavat itse omat suhteensa.
Kahden vuorokauden kuluttua elämä on hakeutunut normaaleihin uomiinsa, ja sinusta tuntuu, kuin pentu olisi ollut teillä aina:-)- osannee
lellulaa kirjoitti:
kennelissä on ihan eri toimintatavat kuin kotona.neuvoa :) Via myykö hän kaikki muut kasvattinsa muihin kenneleihin ja tämän yhden ainokaisen tavallisen kotiin?
- perheen isä
tiinamuori kirjoitti:
koirat tykkäävät kovasti koirakavereista, ja kaksivuotiaat ovat vielä hyvin pentumaisia itsekin. Eivät ne sen kummempaa totuttelua tarvitse, annatte vain vanhempien koirien haistella pennun hajua (vaikkapa teidän käsistä, jos käytte pentua katsomassa ennen noutoa). Sitten kun pentu tulee kotiin, niin annatte noista kahdesta vanhemman (lue: dominoivamman) haistella ensin pennun peräpäätä kunnolla, jotta se varmasti tietää, että kyseessä on pentu. Sitten vaan pentu irti lattialle tai pihalle, ei mihinkään hirveän ahtaaseen paikkaan, ja aikuinen koira siihen tutustumaan. Viiden minuutin päästä toiselle aikuiselle sama juttu.
Jos ne innostuvat liikaa leikkimään, vanhemmat koirat siis, niin tietysti pitää seurata, että ei pääse vahinkoa käymään, siis silleen, että pieni pelästyisi kovin liian rajua leikkiä. Mikäli toinen entisistä koiristasi on narttu, se todennäköisesti omii pennun 'itselleen' ja alkaa suojella sitä. Voit myös itse osoittaa pennun arvon istumalla itse lattialle ja ottamalla pennun 'suojiisi', jos leikki yltyy liian rajuksi. Siinä samalla sitten kiellät vanhempia vääristä otteista ja kehut oikeista. Voit tietysti laittaa pennulle jonkun oman nurkan, missä sillä on oma peti ja rauha, eivätkä isot saa sinne mennä. Vaan todennäköisesti se ei halua olla siellä yksin, vaan tahtoo toisten koirien seuraan. Minusta sitä ei pidä eikä tarvitse kieltää, laumaeläinhän koira on ihan viimeisen päälle. Ne kyllä hoitavat itse omat suhteensa.
Kahden vuorokauden kuluttua elämä on hakeutunut normaaleihin uomiinsa, ja sinusta tuntuu, kuin pentu olisi ollut teillä aina:-)Jos ei tiedä rotua. Yleensä koira pennun tunnistaa, mutta kuitenkin.
tiinamuori kirjoitti:
koirat tykkäävät kovasti koirakavereista, ja kaksivuotiaat ovat vielä hyvin pentumaisia itsekin. Eivät ne sen kummempaa totuttelua tarvitse, annatte vain vanhempien koirien haistella pennun hajua (vaikkapa teidän käsistä, jos käytte pentua katsomassa ennen noutoa). Sitten kun pentu tulee kotiin, niin annatte noista kahdesta vanhemman (lue: dominoivamman) haistella ensin pennun peräpäätä kunnolla, jotta se varmasti tietää, että kyseessä on pentu. Sitten vaan pentu irti lattialle tai pihalle, ei mihinkään hirveän ahtaaseen paikkaan, ja aikuinen koira siihen tutustumaan. Viiden minuutin päästä toiselle aikuiselle sama juttu.
Kahden vuorokauden kuluttua elämä on hakeutunut normaaleihin uomiinsa, ja sinusta tuntuu, kuin pentu olisi ollut teillä aina:-)Valitettavasti ei kaikki nartut suinkaan pidä pennuista.Ja itse asiassa ei mitenkään luonnotonta (vaikkei kovinkaan suotavaa koiranpidon kannalta),jos ajattelee.
Urokset voi joskus paremmin hyväksyä,niillä kun ei ole niin vahvasti "oma lehmä ojassa" .
Noh,riippuu mistä roikkuu,puolin ja toisin.Myöhemmin vielä enemmän,ja sananmukaisesti.- perheen isä
molossi kirjoitti:
Valitettavasti ei kaikki nartut suinkaan pidä pennuista.Ja itse asiassa ei mitenkään luonnotonta (vaikkei kovinkaan suotavaa koiranpidon kannalta),jos ajattelee.
Urokset voi joskus paremmin hyväksyä,niillä kun ei ole niin vahvasti "oma lehmä ojassa" .
Noh,riippuu mistä roikkuu,puolin ja toisin.Myöhemmin vielä enemmän,ja sananmukaisesti.Ei ole ensimmäinen kerta, kun hetken voi hyväksyä tai siltä tuntua ja sitten ravistus...
""ennestään kaksi koiraa jotka ovat sisarukset reilu 2v."...tähän kiinnitin sen huomion (sisarukset)
Mutta se rotu...ja ennenkaikkea mitkä ovat kaikkien keskeiset suhteet. perheen isä kirjoitti:
Jos ei tiedä rotua. Yleensä koira pennun tunnistaa, mutta kuitenkin.
Itse en tunne enkä ole ikinä omistanut ensimmäistäkään koiraa, joka haluaisi pennun tappaa. Mutta olenkin aina harrastanut 'normaaleja' koiria. En mitään ihmisen yltiöjalostamia kummajaisia. Ja koska aloittaja kertoi omistavansa koiria, oletin että kyseessä ovat ihan oikeat normaalisti käyttäytyvät koirat. Jotta ei minusta tuo neuvoni mitenkään liian rohkea ollut. Päinvastoin: jos todellakin joku kaksivuotias koira tappaa / haluaa tappaa kahdeksan - kaksitoistaviikkoisen pennun, niin se ei satavarmasti ole terve päästään. Ja jos se ei kaksivuotiaana ole terve päästään, niin lienee hyvä omistajan havaita huomaamaan moinen seikka viimestään siinä iässä. Nimittäin siitä eteenpäin tilanne ei todellakaan enää parane...
Vaan tästähän ei ole kyse 'lellulaa'n koirien tapauksessa. Ärsyynnyin vain vastaamaan nenäkkäästi, kun jotkut alkoivat mollata mielipidettäni ja ennenkaikkea asettivat kyseenalaiseksi koirien täysin normaalin käytöksen. Grr.
Mukavaa elämää 'lellulaa'n uudelle vauvalle hyvässä laumassa!
- perheen isä
"ennestään kaksi koiraa jotka ovat sisarukset reilu 2v."...riippuen rodusta.
Komppaan perheenisää...
Tällaisissa kysymyksissä kaikkein oleellisin olisi myös tietää rodut...
Kun ne tietää,niin voisi sanoa se tärkein,onko tulossa hyvinkin mahdollisesti hankaluuksia,varsinkin jossain vaiheessa vai riittääkö helpommat eväät...- perheen isä
Täytyy ap:n jotain tietää, kun on pystynyt kasvattamaan kaksi pentua samaan aikaan ja vielä sisarukset. ei ole helppo homma, enkä siihen itse ryhtyisi.
perheen isä kirjoitti:
Täytyy ap:n jotain tietää, kun on pystynyt kasvattamaan kaksi pentua samaan aikaan ja vielä sisarukset. ei ole helppo homma, enkä siihen itse ryhtyisi.
Epäilen,että oisko jostain fifeistä kyse...
Jos ajattelen vaikka harrastamiani,niin kyllä noit fifit ois klaarannut vaikka vasemmalla kädellä,kun kokemusta on.Jos ei olisi,niin sanoisin,että maalaisjäjellä ja kahdella kädellä pitkälle kuitenkin menisi,jos ei nyt ihan tiukemmasta päästä sattuisi kaikki olemaan.Tosin tarvittaessa voihan ne nostaa vaikka vähäksi aikaan naulakkoon...
Jos isoja ajattelisi,niin noh,jos tykkää kaivaa senkkaa nenästä ja motto elämässä on,"tuurilla ne laivatkin seilaa..."
Juu,ei ole minun motto.- perheen isä
molossi kirjoitti:
Epäilen,että oisko jostain fifeistä kyse...
Jos ajattelen vaikka harrastamiani,niin kyllä noit fifit ois klaarannut vaikka vasemmalla kädellä,kun kokemusta on.Jos ei olisi,niin sanoisin,että maalaisjäjellä ja kahdella kädellä pitkälle kuitenkin menisi,jos ei nyt ihan tiukemmasta päästä sattuisi kaikki olemaan.Tosin tarvittaessa voihan ne nostaa vaikka vähäksi aikaan naulakkoon...
Jos isoja ajattelisi,niin noh,jos tykkää kaivaa senkkaa nenästä ja motto elämässä on,"tuurilla ne laivatkin seilaa..."
Juu,ei ole minun motto.-Ei ole ongelmaa vaan erilaisia tapoja hoitaa asiat..-
- lellulaa
kiitos kaikille kirjottaneille!
jääräpäiset rodut kyseessä kaikki kolme, kiinanpystykorvat.
sisaruksista ollaan selvitty todella hyvin ja siksi uskalletaan hyvin mielin kolmas ottaa.
tietysti olen kysynyt myös kasvattajalta mielipidettä, mutta siellä asia on eri.
ihan sitä ensimmäistä tapaamista juuri mietitään, ja onko kokemuksia siitä että antaisi pennun tutustua kotiin parin päivän ajan jolloin vanhemmat koirat poissa ym. - perheen isä
lellulaa kirjoitti:
kiitos kaikille kirjottaneille!
jääräpäiset rodut kyseessä kaikki kolme, kiinanpystykorvat.
sisaruksista ollaan selvitty todella hyvin ja siksi uskalletaan hyvin mielin kolmas ottaa.
tietysti olen kysynyt myös kasvattajalta mielipidettä, mutta siellä asia on eri.
ihan sitä ensimmäistä tapaamista juuri mietitään, ja onko kokemuksia siitä että antaisi pennun tutustua kotiin parin päivän ajan jolloin vanhemmat koirat poissa ym."jolloin vanhemmat koirat poissa ym."..ai koiran?
ajoita vkl niin siitä sen paremmin näet ja voit tilanteen arvioida.
- gtgrefq34f
ovat kiinanpystykorvillasi? Miten ne tulevat muiden koirien kanssa toimeen? Miten ne suhtautuvat kun teille kotiin (sisälle) tulee vieras koira kylään, jopa yökylään?
Vaikea sanoa, kun et kerro mitään pohjatietoja. Vähän kuin kysyisi: onko sininen hienompi kuin punainen?- lellulaa
:) niinpä.. :D
tosi hyvin tulee muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeen, tervehtii iloisesti jokaista koiraa ja ihmistä.
jos useampi koira on leikkimässä esim koirapuistossa, molemmat katsoo ensin sivusta hiljaa paikallaan että uskaltaakos tuonne mennä.
nämä on tosi rauhallisia ja lempeitä, voi tulla joku ihan vieraskin kylään ja jos ne kattoo että se on meille ok niin sitten on niillekin.
- gqrefqR
hyvätapaisia muita koiria kohtaan, niin en näe ongelmaa. meillä uusi pentu ja vanha koira tapasivat "vapaalla maalla" eli puistossa vapaina, missä ei ketään muita häiritsemässä. Ite rentona ja rauhallisena, ei tuijoteta silmä kovana, ettei koirat ota siitä stressiä. kUN en tunne niitä vanhoja koiriasi en osaa sanoa veisinkö kaikki 3 yhtäaikaa vai ensin sen "pääkoiran" ja pennun ja sitten mukaan se toinen vanhempi koira. Tunnet varmaan koirasi niin, että uskallat ne päästää kaikki kerralla. Et varman olisi pentua ottamassa, jos epäilyttäisi. Silloin kaikkien koirien olo olisi yhtä hel...tiä.
- lellulaa
kyllä luotan siihen että koirat tulevat toimeen, ainoastaan mietin sitä että mikä olisi paras tapa siihen että nykyiset koirat älyävät että pentu tulee jäädäkseen.
mutta toisaalta eivätköhän totu vaikka missä tapaisivat. :)
sitä myös mietin, että onko hyvä että pentu ensin tutustutetaan vanhoihin koiriin, ja sitten annetaan olla pari päivää vaikka yksinään meidän kanssa, että tuntee meistä sitten turvan..? - kysy kasvattajalta
lellulaa kirjoitti:
kyllä luotan siihen että koirat tulevat toimeen, ainoastaan mietin sitä että mikä olisi paras tapa siihen että nykyiset koirat älyävät että pentu tulee jäädäkseen.
mutta toisaalta eivätköhän totu vaikka missä tapaisivat. :)
sitä myös mietin, että onko hyvä että pentu ensin tutustutetaan vanhoihin koiriin, ja sitten annetaan olla pari päivää vaikka yksinään meidän kanssa, että tuntee meistä sitten turvan..?Jos koirillasi terveet päät, niin annat niiden tavata heti kerralla ja ei mitään päivien erotteluja, miksi ihmeessä? Silloinhan ne juuri menisivät sekaisin eivätkä oppisi, että missä sitä nyt kukin on ja mihin laumaan kuuluu.
Älä mieti liikaa, hyvin se menee. Kyllä vanhemmat koirat näytää pennulle, että he ovat pomoja. Sinä huomioit aina vanhempuia koiria ensin ja osoitat sillä, että vanhemmat koirat ovat lauman ykkösiä. Jos kurmoottavat pentua liikaa, niin silloin tietysti osoitat pennulle, että sinä olet kuitenkin lauman pomo ja suojelet sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721157
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45599Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296548Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t219513- 50504
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502