Kupla puhkeaa

...

Kun tässä on ollut näitä terveydenhoitoon liittyviä aloituksia, teenpä minäkin sellaisen.

Just nyt on jokin hamaslekuri aamutelkkarissa ykösellä selittelemässä muovipaikkojen kestävyydestä. Ihan omasta kokemuksestani, voin todistaa, että muovipaikat pysyy paikallaan muutamaan vuoden, sitten ne tippuu pois. Hyvää pisnestä hamaslekureille.

Toi tyttö kertoi just, että amalgaamipaikat voi pysyä paikoillaan jopa kymmenenkin vuotta. Olen kai mutantti, mulla kaikki muovipaikat tippuneet tosiaan pois pian. Mutta perkele, kolkyt vuotta vanhat amalgaamit vaan kiiltelee suussa.

Viimmeks muuten kun kävin hammaslekurissa. Loppupeleissä meinas palaa pinna. No se nuori tyttö piti mulle esitelmän hammastikun käyttämisestä. Se nyt kuuluu sen duuniin. Mutta kun mulla oli silläkin hetkellä pikkutakin taskussa hammastikkuja ja perkele hammaslankaa pitää käyttää melkein päivittäin, tiukat välit.

Mutta se idiootti hoiti työtehtävänsä, selitti mulle miten hammastikulla kaivellaan hampaanvälejä. Se taas asia erikseen, että sillä keikalla paikatut hampaat, siis muovipaikoilla paikatut, hajos kolmessa vuodessa.

Vittu, lähettäkäätten rahaa. Ens kerralla kun meen hamaslekurille, laitatan kultapaikat. Ei ne nättejä oo katella, mutta jospa tuo näkkileivän syöminen olisi helpompaa sitten.

Lekurit on pisnesihmisiä. Jos sairaudet loppuisi maan päältä, ne jäis työttömiksi.

=DW=

12

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muovitettu

mulla on kaikki muovipaikat kestäneet ihan hyvin, muistaakseni yhtään ei ole uusittu. v. -98 tehtiin muovista "levikkeet" etuhampaisiin, eivätkä nekään ole piirun vertaa huonontuneet, paikoillaan ovat ja värikin säilynyt ihan alkuperäisenä.

• ...

Mutta joskus samoihin aikoihin mullekin laitettiin muovia hampaisii.n Ne tippui tosiaan hetimiten. Yksityisellä laitatin. Sitten muutamien vuosien päästä tsadin kunnallisessa taas laitettiin niitä samoja hampaita, nekin paikat on tippuneet jo kaikki pois. Niinnoi, paras oli toi pikkuvika etuhampaissa, se paikka tippui pois ennen takuuajanloppumista. Mutta se kohta on ok. Mä kun harjaan hampaita. Ei ole alkanut mätänemään se kohta.

Vittu. Uninen hammashoitaja jyysti silloin mun hampaat "puhtaaksi hammaskivestä". Niinno, nyt on siinä kolossa, mihin se väänti jollaina raudalla kolon ulkosyrjään, niinni, siinä kohti on sitten reikä. Pitäs mennä hamaslekurille sen takia...

Vittu. Teetin saatanan kalliin juurihoidon tolle yhdelle syömähampaalle. Tulos. Viiden vuoden kuluttua, jäljellä on vain isi kolo hammasrivistössä. Tympeä pitää kunnossa, pitää tikulla kaivaa juuret puhtaiksi, että ei tulehtuisi alaleuka.

Edelleen, lähettäkää rahaa, mä en laitata muovia enää päähäni. Kyllä sen kultaa pitää olla.

=DW=

• Sama juttu täällä. Mulla kestää ja kestää, eivät ole edes väriään muuttaneet. Keskikoulun aikaisia amalgaameja on vieläkin, yksi on tainnut lohjeta ja se korjattiin. Tiedä sitten missä on vika mutta äskettäin kävin 3 kk:n jonotuksen jälkeen tarkistuskäynnillä ja kovasti kehuttiin hampaiden kuntoa, eli olen saanut siinä suhteessa hyvät geenit. No siitä tarkastuksestakin sai pulittaa yli 50 €.
        On loistojuttu kun voi säilyttää omat hampaansa on niin paljon tullut tekareita pestyä

• tarkoittaa noi levikkeet? Mulle laitettiin aikoinaan sellaset "fasardit" eli pinnoitteet etuhampaisiin ja niin mätänivät suuhun. Ulkoapäin näytti ehjältä mutta sen muovin ja hampaan väliin oli päässyt syntymään kaikista pesuista huolimatta reikiä. Siinä sitten pikkuhiljaa katkasivat kaikki etuhampaat.

• Sedna

Jos hammaslääkärisi on tehnyt paikan pohjatyöt huonosti.

Louskitko leukojasi tavallista rankemmin. Minulla on lohjennut hampaita ja irronnut paikkoja, kun olen puraissut vahingossa johonkin kovaan, esim oliivinkiveen tai sakasanpähkinän kuoren palaan. Seuraukset eivät näy aina ihan heti, vaan ehkä vasta viikon tai kuukauden päästä tai vasta seuraavalla hammaslääkärikäynnillä.

Mulla on hammaslääkärin mukaan erityisen kova hammasluu, ja se altistaa ainakin lohkeamisille. Muovipaikkojakin minulta on irronnut useammankin kerran, muttei nyt sentään riesaksi asti. Hammaslääkärini kertoi, että muovipaikat kutistuvat jonkun verran asennuksen jälkeen, ja kiristävät hammasainesta paikan ympäriltä. Nyt heitän pelkkää päätelmää: Kova hammasluu ei tietenkää jousta kutistuvan paikan ympärillä yhtäpaljon kuin pehmeämpi hammasluu. Jos se joustamattomuus aiheuttaa vetojännitystä paikan kiinnityspinnalle.

Hammaslangasta puheenollen. Jos minä yritän hammaslankaa hampaideni väliin, niin se katkeaa tai liestyy, ja hammasväleihin jää kuituja, joita on vaikea saada pois. Kun lankaa vetää väkisin tiukoissa hammasvälissä, niin perille päästyään se mossahtaa ikeneen niin, että veri irtoaa. Enää en edes yritä hammaslankaa. Hammastikuistakaan ei ole mitään hyötyä. On sen verran pienet välit hampaiden tyvipuolessakin. Minulla on hammasvälisuihku, jota käytän silloin tällöin. Onnistun kastelemaan koko naaman ja vaatteet, kun käytän sitä. Siksi sitäkään ei tule käytettyä säännöllisesti. Vaikken hinkkaa hammasvälejäni niin usein kun kehotetaan, niin mulla ei ole ollut lainkaan hammaskiveä ainakaan 10 vuoteen. Ja hammaslääkärireissut ovat olleet vanhojen paikkojen vaihtoja joko ulkonäkösyistä tai irtoamisten vuoksi.

• ...

Koko ideahan on just duunareissa. Hammaslekuri, olkoonkin yksityinen ja yrittäjä. Se vaan tekee duuniaan annettujen ohjeiden puitteissa. Jos ohjeissa on, että laitetaan irtoavia muovipaikkoja suuhun kuin suuhun, sehän tekee työtä käskettyä.

Tossa oli just depattia sikaflunssafokotteista. Niinno, aika pieni prosenttihan se on tietenkin on, jos 15 lasta on side-efektinä sairastunut loppuiäkseen narkolepsiaan. Mutta, koko kansa piti rokottaa, ja tosta asiasta alettiin puhumaan vasta vuoden päästä.

Mulla kerran mätäni käsi. Lompsin kunnanlekurille, pelkäsin isonpaa verenmyrkytystä. Niinni, kunnanlekuri sanoi, että "älkää höpiskö, ei verenmyrkytystä ole olemassakaan". Niinno, ei kai vissiin sitten. Toi sormi tosin piti myöhemmin osittain amputoida.

Ja nyt tollo Miitta Sorvali höpisee telkkarissa jostain jalkojen pesemisestä ja ilmeillä ilmaistavasta parisuhdeterapiasta. Voi helevetti.,

Taidan alkaa seksiterapeutiksi isona, pääsis ees joskus pesälle.

=DW=

• Sedna
        ... kirjoitti:

Koko ideahan on just duunareissa. Hammaslekuri, olkoonkin yksityinen ja yrittäjä. Se vaan tekee duuniaan annettujen ohjeiden puitteissa. Jos ohjeissa on, että laitetaan irtoavia muovipaikkoja suuhun kuin suuhun, sehän tekee työtä käskettyä.

Tossa oli just depattia sikaflunssafokotteista. Niinno, aika pieni prosenttihan se on tietenkin on, jos 15 lasta on side-efektinä sairastunut loppuiäkseen narkolepsiaan. Mutta, koko kansa piti rokottaa, ja tosta asiasta alettiin puhumaan vasta vuoden päästä.

Mulla kerran mätäni käsi. Lompsin kunnanlekurille, pelkäsin isonpaa verenmyrkytystä. Niinni, kunnanlekuri sanoi, että "älkää höpiskö, ei verenmyrkytystä ole olemassakaan". Niinno, ei kai vissiin sitten. Toi sormi tosin piti myöhemmin osittain amputoida.

Ja nyt tollo Miitta Sorvali höpisee telkkarissa jostain jalkojen pesemisestä ja ilmeillä ilmaistavasta parisuhdeterapiasta. Voi helevetti.,

Taidan alkaa seksiterapeutiksi isona, pääsis ees joskus pesälle.

=DW=

Noin 5 vuotta sitten yksityinen hammaslääkäri korjasi osittain irronneen amalgaamipaikkani amalgamilla, kun en hoksannut sanoa, että vaihdetaan koko paikka. Mä olen vaihdattanut almagameja muoviin, koska tummat paikat ovat rumia ja ne ovat aiheuttaneet mulle jatkuvaa kylmänarkuutta. Kaulassani oli ainakin 10 vuotta suurentunut imurauhanen. Kun vastaavalta kohdalta alaleuasta poistettiin amalgaami ja pantiin muovi tilalle, niin vähän ajan päästä imurauhasensuurentumakin oli kadonnut.

• ...
        Sedna kirjoitti:

Noin 5 vuotta sitten yksityinen hammaslääkäri korjasi osittain irronneen amalgaamipaikkani amalgamilla, kun en hoksannut sanoa, että vaihdetaan koko paikka. Mä olen vaihdattanut almagameja muoviin, koska tummat paikat ovat rumia ja ne ovat aiheuttaneet mulle jatkuvaa kylmänarkuutta. Kaulassani oli ainakin 10 vuotta suurentunut imurauhanen. Kun vastaavalta kohdalta alaleuasta poistettiin amalgaami ja pantiin muovi tilalle, niin vähän ajan päästä imurauhasensuurentumakin oli kadonnut.

Amalgaamissa ongelmansa, mutta se on tiedossa. Mä utelin viimmeksi hammasremontissa, että saisko amalgaamia. Terkkari ei suostunut laittaa muuta kuin pois tippuvaa muovia. Hupaisaa, kaks vuotta jonossa ja sitten laitetaan kertakäyttö, irtoavat paikat. Se kun oli standarti silloin, taitaa olla vieläkin, en ole udellut.

Odottelen edelleenkin rahalähetyksiä. Ois muutama irronnut muovipaikka laitettava kullalla kuntoon.

Hah, kuka muuten muistaa? Malmin hautausmaalla kärysi jokin vuosi sitten muutama haudankaivaja. Net kun oli keränneet haudoista hammaspaikat jne arvometallit myyntiin jonnekin "Jos se on kultaa, me maksamme siitä"- firmaan. Krematorioitten käytäntöä en tiedä. Mutta ikuna kukaan omainen ei ole kertonut saaneensa hammaskultaa uurnassa. Ja kultahan ei pla, missä lie nekin paikat, vissiin laitosmies myynyt ne rahapulassaan..

Meni sivuun aiheesta, sori. On vainb toikin asia ihmetyttänyt. Siis kenelle kuuluu kuoleen ihmisen kultapaikat hampaista. Mun mielestä omaisille, ei haudankaivajille. Ja onko haudankaivajilla tosiaan niin pienet palkat, ett varastelevat tosiaan rahapulassaan kuolleilta raadoilta hampaita suusta oman nälkänsä takia???

Pitänee tehdä testamenttiin täsmennys. Jos onnistun kerjäämällä tms vaurastumaan kultapaikat hampaisiini, ne pitää ehdottomasti mainita testamentissa erikseen.

=DW=

• Sedna
        ... kirjoitti:

Amalgaamissa ongelmansa, mutta se on tiedossa. Mä utelin viimmeksi hammasremontissa, että saisko amalgaamia. Terkkari ei suostunut laittaa muuta kuin pois tippuvaa muovia. Hupaisaa, kaks vuotta jonossa ja sitten laitetaan kertakäyttö, irtoavat paikat. Se kun oli standarti silloin, taitaa olla vieläkin, en ole udellut.

Odottelen edelleenkin rahalähetyksiä. Ois muutama irronnut muovipaikka laitettava kullalla kuntoon.

Hah, kuka muuten muistaa? Malmin hautausmaalla kärysi jokin vuosi sitten muutama haudankaivaja. Net kun oli keränneet haudoista hammaspaikat jne arvometallit myyntiin jonnekin "Jos se on kultaa, me maksamme siitä"- firmaan. Krematorioitten käytäntöä en tiedä. Mutta ikuna kukaan omainen ei ole kertonut saaneensa hammaskultaa uurnassa. Ja kultahan ei pla, missä lie nekin paikat, vissiin laitosmies myynyt ne rahapulassaan..

Meni sivuun aiheesta, sori. On vainb toikin asia ihmetyttänyt. Siis kenelle kuuluu kuoleen ihmisen kultapaikat hampaista. Mun mielestä omaisille, ei haudankaivajille. Ja onko haudankaivajilla tosiaan niin pienet palkat, ett varastelevat tosiaan rahapulassaan kuolleilta raadoilta hampaita suusta oman nälkänsä takia???

Pitänee tehdä testamenttiin täsmennys. Jos onnistun kerjäämällä tms vaurastumaan kultapaikat hampaisiini, ne pitää ehdottomasti mainita testamentissa erikseen.

=DW=

Hammaslääkäri, joka 5 vuotta sitten laittoi minulle amalgamia oli ilmeisesti aika iäkäs, koska hän otti potitaita enää vain yhtenä päivänä viikossa, ja lopetti vastaanottonsa kokonaan viime vuonna. Amalgamia käytäviä hammaslääkereitä ei varmaankaan löydy enää helposti, mutta asiaahan kannattaa kysellä seuraavaa paikkaustarvetta varten.

Hampaissa saattaa olla joskus paljonkin kultaa. Olen nähnyt joskus mannerouvien hymyilevän useammalla kokonaan kultaisella hampailla. En tiedä ovatko ne umpikultaisia nastahampaita vai pelkästään paikattuja ja kullalla päällystettyjä. Aitiopaikalla päivystävät haudanryöstäjät voivat päästä ihan mukaville lisätienisteille. Haudankaivajat ovat pienipalkkaisia ja eläminen Helsingissä on kallista. Omaisillehan ne kullat tietenkin kuuluvat, jos joku haluaa ne vaikka muistoksi.

En tunne krematorioiden lämpötiloja, mutta kullan sulamispiste on vähän yli 1000 astetta. Jos se kulta sulaessaan leviää ja sekoittuu muun palamattoman kivennäisaineen joukkoon. Ihmisessä olevat kivennäisaineet, kuten rauta, kupari, kromi, kalsium, koboltti..., jäävät tuhkaksi palamisen jälkeen. Niistä voisi tehdä lasitteen tuhkauurnan päälle, mutta lopputulos ei olisi kovinkaan loistelias, ilmeisesti vain harmaa.

• a-liisa

Jääkäämme odottamaan, koska saada tietoa muovipaikkojen tuomista "kivuista" ihmisille.

• ...

Just tuli telkkarissa. Se nuori hamaslekuri oikein ääneen sanoi, että muovipaikkoja voi joissain tapauksessa vihloa jonkin viikon, joskus kauemminkin. Paljonkohan se "kauemmin" lienee. Tyttö ei kattonnu kameraan tai haastattelijaan, vaan lattialle, kun tuon kertoi.

=DW=

• ei ne muovipaikat ainakaan purupinnoilla tunnu kestävän montaa vuotta. Jatkuvasti saa olla uusimassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      249
      4514
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1695
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1532
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      16
      1421
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1261
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      89
      1185
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1025
    Aihe