Säästökuurille! Vinkit tervetulleita, kohta työtön ja...

DramaQueennn

...ilman opiskelupaikkaa. Eli siis, kohta vissiin rahantulo loppuu, ja haluan säästää mahdollisimman paljon. Kesätyöt loppuu kohta, ja olen 18v tyttö, ja kotona asun, joten rahaa ei mene vuokraan, eikä muihin laskuihin ku puhelinlaskuun. ja vaatelaskuihin (jos semmosia on) Aion muuttaa kotoa, jos saan töitä, mutta toistaseks niin ei ole.

Puolen vuoden ajan olen aina ostanut halpistuotteita käydessäni ruokakaupassa, esim: X-tra ja Rainbow. Olen myös kaupassa töissä, joten käytän hk-alennusta hyväksi. Haluan kuitenkin tehdä jotain muuta säästäväisyyden eteen, ja haluaisin myös vinkkejä siihen, että miten elää mahdollisimman säästäväisesti kotona SEKÄ omassa taloudessa. Asun kotona, joten mahdollisimman paljon pistän äitille maksettavaks ( joo tiiän kyllä että kuulosta hemmottelulta!) eli siis ruokaa ei kulu paljon rahaa. jos kuitenkin tarvitsee käydä, niin ostan juuri halpistuotteita. (ei nyt kaikkia ole mahdollista edes ostaa, mut esim pakastepizzat, tonnikala, juustot, puhdistuspyyhkeet... tms)

Mikä olisi hyvä/Halpa liittymä? tuntuu että puhelinlaskut ovat korkeita vaikkei mikään kova puhelimen käyttäjä ole. Olen harkinnut prepaidia, mutta onko järkeä ottaa kokoaikaiseen käyttöön?

Olen vasta alussa tässä säästämisessä. ois kiva olla joskus miljönääri :D no ei, tuo ei ole tavoitteeni. Kuitenkin haluan etten turhaan hassaa rahojani, nimittäin saa loppua se tuhlaajatytön elämä :D

Kertokaa vinkkejä myös siihen, et kuinka elää säästeliäästi myös omassa taloudessa.. laskut, sähkö (muukin kuin valojen sammutus)

Kuitenkin liika on liikaa, en aio olla tuhlaamatta yhtään rahojani ja erakoitua kotiin :D bensaan menee rahaa (vakuutusmaksut ei vielä itsellä maksettavana) Tupakkaa en polta, ja bilettämään pitäää pääästä! :D
Siideriä olen litkutellut ja kaikkia muita kalliita juomia, nyt olen vaihtanut kaljaan, tulee hiukka halvemmaks vaikka ei se kovin hyvää ole. Kirppiksiltä voi ostaa jos vain löytyy jotain ja sit tietty alennustuotteet. En myöskään aio rueta mikskää mehtäläiseks, haluan käyttää hiuksille mielellään kampaamotuotteita, jos ei niitä niin kyllä ne marketin halpikset käy. EI x-tra, olis ihan sama leikata kalju saman tien.. menee hiukset pilalle. Kosmetiikkaa ostan anttiloista ja näistä, tietysti ktson mahd. edullisen.

Olen käynyt saituri.org sivulla, ja täällä lukenut keskusteluja, mutta ajattelin perustaa ihan oman topicin.. tulkaa jakamaan neuvoja miten mä onnistun!

20

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pihipeikko

      Älä osta valmiseineksiä ja tonnikalaa ym. Katso miten vähän esim. tonnikalaa on purkissa ja laske kilohinta. Tulet yllättymään. Sama valmis eineksissä, epämääräisiä sörsseleitä rasvassa ja suolassa, mitätön ravintoarvo. Opettele tekemään itse ruokia kunnon raaka-aineista kuten juurekset ( peruna, lanttu, porkkana, sipuli jne. ), halpoja ja terveellisiä. Jos saat jostain edullisen pakastimen voit tehdä ison määrän kerralla, jakaa annoksiin ja pakastaa. Säästät sähköä ja vaivaa ja tuotat vähän pakkausjätettä. Samoin kun opettelet leipomaan voit tehdä samalla ruokaa ja paistaa leivät, sämpylät jne samalla kertaa.
      Samalla tiedät mitä suuhusi laitat ja opit hyödyllisen harrastuksen. Olen aina ihmetellyt kun opiskelijat syövät valmisjuttuja ja makarooneja rahapulaan vedoten. Miksi maksaa vehnäjauhomössöistä kun maa tuottaa näin kesällä terveysruokaa. Rahanmeno syntyy pienistä puroista, esim. jos syöt tai juot esim. kahvit jokapäivä ulkona tuhlaat viikolla yllättävän paljon. Laske joskus niin näet.
      Hyvä sivu vierailla on esim. martat, hyviä vinkkejä kodinhoitoon ja taloudenpitoon.

    • nuukuri

      Näin meidän taloudessa toimitaan, kun äijä on hankkinut parinkymmenentuhannen pikavippivelat ja lupauduin auttaa niiden poismaksussa, ettei joudu raukka kadulle, joten tiukilla eletään.

      1. Lehtitilaukset lopetettu
      2. Vertaillaan ruokaostoksissa kilohintoja, ostetaan edullisia raaka-aineita (perunaa, makaronia, riisiä, sika-nautajauhelihaa, makkaraa), ei käytetä valmisruokaa vaan sen sijaan valmistan pakkaseen itse tehtyjä annoksia, leivon itse sämpylöitä sun muuta, herkut pois, alkoholi vähiin(juodaan omatekoista ja lahjapulloja), poimin marjoja luonnosta. Hyödynnetään tarjoukset (huom! osa huijausta, s-marketista normaalihinnalla saa saman kuin K-kaupasta tarjoustuotteena). Suositaan s-marketia, koska siellä halvimmat hinnat. Ostetaan päiväysvanhaa ruokaa, jos hyvä tarjous. Ruokaostoksissa on helpoin säästää. Ostoslista kannattaa tehdä niin ei tule heräteostoksia.
      3. Ei osteta kaupasta muovikasseja, roskiksessa voi käyttää halpoja roskapussirullia ja muutenkin hyödyntää esim hedelmä- ja leipäpussit roskapusseina tai pakastuspusseina tms
      4. Sähkön ja vedensäästötoimet
      5. Turha autolla ajo lopetettu
      6. Viikonloput voi viettää ilman bileitä ja suuria kuluja
      7. Ei maksullisia harrastuksia
      8. Parturissa käynti minimiin ja hiusten värjäys itse.
      9. Esim säärikarvat tai parran voi ihan hyvin ajaa pirkka-shaving geelillä. Eroa ei ole kuin hinnassa. Myös muu kosmetiikka ja puhtaustuotteet hintavertaillaan
      10. Vaate- ja kaikki muutkin ostokset mietitään tarkkaan
      11. Kaikkia huonekaluja, kodinkoneita ja elektroniikkaa, liinavaatteita, astioita yms ei tarvitse ostaa uusina vaan voi hyödyntää sisarusten tai vanhempien vanhoja.
      12. Palautetaan pullot, myös lähipiirin jos eivät itse välitä pullonpalautuksesta
      13. Kirpputoreilta tai alennusmyynneistä ei kannata ostaa, ellei jotain tiettyä tavaraa etsi. Niissä helposti sokaistuu ja hankkii kaikkea turhaa mitä ei oikeasti tarvitse ja mikä ei kotona näytäkään enää niin hyvältä kuin kaupassa.
      14. Ei matkustelua
      15. Ei baareja, ravintoloita tai kahviloita
      16. Kirjoja ei osteta, niitä saa kirjastosta. Elokuvia ei osteta tai vuokrata, niitä tulee tv:stä.

      Tässä kaikki mitä tulee mieleen omissa säästöpuuhissa. Ruokaostoksissa pystyy säästää helposti. Ollaan myös molemmat kivasti hoikistuttu, kun ollaan syöty enemmän itsetehtyä ruokaa ja leivoksia, jätetty karkit sipsit yms pois ja vähennetty reilusti alkoholin käyttöä. Marjojen poimiminen on myös kivaa puuhaa, kun saa olla yksin luonnon keskellä ja se käy liikunnastakin. Kukaan ei edes ole huomannut että ollaan rahavaikeuksissa. Muut vain ihailee miten ahkera olen kun jaksan marjastaa ja leipoa.

    • purias

      suihkussa säästän vettä ensin kastelen ihon ja hiukset, laitan hanan kiinni saippuoin ja sitten suihkutan. Käymme saunassa perä jälkeen ettei tarvi kiusta pitää turhaan päällä.Ostan tarjouksista, puuron keittäminen kun puurovesi kiehuu laitan hiutaleet ja sammutan levyn ja kansi päälle siellä se hautuu.Kimppa kyytejä kannattee käyttää. Lehtiä en enää tilaa luen internetistä tai käytän kirjastoa monipuolisesti.Kirppareilta saa hyvää tavaraa ostaa.Kaverin kans kannattee tilata niin säästää postimaksuissa.Laskut suoraveloituksessa. Käytän autoa nykyään harkitummin ja mietin ajoreitin.Vettä voi säästää laittamalla vesikannu jääkaappiin niin on aina käytettävissä kylmää vettä.Turhat valot popis huoneista.Sähköuunia kannattee käyttää harkitusti ruuan voi laittaa jo ns. kylmään uuniin siinä se uuni lämpenee hiljalleen ja ruoka valmistuu, valmista useita tuotteita kerralla varsinkin jos on pakastin käytössä jaa pienempiin eriin. Keittoakin voi tehdä kahdeksi päiväksi kerrallaan, pieni perunat valmiiksi kypsyvät nopeammin säästyy säähköä.Jos mahdollista kerää marjat itse ja pakasta tai mehusta.

      • DramagueeenD

        Okei, jotkut noista menee jo liiallisuuksiiin, esim se että ei juhlmista, ja omatekoiset juomat. Entäs Rainbow siideri tai kalja? Tuleehan se halvemmaks, jos halpismerkejä ostaa.

        Jees, lehtiä en tilaa, enkä enää ostelekaan, ellei kirpputorilta löydy halvalla jos sinne joskus vielä eksyin. just löysin 8e farkut, mut jotenki en tykkää kirppiksen hajusta. no kai siihen tottuu. :D Ja tuo, että ei matkailua, niin ei tule onnistuu. :D Eikös matkailu ole halpaa, jos äkkilähtöjä kattoo? Kun sinne ulkomaille ei lähde tuhlailumielessä, vaan lomailemaan! ei ostele kun ruokaa ja vettä.

        Hmm, tuohon kilohintaan en ole perehnytyt ollenkaan.Pitää tosissaan rueta itse leipomaan ja tekemään ruokaa. Mut miks jossain sanottiin että vihannekset tulee kalliiks?

        Tulin käymään kaupungilla, oli ihan kauhee että olis tehny mieli ostaa vaikka mitä vaikken edes tarvitse. katselin kaikkea silleen että voi kun tuon sais. Kahvilla tosin käytiin kahvilassa, ja repesin tavoitteestani kun jouduin nostamaan 20e tililtä. Käteinen mulla hupenee ku tuhka tuuleen, mut pankkikorttia en millään raaskis käyttää, mut oli pakko ottaa se mukaan, kun käteistä oli vain 15e.

        anyway, lisää vinkkejä. :)


      • Dramaqueeennn
        DramagueeenD kirjoitti:

        Okei, jotkut noista menee jo liiallisuuksiiin, esim se että ei juhlmista, ja omatekoiset juomat. Entäs Rainbow siideri tai kalja? Tuleehan se halvemmaks, jos halpismerkejä ostaa.

        Jees, lehtiä en tilaa, enkä enää ostelekaan, ellei kirpputorilta löydy halvalla jos sinne joskus vielä eksyin. just löysin 8e farkut, mut jotenki en tykkää kirppiksen hajusta. no kai siihen tottuu. :D Ja tuo, että ei matkailua, niin ei tule onnistuu. :D Eikös matkailu ole halpaa, jos äkkilähtöjä kattoo? Kun sinne ulkomaille ei lähde tuhlailumielessä, vaan lomailemaan! ei ostele kun ruokaa ja vettä.

        Hmm, tuohon kilohintaan en ole perehnytyt ollenkaan.Pitää tosissaan rueta itse leipomaan ja tekemään ruokaa. Mut miks jossain sanottiin että vihannekset tulee kalliiks?

        Tulin käymään kaupungilla, oli ihan kauhee että olis tehny mieli ostaa vaikka mitä vaikken edes tarvitse. katselin kaikkea silleen että voi kun tuon sais. Kahvilla tosin käytiin kahvilassa, ja repesin tavoitteestani kun jouduin nostamaan 20e tililtä. Käteinen mulla hupenee ku tuhka tuuleen, mut pankkikorttia en millään raaskis käyttää, mut oli pakko ottaa se mukaan, kun käteistä oli vain 15e.

        anyway, lisää vinkkejä. :)

        ...elikkäs minäkin palautan aina kaikki pullot, ja kaikki kolikot pistän pankkiin. Hyvin sinne kertyy, mutta välillä tulee ryövättyä sieltä :D Tosin mieluummin niistä hiluista kun pankkitililtä. Just vaihdoin liittymää, pitää kattoo että millainen lasku sieltä tulee. Joku 10e kuussa voisi olla hyvä, mut taitaa olla toiveajattelua.
        Niin se vain menee, että : Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

        Tuo edellinen kaupunkireissu meni siis hyvin, sanoinkin jo että ostin farkut 8e, yleensä maksaa tyylin 80e.
        Maaliskuussa tein stopin vaatteiden ostolle, tosin valmistujaisjutut piti ostaa. Siinäkin säästin: mekko maksoi VAIN 50e ( Se EI ole paljoa, oisin voinut ostaa 150e mekon, jos ei muuta ois löytynyt) Kengätkin löysin sattumalta, ihan unelmat, ja myyjä antoi ne 15e. :D Koruihin varmaan menikin jo 20-40e, ja tietysti lakki.

        ...kuten olin sanomassa, niin maaliskuussa kun tein stopin vaatteiden ostolle, niin rupesin yhdistelemään enemmän vaatteita ja koruja. Joskus olen onnistunut siinä, mutta vielä tartteis enemmän mielikuvitusta :D Vaatteista ei nimittäin ole pulaa, vaikka usein tuleekin se että ''mul ei ole mitään päällepantavaa'' :D
        Kesällä meni alusvaatteisiin ja alennustuotteisiin jonkun verran. mut sentään alennusmyynneistä löydän..

        argh, mulla on kyllä ongelmia käydä kirppiksellä.. Ennenku huomaankaan niin olen ihan tottunut siihen. Ostin myös pirkka Sheivaus geelin, se geeli oli hyvä, mutta se terä... Ei vaan tullut sama tulos kun venus breezellä.. Tai sit se vain tuntuu siltä.

        Kuten aloituskappaleessa sanoin, kaikella rajansa, en aio rueta käyttämään kaikkia halpistuotteita. Kosmetiikka on dovea (se ei ole halpistuote, vaikka marketissa myydäänkiin, puhun X-tra käsirasvoista yms) escadaa, niveaaa, garnieria.. Jotain kampaamotuotteita. Mut X-ran puhdistuspyyhkeet 70kpl, maksaa vain 1,69! ihan tajuttoman halpaa! Just puhdistuspyyhkeet, niin on ihan sama et mitä merkkiä ne on, eli halvinta kehiin.

        Myös Hairstorelta tilasin viimesyksynä jollain viidellä kympillä, (joista postikulut 9.90...........) joo, en tilaa kyllä enää, pitää käydä pääkaupunkiseudulla siel nii ei tuu postikuluja.

        Kirjasto on hyvä säästökeino, kun siellä lukee/lainaa lehdet. Ja vaikka käy netissäkin. Myös tuo, ettei anna veden laskea jatkuvasti kun käy suihkussa, on hyvä.

        Must vaan tuntuu että mä hairahdan tuhlaamaan (jossain vaiheessa niin käy,, joko tuhlaan vähän tai liikaa) kun ei näe tuloksia. :S Liikuntaan ei myöskään sen kummemmin rahaa kulu, sillä ostin puoli vuotta zumba DVD:t ja lenkkeilyhän ei maksa mitään.


      • Kesk.aloittaja
        Dramaqueeennn kirjoitti:

        ...elikkäs minäkin palautan aina kaikki pullot, ja kaikki kolikot pistän pankkiin. Hyvin sinne kertyy, mutta välillä tulee ryövättyä sieltä :D Tosin mieluummin niistä hiluista kun pankkitililtä. Just vaihdoin liittymää, pitää kattoo että millainen lasku sieltä tulee. Joku 10e kuussa voisi olla hyvä, mut taitaa olla toiveajattelua.
        Niin se vain menee, että : Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

        Tuo edellinen kaupunkireissu meni siis hyvin, sanoinkin jo että ostin farkut 8e, yleensä maksaa tyylin 80e.
        Maaliskuussa tein stopin vaatteiden ostolle, tosin valmistujaisjutut piti ostaa. Siinäkin säästin: mekko maksoi VAIN 50e ( Se EI ole paljoa, oisin voinut ostaa 150e mekon, jos ei muuta ois löytynyt) Kengätkin löysin sattumalta, ihan unelmat, ja myyjä antoi ne 15e. :D Koruihin varmaan menikin jo 20-40e, ja tietysti lakki.

        ...kuten olin sanomassa, niin maaliskuussa kun tein stopin vaatteiden ostolle, niin rupesin yhdistelemään enemmän vaatteita ja koruja. Joskus olen onnistunut siinä, mutta vielä tartteis enemmän mielikuvitusta :D Vaatteista ei nimittäin ole pulaa, vaikka usein tuleekin se että ''mul ei ole mitään päällepantavaa'' :D
        Kesällä meni alusvaatteisiin ja alennustuotteisiin jonkun verran. mut sentään alennusmyynneistä löydän..

        argh, mulla on kyllä ongelmia käydä kirppiksellä.. Ennenku huomaankaan niin olen ihan tottunut siihen. Ostin myös pirkka Sheivaus geelin, se geeli oli hyvä, mutta se terä... Ei vaan tullut sama tulos kun venus breezellä.. Tai sit se vain tuntuu siltä.

        Kuten aloituskappaleessa sanoin, kaikella rajansa, en aio rueta käyttämään kaikkia halpistuotteita. Kosmetiikka on dovea (se ei ole halpistuote, vaikka marketissa myydäänkiin, puhun X-tra käsirasvoista yms) escadaa, niveaaa, garnieria.. Jotain kampaamotuotteita. Mut X-ran puhdistuspyyhkeet 70kpl, maksaa vain 1,69! ihan tajuttoman halpaa! Just puhdistuspyyhkeet, niin on ihan sama et mitä merkkiä ne on, eli halvinta kehiin.

        Myös Hairstorelta tilasin viimesyksynä jollain viidellä kympillä, (joista postikulut 9.90...........) joo, en tilaa kyllä enää, pitää käydä pääkaupunkiseudulla siel nii ei tuu postikuluja.

        Kirjasto on hyvä säästökeino, kun siellä lukee/lainaa lehdet. Ja vaikka käy netissäkin. Myös tuo, ettei anna veden laskea jatkuvasti kun käy suihkussa, on hyvä.

        Must vaan tuntuu että mä hairahdan tuhlaamaan (jossain vaiheessa niin käy,, joko tuhlaan vähän tai liikaa) kun ei näe tuloksia. :S Liikuntaan ei myöskään sen kummemmin rahaa kulu, sillä ostin puoli vuotta zumba DVD:t ja lenkkeilyhän ei maksa mitään.

        Just tein sämpylöitä, ja heti kun aloitin tekee, aattelin silleen, ett wow, tässähän säästäs ihan pirusti jos tekis aina itse pullat ja sämpylät. Eikä tarvii paljon taitoa, se vielä kehittyy mitä enemmän tekee. Niitä vielä voi syödä pelkästään siltään (voin kanssa) eikä välttämättä leikkelettä aina tarvitse.

        Tuosta kilohinnasta, voiko esim saarioisen kinkkumakkara olla halvempaa kuin rainbow vastaava? Kun en oo ihan hokassut sitä kilohinta juttua muutenkaan.. -.- Just tonnikalassa taisin kattoo sitä, en ole muistanut sen koommin perehtyä vielä.

        Siinäkin säästää, kun ei osta pakastepusseja, vaan käyttää kaupan hedelmä ja biopusseja. Tästä lähin meikä käyttää niitä 8) Ja muovipussit, jos ostaa 5pussia per/viikko (0,15snt) se tekee viikossa 0.75snt, kuukaudessa 3e, ja vuodessa 36e. Varsinkin jos isoja ruokaostoksia perheillä, niin pitää ottaa jopa kolme pussia.. Joo, tuossakin yksi pienitekijä.. Taidan aloittaa kangaskassin käytön.


      • säästöjä syntyy
        Kesk.aloittaja kirjoitti:

        Just tein sämpylöitä, ja heti kun aloitin tekee, aattelin silleen, ett wow, tässähän säästäs ihan pirusti jos tekis aina itse pullat ja sämpylät. Eikä tarvii paljon taitoa, se vielä kehittyy mitä enemmän tekee. Niitä vielä voi syödä pelkästään siltään (voin kanssa) eikä välttämättä leikkelettä aina tarvitse.

        Tuosta kilohinnasta, voiko esim saarioisen kinkkumakkara olla halvempaa kuin rainbow vastaava? Kun en oo ihan hokassut sitä kilohinta juttua muutenkaan.. -.- Just tonnikalassa taisin kattoo sitä, en ole muistanut sen koommin perehtyä vielä.

        Siinäkin säästää, kun ei osta pakastepusseja, vaan käyttää kaupan hedelmä ja biopusseja. Tästä lähin meikä käyttää niitä 8) Ja muovipussit, jos ostaa 5pussia per/viikko (0,15snt) se tekee viikossa 0.75snt, kuukaudessa 3e, ja vuodessa 36e. Varsinkin jos isoja ruokaostoksia perheillä, niin pitää ottaa jopa kolme pussia.. Joo, tuossakin yksi pienitekijä.. Taidan aloittaa kangaskassin käytön.

        Kyllä sitä kilohintaa ja litrahintaa kannattaa tuijottaa kaupassa tarkkaan, sillä se ei ole merkkiin tai merkittömyyteen sidottua. Eräänä päivänä huomasin pyykkipulverin olevan halvempaa ostaa erästä merkkiä tarjouksesta kuin kaupan omaa merkkiä. Tosin nyt meillä on jouduttu siirtymään allergialiiton hyväksymiin pesuaineisiin, kun iho ei kestä hajusteita ja väriaineita, joten nyt katson sitten niiden merkkien kilo- ja litrahinnat, mitkä käyvät meidän allergiaiholle. Sama juttu ruuissa ja juomissa, että kilo- ja litrahintoja pitää tuijottaa eikä pelkästään paketin hintaa. Esimerkiksi meillä päin maksaa makaroni 400 g pussi 0,20 euroa ja kilon pussi 1,09 euroa. Yllättäin pikkupussissa ostettuna tuote tuleekin kilohinnaltaan halvemmaksi. Yleensä asia on niin päin, että isompi pakkaus tulee halvemmaksi, mutta joka ostokerta asia pitää tarkistaa, koska ei se ole automaatti. Toissa päivänä ostin margariinia ja huomasin, että pikkupaketti tuli kilohinnaltaan halvemmaksi tarjouksessa kuin isompi vastaava normaalihinnalla. Toisaalta sitten meillä päin maito tulee halvemmaksi ostaa 1,5 litran purkeissa kuin litran purkeissa, koska litrahinta on isoissa purkeissa ostettuna edullisempaa.

        Kaupassa kannattaa käyttää aina omaa kassia eikä ostella niitä muovipusseja. Roskapusseina tulee halvemmaksi käyttää niitä oikeita roskapusseja, jotka ovat ohuempia ja kuormittavat kaatopaikkaa vähemmän kuin paksut ostoskassit. Biojätteille voi taitella sanomalehdestä biobussin. Googlella löytyy taitteluohjeet. Jos sinulle ei tule sanomalehteä, hae vanhoja kuivia sanomalehtiä taloyhtiön lehtilaatikosta tai ota ilmaislehtiä asemilta tms.

        Lisäksi suosittelen, että tutustut marttojen sivuihin, joissa on edullisia ja laadukkaita ruokaohjeita sekä vertailtu, miten paljon säästää itse tekemällä kuin valmista ostamalla. Todella selkeitä taulukkoja.

        http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/saastovinkit/
        http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/


    • ikääntynyt köyhä

      Kehittele muutama runko, jonka ympärille rakennat ruokalistan.
      Kik-herneet, kaali, peruna.
      Liotan herneet ja keitän, sitten pakastan ja valmistan sipulin, porkkanan ym. kanssa paistinpannulla.
      Kaalista voi tehdä keittoa tai laatikkoa, kun se on esikypsennetty.
      Tilaa vain yksi lehti.
      DNA on edullinen liittymä.
      Kaljan juonti ei kannata, ei kotona eikä kapakassa.

    • hienoa hienoa

      Kannattaa ostaa yksi iso A4 ruutuvihko. Teet siitä itsellesi tilikirjan.
      Jaa viivottimella yksi sivu taulukoksi, otsikoksi "elokuu 2010" ja seuraava sivu "syyskuu 2010".
      Sitten sarakkeet: ruoka, asuminen, hygienia, vapaa-aika, vaatteet, jne.
      Näin näet aika nopeasti, mihin rahasi kuluu ja missä voisit säästää.
      Kun muutat kotoa, jatka kirjanpitoa. Oikein hienoa, että nyt vielä kotona asuessasi alat harjoitella säästämistä ja tiedät, että kaikki eläminen maksaa.
      Onnea elämääsi ja toivottavasti saat pian opiskelupaikan ja töitä!

      • kesk.aloittaja

        Eli siis kilo- ja litrahintoihin kiinnitän huomiota. Edelleenkin. :D Mä just aattelin, että mitä isompi pakkaus, sitä halvemmat hinnat. No, nytpä oon taas vähän viisaampi ;) Makaronipussi on 0,25snt s-marketissa, ja isoimmissa prismoissa on 0,19snt. Kahvi on myös ainakin prismoissa vähän halvempaa ku muissa pienissä S-ryhmän kaupoissa.

        Kiitos noista linkeistä! kävin jo vähän vilkaisemassa. :)

        Ja kiitos kannustuksesta! =) piristi. Tilikirja, budjetti, on hyvä idea.. Mä kerran koitin, ja jaksoin pariviikkoa, kunnes lopetin. :( Elikkä ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

        Mietin just, että säästäsin 200e kuussa, jos en ajelis autolla. ugh, 2400e vuodessa!! aaaaa mua ahdistaa! Mut mä asun toistaseks korvessa, ja jos ei autoa, niin sitten istuttais kotona koneella ja suomi24 kyselemässä säästövinkkejä. viiden vuoden päästä mut sit löytäs mahdollisesti hullujenhuoneelta.

        Töihin ja kouluun mentäessä bensaan menee se 200e kk tai alle, ei enemmän kuitenkaan. Myönnän, lukiossa ollessani oisin voinut kulkea bussilla, mutta ei. kun sai kortin ja uuden auton niin oispa ollut tyhmää kulkee linkillä. Sittenku työt loppuu, niin ajaminenki vähenee, luonnollisesti. mut siltiki en ajamista lopeta, ellen tosissaan halua erakoitua kotiin ja löytää itteeni sieltä hullujenhuoneelta. Eihän siinä ole mitään järkeä kykkiä vain kotona :O Ja täällä metsässä ole mitään bussiyhteyksiä kun kerran päivään. Joo, seliseli!!

        Tuota kimppakyytivaihtoehtoa pitää rueta kyllä miettii, josko sitä hyödyntäis jotenkin. Tässä tapauksessa kulkea porukoiden kyydillä jos mahdollista.

        Töihin olen ottanut omat eväät, joskus on tullut kyllä ostettua jotain. Myös Energiajuomien juomisen olen lopettanut lähes kokonaan. joskus ostin 4 tehoa/viikko, eli 384e vuosi. vähän edes piristyin tuon bensajutun jälkeen. en tajunnut sitä ennenkuin se on mustaa valkoisella.

        päivän aikana tuli monta hienoa säästökeinoa mieleen, mut en mä niitä enää muista. huoh. siltiki tuli taas ihan sikapitkä viesti..

        Onko tässä kaikki. vai voiko olla vieläkin säästeliäämpi?


      • alfjaölfjaöldfjölka
        kesk.aloittaja kirjoitti:

        Eli siis kilo- ja litrahintoihin kiinnitän huomiota. Edelleenkin. :D Mä just aattelin, että mitä isompi pakkaus, sitä halvemmat hinnat. No, nytpä oon taas vähän viisaampi ;) Makaronipussi on 0,25snt s-marketissa, ja isoimmissa prismoissa on 0,19snt. Kahvi on myös ainakin prismoissa vähän halvempaa ku muissa pienissä S-ryhmän kaupoissa.

        Kiitos noista linkeistä! kävin jo vähän vilkaisemassa. :)

        Ja kiitos kannustuksesta! =) piristi. Tilikirja, budjetti, on hyvä idea.. Mä kerran koitin, ja jaksoin pariviikkoa, kunnes lopetin. :( Elikkä ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

        Mietin just, että säästäsin 200e kuussa, jos en ajelis autolla. ugh, 2400e vuodessa!! aaaaa mua ahdistaa! Mut mä asun toistaseks korvessa, ja jos ei autoa, niin sitten istuttais kotona koneella ja suomi24 kyselemässä säästövinkkejä. viiden vuoden päästä mut sit löytäs mahdollisesti hullujenhuoneelta.

        Töihin ja kouluun mentäessä bensaan menee se 200e kk tai alle, ei enemmän kuitenkaan. Myönnän, lukiossa ollessani oisin voinut kulkea bussilla, mutta ei. kun sai kortin ja uuden auton niin oispa ollut tyhmää kulkee linkillä. Sittenku työt loppuu, niin ajaminenki vähenee, luonnollisesti. mut siltiki en ajamista lopeta, ellen tosissaan halua erakoitua kotiin ja löytää itteeni sieltä hullujenhuoneelta. Eihän siinä ole mitään järkeä kykkiä vain kotona :O Ja täällä metsässä ole mitään bussiyhteyksiä kun kerran päivään. Joo, seliseli!!

        Tuota kimppakyytivaihtoehtoa pitää rueta kyllä miettii, josko sitä hyödyntäis jotenkin. Tässä tapauksessa kulkea porukoiden kyydillä jos mahdollista.

        Töihin olen ottanut omat eväät, joskus on tullut kyllä ostettua jotain. Myös Energiajuomien juomisen olen lopettanut lähes kokonaan. joskus ostin 4 tehoa/viikko, eli 384e vuosi. vähän edes piristyin tuon bensajutun jälkeen. en tajunnut sitä ennenkuin se on mustaa valkoisella.

        päivän aikana tuli monta hienoa säästökeinoa mieleen, mut en mä niitä enää muista. huoh. siltiki tuli taas ihan sikapitkä viesti..

        Onko tässä kaikki. vai voiko olla vieläkin säästeliäämpi?

        Kyllä sitä voi olla vieläkin säästeliäämpi jos haluaa, mutta sitten pitää nähdä jo kunnolla vaivaa.

        Vaatteet: pese vain täysiä koneellisia pyykkiä. Lajittele, huolla ja korjaa entiset vaatteet. Osta uusia vaatteita vain pakon edessä ja nekin alennusmyynneistä tai kirpputoreilta. Katso aina ensin kotona kaapit, löytyisikö sieltä sittenkin käyttökelpoinen vaate, jolloin ei tarvitsekaan ostaa uutta. Ota rikkinäisistä vaatteista talteen napit ja säästä ne, sillä voit tarvita niitä myöhemmin, jos jostain uudemmasta vaatteesta lähtee nappi. Vaatteita kannattaa tuulettaa, jolloin niitä ei tarvitse pestä usein, ellei niihin sitten tule kunnon tahroja. Vaatehuoltoon löytyy hyviä ohjeita tuolta marttojen sivustolta, joten käypä sieltä klikkaamassa sitä vaatejuttuakin.

        Ruoka: tähän olet saanut jo paljon säästövinkkejä. Yksi hyvä ohje on tehdä kerralla paljon samaa ruokaa ja pakastaa sitä sitten annoksina, joita voi ottaa töihin mukaan tai lämmittää kotona mikrossa iltaisin. Mikro syö huomattavasti vähemmän sähköä kuin että joka kerta alkaisit keittää keiton alusta asti hellalla. Ruuan suhteen kannattaa ostaa sesonkituotteita, sillä tiettyyn aikaan vuodesta esim. appelsiinit ovat halvempia ja makeampia kuin muina vuodenaikoina tai sama koskee muitakin hedelmiä ja vihanneksia, joten seuraa sesonkeja.

        Hygieniatarvikkeet: seuraa kappalehintaa esim. terveyssiteissä. Iso paketti ei aina ole halvin, mutta usein tarjouksessa saa ostetuksi edullisesti ison satsin ja silloin kannattaa ostaa vaikka 2 kuukaudeksi kaappiin siteitä valmiiksi, niin ei tarvitse ostaa oikealla hinnalla. Vielä nuukemmat tekevät itse kestositeitä eivätkä osta kertakäyttösiteitä ollenkaan. Kestositeiden teko-ohjeet löydät googlella, jos haluat niitä tehdä ja kokeilla. Osta shampoot ja saippuat aina tarjouksesta vaikka useampi pullo kerrallaan, niin ei tarvitse koskaan ostaa oikealla hinnalla. Käytä pullot aina tyhjäksi asti. Kun shampoo on lähes lopussa, pistä sinne hiukan vettä ja ravistele ja jätä pullo korkki kiinni valumaan alaspäin, niin saat siitä vielä seuraavaksi pesukerraksi shampoot. Osta vessapaperit ja talouspaperit tarjouksesta aina isoina erinä, jolloin ne tulevat halvemmaksi kuin jos ostaisit pikkupaketteja. Itselläni on wc-paperipaketti vaatekaapin yläkaapissa, josta aina haen vessaan sitten pari rullaa tarjolle, koska se iso paketti ei mahdu säilytykseen pienessä vessassa.

        Huonekalut: korjaa entisiä, ompele tyynyt tai päällystä uudella kankaalla rikkinäiset. Edullisia käytettyjä huonekaluja voi ostaa kirpputoreilta, netistä ja kierrätyskeskuksista. Kaikkea ei ole pakko hankkia uutena. Joskus uusi huonekalu voi löytyä liikkeestä tarjouksessa samalla hintaa kuin käytetty kirpparilta, joten hintojen vertailu kannattaa. Ostin 40 eurolla puisen uuden pikkuhyllyn huonekalukaupasta ja samanlainen käytetty oli kirpparilla 35 euroa, joten päädyin valitsemaan sen uuden, koska kirpparihylly oli vähän naarmuinenkin jo ja hintaeroa oli vain tuo 4 euroa. Älä jätä kosteita tahroja tai ruokatahroja puupinnoille esim. ruokapöydälle, vaan puhdista ne pois mahdollisimman pian, sillä puu ei tykkää kosteudesta. Suojaa ruokapöytä esim. tabletilla tai alustalla tai helppohoitoisella vahakankaalla, jota voi rätillä pyyhkäistä helposti. Kangasliinat ovat vaivalloisempia ja vaativat aina välillä pyykkikoneessa pesun. Älä ostele turhaa sisustuskamaa vaan katso, voitko sisustaa entisillä, mitä kotona on. Välillä voi laittaa kaappiin piiloon vanhoja kynttilänjalkoja, vaaseja ym. ja nostaa ne sitten taas esille ja laittaa esillä olleita kaappiin. Näin saat halvalla kotiisi uutta ilmettä ja vaihtelua ilman, että tarvitsee ostaa joka kauteen uutta sisustustavaraa. Kukkamaljakossa voi olla vaikka ulkoa haettuja oksia esim. joulunaikaan kuusenhavuja, syksyllä komea pihlajan oksa tms. Käytettyjä verhoja ja mattoja löytyy kirppareilta kohtuuhinnalla, jos haluat ostaa jotain eikä kaapista löydy entisiä sopivia. Rikkinäisestä verhosta voi helposti ommella ehjästä kohdasta vaikka sohvalle uudet koristetyynynpääliset.

        Koneet ja laitteet: huolla, korjaa ja puhdista. Sillä tavalla laitteet pysyvät pitkäikäisempinä. Imuroi jääkaapin ja hellan takaa, koska pöly on aina myös tulipaloriski. Muista imuroida myös television luota. Sulata pakastin vähintään kerran vuodessa, ettei se syö turhaan sähköä. Pidä pienet sähkölaitteet laatikoissa ja pusseissa, jotta ne eivät pölyty ja vahingoitu ja pysyvät pitkäikäisempinä.

        Vinkkejä olisi vielä vaikka kuinka paljon, mutta kertokaa te muutkin välillä.


      • kesk.aloittaja
        alfjaölfjaöldfjölka kirjoitti:

        Kyllä sitä voi olla vieläkin säästeliäämpi jos haluaa, mutta sitten pitää nähdä jo kunnolla vaivaa.

        Vaatteet: pese vain täysiä koneellisia pyykkiä. Lajittele, huolla ja korjaa entiset vaatteet. Osta uusia vaatteita vain pakon edessä ja nekin alennusmyynneistä tai kirpputoreilta. Katso aina ensin kotona kaapit, löytyisikö sieltä sittenkin käyttökelpoinen vaate, jolloin ei tarvitsekaan ostaa uutta. Ota rikkinäisistä vaatteista talteen napit ja säästä ne, sillä voit tarvita niitä myöhemmin, jos jostain uudemmasta vaatteesta lähtee nappi. Vaatteita kannattaa tuulettaa, jolloin niitä ei tarvitse pestä usein, ellei niihin sitten tule kunnon tahroja. Vaatehuoltoon löytyy hyviä ohjeita tuolta marttojen sivustolta, joten käypä sieltä klikkaamassa sitä vaatejuttuakin.

        Ruoka: tähän olet saanut jo paljon säästövinkkejä. Yksi hyvä ohje on tehdä kerralla paljon samaa ruokaa ja pakastaa sitä sitten annoksina, joita voi ottaa töihin mukaan tai lämmittää kotona mikrossa iltaisin. Mikro syö huomattavasti vähemmän sähköä kuin että joka kerta alkaisit keittää keiton alusta asti hellalla. Ruuan suhteen kannattaa ostaa sesonkituotteita, sillä tiettyyn aikaan vuodesta esim. appelsiinit ovat halvempia ja makeampia kuin muina vuodenaikoina tai sama koskee muitakin hedelmiä ja vihanneksia, joten seuraa sesonkeja.

        Hygieniatarvikkeet: seuraa kappalehintaa esim. terveyssiteissä. Iso paketti ei aina ole halvin, mutta usein tarjouksessa saa ostetuksi edullisesti ison satsin ja silloin kannattaa ostaa vaikka 2 kuukaudeksi kaappiin siteitä valmiiksi, niin ei tarvitse ostaa oikealla hinnalla. Vielä nuukemmat tekevät itse kestositeitä eivätkä osta kertakäyttösiteitä ollenkaan. Kestositeiden teko-ohjeet löydät googlella, jos haluat niitä tehdä ja kokeilla. Osta shampoot ja saippuat aina tarjouksesta vaikka useampi pullo kerrallaan, niin ei tarvitse koskaan ostaa oikealla hinnalla. Käytä pullot aina tyhjäksi asti. Kun shampoo on lähes lopussa, pistä sinne hiukan vettä ja ravistele ja jätä pullo korkki kiinni valumaan alaspäin, niin saat siitä vielä seuraavaksi pesukerraksi shampoot. Osta vessapaperit ja talouspaperit tarjouksesta aina isoina erinä, jolloin ne tulevat halvemmaksi kuin jos ostaisit pikkupaketteja. Itselläni on wc-paperipaketti vaatekaapin yläkaapissa, josta aina haen vessaan sitten pari rullaa tarjolle, koska se iso paketti ei mahdu säilytykseen pienessä vessassa.

        Huonekalut: korjaa entisiä, ompele tyynyt tai päällystä uudella kankaalla rikkinäiset. Edullisia käytettyjä huonekaluja voi ostaa kirpputoreilta, netistä ja kierrätyskeskuksista. Kaikkea ei ole pakko hankkia uutena. Joskus uusi huonekalu voi löytyä liikkeestä tarjouksessa samalla hintaa kuin käytetty kirpparilta, joten hintojen vertailu kannattaa. Ostin 40 eurolla puisen uuden pikkuhyllyn huonekalukaupasta ja samanlainen käytetty oli kirpparilla 35 euroa, joten päädyin valitsemaan sen uuden, koska kirpparihylly oli vähän naarmuinenkin jo ja hintaeroa oli vain tuo 4 euroa. Älä jätä kosteita tahroja tai ruokatahroja puupinnoille esim. ruokapöydälle, vaan puhdista ne pois mahdollisimman pian, sillä puu ei tykkää kosteudesta. Suojaa ruokapöytä esim. tabletilla tai alustalla tai helppohoitoisella vahakankaalla, jota voi rätillä pyyhkäistä helposti. Kangasliinat ovat vaivalloisempia ja vaativat aina välillä pyykkikoneessa pesun. Älä ostele turhaa sisustuskamaa vaan katso, voitko sisustaa entisillä, mitä kotona on. Välillä voi laittaa kaappiin piiloon vanhoja kynttilänjalkoja, vaaseja ym. ja nostaa ne sitten taas esille ja laittaa esillä olleita kaappiin. Näin saat halvalla kotiisi uutta ilmettä ja vaihtelua ilman, että tarvitsee ostaa joka kauteen uutta sisustustavaraa. Kukkamaljakossa voi olla vaikka ulkoa haettuja oksia esim. joulunaikaan kuusenhavuja, syksyllä komea pihlajan oksa tms. Käytettyjä verhoja ja mattoja löytyy kirppareilta kohtuuhinnalla, jos haluat ostaa jotain eikä kaapista löydy entisiä sopivia. Rikkinäisestä verhosta voi helposti ommella ehjästä kohdasta vaikka sohvalle uudet koristetyynynpääliset.

        Koneet ja laitteet: huolla, korjaa ja puhdista. Sillä tavalla laitteet pysyvät pitkäikäisempinä. Imuroi jääkaapin ja hellan takaa, koska pöly on aina myös tulipaloriski. Muista imuroida myös television luota. Sulata pakastin vähintään kerran vuodessa, ettei se syö turhaan sähköä. Pidä pienet sähkölaitteet laatikoissa ja pusseissa, jotta ne eivät pölyty ja vahingoitu ja pysyvät pitkäikäisempinä.

        Vinkkejä olisi vielä vaikka kuinka paljon, mutta kertokaa te muutkin välillä.

        Siinä tuli taas monta hyvää säästövinkkiä! =) Tosiaan nuo isot wcpaperi paketit pitää kyllä ottaa käyttöön, ainakin viimeistään sillon kun muutan omaan kotiin. Eikös Lidl:lissä ole halpoja?
        Mitä muuten lidlissä on halvempaa kuin muualla? Siideri ainakin, entäs pyykinpesuaineet tms.. Vanupuikot ja nämä? Ruokaa en lidlistä osta, ehkä jotain juustoa/maitoa, mut muuten en. jäi vähän kammo.

        Yksi huomattava säästötapa on myös joululahjaksi saamani Sodastream!=) Ihan loistava keksintö, varsinkin jos paljon juo limua ja vichyä. Tavan vichyyn ei tarvitse kuin vettä! =) ei mene rahaa enää pulloihin, mitä nyt satunnaisesti ostan ''oikeaa'' limpparia. Sodastreamillakin saa todella hyvää, jos vain osaa tehdä!

        Noista siteistä, en ehkä kuitenkaan mitään kestositeitä rupea vääntämään. :D Kuukuppia olen tosin ajatellut, jos sitä enää edes myydään. Siinä säästäis kans =)

        Just siivosin taloa, ja tein inventaariota kosmetiikasta, ja tulin siihen tulokseen että nestesaippuat, hiuslakka, meikit, hajuvedet ja rasvat eivät ole loppumassa vähään aikaan! niihin ei siis myöskään mene rahaa. Olen saanut joululahjaksi pari dovepakettia, ja töistä osti halvemmalla muutaman suihkugeelin. Melkein kaikki pakkaukset ovat avaamattomia, joten ei ne voi vanhaksi mennä! =)

        Mulla on yks kikka, millä en kyllästy vaatteisiin. Vien toisen vanhempani kämpille vaatteita, laukkuja, alusvaatteita, ja shampoota. Käyn siellä parin kuukauden välein, ja jotkut saattavat olla siellä vuodenkin. Sittenkun ei ole vuoteen nähnytkään vaatetta, niin se on kuin uusi!=)

        Vaatehuonetta siivoillessani samalla mietin uusia yhdistelmiä seuraavia bilereissuja varten. Ennen sitä ajattelin, että on pakko päästä ostamaan uusia kuteita, mut en enää. =) Kun ostin ne halvat farkut ( onneks muiden ei tartte tietää että ne on kirppikseltä) niin yhdistän niitä eri toppeihin tms.. Mielikuvitusta kehiin!8)) Korut kruunaavat kokonaisuuden, ja tarvitsen korkeintaan uuden vyön. =)

        Luin myös saituri.org sivulta, että sheivausterät kestää pidempään, kun ne pesee huolellisesti _jokaisen_ käytön jälkeen, ja sit kun sitä ei voi käyttää enää, ''terävöittää'' terän työntämällä sitä vasten farkkukangasta parikymmentä kertaa. Tuota en ole testannut, mutta anyway vois kokeilla. Päädyin nimittäin tänään ostamaan Rainbow silkyshave teriä 10kpl, 3,55€ Venus Breezen sijaan 16,45€ kpl... mietin vain että pitäiskö ostaa tuokin Breezejuttu, kun saa siitä vielä alen. Argh, osaankohan mä lopettaa tän kosmetiikan hamstrauksen??? Nyt ainakin on purkkia ja putelia jokalähtöön!


      • ikääntynyt köyhä
        kesk.aloittaja kirjoitti:

        Eli siis kilo- ja litrahintoihin kiinnitän huomiota. Edelleenkin. :D Mä just aattelin, että mitä isompi pakkaus, sitä halvemmat hinnat. No, nytpä oon taas vähän viisaampi ;) Makaronipussi on 0,25snt s-marketissa, ja isoimmissa prismoissa on 0,19snt. Kahvi on myös ainakin prismoissa vähän halvempaa ku muissa pienissä S-ryhmän kaupoissa.

        Kiitos noista linkeistä! kävin jo vähän vilkaisemassa. :)

        Ja kiitos kannustuksesta! =) piristi. Tilikirja, budjetti, on hyvä idea.. Mä kerran koitin, ja jaksoin pariviikkoa, kunnes lopetin. :( Elikkä ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

        Mietin just, että säästäsin 200e kuussa, jos en ajelis autolla. ugh, 2400e vuodessa!! aaaaa mua ahdistaa! Mut mä asun toistaseks korvessa, ja jos ei autoa, niin sitten istuttais kotona koneella ja suomi24 kyselemässä säästövinkkejä. viiden vuoden päästä mut sit löytäs mahdollisesti hullujenhuoneelta.

        Töihin ja kouluun mentäessä bensaan menee se 200e kk tai alle, ei enemmän kuitenkaan. Myönnän, lukiossa ollessani oisin voinut kulkea bussilla, mutta ei. kun sai kortin ja uuden auton niin oispa ollut tyhmää kulkee linkillä. Sittenku työt loppuu, niin ajaminenki vähenee, luonnollisesti. mut siltiki en ajamista lopeta, ellen tosissaan halua erakoitua kotiin ja löytää itteeni sieltä hullujenhuoneelta. Eihän siinä ole mitään järkeä kykkiä vain kotona :O Ja täällä metsässä ole mitään bussiyhteyksiä kun kerran päivään. Joo, seliseli!!

        Tuota kimppakyytivaihtoehtoa pitää rueta kyllä miettii, josko sitä hyödyntäis jotenkin. Tässä tapauksessa kulkea porukoiden kyydillä jos mahdollista.

        Töihin olen ottanut omat eväät, joskus on tullut kyllä ostettua jotain. Myös Energiajuomien juomisen olen lopettanut lähes kokonaan. joskus ostin 4 tehoa/viikko, eli 384e vuosi. vähän edes piristyin tuon bensajutun jälkeen. en tajunnut sitä ennenkuin se on mustaa valkoisella.

        päivän aikana tuli monta hienoa säästökeinoa mieleen, mut en mä niitä enää muista. huoh. siltiki tuli taas ihan sikapitkä viesti..

        Onko tässä kaikki. vai voiko olla vieläkin säästeliäämpi?

        Olisi aika kohtuutonta vaatia, ettei nuori ihminen saisi ostaa joskus kivoja vaatteita.

        Jos joskus kärsii henkisestä väsymyksestä, voi mennä saman kauppalistan kanssa useasti asioille, tietää etukäteen mitä maksaa, ja jos rahakin on tiukassa.

        Laskin heinäkuun siiderin kulutuksen, 43 euroa, kuvitelkaa, tosin vain kuuman kesän tähden.
        Kaveri naukkailee joka pv, tämä rahasumma x 12 olisi 516 euroa.


      • Dramaguennn
        ikääntynyt köyhä kirjoitti:

        Olisi aika kohtuutonta vaatia, ettei nuori ihminen saisi ostaa joskus kivoja vaatteita.

        Jos joskus kärsii henkisestä väsymyksestä, voi mennä saman kauppalistan kanssa useasti asioille, tietää etukäteen mitä maksaa, ja jos rahakin on tiukassa.

        Laskin heinäkuun siiderin kulutuksen, 43 euroa, kuvitelkaa, tosin vain kuuman kesän tähden.
        Kaveri naukkailee joka pv, tämä rahasumma x 12 olisi 516 euroa.

        en edes uskalla laskea kuinka paljon minulla on mennyt joinakin kuuukausin bilettämiseen. :D Baarissa ei kyllä mene rahaa kun korkeintaan 20e, kerran kyllä innostuin vinguttamaan visaa 50e.. :o :D No, ei nyt kerran haittaa. Yleensä otan vaikka 30e käteistä baariin mennessä, että pääsee sisälle ja ostaa vaikka yhden siiderin ( joskus juon omia baarissa... shame on me?) ja tietenkin aloittelen kaupan siiderillä. Mut bilettämistä en lopeta!

        noista vaatteista viel
        Sain 15 asti 136e kuussa lapsilisiä 2vuotta. Säästin kyllä niitä, en hassannut heti. En edes halua laskea kuinka paljon tulee tuosta. En ollut kovinkaan säästeliäs, todellakaa :D Ostin paljon vaatteita, karkkia, lehtiä, kosmetiikkaa noilla, ja kuten sanoin, osasin sillon pistä säästöön, mutta sitten kun ne loppu niin ne rahat ovat huvenneet kuitenkin. :) Ehkä harmittaa vähän, mutta jonnekkin se raha joskus menee.

        Ja vaatteisiin kyllä edelleenki pistän rahaa, en niin paljon kuin ennen, ja kirppiksillä voi käydä silloin tällöin, mutta en rupea jokaista rääsyä sieltä ostamaan. :) Noi 8e farkut oli kyllä hyvä ostos. Minlla nimittäin vaatteita on, siitä vaan yhdistelemään :D

        huh, näistä mun viesteitä tulee aina toooosi pitkiä! Ja tuosta kolikkojutusta, että mieluummin menee possuun, kun pelikoneeseen..


      • minäminä0
        Dramaguennn kirjoitti:

        en edes uskalla laskea kuinka paljon minulla on mennyt joinakin kuuukausin bilettämiseen. :D Baarissa ei kyllä mene rahaa kun korkeintaan 20e, kerran kyllä innostuin vinguttamaan visaa 50e.. :o :D No, ei nyt kerran haittaa. Yleensä otan vaikka 30e käteistä baariin mennessä, että pääsee sisälle ja ostaa vaikka yhden siiderin ( joskus juon omia baarissa... shame on me?) ja tietenkin aloittelen kaupan siiderillä. Mut bilettämistä en lopeta!

        noista vaatteista viel
        Sain 15 asti 136e kuussa lapsilisiä 2vuotta. Säästin kyllä niitä, en hassannut heti. En edes halua laskea kuinka paljon tulee tuosta. En ollut kovinkaan säästeliäs, todellakaa :D Ostin paljon vaatteita, karkkia, lehtiä, kosmetiikkaa noilla, ja kuten sanoin, osasin sillon pistä säästöön, mutta sitten kun ne loppu niin ne rahat ovat huvenneet kuitenkin. :) Ehkä harmittaa vähän, mutta jonnekkin se raha joskus menee.

        Ja vaatteisiin kyllä edelleenki pistän rahaa, en niin paljon kuin ennen, ja kirppiksillä voi käydä silloin tällöin, mutta en rupea jokaista rääsyä sieltä ostamaan. :) Noi 8e farkut oli kyllä hyvä ostos. Minlla nimittäin vaatteita on, siitä vaan yhdistelemään :D

        huh, näistä mun viesteitä tulee aina toooosi pitkiä! Ja tuosta kolikkojutusta, että mieluummin menee possuun, kun pelikoneeseen..

        Tuohon vaatteiten tekoon ja korjaamiseen voisin lisätä sen, että ei tarvi ostaa pipoja/ lapasia, kun opetettelee neulomaan itse! Minun ei edes tarvitse opetella ;) Olen kyllä tosi laiska neulomaan, viime jouluks ostin pari pipoa, mutta nyt vois kyllä neuloa oman jos tulee himo. :D Eikä neulominen oo vaikeaa! Sittenkun mulla on ostettuna vuosien aikana kassillinen erilaisia lankoja. =) Eli niitäkään ei tarvitse ostaa, tai en minä ainakaan osta. :) Keväällä tuli joku ihme neulomis into, otin vanhoja lankoja, ja rupesin villasukkia neulomaan. Yhden sain opeasti valmiiksi, sitten tauon jälkeen aloitin tekemään toista. Sit lanka loppui kesken, mutta enää kärki ois tehtävänä. =)) huisiiia! Varsistahan tuli varmaan 20snt pitkät, ja raitasukat vielä tein. :) Talveks uudet sukat! kunhan saan sen kärjen tehtyä.

        Mitäs muuta... no, sitkun joskus muutan kotoa pois, niin kävin cittarin poistomyynnissä, josta tarttui mukaan 6 lasia & Lasikannu hintaan 2,5e! Oikea hinta 6,50e.. Sit ostin pari lasimukia hintaan 1e/kpl, ja ihan paras ostos oli 2kpl korkeita laseja, 0,20snt kpl.. =) Yhtä halvalla kuin kirppiksellä, ja eikä edes ole käytettyjä.;) Sit ostin jotain sheivausteriä, en muista että mitä merkkiä, mut ei pirkkaa... tais olla 3teräinen, 6kpl makso jotain 2e. =) Meinas tulla ostettua turhuuksia, mutta eipä sitä kummempia sit kuitenkaan tarttunut mukaan. ihme ;o Tosin ensviikosta en sano samaa...

        Ihan outoa, näen kuinka entinen minäni haihtuu pois :< Siis tuhlaajaminäni.. Toisaalta en haluais, mut toisaalta... En haluais sitä että hassaan rahat johonkin turhaan. Siis että kaikki menee jonnekkin huitsin nevadaan. :S Enkä muuten ostanut Cosmon irtonumeroa, kylläpä teki tiukkaa! Josko sen menis kirjastoon lukemaan.


      • ikääntynyt köyhä
        minäminä0 kirjoitti:

        Tuohon vaatteiten tekoon ja korjaamiseen voisin lisätä sen, että ei tarvi ostaa pipoja/ lapasia, kun opetettelee neulomaan itse! Minun ei edes tarvitse opetella ;) Olen kyllä tosi laiska neulomaan, viime jouluks ostin pari pipoa, mutta nyt vois kyllä neuloa oman jos tulee himo. :D Eikä neulominen oo vaikeaa! Sittenkun mulla on ostettuna vuosien aikana kassillinen erilaisia lankoja. =) Eli niitäkään ei tarvitse ostaa, tai en minä ainakaan osta. :) Keväällä tuli joku ihme neulomis into, otin vanhoja lankoja, ja rupesin villasukkia neulomaan. Yhden sain opeasti valmiiksi, sitten tauon jälkeen aloitin tekemään toista. Sit lanka loppui kesken, mutta enää kärki ois tehtävänä. =)) huisiiia! Varsistahan tuli varmaan 20snt pitkät, ja raitasukat vielä tein. :) Talveks uudet sukat! kunhan saan sen kärjen tehtyä.

        Mitäs muuta... no, sitkun joskus muutan kotoa pois, niin kävin cittarin poistomyynnissä, josta tarttui mukaan 6 lasia & Lasikannu hintaan 2,5e! Oikea hinta 6,50e.. Sit ostin pari lasimukia hintaan 1e/kpl, ja ihan paras ostos oli 2kpl korkeita laseja, 0,20snt kpl.. =) Yhtä halvalla kuin kirppiksellä, ja eikä edes ole käytettyjä.;) Sit ostin jotain sheivausteriä, en muista että mitä merkkiä, mut ei pirkkaa... tais olla 3teräinen, 6kpl makso jotain 2e. =) Meinas tulla ostettua turhuuksia, mutta eipä sitä kummempia sit kuitenkaan tarttunut mukaan. ihme ;o Tosin ensviikosta en sano samaa...

        Ihan outoa, näen kuinka entinen minäni haihtuu pois :< Siis tuhlaajaminäni.. Toisaalta en haluais, mut toisaalta... En haluais sitä että hassaan rahat johonkin turhaan. Siis että kaikki menee jonnekkin huitsin nevadaan. :S Enkä muuten ostanut Cosmon irtonumeroa, kylläpä teki tiukkaa! Josko sen menis kirjastoon lukemaan.

        Vaatteisiin kyllästymistä voi estää vaihtelemalla kavereiden kesken, jos he eivät ole turhan sisäänpäinkääntyneitä. Minulle on sattunut usein elämän varrella samankokoisia tuttavia.
        Ihmettelin kun sukulaispojalle olisi kelvannut hylly, jonka itsekin hain alunperin roskiksen vierestä, somali tarjoutui avustamaan kantamisessa. Niin se vaan on, ihmisillä ei ole rahaa nykyään.
        Jos kovasti haluaa jotain, on ansainnut säästämisen jälkeen palkinnon.
        Asetin tavoitteeksi korun entisöimisen.
        Joskus voi tehdä vanhasta vaatteesta uudenlaisen, jos jaksaa olla kärsivällinen ja purkaa kaikki saumat.
        Yleensä aina kun rahaa saa ylimääräistä, maksan ensin velat sitten juhlin, näin tekee tuttavakin.


    • trihgfhdfgh
    • allison gross

      Tässä joitakin vinkkejä mitä keskustelun pohjalta ja omista säästökeinoista tuli mieleen, koitan olla toistamatta kovasti sellaistä mitä on jo mainittu. :)

      Sähkö: sammuta sähkölaitteet silloin kun et käytä niitä, esim. telkkari siis kokonaan kiinni, ei pelkästään valmiustilaan.

      Kännykkä: tarkista kännykkälaskun erittelystä mistä laskusi muodostuu, ja vertaile mikä liittymä tulee halvimmaksi juuri sinun kännykänkäyttöäsi ajatellen.

      Kirppisvaatteista yleensä lähtee kirppishaju pesussa.

      Mieti valmiiksi rajat, mikä sinusta on kohtuullinen hinta jostakin tuotteesta (esim. karkkipussista, uudesta paidasta). Oma karkkipussirajani on max 2 euroa, kolmen euron jättijumbopussit saavat jäädä kauppaan.

      Samoin jos käytät kuukaudessa paljon rahaa johonkin tiettyyn asiaan (esim. nyt vaatteet tai biletys), mieti mikä on kohtuullinen summa siihen käytettäväksi. Jos kuukauden budjettisi asiaan x on 100 euroa, niin se voi olla kerran viikossa 25 euroa, tai kuukauden aikana 5 x 20 euroa, tai kalliimman ostoksen jäljiltä 80 20 euroa jne. Yritä olla ylittämättä budjettia. Jos alitat sen, pistä rahat säästöön, tai jemmaa seuraavan kuukauden budjettiin.

      Vältä ostamista kioskeilta, huoltoasemilta ym. tavallisia kauppoja kalliimmista paikoista.

      Sanoit matkustelevasi; vertaa lento- tms. lippujen hintoja, hotellien hintoja jne. etukäteen netissä. Jos haluat ostaa matkamuistoja, niin osta matkamuistoksi sellaista mitä tarvitset tai mitä muutenkin ostaisit; esim. niitä uusia vaatteita. Eipähän tule heti kotona samanlaista vastaan, ja vaatteeseen liittyy mukavia muistoja.

      Ruokakaupassa osta sellaisia hedelmiä/vihanneksia joilla on halpa kilohinta. Oletetaan että kaupassa on neljää eri omenalajiketta, ja että etsit omenaa välipalaksi (etkä leivontaan tms. missä omenalajikkeella on enemmän väliä). Teetkö valinnan pelkästään omenan värin perusteella? Kannattaisi tehdä hinnan perusteella, koska kilohinta voi hyvin vaihdella 0,99 - 1,99 välillä. Mitä halvempi kilohinta on, sitä halvempi yhden omenan kappalehinta on (ostin tänään keskikokoisia 1,39 kilohinnan omenoita, ja yhden kappalehinnaksi tuli noin 20 senttiä).

      Periaatteessa samaa tuotetta myydään usein eri pakkauksissa. Esim. tavallinen makaroni (halpa) vs. kuviopasta (kallis), puuroriisi (halpa) vs. sushiriisi (ökykallis).

      Älä osta herkkuja joka päivä, pidä sen sijaan karkkipäivä.

      Miten paljon kaverisi vaikuttavat rahankäyttöösi? Jos vietätte aikaa ainoastaan paikoissa joissa kuluu samalla rahaa (kaupat, kahvilat), koittakaa vaikka yhdessä keksiä edullisempia ajanviettopaikkoja.

      Kangaskasseja kannattaa tosiaan käyttää. Itselläni on aina 2 kpl mukana laukussa, ja ne riittävät hyvin ruokaostoksilleni. Kangaskasseja voi tehdä itsekin jos osaa, ja niitä tuntuu kertyvän aina jostain lahjaksi, kilpailuvoitoksi tai kylkiäiseksi, eivätkä ne uutenakaan maksa paljoa.

      Myy turhaksi käyneitä tavaroita/vaatteita tms. kirppiksellä tai huuto.netissä. Laita saamasi rahat säästöön. Pistä myös säästöön esim. synttärilahjarahat, tai jos et kaikkia raaski, niin vaikka puolet. Hanki käyttötilin lisäksi säästötili, jos sinulla ei sellaista ennestään ole.

      Energiajuomat: älä käytä janojuomana, käytä vain jos oikeasti tarvitset lisää hereilläpysymisenergiaa. Tehoa myydään myös poretabletteina, 6 kpl putkilo maksaa jotain 4-5 euroa, eli alle euron per lasi (lisää vain vesi). Lidlin myymä energiajuomamerkki on myös edullista verrattuna muihin merkkeihin, välillä se on vielä tarjouksessakin.

      Itse ostan Lidlistä joitain tiettyjä tuotteita jotka olen huomannut halvemmiksi kuin muualla, mutta en tee siellä pääsääntöisesti ostoksia.

      Jos olet tekemässä jotain isompaa ostosta, niin vertaile hintoja eri kauppojen välillä, tai pyydä joulu/synttärilahjaksi.

      Kyllä avaamatonkin kosmetiikka voi mennä vanhaksi jos sitä säilyttää kaapissa vuosikausia, eli ei kannata liikaakaan hamstrata. Sama juttu elintarvikkeiden kanssa, kannattaa ostaessa tarkistaa parasta ennen päivämäärä; älä osta jos et ehdi käyttää/syödä ajoissa.

      No, siinä joitakin, jatkan myöhemmin jos muistuu mieleen. :)

    • Anonyymi

      - Mihin käytät puhdistuspyyhkeitä? Saippuapesu tulee halvemmaksi.
      - Sanoit, että bensaan menee rahaa, onko tässä kyse välttämättömistä asioinneista, vai huviajeluista? Kaikki ei-välttämätön ajelu minimiin, hoida monta asiaa samalla ajolla. Jos asut toimivan joukkoliikenteen alueella, omaa autoa ei välttämättä tarvitse.
      - Bilettäminen on kyllä täysin turha kuluerä. Alkoholinkäyttö kannattaa jättää kokonaan tai juoda vaan, jos sulle tarjotaan. Älä kuitenkaan kinua muilta tarjoamista.
      - Kampaamotuotteilla ja markettituotteilla ei oikeasti ole mitään muuta eroa kuin hinta. Itsellä käytössä LV kauraöljy shampoo ja hoitoaine, ajavat asiansa ihan hyvin eikä ole hiukset pilalla.
      - Kosmetiikan käyttö kannattaa muutenkin rajoittaa vain välttämättömiin. Meille markkinoidaan kaikenlaista turhaa p*skaa "välttämättömyytenä". Esim. ihokarvojen poisto ei ole välttämätöntä, itse en ole viiteentoista vuoteen poistanut mitään ihokarvojani, vaikka naisihminen olenkin. Sheivaustuotteet on aika kalliita, joten siinä säästää pitkän pennin. En myöskään meikkaa ollenkaan tai käytä mitään hiusten muotoilutuotteita tai hiusvärejä. Kampaajalla käyn ainoastaan leikkuuttamassa hiukset pari kertaa vuodessa, osittain leikkaan itse. En käytä kosmetiikkaa muuta kuin shampoo, saippua, hoitoaine, hammastahna, antiperspirantti ja käsivoide, koska kädet kuivuu talvisin. Tästä huolimatta en näytä metsäläiseltä. Saippua Tokmannilta Pisara hajusteeton 3 litran pänikkä reilut 3 euroa. Sitä käytän sekä käsisaippuana, että suihkusaippuana.
      - Kilpailuta netti/puhelinliittymä. Jos käytät älypuhelinta, voit jakaa netin siitä myös tietokoneelle, jolloin erillistä WiFi liittymää ei tarvita. MOI mobiili on halvin, jos rajallinen data riittää. 5G liittymästä ei kannata turhaan maksaa, kun 4G:kin on ihan hyvä.
      - En juo kahvia, teetä, mehuja, limuja tai kivennäisvesiä. Hanavesi ruokajuomana.
      - Suihkussa käyn vain joka toinen tai talvella jopa joka kolmas päivä. Hana kiinni saippuan/shampoon levityksen ajaksi ja nopea huuhtelu. Vettä säästävä suihkupää kannattaa hankkia.
      - Vessapaperin sijasta käytän perspyyhettä, eli huuhdellaan bideesuihkulla ja kuivataan pyyhkeellä. Pyyhkeen pesen noin kerran viikossa 60 asteessa muun pyykin mukana.
      - En altista itseäni mainonnalle, niin ei synny ostohaluja. Selaimella adblocker käytössä, radiota en kuuntele, televisiota en katsele ja olen kieltänyt suoramarkkinoinnin postitse ja puhelimitse. Kadunvarsimainonta ainut mille altistun, sekin paikkakunnallani onneksi hyvin vähäistä.
      - En käy ravintoloissa/baareissa/kahviloissa jne. Tapahtumissa/konserteissa/näyttelyissä tms. käyn vain ilmaiseksi tai mihin pääsee Kaikukortilla, johon olen oikeutettu. Ystäviä näen kotonani/ystävän kotona/ulkona.
      - En tilaa mitään lehtiä, maksukanavia jne. tai ole jäsenenä missään.
      - En omista turhaa elektroniikkaa, kuten älypuhelinta, televisiota, air fryeriä tms. Tietokoneelta katson ohjelmat, puhelimena on torista ostettu vanha Nokia.
      - Käytän ilmaisia suoratoistopalveluita Yle Areenaa ja kirjaston suoratoistopalvelua sekä kirjaston äänikirjapalvelua.
      - Korvaan lihan halvoilla kasviperäisillä proteiininlähteillä, kuten soijarouheella, soijasuikaleilla, pavuilla ja linsseillä. Soijarouheen ja suikaleiden valmistaminen hyvänmakuisiksi vaatii runsasta maustamista ja oikeaoppista valmistamista, esim. vegaanihaaste.fi -sivulla löytyy vinkkejä näiden käyttöön. Jauhelihan tilalta laitan soijarouhetta ja kanan tilalta soijasuikaleita.
      - Marjastan ja sienestän.
      - En matkustele ollenkaan, edes kotimaassa. Kannattaa valita asuinpaikka sen perusteella, että siellä viihtyy, niin ei tule tarvetta lähteä sieltä koskaan muualle.
      - Tärkein säästökeino: En hanki lapsia. Siinä säästää sievoisen summan.

    • Anonyymi

      Kirppisvaatteista lähtee kirppishaju tuulettamalla vaatetta ensin vaikka viikon ajan, sitten liottamalla etikka-vedessä ja sen jälkeen pesemällä. Jos vielä hajua jäljellä, niin sitten uudelleen tuuletus ja liotus. Itse joudun tätä tekemään ihan hajusteyliherkkyydenkin vuoksi, kun kirppisvaatteet monesti haisee huuhteluaineilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe