ÄLÄ OPISKELE DI:KSI

Kyrpiintynyt DI

Kehotan kaikkia nykyisiä DI-opiskelijoita sekä sellaiseksi halajavia lukemaan tämän kirjoituksen. Sen jälkeen on syytä miettiä kahdesti, haluatko todella diplomi-insinööriksi.

Olen itse arvostetun insinöörialan diplomi-insinööri. Taustastani sen verran, että 27 vuoden ikään mennessä olen kerännyt työkokemusta 11 vuotta, monipuolisesti eri aloilta. Lukiotodistukseni oli selvästi keskivertoa parempi, ylioppilaskirjoitukset menivät kelvollisesti.

Pääsin opiskelemaan erääseen teknilliseen yliopistoon. Suoritin ensin kandin tutkinnon kohtuullisin arvosanoin. Tämän jälkeen sain diplomi-insinöörin paperit. Opiskeluissa pysyin viiden vuoden aikataulussa, vaikka diplomityöpaikan etsimiseen tuhraantui muutama kuukausi.

Sain kuitenkin diplomityöpaikan tunnetusta ja erittäin arvostetusta, suomalaistaustaisesta suuryrityksestä. Varsinaista läpimurtoa en tutkimustyössäni saavuttanut annetun ongelman ratkaisemisessa, mutta uutta tietoa yritys ansiostani varmasti sai. Lisäksi työni auttoi hienosäätämään T&K toiminnan suuntaa. Diplomityötä tehdessäni vakuuteltiin, että jotain hommia tulee konsernista löytymään valmistuttuani.

Mutta kuinkas kävikään. Töitä ei ollut, ei edes mitään hanttihommia. Alkoi jumalaton työnhakukierros työttömänä työnhakijana. Juoksin pää kolmantena jalkana neljässätoista haastattelussa kolmen ja puolen kuukauden aikana, siis yksi haastattelu viikossa keskimäärin. Ei tärpännyt, vaikka on suosittelijoita ja hyvät paperit esitettävänä. Supliikkimiehenä tuskin jätin itsestäni sosiaalisesti rajoittuneen persoonan kuvaa yhdessäkään haastattelussa.

Työnhaku jatkuu yhä. Olen hakenut paikkoja, jotka vastaavat tarkasti omaa koulutusalaani. Olen hakenut myös koulutusalaani sivuavia paikkoja. Olen hakenut tehtäviin, joihin olen ollut liikakoulutettu, tehtäviin, joihin minulla ei olisi edes edellytyksiä ja tehtäviin, joihin vastavalmistunut DI yleensä päätyy. Työhakemuksia olen kirjoittanut useita kymmeniä, ellei jo sataakin.

Koko ajan voimistuu tunne, että jään a) työttömäksi tai b) päädyn taas pakkaamaan ruuveja, mitä tein lukioaikoina sivutyönä. Ihan realisisesti sanottuna, toivoa ei ole, sillä JOKAINEN KAVERINI, joka on valmistunut vuoden 2010 aikana, on työttömänä. Tai kaupan kassana.

Opiskelkaa lähihoitajiksi ennemmin. Siten ette jää työttömiksi.

186

52100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DI2009

      Kannattaisi laajentaa työnhakualuetta. Vaikka onkin valmistunut "eräästä teknillisestä yliopistosta" ei se tarkoita, että niitä töitä ei saisi muualtapäin suomea hakea. Varsinkin maakunnissa yliopistokaupunkien nurkilla insinöörityöpaikat on hyvinkin kortilla johtuen siitä, että näitä vastavalmistuneita on liikaakin tarjolla.

      • Kyrpiintynyt DI

        Olen hakenut töitä Turusta Lappeenrantaan, Torniosta Helsinkiin, Oulusta Kuopioon, Ruotsista ja Saksasta.

        Minne vielä hakemuksia? Kiinaan?


      • Taasnaita
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Olen hakenut töitä Turusta Lappeenrantaan, Torniosta Helsinkiin, Oulusta Kuopioon, Ruotsista ja Saksasta.

        Minne vielä hakemuksia? Kiinaan?

        Nyt on hiljaisemmat ajat. Ei tyopaikan loytaminen ole helppoa kellekkaan, tanapaivana tyopaikat on taisteltava ja vaan teravimmat saa paikan. Jos et loyda toita niin mene jatko-opiskelijaksi. Jos olet suorittanut jatko-opintoja tai olet jopa lisari niin olet aina etulyontiasemassa tavallisten juuri valmistuneiden DI:den keskuudessa.


      • wruje
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Olen hakenut töitä Turusta Lappeenrantaan, Torniosta Helsinkiin, Oulusta Kuopioon, Ruotsista ja Saksasta.

        Minne vielä hakemuksia? Kiinaan?

        No, eikös Kiina/Venäjä ole tulevaisuus? Siellähän sitä kauppaa käydään kun taas EU ja US ovat polvillaan.


      • Anonyymi
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Olen hakenut töitä Turusta Lappeenrantaan, Torniosta Helsinkiin, Oulusta Kuopioon, Ruotsista ja Saksasta.

        Minne vielä hakemuksia? Kiinaan?

        Oletko ns. Vaikea tyyppi?


    • Matikkaa

      Olet 27-vuotias ja sinulla on 11 vuoden työkokemus. Siis menit 16-vuotiaana kokopäivätöihin ja luit siinä ohessa vielä dippainssiksi? Aika huima saavutus, juu.

      • Kyrpiintynyt DI

        11 vuodesta n. 3 vuotta kokoaikaisena ja loppuaika osa-aikatyötä luokkaa 20 h/vko.

        Siinä sivussa luin itseni ylioppilaaksi, DI:ksi ja hankin vielä kessun natsat intistä. Revi siitä.

        En arvosta koulutusalaani enää yhtään. Suomessa ei ole enää tilaa insinööreille, Euroopassakaan ei juuri ole. Tervetuloa todellisuuteen.


      • DI BOBO
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        11 vuodesta n. 3 vuotta kokoaikaisena ja loppuaika osa-aikatyötä luokkaa 20 h/vko.

        Siinä sivussa luin itseni ylioppilaaksi, DI:ksi ja hankin vielä kessun natsat intistä. Revi siitä.

        En arvosta koulutusalaani enää yhtään. Suomessa ei ole enää tilaa insinööreille, Euroopassakaan ei juuri ole. Tervetuloa todellisuuteen.

        27v ja 11 vuotta työkokemusta?? Ehkä asenteessa vikaa?
        En nyt ihan menisi paukuttelemaan henkseleitä ruuvien pakkaamisesta.

        Ja mikäpä estää nuorta kaveria lähtemään ulkomaille?


      • Kyrpiintynyt DI
        DI BOBO kirjoitti:

        27v ja 11 vuotta työkokemusta?? Ehkä asenteessa vikaa?
        En nyt ihan menisi paukuttelemaan henkseleitä ruuvien pakkaamisesta.

        Ja mikäpä estää nuorta kaveria lähtemään ulkomaille?

        Juurihan kerroin, että olen hakenut töitä ulkomailtakin. Ei Suomi sinällään minua mihinkään sido.

        En myöskään ala häpeämään työkokemustani, en edes neljän vuoden ruuvien pakkaamista. KAIKKI TEHTY TYÖ ON ARVOKASTA. Olen ollut kolmena kesänä mukana T&K hommissa, asiakaspalvelutehtävissä vuosia, teollisuuden haalarihommissa, osto- ja myyntityössä sekä kesämestarina eräällä konelinjalla. Jos ei tällainen työkokemuspaketti, neljän vieraan kielen taito ja yli nelosen keskiarvolla suoritetut pääaineopinnot riitä, niin mikä sitten?

        Yritykset palkkaa mielellään opiskelijoita, jolloin palkkakustannukset pysyvät matalina. Valmistumisen jälkeen henkilö ei enää ole kiinnostava.

        Ja asenteeni on kunnossa. Kaikki työtehtävät kelpaavat sijainnista riippumatta. Paitsi puhelinmyynti ja provikkatyöt.

        Diplomi-insinööreistä on kovaa vauhtia tulossa roskasakkia.


      • Matikkaa
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        11 vuodesta n. 3 vuotta kokoaikaisena ja loppuaika osa-aikatyötä luokkaa 20 h/vko.

        Siinä sivussa luin itseni ylioppilaaksi, DI:ksi ja hankin vielä kessun natsat intistä. Revi siitä.

        En arvosta koulutusalaani enää yhtään. Suomessa ei ole enää tilaa insinööreille, Euroopassakaan ei juuri ole. Tervetuloa todellisuuteen.

        Siis sinulla ei olekaan 11 vuoden työkokemus, vaan 3 vuoden työkokemus ja osa-aikatöitä sitten opiskelun ohella. Ei ihme, ettei sinua kukaan halua töihin, kun joko et osaa laskea tai sitten sinä valehtelet.


      • Kyrpiintynyt DI
        Matikkaa kirjoitti:

        Siis sinulla ei olekaan 11 vuoden työkokemus, vaan 3 vuoden työkokemus ja osa-aikatöitä sitten opiskelun ohella. Ei ihme, ettei sinua kukaan halua töihin, kun joko et osaa laskea tai sitten sinä valehtelet.

        Kehottaisin tutustumaan työkkärin ja Kelan työajanlaskentaperusteisiin. Osa-aikainen työskentely opiskelun ohella on työn tekemistä siinä missä muukin työnteko. Jos haluat viilata pilkkua, voit sanoa, että työkokemusta on 7 vuotta, sillä osa-aikaisena tein noin 20 h/vko. Siten kaksi osa-aikaista vuotta vastaa yhtä. Seitsemänkin vuotta 27 vuotiaalle DI:lle on PALJON työkokemusta.

        Mutta 11 vuoden työkokemus ei ole valehtelua - niin kauan olen työelämässä ollut mukana. CV:ssä olen toki maininnut töiden osa-aikaisuuden ja haastattelijat ovat itse sanoneet tyyliin, että "sullahan poika on työkokemusta enemmän kuin mulla, vaikka oot kuusi vuotta nuorempi! (33 v mieshenkilö".


      • Muunnettua totuutta
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Kehottaisin tutustumaan työkkärin ja Kelan työajanlaskentaperusteisiin. Osa-aikainen työskentely opiskelun ohella on työn tekemistä siinä missä muukin työnteko. Jos haluat viilata pilkkua, voit sanoa, että työkokemusta on 7 vuotta, sillä osa-aikaisena tein noin 20 h/vko. Siten kaksi osa-aikaista vuotta vastaa yhtä. Seitsemänkin vuotta 27 vuotiaalle DI:lle on PALJON työkokemusta.

        Mutta 11 vuoden työkokemus ei ole valehtelua - niin kauan olen työelämässä ollut mukana. CV:ssä olen toki maininnut töiden osa-aikaisuuden ja haastattelijat ovat itse sanoneet tyyliin, että "sullahan poika on työkokemusta enemmän kuin mulla, vaikka oot kuusi vuotta nuorempi! (33 v mieshenkilö".

        "11 vuoden työkokemus" on sinun tapauksessasi valehtelua. Ei tosiaan ihme, ettei noin kieroa ihmistä kukaan halua palkata.


      • Kyrpiintynyt DI
        Muunnettua totuutta kirjoitti:

        "11 vuoden työkokemus" on sinun tapauksessasi valehtelua. Ei tosiaan ihme, ettei noin kieroa ihmistä kukaan halua palkata.

        Ei se ole valetta. Monet esim. palvelualoilla ovat olleet osa-aikaisia vuosikausia (20-32 h/vko). Silti työkokemuslisiä maksetaan juuri sen mukaan, minä päivämääränä aloitti työuransa. Vaikka olisi tehnyt vain yhden työvuoron vuodessa, viiden vuoden jälkeen palkkaan saa saman korotuksen, kuin olisi ollut kokoaikaisena sen viisi vuotta.

        Työkokemus lasketaan aloittamispäivän mukaan, ei tehtyjen työtuntien mukaan. En aio muuttaa hakemukseni runkoa sinun mielipiteesi vuoksi.


      • Insinöörin renttu
        Muunnettua totuutta kirjoitti:

        "11 vuoden työkokemus" on sinun tapauksessasi valehtelua. Ei tosiaan ihme, ettei noin kieroa ihmistä kukaan halua palkata.

        Sun mielestä 11 vuoden työkokemus tarkoittaa varmasti 11 vuoden yhtä jaksoista duunissa oloa?


      • DI BOBO
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Juurihan kerroin, että olen hakenut töitä ulkomailtakin. Ei Suomi sinällään minua mihinkään sido.

        En myöskään ala häpeämään työkokemustani, en edes neljän vuoden ruuvien pakkaamista. KAIKKI TEHTY TYÖ ON ARVOKASTA. Olen ollut kolmena kesänä mukana T&K hommissa, asiakaspalvelutehtävissä vuosia, teollisuuden haalarihommissa, osto- ja myyntityössä sekä kesämestarina eräällä konelinjalla. Jos ei tällainen työkokemuspaketti, neljän vieraan kielen taito ja yli nelosen keskiarvolla suoritetut pääaineopinnot riitä, niin mikä sitten?

        Yritykset palkkaa mielellään opiskelijoita, jolloin palkkakustannukset pysyvät matalina. Valmistumisen jälkeen henkilö ei enää ole kiinnostava.

        Ja asenteeni on kunnossa. Kaikki työtehtävät kelpaavat sijainnista riippumatta. Paitsi puhelinmyynti ja provikkatyöt.

        Diplomi-insinööreistä on kovaa vauhtia tulossa roskasakkia.

        Kaikki työ on arvokasta, mutta ei se DI:n työkokemusta ole ruuvien pakkaaminen.

        Kuten sanottu, henkselit paukkui aluksi ja sitten alkoi seli seli seli -mode. Varmaan näin sitten myös
        työhaastattelut meni? Ja et heti muistanut alussa kertoa osaavasi neljää kieltä?

        Just just, no kiva trolli taidat vaan olla.


      • X)
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Ei se ole valetta. Monet esim. palvelualoilla ovat olleet osa-aikaisia vuosikausia (20-32 h/vko). Silti työkokemuslisiä maksetaan juuri sen mukaan, minä päivämääränä aloitti työuransa. Vaikka olisi tehnyt vain yhden työvuoron vuodessa, viiden vuoden jälkeen palkkaan saa saman korotuksen, kuin olisi ollut kokoaikaisena sen viisi vuotta.

        Työkokemus lasketaan aloittamispäivän mukaan, ei tehtyjen työtuntien mukaan. En aio muuttaa hakemukseni runkoa sinun mielipiteesi vuoksi.

        Eihän sinun tarvitse hakemustasi muutella. Lähetät sitä vain edelleen satoihin paikkoihin kuten tähänkin asti olet tehnyt, sinä sanasokea pikku narraaja.


      • Kyrpiintynyt DI
        DI BOBO kirjoitti:

        Kaikki työ on arvokasta, mutta ei se DI:n työkokemusta ole ruuvien pakkaaminen.

        Kuten sanottu, henkselit paukkui aluksi ja sitten alkoi seli seli seli -mode. Varmaan näin sitten myös
        työhaastattelut meni? Ja et heti muistanut alussa kertoa osaavasi neljää kieltä?

        Just just, no kiva trolli taidat vaan olla.

        Taidat itse olla trolli? Vaikka ruuvien pakkaus ei ole DI:n työkokemusta, on se kuitenkin osoitus uutteruudesta, kyvystä kantaa vastuuta ja hyvästä asenteesta. Maasta se pienikin ponnistaa.

        Olen lukenut pitkän englannin, ruotsin normaalin kaavan mukaan ( pari vapaavalintaista kurssia yliopistossa), saksaa b2-kielenä ( yliopistossa pakollisina kieliopintoina). Siihen päälle olen käynyt espanjan kursseja kansalaisopistossa ja vapaavalintaisina kursseina yliopistossa.

        Työhaastatteluissa en ole paukuttanut henkseleitä, enkä myöskään ole selitellyt. Niistä on kokemusta jo sen verran paljon, että tiedän suurin piirtein, miten toimia. Parissa ensimmäisessä haastatteluissa jouduin ehkä vähän selittämään joitain asioita, mutta selittelyt jäivät siihen. Hakijoita on vain yksinkertaisesti todella paljon.

        Jos pidät minua yhä trollina, voimme puolestani treffata jossain. Esittelen ansioluetteloni ja todistukseni sinulle ilomielin.


      • detyijrty
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Kehottaisin tutustumaan työkkärin ja Kelan työajanlaskentaperusteisiin. Osa-aikainen työskentely opiskelun ohella on työn tekemistä siinä missä muukin työnteko. Jos haluat viilata pilkkua, voit sanoa, että työkokemusta on 7 vuotta, sillä osa-aikaisena tein noin 20 h/vko. Siten kaksi osa-aikaista vuotta vastaa yhtä. Seitsemänkin vuotta 27 vuotiaalle DI:lle on PALJON työkokemusta.

        Mutta 11 vuoden työkokemus ei ole valehtelua - niin kauan olen työelämässä ollut mukana. CV:ssä olen toki maininnut töiden osa-aikaisuuden ja haastattelijat ovat itse sanoneet tyyliin, että "sullahan poika on työkokemusta enemmän kuin mulla, vaikka oot kuusi vuotta nuorempi! (33 v mieshenkilö".

        on oleellista, että työkokemus on mainittu kuten se on, esim kesätyö 4kk tai sivutoiminen työ noin xxh/vkossa alku- ja loppupäivineen. Sen jälkeen kun olet firmassa, markkinoidaan osaamistasi työkokemus firmassa xy vuonna xx - xx jne.

        Kyllä ne työnantajat osaavat lukea oletko oikeasti ollut töissä 11 vuotta vai osa-aikaisesti 11 vuotta. Tässä nimittäin on vinha ero.

        Nim. kesätyökokemusta karttui sen suuren laman aikaan omalla alalla yhteensä 1.5 vuotta 6 kk määräaikainen työ valmistumisen jälkeen ja sen jälkeen kokoaikaisesti viimeiset 10 vuotta.


      • HölmötPalstat
        DI BOBO kirjoitti:

        27v ja 11 vuotta työkokemusta?? Ehkä asenteessa vikaa?
        En nyt ihan menisi paukuttelemaan henkseleitä ruuvien pakkaamisesta.

        Ja mikäpä estää nuorta kaveria lähtemään ulkomaille?

        Moniin aloihin vaaditaan yli 10 vuotta työkokemusta, jolloin VOI paukutella henkseleitä vaikka olisi pakannut ruuveja sen 10 vuotta. Torvi, päiväkoti koko valtio. On se kymmenen vuotta mitä tahansa työtä enemmän työkokemusta kuin työttömänä/eläkkeellä/lorvarina hakijoiden kesken.


      • Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        11 vuodesta n. 3 vuotta kokoaikaisena ja loppuaika osa-aikatyötä luokkaa 20 h/vko.

        Siinä sivussa luin itseni ylioppilaaksi, DI:ksi ja hankin vielä kessun natsat intistä. Revi siitä.

        En arvosta koulutusalaani enää yhtään. Suomessa ei ole enää tilaa insinööreille, Euroopassakaan ei juuri ole. Tervetuloa todellisuuteen.

        Niin. Ensiksikin oliko tuo sinun OIKEASTI haluamasi ala? Jos oli niin sekin on jo hyvä juttu. Itse aikoinani menin oikikseen - not good - en tykännyt ja keskeytin. DI -koulutus on mielestäni vähän ympäripyöreä. Kaikesta oppii vähän. Minä suosittelin yhdelle kaverini pojalle (ihan hyvä matikassa) luonnontietiden kautta suuntautumista teknilliselle alalle. sen sijaan, että hän menisi opiskelemaan DI:ksi. Teknikka on kuitenkin silkkaa luonnontiedettä.


      • Anonyymi
        Matikkaa kirjoitti:

        Siis sinulla ei olekaan 11 vuoden työkokemus, vaan 3 vuoden työkokemus ja osa-aikatöitä sitten opiskelun ohella. Ei ihme, ettei sinua kukaan halua töihin, kun joko et osaa laskea tai sitten sinä valehtelet.

        Ei nyt ole sijaa herjalle: peruskoulu, lukio, ,kandi, di. . Matikkaa on paljon. Noin 8 kertainen määrä perukouluun verrattuna.


      • Anonyymi
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        11 vuodesta n. 3 vuotta kokoaikaisena ja loppuaika osa-aikatyötä luokkaa 20 h/vko.

        Siinä sivussa luin itseni ylioppilaaksi, DI:ksi ja hankin vielä kessun natsat intistä. Revi siitä.

        En arvosta koulutusalaani enää yhtään. Suomessa ei ole enää tilaa insinööreille, Euroopassakaan ei juuri ole. Tervetuloa todellisuuteen.

        Kessun natsat saa joka jätkä.
        Erikoisupseeriksi koulutus kysyy jo munaa.


    • Teekkkari

      Ankarasta lamastakin huolimatta DI on yksi parhaiten työllistävistä akateemisista loppututkinnoista. Toisaalta DI-tutkinnollakin voi olla vaikea työllistyä. Biopuolelta ja puutekniikasta valmistuneiden työpaikat voivat olla tiukassa, samoin vientiteollisuudessa laman seurauksena.

      Miksei tähän mennessä ole tärpännyt? Yliopiston järjestämää täydennyskoulutus? Ulkomaille töihin?

      • Kyrpiintynyt DI

        Esim. tämän vuoksi ei ole tärpännyt:

        - paikka 1, jossa olin haastattelussa: 650 hakijaa!!!
        - paikka 2, 150 hakijaa
        - paikka 3, 214 hakijaa
        - paikka 4, sattumalta dipan työtä haki myös tohtori, joka palkattiin

        Sitä paitsi, lähimmästä kaveripiiristäni tänä vuonna valmistuneista 6 on työttömänä, 2 elintarvikekaupassa, 1 kuntosalilla, 1 aloitti kauppatieteiden opinnot. En ole mitenkään yksittäistapaus... Olisi pitänyt ottaa tuotantotalouden pääaine, niin olisi edes jotain toivoa. Kemiasta on pelkkää haittaa.


      • Suhisee puistikos
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Esim. tämän vuoksi ei ole tärpännyt:

        - paikka 1, jossa olin haastattelussa: 650 hakijaa!!!
        - paikka 2, 150 hakijaa
        - paikka 3, 214 hakijaa
        - paikka 4, sattumalta dipan työtä haki myös tohtori, joka palkattiin

        Sitä paitsi, lähimmästä kaveripiiristäni tänä vuonna valmistuneista 6 on työttömänä, 2 elintarvikekaupassa, 1 kuntosalilla, 1 aloitti kauppatieteiden opinnot. En ole mitenkään yksittäistapaus... Olisi pitänyt ottaa tuotantotalouden pääaine, niin olisi edes jotain toivoa. Kemiasta on pelkkää haittaa.

        Ainhaa sitä puistokmistiks lutin oppimääril :-D


      • Työtön opiskelija
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Esim. tämän vuoksi ei ole tärpännyt:

        - paikka 1, jossa olin haastattelussa: 650 hakijaa!!!
        - paikka 2, 150 hakijaa
        - paikka 3, 214 hakijaa
        - paikka 4, sattumalta dipan työtä haki myös tohtori, joka palkattiin

        Sitä paitsi, lähimmästä kaveripiiristäni tänä vuonna valmistuneista 6 on työttömänä, 2 elintarvikekaupassa, 1 kuntosalilla, 1 aloitti kauppatieteiden opinnot. En ole mitenkään yksittäistapaus... Olisi pitänyt ottaa tuotantotalouden pääaine, niin olisi edes jotain toivoa. Kemiasta on pelkkää haittaa.

        Taisi selvitä tuo ongelma. Kemian alalla ei taida töitä oikein olla.


      • Anonyymi
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Esim. tämän vuoksi ei ole tärpännyt:

        - paikka 1, jossa olin haastattelussa: 650 hakijaa!!!
        - paikka 2, 150 hakijaa
        - paikka 3, 214 hakijaa
        - paikka 4, sattumalta dipan työtä haki myös tohtori, joka palkattiin

        Sitä paitsi, lähimmästä kaveripiiristäni tänä vuonna valmistuneista 6 on työttömänä, 2 elintarvikekaupassa, 1 kuntosalilla, 1 aloitti kauppatieteiden opinnot. En ole mitenkään yksittäistapaus... Olisi pitänyt ottaa tuotantotalouden pääaine, niin olisi edes jotain toivoa. Kemiasta on pelkkää haittaa.

        Ei muuta kuin tohtoriputkeen...


    • Teekkarirenttu

      Olen muutamaa kurssia ja dippatyötä vaille valmis DI-opiskelija TKK:lta, joten valmistuminen koittanee ensi vuoden puolella. En allekirjoita kaikkia aloittajan pointteja, mutta vähän samansuuntaisia ajatuksia on täälläkin ollut.

      On nimittäin ruvennut hirvittämään valmistumisen jälkeinen työpaikan etsiminen, koska muutama tämän kesän DI-sumaan valmistumisensa rykäissyt kaverini on työttömänä. Muutama taas on aloittanut jatko-opinnot, heistäkin moni vain siksi, että muita paikkoja ei ole tiedossa. Lisäksi moni näistä jatko-opiskelijoista laittoi tänä keväänä paperit perusopiskelijaksi muualle (esim. kauppis ja farmasia), joten selkeästi pyrkivät hakemaan muita hommia.

      Olen samoilla linjoilla, eli akateeminen tutkimus ei innosta, sillä käytännön merkitys hämärtyy niissä hommissa monesti, ainakin yliopistossa. En halua hakata päätäni seinään sellaisten asioiden parissa, joiden merkitystä en ymmärrä. Olen myös miettinyt, että tohtorina on ylikoulutettu muihin kuin T&K-hommiin, työnantaja ottaa mieluummin perus-DI:n laskemaan tuotantoprosessin materiaalivirtoja.

      Tässä maassa korkeakoulutus on kokenut melkoisen arvonlaskun, ja on mielestäni erittäin hälyttävää, että maisterin papereilla ja hyvällä työkokemuksella ei töitä saa. Päättäjät saisivat hiljalleen havahtua siihen, että on melkoista resurssien tuhlausta kouluttaa työttömäksi päätyville ihmisille useita tutkintoja. Voisivat opintoaikojen ja tutkintojen valinnaisuuden rajaamisen sijaan keskittyä opiskelupaikkojen määrän pienentämiseen.

      Lopuksi täytyy sanoa, että DI-tutkinto on kuitenkin ehkä monipuolisin tutkinto, jonka voi itselleen hankkia. Siinä missä yliopistosta valmistuneelle humanistille sopivia oman alan paikkoja on olemassa korkeintaan kahden käden sormilla laskettava määrä (ja nekin paikat tulevat hakuun kerran 30 vuodessa), niin DI voi tehdä todella monenlaista hommaa: T&K, myynti, markkinointi, virkamieshommat, patenttiasiat, opetus... lista on huomattavasti pidempi kuin monen muun tutkinnon kohdalla. Ja kuten elämässä yleensä, moni asia on tuurista kiinni, eli aina ei kannata itseään syyttää, jos töitä ei löydy.

      Tulipahan tekstiä, eipä tämä akateeminen koulutus näytä valmistavan muuhun kuin pitkien jorinoiden kirjoittamiseen. ;)

      • Kyrpiintynyt DI

        Olen samaa mieltä kanssasi kaikesta muusta, paitsi humanistien työllistymisestä. Pelkästään mol.fi-sivustolla aineopettajia haetaan sadoittain. Myös paria humanistikaveriani revitään suunnilleen molemmista käsistä jatkuvasti tekemään vähintään sijaisuuksia, tai sitten syrjäseudun yläkouluihin opettamaan.

        Tutkinnot ovat kokeneet suuren inflaation 90-luvun laman jälkeen.

        Olen miettinyt lukevani itseni lääkäriksi. Pääsykoekirjan edellinen painos on hankittuna hyllyssä. Täytyy varmasti alkaa paneutumaan siihen pikku hiljaa. Työttömänä DI:nä ei oikeasti ole kovin mukavaa, varsinkaan, jos kokee tehneensä kaikkensa työllistymisensä eteen. En nimittäin tiedä, mitä voisin tehdä toisin - olen jopa käynyt ammatinvalintapsykologilla, varannut keskusteluaikoja työkkäristä ja ollut aktiivisesti yhteyksissä moniin aiempiin työnantajiini.

        Alallani on tapahtunut paljon irtisanomisia, ja kahden vuoden takaisinottovelvollisuuden myötä on todella vaikeaa työllistyä. Myönnän olevani aika katkeroitunut jo, ehkäpä juuri sen vuoksi, että olen DI:ksi aika idealistinen tapaus.

        Toivottavasti kukaan ei vetänyt hirveän montaa hernettä nenäänsä kirjoituksistani, mutta joka sana on täyttä totta. Ja juuri siksi keljuttaakin niin pirusti.


      • Teekkarirenttu
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi kaikesta muusta, paitsi humanistien työllistymisestä. Pelkästään mol.fi-sivustolla aineopettajia haetaan sadoittain. Myös paria humanistikaveriani revitään suunnilleen molemmista käsistä jatkuvasti tekemään vähintään sijaisuuksia, tai sitten syrjäseudun yläkouluihin opettamaan.

        Tutkinnot ovat kokeneet suuren inflaation 90-luvun laman jälkeen.

        Olen miettinyt lukevani itseni lääkäriksi. Pääsykoekirjan edellinen painos on hankittuna hyllyssä. Täytyy varmasti alkaa paneutumaan siihen pikku hiljaa. Työttömänä DI:nä ei oikeasti ole kovin mukavaa, varsinkaan, jos kokee tehneensä kaikkensa työllistymisensä eteen. En nimittäin tiedä, mitä voisin tehdä toisin - olen jopa käynyt ammatinvalintapsykologilla, varannut keskusteluaikoja työkkäristä ja ollut aktiivisesti yhteyksissä moniin aiempiin työnantajiini.

        Alallani on tapahtunut paljon irtisanomisia, ja kahden vuoden takaisinottovelvollisuuden myötä on todella vaikeaa työllistyä. Myönnän olevani aika katkeroitunut jo, ehkäpä juuri sen vuoksi, että olen DI:ksi aika idealistinen tapaus.

        Toivottavasti kukaan ei vetänyt hirveän montaa hernettä nenäänsä kirjoituksistani, mutta joka sana on täyttä totta. Ja juuri siksi keljuttaakin niin pirusti.

        Totta, opettajat on asia erikseen, vaikka osalla heistäkin pyörii hommat pelkästään lyhyillä sijaisuuksilla ja pätkätöillä. Mun omassa lukiossa oli ruotsinopettajan paikalta virkavapaalla nainen, jota en nähnykään koko aikana, vaikka sillä edelleen se virka olikin. Homma pyöri koko ajan eripituisilla sijaisuuksilla. Velipoika meni mun jälkeen samaan lukioon, ja edelleen kyseisen opettajan paikalla oli uus naama melko tiuhaan.

        Olis pitäny tähdentää, että tarkoitin tässä tapauksessa naistutkimukseen, folkloristiikkaan tai muuhun vastaavaan marginaalialaan perehtynyttä humanistia. Osalla heistä on ainoana vaihtoehtona apurahahelvetti yliopistolla. Sama kohtalo odottaa mm. biologeja, ellei pedagogisia opintoja ole takana. Tämä onkin pistänyt miettimään, että opinto-ohjaajien pitäisi lukioissa kertoa, että minkälaiseen soppaan lusikkansa pistää, jos yliopistoon lähtee. Ei ainakaan minulla ollut 18-vuotiaana ketään kertomassa, että korkea koulutus ei takaa työpaikkaa. Päinvastoin, sitä kuvitteli, että maisterit/DI:t suorastaan revitään töihin.


      • j8ri
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi kaikesta muusta, paitsi humanistien työllistymisestä. Pelkästään mol.fi-sivustolla aineopettajia haetaan sadoittain. Myös paria humanistikaveriani revitään suunnilleen molemmista käsistä jatkuvasti tekemään vähintään sijaisuuksia, tai sitten syrjäseudun yläkouluihin opettamaan.

        Tutkinnot ovat kokeneet suuren inflaation 90-luvun laman jälkeen.

        Olen miettinyt lukevani itseni lääkäriksi. Pääsykoekirjan edellinen painos on hankittuna hyllyssä. Täytyy varmasti alkaa paneutumaan siihen pikku hiljaa. Työttömänä DI:nä ei oikeasti ole kovin mukavaa, varsinkaan, jos kokee tehneensä kaikkensa työllistymisensä eteen. En nimittäin tiedä, mitä voisin tehdä toisin - olen jopa käynyt ammatinvalintapsykologilla, varannut keskusteluaikoja työkkäristä ja ollut aktiivisesti yhteyksissä moniin aiempiin työnantajiini.

        Alallani on tapahtunut paljon irtisanomisia, ja kahden vuoden takaisinottovelvollisuuden myötä on todella vaikeaa työllistyä. Myönnän olevani aika katkeroitunut jo, ehkäpä juuri sen vuoksi, että olen DI:ksi aika idealistinen tapaus.

        Toivottavasti kukaan ei vetänyt hirveän montaa hernettä nenäänsä kirjoituksistani, mutta joka sana on täyttä totta. Ja juuri siksi keljuttaakin niin pirusti.

        Olet ilmeisesti lukenut kemiaa jossakin muodossaan pääaineenasi? Entäpä sivuaineena? Näillä on suuri merkitys työllistymiseen; tuotantotekniikka, turvallisuusjohtaminen, multimedia ja kaiken maailman muut huuhaa-opinnot ovat suosittuja aineita niiden helppouden vuoksi, jolloin myös näiden alojen opiskelijoita valmistuu suhteellisesti paljon ja työllistyminen on vaikeampaa. Omalla sovellettuun mekaniikkaan kuuluvalla alallani on jatkuvasti useita diplomityöpaikkoja täyttämättä niin teollisuudessa kuin yliopistoissakin ja suurimmassa osassa ilmoituksissa mainitaan, että pesti jatkuu myös valmistumisen jälkeen.

        Koulutus on yhä kuitenkin varmin tapa suojautua työttömyydeltä. Kuten jo nimimerkki Teekkari mainitsikin, DI on yksi parhaiten työllistävistä akateemisista tutkinnoista, jäänee kakkoseksi vain lääkärin tutkinnolle (joka johtuukin sitten lääkärien vahvan ammattiliiton lobbauksesta koulutusmäärien pitämiseksi nykyisellään, mikä on kuitenkin ymmärrettävää sillä lääkärikoulutuksessa ryhmäkoot on pidettävä maltillisina, olisipa TEK yhtä vahva liitto).

        Ongelma on enemmän siinä, että teknistieteelliselle alalle ei enää hakeudu niin paljoa lahjakkaita nuoria kuin aiemmin tutkinnon kokeman inflaation vuoksi, jolloin opiskelija-aineksen taso laskee. Tekniikan ala nähdään yhä useammin vain vara- tai varavaravaihtoehtona jos se opiskelupaikka lääkiksessä ei aukeakaan ja tämä on mielestäni kovin valitettavaa. Opetuksen ja tutkimuksen tason nostamiseksi tekniikan alan koulutusta olisi vähennettävä ammattikorkeissa kovalla kädellä ja myöskin sisäänottoa yliopistoissa on vähennettävä. DI-koulutus voitaisiin aivan hyvin keskittää Otaniemeen, Hervantaan ja Ouluun.

        Myöskään tohtoriksi kouluttautumisen kannattamattomuutta en allekirjoita, TEKin tilastojen mukaan maaliskuussa 2010 TkT-tutkinnon suorittaneiden työttömyysprosentti oli 1,7 joka on todella vähän. Suurimmasta osasta diplomi-insinööreistä ei kuitenkaan liene tohtorikoulutettaviksi, mutta huiput ovat silti huippuja. Itsekin aion jatko-opiskelijaksi hakeutua.


      • Kyrpiintynyt DI
        j8ri kirjoitti:

        Olet ilmeisesti lukenut kemiaa jossakin muodossaan pääaineenasi? Entäpä sivuaineena? Näillä on suuri merkitys työllistymiseen; tuotantotekniikka, turvallisuusjohtaminen, multimedia ja kaiken maailman muut huuhaa-opinnot ovat suosittuja aineita niiden helppouden vuoksi, jolloin myös näiden alojen opiskelijoita valmistuu suhteellisesti paljon ja työllistyminen on vaikeampaa. Omalla sovellettuun mekaniikkaan kuuluvalla alallani on jatkuvasti useita diplomityöpaikkoja täyttämättä niin teollisuudessa kuin yliopistoissakin ja suurimmassa osassa ilmoituksissa mainitaan, että pesti jatkuu myös valmistumisen jälkeen.

        Koulutus on yhä kuitenkin varmin tapa suojautua työttömyydeltä. Kuten jo nimimerkki Teekkari mainitsikin, DI on yksi parhaiten työllistävistä akateemisista tutkinnoista, jäänee kakkoseksi vain lääkärin tutkinnolle (joka johtuukin sitten lääkärien vahvan ammattiliiton lobbauksesta koulutusmäärien pitämiseksi nykyisellään, mikä on kuitenkin ymmärrettävää sillä lääkärikoulutuksessa ryhmäkoot on pidettävä maltillisina, olisipa TEK yhtä vahva liitto).

        Ongelma on enemmän siinä, että teknistieteelliselle alalle ei enää hakeudu niin paljoa lahjakkaita nuoria kuin aiemmin tutkinnon kokeman inflaation vuoksi, jolloin opiskelija-aineksen taso laskee. Tekniikan ala nähdään yhä useammin vain vara- tai varavaravaihtoehtona jos se opiskelupaikka lääkiksessä ei aukeakaan ja tämä on mielestäni kovin valitettavaa. Opetuksen ja tutkimuksen tason nostamiseksi tekniikan alan koulutusta olisi vähennettävä ammattikorkeissa kovalla kädellä ja myöskin sisäänottoa yliopistoissa on vähennettävä. DI-koulutus voitaisiin aivan hyvin keskittää Otaniemeen, Hervantaan ja Ouluun.

        Myöskään tohtoriksi kouluttautumisen kannattamattomuutta en allekirjoita, TEKin tilastojen mukaan maaliskuussa 2010 TkT-tutkinnon suorittaneiden työttömyysprosentti oli 1,7 joka on todella vähän. Suurimmasta osasta diplomi-insinööreistä ei kuitenkaan liene tohtorikoulutettaviksi, mutta huiput ovat silti huippuja. Itsekin aion jatko-opiskelijaksi hakeutua.

        Jep, prosessitekniikan pääaine. Sivuaineena oli logistiikka. Ajattelin logistiikan tukevan hyvin prosessipuolen opintoja, sillä monet prosessi-inssithän hoitavat myös raaka-ainetilauksia ja huolehtivat varastomääristä.

        Tohtoriksi kouluttautuminen on tietysti yksi vaihtoehto. Motivaatio lukea vielä nelisen vuotta sitä asiaa, jolla ei aiemmin työllistynyt, voi vain olla huonohko. Paperieni puolesta varmasti pääsisinkin jatko-opiskelijaksi.


      • ...
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Jep, prosessitekniikan pääaine. Sivuaineena oli logistiikka. Ajattelin logistiikan tukevan hyvin prosessipuolen opintoja, sillä monet prosessi-inssithän hoitavat myös raaka-ainetilauksia ja huolehtivat varastomääristä.

        Tohtoriksi kouluttautuminen on tietysti yksi vaihtoehto. Motivaatio lukea vielä nelisen vuotta sitä asiaa, jolla ei aiemmin työllistynyt, voi vain olla huonohko. Paperieni puolesta varmasti pääsisinkin jatko-opiskelijaksi.

        No, toivottavasti on tärpännyt. Kemialla ei ole helppo saada duunia vaikka kuinka hypettävät sen uutta nousua työllistäjänä lehtiartikkeleissa.

        Otaniemen kemistinä olen jo pitkään tuhahdellut esim. koulutusmäärille, ne ovat poskettomat kun vertaa kuinka fiksusti muut osastot ovat viime vuosina kaventaneet sisäänottoaan. Olemme myös yksi varsin riitainen porukka, koska vanha kemia jakaantuu niin voimakkaasti teollisuus- ja "tiede"puoleen ja melko varmasti siitä noissa sisäänotoissakin on kyse, hiekkalaatikolla on vaikea leikkiä.

        Omasta mielestäni esim. tuollaisessa prosessitekniikan pääaineessa on se vika, että siinä rajataan pois paljon vahvaa osaamista ns. puhtaista aloista. Et ole kemisti muttet oikein mikään muukaan. Osaat hiukan kemiaa, virtausmekaniikkaa (yhden alan fysiikkaa), jonkin sortin termodynamiikkaa, matikkaa ja materiaalitekniikkaa, ehkä vähän koodata jne. ja noita "valmiita" positioita, joihin tehokkuuden nimessä joskus ajateltiin olevan järkevä kouluttaa ihmisiä on entistä vähemmän. Logistiikka (tutalta?), muistan sen olleen kuuma sana jo kymmenen vuotta sitten enkä silloinkaan täysin voinut ymmärtää sen tarpeellisuutta oppiaineena. Itse näen riittävän matematiikan opiskelun tuovan saman taidon, varsinkin jos sitä pitää soveltaa. Kustannusten optimoinnista tulee ekana mieleen La Grange(n menetelmä) vaikkei se aina niin yksinkertaista olekaan. Lopultahan kaikissa teollisuudenkin aloilla tarvittaisiin/vaadittaisiin tiukkaa kemian, matikan ja fysiikan taitoja ja riittävällä ymmärryksellä niitä osataan soveltaa mutta kun se ei ole coolia. Erästä oppi-isääni lainaten, fiksu ihminen oppii putkilaskut nopeasti, kunhan perustiedot ovat kunnossa.

        Sitäkin sietäisi monen miettiä, miksi fyysikot työllistyvät (yleisesti) niin hyvin ja monialaisesti. Itselleni syy on, myös kokemuksen kautta, selvä.


      • Kyrpiintynyt DI
        ... kirjoitti:

        No, toivottavasti on tärpännyt. Kemialla ei ole helppo saada duunia vaikka kuinka hypettävät sen uutta nousua työllistäjänä lehtiartikkeleissa.

        Otaniemen kemistinä olen jo pitkään tuhahdellut esim. koulutusmäärille, ne ovat poskettomat kun vertaa kuinka fiksusti muut osastot ovat viime vuosina kaventaneet sisäänottoaan. Olemme myös yksi varsin riitainen porukka, koska vanha kemia jakaantuu niin voimakkaasti teollisuus- ja "tiede"puoleen ja melko varmasti siitä noissa sisäänotoissakin on kyse, hiekkalaatikolla on vaikea leikkiä.

        Omasta mielestäni esim. tuollaisessa prosessitekniikan pääaineessa on se vika, että siinä rajataan pois paljon vahvaa osaamista ns. puhtaista aloista. Et ole kemisti muttet oikein mikään muukaan. Osaat hiukan kemiaa, virtausmekaniikkaa (yhden alan fysiikkaa), jonkin sortin termodynamiikkaa, matikkaa ja materiaalitekniikkaa, ehkä vähän koodata jne. ja noita "valmiita" positioita, joihin tehokkuuden nimessä joskus ajateltiin olevan järkevä kouluttaa ihmisiä on entistä vähemmän. Logistiikka (tutalta?), muistan sen olleen kuuma sana jo kymmenen vuotta sitten enkä silloinkaan täysin voinut ymmärtää sen tarpeellisuutta oppiaineena. Itse näen riittävän matematiikan opiskelun tuovan saman taidon, varsinkin jos sitä pitää soveltaa. Kustannusten optimoinnista tulee ekana mieleen La Grange(n menetelmä) vaikkei se aina niin yksinkertaista olekaan. Lopultahan kaikissa teollisuudenkin aloilla tarvittaisiin/vaadittaisiin tiukkaa kemian, matikan ja fysiikan taitoja ja riittävällä ymmärryksellä niitä osataan soveltaa mutta kun se ei ole coolia. Erästä oppi-isääni lainaten, fiksu ihminen oppii putkilaskut nopeasti, kunhan perustiedot ovat kunnossa.

        Sitäkin sietäisi monen miettiä, miksi fyysikot työllistyvät (yleisesti) niin hyvin ja monialaisesti. Itselleni syy on, myös kokemuksen kautta, selvä.

        Olen samaa mieltä prosessitekniikan sisällöstä. Lisäisin kuitenkin osamaamislistaan vielä automaatiojärjestelmien perusteiden tuntemisen. Puhdasta kemiaa en voi sanoa ymmärtäväni laaja-alaisesti. Suoraan sanottuna, putkivirtaukset ja aineensiirrotkin ovat lähes pelkkää hepreaa. Termodynamiikan ja taselaskut sen sijaan hallitsen hyvin.

        Kemian hypetys on todellakin paisunut outoihin mittasuhteisiin. Käsityksen työllistymismahdollisuuksista Suomessa saa kahlaamalla mol.fi-sivuston, Kemiran, Borealiksen ja Neste-Oilin kemiantekniikan alan työpaikat läpi. 8 paikkaa näyttäisi olevan tällä hetkellä yhteensä avoinna, joista 4 on elintarvikekemisteille tarkoitettuja... Kone- ja rakennuspuolta sen sijaan ei hypetetä oikeastaan mitenkään, mutta työpaikkoja löytyy satoja.

        Toivo elää kuitenkin taas - teki hyvää purkautua tämän painolastin alta.


      • TkT, fys
        ... kirjoitti:

        No, toivottavasti on tärpännyt. Kemialla ei ole helppo saada duunia vaikka kuinka hypettävät sen uutta nousua työllistäjänä lehtiartikkeleissa.

        Otaniemen kemistinä olen jo pitkään tuhahdellut esim. koulutusmäärille, ne ovat poskettomat kun vertaa kuinka fiksusti muut osastot ovat viime vuosina kaventaneet sisäänottoaan. Olemme myös yksi varsin riitainen porukka, koska vanha kemia jakaantuu niin voimakkaasti teollisuus- ja "tiede"puoleen ja melko varmasti siitä noissa sisäänotoissakin on kyse, hiekkalaatikolla on vaikea leikkiä.

        Omasta mielestäni esim. tuollaisessa prosessitekniikan pääaineessa on se vika, että siinä rajataan pois paljon vahvaa osaamista ns. puhtaista aloista. Et ole kemisti muttet oikein mikään muukaan. Osaat hiukan kemiaa, virtausmekaniikkaa (yhden alan fysiikkaa), jonkin sortin termodynamiikkaa, matikkaa ja materiaalitekniikkaa, ehkä vähän koodata jne. ja noita "valmiita" positioita, joihin tehokkuuden nimessä joskus ajateltiin olevan järkevä kouluttaa ihmisiä on entistä vähemmän. Logistiikka (tutalta?), muistan sen olleen kuuma sana jo kymmenen vuotta sitten enkä silloinkaan täysin voinut ymmärtää sen tarpeellisuutta oppiaineena. Itse näen riittävän matematiikan opiskelun tuovan saman taidon, varsinkin jos sitä pitää soveltaa. Kustannusten optimoinnista tulee ekana mieleen La Grange(n menetelmä) vaikkei se aina niin yksinkertaista olekaan. Lopultahan kaikissa teollisuudenkin aloilla tarvittaisiin/vaadittaisiin tiukkaa kemian, matikan ja fysiikan taitoja ja riittävällä ymmärryksellä niitä osataan soveltaa mutta kun se ei ole coolia. Erästä oppi-isääni lainaten, fiksu ihminen oppii putkilaskut nopeasti, kunhan perustiedot ovat kunnossa.

        Sitäkin sietäisi monen miettiä, miksi fyysikot työllistyvät (yleisesti) niin hyvin ja monialaisesti. Itselleni syy on, myös kokemuksen kautta, selvä.

        TKK:n fyysikot tyollistyy hyvin kahdesta syysta: Ne on jotka sielta valmistuu on vitun skarppeja ja niin on ollut kauan eli niilla on hyva maine. Ei tartte niille salleille kahta kertaa kertoa mika olis tavoite.


      • j8ri kirjoitti:

        Olet ilmeisesti lukenut kemiaa jossakin muodossaan pääaineenasi? Entäpä sivuaineena? Näillä on suuri merkitys työllistymiseen; tuotantotekniikka, turvallisuusjohtaminen, multimedia ja kaiken maailman muut huuhaa-opinnot ovat suosittuja aineita niiden helppouden vuoksi, jolloin myös näiden alojen opiskelijoita valmistuu suhteellisesti paljon ja työllistyminen on vaikeampaa. Omalla sovellettuun mekaniikkaan kuuluvalla alallani on jatkuvasti useita diplomityöpaikkoja täyttämättä niin teollisuudessa kuin yliopistoissakin ja suurimmassa osassa ilmoituksissa mainitaan, että pesti jatkuu myös valmistumisen jälkeen.

        Koulutus on yhä kuitenkin varmin tapa suojautua työttömyydeltä. Kuten jo nimimerkki Teekkari mainitsikin, DI on yksi parhaiten työllistävistä akateemisista tutkinnoista, jäänee kakkoseksi vain lääkärin tutkinnolle (joka johtuukin sitten lääkärien vahvan ammattiliiton lobbauksesta koulutusmäärien pitämiseksi nykyisellään, mikä on kuitenkin ymmärrettävää sillä lääkärikoulutuksessa ryhmäkoot on pidettävä maltillisina, olisipa TEK yhtä vahva liitto).

        Ongelma on enemmän siinä, että teknistieteelliselle alalle ei enää hakeudu niin paljoa lahjakkaita nuoria kuin aiemmin tutkinnon kokeman inflaation vuoksi, jolloin opiskelija-aineksen taso laskee. Tekniikan ala nähdään yhä useammin vain vara- tai varavaravaihtoehtona jos se opiskelupaikka lääkiksessä ei aukeakaan ja tämä on mielestäni kovin valitettavaa. Opetuksen ja tutkimuksen tason nostamiseksi tekniikan alan koulutusta olisi vähennettävä ammattikorkeissa kovalla kädellä ja myöskin sisäänottoa yliopistoissa on vähennettävä. DI-koulutus voitaisiin aivan hyvin keskittää Otaniemeen, Hervantaan ja Ouluun.

        Myöskään tohtoriksi kouluttautumisen kannattamattomuutta en allekirjoita, TEKin tilastojen mukaan maaliskuussa 2010 TkT-tutkinnon suorittaneiden työttömyysprosentti oli 1,7 joka on todella vähän. Suurimmasta osasta diplomi-insinööreistä ei kuitenkaan liene tohtorikoulutettaviksi, mutta huiput ovat silti huippuja. Itsekin aion jatko-opiskelijaksi hakeutua.

        En ole samaa mieltä opintojen keskittämisestä. Varsinkin Otaniemi on jo nyt hyvin ahdas ja opiskelijoita on liikaa. Pitäisi mielummin jakaa kandin tutkintoja nykyistä enemmän pienempiin kouluihin (Lappeenranta, Turku, Vaasa jne.). Maisterivaiheen tutkintoja voisi taas ehkä keskittää noihin sinun mainitsemiin korkeakouluihin, joissa taitaa olla muita enemmän tutkimusta.

        Yliopiston vaihtaminen kandin ja maisterivaiheen välillä on kansainvälisesti hyvin yleistä ja itsekin niin tein Suomessa.


      • Anonyymi
        Teekkarirenttu kirjoitti:

        Totta, opettajat on asia erikseen, vaikka osalla heistäkin pyörii hommat pelkästään lyhyillä sijaisuuksilla ja pätkätöillä. Mun omassa lukiossa oli ruotsinopettajan paikalta virkavapaalla nainen, jota en nähnykään koko aikana, vaikka sillä edelleen se virka olikin. Homma pyöri koko ajan eripituisilla sijaisuuksilla. Velipoika meni mun jälkeen samaan lukioon, ja edelleen kyseisen opettajan paikalla oli uus naama melko tiuhaan.

        Olis pitäny tähdentää, että tarkoitin tässä tapauksessa naistutkimukseen, folkloristiikkaan tai muuhun vastaavaan marginaalialaan perehtynyttä humanistia. Osalla heistä on ainoana vaihtoehtona apurahahelvetti yliopistolla. Sama kohtalo odottaa mm. biologeja, ellei pedagogisia opintoja ole takana. Tämä onkin pistänyt miettimään, että opinto-ohjaajien pitäisi lukioissa kertoa, että minkälaiseen soppaan lusikkansa pistää, jos yliopistoon lähtee. Ei ainakaan minulla ollut 18-vuotiaana ketään kertomassa, että korkea koulutus ei takaa työpaikkaa. Päinvastoin, sitä kuvitteli, että maisterit/DI:t suorastaan revitään töihin.

        Mikä teitä Nyky nuoria vaivaa?
        Minun aikaan meitä haettiin mustalla autolla töihin jo kesken opintojen.


    • Tuntuuko-

      Oletko miettinyt että työttömyytesi voisi loppua jos saisit Psykologian tai Psykologisia apua / apuja jotta voisit saada työtä ?

      • Kyrpiintynyt DI

        Pointtisi jäi vähän epäselväksi. Mikäli tarkoitat käyntiä ammatinvalintapsykologilla, olen siellä jo käynyt. Muuta psykiatrista apua en koe tarvitsevani.

        Ketutuksen kanssa voin elää. Jos opiskelee hiki hatussa 5 vuotta, koko ajan odottaen hyvää uraa, mutta valmistumisen jälkeen jää työttömäksi, tuskin kovin hymyilevä tarvitsee olla...


      • Amarana
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Pointtisi jäi vähän epäselväksi. Mikäli tarkoitat käyntiä ammatinvalintapsykologilla, olen siellä jo käynyt. Muuta psykiatrista apua en koe tarvitsevani.

        Ketutuksen kanssa voin elää. Jos opiskelee hiki hatussa 5 vuotta, koko ajan odottaen hyvää uraa, mutta valmistumisen jälkeen jää työttömäksi, tuskin kovin hymyilevä tarvitsee olla...

        Osanottoni, minä uskon että asiat lutviutuvat ja toivotan sulle onnea. Huolestuttavaa tekstiä, pistää miettimään.


        Ihmisellä ei ole koskaan asiat niin huonosti kuin hän itse kuvittelee.


      • DI myös
        Amarana kirjoitti:

        Osanottoni, minä uskon että asiat lutviutuvat ja toivotan sulle onnea. Huolestuttavaa tekstiä, pistää miettimään.


        Ihmisellä ei ole koskaan asiat niin huonosti kuin hän itse kuvittelee.

        Ei kannata vielä luovuttaa! Ajat on nyt tosi huonot, mutta piristymistä on näkyvissä jo...

        Itselläni on valmistumisen jälkeen työvuosia takana jo yli 12 ja kolmas yo-tutkinto tulossa (DI, KM ja nyt tulossa FM). Olen palaamassa ulkomailta Suomeen ja töitä ei vaan löydy.

        3,5kk ei ole vielä pitkä aika hakea duunia kuitenkaan! Positiivista on se, että pääset haastatteluihin. Kannattaa muistaa, että lopulta kuitenkin tarvitaan vaan se yksi oikea paikka... Sulla kuitenkin on työkokemusta ja se on aina plussaa. Itse en aikoinani rekrytointeja tehdessäni ikinä huomioinut hakijaa, jolla ei ole mitään työkokemusta. Toisaalta on ihan sama mitä on tehnyt, kunhan pystyy osoittamaan, että on tehnyt jotain eikä työntekoa tarvitse ryhtyä opettamaan ihan nollasta.

        Palkkatoive kannattaa pitää realistisena. Esim TEK:in alkupalkkasuositukset ovat todella yläkantissa. Ei näytä hyvältä jos vastavalmistunut pyytää kovempaa palkkaa kuin mitä vuosia talossa olleet saavat. Hommasta riippuen sanoisin et vastavalmistunut voi pyytää jotain 2-alkavaa palkkaa näin huonoina aikoina.

        Jos et saa duunia, kannattaa katsoa vaikka jotain mielenkiintoista opiskeltavaa avoimesta yliopistosta (vielä ehtii tälle syksylle!) Kaikki erikoistuminen/lisäarvo on aina plussaa, vaikka ei sekään aina riitä.

        Tutkinto on sulla hyvä, älä sitä sure! Fakta vaan on että juuri miltään alalta ei tällä hetkellä tahdo työllistyä, kun firmat ei vaan rekrytoi!


      • työtön DI
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Pointtisi jäi vähän epäselväksi. Mikäli tarkoitat käyntiä ammatinvalintapsykologilla, olen siellä jo käynyt. Muuta psykiatrista apua en koe tarvitsevani.

        Ketutuksen kanssa voin elää. Jos opiskelee hiki hatussa 5 vuotta, koko ajan odottaen hyvää uraa, mutta valmistumisen jälkeen jää työttömäksi, tuskin kovin hymyilevä tarvitsee olla...

        Olen valmistunut DI:ksi 3,09 keskiarvolla ja olen nyt työtön. En vain sopinut DI:n työhön ja opetuskaan ei ollut parasta mahdollista. Koulussa oli liian paljon opiskelijoita, labroja tehtiin 5 hengen ryhmissä. Ei ehkä olisi kannattanut keskivertoa huonompana lukiolaisena tähdätä koskaan DI tutkintoon. Nyt pitäis keksiä mitä rupeais tekemään. Uusi ammatti pitäs hankkia, jos haluais joskus päästä töihin. DI hommista ei tule mitään. Onneksi fyysinen terveys on edes melko hyvä.


      • Kyrpiintynyt DI
        DI myös kirjoitti:

        Ei kannata vielä luovuttaa! Ajat on nyt tosi huonot, mutta piristymistä on näkyvissä jo...

        Itselläni on valmistumisen jälkeen työvuosia takana jo yli 12 ja kolmas yo-tutkinto tulossa (DI, KM ja nyt tulossa FM). Olen palaamassa ulkomailta Suomeen ja töitä ei vaan löydy.

        3,5kk ei ole vielä pitkä aika hakea duunia kuitenkaan! Positiivista on se, että pääset haastatteluihin. Kannattaa muistaa, että lopulta kuitenkin tarvitaan vaan se yksi oikea paikka... Sulla kuitenkin on työkokemusta ja se on aina plussaa. Itse en aikoinani rekrytointeja tehdessäni ikinä huomioinut hakijaa, jolla ei ole mitään työkokemusta. Toisaalta on ihan sama mitä on tehnyt, kunhan pystyy osoittamaan, että on tehnyt jotain eikä työntekoa tarvitse ryhtyä opettamaan ihan nollasta.

        Palkkatoive kannattaa pitää realistisena. Esim TEK:in alkupalkkasuositukset ovat todella yläkantissa. Ei näytä hyvältä jos vastavalmistunut pyytää kovempaa palkkaa kuin mitä vuosia talossa olleet saavat. Hommasta riippuen sanoisin et vastavalmistunut voi pyytää jotain 2-alkavaa palkkaa näin huonoina aikoina.

        Jos et saa duunia, kannattaa katsoa vaikka jotain mielenkiintoista opiskeltavaa avoimesta yliopistosta (vielä ehtii tälle syksylle!) Kaikki erikoistuminen/lisäarvo on aina plussaa, vaikka ei sekään aina riitä.

        Tutkinto on sulla hyvä, älä sitä sure! Fakta vaan on että juuri miltään alalta ei tällä hetkellä tahdo työllistyä, kun firmat ei vaan rekrytoi!

        Kiitos kannustavista sanoista. Olen huomannut työllistymisen olevan hankalaa alalla kuin alalla, joskin kemian puolella vielä keskimääräistä huonompaa. Eilen tuli meiliä Ruotsista. Puhelinhaastattelu olisi perjantaina. Kyseessä olisi lähinnä teknikon/AMK-inssin työ, mutta ulkomaankokemus olisi varmasti kova juttu tulevaisuudessa. Vähän jännittää, mutta se nyt on luonnollista.


      • DI myös
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Kiitos kannustavista sanoista. Olen huomannut työllistymisen olevan hankalaa alalla kuin alalla, joskin kemian puolella vielä keskimääräistä huonompaa. Eilen tuli meiliä Ruotsista. Puhelinhaastattelu olisi perjantaina. Kyseessä olisi lähinnä teknikon/AMK-inssin työ, mutta ulkomaankokemus olisi varmasti kova juttu tulevaisuudessa. Vähän jännittää, mutta se nyt on luonnollista.

        Tsemppiä haastatteluun!

        Kannattaa yrittää motivoitua myös noista ei-koulutusta vastaavista hommista. Kaikki hankittu kompetenssi on jatkossa hyödyksi ja lisäksi noissa "suojapaikoissa" pystyy sitten rauhassa katselemaan uusia mahdollisuuksia ja hakemaan paikkoja eikä ole niin paniikkia, vaikka ei heti tärppäisikään. Tärkeintä nyt vaan jotenkin keplotella jotenkin huonojen aikojen yli!

        Hesassa Kluuvin työkkärissä on myös palvelu, jossa auttavat muokkaamaan CV:tä jne (joskus se voi olla pienestäkin kiinni ja kaikki tarjottu apu tietty kannattaa tietty ottaa vastaan) Siis jos olet Hesalainen kannattaa ehkä kiertää Kluuvin kautta? En ole itse ko palvelua käyttänyt, joten en tiedä onko siitä mitään apua, mutta eräs tuttavani kyseistä palvelua mainosti.


      • AMK-ins. + DI
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Kiitos kannustavista sanoista. Olen huomannut työllistymisen olevan hankalaa alalla kuin alalla, joskin kemian puolella vielä keskimääräistä huonompaa. Eilen tuli meiliä Ruotsista. Puhelinhaastattelu olisi perjantaina. Kyseessä olisi lähinnä teknikon/AMK-inssin työ, mutta ulkomaankokemus olisi varmasti kova juttu tulevaisuudessa. Vähän jännittää, mutta se nyt on luonnollista.

        Henkilökohtaisesti olen kuullut työnantaja puolen arvostavan yhä enemmän AMK-insinöörin tutkintoa verrattuna DI-tutkintoon. Käytännönläheinen koulutus antaa paremmat eväät työelämälle. Joskus pelkkä kirjojen lukeminen ei riitä. Itselläni on AMK-insinöörin tutkinto ja pian myös DI:n paperit. Siksi olen konkreettisesti nähnyt molemmat puolet. Monet DI-opiskelijat eivät viiteen opiskeluvuoteen mennessä olleet tehneet päivääkään alan töitä. AMK:ssa puolestaan opiskelukavereistani kaikilla oli neljän vuoden opintojen jälkeen vähintään kahden kesän työkokemus alaa vastaavissa tehtävissä. Onnekkaimmat etenivät samassa firmassa työnjohtopuolelle asti. En tiedä missä on vika. Mutta tämä on henk.kohtainen kokemukseni. Ei siis varmaankaan yleispätevä fakta, josta pitäisi vetää peruna nenään.


      • DI myös
        AMK-ins. + DI kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti olen kuullut työnantaja puolen arvostavan yhä enemmän AMK-insinöörin tutkintoa verrattuna DI-tutkintoon. Käytännönläheinen koulutus antaa paremmat eväät työelämälle. Joskus pelkkä kirjojen lukeminen ei riitä. Itselläni on AMK-insinöörin tutkinto ja pian myös DI:n paperit. Siksi olen konkreettisesti nähnyt molemmat puolet. Monet DI-opiskelijat eivät viiteen opiskeluvuoteen mennessä olleet tehneet päivääkään alan töitä. AMK:ssa puolestaan opiskelukavereistani kaikilla oli neljän vuoden opintojen jälkeen vähintään kahden kesän työkokemus alaa vastaavissa tehtävissä. Onnekkaimmat etenivät samassa firmassa työnjohtopuolelle asti. En tiedä missä on vika. Mutta tämä on henk.kohtainen kokemukseni. Ei siis varmaankaan yleispätevä fakta, josta pitäisi vetää peruna nenään.

        Moi!

        Varmaan osittain ihan totta!

        Toisaalta DI ja amk-inssi lähtökohtaisesti koulutetaan hieman erilaisiin hommiin. Ainakin periaatteessa amk:t koulutetaan juuri niihin käytännöllisempiin hommiin ja DI:t sitten teoreettisempaan hommaan. Varmaan siis riippuu duunista, kumpi koulutus on tarkoituksenmukaisempi!

        Molemmilla siis paikkansa :-D


      • AMK-ins.+DI
        DI myös kirjoitti:

        Moi!

        Varmaan osittain ihan totta!

        Toisaalta DI ja amk-inssi lähtökohtaisesti koulutetaan hieman erilaisiin hommiin. Ainakin periaatteessa amk:t koulutetaan juuri niihin käytännöllisempiin hommiin ja DI:t sitten teoreettisempaan hommaan. Varmaan siis riippuu duunista, kumpi koulutus on tarkoituksenmukaisempi!

        Molemmilla siis paikkansa :-D

        Totta kyllä.

        Itse olen ympäristöalalla ja tilanne siellä on ehkä hieman monimutkaisempi. Ammattiskaala on jo itsessään valtavan laaja ja työtehtävät osin varsin moniulotteisia... DI:t ja AMK-insinöörit hakevat usien samoja paikkoja. Ja jos työnantajalle on pitkää teoreettista koulutusta tärkeämpää alan työkokemus, niin silloin AMK-insinööri voi olla etulyöntiasemassa. Ja eihän sille AMK-insinöörille tietenkään tarvitse myöskään maksaa niin kovaa palkkaa, vaikka yhtä pätevä olisikin...


      • 3434444444444444
        työtön DI kirjoitti:

        Olen valmistunut DI:ksi 3,09 keskiarvolla ja olen nyt työtön. En vain sopinut DI:n työhön ja opetuskaan ei ollut parasta mahdollista. Koulussa oli liian paljon opiskelijoita, labroja tehtiin 5 hengen ryhmissä. Ei ehkä olisi kannattanut keskivertoa huonompana lukiolaisena tähdätä koskaan DI tutkintoon. Nyt pitäis keksiä mitä rupeais tekemään. Uusi ammatti pitäs hankkia, jos haluais joskus päästä töihin. DI hommista ei tule mitään. Onneksi fyysinen terveys on edes melko hyvä.

        Aktiivisemmin hakemaan töitä ulkomailta, vaikka olisitkin jo yrittänyt.


      • Mymandi
        Kyrpiintynyt DI kirjoitti:

        Kiitos kannustavista sanoista. Olen huomannut työllistymisen olevan hankalaa alalla kuin alalla, joskin kemian puolella vielä keskimääräistä huonompaa. Eilen tuli meiliä Ruotsista. Puhelinhaastattelu olisi perjantaina. Kyseessä olisi lähinnä teknikon/AMK-inssin työ, mutta ulkomaankokemus olisi varmasti kova juttu tulevaisuudessa. Vähän jännittää, mutta se nyt on luonnollista.

        Ole hyvä poiiikka


      • Kannustaja
        Amarana kirjoitti:

        Osanottoni, minä uskon että asiat lutviutuvat ja toivotan sulle onnea. Huolestuttavaa tekstiä, pistää miettimään.


        Ihmisellä ei ole koskaan asiat niin huonosti kuin hän itse kuvittelee.

        Perusta oma yritys kohtalotovereita kanssa. Elä ja etsi muitakin väyliä, luo suhteita. Mene mihin tahansa hommaan mistä pidät, kyllä asioiden täytyy jotenkin järjestyä.Tsemppiä


    • Lislother

      Hei!

      Minä olen siis kyrpiintynyt humanisti teekkari ja mielestäni viestketjussa on ollut hyvää pohdintaa alun asiattomien vastausten jälkeen.

      Nimittäin...Suomen koulutuspolitiikka! Nyt kun nuoret "luuhaavat" kolmikymppisiksi (kuten minä yhteiskunnan hylkiö) korkeakouluissa on mielestäni ruvettu säästämään aivan naurettavalta taholta... eli rajaamalla opinto-oikeuksia (voi tietty olla että hyvä ase sille luuhaavalle promillelle, jotka tosin muuten ehkä luuhaisivat korkeammilla tuilla työttömänä).
      Mielestäni pitäisi ruveta katsomaan, miten opiskelualat markkinoivat itseään ja työllistymistä nuorille (varsinkaan kun sitä opinto-ohjausta lukiossa ei saa, joka suomentaisi iskevät mainoslauseet).

      Itse ainakin näin jälkeen päin mietittynä olin niin mielettömän kakara abina hakiessa opiskelemaan. Olin kyllä ymmärtänyt jopa hieman miettiä työllistymistä (en sentään lähtenyt opiskelemaan inkkaritutkijaksi) vaan olin ajatellut voivani työllistyä esim. valtion virastoihin: työkäri, Kela, mut asiakaspalveluvirastot mutta valmistuessani osottautui, että juuri minun koulutuksellani näihin ei pääse vaan lafkat ottavat ainoastaan tietyn linjan opiskelijoita. Meinasin jättää opinnot puolivälissä kesken, kun alkoi valjeta että työllistym''n en tule MUTTA painostus oli kova jatkaa loppuun saakka.

      Niinpä valmistuin maisteriksi hyvillä papereilla. Roikuin pari vuotta ihmeellisissä pätkissä epäpätevänä (joita niitäkin oli erittäin vaikea saada, koska "noin koulutettuna sinä kuitenkin lähdet heti saadessasi parempaa")

      Kun vitutuskäyrä oli maksimaalisen täynnä, lähdin teekkariksi raksa-alalle. Välttämättä ala ei kiinnosta mutta olen laskeskellut, että töitä pitäisi löytyä. Tosin nyt kuuluu kentältä huonoa... Ja pikku hiljaa olen huomannut, että meidän allalle AMK-inssit menevät ohi (ehkä ihan ansaitustikin). Kun kaiken kukkuraksi olen vielä nainen, olen alkanut valmistautua siihen, että kymmenen vuoden korkeakouluopintojen jälkeen tulen työllistymään raksafirmaan sihteeriksi tai aulaemännäksi (jos firma onnistuu polkemaan liittoa).

      Ehkä katkeroitunutta tilitystä mutta voin myöntää olevani raivoissani. Olisi pitänyt jättää kouluttamatta itsensä kokonaan ja sosiaalituilla sivistää itseään vain miellyttävällä ja mielenkiintoisella kirjallisuudella. Yhtä hylkiö ja heikko lenkki sitä silloinkin olisi yhteiskunnan silmin kuin nyt.

      • Ingenjör+++

        "lähinnä teknikon/AMK-inssin työ"
        Sattumalta ei Ruotsissa ole kumpaakaan, noista mainisemistasi tutkinnoista.
        AMK insinööriä vastaa Högskoleingenjör/ teknol.kand.
        Teknikko = tekniker on yleisnimi tekniikan ammattilaisesta melkeinpä asentajasta
        tekniikan tohtoriin.
        Mutta tarmoa ja tuuria työn saantiin!!


      • optimisti + realisti
        Ingenjör+++ kirjoitti:

        "lähinnä teknikon/AMK-inssin työ"
        Sattumalta ei Ruotsissa ole kumpaakaan, noista mainisemistasi tutkinnoista.
        AMK insinööriä vastaa Högskoleingenjör/ teknol.kand.
        Teknikko = tekniker on yleisnimi tekniikan ammattilaisesta melkeinpä asentajasta
        tekniikan tohtoriin.
        Mutta tarmoa ja tuuria työn saantiin!!

        Nimimerkille: Ingenjör 9.9.2010 23:15

        Olet aivan oikeassa.
        Täällä saa lukea usein uskomattomia "rinnastuksia" esim. "lähinnä teknikon/AMK-inssin työ".
        Tarkoitus on ilmeisesti tietoisesti provosoida lukijoita jollain tasolla!?

        Tosiasia kuitenkin on, niin kuin tässä viestiketjussa moni on todennutkin, että hyvin usein di:t ja insinöörit (AMK) tekevät aivan samoja töitä. Kysyä voikin, miksi eivät tekisi?
        Jos seuraatte työpaikkailmoituksia, niin hyvin usein siellä lukee: INSINÖÖRI (AMK) / DI
        Molemmat tutkinnot (lue; tutkinnon erot, merkitys ja vaikutus) antavat riittävät eväät niin perinteiseen työntekoon, kuin yleisesti teoreettiseen tutkimukseen. Tärkeätä on huomata, että esim. teoreettiseen tutkimukseen ja siihen liittyvään kyvykkyyeen on ratkaisevassa asemassa yksilö ja hänen ominaisuudet, eikä niinkään jonkun tutkinnon suoritus tai ne tiedot, jotka oppilaitos (yliopisto/kk/AMK) antaa.
        Tämä tarkoittaa valitettavasti sitä, että kaikista di:stä ei tule tutkijaa vaikka kuinka sitä haluaisimme. Mutta, eipä niistä kaikista tarvitse tullakaan! Maailmassa on paljon tekemätötä työtä, mutta nyt vain aika ei ole aivan otollinen sen tekemiseen. Muistakaa, että ajat muuttuvat ennemmin tai myöhemmin! Näin on aina ollut.

        Viestiketjun aloittajalle:
        Sinulla on ensinnäkin hyviä kykyjä työelämään, koska olet valmistunut ja saanut hyvän koulutuksen.
        Nyt vain tarvitset sitä uskoa itseesi ja tulevaan. TSEMPPIÄ!


    • Selvä ratkaisu

      Siksi kannattaakin mennä opiskelemaan tekniikan sijasta taideaineita tai tiettyjä humanistisia aloja kuten kansatiedettä, assyriologiaa tai kuolleita kieliä. Sitten ei harmita, kun on alusta alkaen selvää, että hyvällä tuurilla saattaa saada silloin tällöin hyvin lyhyen pätkän koulutuksensa mukaista ammattityötä. Muuten on elantonsa kaavittava sekalaisista pätkähommista.

    • hdhdddhdh

      Alota lähihoitajan opinnot ja lopeta vikinä. Lukion käyneenä se on vain 2 vuoden koulutus

      • Työtön DI

        Eipä onnistu tässä yhteiskunnassa hakea DI-tutkinnolla opiskelemaan alemman tason tutkintoja, jollei niitä ole aiemmin opiskellut ennen kuin hankki yliopistollisen tutkinnon. Ei tule valituksi, kun on tutkinto/tutkintoja. Kokeiltu on useamaan kertaan. Laske-ohjelma ja muunto-koulutus tuohon suuntaan puuttuu. Myöskään ammatinvaihtoa ei konkreettisesti yliopistokoulutetulle koulutuksen kautta anneta mahdollisuutta. Tässä voisi olla yksi kehittämisen paikka. Toisaalta tilanne on niin, että lähes joka alalla on koulutettua väkeä enemmän kuin työpaikkoja. Yrittäjyydestä tai ilmaisesta työharjoittelusta/työelämävalmennuksesta tulee siten lähes ainoa mahdollisuus työllistymiseen.

        Iselläni on ennen DI-tutkintoa tehtynä yo, asentajan, teknikon ja insinöörin tutkinnot sekä täydennyskoulutuksia.
        Nyt painaa jo ikä työllistymisen suhteen, mutta laske-ohjelmalla ammmatinvaihtoon voisi
        päästä lähemmäksi vanhuuseläkettä, josta puuttuu ansio-osa, mutta DI-tutkinto osa on. ;-)


      • Tradenööri
        Työtön DI kirjoitti:

        Eipä onnistu tässä yhteiskunnassa hakea DI-tutkinnolla opiskelemaan alemman tason tutkintoja, jollei niitä ole aiemmin opiskellut ennen kuin hankki yliopistollisen tutkinnon. Ei tule valituksi, kun on tutkinto/tutkintoja. Kokeiltu on useamaan kertaan. Laske-ohjelma ja muunto-koulutus tuohon suuntaan puuttuu. Myöskään ammatinvaihtoa ei konkreettisesti yliopistokoulutetulle koulutuksen kautta anneta mahdollisuutta. Tässä voisi olla yksi kehittämisen paikka. Toisaalta tilanne on niin, että lähes joka alalla on koulutettua väkeä enemmän kuin työpaikkoja. Yrittäjyydestä tai ilmaisesta työharjoittelusta/työelämävalmennuksesta tulee siten lähes ainoa mahdollisuus työllistymiseen.

        Iselläni on ennen DI-tutkintoa tehtynä yo, asentajan, teknikon ja insinöörin tutkinnot sekä täydennyskoulutuksia.
        Nyt painaa jo ikä työllistymisen suhteen, mutta laske-ohjelmalla ammmatinvaihtoon voisi
        päästä lähemmäksi vanhuuseläkettä, josta puuttuu ansio-osa, mutta DI-tutkinto osa on. ;-)

        Itse olen koulutukseltani tietotekniikan tradenomi ja tuotantotalouden insinööri. IT-alan työt polttivat miehen loppuun ja töiden ohessa opiskelin tuon inssin tutkinnon. Tällä hetkellä tietotekniikka on työväline eikä työn sisältö eli siinä mielessä opiskelu kannatti. Toisaalta nyt työ on pääasiassa Office-paketin pyörittämistä ja erilaisissa kokouksissa istumista eli suhteellisen sisällötöntä työtä. Ikää minulla on 37 ja olen harkinnut, että lukisin vielä jonkin käytännön ammatin kuten lähihoitaja, sähköasentaja, CNC-koneistaja tai ensihoitaja.

        Turhauttavaa huomata nyt, että käytäntö kiinnostaa enemmän kuin teoria. Käytännön työt eivät tietysti ole siistejä toimistotöitä, mutta ainakin niissä näkee käden jäljen ja tietää, miksi työtä tekee. Tsemppiä kuitenkin alkuperäiselle kirjoittajalle työnhaun suhteen!!!


    • Ha Ngu Tran

      Juttus kolahti kybällä. Se on kuin itseni kirjoittama! En käsitä miksi di-tutkintoa pitää hypettää vaikka kolmannes tänä vuonna valmistuneista dippa-insseistä on työttömänä. Koko systeemi on täysin mätä. Yritä siinä sitten olla aktiivinen työnhaussa kun haastattelussa työttömyydelle nauretaan. Yritä kouluttautua muuhun ammattiin aikuiskoulutuksena, niin et varmasti tuu valituksi "koska sullahan on paljon parempi tutkinto hakupohjana"! Törkeetä.

    • viksumies

      Ota pankista lainaa, perusta yritys ja tuki turpasi

      • aggaga

        Mitä luulet työttömällä, vastavalmistuneella olevan annettavan vakuudeksi? 20 vuotta vanha riisikuppi? Kuusi vuotta vanha kannettava? Mummon vanha kuvaputkitelkkari? ÄLÄ NAURATA! Sitä paitsi avaajahan kertoi olevansa kemisti-DI. Tuskin mitään lannoitetehdasta tai öljynjalostamoa tosta noin vain perustetaan?


      • kemistiDI-töissä
        aggaga kirjoitti:

        Mitä luulet työttömällä, vastavalmistuneella olevan annettavan vakuudeksi? 20 vuotta vanha riisikuppi? Kuusi vuotta vanha kannettava? Mummon vanha kuvaputkitelkkari? ÄLÄ NAURATA! Sitä paitsi avaajahan kertoi olevansa kemisti-DI. Tuskin mitään lannoitetehdasta tai öljynjalostamoa tosta noin vain perustetaan?

        Niinpä. Typerin kommentti, jonka itse olen useasti kuullut näiltä superyrittäjiltä: oma lääketehdas pystyyn. Kun isommatkin lääkefirmat kiikkuvat konkurssin partaalla, niin vastavalmistunut kemistihän hetkessä perustaa toimivan yrityksen kun yhtä mittalaitettakaan ei saa sadalla tonnilla. Ja kaikki kemistithän osaavat "kehittää" uusia lääkkeitä.


    • Entinen teekkari

      Kiitokset EU:lle, kykypuolueelle, demareille ja muille urpoille tästä tilanteesta.

      • Ha Ngu Tran

        Täähän ei ole demarien tai EU:n syytä, vaan kokkareiden ja niitä hännystelevän Keskustan. J. Käteinen voisi tulla tutustumaan työttömän ja umpikujaan ajautuneen teekkarin arkeen.


      • naurattaa
        Ha Ngu Tran kirjoitti:

        Täähän ei ole demarien tai EU:n syytä, vaan kokkareiden ja niitä hännystelevän Keskustan. J. Käteinen voisi tulla tutustumaan työttömän ja umpikujaan ajautuneen teekkarin arkeen.

        kun muistelee vuotta 2000 jolloin rakennettiin Jyväskylään Nokiaa ja Agoraa... "Ai luet fysiikkaa ja matikkaa, meinaak sää opeks?" Kysyivät nörtit halveksivaan sävyyn lahden toiselta puolelta, niistä kun oli vuoden sisällä tulossa suuria johtajia. Nyt nuo nörtit on kassoilla ja meikä vetää hyvää liksaa vakinaisessa lukion lehtorin virassa, josta ei tunteja puutu.


      • tietäjä3421384
        naurattaa kirjoitti:

        kun muistelee vuotta 2000 jolloin rakennettiin Jyväskylään Nokiaa ja Agoraa... "Ai luet fysiikkaa ja matikkaa, meinaak sää opeks?" Kysyivät nörtit halveksivaan sävyyn lahden toiselta puolelta, niistä kun oli vuoden sisällä tulossa suuria johtajia. Nyt nuo nörtit on kassoilla ja meikä vetää hyvää liksaa vakinaisessa lukion lehtorin virassa, josta ei tunteja puutu.

        DI:tä kassalla? saanen epäillä.
        Opettelee kirjottamaan selvemmin pliis.


      • Kolistimenmäki
        tietäjä3421384 kirjoitti:

        DI:tä kassalla? saanen epäillä.
        Opettelee kirjottamaan selvemmin pliis.

        Olen DI ja työssä kassalla ja tavaroituksessa. Paperi-DI:lle ei ole töitä missään.

        "Eräs K-Supermarket Vantaalla"


    • voi nykyajan nuoria

      Aika mielenkiintoista, että tässäkin ketjussa on 51 viestiä eikä YKSIKÄÄN ole esittänyt edes teoreettisena mahdollisuutena yrittäjäksi ryhtymistä. Ymmärrän kyllä että yrittäjänä aloittaminen näinä aikoina on vaikeaa kun ei ole kokemusta ja kontakteja, mutta uskokaapa nöösit huviksenne että se on todella helppoa verrattuna siihen mitä se oli 90-luvun alun laman jälkeen jolloin työttömyys pahimmillaan oli kaksinkertainen nykyiseen verrattuna. Siitä huolimatta monet eivät jääneet ruikuttamaan vaan perustivat yrityksiä ihan teekkaripohjalta, lippulaivoina F-Secure ja Stonesoft ja lukuista muut menestyneet yhtiöt, jotka ovat tehneet perustajistaan monimiljonäärejä. Näiden lisäksi satoja muita yrityksiä joita rohkeat teekkarit ja vastavalmistuneet ovat perustaneet. Ja mm. näiden firmojen pitäisi nyt sitten ikään kuin hyvää hyvyyttään tarjota tarjota teille pullasorsille TEKin ja SAK:n palkkasuositusten mukaiset liksat ihan vaan sillä että olett tenttineet läjän tenttejä, niinkö?
      Tämän keskustelun perusteella tuntuu siltä, että jotain oleellista on jäänyt teidän nykyteekkarien opinnoista puuttumaan. Nimittäin se, että todellinen elämä on PALJON kovempaa ja valmiita ratkaisuja ei ole tarjolla. Te olette Diplomi-insinöörejä. Ennen vanhaan se tarkoitti sitä että te LOITTE työpaikkoja, ettekä vinkuneet kuin tehdasduunarit. Palkkiona tuli sitten duunaria isommat liksat - ja tulee edelleenkin, jos vain olisi rohkeutta ymmärtää että maailma on mahdollisuuksia täynnä, mutta ne pitää itse kehittää.
      Toinen huomio tästä keskustelusta on se, että eipä näytää hääppöiseltä Suomen tulevaisuus. On nimittäin normaalia kehitystä se, että vanhoista firmoista ennen pitkää markkinoiden saturoituessa työpaikat pikkuhiljaa häviävät. Jos ei synny uusia yrityksiä täysin uusilla voimilla, ennen pitkää koko suomalainen elinkeinoelämä näivettyy. Ja sillä hengellä mikä paljastuu tästä keskustelusta uusia yrityksiä ei tule syntymään.
      Te olette nyt valmiita tai valmistumassa olevia insonöörejä. Lopettakaa jo tuo saatanan valitus, älkää vinkuko siitä mitä muut ovat jättäneet tekemättä vaan etsikää ratkaisuja. Siihenhän insinöörikoulutus ainakin ennen vanhaan tähtäsi. Ratkomaan ongelmia, eikä piehtaroimaan niissä.

      • Työtön prosen DI

        Et voi olla vakavissasi. Jos teekkari valmistumisensa jälkeen joutuu työttömäksi, hänen kuukausiansionsa on 410 euroa netto. Sillä rahalla ei maksa edes laskuja, saati suunnittele heti perustamisen jälkeen menestyvän yrityksen perustamista. Nykyään vaaditaan tietotekniikkaa, elektronisia mittalaitteita ja ankaraa verkostoitumista, mikäli haluaa saada yrityksensä menestymään. Minullakin on liikeidea, mutta tarvitsisin pääomaa puoli miljoonaa sen toteuttamiseen. Sillä rahalla saisin tarvittavat mittalaitteet (kaksi kappaletta), pakun ja pienen toimitilahallin vuokrattua vuodeksi. Mutta koska 410 euroa ei riitä edes itseni elättämiseen, ei yrityksestä voi kuin haaveilla köyhän talon poikana.

        Sitä paitsi diplomi-insinöörejä valmistuu vuosittain 60-kertainen määrä verrattuna 60- ja 70-lukuihin, jolloin diplomi-insinöörit olivat näitä työllistäjiä. Kilpailu on äärimmäisen kovaa kaikilla sektoreilla. Olihan insinööreillä ennen palvelijat, autonkuljettajat ja puutarhuritkin! Ajat ovat muuttuneet ja ajaneet sinun ohitsesi. Tulevaisuudessa diplomi-insinööri asuu veneen alla, hakee leipäjonosta ruokansa ja kiroaa ankarasti, miksi piti valita tekninen ala.

        Oletko muuten kuullut Technology Peak-käsitteestä? Sen mukaan tekninen kehitys kasvaa, kunnes fysiikan lait ja luonnonlait yleensäkin tulevat vastaan. Joidenkin näkemysten mukaan nyt olemme jo teknisen kehityksen äärirajoilla - se, mistä haaveiltiin 40 vuotta sitten, on jo pitkälle toteutunut. Ainoa, mitä ei vielä ole toteutunut, on lentävä auto ja yksityisen liikenteen siirtyminen maasta ilmaan. On myös muistettava, että monet asiat on jo keksitty, vaikkei niitä olekaan vielä tuotu markkinoille tai siviilien käyttöön. Technology Peak alkaa olla totta pikku hiljaa.

        Toivotan onnea jokaiselle työttömälle akateemiselle työnhakuun. Kokeilkaa rohkeasti uusia urapolkuja, älkääkä kavahtako osa-aikaista pätkätyötä kaupan kassalla. Elämme maailmassa, jonka arvot vanhempamme ja esi-isämme ovat luoneet. Luokaamme omat, pehmeämmät arvomme ja nauttikaamme ainutkertaisesta elämästämme ilman menneiden sukupolvien olkapäillemme jättämää taakkaa.


      • hazar-douz
        Työtön prosen DI kirjoitti:

        Et voi olla vakavissasi. Jos teekkari valmistumisensa jälkeen joutuu työttömäksi, hänen kuukausiansionsa on 410 euroa netto. Sillä rahalla ei maksa edes laskuja, saati suunnittele heti perustamisen jälkeen menestyvän yrityksen perustamista. Nykyään vaaditaan tietotekniikkaa, elektronisia mittalaitteita ja ankaraa verkostoitumista, mikäli haluaa saada yrityksensä menestymään. Minullakin on liikeidea, mutta tarvitsisin pääomaa puoli miljoonaa sen toteuttamiseen. Sillä rahalla saisin tarvittavat mittalaitteet (kaksi kappaletta), pakun ja pienen toimitilahallin vuokrattua vuodeksi. Mutta koska 410 euroa ei riitä edes itseni elättämiseen, ei yrityksestä voi kuin haaveilla köyhän talon poikana.

        Sitä paitsi diplomi-insinöörejä valmistuu vuosittain 60-kertainen määrä verrattuna 60- ja 70-lukuihin, jolloin diplomi-insinöörit olivat näitä työllistäjiä. Kilpailu on äärimmäisen kovaa kaikilla sektoreilla. Olihan insinööreillä ennen palvelijat, autonkuljettajat ja puutarhuritkin! Ajat ovat muuttuneet ja ajaneet sinun ohitsesi. Tulevaisuudessa diplomi-insinööri asuu veneen alla, hakee leipäjonosta ruokansa ja kiroaa ankarasti, miksi piti valita tekninen ala.

        Oletko muuten kuullut Technology Peak-käsitteestä? Sen mukaan tekninen kehitys kasvaa, kunnes fysiikan lait ja luonnonlait yleensäkin tulevat vastaan. Joidenkin näkemysten mukaan nyt olemme jo teknisen kehityksen äärirajoilla - se, mistä haaveiltiin 40 vuotta sitten, on jo pitkälle toteutunut. Ainoa, mitä ei vielä ole toteutunut, on lentävä auto ja yksityisen liikenteen siirtyminen maasta ilmaan. On myös muistettava, että monet asiat on jo keksitty, vaikkei niitä olekaan vielä tuotu markkinoille tai siviilien käyttöön. Technology Peak alkaa olla totta pikku hiljaa.

        Toivotan onnea jokaiselle työttömälle akateemiselle työnhakuun. Kokeilkaa rohkeasti uusia urapolkuja, älkääkä kavahtako osa-aikaista pätkätyötä kaupan kassalla. Elämme maailmassa, jonka arvot vanhempamme ja esi-isämme ovat luoneet. Luokaamme omat, pehmeämmät arvomme ja nauttikaamme ainutkertaisesta elämästämme ilman menneiden sukupolvien olkapäillemme jättämää taakkaa.

        Tuo mainitsemasi Technology Peak on joidenkin asiantuntijoiden mukaan ollut jo joitakin vuosikymmeniä sitten ja nyt ollaan korjaamassa sitä satoa. On luonnollista ettei laajentuminen onnistu jos ei ole enää tilaa ympärillä. Itse uskon Technology Peakiin mutta en usko sen olevan ihan vielä ovella. Seuraavan sukupolven aikana ehkä. Toisaalta jos Peak Oil on jo saavutettu niin teknologisen kehityksen edellytysten lähtökohta on jo huonontunut selvästi sillä halpa öljyhän se käynnisti massateollisuuden ja antoi kipinän teknologian kehittämiselle. Jos Peak Oilin ja Technology Peakin välillä vallitsee tällainen syy-seuraus-suhde, voi ihmiskunnan kehitys hyvin ollakin jo pysähtymässä. Silloin kädentaidot ajavat insinööritaitojen ohitse ja tämänkaltaista signaaliahan on viime aikoina saatu monesta paikasta. Esimerkiksi Detroit joka on post-industrialismin kehto on muuttunut hyvin nopeasti huipputeollistuneesta kaupungista alkutuotantoalueeksi, jonka työttömäksi jääneet asukkaat ovat alkaneet viljellä ruokakasveja kotipihoillaan ja myyvät niitä lähialueen ihmisille tienaten näin peruselantonsa. Toinen esimerkki löytyy ihan Suomesta. Meillähän suljettujen paperitehtaiden entiset työntekijät ovat perustaneet yrityksiä joiden myyntiartikkeleina on kädentaitojen avulla tuotetut tuotteet ja palvelut. Monista on tullut leipuri-kondiittoreita ja ovat perustaneet konditorian tai pitopalvelun. Toiset ovat alkaneet veistämään hirsiä tai kutomaan mattoja joita myydään toreilla. Industialistinen aikakausi on muuttumassa post-industrialistiseksi ja tämä tukee Technology Peak-teoriaa.


      • hazar-douz
        Työtön prosen DI kirjoitti:

        Et voi olla vakavissasi. Jos teekkari valmistumisensa jälkeen joutuu työttömäksi, hänen kuukausiansionsa on 410 euroa netto. Sillä rahalla ei maksa edes laskuja, saati suunnittele heti perustamisen jälkeen menestyvän yrityksen perustamista. Nykyään vaaditaan tietotekniikkaa, elektronisia mittalaitteita ja ankaraa verkostoitumista, mikäli haluaa saada yrityksensä menestymään. Minullakin on liikeidea, mutta tarvitsisin pääomaa puoli miljoonaa sen toteuttamiseen. Sillä rahalla saisin tarvittavat mittalaitteet (kaksi kappaletta), pakun ja pienen toimitilahallin vuokrattua vuodeksi. Mutta koska 410 euroa ei riitä edes itseni elättämiseen, ei yrityksestä voi kuin haaveilla köyhän talon poikana.

        Sitä paitsi diplomi-insinöörejä valmistuu vuosittain 60-kertainen määrä verrattuna 60- ja 70-lukuihin, jolloin diplomi-insinöörit olivat näitä työllistäjiä. Kilpailu on äärimmäisen kovaa kaikilla sektoreilla. Olihan insinööreillä ennen palvelijat, autonkuljettajat ja puutarhuritkin! Ajat ovat muuttuneet ja ajaneet sinun ohitsesi. Tulevaisuudessa diplomi-insinööri asuu veneen alla, hakee leipäjonosta ruokansa ja kiroaa ankarasti, miksi piti valita tekninen ala.

        Oletko muuten kuullut Technology Peak-käsitteestä? Sen mukaan tekninen kehitys kasvaa, kunnes fysiikan lait ja luonnonlait yleensäkin tulevat vastaan. Joidenkin näkemysten mukaan nyt olemme jo teknisen kehityksen äärirajoilla - se, mistä haaveiltiin 40 vuotta sitten, on jo pitkälle toteutunut. Ainoa, mitä ei vielä ole toteutunut, on lentävä auto ja yksityisen liikenteen siirtyminen maasta ilmaan. On myös muistettava, että monet asiat on jo keksitty, vaikkei niitä olekaan vielä tuotu markkinoille tai siviilien käyttöön. Technology Peak alkaa olla totta pikku hiljaa.

        Toivotan onnea jokaiselle työttömälle akateemiselle työnhakuun. Kokeilkaa rohkeasti uusia urapolkuja, älkääkä kavahtako osa-aikaista pätkätyötä kaupan kassalla. Elämme maailmassa, jonka arvot vanhempamme ja esi-isämme ovat luoneet. Luokaamme omat, pehmeämmät arvomme ja nauttikaamme ainutkertaisesta elämästämme ilman menneiden sukupolvien olkapäillemme jättämää taakkaa.

        Kannattaa googlettaa David Bodanis ja tutustua hänen ajatuksiinsa jos Technology Peak kiinnostaa.

        "Singularity watchers believe technology is advancing, but David Bodanis, a former Oxford University lecturer, trend consultant for BMW, and author of E=mc2: A Biography of the World's Most Famous Equation, thinks the really important innovations happened 30 years ago--and Americans are just repackaging them in with slick graphics and marketing gimmicks."


      • voi nuoria
        Työtön prosen DI kirjoitti:

        Et voi olla vakavissasi. Jos teekkari valmistumisensa jälkeen joutuu työttömäksi, hänen kuukausiansionsa on 410 euroa netto. Sillä rahalla ei maksa edes laskuja, saati suunnittele heti perustamisen jälkeen menestyvän yrityksen perustamista. Nykyään vaaditaan tietotekniikkaa, elektronisia mittalaitteita ja ankaraa verkostoitumista, mikäli haluaa saada yrityksensä menestymään. Minullakin on liikeidea, mutta tarvitsisin pääomaa puoli miljoonaa sen toteuttamiseen. Sillä rahalla saisin tarvittavat mittalaitteet (kaksi kappaletta), pakun ja pienen toimitilahallin vuokrattua vuodeksi. Mutta koska 410 euroa ei riitä edes itseni elättämiseen, ei yrityksestä voi kuin haaveilla köyhän talon poikana.

        Sitä paitsi diplomi-insinöörejä valmistuu vuosittain 60-kertainen määrä verrattuna 60- ja 70-lukuihin, jolloin diplomi-insinöörit olivat näitä työllistäjiä. Kilpailu on äärimmäisen kovaa kaikilla sektoreilla. Olihan insinööreillä ennen palvelijat, autonkuljettajat ja puutarhuritkin! Ajat ovat muuttuneet ja ajaneet sinun ohitsesi. Tulevaisuudessa diplomi-insinööri asuu veneen alla, hakee leipäjonosta ruokansa ja kiroaa ankarasti, miksi piti valita tekninen ala.

        Oletko muuten kuullut Technology Peak-käsitteestä? Sen mukaan tekninen kehitys kasvaa, kunnes fysiikan lait ja luonnonlait yleensäkin tulevat vastaan. Joidenkin näkemysten mukaan nyt olemme jo teknisen kehityksen äärirajoilla - se, mistä haaveiltiin 40 vuotta sitten, on jo pitkälle toteutunut. Ainoa, mitä ei vielä ole toteutunut, on lentävä auto ja yksityisen liikenteen siirtyminen maasta ilmaan. On myös muistettava, että monet asiat on jo keksitty, vaikkei niitä olekaan vielä tuotu markkinoille tai siviilien käyttöön. Technology Peak alkaa olla totta pikku hiljaa.

        Toivotan onnea jokaiselle työttömälle akateemiselle työnhakuun. Kokeilkaa rohkeasti uusia urapolkuja, älkääkä kavahtako osa-aikaista pätkätyötä kaupan kassalla. Elämme maailmassa, jonka arvot vanhempamme ja esi-isämme ovat luoneet. Luokaamme omat, pehmeämmät arvomme ja nauttikaamme ainutkertaisesta elämästämme ilman menneiden sukupolvien olkapäillemme jättämää taakkaa.

        Teknologian äärirajoilla ollaan oltu niin kauan kuin muistan. Mooren lainkin piti lakata toimimasta jo kaksikymmentä vuotta sitten. Noilla höpötyksillä ei ole tasan mitään relevanssia sen suhteen haluaako etsiä mahdollisuuksi luoda uutta ja kehittää bisnestä.

        Viittasin muuten 90-luvulla perustettuihin yrityksiin enkä mihinkään 60-ja 70 lukuihin. Varsinkin 90-luvun alussa teekkarien näkymät olivat paljon lohduttomammat kuin nykyään. Vaan silloin vielä löytyi rohkeita ja tulevaisuuteen ja ongelmanratkaisuun fokusoituneita tyyppejä, jotka eivät käpertyneet ruikuttamaan kurjaa kohtaloaan vaan lähtivät rohkeasti toteuttamaan ideoitaan. Nämä ideat saattoivat olla aluksi raakileita ja niin se on, että mikään idea ei voi jalostua kannattavaksi bisnekseksi ennen kuin sitä on ensin lähdetty tarjoamaan asiakkaille. Mutta pelkillä powerpointeilla päästään kuitenkin kontaktiin niin että asiakkaat kiinnostuessaan sitten kertovat mistä he ovat oikeastaan valmiita maksamaan. Mutta pelkän kirjaviisauden kanssa et ikinä pääse siihen pisteeseen, että TODELLA tietäisit mitä asiakkaiden tulevaisuuden tarve oikeasti on. Se vaatii yritteliäisyyttä ja oman yrityksen, jonka kanssa mennä kentälle. Kirjat ja höpinät teknologiatrendeistä kertovat vaan menneisyydestä.

        Tottakai kuka vaan voi heitellä ideoita, että jos minulla olisi puoli miljoonaa tai viisi miljoonaa niin voisin alkaa tekemään sitä tai tätä. No jos minulla olisi puoli miljoonaa en varmaan alkaisi tekemään mitään vaan sijoittaisin. Mutta käytännössä ei KENELLÄKÄÄN ole ollut uuteen ideaan yrityksen perustamisvaiheessa rahaa lompakosta tosta noin, vaan se rahoitus on täytynyt hakea perustamalla ensin yritys, myymällä idea joillekin asiakkaille ja vasta sen jälkeen voit lähteä puhumaan rahoittajille jos vielä tarvitset lisää rahaa. Ensin pitää olla yritys ja yrittäjä, ja selkeästi näköpiirissä olevat asiakkaat vasta sitten voit alkaa kyselemään sen puolen miljoonan perään, ja jos ideassa on vähänkin pitoa sen rahan saamisen ei pitäisi olla kohtuuttoman vaikeaa. Itseasiassa tänä päivänä pääomaa on saatavissa hyvinkin helposti, todella todella helposti 70, 80 ja 90 luvun alkuun verrattuna.

        SITÄPAITSI, satatuhatta tai kaksisataa tuhatta pitäisi saada ihan pelkällä liiketoimintasuunnitelmalla (= pino paperia) esimerkiksi alueellisilta riskisijoitusyhtiöiltä - siis jos sinulla joku ihan oikeasti hyvä idea tosiaan on olemassa. Mutta se vaatii sen ensimmäisen askeleen yrittäjältä. Työnteon siihen että viitsii ideansa mennä myymään rahoittajille ja sitoutumisen että tekee parhaansa bisneksen luomiseen näillä rahoilla. Sillä että olet köyhän talon poika pitäisi ennemminkin kannustaa yrittäjäksi kuin lannistaa. On ainakin ennen kannustanut. Mikään este pääoman puute ei ole nyt eikä ole ollut ennenkään, eikä varsinkaan teknoyrittämisessä. Käytännössä ei kellään ole koskaan ollut tarvittavia alkupääomia, ne hankitaan. Se on osa sitä yrittämistä.

        Jos ideasi on kuitenkin joiltain osin niin niin huono, että siinä ei kukaan näe bisnesmahdollisuutta, mene ja perkele muuta sitä niin että ongelmat ratkeavat. Etkös sinä ja muut kirjoittajat täällä ole insinöörejä, koulutettuja ongelmanratkaisijoita, häh?


      • voi nuoria
        hazar-douz kirjoitti:

        Kannattaa googlettaa David Bodanis ja tutustua hänen ajatuksiinsa jos Technology Peak kiinnostaa.

        "Singularity watchers believe technology is advancing, but David Bodanis, a former Oxford University lecturer, trend consultant for BMW, and author of E=mc2: A Biography of the World's Most Famous Equation, thinks the really important innovations happened 30 years ago--and Americans are just repackaging them in with slick graphics and marketing gimmicks."

        No en tiedä mitä erikoista tapahtui 30 vuotta sitten, mutta esimerkiksi transistori kehitettiin jo 60 vuotta sitten ja tarvittava teoria paljon aikaisemmin. Suuria trendejä tulee ja menee ja jälkikäteen tiedetään sitten miten kävi ja luodaan hypoteesejä makrotrendeistä. Muutenkin, kaikki suuret teknologiamurrokset, E=mc2 teoria mukaan lukien ovat tulleet yleensä yllätyksenä. Suuret jälkiviisaat yhteiskunta-analyysit voivat tietysti olla hauskaa viihdettä jollekin, mutta jos puhutaan siitä missä on tulevaisuuden mahdollisuuksia nykyhetkestä katsottuna, niin parempaa lukemista olisi esim. Prosessori lehti. Tai muiden teknologia-alojen parhaat aikakausilehdet. Ei nimittäin pitäisi olla teknobisneksen kehittämisideoista tassan yhtään pulaa edelleenkään.
        Käpertyminen uikuttamaan omaa karmeaa kohtaloaan perustuen johonkin makrotason hypoteesiin (yleensä huuhaata) perustuen on muuten joillekin käynyt ihan kohtalokkaaksi. On unohtunut omien konkreettisten asioiden hoito ja tässä ja nyt käytännön tasolla tulevaisuuden luominen.


      • Jaska S.
        voi nuoria kirjoitti:

        Teknologian äärirajoilla ollaan oltu niin kauan kuin muistan. Mooren lainkin piti lakata toimimasta jo kaksikymmentä vuotta sitten. Noilla höpötyksillä ei ole tasan mitään relevanssia sen suhteen haluaako etsiä mahdollisuuksi luoda uutta ja kehittää bisnestä.

        Viittasin muuten 90-luvulla perustettuihin yrityksiin enkä mihinkään 60-ja 70 lukuihin. Varsinkin 90-luvun alussa teekkarien näkymät olivat paljon lohduttomammat kuin nykyään. Vaan silloin vielä löytyi rohkeita ja tulevaisuuteen ja ongelmanratkaisuun fokusoituneita tyyppejä, jotka eivät käpertyneet ruikuttamaan kurjaa kohtaloaan vaan lähtivät rohkeasti toteuttamaan ideoitaan. Nämä ideat saattoivat olla aluksi raakileita ja niin se on, että mikään idea ei voi jalostua kannattavaksi bisnekseksi ennen kuin sitä on ensin lähdetty tarjoamaan asiakkaille. Mutta pelkillä powerpointeilla päästään kuitenkin kontaktiin niin että asiakkaat kiinnostuessaan sitten kertovat mistä he ovat oikeastaan valmiita maksamaan. Mutta pelkän kirjaviisauden kanssa et ikinä pääse siihen pisteeseen, että TODELLA tietäisit mitä asiakkaiden tulevaisuuden tarve oikeasti on. Se vaatii yritteliäisyyttä ja oman yrityksen, jonka kanssa mennä kentälle. Kirjat ja höpinät teknologiatrendeistä kertovat vaan menneisyydestä.

        Tottakai kuka vaan voi heitellä ideoita, että jos minulla olisi puoli miljoonaa tai viisi miljoonaa niin voisin alkaa tekemään sitä tai tätä. No jos minulla olisi puoli miljoonaa en varmaan alkaisi tekemään mitään vaan sijoittaisin. Mutta käytännössä ei KENELLÄKÄÄN ole ollut uuteen ideaan yrityksen perustamisvaiheessa rahaa lompakosta tosta noin, vaan se rahoitus on täytynyt hakea perustamalla ensin yritys, myymällä idea joillekin asiakkaille ja vasta sen jälkeen voit lähteä puhumaan rahoittajille jos vielä tarvitset lisää rahaa. Ensin pitää olla yritys ja yrittäjä, ja selkeästi näköpiirissä olevat asiakkaat vasta sitten voit alkaa kyselemään sen puolen miljoonan perään, ja jos ideassa on vähänkin pitoa sen rahan saamisen ei pitäisi olla kohtuuttoman vaikeaa. Itseasiassa tänä päivänä pääomaa on saatavissa hyvinkin helposti, todella todella helposti 70, 80 ja 90 luvun alkuun verrattuna.

        SITÄPAITSI, satatuhatta tai kaksisataa tuhatta pitäisi saada ihan pelkällä liiketoimintasuunnitelmalla (= pino paperia) esimerkiksi alueellisilta riskisijoitusyhtiöiltä - siis jos sinulla joku ihan oikeasti hyvä idea tosiaan on olemassa. Mutta se vaatii sen ensimmäisen askeleen yrittäjältä. Työnteon siihen että viitsii ideansa mennä myymään rahoittajille ja sitoutumisen että tekee parhaansa bisneksen luomiseen näillä rahoilla. Sillä että olet köyhän talon poika pitäisi ennemminkin kannustaa yrittäjäksi kuin lannistaa. On ainakin ennen kannustanut. Mikään este pääoman puute ei ole nyt eikä ole ollut ennenkään, eikä varsinkaan teknoyrittämisessä. Käytännössä ei kellään ole koskaan ollut tarvittavia alkupääomia, ne hankitaan. Se on osa sitä yrittämistä.

        Jos ideasi on kuitenkin joiltain osin niin niin huono, että siinä ei kukaan näe bisnesmahdollisuutta, mene ja perkele muuta sitä niin että ongelmat ratkeavat. Etkös sinä ja muut kirjoittajat täällä ole insinöörejä, koulutettuja ongelmanratkaisijoita, häh?

        Tosiasia on, ettei rahoitusta tipu penniäkään, jos yrittäjäksi halajavalla on tilillä alle euro ja irtaimiston arvo on ehkä 500 euroa. Näin monella vastavalmistuneella teekkarilla asiat valitettavasti ovat.

        Monet pointtisi ovat todella hyviä ja ilman muuta kannatettavia. En kuitenkaan jaksa uskoa yrittäjyyden olevan se maaginen voima, joka pelastaa työttömät ja saa BKT:n laukkaamaan. Korkeakoulutettuja työttömiä on yksinkertaisesti niin paljon, ettei Suomen saturoituneet markkinat tarjoa kaikille mahdollisuutta yrittämiseen. Tilanne on ajautunut aivan liian pitkälle koko länsimaailmassa. Mielestäni aloituspaikkoja pitäisi kauppatieteiden ja tekniikan alalla karsia kovalla kädellä ja eläkeikää laskea nykyisen nostamistrendin sijaan. Sillä tavoin teekkareilla olisi realistisemmat mahdollisuudet päästä sisään työelämään, ehkäpä myöhemmin jopa yrittämiseen, kun taidot ovat karttuneet.

        Olen 90-luvun teekkareita ja muistan hyvin nuo vaikeat ajat. Tosin silloinen lama ei ollut globaali ja järjetön Nokia-buumi paransi tilanteen kertaheitolla. Lisäksi monet pelastuivat työttömyyden kouralta hakeutumalla ulkomaille. Tällä hetkellä sitä optiota ei ole, ellei halua kehitysmaahan asumaan torakoiden keskelle hevosenpaskasta tehtyyn majaan.

        En usko Technology Peakiin, sillä luovuus on ehtymätön voimavara. Olen kuitenkin päässyt seuraamaan tilannetta hyvin läheltä akateemisen työni vuoksi ja totean sen olevan melkein ylitsepääsemättömän vaikea vastavalmistuneelle. Maisterisuma yhdistettynä globaaliin lamaan ja yritysten investointihaluttomuuteen on kuin kobran purema. Kuolema seuraa, ellei vastamyrkkyä saa todella nopeasti.


      • voi nuoria
        Jaska S. kirjoitti:

        Tosiasia on, ettei rahoitusta tipu penniäkään, jos yrittäjäksi halajavalla on tilillä alle euro ja irtaimiston arvo on ehkä 500 euroa. Näin monella vastavalmistuneella teekkarilla asiat valitettavasti ovat.

        Monet pointtisi ovat todella hyviä ja ilman muuta kannatettavia. En kuitenkaan jaksa uskoa yrittäjyyden olevan se maaginen voima, joka pelastaa työttömät ja saa BKT:n laukkaamaan. Korkeakoulutettuja työttömiä on yksinkertaisesti niin paljon, ettei Suomen saturoituneet markkinat tarjoa kaikille mahdollisuutta yrittämiseen. Tilanne on ajautunut aivan liian pitkälle koko länsimaailmassa. Mielestäni aloituspaikkoja pitäisi kauppatieteiden ja tekniikan alalla karsia kovalla kädellä ja eläkeikää laskea nykyisen nostamistrendin sijaan. Sillä tavoin teekkareilla olisi realistisemmat mahdollisuudet päästä sisään työelämään, ehkäpä myöhemmin jopa yrittämiseen, kun taidot ovat karttuneet.

        Olen 90-luvun teekkareita ja muistan hyvin nuo vaikeat ajat. Tosin silloinen lama ei ollut globaali ja järjetön Nokia-buumi paransi tilanteen kertaheitolla. Lisäksi monet pelastuivat työttömyyden kouralta hakeutumalla ulkomaille. Tällä hetkellä sitä optiota ei ole, ellei halua kehitysmaahan asumaan torakoiden keskelle hevosenpaskasta tehtyyn majaan.

        En usko Technology Peakiin, sillä luovuus on ehtymätön voimavara. Olen kuitenkin päässyt seuraamaan tilannetta hyvin läheltä akateemisen työni vuoksi ja totean sen olevan melkein ylitsepääsemättömän vaikea vastavalmistuneelle. Maisterisuma yhdistettynä globaaliin lamaan ja yritysten investointihaluttomuuteen on kuin kobran purema. Kuolema seuraa, ellei vastamyrkkyä saa todella nopeasti.

        Ja väitteesihän ei tietenkään ole "tosiasia", vaan puppua. Tietenkään tavallisesta pankista et saa lainaa ilman vakuuksia, mutta perin harva yritys, luultavasti ei yhtään teknoyritystä, on perustettu pelkällä tavallisella pankkilainalla. Esimerkiksi Finnverasta sai ainakin vähän aikaa sitten yrityksen perustamislainaa pelkällä nimen kirjoituksella jos idea vaan on riitävän hyvä, laskelmat hyvin tehtyjä ja yrittäjä vakavissaan. Lisäbonuksena jos olet päässyt rekisteröimään yrityksesi esimerkiksi johonkin korkeakoulun tai AMKin yrityshautomoon. Siihenkin pitää kuitenkin ensin tehdä ideasta kunnon kuvaus ja suunnitelma liiketoiminnasta. Useimmiten alkupääoman suurin osa tulee riskirahoituksena, mihin ei todellakaan tarvita mitään vakuuksia muuta kuin yrittäjän sitoutuminen työskentelemään yrityksessä tyypillisesti 2-3 vuotta. Sekin sitoutuminen yleensä raukeaa, mikäli yritys ei pysty maksamaan määrityltyä palkkaa tai mitä tahansa neuvottelemalla sovitaankin. No helppoa yrityksen aloittaminen tietenkään ei ole, asiakkaat ja rahoittajat pitää vakuuttaa ja se vaatii rajusti töitä eikä tuntilappujen täyttämislogiikka päde siinä hommassa. Mutta mahdollisuuksia ja rahoituslähteitä on todellakin paremmin kuin koskaan. Lamastakaan on turha puhua tällä hetkellä, sillä bisnes pyörii ja mahdollisuuksia on juuri nyt avautunut todella paljon. Näitten mahdollisuuksien käyttämiseen vaan tarvitaan uusia yrityksiä uusilla ideoilla. Vanhojen yritysten intressissä ei ole (eikä ole koskaan ollutkaan) "luoda työpaikkoja" vaan maksimoida resurssien käyttöä. Vanhoja yrityksiä pitäisi lähteä haastamaan uusilla yrityksillä. Vain se pakottaa vanhatkaan investoimaan markkinoiden säilyttämiseksi. Todella säälittävää, että nykyteekkaraista ei näytä siihen olevan, verukkeet tässä keskustelussa ovat aivan kelvottomia.

        Muutenkin yritysten perustemisella ja vain sillä on tähänkään asti luotu uusia työpaikkoja ja BKT laukkaamaan. Ainoa toinen vaihtoehto on valtiojohtoinen satsaus "suurteollisuuteen", niin että kaikille olisi työpaikka valmistaa tuotantovetoisesti toimimattomia turhakkeita. No tämä systeemihän on jo nähty vaikkapa Neuvostoliitossa missä kaikilla oli kyllä hienosti työpaikka, nimittäin tehtaissa jotka valmistivat esim. 100 L sinkkiämpäreitä millä ei ollut kellekään käyttöä.


      • yritteliä
        voi nuoria kirjoitti:

        Ja väitteesihän ei tietenkään ole "tosiasia", vaan puppua. Tietenkään tavallisesta pankista et saa lainaa ilman vakuuksia, mutta perin harva yritys, luultavasti ei yhtään teknoyritystä, on perustettu pelkällä tavallisella pankkilainalla. Esimerkiksi Finnverasta sai ainakin vähän aikaa sitten yrityksen perustamislainaa pelkällä nimen kirjoituksella jos idea vaan on riitävän hyvä, laskelmat hyvin tehtyjä ja yrittäjä vakavissaan. Lisäbonuksena jos olet päässyt rekisteröimään yrityksesi esimerkiksi johonkin korkeakoulun tai AMKin yrityshautomoon. Siihenkin pitää kuitenkin ensin tehdä ideasta kunnon kuvaus ja suunnitelma liiketoiminnasta. Useimmiten alkupääoman suurin osa tulee riskirahoituksena, mihin ei todellakaan tarvita mitään vakuuksia muuta kuin yrittäjän sitoutuminen työskentelemään yrityksessä tyypillisesti 2-3 vuotta. Sekin sitoutuminen yleensä raukeaa, mikäli yritys ei pysty maksamaan määrityltyä palkkaa tai mitä tahansa neuvottelemalla sovitaankin. No helppoa yrityksen aloittaminen tietenkään ei ole, asiakkaat ja rahoittajat pitää vakuuttaa ja se vaatii rajusti töitä eikä tuntilappujen täyttämislogiikka päde siinä hommassa. Mutta mahdollisuuksia ja rahoituslähteitä on todellakin paremmin kuin koskaan. Lamastakaan on turha puhua tällä hetkellä, sillä bisnes pyörii ja mahdollisuuksia on juuri nyt avautunut todella paljon. Näitten mahdollisuuksien käyttämiseen vaan tarvitaan uusia yrityksiä uusilla ideoilla. Vanhojen yritysten intressissä ei ole (eikä ole koskaan ollutkaan) "luoda työpaikkoja" vaan maksimoida resurssien käyttöä. Vanhoja yrityksiä pitäisi lähteä haastamaan uusilla yrityksillä. Vain se pakottaa vanhatkaan investoimaan markkinoiden säilyttämiseksi. Todella säälittävää, että nykyteekkaraista ei näytä siihen olevan, verukkeet tässä keskustelussa ovat aivan kelvottomia.

        Muutenkin yritysten perustemisella ja vain sillä on tähänkään asti luotu uusia työpaikkoja ja BKT laukkaamaan. Ainoa toinen vaihtoehto on valtiojohtoinen satsaus "suurteollisuuteen", niin että kaikille olisi työpaikka valmistaa tuotantovetoisesti toimimattomia turhakkeita. No tämä systeemihän on jo nähty vaikkapa Neuvostoliitossa missä kaikilla oli kyllä hienosti työpaikka, nimittäin tehtaissa jotka valmistivat esim. 100 L sinkkiämpäreitä millä ei ollut kellekään käyttöä.

        Ei kai kukaan ota lainaa yrityksen perustamiseen vain yhdestä paikasta? Jos Finnveralta saa kolmanneksen ja hyvällä tuurilla Tekesiltä muutaman pennosen, niin loput kyllä otetaan omasta pankista ja sitten elellään starttirahalla. Niin se menee nykyään monessa tapauksessa.


      • Jaska S.
        voi nuoria kirjoitti:

        Ja väitteesihän ei tietenkään ole "tosiasia", vaan puppua. Tietenkään tavallisesta pankista et saa lainaa ilman vakuuksia, mutta perin harva yritys, luultavasti ei yhtään teknoyritystä, on perustettu pelkällä tavallisella pankkilainalla. Esimerkiksi Finnverasta sai ainakin vähän aikaa sitten yrityksen perustamislainaa pelkällä nimen kirjoituksella jos idea vaan on riitävän hyvä, laskelmat hyvin tehtyjä ja yrittäjä vakavissaan. Lisäbonuksena jos olet päässyt rekisteröimään yrityksesi esimerkiksi johonkin korkeakoulun tai AMKin yrityshautomoon. Siihenkin pitää kuitenkin ensin tehdä ideasta kunnon kuvaus ja suunnitelma liiketoiminnasta. Useimmiten alkupääoman suurin osa tulee riskirahoituksena, mihin ei todellakaan tarvita mitään vakuuksia muuta kuin yrittäjän sitoutuminen työskentelemään yrityksessä tyypillisesti 2-3 vuotta. Sekin sitoutuminen yleensä raukeaa, mikäli yritys ei pysty maksamaan määrityltyä palkkaa tai mitä tahansa neuvottelemalla sovitaankin. No helppoa yrityksen aloittaminen tietenkään ei ole, asiakkaat ja rahoittajat pitää vakuuttaa ja se vaatii rajusti töitä eikä tuntilappujen täyttämislogiikka päde siinä hommassa. Mutta mahdollisuuksia ja rahoituslähteitä on todellakin paremmin kuin koskaan. Lamastakaan on turha puhua tällä hetkellä, sillä bisnes pyörii ja mahdollisuuksia on juuri nyt avautunut todella paljon. Näitten mahdollisuuksien käyttämiseen vaan tarvitaan uusia yrityksiä uusilla ideoilla. Vanhojen yritysten intressissä ei ole (eikä ole koskaan ollutkaan) "luoda työpaikkoja" vaan maksimoida resurssien käyttöä. Vanhoja yrityksiä pitäisi lähteä haastamaan uusilla yrityksillä. Vain se pakottaa vanhatkaan investoimaan markkinoiden säilyttämiseksi. Todella säälittävää, että nykyteekkaraista ei näytä siihen olevan, verukkeet tässä keskustelussa ovat aivan kelvottomia.

        Muutenkin yritysten perustemisella ja vain sillä on tähänkään asti luotu uusia työpaikkoja ja BKT laukkaamaan. Ainoa toinen vaihtoehto on valtiojohtoinen satsaus "suurteollisuuteen", niin että kaikille olisi työpaikka valmistaa tuotantovetoisesti toimimattomia turhakkeita. No tämä systeemihän on jo nähty vaikkapa Neuvostoliitossa missä kaikilla oli kyllä hienosti työpaikka, nimittäin tehtaissa jotka valmistivat esim. 100 L sinkkiämpäreitä millä ei ollut kellekään käyttöä.

        Olisi hauskaa jutella ihan kasvotusten. Mielipidemaailmamme taitavat edustaa täysin päinvastaisia suuntauksia. Diplomi-insinööri ei ole enää mitään, käytännössä se tutkinto sama kuin teknikko 90-luvulla. Tohtori on sentään vielä jotain. Kasvu ei ole ikuista ja huiput on varmasti kehittyneissä maissa jo nähty. Tästä alkaa pitkä alamäki. On hienoa, että jaksat olla idealisti, mutta pessimisti ei pety.


      • eikumpikaan,,,
        Jaska S. kirjoitti:

        Olisi hauskaa jutella ihan kasvotusten. Mielipidemaailmamme taitavat edustaa täysin päinvastaisia suuntauksia. Diplomi-insinööri ei ole enää mitään, käytännössä se tutkinto sama kuin teknikko 90-luvulla. Tohtori on sentään vielä jotain. Kasvu ei ole ikuista ja huiput on varmasti kehittyneissä maissa jo nähty. Tästä alkaa pitkä alamäki. On hienoa, että jaksat olla idealisti, mutta pessimisti ei pety.

        ""käytännössä se tutkinto sama kuin teknikko 90-luvulla."
        Höpö höpö.
        Enkä mitenkään yritä aliarvioida teknikontutkintoa.
        JK. Tyhmyys tuntuu olevan loppumaton luonnonvara....


    • Kalevi P.

      Moro!

      Itselläni on täsmälleen samoja mietteitä ja tuntemuksia. Olen selluloosatekniikan diplomi-insinööri ja tilanne työmarkkinoilla on täysi katastrofi. Jäin työttömäksi kahden vuoden jälkeen valmistumisestani ja siitä lähtien olen ollut puolitoista vuotta kortistossa ja tukityöllistettynä. Älä kuitenkaan lannistu. Meitä akateemisia työttömiä on todella paljon tällä hetkellä, vaikka muuta väitetäänkin. Meitäkin irtisanottiin muutamia yhtä aikaa ja töitä ei todellakaan ole löytynyt, miltään alalta. Meitä pidetään kaiketi jonain luusereina.

      Tsemppiä ja voimia!

      • Da Wanderer

        Onpa tutun oloinen tarina! Olen paperitekniikan DI ja työttömänä nyt kahdeksatta kuukautta. Mieltä lämmittää kuulla etten ole ainoa työtön akateeminen tässä maassa.


      • Sahuri-DI

        Tässä vielä yksi työtön dippa-inssi mukaan porukkaan! Opiskelin aikoinani mekaanista puunjalostusta pääaineena. Ei varmasti ole vaikeaa arvata, miksi työttömyys vain jatkuu ja jatkuu, ilman valoa tunnelin päässä. Itsetunto, motivaatio ja miehisyys ovat menneet viimeisen vuoden aikana. Elatusmaksu painaa päälle ja kaikki säästöt on huvenneet. Akateemiselle työttömälle ei todellakaan ole sijaa tässä maassa!


      • Seposta Sven
        Da Wanderer kirjoitti:

        Onpa tutun oloinen tarina! Olen paperitekniikan DI ja työttömänä nyt kahdeksatta kuukautta. Mieltä lämmittää kuulla etten ole ainoa työtön akateeminen tässä maassa.

        Kannattaa tulla Ruotsiin. Täällä on aika hyvin paperi-insinööreille avoimia paikkoja. Esim. Stora ja SCA rekrytoi jonkin verran. Hakijoista suuri osa on suomalaisia, joten tilanne taitaa todella olla siellä lahden toisella puolella heikohko.


      • direntu
        Seposta Sven kirjoitti:

        Kannattaa tulla Ruotsiin. Täällä on aika hyvin paperi-insinööreille avoimia paikkoja. Esim. Stora ja SCA rekrytoi jonkin verran. Hakijoista suuri osa on suomalaisia, joten tilanne taitaa todella olla siellä lahden toisella puolella heikohko.

        ei kai kukaa haluu tulla ranta ruottalaiseks vapaa ehtosesti? ? ruåtsissa muuttuu hurriksi tahtomattaakin.


    • Doc.

      Kuullostaa tutulta. Itse olen etsinyt töitä Suomesta n. vuoden ajan, n. 40-50 paikasta. Muutama haastattelu ja that's it. Koulutus on PhD, kielitaito ja kansainvälinen kokemus erittäin hyvä.

      "Osaajapula" in my ass...

      • 43243243432

        Miksi et mennyt yliopistolle töihin, kun kerran opiskelit tohtoriksi? Teitkö niin huonon väikkärin, että et kelvannut minnekään?


      • No mennään, mennään
        43243243432 kirjoitti:

        Miksi et mennyt yliopistolle töihin, kun kerran opiskelit tohtoriksi? Teitkö niin huonon väikkärin, että et kelvannut minnekään?

        Ahaa. Asia kiinnostaa näin jatko-opiskelijana. Yliopistolle, samoin kuin ilmeisesti muihinkin työpaikkoihin siis vain mennään?

        Ööö.. Missä päin näin auvoisesti asiat ovat? Itse olen joka puolelta näin 40 vuoden ikään ja useassa työpaikassa olleena ymmärtänyt, että

        a) se työpaikka täytyy ensinnäkin olla olemassa,
        b) se täytyy olla avoin, eli kukaan ei tee sitä duunia nyt ja seuraavan 20 vuotta ,
        c) sinne haetaan yhdessä kymmenien, jopa satojen muiden kanssa
        d) lopuksi vain yksi sitten pääsee ko. duuniin ja
        e) siihen duuniin päässeen kohdalla katsotaan ikään kuin muitakin sopivuustekijöitä kuin se väikkärin huonous?

        Vai onko asioita yksinkertaistettu huomattavasti sitten viime hakuni ja nykyään töihin vain "mennään"?

        Viime vuosina suorittamieni kurssien ka on muuten yli 4, näin vanhalla äijällä on jo muutenkin motivaatio kohdallaan, projektityö hanskassa ja nuoruuden kotkotukset kotkotettu, joten olen aika lailla saletti, etten kovin huonoa väikkäriä tule tekemään.

        Siltikin olen aika lailla varma, että työnsaantimahdollisuuksiani se ei juurikaan tule parantamaan.

        Kun on työelämässä pitkälti toistakymmentä vuotta vääntänyt, oppii huomaamaan, että se tärkein asia millä pärjätään, on SSS, eli säkä, sattuma ja suhteet. Se pätevuus kun on lähes kaikilla pelissä pyörivillä riittävästi olemassa samoin kuin ajokortti taskussa.

        Pohjalla DI ja seuraava tutkinto kauppatieteistä. Työuraa on tehty asiantuntija-, päällikkö ja johtotasolla.

        Tunnustanpa reilusti, että ylennyttiin ja reilusti, suurimmaksi osaksi siksi, että SATTUI aukeamaan paikkoja edessä esimiesten siirtyessä muihin hommiin, yhtä pätevien kurssikavereiden jäädessä muualla junnaamaan ylennysjonoon ilmeisesti loppuiäkseen. Oli lisäksi SUHTEITA, jolla nämä asioita päättävät hommia minulle tarjosivat, vaikka olisivat voineet tarjota muillekin ja SÄKÄÄ, että tilanteet vain kehittyivät niin kuin ne kehittyivät.

        Osaamista oli ja koko ajan hankitaan lisää, mutta niin on ja niin tekevät muutkin

        Nyt eivät siten enää hommat kehitykään, kun ne sattumat ja suhteet iskevät säkällä vain niille, jotka sattuvat olemaan siinä piirissä, missä hommia tehdään ja jaetaan.

        Aika aikaansa kutakin. Seuraavat 20 vuotta menee pahimmillaan kortistossa väikkärin jälkeen. Saattaa toki olla niinkin, että sattuu työurassa olemaan juuri niitä elementtejä, mitä haetaan, sattuu olemaan arvostukset kummallakin puolella samat ja sattuu ja sattuu... Ja jos sattuu olemaan jopa kymmenkunta sellaista paikkaakin vuositasolla auki ja näistä jopa yksi samalla toimialallakin, että tulisi hakemusta edes kahta kertaa vilkaistua.

        Sen verran tosissaan näin useamman lapsen isänä nämä itsensä kehittämiset, osaamiset ja opiskelut otetaan, että tervetuloa parikymmentä vuotta nuoremmat ihan huvikseen kokeilemaan, kuinka hyvin pärjäätte lähes aiheessa kuin aiheessa.

        Ja siltikin se töihin pääseminen tai peräti meneminen muuten aikuisen oikeasti tapahtuu hiukan toisenlaisella politiikalla, joten saattaa kokeilemisten tuloksista huolimatta olla täyttä realismia itselleni ja monelle muulle viettää loppuikä kortistossa.

        No, palataan asiaan 20 vuoden päästä, kun oleltte oppineet samat jutut. Sitten voidaankin vertailla maailmankatsomuksia lepposesti leipäjonossa, jos niikseen tulee.


    • di:t ei kelpaa edes

      Itse valmistun kuukauden sisään DI:ksi. Tein diplomityön erääseen keskisuureen konepajaan. MInulle annettiin saasta yrityksestä määräaikainen työsuhde vuoden loppuun. Sen jälkeen ei oo tietoa mitän teen. Tämän hetkinen taloustilanne näyttää sen, ettei toivoa jatkosta ole .> pörssit laskee - lama tulee.

      Onko teillä kokeneimilla työnhakijoilla nevuoja mitä kannattaa seuraavat mahdolliset lamavuodet tehdä?

      terv,

      Kaduttaa kun luin itseni DI:ksi

      • maisterisnainen

        Ei tilanteesi kovinkaan huono ole, kun työtä -vaikkakin määräaikaista- on heti valmistumisesta. Useinkin määräaikaisesta työsopimuksesta seuraa jatkoa. Työnhakua kannattaa kuitenkin jatkaa ja työnhakualuetta laajentaa koko Suomeen. Töitä on helpompi saada, kun on jo töissä.


      • Kummaa vinkunaa

        Luuletko, että koulutettuna duunarina saati sitten täysin kouluttamattomana työllistyisit paremmin? Katselepa eri ammattialojen ja koulutustasojen työttömyystilastoja, siinä sinulle realiteettiterapiaa.


      • di:t ei kelpaa edes
        Kummaa vinkunaa kirjoitti:

        Luuletko, että koulutettuna duunarina saati sitten täysin kouluttamattomana työllistyisit paremmin? Katselepa eri ammattialojen ja koulutustasojen työttömyystilastoja, siinä sinulle realiteettiterapiaa.

        no joo... on vaan masentavaa ja tuntuu jopa et on todella huono tuuri kun yrittää' opiskella mahdollisimman pitkälle ja hyvin, ja sitten kun valmistuu ni on lama. Tiedän ettei monella muullakaan ole helppoa, mutta masentavaa tämä on. Ei ole siis vieläkään töistä tietoa ensi vuodelle.


      • Maisterisnainen
        di:t ei kelpaa edes kirjoitti:

        no joo... on vaan masentavaa ja tuntuu jopa et on todella huono tuuri kun yrittää' opiskella mahdollisimman pitkälle ja hyvin, ja sitten kun valmistuu ni on lama. Tiedän ettei monella muullakaan ole helppoa, mutta masentavaa tämä on. Ei ole siis vieläkään töistä tietoa ensi vuodelle.

        Ei kannata lannistua, kannattaa kuitenkin tehdä jotain, vaikka parantaa atk-osaamista tms. jos työhommien jatkuvuudesta ei ole varmuutta ja hakea niitä määräaikaisuuksiakin. Suurin osa työpaikoista ei tule koskaan julkisesti hakuun, siksi kannattaa olla yhteyksissä suoraan firmoihin. Monillakinhan on cv-pankki tms.


    • adsfgh

      Ylikoulutus näkyy harmittavasti, enää maisteri ei ole arvo eikä mikään ja moniin töihin vaaditaan liian korkeaa koulutusta vain siitä syystä että kaikki kouluttautuu liikaa.
      Yhdysvalloissa on huomattavasti paremmin toteutettu systeemi, siellä bachelori on jo arvostettu tutkinto ja pääse moniin paikkoihin jossa suomessa pitäisi olla vähintään maisteri.

      • Expert

        Johtuu siitä että jenkit yleisesti ovat laiskempia kouluttautumaan korkealle. Suomessa taas korkeakoulutus on selviö. Tosin ylikouluttautumisen ja sen tuomien ongelmien kautta tajutaan, että korkeakouluttautuminen ei ole mikään vaatimus eikä työn tae. Osaaminen ja ihminen ratkaisee.


      • I now

        Vuoden 2009 jälkeen tilanne on ollut USA:ssa hieman toisenlainen.


    • di:t ei kelpaa edes

      Ei hyvältä näytä maailmantalous - ei hyvältä näytä työllistyminen. Kohta on kulunut 2 kuukautta tosta mun ekasta viestistä, ja tilanne on mennyt juuri niin surkeasti kuin silloin ajattelin sen meneveän... Talouskasvu hiipuu, ja firmassa jossa työsekentelen on yt:t käynnissä viimeistään joulukuun alussa. Tämä tarkoittaa sitä, että ei paljon työsopimusta jatketa vuodenvaihteen jälkeen. Todella masentavaa. Näyttää siltä, että pientä talouskasvua on havaittavissa vasta parin vuoden päästä, joten 2 vuotta työttömänä tarkoittaa sitä, että mun koulutus meni täysin hukkaan kanssa. Varmasti en ole ainut. Kovat tulevat olemaan kilpailut kaupan kassalle töihini pääsemisestä.

    • ikiteekkariksi

      Vähän tiukemmalla opiskeluaikataululla oisin voinut valmistua DI:ksi vuodeksi 2010. Opintojen viivästyttäminen ei ole toistaiseksi vaikuttanut huonolta ajatukselta...

    • minusta tuntuu

      Että et ole vain tarpeeksi hyvä

    • villi opiskelija

      Miten on tilanne vuoden 2012 osalta? Millaiset näkymät?

      • Expert

        Riippuu alasta minne kouluttautuu. Töitä kuten koulutustakin on erilailla eri aloilla ja työt ovat eritasoisia. DI ei ole mitenkään homogeeninen koulutus.

        Eniten kaikki riippuu omasta itsestään (mitä opiskelet, miten opiskelet, mitä teet opiskelujen ohessa) ja mille osaamiselle sattuu löytymään tarvetta tutkimuksessa tai elinkeinoelämässä ja lähestyykö oikeita tahoja oikeaan aikaan.


      • Taas kortistoon

        Vähän karullehan tuo näyttää yhä. Määräaikainen työsuhde loppuu tämän kuun viimeinen päivä eikä jatkoa heru projektin loppumisen vuoksi. Uutta työtä olen etsinyt kesäkuusta alkaen ja parissa haastattelussakin olen käynyt. Ei le ainakaan vielä tärpännyt ja kortisto kutsuu näillä näkymin melko varmasti. Onneksi tällä kertaa saan ansiosidonnaista päivärahaa 34 viikon työssäoloehdon täyttymisen vuoksi.

        Tohtoreille tuntuu olevan paljon kysyntää, joten jatko-opiskelu voisi olla yksi vaihtoehto. Tutkimustyö on kuitenkin se minun juttu, en ole myyntimies- tai projektipäällikkötyyppiä. Toisaalta tohtoriopiskelijan parin tonnin kuukausipalkka on puolet nykyisestä ja kotona on vaimo ja pieni lapsi elätettävänä. Lainaa ei onneksi ole.


    • Tuore dippainssi

      En nyt tiedä onko diplomi-insinöörien tilanne niin huono. Valmistuin itse jokin aika sitten konetekniikan DI:ksi, keskivertohyvillä papereilla. Diplomityöpaikasta ei jatkoa tarjottu aiemmista lupauksista huolimatta, tilauskanta oli liian epävarma. Otin puhelimen käteen ja aloin soitella kaikkia mahdollisia ja mahdottomia firmoja insinööritoimistoista tehtaiden kautta maahantuontiin. Varmaan noin viiteenkymmeneen firmaan soittelin ja pääsin muutamassa haastatteluun. Kolmannessa haastattelussa tärppäsi, palkka kolme tonnia kuussa ja koulutusta vastaavia töitä. En sano tätä vittuillakseni niille, joilla on ongelmia, vaan siksi, etteivät tulevat DI:t täysin masentuisi.
      Alallakin on kyllä eroja. Esimerkiksi puunjalostus on kusessa ja se näkyy aivan varmasti katastrofaalisen pahasti valmistuvilla. Suomi on täynnä kymmenien vuosien työkokemuksella varustettuja alan diplomi-insinöörejä, koeta siinä nyt kilpailla paikasta. Raksa ei varmasti häviä Suomesta, mutta elää erittäin vahvasti suhdanteiden mukaan eli hetkittäin voi olla vaikeuksia. Konetekniikka ja sähkötekniikka ovat aika tasaisen varmoja, näitä tarvitaan aina ja kaikkialla. Tuotantotaloudesta kuuluu hyvin kahdenlaista tarinaa, tunnen itse pari jotka eivät meinaa löytää töitä millään, toiset taas tienaavat älyttömiä summia.
      Diplomi-insinöörien työttömyys on kuitenkin vain 2,5 prosenttia ja aloittavan DI:n mediaanipalkka kolmen tonnin tienoilla. 76% on työpaikka valmistuessaan ja lopuistakin suurin osa löytää töitä varsin nopeasti. Enpä keksi montaa tutkintoa, jonka suoritettuaan on odotettavissa näin hyvä tilanne. Nyt vain on huonot ajat, joillain aloilla ne ovat tosin voineet tulla pysyvästi, mutta siitä huolimatta jos jollain tutkinnolla on edes jonkinlaiset mahikset pärjätä niin DI on aika vahvoilla. Paljonko se sitten lohduttaa että lähihoitajilla on aina työtä jos palkka on puolet DI:n palkasta. Putkimiehenä tienaa hyvin ja töitä riittää, mutta kiinnostaako sitten viettää elämäänsä tiskialtaiden alla ja vessanpönttöjen takana. Vaikeita valintoja.

      • hyvä tietää

        Erittäin hyvä postaus. Kiitos tästä! Jos saa kysyä niin mikä oli pääaine ja mikä sivuaine?


      • Vaikea persoona
        hyvä tietää kirjoitti:

        Erittäin hyvä postaus. Kiitos tästä! Jos saa kysyä niin mikä oli pääaine ja mikä sivuaine?

        Niin oli. Tämän ketjun aloittaja kuuluu ilmeisestikin niihin insinööreihin, jonkalaisesta eräs pomo totesi, että vaikka olisi viimeinen saatavilla oleva insinööri maailmassa, niin töitä ei hänen firmastaan tyypille löydy.


    • Turhuuden turhuus

      Vaikeina aikoina vain kaikkein välttämättömimmät asiat ovat tärkeitä ja tässä tapauksessa se näkyy siten, että puhutaan lähes yksinomaan edes jonkinlaisen työpaikan tai työllistymisen/elinkeinon löytämisestä. Täysin ymmärrettävää. Toisaalta voisi kuitenkin olettaa, että pitkien, yli viiden vuoden, opintojen jälkeen ihmisille olisi tärkeää myös se, että he voisi käyttää opintojaan työssään tai ylipäätään se, että opintojen avulla voisi tehdä jotain mielekästä.... Ehkä mielekkäästä tekemisestä puhuminen on kuitenkin elitismiä ja kuuluu aikaan ennen DI-tutkintojen massatuotantoa. Kaikenlainen vähäinenkin perustarpeita korkeammat tavoitteet näyttävät aina pyyhkiytyvän pois, kun asiasta tehdään massojen harrastus. Valitettavaa, mutta ilmeisen väistämätöntä.

    • Tuore dippainssi

      Tuossa kysyttiin mikä koulutus minulla on. Pääaine on koneensuunnittelu, sivuaine mekatroniikka.

    • 13+4

      Sehän on selvää, että jos ei DI:n papereilla duunia löydä niin kaiketi on kaksi eri vaihtoehtoa, joko on haastattelijan mielestä hankala/vaarallinen henkilö tai valehtelee.

    • ennenko

      Kai tämä Suomen taloustilanne kohentuu. Lukioikäinen poika kiinnostunut tekniikasta, hyvä matematiikassa, fysiikassa, kemiassa jne. Siis kymppejä. Kannattaako valita tuotantotalous? Eiks sinne pääse suoraan jos kirjoittaa matematiikasta ja fysiikasta laudaturit?

      • ingenjöör

        Kone ja sähkö on ainoita oikeita ingenjöörialoja.


      • Silkkaa faktaa

        Tuotantotalouden insinööreillä on tekniikasta vain hyvin vaaleanharmaa aavistus. Siten alalle ei kannata kenenkään tekniikasta kiinnostuneen edes haaveilla.


      • 5. vuosi tkk:lla

        Ei pääse suoraan ilman (noin) seitsemää laudaturia. Vain harva pääsee sisään suoraan tuotantotaloudelle, ja suurimmalla osalla kokeisiin menijöistäkin on laudaturit juuri matematiikasta sekä fysiikasta (ja monista muista).


      • ingenjöör
        Silkkaa faktaa kirjoitti:

        Tuotantotalouden insinööreillä on tekniikasta vain hyvin vaaleanharmaa aavistus. Siten alalle ei kannata kenenkään tekniikasta kiinnostuneen edes haaveilla.

        Kuulin, että tuotantotaloudessa opiskellaan kyllä tuota paperinpyöritystekniikkaa.


      • 23422+3
        5. vuosi tkk:lla kirjoitti:

        Ei pääse suoraan ilman (noin) seitsemää laudaturia. Vain harva pääsee sisään suoraan tuotantotaloudelle, ja suurimmalla osalla kokeisiin menijöistäkin on laudaturit juuri matematiikasta sekä fysiikasta (ja monista muista).

        Laudatur fysiikasta, pitkästä matikasta, kemiasta, biologiasta, enkusta ykkönen hakutoiveena. Ton uuden pistetaulukon mukaan juuri noi aineet pitää olla laudaturina, että pääsis tkk:n tutalle sisään todistuksella.

        Pääsykokeeseen osallistuessa joutuu ainakin 11/12 tehtävistä olla täysin oikein, että pääsis siään.

        Tutan pisterajat hakkaa kattoa ja iso ero muihin linjoihin kaikissa yliopistoissa paitsi Oulun.


      • Äärimmaiset vastakoh
        23422+3 kirjoitti:

        Laudatur fysiikasta, pitkästä matikasta, kemiasta, biologiasta, enkusta ykkönen hakutoiveena. Ton uuden pistetaulukon mukaan juuri noi aineet pitää olla laudaturina, että pääsis tkk:n tutalle sisään todistuksella.

        Pääsykokeeseen osallistuessa joutuu ainakin 11/12 tehtävistä olla täysin oikein, että pääsis siään.

        Tutan pisterajat hakkaa kattoa ja iso ero muihin linjoihin kaikissa yliopistoissa paitsi Oulun.

        LUT:issa tutan pisterajat ovat koulun muita linjoja alhaisemmat. Taitavat LUT:in ja Otaniemen tutat olla toistensa äärimmäiset vastakohdat ainakin opiskelijoiden tasolla mitattuna: LUT:issa maan huonointa pohjasakkaa ja Otanimemessä maan parasta.


      • ööh??
        Äärimmaiset vastakoh kirjoitti:

        LUT:issa tutan pisterajat ovat koulun muita linjoja alhaisemmat. Taitavat LUT:in ja Otaniemen tutat olla toistensa äärimmäiset vastakohdat ainakin opiskelijoiden tasolla mitattuna: LUT:issa maan huonointa pohjasakkaa ja Otanimemessä maan parasta.

        En ole koskaan opiskellut LUT:issa, joten on vaikea sanoa kuinka pohjasakkaa siellä on. LUT:in tutan pisterajat ovat aina olleet korkeampia kuin koulun muiden linjojen pisterajat (myös tänä vuonna http://dia.fi/media/20936/dia-valinnan_pisterajat2013.pdf), kuten kaikissa teknillisissä yliopistoissa.

        Kuulostaa aika surkealta Otaniemeläisen provolta. Suorastaan häpeän, että joudun parin viikon päästä opiskelemaan kanssasi saman katon alla.


      • Super-DI
        ingenjöör kirjoitti:

        Kone ja sähkö on ainoita oikeita ingenjöörialoja.

        Perkele kyllä raksa on ihan yhtä oikea. Mut noi kolme ne on!


    • johtaja11

      Se että on jonkin kukkaisteekkari linjan kuten tuotantotalous käynyt niin ei kauheena ole mahdollisuuksia työllistyä.

    • dippa

      Ei ole nykyään helppoa tämä työnhaku. Itse ehdin diplomi-insinööriksi valmistumisen jälkeen olemaan puoli vuotta työttömänä. Kävin neljässä työhaastattelussa ennenkuin tärppäsi, vaikka minulla on kaksi muutakin tutkintoa (ei kandi eikä yo). ja asiallista / oman alan työkokemusta paljon. Tosin tämäkin työ on määräaikaista ja tulevaisuus on jokseenkin epävarmaa.

    • Kyllä DI:ksi

      Kyllä DI:ksi.

      Eipä se taida olla opiskelualasta kiinni vaan henkilöstä. Toiset vaan pärjää opiskelussa, löytää töitä ja menestyy työssään. Itsellä on jo vuosia takana, mutta opiskeluaikaa en tuhlannut töiden tekemiseen, vaan valmistuin alle neljässä vuodessa DI:ksi ja menin heti töihin. Työt on vieneet välillä maailmalle, välillä Suomeen ja kiinnostavia hommia on riittänyt. Palkkakehitys on edennyt keskimäärin 10 % vuosivauhtia, välillä on palkkataso polkenut pari vuotta paikallaan ja sitten on taas tullut jokin isompi hyppäys.

      Itse dippainssejä palkatessani en ole arvostanut mitään... opiskelin 8 vuotta, olin koko ajan kaupan kassalla töissä ja olen saanut paljon elämänkokemusta -tyyppejä. Sellaisia tyyppejä mahtuu 13 tusinaan. Jos ei osaa suunnitella elämäänsä ja asettaa tavoitteita, niin on varmaan paras pysyä siellä kaupan kassalla.

      • jeppu3

        Joo en kyllä itsekään ymmärrä tuota "olin koulun oheella kaupan kassalla ja sain erinomaista kokemusta ja siksi opinnot venyivät siihen 6-7 vuoteen". Siis jee vitunmoista kokemusta siellä kassalla on varmasti tullut. Ihan päässyt ihmisille sanomaan "hei" ja "hyvää päivän jatkoa". Kyllä se on vaan parempi käydä se koulu hyvillä arvosanoilla tavoiteajassa...


      • Dippains

        Siellä toinen persereikä! Toisilla tosiaan menee pitempi aika koulussa kuin "alle 4 vuotta", itse mukaan lukien. Kirjoituksesta päätellen olet niitä yläasteen/lukion koulukiusattuja, yliopistossa luennoilla proffien perseitä mielistelevä autisti, joka aivan suotta yrittää päteä "en palkaa" "elämänkoulu" jne. Ei kai vaan vanhemmat maksaneet vuokraasi, ruokamenojasi ja muita kuluja?!

        Vähänkin järkevä ja elämästä jotain tietävä työhaastattelija (työnantaja) ymmärtää ja osaa arvostaa opiskelujen ohessa tehtyä työtä!

        Tsemppiä työhaastatteluihin. Muistakaa olla aktiivisia ja nöyriä, jättäkää turha ylpeys pois!


    • DI-2010 ja töissä!

      Taidat vaan olla vässykkä tai sitten mulkku, varmasti jätät itsestä vähemmän mairittelevan kuvan työnantajalle!
      Nöyryyttä poika!

    • Leko DI

      Täytyy varmaan laittaa tähän omakin tarina.

      Valmistuin Lentokone DI:ksi 2010 ja työkokemusta alalta ennen viime vuotta oli viiden vuoden ajalta, joista kaksi täysi aikaisena. Lisäksi olen ollut eri toimialoilla töissä useamman vuoden.

      Nyt olen ollut vuoden enimmäkseen työttömänä. Jotain keikkahommia on kyllä ollut. Tällä hetkellä työtilanne vaikuttaa aivan toivottomalta.

      Näyttää todella, että firmoihin palkataan mielummin opiskelijoita ja AMK-inssejä. Opiskelija on firmalle sopivan joustava: tekee vähän töitä silloin, kuin firmalle sopii. Tällä perusteella vaikuttaa, että valmistuminen oli virhe vaikka erityisesti diplomityön tekeminen antoi aivan uusia näkökulmia systemaattiseen työskentelyyn.

      Firmoissa DI:n tuomaa lisäarvoa ei tunnuta arvostavan. Mielestäni matalan osaamisen ja nöyristelyn hakeminen näkyy siinä, että keskimäärin suomalaiset firmat pärjäävät aina vain huonommin kansainvälisessä kilpailussa. Tsekatkaa teollisuuden uudet tilaukset tilastokeskuksen sivuilta.

      Jatkan työhakemusten syytämistä ja mahdollisessa haastattelussa haastattelijoiden myötäilyä. Sillä, että oikeasti haluaa tehdä hyvää työtä ja kehittää toimintaa ei näytä olevan positiivista vaikutusta. Firmoihin halutaa pomoja hännysteleviä "hyviä tyyppejä".

      • 18013

        Mikä on lentokone di?


      • Varma tieto
        18013 kirjoitti:

        Mikä on lentokone di?

        Se on lentolaite, jonka moottorissa on suorasuihkutus (direct injection).


    • TTY ja töissä

      Olisi kannattanut hakeutua oikeaan teknilliseen. Ainoastaan Lappeenrannasta valmistuneet ruikuttavat tuota samaa.

      • Leko DI

        Oletko katsonut missä lentokone Di:tä koulutetaan (vielä hetken)?


    • koneinssi amk vm2010

      Ehkä jos haluaa vain työllistyä, kannattaa hakea lähihoitajaksi, lääkäriksi tai vaikka kauppatieteisiin (noita tarvitaan kai aina, kun raha on mukana). Mutta jos on oikeasti kiinnostunut tekniikasta, niin ei sen takia kannata jättää opiskelematta DI:ksi, koska on mahdollisuus jäädä työttömäksi.

      Fiksut inssit löytää paikkansa, ei pakosti alaltaan, mutta vaativuudeltaan vastaavanlaisia hommia. Enkä tarkoita tässä mitään arvosanoihin perustuvaa arvostelua.

      PS. Juu meinasin opiskella DI:ksi työn ohella ihan itseni takia. En työn tai palkan takia.

    • Riippuu alasta

      Opiskelen tällä hetkellä DI-tutkintoa Otaniemessä. Toisesta opiskeluvuodesta lähtien olen saanut joka kevät vähintään kolme kesätyötarjousta, joista olen aina valinnut parhaan. Kesätöiden jälkeen olen jatkanut työskentelyä osa-aikaisena. Seuraavina vuosina hyvä työkokemus onkin tuonut yhä parempia työtarjouksia, ja palkkakin nousee siinä sivussa. Tulos on, että vaikka mulla on nyt vasta neljäs opiskeluvuosi enkä ole saanut vielä edes kandin papereita ulos, nostan nykyään tunnetussa suomalaisessa pörssifirmassa yli kolmen tonnin kk-palkkaa. Tämä on ihan perus tilanne tutkinto-ohjelmani opiskelijoilla. Ai mikäkö linja? Informaatioverkostot. Meillä työllistymisprosentti valmistumisen jälkeen on tasan 100!

    • teeeeen

      Tässä sitä nyt kerätään satoa vuosituhannen vaihteen lipposen ja niinistön hallituksen päätöksestä lisätä huimasti tekniikan opiskelupaikkoja (ilmeisestikkin teollisuuden painostuksesta). Näin romuttaen ensinnäkin koulutuksen tason ja toisekseen tutkinnon arvostuksen. Nykyään muualle kuin helsinkiin pääsee täysin naurettavilla piste määrillä.

      • Eikä siinä kyllin

        Sama teollisuus ajoi samaan aikaan alas tutkimus- ja kehitystoimintansa kustannussäästöjä saadakseen. Nyt sitten ollaan huuli pyöreänä, kun sekä tuotteiden että tuotannon kilpailukyky on mennyt.

        Lisäksi yliopistojen säästöt rapauttavat sekä niiden koulutuksen tason että tutkimustoiminnan. Joten hyvin menee, mutta menköön, sillä ovathan nerot ruorissa!


      • DI massakoulutus

        Teknillisen fysiikan DI-turkintoa arvostetaan edelleen ainakin jos se on suoritettu Otaniemessä. Muiden DI-tutkintojen osalta epäluulot ovat nykyisin melkoisia ja työnhakijan kyvykkyys on tutkittava huolella - tiheällä seulalla joukosta löytyy edelleen ihan hyviäkin vaikka eipä heillekään juuri ole töitä tarjolla. No, sitten on lisäksi vielä sellaisia oppilaitoksia kuten LUT, jotka ovat kokonaisuudessaan lähinnä huonoja vitsejä.


      • Dippa-Inssi
        DI massakoulutus kirjoitti:

        Teknillisen fysiikan DI-turkintoa arvostetaan edelleen ainakin jos se on suoritettu Otaniemessä. Muiden DI-tutkintojen osalta epäluulot ovat nykyisin melkoisia ja työnhakijan kyvykkyys on tutkittava huolella - tiheällä seulalla joukosta löytyy edelleen ihan hyviäkin vaikka eipä heillekään juuri ole töitä tarjolla. No, sitten on lisäksi vielä sellaisia oppilaitoksia kuten LUT, jotka ovat kokonaisuudessaan lähinnä huonoja vitsejä.

        Ootko vajaa tai jotain? Jatkuvasti ihmisiä poistuu työelämästä eläkkeelle. Eli pitäs ihan maalaisjärjellä jo osata päätellä, että työntekijöitä tarvitaan nimenomaan eläkkeelle jäävien tilalle.


      • Dippa-Inssi
        DI massakoulutus kirjoitti:

        Teknillisen fysiikan DI-turkintoa arvostetaan edelleen ainakin jos se on suoritettu Otaniemessä. Muiden DI-tutkintojen osalta epäluulot ovat nykyisin melkoisia ja työnhakijan kyvykkyys on tutkittava huolella - tiheällä seulalla joukosta löytyy edelleen ihan hyviäkin vaikka eipä heillekään juuri ole töitä tarjolla. No, sitten on lisäksi vielä sellaisia oppilaitoksia kuten LUT, jotka ovat kokonaisuudessaan lähinnä huonoja vitsejä.

        Sitten kun on taas nousukausi, niin työntekijöitä tarvitaan myös uusien yritysten tarpeisiin.


    • ExMaanmittari

      Itse tulin hulluksi virallisesti ja siitä on yli 20 vuotta. Töissä en ole ollut, mutta tämä taistelu lääkäreiden mafiaa vastaan se vasta työstä käy. Palkka vaan on nyt arvioiden pieni, mutta yllätyksiä tapahtuu.

      Hyvät DI:t ja tekn.yo:t seuratkaapa mitä maa- ja vesioikeudessa tapahtuu. Ja olisi hyvä jos lukisitte muutaman UFO aiheisen kirjan sekä teoreettista filosofiaa ja siinä Ontologista Idealismia. No, en minä nyt sentään seinähullu ole !!!!!!!!!!!

    • tyytyväinenDI

      Ikävää, että haukutaan jotain alaa tai paikkakuntaa. Uskoisin, että opiskelijalla täytyy olla mielenkiintoa omaan opiskelualaan, jotta menestyy.
      Aika on sillä tavalla kova, että työpaikkaa ei helposti löydy ilman suhteita tai luovuutta.
      Lisäksi koulutuskupla on siinä mielessä puhjennut, että todellista ammattitaitoa arvostetaan. Se on voitu hankkia ammattikoulussa tai väitöskirjan aikana.
      Aika paljon noita LUT:in DI:tä näkyy TV-uutisissakin, jopa TUTA_lta valmistuneita ja tittelit ovat toim.joht ... prof. luokkaa ? Samoin kuin Oulusta, Tampereelta, Åbosta ja Espoosta.
      Valmistumisvaihe ei ole nykyään helppo ja kannattaisi ehkä suorittaa kaikki opinnot, ennenkuin alkaa tekemään DI työtä ?

      • Teekkari

        Tuo on kyllä aivan täyttä paskaa, että DI:n papereilla ei muka löydä helposti duunia ilman suhteita. DI on nimenomaan tutkinto, jolla haetaan töihin rautaisella ammattitaidolla. Toki suhteista hyötyä on, mutta edelleen aivan mikä tahansa DI-tutkinto on todella kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Ei kannata jauhaa paskaa kun et asiasta mitään tiedä. Allekirjoitan kylläkin tuon, että omaa alaa kohtaan pitää olla kiinnostusta, muuten ei varmasti opinnoista tule mitään.


      • Justiinsa toisinpäin
        Teekkari kirjoitti:

        Tuo on kyllä aivan täyttä paskaa, että DI:n papereilla ei muka löydä helposti duunia ilman suhteita. DI on nimenomaan tutkinto, jolla haetaan töihin rautaisella ammattitaidolla. Toki suhteista hyötyä on, mutta edelleen aivan mikä tahansa DI-tutkinto on todella kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Ei kannata jauhaa paskaa kun et asiasta mitään tiedä. Allekirjoitan kylläkin tuon, että omaa alaa kohtaan pitää olla kiinnostusta, muuten ei varmasti opinnoista tule mitään.

        Itsellä taas ihan eri kuva työnhausta.
        Kestätyöhaut aiempina vuosina (5) ovat menneet (omassa tuttavapiirissä ~100 henkeä) niin että 45% päässyt suhteilla sisään firmoihin, 20% jatkoi edellisen vuoden paikassa, 15% omana itsenään ja omalla osaamisella, 20% jäi ilman töitä.

        Dippatyöhaku meni vielä karkeammin suhteiden kautta.
        Valmistumisen jälkeinen työnsaaminen (ainakin koulutusta vastaaviin paikkoihin) vaikuttaa tällä hetkellä surkealta ilman suhteita tai jalan sijaa firmasta, jonne on päässyt suhteilla.

        Ymmärrettävää on että kaikki riippuu alasta, suuntautumisesta ja firmoista minne hakee. Omalla alalla firmat joko poistuneet Suomesta tai menneet konkurssiin, muutamia (nopeasti laskettuna 5 varteenotettavaa paikkaa) eri puolella Suomea ja minnekään niistä ei haluaisi muuttaa. Joillekin Suomen sisällä muuttaminen tai ulkomaille muuttaminen ei ole ongelma, toisille on. Alanvaihtoa harkitsemassa valmistumisen jälkeen.


    • tuleva ravintoloitsi

      Minut hyväksyttiin DI-koulutukseen, mutta en ottanut paikkaa vastaan sillä tämä ketju vakuutti kaiken todellisuuden. Sen sijaan otin restonomin paikan vastaan, enkä tule katumaan!

      • Näin käy

        Yhtä kaulaa myöten kusessa olet onnistuessasi tuollakin alalla kuten diplomi-insinöörinäkin. Painat 60–80 tunnin viikkoja ja tienaat aivan kohtuullisesti. Stressiä ja kiirettä vain pukkaa sen verran, ettet ehdi menestyksestäsi nauttia.

        Onneksi perikunnallesi riittää jaettavaa riideltäväksi saakka.


      • Näin käy

        Yhtä kaulaa myöten kusessa olet onnistuessasi tuollakin alalla kuten diplomi-insinöörinäkin. Painat 60–80 tunnin viikkoja ja tienaat aivan kohtuullisesti. Stressiä ja kiirettä vain pukkaa sen verran, ettet ehdi menestyksestäsi nauttia.

        Onneksi perikunnallesi riittää jaettavaa riideltäväksi saakka.


    • DI:ksi

      Höpönlöpö. Tämä on taas tätä paskapuhetta. Pätevä DI-pääsee helposti töihin ja tekniikan tohtorit työllistyvät tohtoreista parhaiten. Tosin pelkkä koulutus ei yleensä vie pitkälle.

      Kaupallinen ja DI-koulutus (tekniikka, tekn. fyssa, tuotantotalous) on ne jotka kannattavat.

      Toki DI-työtä on monenlaista, mutta yleensä jo opiskeluaikana pääset melko hyviin tuloihin.

      • Selvät sävelet

        No 90% tänne kirjottelevista on jotain työttömiä, niin ei paljo tarvi ihmetellä tuota valehtelua tai jos ei välttämättä suoraa valehtelua, niin ainakaan mitään todellista kuvaa asioista ei näillä tyypeillä ole.


      • Engineer80

        Insinöörien ja diplomi-insinöörien työllisys on vähän parantunut, mutta edelleen työpaikat menee joko suhteilla tai sitten todella kovalla työkokemuksella. Osalla käy säkä ja pääsee töihin ilman suhteita tai työkokemusta. Itse olen saanut kaikki työpaikkani enemmän taikka vähemmän suositusten kautta. Jos et ole super palavasti insinööri sieluun ja vereen tai et ole valmis tekemään hurjasti töitä verkostoitumiseen, niin suosittelen kyllä ehdottomasti jotain muuta alaa. Esim. Terveysala, kaupallinen tai opettaja. Töitä on toistaisekski noilla aloilla huomattavasti paremmin ja työllisyminen on varmempaa.

        Jos opiskelisin nyt uudelleen, en edes harkitsisi teknillistä alaa on tämä sen verran hazardi ala. Valitettavasti osakeyhtiöt on todella herkkiä suhdannevaihteluille tällä alalla ja joutuu pelkäämään ytetä melko paljon. Lääkärillä ei tarvitse miettiä, koskaan onko töitä ja mikän on palkka. Aina on töitä ja palkka on hyvä.


      • Kysyn_vain
        Engineer80 kirjoitti:

        Insinöörien ja diplomi-insinöörien työllisys on vähän parantunut, mutta edelleen työpaikat menee joko suhteilla tai sitten todella kovalla työkokemuksella. Osalla käy säkä ja pääsee töihin ilman suhteita tai työkokemusta. Itse olen saanut kaikki työpaikkani enemmän taikka vähemmän suositusten kautta. Jos et ole super palavasti insinööri sieluun ja vereen tai et ole valmis tekemään hurjasti töitä verkostoitumiseen, niin suosittelen kyllä ehdottomasti jotain muuta alaa. Esim. Terveysala, kaupallinen tai opettaja. Töitä on toistaisekski noilla aloilla huomattavasti paremmin ja työllisyminen on varmempaa.

        Jos opiskelisin nyt uudelleen, en edes harkitsisi teknillistä alaa on tämä sen verran hazardi ala. Valitettavasti osakeyhtiöt on todella herkkiä suhdannevaihteluille tällä alalla ja joutuu pelkäämään ytetä melko paljon. Lääkärillä ei tarvitse miettiä, koskaan onko töitä ja mikän on palkka. Aina on töitä ja palkka on hyvä.

        Ja kun kaikki ylioppilaat koulutetaan lääkäreiksi, niin alan työllistävyys on...mikä?


      • Myös-DI

        Tekniikan tohtori ei työllisty helposti, ellei väitöskirja satu olemaan sellaiselta alalta, että sille olisi kysyntää. Tutkimusalathan ovat niin kapeita.

        Tekniikan alan koulutuspaikkoja pitäisi leikata yliopistotasolta ja siirtää insinööri- ja ent. teknikkokoulutukseen. Lappeenrannan ja Vaasan yksiköt pitäisi lopettaa, koska opiskelijat eivät ole riittävän hyviä. Nykyisin DI-koulutuksessa on ihmisiä, jotka sopisivat paremmin insinöörikoulutukseen. Älykkyys ei ole lisääntynyt, vaan pelkästään koulutustaso. Nykyinen koulutuspolitiikka on vastuutonta. Ihmetyttää, että TEK ei ammattiliittona pysty pitämään jäseniensä puolia ja vaatimaan opiskelijamäärien leikkausta

        Nykyisin kouluttautuminen vaatii paljon tietoa. Oikeaa tietoa ei saa oppilaitosten mainoksista. Kannattaa kyllä miettiä kaksi kertaa DI:ksi kouluttautumista, ellei ole sukulaisia jo yrityksissä töissä ja työpaikka käytännössä varma jo opiskeluaikana. Kyllä ne työt vaan menevät aika lailla suhteilla ainakin Suomessa pörssiyrityksissä.


    • ToinenKyrpiintynytDI

      Näinhän tuo menee, joten kompataan... työpaikat menevät joko suhteilla tai onnistut ehkä hyvällä kokemuksella/onnella saamaan töitä hakemalla kymmeniä avoinna olevia paikkoja . Tosin valitettavasti työttömien asema taitaa tässä kilpailussa olla aika heikko, sillä yleensä hakijoiden joukossa on yksi tai useampi, joilla on juuri oikea työkokemus/toimivat parhaillaan vastaavissa tehtävissä, ehkä suhteita talon sisälle ja taito selittää asioita antaen itsestään hyvän kuvan. Viimeisenä kantona voi kaskessa olla psykologiset testit, joiden lopputuloksista voi olla montaa mieltä…

      Ja en ole katkera, mutta työtön kemian DI ja tässä vaiheessa miettisin kolme kertaa, opiskellako tätä alaa, sillä työpaikkoja on aika vähän/hakijoita paljon. Täytyy olla vuosien kokemus juuri vastaavista työtehtävistä tai sitten on melkein turhaa edes hakea. Myyntihenkilölle esim. tuntuu aina löytyvän töitä, vaikka ei olisi koskaan sen kummemmin menestynyt myyntitehtävissä, jos vaan on sosiaalinen ja jaksaa verkostoitua hyvin. Myös kirjanpitäjät/muut talousalan henkilöt saavat käsittääkseni aina jotain töitä edes, joten ei tarvitse ainakaan roikkua kotona työttömänä kuukausia… jopa vuosia.

      Itsellä työkokemusta on takana noin kymmenisen vuotta erinäisistä alan tehtävistä ja työttömänä nyt yli puoli vuotta. Hakemuksia on kirjoitettu kymmenittäin ja noin 5 haastattelua takana, mutta tähän mennessä saaliina vain jokunen mitalisija – pärjään haastatteluissa luultavasti varsin hyvin. Tähän mennessä kaikki saamani työpaikat ovat tulleet suhteilla, mutta edelliset työantajani ovat pääosin lopettaneet toimintansa. Viimeksi olin työttömänä muutama vuosi sitten, välillä vajaa pari vuotta töissä ja nyt taas tämän vuoden kotona.

      Tässä vaiheessa harmittaa tuon ensimmäisen työpaikan tärkeys löytää se alalta, jonka näkymät ovat hyvät ja töitä voisi riittää useammaksi vuodeksi eteenpäin tai ainakin saada oikeanlaista työkokemusta heti uran alussa. Itsellä näin ei käynyt, pieni työnantaja ja kapea sektori, joten ensimmäisen irtisanomisen jälkeen työelämä on ollut aikamoista kahnaamista, vaikkakin sain heti uuden työpaikan suhteilla ekan irtisanomisen jälkeen. Viimeisen seitsemän vuoden aikana koettu useampi irtisanominen, pari lomautuspätkää näitä ennen, joten ei kovin kummoisesti mene, vaikka aina pyrkinyt hoitamaan työasiat hyvin. Huonot ajat vaan, työantajat pieniä yms. joten tässä sitä ollaan.

      Työsaralla joitain suhteita on edelleenkin, jota kautta voi ehkä ilmetä aina jotain (esim. pieniä suunnittelukeikkoja edes) MUTTA en tosiaankaan ole sosiaalinen superverkostoituja ja jos olisin tiennyt, minkälaista "peliä" nykyinen työelämä on, olisin vakavasti harkinnut jotain muuta alaa. Olen hyvä, mutten pyhitä elämääni työnteolle/pätemiselle, vaikkakin teen usein pitkiä päiviä ja ajoittain jopa ollut viikonloppuisin töissä työtehtävien/oman tunnollisuuden näin vaatiessa.

      Täytyy jatkaa vain hakemusten raapustelua, mutta ikävä kyllä täytyy todeta, etten välttämättä suosittele kemian alaa ihan tuosta vaan omien kokemusteni perusteella. Jos on huippuhyvä tai vaikka hyvä verkostoitumaan ja muutenkin sosiaalinen, sitten asia erikseen. Itse taas luotan ammattitaitoon/osaamiseen, mutta jos ei ole sopivaa ja hyvää työnantajaa, aika hankalaa on kartuttaa ammattitaitoa/osaamista pelkästään omin avuin kotoa käsin.

      Sen verran toki valoa tunnelin päässä, että DI/insinöörien työllisyystilanne on parantunut hieman ja sentään itsekin olen päässyt useampaan haastatteluun. Kolmisen vuotta sitten paikkoja oli vielä huonommin ja en päässyt haastatteluihin edes, mutta onnistuin saamaan työpaikan entisen työnantajan kautta. No vajaa pari vuotta ehti kestää tuota ”iloa” ja sitten firma lopetti toimintansa…

      Ei vaan kovin mieltä ylentävää touhua käydä kouluja monta vuotta, monen vuoden työkokemus huonolta alalta, jonka jälkeen saat miettiä/murehtia, löytyykö töitä enää mistään…. no täytyy vain jatkaa yrittämistä vielä, mutta en ihan kuvitellut työelämän olevan tällaista :/

      • PelkkääKurjuutta

        Ite taas oon DI, jolla on opettajan pätevyys, eli täys teoreetikko. Töitä sai muutaman pätkäsijaisuuden ja siihen loppu multa opettajan ura. Nyt ollaan sitten työttömänä, eikä tilanne muutu, jos en jostain vielä revi energiaa ja hae lääkikseen.


      • ToinenKyrpiintynytDI

        Veikkaisin, että just tietty osa on työttöminä ja toisilla riittää töitä niin paljon, kun vaan jaksaa/ehtii tehdä. Kemian olen haukkunut jo syvimpään h..vettiin. No mikäs siinä, jos heti ensimmäinen työpaikka on hyvä ja vaikka jonkun ison suunnittelutoimiston riveissä, josta voit sitten ponnistaa muualle vastaaviin tehtäviin. Nyt voin yrittää hakeutua vain joihinkin myyntitehtäviin suunnilleen, mutta eivät yhtään ominta osaamista eikä luonteen puolesta myöskään.

        Onhan tässä sinä aikana kertynyt noin 5 haastattelua, mutta paikat menneeet paremman kokemuksen omaaville, joten valitut voineet tulla esim. kilpailijoilta suoraan. Työnantajien markkinat, joten on mistä valita ja jos ei sopivaa löydy, eivät palkkaa ketään. Minkäs voin työhistorialleni jotain, vaikka periaatteessa ok, mutta sektori niin kapea ja niinpä just niitä vastaavia työpaikkoja ei Suomessa juuri ole. Yritetään vielä, mutta pitänyt opiskella jotain enemmän "yleispätevää" ja vaikka talouspuolen henkilöksi tms.

        Parhaassa työiässä, mutta täällä sitä kerrytän kokemusta sohvalla makailusta ja netissä surffailusta :/


    • JoVuosiaTyötön

      Meitä Di:tä on täällä työttöminä aika paljon ja lisää tulee.
      Itse yli viisikymppinen ja taustalla sekä insinöörin ja DI:n koulutukset (eri aloilta), mutta kun se ikä tulee täyteen, niin lähtö tulee firmasta kuin firmasta, ellet ole päässyt johonkin johtavaan asemaan sitä ennen
      ja varsinkin, ellei sinulla ole hyväveliverkostoa, jonka avulla voit päästä esim. poliittisiin piireihin ja sitä kautta jonnekin "turvatyöpaikkaan".

      • Näinonkäynyt

        Lähtö tulee vaikka olisit päässyt johtavaan asemaankin, ja myös valtiolta voi tulla lähtö. Aika vain on nyt tällainen. Nuoren miehen kannattaa hakeutua Uuteenkaupunkiin autotehtaalle.


    • lfjaöla

      Olen sanonut jo 1980 luvun alusta, että älä vaan mene DI-linjalle, se pilaa ihmisen ja on perseeestä.

    • Huulivoide

      Täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella väitän, jos otat yhteyttä Norjan työvoimaviranomaisiin niin olet töissä alle kuukauden

      • p5rööefe9fj

        Norjassa paljon tietyn laisia "pahoja" ihmisiä ainakin IT-puolella jäi talvella paljon kiinni sairaata pahuutta en halua edes tänne sitä sanaa pistää. Mutta FBI käräytti näitä paljon viime talvella. Sellainen on norjan insinööristö tai ainakin IT satanisteja ja ...


    • tää.onnea.on
    • ApOnAinaOikeasa

      Joo älkää menkö DI-linjalle opiskelemaan, on vähän masentava paikka. Suosittelen oikeasti jotain muuta.

    • Myös-DI

      Voisiko olla, että hakemiisi tehtäviin ei haettu "supliikkimiestä"?

    • liika_on_liikaa

      Kun koulutetaan liikaa diplomi-insinöörijä, niin sitten käy näin.

    • HerraXXXX1234

      Luen tällähetkellä itseäni DI:ksi ja isäni on myös ja hän käärii kuukaudessa 9 500 palkkaa olemalla suur rakennus firman projekti päällikkönä

      • kyllähäseniintotanoinjoo

        Kannattaa ottaa vielä vähän lisää viestinnän kursseja, niin saat dipan tehtyä joskus välttävästi edes.


    • Nikkis_72

      Tuo ajankohta l. vuosi 2010 oli mielestäni 20 vuoteen huonoin ajankohta työmarkkinoilla. Nokialla oli iso muutos menossa ja työmarkkinoilla oli kymmeniätuhansia todella kokeneita työnhakijoita liikkeellä. Normaalitilanteessa olisit varmasti työllistynyt nopeasti. Oot vielä tehnyt koulun normitahtia. Moni hitaammin "merimiehenä" tutkinnon tehnyt on löytänyt töitä myös. ( "merimiehenä" tutkinnon tehnyt tarkoittaa työn ja opintojen yhdistämistä matkan varrella ja siten opintojen pitkittymystä).

      Olin itse työmarkkinoilla silloin liikkeellä ja tilanteen todettuani tein reilun vuoden hanttihommia. Kasvattaa luonnetta ja antaa perspektiiviä. Desinfiointitöitä 10 - 13 tuntia vuorokaudessa opettaa myös paljon elämästä.

      Tilanne lienee nyt parempi? Tsemppiä. Yleensä opiskelu kannattaa aina. Silti aina asiat ei etene kuin juna.

      • OpiskeluKannattaa

        Totta. Ei kannata kuunnella ketään joka sanoo "no mihin luulet meneväsi töihin", "ei kannata opiskella kun tekemällä XXX hanttihommaa, tienaat enemmän" yms. Ajattele sen olevan yksi testi joka on tielläsi haluamallesi paikalle työelämässä. Itse tein metallitöitä kaikki lomat opiskelujen ajan ja sain jatkuvasti kuulla että "mihin menet töihin", "se ja sekin on työttömänä", yms. naureskelua jopa sukulaisilta jotka ajattelemattomuuttaan puhua pälpättivät. Työllistyin kuitenkin alle puolessa vuodessa insinööriksi valmistumisen jälkeen ja palkkatoiveeksi esitin sen mistä haaveilin metallitöissä ollessani ja se hyväksyttiin mukisematta. Huono palkka se silti on insinöörien keskiarvoihin verrattuna, mutta kyllä se helpottaa kun palkka on lähes tonnin isompi kuin metallihommien aloituspalkka oli ja töissä ei usein tarvitse tehdä paljoa. Lisäksi muita etuja on vaikka kuinka, mm. erittäin joustava työaika.


      • SRKsiunaa

        Jopa kesätyöpaikassani tehtaanjohtaja haukkui koulua ja työllistymismahollisuuksia aivan olemattomiksi joskus 2016 tms. Meitä oli siellä kolme amk opiskelijaa kesätöissä. Haukkui amk:in lasten leikkikouluksi ja että kaikissa firmoissa mitä hän siinä muisteli on vain dippa inssejä töissä. Tämäkin tieto perustui pyllyssä käytetyn sormenpään nuuhkaisuun, kuten kaikki muukin henkilöstopolitiikka ja hallinto ko. firmassa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei olisi kannattanut lukion ja armeijan jälkeen tännekään mennä. Edes kutsua työhaastatteluun ei tullut. Työpaikat menee suhteilla. Julkinen rekry muodon vuoksi. Joillekin riittää töitä suhteilla. Toiset eivät pääse mihinkään. Saatetaan jopa soittaa rekryn ohi töihin. Nainen tai homo game over

    • Anonyymi

      Ite valmistuin inssiks ja nyt pääsin DI:ksi. Mahtava fiilis alottaa uudet opinnot syksyllä. Neljä vuotta elämästä meni hyvässä ja pahassa tohon inssin suorittamiseen niin samapahan se on paukuttaa vielä DI tittelikin siihen perään kahdessa vuodessa. Geekistä super geekiksi hahaa. Eipä se työmahdollisuuksia ainakaan huononna ja intoo meikäläisel on opiskella vaikka kuinka.

    • Anonyymi

      Ja välittäjää sitä aaltoyo:ta. Kouluttavat työttömiä eikä mitään vastuuta työllisyydestä.

    • Anonyymi

      jos DI:ksi kouluttautuu eikä leipäpuuta itsellensä saa niin vika ei ole systeemissä vaan täysin omassa saamattomuudessa,

    • Anonyymi

      Ketjusta innostuneena aattelin hakea DI-kouluun amkki pohjalta. Onnistuuko työn ohessa?

      • Anonyymi

        kyllä onnistuu. Toki sovittelua se vaatii oman ajankäytön kanssa. Opiskelu voi toki venyä jos aina ei pääse osallistumaan F2F . Ihmiset sitten valmistuvat omaan tahtiinsa sen mukaan miten nopsasti kurssit on ahnehdittu. Melko joustavia juttuja ovat. Arvatenkin tuotantotalouden tyyppiset DI ns. maisterikurssit sallivat aika hyvin töissäkäymiset. Joillakin kovantekniikan aloilla läsnöoloa on vaikeampi välttää.


    • Anonyymi

      Lopputyöpaikan saaminen diplomia varten onkin sitten aivan.... ellei ole hyvät suhteet johonkin firmaan. Olen etsinyt nyt 2 kk ja ei meinaa millään löytyä. Ensin Covid ja sitten päälle tämä sota. Maksan tästä lystistä vielä 650 €/kk opintolainan muodossa.

      Ensin asunnon saaminen oli tuskaa ja muutto, koska vain 1 vk kesäloma kesätöiden vuoksi. Sitten vedät syksyn intensiivikurssit kun samalla moppaat irtisanomasi kämpän lattiaa, että saat kamat veks uuteen luukkuun. Kevään kurssirykelmän (6 yhtäaikaa) jälkeen oletkin ihan uupunut. Termodynamiikasta et ymmärrä mitään, mutta pakko se on läpi saada, uupumus kasvaa. Enää DI-lopputyö, mutta paikkaa ei löydy. Miksi edes rupesin tähän? Olisi vain pitänyt jäädä edelliselle paikkakunnalle lorvimaan työttömäksi. Hullu mä olen kun otan velkaan ja en saanut edes kesätyöpaikkaa enkä graduateohjelmiin päässyt haastatteluiden jälkeen. V*tut*s on kroonistunut. Pääsis jo eläkkeelle...

    • Anonyymi

      En tiedä oletko edes enää elossa, mutta itseäni kiinnostaisi tietää, oletko saanut tähän päiväänkään mennessä töitä? Toiseksi minkä alan diplomi-insinööri olet?

    • Anonyymi

      Joko löyty töitä

    • Anonyymi

      Olisit lukenut raksaa.

    • Anonyymi

      Tuolloin oli vuosi 2010..Eli kai tilanne on nyt töysin muuttunut?..Eiköhän joka alalla tarvita tånä päivänä ihmisiä ja oteta hyvinkin mielellään töihin..Varsinkin jos noin on ollut joskus alalla töissäkin..Sitä en tiedä mitä olet tehnyt nämä vuoodet tässä välissä siis?että otetaanko DI alalle töihin jos ollut välivuosia jossain muussa töissä??(ennen se taisi olla aika isokin miinus mutta enpä tiedä nykyään?) ,mutta kannataahan sitä.yrittää. niitä paikkoja kun koulutus kuitenkin kestöö(ja kai voi köydä jonkun täydennys kurssin ja vastahan töitä tekemällä sitten oppii yms).Luulisin että kone insinöörejä varsinkin tarvitaan ja todennäköisesti muissakin DI aloilla puutetta tekijöistä?

    • Anonyymi

      Moni DI halutessansa voisi valita myös sen yrittäjyyden tien.
      Miksi tyytyä vain rengiksi kun voi olla isäntä.

    • Anonyymi

      Nyt on työvoimapula

    • Anonyymi

      Hain jostakin 70 paikasta lopputyötä, kesätöitä, graduateohjelmiin. Jätin avoimia hakemuksia sinne tänne. Taustalla siis logistiikan insinööri ja nyt kohta toivon mukaan tuta-DI paperit. Ei mistään mitään, mutta kovasti lupaavat hunajapuheita sekä ajattaavat hakijan laskuun. Paras tarjous oli lounas, lopputyöpaikka (palkallinen) ja valmistumisen jälkeen töitä. Kyselin niiku onko muitakin sulle tulossa haastatteluun kun ei viittis huvikseen satoja kilometrejä ajaa ja voisiko pitää haastattelun etänä? Noh minäpä olin muka "paras hakija", niin ajoin kun kuvittelin olevan aidosti kiinnostunut ja vaadittiin tulemaan paikan päälle, jos on oikeasti kiinnostunut. Ajoin kun olin jo 53 paikasta kysynyt ja oli kiire lopputyön kanssa. Ajan hukkaa sekin koko reissu ja jäi se lounaskin saamatta.

      Kaksi kesää jo ilman kesätöitä, mutta kolmena kesänä sentään olen jossakin ollut kesäduunissa ja on kiitettävät työtodistukset niistä. Ihan turhauttavaa koko tää homma. Rasittavia näiden joidenkin soveltuvuuspelit, joissa jotkut nuolet pyörii super nopeaan ja pitää muistaa ulkoa miten ne pyöri sun muuta. Ymmärrän juu, että työmuistia sun muuta pitää testata, mut ei noi mitään hävittäjälentäjän hommia sentään ole nuo haetut tehtävät.

      Näin 30 donaa opintolainaa myöhemmin ja enemmän sekä vähemmän nöyryyttäviä/kusettavia työhaastatteluita kokeneena kaduttaa jo koko kouluttautuminen. Tätä samaa luvassa kun valmistuu ajallaan. Sittenpähän voi jäädä kotiin ryystämään vaikka olutta ja todeta, että ainakin yritin tässä yhteiskunnassa jotain tehdä työllistymiseni eteen. Olis pitänyt tyytyä amiskoulutukseen, nyt olis tän 6 vuoden opiskelujen ja opintolainojen sivussa hyvät säästöt jo. Ei tarvitsisi korjata vesisateessa auton pakoputkea eikä syödä kaurapuuroa sekä muutenkin kituuttaa.

      Kuvittelin, että olisi eräästä firmasta saanut jotain kun olin kolme kesää, mutta kovia olivat vedättämään. Todellisuudessa ottivat sinne parempiin hommiin ketä huvitti ja HR suosi varsinkin näitä nuoria naisopiskelijoita. Miehet sitten haalarihommiin, mut mikäs siinä, mut totuus vaan se että sinne jäät haalarihommiin iäkseksi inssin papereilla kun talo ottaa ties mistä sinne parempiin hommiin.

      Mä just äskenkin mietin tässä taas stressaantuneena et voi voi, kun pääsisi 6 vuotta taakse päin, niin olis katkassut tän rumban amiksesta valmistumisen jälkeen. Ei ole suhteita, eikä sukulaisia tai vanhempia missään firmoissa eli sitä kautta en pääse mihinkään vaan olen loner. Mennyt nää 6 vuotta montussa ja velkaantunut, enkä saa kuin bensalaskun työhaastatteluihin menemisestä. Tavallaan koitin haastaa systeemiä lähtemäl amispohjalta tähän touhuun ja tykkäsin haasteestakin mut nyt näkee kuinka eriarvoista tää homma on.

      • Anonyymi

        suhdeverkostot ja kontaktit luodaan usein itse. Suhteet, tunnettuus ja kontaktit on henk. kohtainen infra ja meta-rakenne jonka voi itsekin luoda. Sellainen infra ei tietenkään hetkessä synny. Se rakentelutyö alkaa jo lapsena. Tätä on tietenkin vaikeata selittää toiselle ihmiselle ymmärrettävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suhdeverkostot ja kontaktit luodaan usein itse. Suhteet, tunnettuus ja kontaktit on henk. kohtainen infra ja meta-rakenne jonka voi itsekin luoda. Sellainen infra ei tietenkään hetkessä synny. Se rakentelutyö alkaa jo lapsena. Tätä on tietenkin vaikeata selittää toiselle ihmiselle ymmärrettävästi.

        Mielisairasta että pitäisi alkaa perseitä nuolemaan jo lapsena ja tähdätä tällä tulevaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielisairasta että pitäisi alkaa perseitä nuolemaan jo lapsena ja tähdätä tällä tulevaisuuteen.

        eihän se pelseiden nuolentaa ole. Miksi niin ajattelet,


    • Anonyymi

      Ihan hyvä pointti kyl tuokin näkökulma, että kannattaa itsekin pyrkiä olemaan aktiivinen. Ei kukaan välttämättä muuten löydä. Mä oon kyl introvertti ja viihdyn sigmana yksin paremmin. Ei sometus kiinnosta ja pintaliitoilu/egoilu. Ei oo hyvävelikerhoja mihin kuuluisin tai mitään verkostoja.

      Nykysin nauran noille kaikille, jotka kusi hatussa, niin luulee olevansa jotain kun jonkun koulun käynyt. Siis siksi kun sitä opittavaa kyllä löytyy vielä vaikka kuinka ja käytännön johtamistaidotkin voi olla ihan hukassa. Toki pitää ja saa olla ylpeä suorituksistaan mut liika ylimielisyys kyllä naurattaa kun päteä pitää.

      Joskus luin mukamas rekrytoijan kommentteja kuinka arvo laskee nyt vaikka dipalla tai ekonomilla kun se ajaa trukkia, siivoaa ja on kaupan kassalla. Kaikkea kokemusta muka arvostetaan ja onhan se toki tyhjää parempaa. Kuitenkin alaspäin sitä moni kuotenkin katsoo. Mä oon just tässä kuopassa ja koen pitävän ainakin osittain kutinsa.

      Muun kokemuksen lisäksi kesäisin olin vedätettävänä varastossa muutaman kesän sekä kuvittelin saavani kenkää oven väliin. Otin aina vastaan heti alkuvuodesta trukkipestin kun tiesin, että kilpailu on kovaa parempiin. Hain myös kyseisen firman parempiin, mutta aina oli tekosyitä miksen päässyt. Ei ollut oikein varaa kieltäytyä ja jäädä valikoimaan saisinko firmasta x niitä parempia hommia. Valmistumisen jälkeen olisivat jatkaneet trukkihommia 10 €/h mut en suostunut.

      Nyt entiset kollegat AMK:sta päässeet suoraan niihin koulutusta vastaaviin hyviin hommiin samassa firmassa ja heilläkin aika vaatimaton määrä kokemusta. Onneksi en jäänyt trukkia ajamaan sinne. Ei oikein uskollisuuskaan auta aina näissä firmoissa. Ovat ihan umpikieroja ja syöttävät propagandaa kuinka kannattaa sitoutua. Onhan se helpompaa heille ottaa ne samat heput sinne seuraavana kesänä kun ei tarvitse perehdyttää. Keksii vaan narratiivin vaikka covid tai sota, miksei voi muihin ottaa. Ihan mielivaltaista touhua ja miehet oli huonommassa asemassa ainakin siinä lafkassa missä ite olin.

      Haastatteluissa on toisinaan kysytty piilo*itt*llen kuinka nään kokemukseni auttavan jossakin koulutusta vastaavissa hommissa sun muuta.

    • Anonyymi

      Oon muutenkin miettinyt sitä, että olisi pitänyt valita jokin empaattisempi ala. Siksi kun näiden firmojen esimiesten ja niiden HR:n kanssa asiointi on niin vajaata touhua eikä pakolla yritykseen ilmaiseksi tehtävissä harjoitustöissäkään kukaan yritys ole kiinnostunut auttamaan tai edes vastaa opiskelijan viestiin. Voitto vaan merkitsee ja kylmää kohtelua saat.

      Polkeevat hakijan itsearvoa, itsetuntoa ja syltävät valheita. Minut on kaksi kertaa ihan huijattu paikan perässä eikä mitään sitten ollutkaan. Yhteenkin oli niin paljon paikkoja vapaana, että saan itse oikein valita, mutta paikan päällä totesi, että saattaa aueta jotain paikkoja lähiaikoina.

      Jotkut haastattelijat on opetellut rapakon takaa jenkkilästä niitä kliseisiä juttuja millä pommittavat hakijaa. Kerrankin oli ihan hyvin sujunut lämmin keskustelu, niin haastattelija alkoi kuin robotti hokemaan: anna joku myyntipuhe tyylisiä heittoja. Varastomiehen ja opiskelijan myyntipuhe on varmaan mahtavaa kuultavaa. Olisikin ollut jossain paremmissa hommissa, niin olisi kertonut mitä parannuksia teki yksikössään ja monta prosenttia myynti nousi sekä monta euroa säästöjä tehtiin.

      Se ei niiku riitä et hoitaa opintonsa hyvin ja on aktiivinen. Vielä pitäis osata näiden rekrytoijien BS taktiikat ja mindgamet osata pelata. Ne jotkut saa sadistista nautintoa kun saavat hyvällä tuntipalkalla juoda kahvia ja kutsua sen mielestään liian kokemattoman sinne haastatteluun vastailemaan rasittaviin kysymyksiin. Sitten narsisti HR kun on, niin hän nauttii kun saa sinut ajamaan satoja kilometrejä hänen vuoksi ja voi kylmästi nöyryyttää sinut. Puhelimessa hän on hurmaava, kehuu ja lupailee vaikka mitä, mutta paikan päällä ihan eri ihminen kun sinne menee.

    • Anonyymi

      Edelleen kadun insinööri -> DI-insinööri kouluttautumista. Muuta lisäarvoa itse vielä saanut kuin lisää opintolainaa ja joitakin tryhard-pakkopulla kursseja aivan toiselta alalta millä itse edes olen, mutta niin viisas koulutusohjelma pakottaa moiseen sivuainevalintaan. Eihän siinä, män vaivaiset 12 kk hikipinkoilla hieno sivuainekurssi läpi tiiliä suoltaen ja eräs toinen vaativa kurssi vei mehut mut sain ajoissa suoritettua. Ai että nyt voi flexata kuinka on 2* 6 op pakkopullan jälkeen tämän vieraan alan rautainen osaaja. Huh huh mikä soittojen tulva rekrytoijilta, tai sitten ei...

      Fakta on, että kiero HR pelaili ja samaan aikaan viljeli propagandaa kuinka meidän kaikki päälliköt/johtajat teki opintojen ohessa kaikki kesät meille kesätöinä haalarihommia ja sieltä ylenivät. Noh minä olin 3 kesää ja en ikinä ylentynyt vaan sain vain vaikerointia kun olisin parempia hommia halunnut. Valmistuin 4 vuoden AMK paperit taskussa, niin vain lisää haalarihommaa olis tarjottu 11 €/h brutto (harjoittelijan palkka) 6 kk. Samaan aikaan toisen vuoden opiskelijoita samasta koulusta oston tukeen, myynnin tukeen, talousassistentiksi jne. ja suurin osa totesi, että eka kesä ikinä koko yrityksessä. Pakko oli lätkiä yliopistoon kun kerran sieltä punainen matto oli joillekin eteen avautunut tai nph sinne päin...

      Sekin koulu yli 4 keskiarvolla ja edelleen ei kesätöitä mistään, ei lopputyöpaikkaa eikä nyt valmistuttuakaan mitään alan aloittekijalle soveltuvaa paikkaa. Haastatteluissa aina luvataan 1 vk sisään ilmoittaa jatkosta mut lopuks tulee 3-4 vk viesti "sinua ei valittu". Pankin kans oon kättä vääntänyt kuukaustolkulla opintolainojen korkojen maksuista. Sieltä tulee viis tekstaria ja kaksi postikirjettå kuinka kaikki on myöhässä ja kehotetaan neuvottelemaan lainan takaisinmaksusta. Chatissa mikään ei onnistu eikä pankki jousta ja huomatuskuluja kertyy. Korkoavustustaa saa mutta vain 6 kk välein kun korot olisi 3 kk välein maksettava eikä pankki jousta.

      Kiva elämä. Sinne meni yhteensä 10 vuotta 3 eri tutkinnon hankkimiseen ja olen työelämään yhtä toivottu kuin ydinjäte. Viime vuosina koronan jyllätessä ole ollut muuta elämää kuin opiskelu. Lainaa noin 30 000 €. Se siitä 4 500 €/kk mediaanipalkasta, se siitä 98,5 % vastavalmistuneiden työllistymisasteesta ja se siitä yleisestä "työvoimapulasta".

      Kyl mä voin sanoo et tän tilanteen johdosta ei ole sellaista viikon päivää ollut vuosiin ettei olisi yhtään ollut v-alkavia tuntemuksia. Elämä meni hukkaan nippelitietoja todistellessa velkarahalla ja ahdasmielisten proffien artikkeleita lukien.

      Eräskään m*lk*u-proffa ei hyväksynyt kurssilleen kun meni hienon yliopiston uuden järjestelmän takia kaikki kurssi-ilmoittautumiset pieleen vaik 5 muuta proffaa hyväksyi jälkeenpäin, koska hieno järjestelmävalinta 5/5. Niin kollegat (useat ryhmätyöt heidän kaa takana jo oli) sanoi et ei siel menny ryhmäjaot tasan siltikään vaik se proffa ei mua huolinu vaan ne joutu muovaamaan niit ja tuli eripariryhmät silti
      Mut proffan palkkaa nostava ja lisäks 2500-2700 €/kk apulaiselle se muk klikkaus sille kurssille jälkeenpäin oli lie liian työlästä ja jouduin käymään sen 12 kk myöhemmin. Kyse kuitenkin 2 vuoden maisteriohjelmasta mut ei väkisin niin ei.

      Sitä niiku usko noihin tilastoihin, uskoi työvoimapulaan ja luotti et hyvin hoidettu tutkinto motivoituneelta henkilöltä johtaa töihin mut ei. Ja mä en oo vaatinut edes mitään järeitä yli 4000 €/kk palkkoja vaan tehtövän mukaan maltillisempia. Noh kiva elämä oli, ikuinen köyhyys seuraavat 15 vuotta, ei omakotitaloa, ei perhettä vaan yksin ja syrjäytynyt väliinputooja. Ainut on opetella kieliä ja yrittää ulkomaille lähtä mut tuskin nekään huolii. Huh huh, kyynisesti lohduttaa, että enää 40-45 vuotta, niin tämä on sitten tässä. Kait näitäkin kohtaloita tähän maahan mahtuu.

      Ei ollut hienoja suhteita ja pintaliitokontakteja, niin tässä pääty vain elättämään näitä mulkkuja proffia sun muita ilkeyksia vaikka ei ne kaikki olleet pahoja.

      • Anonyymi

        Niin ja valmistumisesta ei kovin kauan. Suurin osa vaatteistani on 3-7 vuotta vanhoja mut osa jopa yli 10 vuotta vanhoja. Vetoketjut rikki, revenneitä taipeita ja muuta logojen haallistumaa mut ei varaa uusiin vaan korjattava sekä kaurapuuroa syötävä.

        Nii jotkut politikot häpeää kadehtia opiskelijoiden vaatteita samaan aikaan kun rakentavat millin taloja itselleen. Onko siellä luottolimiitit tapissa? Miettikää, ei mul tule koskaan olee varaa millin taloon tai edes puolen millin tai 1/4 millin taloon mut en silti opintolaina-velkahelvetissäni kadehdi poltikoiden hienoja vaatteita. Huh huh mihin ollaan menty.


    • Anonyymi

      Korkeasti koulutettujen pitäisi opetella ajattelemaan ja toimimaan "laatikon ulkopuolelta" ja rakentaa jokin järjestö tai liiketaloudellinen toimintaorganisaatio joka alkaisi kartoittaa osaamisen tarvetta työttömien insinöörien näkökulmasta. Eihän nykyinen TEM:n työllisyyspolitiikka palvele enää ketään. Osaamista ja teknistä tietoa on, mutta se ei kohtaa sitä mistä voisi jotakin alkaa rakentaa. On varmasti myös insinöörejä joilla ei ole minkäänlaisia suhteita oman teollisuuteen. Jotakin uutta ajattelutapaa tarvitaan.

    • Anonyymi

      miten ihmeessä on voinut saada suoritettua DI tutkinnon jos ei kykene työllistymään,
      Vaatii varsin hyvää päänuppia että DI tutkinto on kasassa.
      Jos DI ei työllisty (palkkatyö, yrittäjyys) niin syynä on terveys,mielenterveys tai päihteet.

    • Anonyymi

      2000-luvun alussa di:ksi pääsi opiskelemaan kuka tahansa. Opiskelijoita oli aivan liikaa.

      Teimme esim. relelabroja 7 hengen ryhmässä. Jotkin kurssit oli huonosti järjestetty. Sähkötekninen piirustus kurssilla piirsimme paperille. ( täysin naurettavaa 2000- luvun alussa) . Mitään kunnon suunnitteluharjoituksia ei ollut sähkövoimapuolelle, joista olisi laadittu tekniset dokumentaatiot ja piirikaaviot. Sähköasemia opetettiin vain pääkaaviotasolla.

      Päivääkään en ole työskennellyt alalla. Kouluttauduin uudestaan ja työllistyin ei tekn. alalle.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe