kohdun alueen kipu/kramppi?

venus23v.

söin usean vuoden ajan e-pillereitä, jolloin mitään ongelmia ei ole ollut, mutta nyt olen ollut n. vuoden syömättä, koska hormonaalinen ehkäisy aiheutti haluttomuutta. kuukautiset ovat säännölliset, eikä kuukautiskipuja suuremmin ole. ensimmäisenä vuotopäivänä monesti on suuri paineen tunne kohdun ja peräsuolen alueella, mutta siihenkin tehoaa särkylääke. ongelma, mihin kaipaisin neuvoja, on seuraavanlainen:

yhdynnässä, kun penis menee syvälle, tuntuu kohdunsuussa välillä kipua (jota en pillereiden aikaan tuntenut). eilen illalla yhdyntä oli keskeytettävä, koska kipu oli niin kova, kramppimainen, tuntui myös peräsuolen alueella. minulle tuli myös huono/oksettava olo, mutta epäilen sen johtuneen toisaalta siitäkin, että pelästyin tuntemuksiani (vai?). tämän jälkeen kieriskelin tunnin verran lattialla kivun, pahoinvoinnin ja kylmän hien kourissa. tuntui ulostamisen tarve, mutta se oli mahdotonta, koska myös peräsuolessa tuntui kramppimainen kova kipu. särkylääkkeen otettuani kramppi hieman hellitti ja pystyin asioimaan vessassa. pahoinvointikin helpotti.
tänään alavatsaa (ja hieman myös peräsuolta) aristaa ku suoristan kroppani, tai ns. venytän hieman alavatsaani.
kuukautiskiertoni on ovulaation ja vuodon alkamisen välissä. ovulaatio on siis jo ollut, eikä kuukautiset ala ainakaan viikkoon. mitään paikkaa ei yleensä tässä kierron vaiheessa arista enkä mitään kipua siis ennen viimeisintä yhdyntää huomannut.

pelkään että tämä voisi olla endometrioosia, mutta toisaalta minulta puuttuu ne oleelliset(?) kovat kuukautiskivut. osaisiko joku antaa neuvoa? olen kyllä menossa gynelle loppuvuodesta (ja pyydän papa-lähetteen), mutta menen tietenkin nopeammin, mikäli tässä on jotain kiireellistä. lähinnä haluaisin nyt tietään pitääkö minun olla huolissani. pelästyin kipua todella, koska aiemmin ei yhdyntä ole tuollaista kramppia aiheuttanut. jotain tuntemuksia toki on ollut (pillereiden lopettamisen jälkeen), mutta ne ovat helpottaneet asentoa vaihtamalla, eivätkä ole jatkuneet yhdynnän jälkeen. aiemmissa gynen tutkimuksissa kaikki on ollut ok, mutta silloin söinkin säännöllisesti pillereitä. en ole pillereiden lopettamisen jälkeen siis käynyt vielä tutkimuksissa tai papassa.
pelottaa myös, että joudun palaamaan e-pillereihin, koska niiden aiheuttamaa haluttomuutta en haluaisi enää parisuhteeseeni.

olisin todella kiitollinen asiallisista vastauksista.

10

10526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vosukkA

      Papa koe kannattaa ottaa, mutta siitä ei näe kaikkia mahdollisia vaivoja, kuten ei ultrassakaan.
      Tilaahan hetimiten aika lääkäriin, kun noiden alapää vaivojen takia ei kannata jäädä yksin kotiin miettimään, että mikä vois olla vialla. alue kun on aika ongelma altis.
      Alan ihminen en ole, mutta mieleen tulee myooma, endometrioosi tai muut vastaavat kasvannaiset, jotka on pitkälti riippuvaisia omasta hormoni toiminnastasi. Lähinnä oman kokemuksen kautta...
      Endometrioosin oleellisia oireita, hmm... (lääkäri tietää paremmin) Itellä ei ollu kovin ihmeellisiä oireita, mutta erään toisen vaivan takia leikkauksessa selvisi, että endometrioosi kasvustoa (tai mikä nyt viralliselta nimeltä onkaan) oli aika runsaasti eri puolilla kohtua ja sen ympäristöä. Nämä eivät ultrassa näy eivätkä millään kokeella.
      Kohdun ja peräsuolen välissä saattaisi olla sulla jotain vialla,endometrioosi, myooma.... mutta kuten aiemmin mainitsin, kannattaa sinne lääkäriin mennä mahd. pian jotta pahimmat mahdollisuudet voidaan pois blokata.

      • tgfty

        Googlaa vulvodynia/vestibuliitti.. :)


    • Elämänlaatua?

      Kuvailit täysin omat oireeni.

      Olen syönyt e-pillereitä (Mercilon, Yasmin) yli 14 vuotta. Pillereiden aikana menkat vähäiset ja kivuttomat eikä muitakaan kipuja. Joskus nuorempana minulle suositeltiin, että pillereissä voisi pitää vaikka kerran vuodessa kuukauden mittaisen tauon. 9 vuotta sitten pidin ensimmäisen tauon ja silloin nuo kuvailemasi kivut alkoivat. Ne ajoittuivat juuri ovulaation ja kuukautisten alkamispäivän väliin. Jumalattomia alavatsakramppeja, jotka tuntuivat kuukautiskivuilta x 1000 tai kohdun järkyttäviltä supistuksilta, jotka vaikuttavat myös suoliston toimintaan. Kipukohtauksia tuli useita päivässä ja myös öisin ja niihin liittyi joka kerta myös ulostamisen tarve, joka kuitenkin tuntui kohtauksen aikana mahdottomalta. Kipu oli niin voimakas että se aiheutti joka kerta voimakkaan pahoinvointireaktion ja kovimmillaan sen, että oksensin ja yritin ulostaa samaan aikaan.

      Kivut katosivat kun kuukautiset alkoivat. Ehdin itsekin epäillä endoa mutta juuri tuo ei sopinut kuvaan että kipuja ei kuukautisten aikana ollut. Jatkoin pillereiden syöntiä.

      Tähän mennessä olen joka vuosi pitänyt vähintään kuukauden mittaisen tauon ja kivut/krampit/supistukset palaavat aina. Ne ovat todella niin voimakkaat ja usein toistuvat että töitä ei pysty tekemään ja usein tuntuu että taju saattaa lähteä. Minulla tavalliset särkylääkkeet eivät pidä kipua poissa, joskus luulen että saattavat ehkä vähän lievittää kohtausta. Kohtaukset alkavat yleensä ihan itsekseen ilman että teen mitään erikoista/raskasta tms mutta alkavat varmasti kun olen esim. istunut pitkään paikallani ja nousen ylös, teen monta kertaa kumarrusliikettä (siivotessa tms), venytän vatsaa (tuntuu että alavatsa lähtee repeämään) jne. Vaikuttaa siis siltä että liikkuminen, jossa alavatsa tekee työtä, laukaisee kipukohtauksen välittömästi.

      Neljä vuotta sitten olin hullu ja kidutin itseäni useita kuukausia olemalla syömättä pillereitä. Toivoin ja uskoin että kivut poistuvat itsestään kunhan kehoni alkaa taas toimimaan normaalisti omilla hormoneillaan. Kivut eivät poistuneet ja lopulta löysin itseni ensiavusta. Minulle annettiin suoraan suoneen jotain särkylääkettä, joka tuntui pahentavan kipua. Vasta anestesiassa käytettävä kipulääke vei kipukohtauksen pois. Minua tutkittiin sisäultralla, vatsan päältä, peräsuolesta jne ja olin yhden yön sairaalassa. Yön aikana sain särkylääkkeitä ja jopa korviini akupunktioneulat, joiden pitäisi auttaa kuukautiskivuissa. (Nämähän siis eivät olleet kuukautiskipuja vaan ennen kuukautisia). Yön aikana tuli edelleen kipukohtauksia ja niiden seurauksena seuraavana päivänä päätettiin että minulle tehdään laparoskopia.

      Laparoskopia tehtiin eikä mitään löytynyt. Tai löytyi aivan pieni määrä keltaista nestettä toisesta munanjohtimesta, mutta ei viitteitä endoon tai myoomiin tms. Kotiin passitettiin ja käskettiin syömään e-pillereitä kun ne kerran pitivät kivut poissa. Soitin vielä perään ja kyselin tuosta nesteestä; siitä ei pystytty varmasti sanomaan että mitä se oli ollut, mahdollista oli kuulemaa sekin että neste olisi puhjenneen kystan seurausta?? Mietinpä vain että jos näin olisi, niin miten voi joka jumalan kk-kierrolla muodostua uusi/uusia kystia jotka puhkeavat ja lopettavat kipukohtaukset kuin seinään kuukautisten alkaessa??

      Näillä eväillä siis menty tähän asti. 2 kk sitten lopetin jälleen pillerit, toiveissa raskaus. Kivut jälleen täällä. Tällä hetkellä sairaslomalla kipukohtausten vuoksi, maanantaina gyne, koska plussasin viime viikolla raskaustestin. Nyt nuo kivut ovat kestäneet jo 15 päivää (yleensä siis ohi kun menkat alkaneet, mutta jos nyt raskaana niin eivät menkat pelasta). Kohtaukset edelleen niin voimakkaita että oksennan pahimmillaan. Kestävät kerralla sen 20-30 min ja useita kertoja päivässä. Ei vuotoja tms. Ulostaminen täyttä tuskaa.

      Toivon todella että kipuihisi löytyy syy/selitys. Omalla kohdallani ne ovat tuplasti sietämättömämmät koska ei tiedetä mistä johtuvat. 8 eri lekuria on tutkinut ja päätä pyöritellään. Viime viikolla kun taas kävin lääkärissä, sain lopputulemaksi että syö niitä pillereitä kun kerran pitävät kivun poissa. Tällä kertaa se nyt sitten on mahdotonta tuon plussaamisen vuoksi.

      Jos muilla vastaavia kokemuksia, kertokaa ihmeessä.

    • Heps......

      Mikäli vastaavia kramppeja vielä tulee, käy tarkistuttamassa ja oikaisemassa selkärankasi taitavalla kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Selkärangan vinoasennot estävät energian esteettömän kulkemisen meridiaaneissa ja voivat aiheuttaa kramppeja.

    • tuskajakipu

      Olen syönyt pillereitä 12 vuotiaasta saakka eli 26 vuotta. En usko näillä olevan mitään yhteyttä kipukihtauksen kanssa. Noh, kysehän ei ole minun uskostani, mutta yhä niitä syön ja joskus olen ollut joitain hyvin lyhyitä aikoja syömättä.

      Noin parin vuoden ajan minulla on tullut pari kertaa vuodessa orgasmin jälkeen valtava kipu, jolle ei voi mitään, en ole keksinyt keinoa joka auttaa. Se on kestänyt ehkä vartin, pahimmillaan lähes tunnin. Kävin juuri gynellä mutta unohdin puhua asiasta, niin harvoin tämä tapahtuu. Tutkimus oli kunnollinen, oikein näytöltä sain seurata kun kamera kulki pitkin ja poikin.
      Vaan asiaan.....

      Juuri äsken koin elämäni kauheimman kipuokohtauksen. Missään, en missään yhteydessä ole samanlaista kipua kokenut. Tämä tapatui pian yhdynnän jälkeen. Tiesin heti että nyt on kohtaus tulossa mutta enpä arvannut sen olevan valtavan sijaan helvetillinen.

      Yritin käydä vessassa mutta se ei oikein onnistunut ja vain moninkertaisti kramppia. Tulin vessasta kontaten ja itkien, koko kroppa oli kylmässä hiessä. Mies pelästyi myös. Haukoin henkeä ja hiki valui.

      Sitten.......Ihan yhtäkkiä kipu väheni ja lopulta (pian) lakkasi. Olisiko tämä kohtaus kestänyt tällä kertaa 20 minuuttia. Vaikea arvioida sillä siinä tuskassa se tuntuu ikuisuudelta. Lisäksi tuli niin huono olo, etten meinannut saada lääkettä otettua (päätin ottaa pore panacodin vaikka tiesin ettei se ehdi vaikuttaa kovin nopeasti). Kun kipu loppui oli todella väsynyt olo -ja helpottunut. Olin kuin pelkkää hymyä, niin ihana se helpotus oli. Kävin lepäämään ja nukahdin heti. Nukuin noin puoli tuntia.

      Nyt väsynyt mutta kiitollinen siitä ettei joutunut lääkäriin asti lähtemään. Täytyy kuitenkin pian selvittää mistä tässä on kyse. Erittäin hämmentävää ja tekee kyllä ihmisen nöyrästi.

    • Lihaskramppejako

      Täällä täysin sama ongelma, kipu, sen alueet ja voimakkuus on kuvailtu aloitusviestissä ihan samalla tavalla kuin miten itsekin koen sen.
      Ainoana poikkeuksena on, että en ole koskaan elämässäni käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. En myöskään ole ollut raskaana, saanut keskenmenoa tai synnyttänyt. Kuukautiset ovat ihan normaalit, joskus kuukautiskrampit ovat pahoja, useimmiten melko lieviä, joten endometrioosiakaan en oikein osaisi epäillä.
      - n25.

      • Avun_löytänyt

        Kärsin hyvin samanlaisista kipukohtauksista sekä muista määrittelemättömistä kivuista ajoittain. Kipulääkkeet eivät vie kohtausta pois, edes opioidit eivät juurikaan auttaneet. Onko teillä ollut muita kipuja? Itse kärsin ajoittain myös kasvohermokivuista ja tuli mieleen näiden yhteys vagushermoon... Jokatapauksessa olen saanut apua pienestä päivittäisestä annoksesta kannabista johon sain resepti . Tämä on ainoa joka ehkäisee kipukohtauksia ja joka ei vaikuta toimintakykyyni millään tavoin.
        Kuinka moni teistä on synnyttänyt? Kiinnostaisi tietää tämän tason kipu vrt. synnytyskivut.


      • Anonyymi

        Sain juuri kipukohtauksen, kesti noin 30 min. Oli kuin kohtua olisi pistelty sukkapuikoilla ja venytetty samaan aikaan joka suuntaan. Kolmen metrin kävely oli tuskaa, onneksi sain otettua särkylääkkeen ja ystävä paineli akupunktiopisteitä jalkapohjista. Sanoisin, että pahempaa kuin supistukset, siinä kipu yleensä hellittää välillä.


    • Anonyymi

      Tämä on vanha postaus, mutta itselläni on myös samanlaisia kramppeja sattunut orgasmin jälkeen tai ihan muutenkin. Tähän on auttanut se, että istun vessan pytyllä siten, että nostan jalat edessä olevan roskakorin päälle. Asento jostain syystä auttaa rentouttamaan lihaksia. Myös magnesiumista on ollut apua.

      • Anonyymi

        Samoin peräsuolen lihaksia auttaa rentoutumaan kun istuu sängyllä nojaten seinään ja polvet ovat edessä kunnolla koukussa - sellainen asento siis jossa on hyvä katsoa myös kännykkää! :D. Itsellä myös orgasmi saattaa laukaista kunnon peräsuoli krampin. Meillähän kramppailee jalatkin, niin miksei joskus myös peräsuolen ja lantiopohjan lihakset. Toivottavasti olette löytäneet syyn tai helpotuksen kipuihin. <3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe