Itävallassa asuvia suomalaisia

Tirol

Olisin muuttamassa Itävaltaan ja kiinnostaisi tietää muiden kokemuksista maasta. Saksasta olen kuullut enemmänkin,mutta asuuko Itävallassa ketään, joka voisi kertoa, millaista on asua maassa, miten siellä suhtaudutaan ulkomaalaisiin ym.ym.Olen kyllä matkustellut paljon Itävallassa, joten maa on kyllä tuttu.

5

4993

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On toimintaa

Ainakin Wienissä on suomalainen pappi ja seurakuntatalo.

On muuallakin.

• Steiermark

Käytännön asioiden hoitamiseen kannattaa varata REILUSTI aikaa! Oma saksankielen taitoni ei ole mikään kummoinen ja paikallisissa toimistoissa puhutaan hyvin vähän ja huonoa englantia. Asuminen tällä on kaiken paperisotien yms. jälkeen mukavaa. Ihmiset auttavat mielellään ainakin täällä meilläpäin ja suhtautuvat todella positiivisesti. Ulkomaalaisia ympäri Itävaltaa on aika paljon,, mutta slovenia, slovakia, turkki osastoa enemmänkin. Olen huomannut suhtautumisen muuttuvan, heti kun kerron että olen suomesta. Ihmiset reagoivat positiivisemmin sen kuultuaan.

Oikein hyvä paikka elää ja olla, pois en täältä enää lähde :)

• Wienin asukki

Täällä (niinkuin varmasti monessa muussakin paikassa) suhtaudutaan ulkomaalaisiin aika varauksellisesti. Varsinkin täällä Wienissä ulkomaalaisia on todella paljon ja maahanmuutto on tuonut mukanaan ongelmia paikallisten ja ulkomaalaisten kesken. Monet ovat sitten rennompia kuultuaan että olen Suomesta. Aika moni arvaakin nappiin ja kysyy heti olenko Suomesta.

Suomella ja suomalaisilla on täällä ainakin pääosin hyvä maine. Aika moni tietää edes jotain Suomesta. Varsinkin PISA on itävaltalaisten mielessä kun ovat itse pärjänneet siinä huonosti. Olen asunut täällä kahdeksan vuotta ja vain harvoin olen kohdannut tilanteita joissa olen koennut olleeni "alakynnessä" ulkomaalaisuuteni vuoksi. Ihmiset ovat kovin erilaisia maalla ja täällä Wienissä. Nimimerkistä päätellen taidat olla matkalla Tiroliin. Yleensä täällä Wienissä teititellään mutta tirolilaiset sinuttelevat helpommin ja ovat muutenkin mielestäni wieniläisiä rennompaa porukkaa. Eipä silti, kyllä wieniläisetkin ovat kivoja, mutta vaikeammin lähestyttäviä.

Tervetuloa Itävaltaan! Kyllä meitä suomalaisia ja suomalaista toimintaa täällä riittää!

• Wienetar 82

Itse asun wienissä n. 4 vuotta.en pidä vieläkään tätä kotinani.Ihmiset on melko kylmiä wienissä...Tosin mukaviakin hetkiä on ollut paljon mutta kuitenkin...Nyt Tapasin täällä ihanan miehen ja nyt ongelma on että miten jatketaan jäänkö tänne vai lähteekö hän mukaan.Työ asiat täällä olisi paremmin kuin suomessa...mutta ikävä suomeen vaivaa niiiin paljon ;(

• Poika90

Hei,

Olen ajatellut muuttaa itävaltaan onko tietoo mistä löydän asunnon minkä hintaisia asunnot on? Mitä kannattaa otta huomioon kun muutta itävaltaan?

Kiitos jo etukäteen vastauksesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5053
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      91
      2276
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1978
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1848
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1620
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1246
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      110
      865
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      821
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      297
      799
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      644
    Aihe