Olen lukenut joitakin ketjuja tällä palstalla. Useimmissa kiusattuja neuvotaan antamaan anteeksi kiusaajilleen, koska kiusaajat voivat tuntea omantunnontuskia/ katua koko loppuelämänsä. Miksi heille pitäisi antaa anteeksi: ensin he tahallisesti kiusaavat ilman kunnon syytä pitkän aikaa ja aiheuttavat kiusatulle hyvin paljon pahaa oloa, ja sitten kun he aikuistuvat ja (mahdollisesti saavat vähän järkeäkin päähänsä) katuvat, heille pitäisi heti antaa anteeksi? Tuossa ei ole mitään järkeä. Kiusatun siis pitäisi ensin sietää kaikki se paska ja sitten antaa anteeksi? Eli kiusaajat pääsevät kuin koirat veräjästä.
Minua on kiusattu. Lähestulkoon koko ala-asteen ajan. Kaikki loppui kun vaihdoin ala-asteen jälkeen paikkakuntaa. Olen monesti miettinyt, että mikä se syy edes oli, miksi minä jouduin silmätikuksi. Olen aina ollut hyvin kiltti ja koulussa koetin olla kaikkien kaveri. Isäni sattui olemaan (ja on vieläkin) ammatissa, ehkä arvostetuimmassa ammatissa muiden ala-asteluokkalaisteni vanhempien ammatteihin verrattuna, jos niitä nyt edes aletaan verrata. Työnsä puolesta isäni joutui mahdollisesti "sekaantumaan" joidenkin luokkalaisteni elämään heidän huonojen elinolojensa takia. Se on ainoa asia, johon aina olen päätynyt pohdittuani syitä kiusaamiseeni.
Minut ja kaksi muuta sisartani opetettiin jo lapsena olemaan kohteliaita ja ystävällisiä kaikille, vaikka ei joistakin aina pitäisi. Olen ainut perheestäni ainoa, joka on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Minä, kaikista herkin koko perheestäni. Varmaan sekin oli syy kiusaamiseen. Ja kun minua kiusattiin, vanhempani aina sanoivat, että "älä laskeudu heidän tasolleen, muuten osoitat olevasi yhtä tyhmä kuin he". Siis kiusatessa olin aina hiljaa, näytin varmasti aina surulliselta, koska se sattui. Joka kerta. Nyt jälkeenpäin ajatellen, tuo vanhempieni neuvo on varmaan idioottimaisin koko maailmassa.
Olen yhä yhteydessä muutamaan ala-aste aikaiseen luokkalaiseeni. Olen kuullut mitä entisille kiusaajille kuuluu. Yksi sai kuulema vahinkolapsen 16- vuotiaana, sai 20- vuotiaana toisen lapsen ja pääsi todella huonoilla papereilla hädin tuskin amiskasta. Avopuolisona juoppo. Taitaa siis historia toistaa itseään. Kiusaajan omat vanhemmat olivat nähkääs samanlaisia. Toinen kiusaaja pääsi samalta linjalta. Rikosrekisterissä useampia rötöksiä, käyttää huumeita. Kuten ensimmäinenkin.
Olen varmaan hyvin sairas, kun saan nautintoa joka kerta kuullessani miten he ovat itse pilanneet omat elämänsä. En kylläkään usko, että he katuvat kiusaamistani: heillä on ollut monia muitakin uhreja koulu surkean opiskeluelämänsä ajan.
Kiusattujen ei pidä antaa anteeksi
4
586
Vastaukset
- jl8oll7
Olen aivan samaa mieltä!
Aivan kuin meidän tuska ei olis hyväksyttävää.
Sanotaan vaan et se katuu sitä ja anna anteeks sille. - seythdrfthrt
En oo koskaan ollut kiusattu, mutta jos näen jonkun kiusaavan jotakuta, lyön välittömästi turpaan. Ihme homoja nekin pellet
"Älä välitä, käännä toinen poski ja anna anteeksi” on pahinta mitä kiusatulle lapselle voi sanoa.
Aikuisilta saa vain idioottimaisia neuvoja, koska aikuiset ovat täysin vihjeettömiä kiusaamisen edessä. Ohjeet ovat turhia tai huonossa tapauksessa vahingollisia. Mutta niitä toistellaan sukupolvelta toiselle, koska muutakaan ei osata sanoa.
Anteeksiantaminen on kristinuskon keskeisiä opetuksia, mutta erään uskovaisen kristityn mukaan sitä ei pysty soveltamaan koulukiusaamistilanteisiin. Jälki on todellakin pahaa, kun hyvätahtoiset hölmöt koettavat soveltaa omaa uskonnollisuuttaan ja vääriä tulkintojaan tosielämään. Eipä ole ihme että minusta tuli ateisti. Minä en anna anteeksi.
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html- Anonyymi00003UUSI
Hyvä tuo edellisen viestin blogilinkki. "Kiusatun vastaisku".
Järkyttävää luettavaa. Lahjakas kirjoittaja, paljon kärsinyt, tietää mistä puhuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333194Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441599Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173803- 48719