Nilkan nivelsiteiden korjaus

Kokemuksia ??

Hei

Edessä ihan kohta nilkan nivelsiteiden kiristys tähystysleikkauksella. Ne katkes reilu vuosi sitten ja kun oireet jäi, niin toimenpide on edessä.
Onko täällä kohtalotovereita ?
Millainen leikkaus on teillä ollut ?
Tehtiinkö nukutuksessa vai selkäydinpuudutuksella ?
Oliko leikkauksen jälkeen kipsi vai tukisaapas ja kuinka pitkään ?
Kuinka pitkä sairausloma ?
Koska pystyi alkaa harrastamaan liikuntaa toimenpiteen jälkeen ?
Hieman tuleva hirvittää....

19

15417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katinappa

      Pyritään tekemään selkäydinpuudutuksella;ellei rakenteellisia esteitä sille ole.
      Mulla meni siihen et liian kauan jonossa niin kerkesi mennä pahaksi,jouduttiin muutakin korjailemaan.
      Mut yleisesti ns.helppo leikkaus.Tottakai tarkastavat samalla ympäröivät kudokset ja vauriot kun sisään menevät,kaikkea kun ei ultralla,rtg-kuvilla tai magneetilla saa selville.
      Kipsi 4vko. Sairasloma n.6vko.
      Hyvä kuntoutus fysioterapeuteilla takaa hyvän parantumisen takaisin lenkki poluille,maltti on valttia ,korjatun nivelsiteen vetolujuus on entisensä vasta n.1v leikkauksesta.

    • luuluutitaani

      Nilkat kiristetty 5 krt avoleikkauksilla; 2 krt luukalvolla yritetty kiristää, sitten kerran reidestä siirretty jänne ja sitten molemmat vielä pohkeen jännesiirteellä korjattu (evans-leikkaus) vasta nämä viimeiset evans-leikkaukset toivoat avun ja toivotun tuloksen.

      Pari krt halunnut nukutuksen, muut 3 krt spinaalissa.

      Eka ortopedi antoi heti tukisaappaan, seuraava ei ollenkaan, vaan ainoastaan kipsiä sain pitää. Viimeiset 3 krt olen pitänyt kipsiä 2 vk tikkien poistoon saakka ja siirtynyt sitten siihen ortoosiin.

      Sairauslomat 7-9 vk niin et aina 4 vk painovaraus, 1-2 vk puolipainovaraus, sitten täysivaraus ortoosilla.

      Rauhallinen liikunta ollut sallittua ekat 6 kk kun kepeistä päässyt eroon, sitten seuraavta 6 kk reippaammin on saanut liikkua, ja vasta vuoden päästä normaalisti, jos olisin ehtinyt mutta aina pukkas uutta leikkausta...

    • nanna71

      Moikka, mulla tehtiin kyseinen operaatio tällä viikolla Suomen Terveystalossa, ortopedinä oli Jammu Öunap.

      Leikkaus sujui hyvin ja suunnitellusti. Koska jännitin kovasti sain normaalia tujumman esilääkityksen ja mut nukutettiin. Erittäin miellyttävä kokemus eikä tarvinnut laittaa hengitysputkea keuhkoihin asti. Heräsin heräämössä omalla paikallani kuten olisi herännyt yöunilta.

      Mun nilkka osoittautui erittäin löysäksi ja se yllätti jopa ortopedinkin. Lisäksi multa korjattiin peroneus brevis-jänne, joka oli osittain pitkittäin halki JA joka oli mennyt ihan littanaksi. 8 viikkoa tuli sairaslomaa ja kuulemma ihan tarpeeseen tulee.

      Sain jalkaani ns. ilmakipsi eli sellaisen walker-saappaan, jota voi täyttää ilmalla tarpeen mukaan. Saappaan saa myös auki eli voi käydä suihkussa ilman mitään hilavitkuttimia jalassa. Walker on mulla yötä päivää seuraavat 6 viikkoa jalassa. Painoa saa varata jalalle vain raajan oman painon verran eli kulkeminen kepeillä on vähän hidasta. Parin viikon kuluttua otetaan tikit pois ja samalla on jälkitarkastus. Jatkosta en vielä muuta tiedä:=)

      Sain hyvät särkylääkkeet kotiin sairaalasta sekä reseptin muutamiin särky- ja tulehduskipulääkkeisiin. Niillä olen pärjännyt tosi hyvin.

      Reippaalla mielellä vaan operaatioon, kaikki sujuu varmasti hyvin!

    • Aloittaja.

      No niin, tänään sitten olin leikkauspöydällä, nivelsiteet korjattiin, nivel oli muuten ok.
      Nyt kipsi on kaksi viikkoa ja sen jälkeen ortoosi kuusi viikkoa. Sairaslomaa on kuusi viikkoa.
      Hyvät on lääkkeet mutta pikkaisen alkaa sattumaan.
      Toivotaan että nilkasta tulee uuden veroinen ja tämä kaikki kannatti.

    • Leikkaukseen menevä

      Voiko joku viisaampi valistaa minulle mikä se Walkerin tukisaapas on?

      • luuluutitaani

        Se on sellainen muovinen tuki (sisällä pehmusteet) jota voi ottaa suihkun ajaksi pois ja muutenkin kiristää/löysyttää sen mukaan kuinka jalka turpoilee. Mulla siis kokemusta 5 krt nilkankiristysleikkauksista ja tuon ortoosin/walkerin olen saanut sitten aina viimeistään tikkien poiston jälkeen, paitsi kerran jouduin pitäämään kipsiä koko 6 vk. Toi walker on noin 100 krt parempi kuin kipsi :)


    • Tonzaaaaa

      Itselläni nilkka leikattiin torstaina. Nukutuksella toimenpide tehtiin, itselläni tosin oli ensin tähystys, ja sitten korjausleikkaus samassa leikkauksessa. Nyt on jalka kipsattu polveen asti, ja kipsi pysyy siinä pari viikkoa. Liikuntaa saan alkaa harrastamaan täydellä teholla vasta syksyllä, ennen sitä joudun vielä kävelemään toisenlaisella tuella, sen lisäksi fysioterapiaa. Itse toimenpidettä ei tarvitse hirvittää, ainakaan mikäli olet kokonaan nukutettuna. Särkykään ei ole kovin paha jälkeenpäin, nimittäin aika vahvoja lääkkeitä lääkäri määrää. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

      • -gitt-

        hei :-)
        Hieman off topic, mutta....onks kellään kokemusta peroneus brevis- jänteen halkeamasta pituussuunnassa niin, että EI hoideta operoimalla, vaan alkuun levolla, kepeillä kävely varaamatta ja taluair-nilkkatuella (ilmalasta?) ja sit neljän viikon jälkeen vesijuoksua....
        nilkasta myös FTA-ligamentti revennyt ja deltaligamentti venähtänyt. Navicularen medialiosassa pieni luukontuusio.
        Paraneeko, ja missä aikataulussa noin niinku suunnilleen....?
        Ortopedini sanoo vaan, että paranee hitaasti, ja operaatiota harkitaan vasta kuuden kuukauden jälkeen?
        Alkaa epätoivo hiipiä....
        Kiitos jo etukäteen :-)


      • kipsissäpuolikesää?
        -gitt- kirjoitti:

        hei :-)
        Hieman off topic, mutta....onks kellään kokemusta peroneus brevis- jänteen halkeamasta pituussuunnassa niin, että EI hoideta operoimalla, vaan alkuun levolla, kepeillä kävely varaamatta ja taluair-nilkkatuella (ilmalasta?) ja sit neljän viikon jälkeen vesijuoksua....
        nilkasta myös FTA-ligamentti revennyt ja deltaligamentti venähtänyt. Navicularen medialiosassa pieni luukontuusio.
        Paraneeko, ja missä aikataulussa noin niinku suunnilleen....?
        Ortopedini sanoo vaan, että paranee hitaasti, ja operaatiota harkitaan vasta kuuden kuukauden jälkeen?
        Alkaa epätoivo hiipiä....
        Kiitos jo etukäteen :-)

        Itsellä epäillään kyseistä peroneusjänteen halkeamaa. Huomenna lääkäriin kuuleen magneettikuvan tulokset. Saa nähä joutuuko leikkaukseen


      • Split
        kipsissäpuolikesää? kirjoitti:

        Itsellä epäillään kyseistä peroneusjänteen halkeamaa. Huomenna lääkäriin kuuleen magneettikuvan tulokset. Saa nähä joutuuko leikkaukseen

        Minulla on molempien nilkkojen peroniukset halki ja lri sanoi ettei leikkaa koska ne kuitenkin repee uudelleen, onkohan jollain leikatu ja sen jälkeen tulleet kuntoon?nTuliko paljon tikkejä vai tähystysleikkaus?


      • nilkka kuntoon
        Split kirjoitti:

        Minulla on molempien nilkkojen peroniukset halki ja lri sanoi ettei leikkaa koska ne kuitenkin repee uudelleen, onkohan jollain leikatu ja sen jälkeen tulleet kuntoon?nTuliko paljon tikkejä vai tähystysleikkaus?

        Mulla oikean nilkan peroneus brevis jänteessä oli lähes totaalinen repeämä pituussuunnassa, ei parantunut ilman leikkausta !! Nyt 4kk leikkauksesta nilkka fysioterapialla kuntoutettu (jatkuu vielä) toipuminen on alkanut ! Jänne piti katkaista ja yhdistää longus jänteeseen, onnistunut leikkaus...vaikkakin peroneus-hermo vihoittelee ja jalan sivuosa on tunnoton mutta nilkka kantaa ja liikkuu jo kehuttavalla tavalla ! Paskana tässä kaikessa on ollut syy-yhteys taistelu vakuutusyhtiössä työtapaturman toteamiseksi ja oikeuteni korvauksiin ! Nyt taistelu jatkuu vakuutusoikeudessa mutta tyytyväinen olen onnistuneeseen korjausleikkaukseen ! Melkein vuosi käveltiin tuon vamman kanssa johtuen tuosta vakuutusyhtiön riitelystä ! Tsemppiä toipumiseen joko ilman leikkausta tai leikkauksen jälkeen !

        Niin ja tikkejä tuli aika rivi, ei tehty tähystysleikkausta ja kipsisaapas oli jalassa reilut 8 viikkoa :/ kiitokseksi sain vielä veritulpan pohkeeseen joka todettiin kipsin poiston yhteydessä joten Marevan lääkitys napsahti puoleksi vuodeksi !!


      • nilkka kuntoon lisää
        nilkka kuntoon kirjoitti:

        Mulla oikean nilkan peroneus brevis jänteessä oli lähes totaalinen repeämä pituussuunnassa, ei parantunut ilman leikkausta !! Nyt 4kk leikkauksesta nilkka fysioterapialla kuntoutettu (jatkuu vielä) toipuminen on alkanut ! Jänne piti katkaista ja yhdistää longus jänteeseen, onnistunut leikkaus...vaikkakin peroneus-hermo vihoittelee ja jalan sivuosa on tunnoton mutta nilkka kantaa ja liikkuu jo kehuttavalla tavalla ! Paskana tässä kaikessa on ollut syy-yhteys taistelu vakuutusyhtiössä työtapaturman toteamiseksi ja oikeuteni korvauksiin ! Nyt taistelu jatkuu vakuutusoikeudessa mutta tyytyväinen olen onnistuneeseen korjausleikkaukseen ! Melkein vuosi käveltiin tuon vamman kanssa johtuen tuosta vakuutusyhtiön riitelystä ! Tsemppiä toipumiseen joko ilman leikkausta tai leikkauksen jälkeen !

        Niin ja tikkejä tuli aika rivi, ei tehty tähystysleikkausta ja kipsisaapas oli jalassa reilut 8 viikkoa :/ kiitokseksi sain vielä veritulpan pohkeeseen joka todettiin kipsin poiston yhteydessä joten Marevan lääkitys napsahti puoleksi vuodeksi !!

        Niin ja tuo epätoivoisin asia on tuon kipuilun lisäksi tuo piiiiitkä sairasloma :/ nyt 15kk tapaturmasta olen palannut töihin tai Ilmarisen työkokeiluun, saa nähdä kuinka käy !!


      • eylaaa
        nilkka kuntoon lisää kirjoitti:

        Niin ja tuo epätoivoisin asia on tuon kipuilun lisäksi tuo piiiiitkä sairasloma :/ nyt 15kk tapaturmasta olen palannut töihin tai Ilmarisen työkokeiluun, saa nähdä kuinka käy !!

        Hei. Minulla samantapainen juttu ja riita vakuutusyhtiön kanssa. Mikä vakuutusyhtiö sinulla oli? Minulla on Valtiokonttori. Yrittävät vierittää selväntyötapaturman ihan joksikin muuksi. Odottelen leikkaukseen pääsyä julkisella puolella kun en ole saanut työtapaturmaksi ja maksusitoumusta valtiokonttorilta. Aika karmeata touhua noilla nykyisillä yksityisen puolen lääkärikeskuksilla myös. Potilaita juoksutetaan kuukausikaupalla lääkärissä vaikka vaiva selviäisi heti magneettikuvista. Vaatikaa hyvät ihmisetheti mag eettikuviin pääsyä varsinkin jos on työtapaturmasta kyse. Itse täytyy olla nykyään aktiivinen kaikilta osin ja mielellään lääkärin ja lakimiehen koulutus. Itselleni on selvinnyt monta asiaa pelkästään lukemalla äitä suomi 24 palstoja.


      • kokemustalöytyy
        -gitt- kirjoitti:

        hei :-)
        Hieman off topic, mutta....onks kellään kokemusta peroneus brevis- jänteen halkeamasta pituussuunnassa niin, että EI hoideta operoimalla, vaan alkuun levolla, kepeillä kävely varaamatta ja taluair-nilkkatuella (ilmalasta?) ja sit neljän viikon jälkeen vesijuoksua....
        nilkasta myös FTA-ligamentti revennyt ja deltaligamentti venähtänyt. Navicularen medialiosassa pieni luukontuusio.
        Paraneeko, ja missä aikataulussa noin niinku suunnilleen....?
        Ortopedini sanoo vaan, että paranee hitaasti, ja operaatiota harkitaan vasta kuuden kuukauden jälkeen?
        Alkaa epätoivo hiipiä....
        Kiitos jo etukäteen :-)

        On kokemusta, kuntoutettiin pitkään, mutta tuloksetta. Lopun perin nilkka sitten petti alta ja onnistuin tasapainoa hakiessa sen taittamaan ja selkänikin tässä rumbassa rikkomaan, tällä kertaa se kyllä operoidaan, kun ei kävely ole vuoteen onnistunut ontumatta, pahimmillaan aina välillä tarvitsee keppejä. Tosin kaikkea tätä vaikeuttaa ylimääräinen luu joka on ns. kuollutta kamaa, eli siis se on niin oudon näköinen magneeteissa ja röntgeneissä, että edes radiologit tai ortopedit ei osaa sanoa, että mitä kaikkea siinä on vialla, joten voi johtua siitäkin.


    • Nilkku

      Miten, voiko nivelsideleikkauksen jälkeen liiallisen liikkumisen vuoksi toipuminen epäonnistua? Onko sellaisesta kokemusta kellään?

    • Nilkkaleikattu

      Onko kenelläkään ollut nilkan jänteen korjausleikkauksen jälkeen varpaiden tunnottomuutta?
      Kuinka pitkään jatkui?

      • Voihanhermo

        Nilkan nivelside kiristettiin 2 vko sitten ja kahden pikkuvarpaan, sähköiskut/tunnottomuus / ylituntevuus vaivaa? Onko kellään kokemusta että leikkauksessa olisi tullut hermovauriota? Kuinka hyvin se tai miten pitkällä aikavälillä hermo on korjaantunut?


    • BroadStreetBullies

      Nilkka leikattiin ennen vappua, nivelsiteet kiristettiin ja toiset ns.raknnettiin uudelleen. Heti leikkauksen jälkeen alkoi suunnaton kipu jalassa, täysin kosketusarka ja kipsiä vaihdettiin useamman kerran. Kipsi 4vkoa, sitten aircast toiset 4vkoa - sairaslomalla 8vkoa.
      Leikkauksen jälkeen tunto ei palannut lainkaan puoleen jalkapöytään, peroneus-hermo oli ottanut osumaa operaatiossa.
      Nyt 5kk ensimmäisen leikkauksen jälkeen nilkka operoitiin uudelleen (viikko sitten), hermo pätkäistiin pohkeen taa ja jalkapöytä jää tunnottomaks lopun iäks. Kipulääkkeet on kovat, kivut silti kovat. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin nilkka on kyllä tukeva ja jäykkä - muuten kyllä v*****aa :/

    • Anonyymi

      Peroneus brevis jänteessä 8 cm halkeama.Lääkäri sanpoi ,ettei ole mitään tehtävissä.
      Koipi on kipeä,ei voi juosta tai harrastaa jalkoihin kohdistuvaa kuntoilua.Olenko invalidi lopun ikääni(66 vuotias) lentopalloa harrastanut pienestä pitäen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe