Mopsin hankintaa

Puglover

Olen n.3 vuotta halunnut hankkia koiran, ja vuoden verran Mopsi on ollut suuren kiinnostuksen kohteena. Olen tutkiskellut rodun hyviä ja huonoja puolia, luonnetta, terveyttä jne. Kasvotusten en valitettavasti ole vielä päässyt kyseisen rodun kanssa, mutta aikeissa on käydä eri kasvattajilla tutustumassa koiriin.
Kysyisin teiltä mopsin omistajat ja ko. rodusta tietävät, muutamia kysymyksiä;
1.Onko uroksen ja naaraan välillä eroja, jos on niin minkälaisia? (esim. koko, käyttäytyminen)
2.Sopiiko rotu kerrostaloon?
3.Voiko rotu olla jopa 8h päivässä yksin (n. 3 krt viikossa)?
4.Sopiiko se yksin asuvalle (kuitenkin sosiaaliselle ja poikaystävän omaavalle :-D)?
5. Jos olette ottaneet mopsin pentuna, onko se ollut hankala kouluttaa sisäsiistiksi?

Kiitos etukäteen vastauksista!

15

1176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puglover

      Niin ja lisättäköön vielä sellainen kysymys että tiedättekö hintahaarukkaa sellaiselle seurakoiralle (ei näyttely)? Kuitenkin hyvältä kasvattajalta terveillä geeneillä, ei mitään pentumassatuotanto-hommia.

    • 1.Ei pahemmin.
      2.Sopii
      3.Voi
      4.Sopii,ihan samoin kun yleensäkin koira.Kunhan saa hyvän ja rodunomaisen hoidon.
      5.Omasta puolestani ei ollut.Mutta muitten puolesta vaikea vastata.

      Mopsi ei ole nykypäivänä terveimmästä päästä,joten kannattaa tarkkaan katsoa mistä ottaa.
      Kysellä kunnolla terveydentiloista,onko taustat olleet pitkä-ikäisiä ja että hengitys on vaivatonta.

      • Puglove

        todellakin aion katsoa tarkkaan taustat jne. Virossa on kuulemma nykyään terveempiä Mopseja kuin Suomessa, mutta tuntuu jotenkin riskialttiilta lähtä sieltä hakemaan. Toisaalta, jos taustat pystyy selvittään tarkasti ettei ole "massatuotantoa", niin mikäs siinä sitten. Mutta vielä ainakin vuosi menee ennenkuin olen kaikilta osin valmis Mopsin hankintaan joten on aikaa vielä etsiä sopiva paikka :-)


      • varmasti"
        Puglove kirjoitti:

        todellakin aion katsoa tarkkaan taustat jne. Virossa on kuulemma nykyään terveempiä Mopseja kuin Suomessa, mutta tuntuu jotenkin riskialttiilta lähtä sieltä hakemaan. Toisaalta, jos taustat pystyy selvittään tarkasti ettei ole "massatuotantoa", niin mikäs siinä sitten. Mutta vielä ainakin vuosi menee ennenkuin olen kaikilta osin valmis Mopsin hankintaan joten on aikaa vielä etsiä sopiva paikka :-)

        On puhtaan mopsin hinta.


      • Puglove
        varmasti" kirjoitti:

        On puhtaan mopsin hinta.

        Puhtaalla tarkoitatko rekisteröityä?
        Itse en vielä tiedä haluanko paperillisen vai paperittoman koiran. Minulle tärkeintä on koiran terveys. En aio teettää sillä pentuja enkä käyttää näyttelyissä. Haluan vain kotikoiran, rakkaan perheenjäsenen.


      • edellinen "
        Puglove kirjoitti:

        Puhtaalla tarkoitatko rekisteröityä?
        Itse en vielä tiedä haluanko paperillisen vai paperittoman koiran. Minulle tärkeintä on koiran terveys. En aio teettää sillä pentuja enkä käyttää näyttelyissä. Haluan vain kotikoiran, rakkaan perheenjäsenen.

        Papereista näkee koiran vanhempien terveyden ja muut >>viralliset>> tiedot.

        Ja muistathan sinäkin, että edes ns. kömpelön näköiset koirarodut eivät tyydy pelkkiin pikkulenkkeihin korttelin ympäri, varsinkaan jos on mahd. terve - liikuntahan on erittäin tärkeä osa terveyttä.

        Koitin kirjoittaa tämän vakavan, mutta ystävällisen, tuntuisesti :-)


      • m...
        edellinen " kirjoitti:

        Papereista näkee koiran vanhempien terveyden ja muut >>viralliset>> tiedot.

        Ja muistathan sinäkin, että edes ns. kömpelön näköiset koirarodut eivät tyydy pelkkiin pikkulenkkeihin korttelin ympäri, varsinkaan jos on mahd. terve - liikuntahan on erittäin tärkeä osa terveyttä.

        Koitin kirjoittaa tämän vakavan, mutta ystävällisen, tuntuisesti :-)

        Kuinka papereista näkee koiran terveyden??? Ei ainakaan meidän rekisteritodistuksessa ole muuta kuin kasvattaja ja sukutaulu.


      • hj7
        m... kirjoitti:

        Kuinka papereista näkee koiran terveyden??? Ei ainakaan meidän rekisteritodistuksessa ole muuta kuin kasvattaja ja sukutaulu.

        kyllä meidän sukutaulussa näkyy lonkkakuvaustulokset :P

        Mut joo,ehkä voisi sanoa asian myös näin.. papereista näkee suvun ja niitä voi sitten käydä kyttäämässä koiranetisä ;)

        Paperillista suosittelen sen takia,että yleensä paperittomissa "puhdasrotuisissa" on yl.jotain vilunkipeliä takana.. voi olla sisarusparitusta,luonnevikaa,välipentue,pentutehtailua,ei olekaan oikeasti kys.rotuinen yms. luokitellaan SEKAROTUISEKSI,eikä siis näin ollen voi käyttää virallisissa näyttelyissä tms. (moni sanoo,ettei tarvi papereita kun on vain "perhekoira",mutta monesti mieli voi muuttua ajan kanssa ja sitten harmittaa kun ei voikkaan viedä).Ja nykyään paperittomista pyydetään läh.sama hinta kuin paperillisissa -> ei pitäisi enää muutaman satasen ostossa vaikuttaa?! ja jos kerta on molemmat vanhemmat puhtaat niin miksi ei rekisteröidä? ei ne rekisteröintimaksut kuitenkaan mitään ihan älyttömiä ole! (40/70e/pentu) -> riippuen onko skl:n virallinen kennelnimen omaava kasvattaja vai ei.

        Paperillisella koiralla on sopimus,joten jos muutaman kk:n sisällä luovutuksesta tulee pennulle terveydellisiä ongelmia jonka epäillään olleen piileviä jo ennen luovutusta,pitää kasvattajan maksaa eläinlääkärikulut tms.
        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=skl pennun ostosopimus&source=web&cd=2&ved=0CDcQFjAB&url=http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/FDA52D9E-2366-4F7E-8195-39FEF004603D/0/kauppasopimus_2012.pdf&ei=KAp6T8e_FsvZ4QSOmoyADw&usg=AFQjCNFXhPIf3_k-AogOMM2JAxZ2DXcH6g&cad=rja


    • 1.mopsi uros on rotevampi ja hiukan isompi. käyttäytymisessä ei mitään eroa tai ainakaan huomattavaa.
      2.rotu ei sovi tietystikkäään niin hyvin kuin esim.kultainennoutaja, mutta kyllä mopsikin siellä pärjää.
      3.voi olla jos vaan 3kertaa viikossa sitten se olisi jo liikaa jos se joutuisi joka päivä olla 8h yksin. mopsit on sosiaallisia.
      4.tietysti sopii.
      5.meidän mopsimme oppi ensin sanomalehden päälle ja sitten ulos. riippuu tietysti minä vuodenaikana otat mopsisi minä otin marraskuussa ja ainakin silloin oppi ihan hyvin..... ;D

    • pieni kysymys vain:)

      Mä olen myös harkinnut mopsin ostoa! Rotu todella kiinnostas ja paljon oon ottanut selvää asioista.Yks asia muo kuitenkin pelottaa,koska aikasemmin ei mitään kokemusta koirista ja niiden koulttamisesta.Uskob että osaan kouluttaa koiran sisäsiistiks ja niin mutta pelkään että rupeaa rikkomaan paikkoja. Kiinnostas myös paljon että onko hankala lenkillä käydessä.

    • dislfhosirfh

      Joo mä olen kans ajetellut ottaa mopsin meille,mutta muo vaivaa toi sama kysymys!:)

    • Harkitsee

      Mekin harkitsimme mopsin ostoa. Meillä on jo villakoira tyttö, mutta tulisivatkohan ne toimeen keskenään?

      • Hengitysvaikeuksia

      • Harkitse vielä....

        "Saksan mopsiyhdistys on alkanut järjestää mopseille kuntotestejä, joka karsisi pahimmat hengitysvaikeuksista kärsivät koirat pois jalostuksesta. Kuntotestissä koiran tulee kyetä kävellä 1 km matka 11 minuutissa. Tätä pidempää matkaa tai suurempaa nopeutta testissä ei voida vaatia, sillä jo kilometrinkin kävelymatkalla ollaan lähellä hengenvaarallista tilaa joidenkin yksilöiden kohdalla."

        "Vuosina 2000-2011 tutkittiin 28 mopsin lonkat, joista 97 % oli lonkkavikaisia. Keskivaikea (D) tai vaikea (E) lonkkavika oli 68%:lla (D=54%, E=14%). Vain 1 koira oli lonkiltaan terve (B). Kuvattuja ei Suomessa ole paljoa mutta Amerikassa (OFA) on kuvattu 406 mopsin lonkat ja niistäkin 64,3 % oli lonkkavikaisia ja 0,0%:lla oli erinomaiset lonkat, kai sekin jotain kertoo... Amerikkalaisessa tilastossa mopsi on 2. huonolonkkaisin koirarotu englanninbulldogin jälkeen. "

        "Ulkonevat silmät saattavat jopa pullahtaa pois silmäkuopasta melko pienestä töytäisystä esim. kaulapannasta nykäisemisestä. "

        http://www.studio55.fi/irtiarjesta/artikkeli.shtml/1469327/professori-sairaita-mopseja-ostetaan-koska-ne-nayttavat-vauvoilta

        http://www.suomenmopsikerho.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=6 Mopseille "normaaleja" sairauksia - miten yksikään sairaus voi olla normaali!???!

        http://rantahiekkaa.wordpress.com/tag/perinnolliset-sairaudet/


        Älä tue sairasta rodunjalostusta. Villakoira on suhteellisen terve (ja vilkas) rotu, ja mopsin kaltaisten koirien "rauhallisuus" johtuu hengitysvaikeuksista ja ylikuumenemisesta, eli ne eivät voi leikkiä, peuhata eivätkä kiusata omistajaa, vaikka haluaisivatkin. Ne voivat pyörtyä kesällä palloa jahdatessaan. Kokeile elää yksi päivä pyykkipoika nenässäsi, äläkä fuskaa hengittämällä suun kautta. Haluatko tukea tällaisten koiranpentujen maailmaan saattamista?

        Jos olet hankkimassa koiraasi vain toisen koiran seuraksi, niin älä osta koko koiraa. Keskity nykyisen villakoirasi virikkeistämiseen ja lenkittämiseen (siihen saa varmasti kulumaan aikaa!). Koiralle voi hankkia kavereita ilman, että sellaisen ostaa. Pitää myös muistaa, että uusikin koira pitää opettaa sisäsiistiksi, kouluttaa, sosiaalista jne. jne. Hyvä sääntö on, että kahden koiran omistajalla kuluu koirien omistamiseen kaksinkertaisesti aikaa! Esimerkiksi nuoren ja vanhan koiran lenkit on tehtävä aluksi erikseen, jotta pentu leimautuu omistajaansa, ei vanhempaan koiraan!

        Vanhan koiran pelkoaggressioita tai huonoa käytöstä ei saa parannettua koiranpennulla. Pahimmillaan päädyt kahden ongelmakoiran omistajaksi tai lopettamaan vanhan koirasi, ettei runneltua nuorta pentua tarvitsisi antaa "pitovaikeuksien vuoksi eteenpäin".

        Harkitsepa loppuun asti.


    • ei näin!"

      Voi kamalaa :'( itekkin harkitsenut mopsia jo parivuotta, mutta aina noi terveysseikat pysähdyttää niin etten hanki sitä koskaan, se aina viivästyy.
      Taidan lopettaa nyt kyseisestä koirarodusta haaveilemisen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe