Miksi hommataan koiria

pentukurssilaiset

jos ne eivät oikeasti kiinnosta. Ihmiset tulee hermoheikkojen epäsosiaalisten fifiensä kanssa koirapuistoon (itsellä myös "fifi", tiibetinterrieri) ja taivastelee siellä koiraansa ja sen käytöstä. Itse olen huomannut esim. Cesar Milanin ohjeet oikeinkin käyttökelpoisiksi ja mainitsin asiasta eräälle naiselle joka kysyi neuvoa. Sanoin etten ole ammatiltani kouluttaja, mutta suosittelen lämpimästi katsomaan esim. koirakuiskaaja (myös kirjana) tai isännän ja koiran käytöskoulu-uusintoja. Täti oli ihan silmät selällään eikä ollu ikinä kuullutkaan.....
Ei nyt sillä että koiran omistaminen edellyttäisi jotain etologian opintoja, mutta jotenkin ihmisten uusavuttomuus hämmästyttää ja se että tietoa ei hankita vaikka sitä olisi kyllä tarjolla. Pitipäs avautua koirapuistoreissun jälkeen, jossa tuli peräkkäin 2 hermoheikkoa cotonia....argh.

6

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wuffuw

      Niinpä niin ;)
      Vähän sama asia kuin lasten kasvatus, lapset tuntuvat elävän jossakin perheissä kuin pellossa nykyään...ei mitään kuria, ei sääntöjä ym.
      Koiran kasvatuksessa pätee aikalailla samat säännöt kuin lasten kanssa, levottomia ja käytöshäiriöisiähän niistä tulee jos ei opeteta ns. tavoille. Rajat pitää olla.
      Itsellä on 3 lasta ja koira. Lapsilla ei ole lupa hyppiä silmille eikä myöskään koiralla...jokainen tietää oman paikkansa.

      Kai nämä pikku fifien omistajat luulevat että oikea tapa rakastaa koiraa on lelliä se piloille :D Koira se on pienikin koira, ja jos ei osaa kasvattaa koiraa oikein ei kannattaisi koiraa hommatakaan.

      Koirakuiskaaja on kyllä hyvä ohjelma, siitä saa paljon hyviä vinkkejä :) (vaikkei itellä ongelmakoiraa olekaan)

    • Mösseri

      Itsekin suosittelen kaikille lämpimästi Cesar Milanin ohjeita. Itse lainasin koirakuiskaaja dvd:itä kirjastosta kun olin koiraa hankkimassa, ja hyvin on kasvatus sujunut. Tällä hetkellä jo yli vuoden ikäinen bokseri-poika, eikä ole ongelmaa vetämisestä, tai agressiivisesta käytöksestä muita uroksia kohtaan. Saan olla ylpeä siitä koirapuistossakin. Ärsyttää oikein, kun jotkut ihmiset pistää ongelmat koiran rodun/sukupuolen piikkiin. "No kun se kerran on uros, niin ei se muista uroksista tykkää, niinku ei muutkaan yleensä." "Tälle rodulle on ominaista tällainen hihnassa vetäminen, se vaan on niin ylivilkas kullannuppu".
      Joopa joo....

      • piiripienipyörii

        Samaistuin sun tekstiin.Olen ystävällisesti neuvonut ihmisiä tutustumaan koirien ele-kieleen jne.kun jotkut koirien omistajat eivät näytä ymmärtävän koiristaan mtn.Jotkut jopa tietää kaiken näyttelyistä,kilpailu- säännöistä,tokosta,agista ym.Koira osaa kaikenlaisia temppuja(jos osaa).Siltikään heillä ei ole hajua koiran omasta elekielestä pätkän vertaa,ja suutahdellaan koirapuistoissa muille koiranomistajille.Kun hänen Fifinsä saa välillä hammasta,että kyllä on muiden koirat huonosti kasvatettu.Vaikka Fifi kävelee rinta rottingilla, ja väjäämättä machoilee,ja haastelee muita uroksia/narttuja.
        Yhdellekkin kahden dalmatialaisen omistajalle,jolle työskentelin lyhyen aikaa hänen tilallaan.Sanoin että hänen koiransa on pelko aggressiivisia,ja omistajan mielipide oli"niillä on kylmä".Syy miksi työsuhde jäi lyhyeksi oli että nämä sen herra enkeli dalmis nartut lensivät minun koiran pentuni päälle päivittäin,eikä omistaja edes korvaansa loksauttanut vaikka vieressä seisoi.Ei edes komentanut koiria.Samaisen ihmisen pikku-terrieri roikkui minun pentuni niskavilloissa koko ajan,kun koirani yritti seurata minua tehdessäni tilatöitä. Minun koirani on isokokoinen pentu,ja lopulta sille riitti.Se oli kropallaan yrittänyt viestiä,ja varoitellut terrieriä sen rasittavasta käytöksestä.Minä olin yrittänyt puuttua asiaan,mutta pikku-terrieri ei ketään uskonut.Niinpä pentuni pisti sen maihin ärjäisten,ja sai sen rauhoittumaan( pikku-koiran käytöstä siis oli jo jatkunut useamman päivän.)Omistajan ystävä näki tapahtuman,ja minun koirani leimattii siis "pentuni"silloin 4kk. tappaja-koiraksi,ja sanottiin että jos kerran vielä näkyy vastaavaa niin tämä omistaja heittää pentuni seinään.Lopetin työt kyseisessä paikassa :) Ymmärtänette varmaan... Voi kun ihmiset näkisivät vaivaa koiriensa vuoksi,ja sen he tekisivät..jos todella rakastaisivat,sillä koiran luonnollisten/niiden oikeiden tarpeiden täyttäminen on sen fyysisille,ja psyykkiselle kunnolle elintärkeää.. cecarin sanoi"liikunta,rajat,rakkaus,ja tässä järjestyksessä".


    • asphyxiated

      ei pidä uskoa sinisilmäisesti. Kyseinen tyyppi käyttää sähköpantaakin. On sitä parempiakin keinoja kouluttaa koiraa kun Milanin konstit. Victoria Stillwellin medoteja sensijaan kannattaa noudattaa.

      • joopjoop

        Jokainen varmaan aikansa asioita tutkittuaan löytää sen omalle tempperamentilleen sopivan koulutustyylin, jos siis vaivautuvat asioita tutkimaan. Itse en tykkää yhtään Cesarista, jolla on enempi rangaistuslähtöinen koulutustapa. Victoria Stilwell, Anders Hagren ja Tuire Kaimio sen sijaan ovat mielestäni koiraystävällisempiä ja siksi olenkin heiltä ottanut mallia ja saanut koulutettua kaksi hurjapäistä urosta mallikansalaisiksi. Jos olisin lähtenyt rangaistuslinjalle, olisi nyt käsissäni joko tosi uhmakkaat kiukkupussit tai alistetut apaatikot. Nyt koirani tottelevat nopeasti ja iloisina ja niiden kanssa voin kulkea missä vain pelkäämättä ongelmia.

        Koirapuistoissa tosiaan tapaa aika laajan kirjon eri tyyppisiä koiranomistajia, on välinpitämättömiä kännykkä korvalla tupakka huulessa seisoskelevia, joiden koira saa tehdä mitä huvittaa ja paskat tämä tyyppi jättää yleensä korjaamatta. Toinen ääripää on hysteerinen ylireagoija, joka pelkää jokaista ärähdystä ja nostelee koiraansa koko ajan syliinsä ja haukkuu kaikki muut koiranomistajat. Onneksi siihen väliin mahtuu monta tavallista tallaajaa, joiden koirat ovat mukavia ja leikkisiä. Sellaisten kanssa puistoilu on ihan hauskaa :)


    • löysin rantein pliis

      kun koiran pidosta on tullut niin vaikeaa näinä luvattuina uusavuttomuuden aikoina!!!!! Eli ohjetta piisaa: lue se ja se koirakirja..jee!!!! No hyvähän se tietysti on kirjoja lukea, ihan ehdottomasti mutta mielestäni se pahimmillaan lisää koiranomistajien ehdottomuutta. "Kyllä minä tiedän"-asenne on pahinta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe