Metso Puukko

Kyyhkynen

Moikka! Mieheni on kova lintumetsästys mies ja tahtoisin merkkipäivänä muistaa häntä oikein hienolla lahjalla. Tahtoisin hommata hyvän puukon, jota siis voisi myös komean ulkomuodon lisäksi tietenkin käyttää lintu jahdissa. Onko Marttiinin Metso puukosta mihinkään? Jos ei niin mikä olisi hyvä? Minkä itse tahtoisit? :)
Kiitos tuhannesti avusta koska en tiedä puukoista itse mitään:)!

8

793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puukkoseuran mies

      ostaa niin etsi sellanen joka eioo Marttiinen tekemä. Kyseinen tehdas tekee isolta osin vain turistikamaa.
      No niiden taittoveitsi on ihan käypänen vehje.

      • kaivertaja2

        jotka voi avata yhdellä kädellä ovat kyllä käteviä kunhan ei osta kaikkein halvinta eikä liian suurta eikä liian pientä ja kaiverrus vielä terään, kaiverrusta tehtäessä on otettava huomioon että kaiverrus tehdään perästä päin katsottuna oikealle puolen terää eli toisin sanoen teksti lähtee kahvan puolelta jatkuen kohti terän kärkeä..silloin se on niinkuin pitääkin. Kyllähän kotimainen puukkokin lahjakotelossa on hieno lahja.


      • Kyyhkynen
        kaivertaja2 kirjoitti:

        jotka voi avata yhdellä kädellä ovat kyllä käteviä kunhan ei osta kaikkein halvinta eikä liian suurta eikä liian pientä ja kaiverrus vielä terään, kaiverrusta tehtäessä on otettava huomioon että kaiverrus tehdään perästä päin katsottuna oikealle puolen terää eli toisin sanoen teksti lähtee kahvan puolelta jatkuen kohti terän kärkeä..silloin se on niinkuin pitääkin. Kyllähän kotimainen puukkokin lahjakotelossa on hieno lahja.

        Hmmm..Ok. Pystyttekö suosittelemaan ihan jotain tiettyjä merkkejä sitten jotka vois olla hyviä? Ku en minä noista puukoista tosissaan oikeen tiedä :)!


      • puukkoseuran mies
        Kyyhkynen kirjoitti:

        Hmmm..Ok. Pystyttekö suosittelemaan ihan jotain tiettyjä merkkejä sitten jotka vois olla hyviä? Ku en minä noista puukoista tosissaan oikeen tiedä :)!

        mainittu Marttiinin taittoveitsi, tyyppimerkki siinä MFK-2W siinä visakahvaiset kahvalevyt ja teränkulma on terotettu 22 asteeseen, siitä johtuen sillä pystyy vielä kiehiset vuolemaan mikä onkin harvinaista taittoveitsillä. Nehän on tarkoitettu pääosin vainlihan ja kalan käsittelyyn. Siinä on ruostumatonta terä, teräslaatua en muista mutta karkaisu on tehty niin että kovuus jää 54-56 Hrc mikä on hieman pehmeä, mutta toisaalta se on helposti perinteisillä välineillä terotettavissa.
        Muuten noista tehdaspuukoista suosisin ennemmän vaikka Iisakki Järvenpään tuohikahvaista erämallia, se on perinteinen "allround" puukko jossa terä 0,8% hiiliterästä.
        Mutta jos jotain oikein hienoa haluaisi niin esim. Jukka Hankalan tekemät puukot onkin sitten sellaisia ettei parempaa löydy. No kyllä noita yksittäisiä valmistajia on yhden käden sormilla laskettuna muitakin Hankalan tasosia, mutta Hankalalla yleensä löytyy jokunen puukko valmiinakin. Hankalan löytää Googlettamalla Jukka Hankala knives. Hänen halvin puukko on muistaakseni siellä 100-150€ välissä, mutta se onkin sitten aivan jotain muuta kuin teollisesti tehty puukko.


      • Kaivertaja2
        Kyyhkynen kirjoitti:

        Hmmm..Ok. Pystyttekö suosittelemaan ihan jotain tiettyjä merkkejä sitten jotka vois olla hyviä? Ku en minä noista puukoista tosissaan oikeen tiedä :)!

        menet lähimpään putiikkiin joka myy puukkoja ja siellä varmaankin osaavat neuvoa, isot puukot ovat hienoja mutta älä osta mitään suurta leukua vaan sellainen miehen kouraan käypänen käyttöpuukko, vaikka se olisi lahjakotelossa niin joskus sitten sen voi ottaa käyttöönkin jos niin tahtoo, mieluiten osta suoralla terällä eli tarkoitan että et osta sellaista jossa on ikäänkuin sahaterä, ei sellaista vaan normaali puukko se on hyvä perusvalinta.


      • Seppä itse
        Kaivertaja2 kirjoitti:

        menet lähimpään putiikkiin joka myy puukkoja ja siellä varmaankin osaavat neuvoa, isot puukot ovat hienoja mutta älä osta mitään suurta leukua vaan sellainen miehen kouraan käypänen käyttöpuukko, vaikka se olisi lahjakotelossa niin joskus sitten sen voi ottaa käyttöönkin jos niin tahtoo, mieluiten osta suoralla terällä eli tarkoitan että et osta sellaista jossa on ikäänkuin sahaterä, ei sellaista vaan normaali puukko se on hyvä perusvalinta.

        asiantuntemus olla enempi siellä kaiverruksen puolella, puukot on sitten toinen asia.
        Ei myöskään oikeaoppisesti sille kahvasta katsottuna oikealle puolelle kaiverrella, se puoli on jätetty vain sepän omaa nimikointia varten. Lahjakaiverrukset tehdään aina vasemmalle sivulle.


      • Kyyhkynen
        Seppä itse kirjoitti:

        asiantuntemus olla enempi siellä kaiverruksen puolella, puukot on sitten toinen asia.
        Ei myöskään oikeaoppisesti sille kahvasta katsottuna oikealle puolelle kaiverrella, se puoli on jätetty vain sepän omaa nimikointia varten. Lahjakaiverrukset tehdään aina vasemmalle sivulle.

        Kiitos paljon vastauksista..tästä on hyvä alkaa etsimään sitä oikeaa:)! Tattista!


      • Kyyhkynen
        puukkoseuran mies kirjoitti:

        mainittu Marttiinin taittoveitsi, tyyppimerkki siinä MFK-2W siinä visakahvaiset kahvalevyt ja teränkulma on terotettu 22 asteeseen, siitä johtuen sillä pystyy vielä kiehiset vuolemaan mikä onkin harvinaista taittoveitsillä. Nehän on tarkoitettu pääosin vainlihan ja kalan käsittelyyn. Siinä on ruostumatonta terä, teräslaatua en muista mutta karkaisu on tehty niin että kovuus jää 54-56 Hrc mikä on hieman pehmeä, mutta toisaalta se on helposti perinteisillä välineillä terotettavissa.
        Muuten noista tehdaspuukoista suosisin ennemmän vaikka Iisakki Järvenpään tuohikahvaista erämallia, se on perinteinen "allround" puukko jossa terä 0,8% hiiliterästä.
        Mutta jos jotain oikein hienoa haluaisi niin esim. Jukka Hankalan tekemät puukot onkin sitten sellaisia ettei parempaa löydy. No kyllä noita yksittäisiä valmistajia on yhden käden sormilla laskettuna muitakin Hankalan tasosia, mutta Hankalalla yleensä löytyy jokunen puukko valmiinakin. Hankalan löytää Googlettamalla Jukka Hankala knives. Hänen halvin puukko on muistaakseni siellä 100-150€ välissä, mutta se onkin sitten aivan jotain muuta kuin teollisesti tehty puukko.

        Mitä tarkoittaa kun kirjoitit " kiehiset vuolemaan" ? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe