miten pitäs hiljentää jos esim auto edessä ajaa hiljempaa ja kun ei sais mottorijarruttaa? Kytkin pohjassa hetken aikaa vai hä?
Moottorijarrutuksesta 2-tahdilla..
47
11812
Vastaukset
- asdasdadsasdasdadsas
Ootkos kuullu ikinä jarruista?
- hfghhhhh
ai kaasua ja jarrua yhtäaikaa?
- J78.
hfghhhhh kirjoitti:
ai kaasua ja jarrua yhtäaikaa?
tästä sen taas näkee minkä vuoksi mopoikä tulisi nostaa 20 ikävuoteen.
- dfg3
no kytkin pohjaan tietenkin...f
- pera12345678910
No ehkä laitat kytkimen pohjaan ja painat niitä jarrujas, kusipää!
- lllllllllllölölö
ai jos auto edellä ajaa esim 40 ja mulla kiihtyis helposti ohi, niin laitan kytkimen hetkeks pohjaa koska en mee nii lujaa kuitenkaa et pitäs jarruttaa?
- dfg15
lllllllllllölölö kirjoitti:
ai jos auto edellä ajaa esim 40 ja mulla kiihtyis helposti ohi, niin laitan kytkimen hetkeks pohjaa koska en mee nii lujaa kuitenkaa et pitäs jarruttaa?
just niin.
niin aina ite teen. - dfg15
lllllllllllölölö kirjoitti:
ai jos auto edellä ajaa esim 40 ja mulla kiihtyis helposti ohi, niin laitan kytkimen hetkeks pohjaa koska en mee nii lujaa kuitenkaa et pitäs jarruttaa?
tarkotin et pelkkä kytkin pohjaan *.
- siis..
dfg15 kirjoitti:
just niin.
niin aina ite teen.pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit! - Monkibomber_93
siis.. kirjoitti:
pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit!Käypä vetämässä kakstahdilla moottorijarrutusta 70km/h vauhdeista kuvailemallasi tavalla ja tuu sit itkemään ku mopedi leipas.
- pertti873673
siis.. kirjoitti:
pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit!Tos kyl lukee ETTEI saa tehä moottori jarrutusta ja kuule ku tekee tollee su sanomal taval kovas vauhis nii kyl siin mopo leippaa ja pahasti!
- Huumorintajun omaava
Monkibomber_93 kirjoitti:
Käypä vetämässä kakstahdilla moottorijarrutusta 70km/h vauhdeista kuvailemallasi tavalla ja tuu sit itkemään ku mopedi leipas.
Niin ja teille huumorintajuttomille pelleille tiedoksi, että siis.. kommentti oli kirjoitettu täysin läpällä :D Voi näitä pöljiä, joilla ei oo yhtään huumorintajua....
siis.. kirjoitti:
pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit!Mitä sää oot tääl kutsumas muita idiooteiks ku saat ite mopon LEIPASEEN KIINNI PARHAITEN! FU !
- Jutustelija1
Joo nyt ei kannata leipoa mopojaan kun kausi alkaa olla parhaimmillaan. Ei moottori jarrutusta kannata toteuttaa konetta rääkkäämällä. Mutta normi jarrutus jossa koneen annetaan hillitä menoa on ok.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html - Anonyymi
siis.. kirjoitti:
pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit!Voi vittu olet autisti
- Anonyymi
Monkibomber_93 kirjoitti:
Käypä vetämässä kakstahdilla moottorijarrutusta 70km/h vauhdeista kuvailemallasi tavalla ja tuu sit itkemään ku mopedi leipas.
Jep😂😂
- Anonyymi
siis.. kirjoitti:
pöllöt! parhaiten moottorilla jarrutetaan kytkemällä ajossa suoraan ykkönen päälle jolloin kone
puskee vastaan voimakkaasti ja jarrutus oikeasti tapahtuu, muu rasittaa vain konetta. kytkintä
ei tietenkään käytetä moottorijarrutuksen kanssa koska se aktivoi vaihteiston pois idiootit!Olen kerran nähnyt, mitä tapahtuu, kun vetää ykkösen päälle vauhdissa. Heitti poikittain vastaantulijan kaistalle ja mäjähti talon seinään. Kyseessä oli henkilöauto.
- Anonyymi
Huumorintajun omaava kirjoitti:
Niin ja teille huumorintajuttomille pelleille tiedoksi, että siis.. kommentti oli kirjoitettu täysin läpällä :D Voi näitä pöljiä, joilla ei oo yhtään huumorintajua....
AHHAHAHAH vittu että naurattaa vitun apina
- Anonyymi
Monkibomber_93 kirjoitti:
Käypä vetämässä kakstahdilla moottorijarrutusta 70km/h vauhdeista kuvailemallasi tavalla ja tuu sit itkemään ku mopedi leipas.
Tee vaikka 4 tahdilki noi nii sul o mäntä kuussa
- elikkä
päästät kaasun, painat kytkimen pohjaan ja jarrutat molemmilla jarruilla. muista et kakstahtisilla ei saa tehä moottorijarrutusta
- hyhg
..lasketanko se moottorijarrutukseksi jos vain VÄHÄN löysää kaasua että vauhti laskee..?
- sasadas
hyhg kirjoitti:
..lasketanko se moottorijarrutukseksi jos vain VÄHÄN löysää kaasua että vauhti laskee..?
nii saako vähän höllätä kaasua koska ainaki jotkut esim pv:llä löysää vaa kaasua ku hiljentää..?
- fhhtdbbd
sasadas kirjoitti:
nii saako vähän höllätä kaasua koska ainaki jotkut esim pv:llä löysää vaa kaasua ku hiljentää..?
..teen itsekkin usein näin, onko tää oikeasti haitaksi moottorille..?
- uftu
fhhtdbbd kirjoitti:
..teen itsekkin usein näin, onko tää oikeasti haitaksi moottorille..?
Kyllä se on haitallista, mutta ite teen sitä silti.
- yläfemmamoro
sasadas kirjoitti:
nii saako vähän höllätä kaasua koska ainaki jotkut esim pv:llä löysää vaa kaasua ku hiljentää..?
kaasuahan saa höllätä, ei tarvii ajaa koko aja täyskaasulla :D mut jos päästää sen kokonaan nii kannattaa vaa vetää kytkin pohjaan, tässä vähän lisätietoa
Moottorijarrutus tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorilla jarruttamista. Ajossa laitetaan kytkin pohjaan, vaihde pienelle ja kaasu pois. Sitten kytkintä päästettäessä alkaa takarenkaan liike pyörittää moottoria, ja saa kierrokset nousemaan seka vauhdin hidastumaan. Toisin kuin 4-tahtisilla, voimakasta moottorijarrutusta tulee ehdottomasti välttää 2-tahtimopolla. Öljyn saaminen pienenee minimiin, vaikka kierrokset nousevat. Pitemmän päälle kone väljistyy ja kylmänä voi leikata suoraan kiinni.
kopioitu motot.net-sivustolta
- kokemuksella
Jaaha. Pakko sanoa oma sanaseni tännekin kun lievästi huvittuneena saa näitä aina lukea. Aina kun sanotaan että moottorijarrutus kuluttaa moottorin nii kyllä ne kytkinosatkin sitä jatkuvasti runkatessa kuluu. Itse tiedän toki tämän että 2-tahtinen ei siedä kovia, pitkiä moottorijarrutuksia, mutta jos vauhtia pitää hidastaa siksi että auto on edessä ni ei muutakun kaasu pois ja tarvittaessa jarrua. Tai en tiedä mitä kisaviriteinipoikia nää taas on mut lepposaa ajoa ku ajelee eikä kone huuda kokoajan nii 4 vuotta oon tällä tavalla menny ilman kiinnileikkaamisia. Pitkissä alamäissä sillontällön antaa pikkasen kaasua että öljy virtaa mielummin ku rullailee kytkimen kanssa kilometrejä...
- sekopää74
kaasu pohjaa vaa, mitää jarrutuksia. hyökkäys on paras puolustus, kaasu on paras jarru :)
- saksipu
miten skootterilla tapahtuu tämä moottorijarrutus ja miten sen voi estää?
- ....
Skootterissa ei vaihteita niin ei kannata ressaa...
- Jutustelija1
Itse olen kyllä jarrutellut koneella 80-luvulta alkaen eikä koskaan ole leiponut.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r- tfjttuyfgioy
kai tajuut että 4-tahdilla voi moottorijarruttaa huoleti kun taas 2-tahdilla ei
- HarleyTyttö
Minä en tajua, voisitko selventää ????
Mitä tämä moottorijarrutus rasittaa leipomiseen asti ?
Mäntää / pytyn seinämiä ?
Alakerran laakereita ?
Miksi ? - Jutustelija1
Hei HT, kai ne sitä tässä valittelevat ettei 2T saa voitelua moottorijarrutuksen aikana ja siksi leipoisi. Mutta ei ainakaan nuo joilla itse olen ajellut ja paljon olenkin ajellut niin ole leiponeet.
Siis eivät tietenkään nelarit mutta eivät liioin kaksarit.
Järkeähän toki aina saa ja pitää käyttää. Mutta jos tarvetta on niin sitten kytkin pohjaan ja jarruilla vauhtia hiljaisemmaksi. Sitten ei ainakaan leivo.
Heille joilla tuntuu kaikki leipovan niin muistutuksena että sitä öljyä pitää muistaa laittaa ja se ei saa koskaan loppua edes hetkeksi. Minulla ei ole leipunut ja aina olen öljyt muistanut.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html - huoh_
Tulin ensimmäistä kertaa tälle palstalle, kolmas viestiketju jota luen. Kaikissa mainostetaan näitä mattiviikatteita..
- Jutustelija1
Joo Viikate ja kurko sekä Thaimaan henkilöt dominoivat palstaa aika rankasti, käy täällä toki muitakin satunnaisesti.
- höpö_hopö_123
kyllä se 2-tahti voitelee ihan hyvin jos jarruttaa moottorilla. kunhan ei 50km yhteen menoon mootorilla jarrutta. :D kyllä se niin sanottu tyhjäkäynti voitelu tulee männälle. kunhan tankissa on bensaa. ei 2t lopeta samalla tavalla poltoaineen syöttöä kuin suoraruisku kone (autot).
- näin_meillä
Just näin, varsinkin kun tässä puhutaan hetkellisestä jarrutuksesta hitaamman ajoneuvon takana. Parin sekunnin moottorijarrutuksella vauhtia vähän pois, ja sittenhän jo haetaankin sopivaa vaihdetta uuteen nopeuteen, ja aletaan ajaa kaasu päällä. Jarrut säästyy ja bensaa myös, eikä varmasti kärsi moottori yhtään.
- Niin_se_on
taitaa muuten samalla polttaa pois "ylimääräisen" bensahöyryt putkesta. joten vain hyötyä taitaa olla jos ei paina kytkintä ja jarruta paloilla. moottori jarrutus on luonnollinen osa ajamista.
paitsi jos: ajat auton perässä ja tökkäset siinä alemman vaihteenkoteloon niin että moottori viheltää ja mopo pysähtyy kuin jarruttaisit äkkijarrutuksen. se on huonoksi kaikille moottoreille.
murre eroja on suomessa, joten rullausjarrutus ja moottorijarrutus on sama asia jossain tai tarkoittaa samaa, mutta toisaalla ihan eri asiaa.
-rullausjarrutus on kun vaihdetta ei vaihdeta alemmaksi kun kaasu tiputetaan nolliiin, aiheuttaen tasaisen hidastumisen.
-moottorijarrutus käsitetään usein, niin että kun kaasu tiputetaan nolliin vaihdetaan myös vaihde pienemmälle, jolloin hidastuminen on kuin jarruttaisi.
kumpaa alkuperäinen kysyjä tarkoittaa? - Jutustelija1
Itse ainakin tarkoitin että lasketaan vain kaasu pois ja annetaan hidastua luonnollisesti. Ei toki niin että survotaan pienempää holtittomasti sisään.
- Niin_se_on
esim. kuorma-autossa moottori jarrutetaan pienemmällä vaihteella ja pakokaasujarrulla. jos samaa hommaa yrittää mopolla on muuten varmasti moottori paskana. on sama onko 2t vai 4tahti.
rullaaminen on jännä juttu.
vakio skootterissa koko hommaa ei voi tehdä. mutta kaasun vahentäminen aloittaa automaatisesti moottori jarruttamaan ja kun on vauhti tippunut menee vapaalle rullaamaan. kun on tuo keskipakovoima kytkin härdelli takana. mutta manual mopossa voi rullata tyhjäkäynnillä ja hidastaa vauhtia juuri kytkintä nostamalla. muuten vähentää todella paljon poltoaineen kulutusta. saman voi tehdä skooterilla jos laittaa pakko erottajan "takalaippaan". ym.. tulee manual kytkin variaatori vehkeessä. - mopomies3
Jutustelija1 kirjoitti:
Itse ainakin tarkoitin että lasketaan vain kaasu pois ja annetaan hidastua luonnollisesti. Ei toki niin että survotaan pienempää holtittomasti sisään.
Luulen, että tässä nyt puhutaan juuri tuosta kaasun pois ottamisesta. Eikä kovin pitkäksi aikaa, Mopolla jonkin verran ajaneena käytin aina ensin tätä moottorijarrutusta, jos ei tarvinnut tehdä akkipysähdystä. Turha ruveta säätämään kytkimen ja vaihteiden kanssa, jos kaasun höllääminen riittää.
- mootorijarrutus
Kuule mitäs jos laitat jalan pyörän pinnojen väliin, mieluummin etupyörän johan jarruuttaa, tai kypärä edellä edessä ajavan kuorma auton perälautaan johan jarruuttaa, kakstahti öljyllä voitele moposi satula niin on liukkaampi lähtö, ääliöitä kaikki mopo rakkulat.
- Jutustelija1
Moottorijarrutus - Roottoriparrutus ;-)
- schnabel
Kaasu pois vaan, ei haittaa mitään. Jos vauhti tippuu niin etteiu kone vedä niin pienempää pesään.
Kytkimeen kosketaan VAIN vaihtaessa tai pysähtyessä. - Jju
Mitä vittua sä selität. Kytkin pohjaan ja vähän jarrutat etu tai takajarrulla tai vaikka molemmilla
- Anonyymi
Mopoilijoille jotka saattaa lukea tätä, moottorijarrutus 2-tahdilla ei ole niin vakava juttu että sitä tarvis kokoajan varoa. Ei se vaurioita sylinteriä tai laakereita millään tavalla jos nyt moottorijarrutat muutaman sekunttia tai vähän pidempääkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593275Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971020- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835