Amiksessa opettaminen

millaista?

Hei vaan te, joilla on kokemusta ammattioppilaitoksissa opettamisesta.

Opiskelen äikän opeksi ja suoritan alkavana vuonna opeharjoittelut.
Ajattelin, että voisin hakeutua omavalintaiseen harjoittelupaikkaan
amikseen. Olen aiemmin tehnyt jonkun verran sijaisuuksia yläkouluissa
ja tullut siellä rennon ja rempseän luonteeni ansiosta hyvin toimeen
oppilaiden kanssa. Lukio ei työpaikkana kiinnosta ainaisen yo-koepaineen
takia, joten amis voisi yläkoulun lisäksi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.

Niin, millaisia kokemuksia teillä on amiksessa opettamisesta?

Millaisia oppilaat ovat? Ja varmasti on eroja siinä, opettaako sosiaalipuolen
tyttöjä vai autopuolen poikia...? Entä onkohan yhteisten aineiden opettaminen
hankalampaa kuin ammattiaineiden, jos oppilaat kokevat esim. äikän turhaksi?
Ja joudutteko tekemään paljon oppimateriaalia itse, vai löytyykö hyviä kirjoja?
Paljonko on opetusvelvollisuus ja onko paljon korjattavaa tuntien pidon ja
suunnittelun lisäksi? Entä palkka, eikös se ole jotain yläkoulun open palkan luokkaa?
Ja summa summarum: Oletteko amiksen opeja ihan "omasta tahdostanne", vai
haluaisitteko johonkin muuhun kouluun, jos olisi tilaisuus?

Siinäpä oli joitakin kysymyksiä. Olisi kiva, jos saisi vastauksia edes joihinkin,
ja toki muutakin voi kertoilla! Kiitos paljon jo etukäteen!

7

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen amisope

      Olin kolme vuotta opettamassa äidinkieltä sähkö- ja kuljetusalan opiskelijoille. Koetan vastata kysymyksiisi oman kokemukseni kautta. Varmasti kokemukset vaihtelevat riippuen alasta ja koulusta.

      Millaisia oppilaat ovat? Ja varmasti on eroja siinä, opettaako sosiaalipuolen
      tyttöjä vai autopuolen poikia...?
      - Opiskelijat olivat pääsääntöisesti mukavia. Toisaalta jotkut ryhmät olivat levottomia ja hankalia. Täytyy muistaa se, että amikseen tulevat kaikki yläkoulun "raggarit". Kuitenkin 98 % kanssa tuli mukavasti toimeen. Oppilaiden kanssa täytyy olla huumorintaju kohdillaan.

      Entä onkohan yhteisten aineiden opettaminen
      hankalampaa kuin ammattiaineiden, jos oppilaat kokevat esim. äikän turhaksi?
      -Valitettavasti äidinkieli oli opiskelijoille (ainakin sähköalan) vastenmielisimpia aineita. On todella hankala saada opiskelijoita motivoitumaan, koska yhteiset aineet ovat tietenkin täysin turhia! On turha asettaa itselleen huimia oppimistavoitteita sähköalalla, koska monilla on luki- ja kirjoitusvaikeuksia. Tärkeintä on, että oppii tulevassa ammatissa vaadittavat teksti- ja suulliset taidot.

      Ja joudutteko tekemään paljon oppimateriaalia itse, vai löytyykö hyviä kirjoja?
      -Itse en löytänyt sopivaa sähköalalle sopivaa kirjaa, kannattaa itse laatia materiaalia eri oppikirjojen pohjalta. Muilla aloilla saattaa olla parempia kirjoja.

      Paljonko on opetusvelvollisuus ja onko paljon korjattavaa tuntien pidon ja
      suunnittelun lisäksi?
      -Äikässä 20,5 h/viikko ja työmäärä yhteensä sama kuin yläkoulussa.

      Entä palkka, eikös se ole jotain yläkoulun open palkan luokkaa?
      -Palkka sama kuin lukiossa. Katso palkkataulukot...

      Ja summa summarum: Oletteko amiksen opeja ihan "omasta tahdostanne", vai
      haluaisitteko johonkin muuhun kouluun, jos olisi tilaisuus?
      -Työ oli ihan kivaa, mutta mielestäni ei tarpeeksi haasteellista itselleni. Monet tosin ovat viihtyneet amiksissa koko ikänsä, riippuu ihan koulusta. Olen nyt muissa opetustehtävissä, mutta palaan ehkä jossain vaiheessa takaisin amismaailmaan :)

      • Aloittaja____

        ...vastauksestasi sinulle sähköalan ex-ope. Kiva kuulla, että ihan suhteellisen posiitiivisia kokemuksia on tuosta amiksessa opettamisesta.

        Lisää näkökulmia otetaan toki niin ikään kiitollisuudella vastaan. :)


      • kakaroita kaikki tyy
        Aloittaja____ kirjoitti:

        ...vastauksestasi sinulle sähköalan ex-ope. Kiva kuulla, että ihan suhteellisen posiitiivisia kokemuksia on tuosta amiksessa opettamisesta.

        Lisää näkökulmia otetaan toki niin ikään kiitollisuudella vastaan. :)

        Heippa, Itse olen oppilaana amiksessa. Täytyy vaan sanoa, etä kyllä sen näkee miten perseestä on opettaa amiksessa. Nykyajan nuoret on ihan pentuja. Ensimmäinen vuosi vois olla kasvatusoppia ja sitten vasta opetusta! :) :) :) !


      • lyhestä virs kaanis

        Osaisit sanoa oleellisen lyhyemmin.
        Äidinkielen ja yleisaineiden opetus ja liikunna opetus poistetiin
        Aikkareista 90-vlun alussa syyn tiedätte. ( laskettiin Miljoonat mk Suomessa)
        No jossain määrin äidinkieltä opetetaan niin hyvin suppeasti tai tutkinnoissa!
        Suomen kielen opetus on luku sinänsä Mamuille.

        En ole koskan tainnut palkata maisteritasoista siihen tehtävään, Traden./ekonomit/KTM
        tms sitä hoitaa usein ammatillisten aineiden sisällä.


    • Libom

      Heipsistä!

      Huomasinpa vasta nyt viestisi, mutta en malta olla vastaamatta. Olen opettanut n.15 vuotta niitä autopuolen poikia ja täytyy sanoa, ettei siihen määrään ole sattunut kuin muutama tyyppi jota ei halua tavata. Pääsääntöisesti ihan fiksua porukkaa. Kyllä ne ottaa sen lakin pois päästä luokassa, kun huomauttaa ja eivätkä puhu v****u pe***le. Ja melkoisen harvinaisia ovat häiriötekiät oppitunnilla. Väittäisin, että parempi tilanne kuin ya:lla. Nykyisinhän amikseen hakeutuu hyvin opiskelijoita ja tämä näkyy positiivisesti kaikella tavalla. Ainakin meidän oppilaitoksessa autopuoli on suositumpi kuin sähköpuoli. Tänä vuonna 2.5 hakijaa/aloituspaikka. Ja itsestä se on loppupeleistä kiinni, rempseä luonne on melkein vaatimus. :-)

      Eli jos amis kiinnostaa, sinne vaan. :-)

    • P = U x I

      Edes AKK duunia, niin osaat kysyä olleellisia.

    • entinen kyvytön

      Jos olet niin osaat vastata poikein!
      Kun Sinulta kysytään. mitä teet tai millaista se on.
      Osaat vasta oikein ja lyhyesti. Kolmalla sanalla!

      Kyvytön opettaa haluttomille tarpeetonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe