Kaasuttimien synkronointi

custom

Osaisiko joku kertoa mitä vaikutusta käyntiin on jos kaasuttimet eivät ole aivan synkassa?
Tietty teho vähenee ja käyntihäiriöitä mutta minkälaisia?

19

29472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MoTo

      Alakierroksiinhan se synkka lähinnä vaikuttaa. Kun kaasukahvaa käännetään niin polttoaineen syöttö siirtyy pääosin pois tyhjäkäyntipiiriltä.
      Paha epäsynkka aiheuttaa sen että kone ei reagoi kaasuun herkästi vaan "empii" ja siten alakierrosten teho pienenee.

      • ville

        Tyhjäkäynnillä tuntuu että yhden sylinterin työtahdin aikana kierrokset nousee 100rpm... Onko tuo oire että ei ole synkassa? Muuten pelittää hyvin. Heijaa vain tyhjäkäynnillä.


      • MoTo
        ville kirjoitti:

        Tyhjäkäynnillä tuntuu että yhden sylinterin työtahdin aikana kierrokset nousee 100rpm... Onko tuo oire että ei ole synkassa? Muuten pelittää hyvin. Heijaa vain tyhjäkäynnillä.

        tai sitten kyseisen sylinterin kaasarin luistikalvo venynyt tai jousi väsynyt. Nostaa siis liian herkästi neulaa ja antaa soosia sieltä kautta ja kierrokset nousee.


    • 330d ja hajis

      siitä, että kone käy tyhjäkäyntiä omituisesti. Siitä ei kuulu tasainen (siis nelikoissa) surina.
      Muuten edellisessä jonkun viestissä on ne oireet kohdallaan.

      • custommi

        Onkos kellään kokemusta Intikka 1400 synkronoinnista? Pyörässä vähäsen samoja tyhjäkäyntioireita mitä mainittu täällä. Voiko ite ruuvailla vai kantsiiko suosiolla viedä ammattilaiselle?


      • pajattaja
        custommi kirjoitti:

        Onkos kellään kokemusta Intikka 1400 synkronoinnista? Pyörässä vähäsen samoja tyhjäkäyntioireita mitä mainittu täällä. Voiko ite ruuvailla vai kantsiiko suosiolla viedä ammattilaiselle?

        hep hep!
        säätö ei oo hankala jos joku sen sulle näyttää.
        opit nopeempaa.ilman mittareita et voi saaha kohilleen.säädetään vaijereilla.pystyt tekeen tarkistuksen purkamatta mitään paitsi 2 ruuvia imusarjoista mihin laitetaan letkut kiinni.jos joutuu säätään niin tankki pois ja irtotankki esim limupullosta tai jostain muusta.maltti on valttia.(on se ruuderi muuten oikeesti työläs verrattuna hondaan.)


      • 330d ja hajis
        pajattaja kirjoitti:

        hep hep!
        säätö ei oo hankala jos joku sen sulle näyttää.
        opit nopeempaa.ilman mittareita et voi saaha kohilleen.säädetään vaijereilla.pystyt tekeen tarkistuksen purkamatta mitään paitsi 2 ruuvia imusarjoista mihin laitetaan letkut kiinni.jos joutuu säätään niin tankki pois ja irtotankki esim limupullosta tai jostain muusta.maltti on valttia.(on se ruuderi muuten oikeesti työläs verrattuna hondaan.)

        säädetä? Siis ethän puhu kaasuvaijereista? Jos puhut niin silloin ei varmasti säädetä niistä! Asetuksethan muuttuvat kun tankoa käännellään! Yleensä kaasuakselilla on ruuvit joilla säädetään läpän asentoa jolla sit säädetään ne aukeamaan yhtä aikaa. Tuntematta tarkemmin ko. tapausta en voi tietenkään olla varma että kertomasi tapa ei olisi oikea, mutta tuntuu oudolle.....


      • shadow
        330d ja hajis kirjoitti:

        säädetä? Siis ethän puhu kaasuvaijereista? Jos puhut niin silloin ei varmasti säädetä niistä! Asetuksethan muuttuvat kun tankoa käännellään! Yleensä kaasuakselilla on ruuvit joilla säädetään läpän asentoa jolla sit säädetään ne aukeamaan yhtä aikaa. Tuntematta tarkemmin ko. tapausta en voi tietenkään olla varma että kertomasi tapa ei olisi oikea, mutta tuntuu oudolle.....

        intikassa on kaasareiden välissä vaijeri.
        (kaasuttimien väli 20-30 senttii,sylinteri välissä).
        en tarkota kaasuvaijereita,ne on sitte erikseen.


      • 330d ja hajis
        shadow kirjoitti:

        intikassa on kaasareiden välissä vaijeri.
        (kaasuttimien väli 20-30 senttii,sylinteri välissä).
        en tarkota kaasuvaijereita,ne on sitte erikseen.

        Sitten oli ihan oikein....:)


    • shadow

      ainakin 2-sylinterinen rupee tärisemään,jos ei oo kohillaan.kantsii tarkistaa kohtuu helppo homma.
      tai käytä liikkeessä niin kattoo siellä.
      säästää polttoainekuluissakin jonkun verran.

    • Susanna

      Jos kaasarit ovat kunnolla epäsynkassa niin pahimmillaan voi seurauksena olla kampiakselin katkeaminen..........

      • Aika mies

        Soopaa. Synkan vaikutus käy olemattomaksi kun annetaan vähänkin enemmän kierroksia. En ole kuullut että kampiakselia saisi poikki epäsynkan vuoksi.


      • Susanna
        Aika mies kirjoitti:

        Soopaa. Synkan vaikutus käy olemattomaksi kun annetaan vähänkin enemmän kierroksia. En ole kuullut että kampiakselia saisi poikki epäsynkan vuoksi.

        GT 750 vesisusnan kampura katkesi. Pitkäaikainen luistien epäsynkka rasittaa koska kampura on suunniteltu toimimaan tasaisessa rasituksessa. kyseisen susnan kohdalla tilanne oli sikäli pahempi koska akseli on koottavaa mallia. Sama ongelma on joskus tullut esiin myös ysikawoissa.

        Melkein aikablondi
        Susku


      • Aika mies
        Susanna kirjoitti:

        GT 750 vesisusnan kampura katkesi. Pitkäaikainen luistien epäsynkka rasittaa koska kampura on suunniteltu toimimaan tasaisessa rasituksessa. kyseisen susnan kohdalla tilanne oli sikäli pahempi koska akseli on koottavaa mallia. Sama ongelma on joskus tullut esiin myös ysikawoissa.

        Melkein aikablondi
        Susku

        No nyt tuli oikeaa tietoa.Luistien epäsynkka on vaarallisempaa ja todellinen uhka kampuralle.Se vain johtuu luistikalvojen erilaisesta väsymisestä ja kovettumisesta eikä läppien epäsynkasta. Läppien synkka vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä ja kun kaasua vähän avataan niin kurkkujen alipaineet kasvavat rajusti ja samalla tasaantuvat. Siinä tilanteessa sitten punnitaan luistikalvojen reagointikyky.


      • VT600
        Aika mies kirjoitti:

        No nyt tuli oikeaa tietoa.Luistien epäsynkka on vaarallisempaa ja todellinen uhka kampuralle.Se vain johtuu luistikalvojen erilaisesta väsymisestä ja kovettumisesta eikä läppien epäsynkasta. Läppien synkka vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä ja kun kaasua vähän avataan niin kurkkujen alipaineet kasvavat rajusti ja samalla tasaantuvat. Siinä tilanteessa sitten punnitaan luistikalvojen reagointikyky.

        Elikkä otettaisko vielä kerran, meni tämä pieni pää jo pyörryksiin ! Kun puhutaan kaasareiden synkasta, niin tarkoitetaanko läppien synkkaa vai kaasareiden seosten synkkaa?? Jos läppien synkasta on puhe, niin saadetäänkö vaijereista vai onko oma ruuvi ? Vai säädetäänkö luistit vaijereista ja läpät ruuvista ? Entäpä muuttuuko synkronointi kovinkin helposti ( omassa 12tkm puntarissa joten tarttis ainakin huolto-ohjelman perusteella tarkistaa synkka !) Ja vielä jos saa esittää tyhmiä kysymyksiä, kannattaako ihan oikeesti yrittää itse tarkistaa tuo synkka vai viedä suoraan alan firmaan ja maksaa kiltisti julma lasku? =0(


      • 330d ja hajis
        Susanna kirjoitti:

        GT 750 vesisusnan kampura katkesi. Pitkäaikainen luistien epäsynkka rasittaa koska kampura on suunniteltu toimimaan tasaisessa rasituksessa. kyseisen susnan kohdalla tilanne oli sikäli pahempi koska akseli on koottavaa mallia. Sama ongelma on joskus tullut esiin myös ysikawoissa.

        Melkein aikablondi
        Susku

        on kaksitahtinen. Silloin tulee kysymykseen ihan eri asiat kuin nelitahtisessa. Esim. voiteluöljy kiertää polttoaineen mukana. Silti tuntuu uskomattomalta että akseli menisi poikki... Ysikawoista en kyllä ole moista kuullut. Ennemminkin ne vauriot ymmärtääkseni johtuivat keulimisesta, koska niitä kampuroita vaihdettiin myös zzr1100:kin.


      • 330d ja hajis
        VT600 kirjoitti:

        Elikkä otettaisko vielä kerran, meni tämä pieni pää jo pyörryksiin ! Kun puhutaan kaasareiden synkasta, niin tarkoitetaanko läppien synkkaa vai kaasareiden seosten synkkaa?? Jos läppien synkasta on puhe, niin saadetäänkö vaijereista vai onko oma ruuvi ? Vai säädetäänkö luistit vaijereista ja läpät ruuvista ? Entäpä muuttuuko synkronointi kovinkin helposti ( omassa 12tkm puntarissa joten tarttis ainakin huolto-ohjelman perusteella tarkistaa synkka !) Ja vielä jos saa esittää tyhmiä kysymyksiä, kannattaako ihan oikeesti yrittää itse tarkistaa tuo synkka vai viedä suoraan alan firmaan ja maksaa kiltisti julma lasku? =0(

        synkataan. Ja kaikki kalvoluistikaasuttimilla=varmaan kaikki 4-tahti pelit synkataan ruuveilla jotka löytyvät kaasuläppäakselilta. Siinä on vielä järjestys missä järjestyksessä ne säädetään ja se riippuu koneesta. Kaasuvaijerit pitää jättää rauhaan. Seoksia et saa säädettyä kuin siten että laitatat lambdat kiinni joka putken päähän. Kokonais seos saadaan helpommin putken päähän laitettavalla lambdalla ja ajamalla rullilla. Jos et ole säätänyt, en suosittele aloittamaan, koska joudut ostamaan kalliit mittarit ja sittenkin saatat saada hommat ihan sekaisin... Muistathan että aina kun säädät venat ja/tai vaihdat tulpat tasapaino saattaa muuttua.


      • Vähän stara japsi
        330d ja hajis kirjoitti:

        on kaksitahtinen. Silloin tulee kysymykseen ihan eri asiat kuin nelitahtisessa. Esim. voiteluöljy kiertää polttoaineen mukana. Silti tuntuu uskomattomalta että akseli menisi poikki... Ysikawoista en kyllä ole moista kuullut. Ennemminkin ne vauriot ymmärtääkseni johtuivat keulimisesta, koska niitä kampuroita vaihdettiin myös zzr1100:kin.

        Vanha viestiketju, mutta korjaan yhden kohdan. Minulla on CB350 Honda 1972 mallia, 4T, 2 sylinteriä. Siinä säädetään kaasuttimien synkka vaijereilla. Vaijeri haarautuu tankin alla, ja kummallekin vergaserille tulee oma vaijeri, säätöruuvit alapäässä. Ja sitten säädetään sormella tunnustellen kaasuttimien välistä, että läpät lähtee yhtä aikaa auki päin. Yksi sormi yhdellä läppäakselilla, toinen toisella, ja herkkätuntoiset sormenpäät aistivat kun liike alkaa yhtä aikaa kahvaa käännettäessä. Epäsynkan huomaa helposti: jos kone alkaa ottaan kierroksia vain toisella pytyllä niin se on aika tahmeaa prööö, ja kun molemmilla niin kierrokset röhähtää iloisesti. Useimmiten kuitenkin syynä on tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin, eihän ne vaijerit koko ajan veny. Olen sitä mopovanhusta ylläpitänyt vuodesta 1972...


    • eepi1

      mi noin 10v myöhässä aina mut tyhjäkäynti kuluu epätasaiselta römpötyseltä ja matala kierros vääntö puuttuu vaikee lähtee liikkeelle syö bensaa paljon noi korjautu kun synkkasin kaasarit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      49
      1857
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1658
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1388
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      211
      1252
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1147
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1096
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1067
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe