Matkakertomus Santiagosta Osa 1

Zede

Matka alkoi tällä kertaa Madridista, kun aiemmin on menty Pariisin kautta. Nyt päätettiin testata Kuubalainen lentoyhtiö Cubana ja etuna oli myös suora lento Santiago De Cubaan. Venäläisestä lentokoneesta ei ole muuta hyvää sanottavaa kuin että pysyi ilmassa. Tietysti se oli tärkeintä, mutta kun vertaa Air Francen käyttämään koneeseen, joka taitaa olla Boeing, niin ero oli palvelussa ja mukavuudessa. Nyt ei menolla saati paluulla telkkarit ja radiot toimineet.

Ensimmäiset ongelmat tulivat lentokentällä, kun oli päättänyt viedä yhden tietokoneen emolevyn maahan. Suunnitelma, jonka olen kertonut aiemmassa viestiketjussa. Jouduin siitä kovan tenttauksen kohteeksi. Lopulta piti maksaa tullausmaksu 12 CUC.

Yksityismajoitus, johon sijoituttiin, sijaitsi lähellä keskustaa ja oli sama, jossa edes mennyt Halmekin yöpyi Kuubassa ollessaan. Oli jättänyt isännälle kuvan itsestään. Isäntä vähän ihmetteli eikö kaikki suomalaiset olekaan alkoholisteja. Samaa kuulin myös muilta suomalaisilta, jota tapasin Santiagossa. Hyvin on meidän maine jo ehditty sielläkin pilaamaan. Kiitos!

Viikon kestävät karnevaalit alkoivat pari päivää saapumisemme jälkeen eli heinäkuun 20. ja silloin oli tapahtumia ympäri kaupunkia. Eli jos sattuu karnevaalien aikaan Kuubaan, niin kannattaa ottaa majoitus keskustan ulkopuolelta, jos ei kestä jatkuvaa juhlimista. Joka puolella oli pieniä kojuja, josta sai ruokaa tai purtavaa. Kokonaan paistettuja sikoja löytyi ja niistä veistettiin lihaa leivän päälle. Jäi ostamatta, kun en tiennyt kuinka monta tuntia sika oli siinä kojussa jo ehtinyt viettää.

Karnevaalikulkuettakin käytiin eräänä iltana katsomassa. Turisteille oli tietenkin varattu oma katsomo 5 CUC:n hintaan. Kuulin siinä, että hinta oli noussut viime vuodesta kahdella CUC:lla. Hieno tapahtuma oli kyllä. Ainakin youtubista näytti videota löytyvän.

Muuten Kuubassa näytti menevän huonommin kuin 1,5 vuotta sitten. Moni siellä käynyt voi kysyä onko se edes mahdollista, mutta kyllä on. Valuuttakaupoissa oli vähemmän valikoimaa kuin viimeksi. Esimerkkinä jukurttia en nähnyt kuin eräässä hotellissa myytävänä. Ehkä siitä syystä lähes kaikki tapaamani nuoret haluaisivat lähteä saarelta pois. Sanovat, että Kuubassa ei heillä ole tulevaisuutta.

Lämpöä riitti koko matkan ajan. Uutisia seuraillessa, kun lämpömittareita en nähnyt missään, niin näyttivät sellaista 34-36 astetta. Muutamana päivänä satoi sellainen 20 minuutin rykäys ja ainakin Havannassa tuli sellainen määrä lyhyessä ajassa, että kadut lainehtivat vettä.

Täsmä iskuja tehtiin myös lähellä oleviin hotelleihin, jotta pääsin sukeltamaan. Läheltä löytyvät ainakin sellaiset hotellit Sierra Mar, Bucanero ja Carisol Los Corales. Kaikissa mainituissa on tullut vierailtua. Tällä kertaa vain kahdessa viimeisessä. Jos järjestykseen laitetaan rannan suhteen niin Corales, Sierra Mar ja Bucanero. Bucaneron ranta on kivinen ja onnettoman pieni. Muuten palvelut vaikuttavat olevan samanlaiset jokaisessa. Ruoka ei ole ollut missään erityistä.

Hieno kokemus tosiaan sattui ollessani sukeltamassa Carisolissa ja opas bongasi sieltä hummerin, jonka pyydysti minulle. Minä kiikutin sen hotellin kokille ja kysyin voisiko hän tehdä sen minulle. Sehän onnistui ja puolen tunnin jälkeen eteeni kiikutettiin kokonainen hummeri. Siinä riitti muilla ravintolassa olleilla ihmettelemistä.

Cayo Cocoon olisi tehnyt mieli tutustua, mutta ongelmaksi muodostui hinta ja olisi pitänyt olla kuuden hengen ryhmä, niin olisi saanut Santiagosta suoran kyydin sinne. Hinta olisi ollut 340 2pv 2 hengen huone. Hintaan olisi kyllä sisältynyt matkat.

Sen sijaan päädyimme Baracoaan Guantanamon kautta. Noin 5 tuntia matka kesti Santiagosta vuorten läpi. Baracoa oli pieni kaupunki, jolla oli myös Malecoton Havannan tyyliin. Ranta sijaitsi 20 km päästä kaupungissa ja matkalla ohitettiin suklaatehdas. Paikallista suklaata tulikin ostettua ja ihan hyvää oli. Rannassakaan ei ollut valittamista. Pieni kioski löytyi ja lisäksi oli ravintola. Onneksi rauhassa sai olla eikä kukaan tullut tyrkyttämään mitään, koska siihenkin on joskus Kuubassa törmätty (siis rannoilla). Kaupungeissahan kysytään tämän tästä taksin tarvetta, sikareita tai mistä olet.

Santiagossa törmäsin eräänä päivänä paikalliseen kurssikeskukseen, jossa annettiin tietokonkursseja. Kurssitarjottimelta löytyi Office ja käyttöjärjestelmä koulutusta ilmaiseksi. Eräs paikallinen osasi kertoa, että ennen tuli opettajia myös muista maista, mutta nämä kutsuivat parhaat opiskelijat omaan maahan ja hetken päästä ei enää opettajia kutsuttu.

Elokuvissa tuli käytyä. Hinta oli pari kuuban pesoa eli jotain 40 senttiä. Sali oli vanha, mutta penkit ihan istuttavat. Mitään syötävää saati juotavaa ei saanut saliin viedä. Elokuvissa olo oli kuubalaiseen tapaan rentoa. Tapahtumia kommentoitiin, mutta jatkuvaa komenttiraitaa ei onneksi ollut paikalla.

4

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zede

      Huonoksi on mennyt kun ei voi enää edes kokonaisia höpinöitä tänne lisätä vaan pitää nekin pilkkoa. No tässä kuitenkin toinen ja viimeinen osa.

      Myös uusia ravintoloita oli ilmestynyt, jossa maksettiin pesoilla. Ruoka oli hintaansa nähden syötävää eli annos noin euron. Mirador oli kukkulalla, josta avautui hyvin näkymät Santiagon ylle. Hienoa oli kun valot syttyivät siis paikoissa jossa syttyivät. Café Cantante del Teatro Heredia, joka painottui legendaarisiin kuubalaisiin pitsoihin. Ne ovat sen verran pieniä, että kannattaa tilata kaksi tai ottaa rinnalle jotain muuta. Jos miehet tutustutte paikkaan, ottakaa pitkät housut mukaan. En päässyt sisään, kun olin shortseissa ensimmäisellä yrityksellä.

      Euron kurssi oli hienoista vaihtelua ja aina sai jännittää kuinka paljon rahaa tänään sai. Visa Elektron pelasi hyvin ja tavallisella Visalla sai myös nostettua rahaa pankista. Pienoinen ongelma tosin oli, kun jostain automaateista ei saanut kuin kolmen ja vitosen seteleitä. Mukava pino niitä seteleitä sitten olikin. Nostopalkkio näytti olevan, kun nyt jälkeenpäin katson 2 € 2,5 %. Pienissä seteleissä kyllä se hyvä puoli, että yleensä saa summan lähelle oikeaa eikä tarvitse miettiä miten käy vaihtorahan kanssa. Tarkkana kannattaa aina olla. Pieniä kolikoita on hyvä pitää mukana tämän takia.

      Viazul matka Santiagosta Havannaan tehtiin yötä vasten. Se sujuikin niin rattoisasti. Olisi sujunut vielä paremmin, jos olisi tajunnut ottaa lämmintä vaatetta. Pitkät housut ja paita ehkä viltti kanssa. Vaikka oman tuulettimen laittoi pois yläpuolelta, niin siellä oli joku kaiken kattava, joka ei tuntenut armoa.

      Sikareiden hintaa seurattiin nyt tavallista enemmän, kun oli tuliaiseksi luvattu. Paikoissa ei näyttänyt vaihtelua olevan. Oli se sitten hotelli, sikaritehtaan kauppa tai keskustan turistikaupassa. Sikaritehtaassa sanottiin, että hinta on sama ihan missäpäin Kuubaa liikkuu jopa lentokentällä. Minä tietysti uskoin, kunnes menin kentällä ja maksoin lähes kaksi kertaa saman verran mitä muualla. Tietysti kadulta voi ostaa sikareita, mutta siitäkin on paljon kirjoiteltu. Laadusta ei voi olla varma. Jotkut sikarit voi olla viety tehtaasta tai toiset on tehty itse. Pitäisi olla luottomies, jolta ostaa, mutta sellaista en itse löytänyt. Aikakin loppui kesken ja lisäksi halusin H.Upmania, joka löytäminen muualta kuin kaupasta oli ainakin Santiagossa oli hankalampaa. Havannassa olisi voinut käydä parempi tuuri. Cohibaa oli kadut pullollaan ja joskus luin, että se on väärennetyin merkki. Ymmärrän hyvin.

      Huomionarvoista lienee myös, että ennen lentokentällä oli postilaatikko, josta lähetetyt kortit tulivat 98% perille. Enää laatikkoa ei ollut ja nyt kortit piti jättää kentällä työskentelevälle naiselle. Tällaisesta on huonoja kokemuksia. Katsotaan miten käy.

      Lisäksi kentältä löytyy suklaakauppa, jossa myydään siis konvehteja. Missään muualla en ole niitä nähnyt myytävän ja joskus tiedustelin asiaa, johon myyjä totesi vain, että jos hänestä olisi kiinni, niin niitä myytäisiin kaikkialla. Jälleen tuli ostettua yksi rasia mukaan. Konvehdit maksoivat joku 40 senttiä kappale.

    • Raul.C

      "Esimerkkinä jukurttia en nähnyt kuin eräässä hotellissa myytävänä. Ehkä siitä syystä lähes kaikki tapaamani nuoret haluaisivat lähteä saarelta pois. Sanovat, että Kuubassa ei heillä ole tulevaisuutta."

      vai niin on asiat, jukurttia puuttuu... on se kovaa, mutta raskasta kun ei ole jukurttia.
      no future

      • rafaella

        Turvatumpi tulevaisuushan siellä tuleville nuorille on kuin muualla Latinoissa yhteensä.työttymyys % vain 1.5 ja kaikille löytyy asunto ja libretit varmistaa ruokapuolen. Lisäksi työpaikoilla on ilmainen ruoka. Sairaalat ja lääkkeet siellä koko kansalle ilmaiset samoin korkeakouluihin asti koulut. Julkinen liikenne on edullista myös paikallisella valuutalla ja kuubalaiset matkustelevat ahkerasti kotimaassa, samoin rikollisuus on vähäistä.En tiedä yhtään vastaavaa maata sillä perällä jossa asiat olisi näin hyvin hoidettu.Kulutus ja ylellisyys tavarat maksaa enemmän mutta kaikilla on jääkaapit , tv, sisävessat ja vesihuolto, musiikkisoittinet ym mukavaa ja tarpeellista.Kauppasaarto nielee rahaa valtion kassasta suomen koko bubjetin verran joka vuosi mutta jenkit ei siihen kuubalaisia ole tappanut.Turismi kasvaa vuosi vuodelta, biotekniikan vienti on lähtenyt hyvin vetämään ja vuonna 10 alkaa öljyn poraukset.Tulevaisuus näyttää hyvältä.Minulla on kuubalainen kummiperhe jonka kaussa olemme sähköpostilla viikottain yhteydessä ja tunnen ikäisiäni nuoria siellä paljonkin. Ei he muuttaa halua mutta matkustaa lomalle ulkomaille he haluaisivat.Se on kallista.


      • Zede
        rafaella kirjoitti:

        Turvatumpi tulevaisuushan siellä tuleville nuorille on kuin muualla Latinoissa yhteensä.työttymyys % vain 1.5 ja kaikille löytyy asunto ja libretit varmistaa ruokapuolen. Lisäksi työpaikoilla on ilmainen ruoka. Sairaalat ja lääkkeet siellä koko kansalle ilmaiset samoin korkeakouluihin asti koulut. Julkinen liikenne on edullista myös paikallisella valuutalla ja kuubalaiset matkustelevat ahkerasti kotimaassa, samoin rikollisuus on vähäistä.En tiedä yhtään vastaavaa maata sillä perällä jossa asiat olisi näin hyvin hoidettu.Kulutus ja ylellisyys tavarat maksaa enemmän mutta kaikilla on jääkaapit , tv, sisävessat ja vesihuolto, musiikkisoittinet ym mukavaa ja tarpeellista.Kauppasaarto nielee rahaa valtion kassasta suomen koko bubjetin verran joka vuosi mutta jenkit ei siihen kuubalaisia ole tappanut.Turismi kasvaa vuosi vuodelta, biotekniikan vienti on lähtenyt hyvin vetämään ja vuonna 10 alkaa öljyn poraukset.Tulevaisuus näyttää hyvältä.Minulla on kuubalainen kummiperhe jonka kaussa olemme sähköpostilla viikottain yhteydessä ja tunnen ikäisiäni nuoria siellä paljonkin. Ei he muuttaa halua mutta matkustaa lomalle ulkomaille he haluaisivat.Se on kallista.

        Hyviä pointteja, mutta tietysti asiat eivät ole noin selkeitä. Nuorilla pariskunnilla ei ole mahdollisuutta asua omassa asunnossa, jolloin päädytään jomman kumman perheen tiloihin. Joillakin tämä toimii, mutta tiedän että on myös niitä joita tämä järjestelymuoto ahistaa.

        Sairaalat ja lääkkeet ovat kyllä ilmaisia, mutta ongelma on siinä että lääkkeistä pulaa. Sairaalat ovat todella likaisia paikkoja. Hygienia on ihan eritasoista kuin mihin Suomessa on totuttu. Turisteille on tietysti omat sairaalat. Julkinen liikenne on kyllä edullista, mutta perusongelma, että liian vähän vuoroja ihmisiin suhteutettuna. Eikä aina kuljetuksia edes ole.

        Sisävessat ja vesihuolto ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Odotan, että vielä jonain päivänä saisivat rakennettua toimivan vesijohtojärjestelmän.

        Lisäksi muutama komentti. Mistä johtuu, että minä tapasin useita kuubalaisia, jotka sanoivat, että olen nähnyt enemmän heidän kotimaataan kuin he. Turistikohteissa Varaderossa tai Guardalavacassa harva on käynyt. Baracoasta puhumattakaan. Lähelle he pääsevät, mutta kauemmaksi lähteminen vaatii rahaa, jota tavallisella kuubalaisella ei valitettavasti paljon ole.

        Turisimin kasvuskin on nyt ollut tosi ongelma. Hotelleissa sanottiin, että turismia on vähemmän kuin viime vuonna. Taksikuskitkin yhtyivät väitteeseen. Siitä ei pääse mihinkään, että finassikriisi on tehnyt pahaa jälkeä myös Kuubassa ja siellä mietitään kovasti mistä saataisiin rahaa. Tästä syystä saammekin nyt lukea uutisista Fidelin lausunnoista ja miten poliittisiavankeja vapautetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe