Tarkennusta avioehtoon

avioehto1

Meillä on avioehto ettei kummallakaan ole avio-oikeutta toistemme omaisuuteen olkoonpa se minkälaatuista hyvänsä jne.Avioehdossa ei ole mainintaa,missä tapauksissa se on voimassa.Onko se voimassa näin ollen avioerotapauksessa ja kuolemantapauksessa siis kummassakin vai oliko siinä pitänyt olla maininta kumpaa se halutaan koskevan.Tarkoitus oli olla voimassa kummassakin tapauksessa.

8

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puttesetä

      Avioehto astuu voimaan avioliiton päättyessä. Päättyminen voi johtua kahdesta eri syystä.

    • mk

      Laitetaan monesti pykälä ettei se ole voimassa jos puoliso kuolee ja se on voimassa vain avioerossa niin silloin se on tasapuolinen jos ón vaikka yhteisiä lapsia ja avioehto on voimassa kuolemantapauksessa niin silloin lapset perivät hänet. Uusioperhetapauksissa asia on jo minimutkaisempi asia miten se tehdään. Yksi asia on että mikä omaisuus kuuluu avioehdon piíriin ja monesti siihen laitetaan että puolison perinnöt, lahjoitukset ja mahdolliset voitot jsotain ja omast sijoitukset kuuluvat avioehdon piiriin. Jos toinen puolisoista on säästäväisempi ja toinen laittaa omat rahat menemään ja kun ero tulee ja toisellä säästössä 100000€ ja toisella ei mitään niin kyllä ottaa päähän maksaa tasinkoa sellaisesta rahasta mihin toisella ei ole osuutta eikä arpaa. Fiksut ihmiset tekevät avioehdon.

      • aviehto1

        Pitääkö uusiosuhteessa olla erottelu avioehdossa,riittääkö että esim.talo ja autot yms isot jutut on omistajan nimissä papereissa.Meidän avioehdossa on vain maininta jokaisen omasta omaisuudesta.


      • ut

        Vähän aiheen ohi, mutta osaisiko joku kommentoida... Meillä on avioehto, joka määrää, että avioerotilanteessa kummallakaan ei ole osuutta toisen ennen avioliittoa hankittuun omaisuuteen. Tyhmä kysymys, mutta jos ostan nyt avioliiton aikana omiin nimiini asunnon niin onko avioerotilanteessa puolisolla siihen kuitenkin oikeus, vaikka se olisi minun nimissä? Entä minun tilillä olevat säästöt?


      • varakkaampi puoliso
        ut kirjoitti:

        Vähän aiheen ohi, mutta osaisiko joku kommentoida... Meillä on avioehto, joka määrää, että avioerotilanteessa kummallakaan ei ole osuutta toisen ennen avioliittoa hankittuun omaisuuteen. Tyhmä kysymys, mutta jos ostan nyt avioliiton aikana omiin nimiini asunnon niin onko avioerotilanteessa puolisolla siihen kuitenkin oikeus, vaikka se olisi minun nimissä? Entä minun tilillä olevat säästöt?

        Avioehtosi taitaa sulkea pois vaan ennen avioliittoa hankitun omaisuuden.Avioliiton aikana hankittu menee puoliksi.Olisi varmaan pitänyt olla sanat ei ole avioikeutta toistemme omaisuuteen,olkoonpa se minkälaatuista hyvänsä ja ei mitään rajoitteita missä tapauksessa.Itse taistelen samojen asioiden kanssa ja kohta menee hermot.


      • 2+6
        varakkaampi puoliso kirjoitti:

        Avioehtosi taitaa sulkea pois vaan ennen avioliittoa hankitun omaisuuden.Avioliiton aikana hankittu menee puoliksi.Olisi varmaan pitänyt olla sanat ei ole avioikeutta toistemme omaisuuteen,olkoonpa se minkälaatuista hyvänsä ja ei mitään rajoitteita missä tapauksessa.Itse taistelen samojen asioiden kanssa ja kohta menee hermot.

        Jos avioliiton aikana ostaa vaikkapa sijoitusasunnon niin eipä puolisolla siihen oikeutta ole jos hankinta rahoitetaan varoilla jotka kysyjällä oli avioon mennessä. Sehän on juuri sitä omaisuutta jota avioehto koskee.
        Sensijaan avioliiton aikainen omaisuuden karttuminen on yhteistä.


      • aviehto1 kirjoitti:

        Pitääkö uusiosuhteessa olla erottelu avioehdossa,riittääkö että esim.talo ja autot yms isot jutut on omistajan nimissä papereissa.Meidän avioehdossa on vain maininta jokaisen omasta omaisuudesta.

        Ei uusiosuhde poikkea mitenkään ensiösuhteesta. Omaisuutta ei siis tarvitse avioehtosopimuksessa eritellä, jos omistusoikeus selviää muutoinkin asiakirjoista.


      • ut kirjoitti:

        Vähän aiheen ohi, mutta osaisiko joku kommentoida... Meillä on avioehto, joka määrää, että avioerotilanteessa kummallakaan ei ole osuutta toisen ennen avioliittoa hankittuun omaisuuteen. Tyhmä kysymys, mutta jos ostan nyt avioliiton aikana omiin nimiini asunnon niin onko avioerotilanteessa puolisolla siihen kuitenkin oikeus, vaikka se olisi minun nimissä? Entä minun tilillä olevat säästöt?

        Lain mukaan avioehto koskee myös alkuperäisen sijaan tullutta omaisuutta (vaikkei sopimuksessa tällaista klausuulia olisikaan). Kuten täällä jo kerrottiin, jos avioliiton aikana hankittu asunto on rahoitettu ennen avioliittoa olleella omaisuudella (vaikka asunnon myyntihinnalla), avioehto koskee myös tätä uutta hankintaa.

        Jos kuitenkin uuteen asuntokauppaan on tarvittu lisärahoitusta avio-oikeuden alaisilla varoilla, tätä vastaava murto-osa uudesta asunnosta on avio-oikeuden alaista.

        >>Entä minun tilillä olevat säästöt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe