Tipin antamisneuvoja kaivataan?

mitenköhän

Ensimmäistä kertaa New Yorkiin lähdössä mieheni kanssa. Varasimme melko hienosta hotellista yöpymiset ja tarkoitus käydä esim hienossa ravintolassa syömässä. Kysymys kuuluukin, keille kaikille, miten usein ja kuinka paljon tuota tippiä kuuluu antaa ja jättää, ettei jätä ihan moukka kuvaa? :) Eli esim. hotellissa, jos siellä on ovimies, annetaanko hälle joka kerta jotain, kun avaa oven? miten paljon, dollari? laukkujen (mahdolliselle) kantajalle? entä taksissa? respassa varmaan ei? miten paljon ravintolassa? entä kun saavumme maahan, jos ei aluksi ole pienempää rahaa, paheksutaankohan meitä sitten heti esim ovimiehen toimesta?

20

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k

      laukkujen kantajalle n. 1$/laukku on OK määrä, ovimiestä tippaatte siinä tapauksessa että hän esim. viittoo teille taksin, joka oven avauksesta ei ole tarkoitus rahaa syytää. hotellin respassa ei tarvitse tipata, ellette koe saavanne maailmoja mullistavan hyvää palvelua jossain asiassa. taksissa tippiä 10-15% matkan hinnasta ja ravintolassa 15-20%. helppo tapa laskea tippi ravintolassa on katsoa tarjoilijan tuomasta kuitista verojen osuus ja kertoa se kahdella. rahaa kannattaa ennen lähtöä tai lentokentällä vaihtaa kaiken kokoisia seteleitä juuri esim. taksia varten. toivottavasti tästä oli apua! :)

    • Ilpo M.

      Sait tuossa jo hyvän vastauksen kysymykseesi. Lueskele vielä matkaoppaita, siellä neuvotaan maan tavoille.

      Tässä nyt samalla käytän tilaisuutta hyväkseni ja utelen, mikä on "hieno hotelli", josta olette varanneet huoneen? Paljonko oli huoneen hinta? Miten teitte varauksen, siis matkatoimiston kautta, suoraan hotellista vain nettifirman kautta?

      • alkup.kyselijä

        olipa hyvä vastaus, kiitos. Hotelli on new york palace, meidän normaaliyöpymiseen verraten ainakin hieno hotelli :) suoraan hotellista tehtiin varaus, tuli halvemmaksi paljon näin, heillä oli jokin tarjous useamman yön yöpyjälle (olisko ollut -40 prossaa per yö, jos olit useamman yön), en ikävä kyllä hintaa nyt muista. korkeammalla sijaitseva huone otettiin.


      • matkailija-x
        alkup.kyselijä kirjoitti:

        olipa hyvä vastaus, kiitos. Hotelli on new york palace, meidän normaaliyöpymiseen verraten ainakin hieno hotelli :) suoraan hotellista tehtiin varaus, tuli halvemmaksi paljon näin, heillä oli jokin tarjous useamman yön yöpyjälle (olisko ollut -40 prossaa per yö, jos olit useamman yön), en ikävä kyllä hintaa nyt muista. korkeammalla sijaitseva huone otettiin.

        Lisäisin aiemmin saamiisi hyviin neuvoihin, että hotellissa siivoojalle on tapana Yhdysvalloissa jättää n dollari/hlö/yö, mieluiten joka aamu erikseen, kun siivooja voi vaihtua eri päivinä. Rahat voi jättää esim lapun päälle, johon on kirjoitatte "For housekeeping".

        Jos käytte drinkillä jossain, tippi on 1 dollari per drinkki, ehkä kaksikin, jos kyseessä on hyvin valmistettu monimutkainen cocktail.

        Paikoissa, jossa ei ole pöytiintarjoilua (pikaruokapaikat, delit), ei tippiä tarvitse jättää.


    • on meitä

      eräillä huollet ja kun ei oma järki osaa niin vielä kysellään muilta? Ole huoleti sillä tippi on kaikissa laskuissa jo valmiina eli ei tarvitse omaa päätä käyttää. Ja ovimiehelle voi antaa taalan aina kun näkee tai ainakin ava aoven...tuskin pystytte tyhmyyttä peittämään mutta saa ainakin ovimies taaloja.

      • voi voi

        sillä tippi ei todellakaan ole merkitty joka laskuun. Kannattaisikohan sinunkin ensin käydä kyseisessä kaupungissa, ennen kuin alat täällä kirjoitteleen mitä sattuu.


      • Hyvää matkaa!
        voi voi kirjoitti:

        sillä tippi ei todellakaan ole merkitty joka laskuun. Kannattaisikohan sinunkin ensin käydä kyseisessä kaupungissa, ennen kuin alat täällä kirjoitteleen mitä sattuu.

        Kannattaako muiden tyhmyyttä täällä miettiä, kun ei itse hallitse edes tuota oikeinkirjoitusta? Tipin kyselijä mielestäni mieluumminkin osoittaa älykkyyttä, että miettii tuollaistakin asiaa. Ei se toki maailmoja kaada, antaa sitä tippiä tai ei, mutta itsekin mieluummin toimin fiksusti ja maassa maan tavalla.


      • matkailija-x
        Hyvää matkaa! kirjoitti:

        Kannattaako muiden tyhmyyttä täällä miettiä, kun ei itse hallitse edes tuota oikeinkirjoitusta? Tipin kyselijä mielestäni mieluumminkin osoittaa älykkyyttä, että miettii tuollaistakin asiaa. Ei se toki maailmoja kaada, antaa sitä tippiä tai ei, mutta itsekin mieluummin toimin fiksusti ja maassa maan tavalla.

        Laskuissa ei yleensä tosiaankaan ole tippiä valmiina.

        Joissain ravintoloissa (harvemmin kuitenkin) se on kuitenkin jo laskettu, joten kannattaa tutkia, onko siellä jo mahdollisesti "service", "service charge", "tip" tms. merkittynä laskun alalaitaan omana rivinään, ettei tippiä tule maksettu kahteen kertaan.

        Tarjoilijat ovat aika tarkkoja tipistään, kun pohjapalkkaa ei yleensä ole, joten saatavat tulla ovelle perässä, jollei tippiä ole jätetty.


      • ei mitään vaikeaa
        voi voi kirjoitti:

        sillä tippi ei todellakaan ole merkitty joka laskuun. Kannattaisikohan sinunkin ensin käydä kyseisessä kaupungissa, ennen kuin alat täällä kirjoitteleen mitä sattuu.

        joka laskuun mutta esim. ruokailut jne niin takuulla on. Ei ovimies laskua anna eikä taksikaan mutta siinä nyt normaali järjellä varattu osaa itse päättää mitä antaa...tai näköjään ei. Olen kyllä jenkkilässä asunutkin 18 vuotta että kyllä haukut väärää puuta nyt.


      • HÅ???
        ei mitään vaikeaa kirjoitti:

        joka laskuun mutta esim. ruokailut jne niin takuulla on. Ei ovimies laskua anna eikä taksikaan mutta siinä nyt normaali järjellä varattu osaa itse päättää mitä antaa...tai näköjään ei. Olen kyllä jenkkilässä asunutkin 18 vuotta että kyllä haukut väärää puuta nyt.

        mitä tulet tänne pätemään.. Anna ihmisten keskustella asiasta! Jos kerran olet niin tietävä miksi edes vaivaudut lukemaan näitä "tyhmien" keskusteluja.....


      • Asuin siellä minäkin
        ei mitään vaikeaa kirjoitti:

        joka laskuun mutta esim. ruokailut jne niin takuulla on. Ei ovimies laskua anna eikä taksikaan mutta siinä nyt normaali järjellä varattu osaa itse päättää mitä antaa...tai näköjään ei. Olen kyllä jenkkilässä asunutkin 18 vuotta että kyllä haukut väärää puuta nyt.

        Et ilmeisesti ole kahdeksantoista vuoden aikana käynyt paljoa ulkona syömässä, muuten tietäisit, ettei tippiä todellakaan ole aina merkitty ravintolan laskuun valmiiksi.

        Jos on menossa Yhdysvaltoihin ensi kertaa, ei sikäläinen tippauskulttuuri voi olla tuttua, on ihan ok kysyä täällä.

        Ei Suomessa tulisi mieleenkään esim. antaa tippiä kampaajalle, mutta Yhdysvalloissa sekin on tapana.


      • tipster
        ei mitään vaikeaa kirjoitti:

        joka laskuun mutta esim. ruokailut jne niin takuulla on. Ei ovimies laskua anna eikä taksikaan mutta siinä nyt normaali järjellä varattu osaa itse päättää mitä antaa...tai näköjään ei. Olen kyllä jenkkilässä asunutkin 18 vuotta että kyllä haukut väärää puuta nyt.

        Tippiä ei näy ravintolan laskussa, poikkeuksena ehkä, jos ruokailijoita on suurempi porukka (6-8 tai enemmän). Aikaisempi vinkki, jossa neuvotaan kertomaan kahdella veromäärä saattaa pädetä NYC:ssa, mutta sitä ei pidä yleistää muualle, sillä vero vaihtelee paikkakunnittain. (Olen asunut USA:ssa vuosikymmeniä ja käymme ulkona syömässä vähintäin kerran viikossa).

        'Tipping Tips' by Judith Elder neuvoo seuraavasti:
        food server 15-20% (moving toward 20%)
        self-serve restaurant/buffet (if partial service) 10%
        take out 1-2, 10% for great service, but no tip necessary
        cocktail/barternder 15-20% or 1 dollar/drink
        Coat check 1 dollar
        porter/sky cap at airport 2 dollars per bag
        hotel bellman/courtesy shuttle (helps with bags) 1-2 dollars per bag
        taxi, limo, paid shuttle/van 15% of total fare (20% if bag assist)
        maid service (hotel) 3-5 dollars/day up to 10 dollars

        Lisää neuvoja voi hakea netiltä 'tipping etiquette' hakusananlla.


      • Arska 59

        Olipas äärimmäisen typerä vastaus ihmiselle, joka vilpittömin mielin kyselee neuvoja. Mielesi on nyt varmaan hyvä, kun näkemyksesi näkyy kaikille? Koetko olevasi nyt entistä parempi ihminen ja kaiken lisäksi vielä eheytynyt?


    • suosittelen
    • Ilpo M.

      Vaikka tällä foorumilla on turhan paljon näsäviisastelijoita ja besserwissereitä, kysyn nyt kuitenkin vielä yhden "tyhmän kysymyksen" koskien juomarahoja. Olen itse menossa syksyllä ensimmäistä kertaa New Yorkiin ja paljon myös pohtinut tuota tippiasiaa. Entä jos ravintolassa maksan laskuni Visalla, voinko pyytää tarjoilijaa kirjoittamaan luottokortille haluamani kokonaissumman, jossa tippi on mukana? Vai onko tippi aina cashia???

      • RealPoke

        voit pyytää kirjoittamaan eli lisätä laskun loppusummaan ja näin tulee tippaus hoidettua.
        Eli ei tarvitse olla aina cashia.


      • matkailija-x

        Voit kirjoittaa kuittiin tipin määrän jonka haluat jättää.

        Tarjoilijat taitavat vain haluavat tipin käteisenä, kun ravintoloitsijat saattavat ottaa siitä käsittelykuluja, kun se tulee kortilla ja maksavatkin ehkä viiveellä tarjoilijoille kortilla maksetut. Mikään ei siis kuitenkaan estä maksamasta tippiä kortilla.

        New Yorkissa silloin tällöin on ravintoloitsija lisänyt "service charge"-rivin laskuun, ilmeisesti raviontolassa paljon käyvien turistien takia. Lisäksi olen pari kertaa saanut koneelta tulostetun laskun, johon tarjoilija on käsin lisännyt tipin loppuun, kun on kuullut meidän puhuvan Suomea keskenämme. Kerran tippi oli pyöritetty näppärästi lähelle 25%, mutta niin paljoa emme jättäneet eikä tarjoilija kommentoinut jättämäämme määrää. Vähän ärsyttikin tuo veto.

        Useinmiten tipin määrän joutuu kyllä itse ynnäämään päässään.


      • siel just ollut
        matkailija-x kirjoitti:

        Voit kirjoittaa kuittiin tipin määrän jonka haluat jättää.

        Tarjoilijat taitavat vain haluavat tipin käteisenä, kun ravintoloitsijat saattavat ottaa siitä käsittelykuluja, kun se tulee kortilla ja maksavatkin ehkä viiveellä tarjoilijoille kortilla maksetut. Mikään ei siis kuitenkaan estä maksamasta tippiä kortilla.

        New Yorkissa silloin tällöin on ravintoloitsija lisänyt "service charge"-rivin laskuun, ilmeisesti raviontolassa paljon käyvien turistien takia. Lisäksi olen pari kertaa saanut koneelta tulostetun laskun, johon tarjoilija on käsin lisännyt tipin loppuun, kun on kuullut meidän puhuvan Suomea keskenämme. Kerran tippi oli pyöritetty näppärästi lähelle 25%, mutta niin paljoa emme jättäneet eikä tarjoilija kommentoinut jättämäämme määrää. Vähän ärsyttikin tuo veto.

        Useinmiten tipin määrän joutuu kyllä itse ynnäämään päässään.

        Osaako joku sanoa kuka sen tipin saa. Onko tipit henk.kohtaisia vai jaetaanko ne illan päätteks tasan koko henkilökunnan kesken? Alettiin vaan viime reissulla miettiin, että mistä hyvästä sitä tippia tarjoilialle oikein pitäis jättää, siitä että hän ottaa tilauksen vastaan ja tuo laskun vai? Ja saliapulainen joutuu tekemään suurinman osan työstä eli tuomaan kaikki juomat ja ruuat jne?


      • matkailija-x
        siel just ollut kirjoitti:

        Osaako joku sanoa kuka sen tipin saa. Onko tipit henk.kohtaisia vai jaetaanko ne illan päätteks tasan koko henkilökunnan kesken? Alettiin vaan viime reissulla miettiin, että mistä hyvästä sitä tippia tarjoilialle oikein pitäis jättää, siitä että hän ottaa tilauksen vastaan ja tuo laskun vai? Ja saliapulainen joutuu tekemään suurinman osan työstä eli tuomaan kaikki juomat ja ruuat jne?

        Riippunee paikasta miten tipit jaetaan, esim. täältä löytyy lisää tietoa tipin jakamistavoista

        http://www.newyorkrestaurantinsider.com/july2007-tipsharing.asp


      • Check-in

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      149
      1476
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1225
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      176
      976
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      30
      925
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      178
      832
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      56
      785
    7. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      753
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      37
      656
    10. Upea nainen

      Olet upea nainen. Sinulle
      Ikävä
      31
      622
    Aihe